August Vermeylen (Brussel, 12 mei1872 Ukkel, 10 januari1945) was een Vlaamsschrijver, kunsthistoricus en politicus. Hij was ook de vader van de latere minister, Piet Vermeylen. Vermeylen studeerde te Brussel, Berlijn en Wenen. Hij promoveerde in 1899 tot speciaal doctor aan de Brusselse universiteit in geschiedenis en letterkunde (op het Nederlandstalig proefschrift Leven en werken van Jonker Jan van der Noot.) Hij werd er docent kunstgeschiedenis (in 1901) en vanaf 1902 tot 1923 doceerde hij de geschiedenis van de Nederlandse letterkunde. Daarna was hij tot 1930 hoogleraar in de Nederlandse en moderne literatuur te Gent, waar hij de eerste rector werd van de vervlaamste universiteit (1930-1932). Hij was tevens van 1921 tot 1945 socialistischsenator. Vermeylen was medeoprichter van Van Nu en Straks (1896-1901) en Vlaanderen (1903-1907) (samen met Karel van de Woestijne) en stichter van het links georiënteerde Nieuw Vlaams Tijdschrift. Sinds 1919 was hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Taal- en Letterkunde. Vermeylen had een grote invloed op het culturele leven in Vlaanderen voor de Eerste Wereldoorlog. Met vooruitziende blik verdedigde hij de visie dat de toekomst van Vlaanderen in Europees verband gezien moet worden en gebouwd moet zijn op culturele en economische krachten. Dit standpunt is kernachtig samengevat in de laatste zinnen uit zijn essay Vlaamsche en Europeesche Beweging (1900): Om iets te zijn moeten we Vlamingen zijn. Wij willen Vlamingen zijn om Europeeërs te worden.
Over zijn geboorte is niets bekend. Deskundigen houden het, op grond van recente opzoekingen, bij een geboorte rond 1520. Bruegel werd in 1546 in het Antwerpse schilders gilde opgenomen, en werd leerling van Pieter Coecke van Aelst. Bruegel maakte in 1551 of 1552 een reis naar Italië, waar hij vooral landschappen schilderde. Tot 1559 maakte hij vooral gravures en prenten (ontwerpen voor wandtapijten). In 1559 komt er plots een totale ommekeer: Bruegel gaat nog enkel schilderen. Het ene meesterwerk volgt snel een ander op. Rond 1563 verhuisde Bruegel van Antwerpen naar Brussel, waar hij de dochter van Coecke huwde, Mayken. Gedurende zijn Brusselse periode gebruikte Bruegel verschillende landschappen uit het nabijgelegen Pajottenland, zoals het kerkje van Sint-Anna-Pede (nu behorend tot Dilbeek) als achtergrond voor de "Parabel van de blinden". Een grote reproductie daarvan staat sinds 2004 bij dat kerkje. Hij werd begraven in de Kapellekerk van Brussel.
Uit Wikipedia Volgende concerten : 27.11 om 12 u. St.-Elooiommegang 25.12 om 9.30 u. Kestmis
Arthur Meulemans kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn vader en zijn oom Jan. Verder kreeg hij vioollessen van een heer Van Single en pianolessen van Ernest Maréchal. Alfons van den Eynde, een leerling van Peter Benoit, gaf hem inleidend onderwijs in harmonieleer, contrapunt en fuga. Hij studeerde aan het Lemmensinstituut te Mechelen bij onder meer Edgar Tinel en Aloys Desmet alsook orgelles bij Oscar Depuydt. Na zijn eindexamen in 1906 werd hij er leraar tot in 1914. In 1911 huwde hij en vestigde zich in Tongeren, waar hij aan het Koninklijk Atheneum muziek onderwees tot aan zijn aanstelling in 1930 als dirigentSymfonieorkest van de Belgische Radio in Brussel. In 1916 sticht hij in Hasselt wat de Limburgse Orgel- en Zangschool zou worden. Vanaf 1932 tot aan zijn dood leeft en werkt hij in Brussel. In 1954 werd hij president van de Koninklije Vlaamse Academie. Arthur Meulemans was een overgangsfiguur tussen de romantische Vlaamse generatie na Peter Benoit en Edgar Tinel, en de moderne internationale stromingen die in België een definitieve doorbraak kennen met August L. Baeyens. In 1909 won hij de befaamde Prijs van Rome met zijn oratorium De legende van de Heilige Hubertus. Kort voor de Eerste Wereldoorlog werd hij voor zijn Kinderliederen onderscheiden met de Karel Boury Prize van de Vlaamse Academie.
Hij richtte in 1922 de eerste beiaardschool ter wereld op in Mechelen. Dat was om zijn 35-jarig ambtsjubileum te vieren. Er werd toen een gelegenehidsmedaille geslagen. De beiaardschool werd later naar hem genoemd. In de Mechelse beiaard hangt een Denijnklok, met zijn beeltenis.De cantate De Beiaardier werd door August De Boeck aan hem opgedragen. Hij volgde in 1887 zijn vader op als stadsbeiaardier en begin vanaf 1892 met de wekelijkse maandagavondbespelingen die nog steeds plaatsvinden. Op verschillende plaatsen, maar vooral in het Straatje zonder Eind in Mechelen verdrong het publiek zich om te luisteren naar de heerlijke klokkenklank. Door de technische verbeteringen die hij aanbracht, maar vooral door zijn talent en bezieling voor zijn instrument, wist Denyn de beiaardkunst (weer) tot echte muziek te maken. Van heinde en verre kwam men luisteren. In 1915 maakt Hij een rondreis door Nederland en geeft daarbij advies over meerdere beiaarden. De eerste Nederlandse beiaard die volgens Denyns ideeën werd ingericht was de Hemony-beiaard op de Sint-Eusebiuskerk te Arnhem. Op 26 juni 1952 kreeg Denyn van de Mechelse gemeenteraad het Jef Denynplein. Een tweede medaille luidt : Denijn Jef huldebetoon 1887-1925.
Na August De Boeck, gaan we eens de figuren overlopen die staan voor de namen op de oude beiaardbanken. In 1889 leert August De Boeck Paul Gilson kennen. Deze gaf hem aanwijzingen om te componeren en te orkestreren. Hij introduceerde hem in de Franstalige Brusselse kunstkringen. Gilson was erevoorzitter van het symfonisch orkest Crescendo, dat opgericht werd in 1894 en bestond uit voornamelijk niet professionele musici. In 1905 was hij stichtend lid van Groupe des compositeurs belges. Tot 1909 was hij leerkracht harmonie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen. Hij wordt dan inspecteur van het Vlaamse muziekonderwijs. In 1942 verscheen van Paul Gilson, Notes de musique et souvenirs in Collection Voilà in Brussel.
231 August De Boeck Vorige vrijdag werd het August De Boeckjaar officieel geopend in Merchtem. Een prachtige monografie met CD-rom werd er aangeboden. Na mijn oproep op Ring-TV, om voor deze componist te stemmen, in de Clara Top 100, mocht ik niet ontbreken op deze academische zitting. August De Boeck eindigde op de 16de plaats in die top 100. Wat mij dreef, is de betekenis van de toondichter voor Meise. Hij schreef drie cantates voor het oude Meise : 1893 Baron dHoogvorst (inhuldiging standbeeld), 1926 Ba-tist (50 jarig bestaan Concordia) en Sinte Maarten (inhuldiging gedenkplaat voor Roose de Beauffort - de Baisy. Ik vroeg aan het Beiaardcomité om in 2012 een beiaardconcert te houden met werken van August De Boeck. Hij staat vermeld op één van de oude beiaardbanken en betekende dus heel wat voor onze oude beiaard. Uit zijn talrijke composities kan Eddy Mariën een mooie selectie putten. In de monografie staat op pag 347 een afbeelding van de Jubelfeest Jef Denijn n.a.v. zijn 50 jaar beiaardierschap. op 15, 16, 17 augustus 1931. Daar stond het huldecantaat De Beiaardier van August De Boeck op het programma.
230 Orgel IV zo. 2/10- orgelconcert 15u. abdijkerk Grimbergen Kamiel D Hooghe orgelconcerten 2011 #4 tickets: 12 - 10,50 (60+) - 8 (-26) abo 3: 11,50 - abo 6: 9,50 - abo 10: 8,50 Hommage aan Franz Liszt 200ste verjaardag, André Laporte 80ste verjaardag, Flor Peeters 25 jaar overleden. Het slotrecital van de reeks orgelconcerten 2011 wordt gebracht door Kamiel DHooghe, eredirecteur Kon. Conservatorium Brussel, ereorganist Sint- Salvatorskathedraal Brugge en organist van de abdijkerk te Grimbergen. Op het programma staan een preludium en fuga uit het Clavier Uebung van Vincent Lübeck en een poëtische pastorale van J.S. Bach. Een eerbetoon wordt gebracht aan de Vlaamse componist André Laporte met Passacaglia serena. Een werk dat Laporte oorspronkelijk voor orkest componeerde en nadien bewerkte voor orgel. Het werk werd speciaal geschreven voor Kamiel DHooghe toen die op pensioen ging na 28 jaar directeur aan het Kon. Conservatorum te Brussel. Kamiel DHooghe eert zijn eigen leermeester Flor Peeters (25 jaar geleden gestorven) met een partita op de Pinksterhymne Veni Creator Spiritus. Tot slot is een overrompelende Fantasia en fuga van Franz Liszt geprogrammeerd. Hierin wordt de luisteraar overweldigd door de improvisatorische verruiming van het klavierspel en een visionaire uitbreiding van de traditionele vormen. De grenzeloze mogelijkheden van zachte poëtische orgelkleuren, vele soloregisters, fluiten, principalen en tongwerken zorgen voor een orkestrale behandeling van het orgel. Het grote orgel van de abdijkerk van Grimbergen kan zijn onuitputtelijke rijkdom van kleurschakeringen en registercombinaties voluit demonstreren! www.abdijkerkgrimbergen.be Praktisch: Organisatie: Cc Strombeek i.s.m.WAG en de abdijgemeenschap Grimbergen Tickets: 12 - 10,50 (60+) - 8 (-26) Reservatie: Cc Strombeek, 02/263 03 43, tickets@ccstrombeek.be, www.ccstrombeek.be Meer info: Jo Sollie, 02/263 03 49, jo.sollie@ccstrombeek.be
229 Orgel III zo. 25.9 - orgelconcert 15u. abdijkerk Grimbergen Liuwe Tamminga (basiliek Bologna) orgelconcerten 2011 #3 Zuiders temperament uit Spanje en Italië met G.B.Pergolesi, A.Vivaldi, G.Verdi, G.Puccini e.a. Liuwe Tamminga wordt internationaal beschouwd als één van de grootste kenners op het gebied van de Italiaanse orgelmuziek uit de 16de en 17de eeuw. Hij is, samen met Luigi Ferdinando Tagliavini, titularis van de Basilica di S. Petronio te Bologna, waar hij de beide schitterende instrumenten van Lorenzo da Prato (1471-1475) en Baldassare Malamini (1596) bespeelt. Vanuit de historische cultuurstad Bologna heeft de Nederlandse organist Tamminga de Zuid-Europese orgelcultuur geassimileerd. Hij weet ze wereldwijd uit te dragen in concerten, meestercursussen en CD-opnamen. In de Sint-Servaasbasiliek van Grimbergen presenteert L. Tamminga een overwegend Italiaans gekleurd programma. Daarnaast speelt hij de énige orgelcompositie van J.S.Bach met Franstalige tempoaanduidingen en is de spectaculaire vertolking geprogrammeerd van orgelarrangementen van D.Gallo, G.B.Pergolesi, A.Vivaldi-J.G.Walther en vooral van operafragmenten van G.Verdi en G.Puccini. Van een buitenbeentje gesproken! www.liuwetamminga.it
Praktisch: Organisatie: Cc Strombeek i.s.m.WAG en de abdijgemeenschap Grimbergen Tickets: 12 - 10,50 (60+) - 8 (-26) Reservatie: Cc Strombeek, 02/263 03 43, tickets@ccstrombeek.be, www.ccstrombeek.be Meer info: Jo Sollie, 02/263 03 49, jo.sollie@ccstrombeek.be
228 Orgel II zo. 18.9 - orgelconcert 15u. abdijkerk Grimbergen Benjamin Steens (basiliek Reims) orgelconcerten 2011 #2 Vlaanderen internationaal! J.S.Bach, D.Buxtehude, W.Byrd, P.Cornet e.a. Benjamin Steens is afgestudeerd aan het Lemmensinstituut en het Conservatoire Nationale van Parijs. Hij deed universitaire studies aan de KULeuven en de Sorbonne te Parijs. Hij werd benoemd tot organist op het nieuwe grote orgel in de historische basiliek Saint-Remy van Reims. Daarnaast heeft hij tal van publicaties en CD-opnamen op zijn naam staan In Grimbergen bespeelt hij zoals de andere organisten beide orgels van de abdijkerk. Naast werk van de Brabantse meesters P. Cornet en A. van den Kerckhoven vertolkt hij een poëtische koraalbewerking van Flor Peeters. Hij brengt werk van de Engelse klaviercomponist W.Byrd en de Noord-Duitse hoogbarokke meester D.Buxtehude. De beide composities staan in dezelfde toonaard (do groot) en geven vergelijkingsmogelijkheden tussen beide componisten en de beide abdijorgels. Van N.Bruhns wordt een uitgebreide koraalfantasia gespeeld. Met het Preludium en Tripelfuga in Es groot van J.S.Bach wordt de Drieëenheid verklankt en dit concert op grootse wijze afgesloten.. www.benjaminjosephsteens.be www.orgues-saint-remi-reims.com
Het openingsrecital van de
orgelconcerten 2011 wordt gebracht door Stijn Hanssens thans doctoraal
student - en Annelynn Baillieu, allebei als master in de muziek, afgestudeerd
aan het Lemmensinstituut.
Met de Passacaglia van J.S.Bach wordt de toon gezet op het
grote orgel van de abdijkerk van Grimbergen. Daarna volgt werk van Vlaamse en
Oostenrijkse barokke orgelmeesters: J.J.Froberger en J.P.Sweelinck.
Bach krijgt zijn tegenhanger in
de 20ste eeuw met de Passacaglia en Fuga van Flor Peeters. Dit is tevens een hommage bij
zijn overlijden, nu 25 jaar geleden. De vergelijking met het gelijknamige werk
van Bach wordt zeker een boeiende luisterervaring. Hedendaagseorgelcomposities van Chris Dubois en
Kristiaan van Ingelgem brengen ons nog een stap dichter in de tijd. De originele Franse
meester Jehan Alain, 100 jaar geleden geboren, wordt herdacht met variaties op een
gregoriaanse hymne.
Met dit brede palet aan
orgelklanken wordt de gedifferentieerde kleurenrijkdom van het grote hoofdorgel
op een vernieuwende wijze behandeld.
Het duo Stijn Hanssens en
Annelynn Ballieu ronden dit recital af met het derde Brandenburgs Concerto
van J.S.Bach in een vierhandige bewerking van Max Reger.
226 Rest 2011 Beiaardier Eddy Mariën speelt nog op : 1 november om 9.30 u. n.a.v. Allerheiligen 27 november om 12 u. n.a.v. de St.-Elooi ommegang 25 december om 9.30 u. n.a.v. Kerstmis
De oude beiaard is nog niet volledig (8 klokjes ontbreken nog), het klavier en de wekkering staan nog steeds te verkommeren in de loods in Wolvertem en hij is nog steeds niet bespeelbaar.
225 Slotconcert Op zondag 28 augustus om 18 u. wordt het beiaardseizoen afgesloten met het eindconcert Bronzen snaren door onze beiaardier Eddy Mariën. De muziek voor snaarinstrumenten wordt gebracht op de beiaard en imiteert snaren. Gitaarmuziek van Albéniz en Tarrega en authentieke beiaardmuziek van Kenneth Theunissen en Ronald Barnes.
Er volgen nog bespelingen :
1 november en 25 december om 9.30 u. 27 november om 12 u. n.a.v de ommegang van St.-Elooi
224 Alumnusconcert Richard de Waardt uit Nederland speelt op onze beiaard op zondag 21 augustus om 18 u. Op het programma : barok, impressionisme, romantiek, jazz, en eigen werk. Het worden werken van Bach, Debussy, Toots Thielemans en Piazolla.
223 Aperitiefconcert 14.8.2011 Het is armoe troef in de beiaardrecitals. Geen concerten tussen 1 en 15 augustus! Er is wel een nieuwigheid : aperitiefconcert om 11.30 u. door Anna-Kirstine Christiansen uit Denemarken. Het thema is : vogels en insecten. Zij speelt ook enkele bekende werken uit film, musical en opera met als componisten John Williams, Bernstein en Puccini. Op 15 augustus is er het gebruikelijke concert om 9.30 u., voor de mis. Wanneer gaan ze in de Muze van Meise deze concerten eens volwaardig programmeren. Een orgeltoer zou ook niet misstaan! Want o.a. in Rossem staat een uniek orgel, dat s zondags om 9.30 u. bespeeld wordt door Frans Meskens.
222 St.-Annaprocessie Op zondag 24 juli werden de beelden van de H. Anna gewijd. De mis werd opgeluisterd door een groep Afrikaanse zusters uit Kikwit. Na de mis vertrok de processie : 120 gelovigen gingen mee langs het historisch traject, door de Plantentuin. Voor de gelegenheid werden de beelden van Henri Lenaerts, waar we voorbij trokken gelabeld : de Moeder van Meise (Mariakapel versierd met bloemen en twee lantaarntjes), Zittende moeder of Vruchtbaarheid, De Vorser en Onze bestemming). Vooraan liep een wachter van de Plantentuin in livrei, gevolgd door pastoor Jan Lagae met de monstrans, geflankeerd door Raf Meyskens en Flor Teck, met een voor de gelegenheid gemaakte flambie. Vrijwilligers droegen de vaandeltjes met het verhaal van Maria. Deze werden ons ter beschikking gesteld door Jef Van de Brande van de parochieploeg van Wolvertem. De beelden werden gedragen door Anne Verbelen met kleinkind, Anne Marie De Smedt(voorzitter van de Ouderenadviesraad) met Hannah Lamberts en Jeanine Biesemans (in naam van de KVL. vroeger St.-Annabond). Linda Van Keymolen, Anna-Marie De Smedt, Laura en Adriaan De Keersmaeker, Jef De Cuyper en Paul Borremans hadden s zaterdags reeds twee prachtige bloementapijtjes gemaakt en de kapel klaar gezet. De bloemen werden gratis geleverd door de twee broers en hun zus uit Oppem (aan de Oppemse hoeve). Grecy Malfliet had haar best gedaan met een altaartje voor de Oranjerie met het gevelbeeldje van het heilig Mariajaar. Door het bosje ging het naar de kapel, waar Guido De Smedt, die op zijn vrije dag vrijwillig kwam werken, de beelden in hun nis zette. Aan de kapel werd er gerust en gebeden en iedereen kreeg het gelegenheidsbidprentje. De processie eindigde aan de pastorij St.-Martinus (Cultuurhuis), waar een receptie aangeboden werd door de gemeente, bij gelegenheid van het 100 jaig bestaan (nationaal) van De KVLV (Vrouwen met vaart) . Ontkurken, opdienen en bijvullen werd door mijn kinderen en hun gezin gedaan. Ik sprak nog een dankwoord uit. Opvallend was dat het hier om een bonte mengeling van gelovigen ging. Heel wat vrienden en kennissen daagden op. De voorzitter van de kerkfabriek was ook op het appel. Wordt deze traditie opnieuw een jaarlijks evenement ?
Op 10 juli, daags voor de Vlaamse feestdag speelde Koen Cossaert Vlaamse muziek . Hij is afkomstig uit Kortrijk en is directeur van de beiaardschool in Mechelen. Er waren 17 aanwezigen : een delegatie van 4 NVaers, 4 leden van het Beiaardcomité en 9 regelmatige fans van Eddy Mariën. Het opzet van vorige jaren, een organisatie vanuit de Cultuurraad met de verenigingen, werd niet herhaald. Het Vlaams karakter werd dan ook enkel door de muziek en een echte leeuwenvlag en Vlaanderen feest op de afsluiting van de restaureringswerken aan de kerk getoond.
24 juli om 10.30 u. wijding beelden H. Anna en 11.15 u. processie naar de kapel 14 augustus om 11.30 speelt Ann-Christine Christiansen (DK) een aperitiefconcert 15 augustus om 9.30 bespeelt Eddy Mariën de beiaard
De Mechelse beiaardiers-De Boeck zat als directeur van het Mechels conservatorium jaarlijks in de jury van de Beiaardschool- hebben geregeld enkele liederen en pianowerkjes van De Boeck op de beiaard vertolkt. Ik deed een steekproef in enkele beiaardprogramma's. 1921, 1926: Jef Denijn speelt het lied La Prière Piet van den Broek maakte een bewerking van De Boecks bekendste lied: Het Kerkske van te lande (zou die bewerking in de Beiaardschool berusten?) Staf Nees speelde het innige lied: Het groetend kindje. Van de pianowerken voor kinderen werd Gavotte uit Kinderdeuntjes II uitgevoerd en Kleine Marsch. De Boeck schreef geen beiaardwerken. Voor een 'jubileumjaar' zou het mooi zijn om een werk voor kopers uit te voeren door de kopers: Fanfare (1'50'') kort maar heel feestelijk. Uiteraard komen ook nog andere werken voor kopers in aanmerking-afwisselend met de beiaard-... Alle inlichtingen over de werken voor Brassband (harmonie-fanfare) zijn te bekomen bij Luc Vertommen die al deze werken heeft heruitgegeven: E-mailadres(sen): luc.vertommen@telenet.be 14 augustus om 11.30 speelt Ann-Christine Christiansen (DK) een aperitiefconcert 15 augustus om 9.30 bespeelt Eddy Mariën de beiaard
219 Concert 10.7 Daags voor de Vlaamse feestdag speelt om 18 u. Koen Cossaert Vlaamse muziek. Hij is afkomstig uit Kortrijk en brengt o.m. werken van Peter Benoit, Jef Van Hoof en Jos en Geert Dhollander.
218 Concert 12.6 Op 12 juni om 18 u. speelt Eddy Mariën Van Bach tot de Beatles : van barok tot melodieuze pop.
Opgepast : de uren waarop gespeeld wordt zijn door elkaar gehaald. Op feestdagen werd om 9.30 u. gespeeld. Nu kan het om 18 u. of om 11.30 u. Bekijk uw programma.
Het Hoge Noorden was tijdens de beiaardfeesten in Meise zeer warm. Gelukkig maar! Want de opkomst was enorm. Jan en Mie, de reuzen van fanfare Concordia of in de volksmond de ëzzëls (ë = doffe e), waren opnieuw van de partij. Zij waren vergezeld van steltenloopsters - ijsfeeën en gingen voor de Pl antentuin op de foto. Er liep ook een smalle steltenloper rond. Elk jaar is dit evenement een blij weerzien van vriend(inn)en die we al jaren misliepen.
Donderdag 5 juni om 11.30 u. aperitiefconcert door Eddy Mariën en Mariko Matsue (Japan) met Act for Japan http://www.actforjapan.be
Het beiaardboekje is op een sluwe manier in het programma van Jaas in Maas (betere dialectspelling voor wat ze waard is) geslopen. We vrezen dat het opnieuw zal ontbreken op de plaats die de concerten verdienen : de Muze van Meise.