Een goed boek moet ons niets geven,doch iets afnemen : één van onze zekerheden .
De dood kan men zich niet indenken omdat hij afwezigheid van gedachte is. Dus komen we er niet onderuit te leven of we eeuwig waren
.
Elisabeth George
Zoals de akker bedorven wordt door onkruid zo de mens door zijn begeerten.
JUST LOOKING
Met mensen die nooit denken , is het moeilijk méédenken..
Stel dat de avond niet zou vallen en dat het moeizame gedoe dat wij bedrijven met ons allen zou doorgaan tot oneindig toe
A fine is a tax for doing wrong A tax is a fine for doing well
Ik was een kind Ik kreeg een horloge Maar ik kon niet klokkijken Ik was een man Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik voort moest maken Ik was een vrouw Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik achter liep Ik was oud Ik keek op mijn horloge En ik zag dat het stilstond Ik was god ik wist al lang hoe laat het was
Liefde is soms als dag en nacht, voor altijd samen, altijd gescheiden.
Sue Grafton
'Deze plaats is bezet' zeggen we uitsluitend als er niemand op zit
Laat Amsterdam je noit verlokken Mijdt grote steden als de pokken Ik weet de lichtstroom trekt ons aan Ofschoon w'erin ten onder gaan Hoevelen zijn niet door dat leven Vernietigd, in het slijk gebleven 't Gevaar ligt oov'ral op de loer Nee jongenlief, blijf jij maar boer
Er staat een buizerd aan het mateloos verschiet. 'De vogel bidt', verklaren ons de biologen, Maar elke sukkel die omhoog kan blikken ziet Dat hier de goegemeente deerlijk wordt bedrogen.
Want bidden, heren, is dit ongetwijfeld niet: Onder het bidden sluit men altijd nog zijn ogen. Wat zulk een vogel doet is daarom hypocriet, En uw verhaaltjes acht ik weinig overwogen.
De doorn krijgt water omwille van de roos.
Wie zichzelf hartstochtelijk bemint, mag er zeker van zijn dat de liefde wederzijds is .
Net als een plant kan een kinderziel onmogelijk groeien zonder warmte ( Carl Jung )
"Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt "
Enkele mooie streekbeelden
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.
Secundaire analfabeten noemt men mensen die hebben leren lezen , maar het nooit meer doen.
Wie van hoop leeft, zal nooit dik worden
A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck a life. A timely word may level stress. A loving word may heal and bless.
"Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen erin: de drank, de liefde, de tabak en de kunst."
"Een tong: een uiterst fatsoenlijk ding zolang hij niet van een vrouw is."
"Zoek niet de schuld, maar de oplossing, in jezelf."
EXCELLENCE can be obtained if you Care more than others think is wise Risk more than others think is safe Dream more than others think is practical Expect more than others think is possible .
.
Hij dacht. En vond een uitkomst evenmin, maar raakte bijster in het eigen hart. Want wie de ganse kluwen heeft ontward, die weifelt tussen einde en begin
Een kinderlied had me erheen bewogen; ik stond onder een al te schelle zon en zag hoe ik als kind was voorgelogen - geen mens danst op de brug van Avignon.
Je moet geen vraagteken zetten waar God een punt heeft geplaatst.
Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen een excuus
LIEFDE KOST NIETS OM TE KRIJGEN MAAR IS ONBETAALBAAR ALS JE HET HEBT.
Salman Rushdie
"Elke deugd heeft onechte zusters, die de familie schande aandoen."
Vergiffenis is de geur die het viooltje afgeeft aan de hiel die het vertrapt heeft . ( Mark Twain)
"Dit jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik neem mijn kanarie mee. Ik hoop maar dat hij niet ziek wordt, want dat beest heeft nog nooit gevlogen."
Woorden zijn de kleuren van de gedachte. ( Hugo Claus )
Auteurs en hun boeken
korte beschrijvingen
06-12-2006
* Ravelstein * van SAUL BELLOW
SAUL BELLOW 's - RAVELSTEIN
UITGEVERIJ
: Bert Bakker, 2000
paperback- 233 blz.
Deeply insightful and always moving, Saul Bellow's new novel is a journey through love and memory. It is brave, dark, and bleakly funny: an elegy to friendship and to lives well (or badly) lived.
*** Bellow de joods-amerikaanse schrijver , schreef hiermee een roman over liefde en dood. 'Ravelstein' werd met open armen ontvangen gezien Bellow al in zo'n 10 jaar geen boek meer had publiceerd. Mede door zijn leeftijd van dik over de 80, vond iedereen dit een grote prestatie. De verrassing nam nog meer toe door de inhoud van het boek: Abe Ravelstein vertegenwoordigt duidelijk zijn vriend Allan Bloom, professor in de politieke filosofie, die in 1992 is overleden. Bloom verdiende zijn grootste sporen met het schrijven van het boek 'The closing of the American mind', dat hij op aanraden van Saul Bellow had geschreven, waarin hij de 60-jaren cultuur van Amerika hekelt, als zijnde het begin van het einde.
Abe Ravelstein is een beroemde Amerikaanse professor in politieke filosofie. Wanneer hij op aanraden van zijn vriend Chick op populaire wijze zijn zienswijze in boekvorm uitbrengt, raakt hij de jackpot en stroomt het geld binnen. Gezien Ravelstein een voorliefde voor de allerduurste kleding heeft en graag op grote voet leeft is dit geld zeer welkom. Behalve in Chicago, waar zijn thuishaven is, verblijft hij graag in een zeer duur hotel in Parijs, waar hij zich de hele dag omringt met mensen of met telefoons via welke hij van alles op de hoogte kan blijven. Politiek, cultuur; zijn leerlingen en oud-leerlingen staan in nauw contact met hem en houden hem op de hoogte van allerlei nieuwe ontwikkelingen in de politiek, tot de allerlaatste roddels toe. Maar Ravelstein, die van jongens houdt, heeft het HIV-virus opgelopen en is in de nadagen van zijn leven. Zodoende krijgt hij steeds meer kwaaltjes en ziekten en verzwakt hij zienderogen. Chick, die in dagelijks contact met de meester staat, wordt uitverkoren om Ravelsteins biografie te schrijven.Naarmate Ravelstein meer het bed houdt, nemen zijn sociale contacten toe, en ook de gesprekken met Chick. Wanneer Ravelstein tenslotte sterft, en de leegte die hij achterlaat, zichtbaar wordt voor Chick, die ook al op leeftijd is, lukt het Chick niet om aan de biografie te beginnen. Hij stelt het steeds maar uit. Zijn vrouw Rosamunde haalt hem over mee naar een Caraïbisch eiland te gaan: misschien dat dat hem inspiratie geeft. Maar alles wat Chick daar vindt is een ernstige visvergiftiging, die hem op het randje van de dood brengt. Wanneer hij tenslotte weer helemaal beter wordt, beseft hij dat wanneer hij de biografie van Ravelstein zou voltooien, er niets meer tussen hem en de dood zal staan... Toch waren sommige mensen niet helemaal gelukkig met het portret van Abe Ravelstein/Allan Bloom. Wordt Allan Bloom hier niet al te bloemrijk afgeschilderd? En daarbij, Allan Bloom was homo en stierf aan aids, een gegeven dat nog niet algemeen bekend was. In 'Ravelstein' is het Nikki, de mooie Aziatische jongen die de vaste partner van de meester was. Weliswaar levend op de achtergrond, had hij de meeste rechten op Ravelstein. Maar meer krijgen we niet te horen over deze relatie. Saul Bellow heeft zelf enkele jaren geleden op het randje van de dood gelegen door een soort vergiftiging, waar hij weer helemaal bovenop gekomen is.
Daarom geeft dit boek te denken. Is het een excuus voor de schrijver tegenover zijn goede vriend Allan Bloom dat de biografie nog steeds niet klaar is, of is dít de biografie?
Maar het boek gaat niet alleen over Ravelstein. Er komen er ook veel verhalen over Chick zelf te voorschijn. En al beschrijft hij hoe de meester over zijn huwelijk dacht, het is vooral zijn eigen huwelijksleven dat daardoor voor de lezers uit de doeken wordt gedaan. Door het voortdurende vergelijk van Ravelsteins en Chicks mening, krijgen we zowel van Ravelstein als van Chick een duidelijker beeld. Of dit een autobiogafisch gegeven is, is niet duidelijk. Wel is het zeker dat Chick leefde in de schaduw van de flamboyante excentrieke man Ravelstein, en Saul Bellow een zekere adoratie koesterde voor Allan Bloom. En het is zeker dat dit boek een groot eerbetoon is aan de vriendschap tussen twee mannen. Los gezien van al deze gegevens omtrent de schrijver is het boek mooi geschreven, maar bij vlagen wel erg omslachtig. Het verhaal is eigenlijk geen verhaal. Slechts door het aaneenrijgen van alle anecdotes komen we tot een 'verhaal', als het al een verhaal is en geen statement, of biografie. Het lijkt wel geschreven voor stevige literatuurkenners omdat er voortdurend met klassieke schrijvers en andere filosofisch/politieke theoriën wordt gegooid. Dat maakt het boek wel tot een 'niet-zo-makkelijk te-lezen' boek. Maar voor de filosofie-liefhebber mag dat geen probleem zijn.
People can lose their lives in libraries. They ought to be warned.
Saul Bellow werd - als kind van Russische ouders - geboren op 10 juni in Lachine, een voorstad van Montréal (Canada) Bellows vader scharrelde een inkomen bij elkaar, deels met wat diefstal en heling, soms door de politie achtervolgd. Bellows broers pakten het later iets groter aan vanuit de door hun vader gekochte kolenhandel, waar Bellow ook nog een tijdje werkte als administrateur, tot hij werd ontslagen, omdat hij in werktijd te veel las. Als kind wilde hij al schrijver worden Hij groeide op in Chicago, waar hij ook de universiteit bezocht. Bellow studeerde sociologie en antropologie. In 1944 debuteerde Bellow met de roman 'Dangling Man' (in het Nederlands als 'Wachttijd' uitgebracht in 1990), waarna verschillende romans en non-fictieve werken van hem verschenen, waaronder 'Herzog' (1964), 'Mr. Sammler's Planet' (1970) en 'Ravelstein' (2000). Zijn boeken beschrijven en onderzoeken isolatie en spirituele dissociatie van zijn hoofdpersonen. Na zijn afstuderen deed hij onderzoek aan de universiteit van Wisconsin, en diende hij in de koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft daarna zelf lesgegeven aan de universiteiten van onder andere Minnesota, Princeton, Boston en Chicago. Bellow refereert in zijn boeken aan de grote filosofen en denkers zonder dat dit de leesbaarheid van zijn boeken vermindert. Een goed voorbeeld hiervan is Mr. Sammlers Planet.Bellows personages zijn vaak dromende, dolende intellectuelen, die proberen een leven op te bouwen in een vijandige maatschappij. In een wereld van glazen bankgebouwen en beursberichten vechten zij hun vaak tevergeefse strijd voor moed, intelligentie en waardigheid, door Bellow met compassie en vaak subtiele humor beschreven. Bellow won de Nobelprijs voor de Literatuur in 1976 voor Humboldt's Gift. In 1988 ontving hij de hoogste Amerikaanse kunstonderscheiding, de National Medal of Arts. Saul Bellow overleed in de leeftijd van 89 jaar , op 5 april 2005.
Het grootse van Bellow is dat hij als romanschrijver toeschouwer is en betrokkene. Die twee zijn soms moeilijk uit elkaar te houden, maar je weet dat ze er allebei zijn. De afstand van de toeschouwer wordt nooit distantie, de betrokkenheid gaat nooit zo ver dat de distantie verloren gaat, Bellow zit overal middenin en toch weet hij zich er bovenuit te werken" aldus Carel Peeters in Vrij Nederland
"Zijn zinnen zijn kort, kaal. Die kaalheid geeft de door hem geschetste wereld juist ook in zijn emotionerende impact: de opgeroepen gevoelens krijgt hij niet doordat Bellow hem meesleept, maar juist doordat de schrijver het aan zijn lezer overlaat hoe hij moet reageren." Algemeen Dagblad.
"Alles wat anders is is interessant. Dat is mijn enige dogma ."
*** In New York gaat Abel op zoek naar zijn vader en zijn geliefde Pearl. Abel neemt er deel aan nachtelijke gevechten met andere zwervers, die zich terugtrekken in een woud waar een oorlogsveteraan met slangen vecht. Dokter Goldstein zoekt naar de allesverklarende formule in een geheim labo. Meneer J . een holocaustslachtoffer, werkt koortsachtig aan een nieuwe ideologie voor de mensheid.
In een zaal onder het Zilverkleurig Complex wachten duizenden mensen op een nieuw begin. Maar de tijd dringt.
Al die mensen maken deel uit van een groot verlangen, richtingloos nog, maar alvast op weg gezet. Ze hebben dingen opgevangen, gefluister, geruchten, en ze hebben er massaal gehoor aan gegeven.
Zwerm , is een roman die via Europa, Israël, Palestina en New York in de tijd terugkeert naar de oerknal zelf, naar het ontstaan van de eerste droom. Het is de roman
over de wereldgeschiedenis en andere visioenen. De ondertitel van deze veelomvattende roman van de Belgische schrijver Peter Verhelst is 'geschiedenis van de wereld'. Een betere ondertitel zou luiden: 'Het kwaad van de moderne wereld'.
'Zwerm' gaat over alle gruwelen die we ons kunnen voorstellen met betrekking tot onze moderne maatschappij: terroristische aanslagen, ongrijpbare virussen en niets ontziende massamoorden. 'Zwerm' is een knap maar benauwend boek dat in vogelvlucht over rampen en slechte mensen vliegt.; waarbij de schrijver niet schuwt om beelden en personages uit de geschiedenis te gebruiken: holocaust, de Vietnamoorlog, de aanslag van 9/11 op het World Trade Centrum, revoluties, ze vinden allemaal een plek in dit visionaire boek over een wereld die wordt bedreigd door terroristen die maatschappijen om zeep willen helpen, of die voor eigen glorie niet schuwen massa's mensen de dood in te jagen. Zo is er doktor Goldstein die wraak wil nemen na de holocaust, er is iemand die de virtuele computer wil vangen in een druppel water en die weer wil implanteren in de mens en zo is er meneer H of J die de wereld wil beheersen via computertechnieken. Het verhaal biedt ook plaats aan mysterieuze helden die onoverwinnelijk lijken en beschikken over krachten die de gewone mens te boven gaan: Abel en Angel. De één is een computertechnicus die vreselijk stinkt maar geen stinkende wonden heeft en telkens opnieuw herrijst als een moderne Christus. Alleen is het geen prediker. Hij is op zoek naar zijn vriendin Pearl en krijgt bij deze zoektocht de hulp van net zo vaak uit de dood herrijzende Angel, een onoverwinnelijke straatvechter die tussen de zwervers leeft. Beiden worden achtervolgd in de roman door de politie, door meneer H of J of door de vrouwelijke kolonel Schwarzkopf.Vele kleine helden uit de geschiedenis krijgen een rol in het verhaal en hoewel ze in het echte leven niets met elkaar te maken hebben, zoals een Palestijnse vredesactiviste, een door de Belgische politie vermoorde vluchtelinge of een martelaar van de antiglobalisering, in dit verhaal brengt Peter Verhelst ze allemaal samen: het meisje met de door napalm verbrande rug van de winnende persfoto in 1972 over de Vietnamoorlog, de mensen die bij de anjerrevolutie bloemen in de geweerlopen van de soldaten staken, de Chinese student die in zijn eentje de tankwagens probeerde te stoppen op het Plein van de Vrede in Peking, radeloze mensen in het World Trade Centrum die met zakdoeken zwaaiden.
Maar dan heb je nog steeds het verhaal niet helemaal te pakken. Peter Verhelst, die in zijn eerdere werk al heeft laten blijken dat hij niet vies is van experimenteel schrijven, heeft met deze roman weer een kunststuk op de markt gebracht. Het verhaal telt af van bladzijde 666 naar bladzijde 0, de laatste bladzijdes vallen zelfs negatief uit, tot -5.
Het verhaal gaat langzaam maar zeker naar een oerknal, van waaruit we het verhaal weer opnieuw kunnen beginnen te lezen, wat zeker een aanrader is omdat je na het lezen van de eerste keer veel beter begrijpt hoe het verhaal in elkaar steekt, zodat het nog boeiender wordt wanneer je het boek voor de tweede maal leest. In het midden bevinden zich zwarte pagina's over de nieuwe mens die vooral bedreigd wordt door virussen.Deze typografische middelen versterken het verhaal slechts een beetje. Het is de verteltechniek van Verhelst die zo hallucinerend werkt dat je soms het idee hebt in een caleidoscopische film of documentaire te zitten. Soms is het verhaal als een script van een film of een draaiboek voor een tv-programma, of probeert het tv- of filmbeelden letterlijk te beschrijven.Daarbij spelen alle moderne communicatiemiddelen een grote rol in het verhaal: mobiele telefoons die als ontsteker werken, sms-jes die je overal volgen, computertechnieken, de snelheid van nieuws verspreiden via internet, kleine camera's, iris-scans.
. Je kunt het zo gek niet bedenken of Peter Verhelst heeft de moderne techniek in zijn verhaal geïntegreerd. Maar ook het 'zwarte gat' en de Ka'aba, de heilige zwarte kubus in Mekka spelen een rol. En nog zoveel meer dingen. Het boek lijkt op een sciencefictionverhaal, alleen zijn de meeste gebeurtenissen geen sciencefiction maar een potpourri van rampen die de wereld al hebben getroffen of waarvan wetenschappers waarschuwen dat die binnen afzienbare tijd kunnen gebeuren zoals bijvoorbeeld de vogelgriep. Wat maakt dat het verhaal angstig dichtbij onze huidige maatschappij komt. De herkenning van niet alleen gebeurtenissen en personen maar ook songteksten maken het verhaal wat minder eng, maar over het algemeen heeft het boek de tendens van 'Apocalypse Now', de film van Francis Coppola (1979), waarnaar uiteraard wordt gerefereerd met beelden en met de filmpersonage van captain Willard.Het is maar goed dat het boek geen referentiepagina's heeft opgenomen, anders zou het toch al zo volumineuze boek nog dikker zijn geworden. Slechts één bladzijde met 'aantekeningen' geven een zetje de goede richting in van alle mozaïekstukken en personages uit de geschiedenis die Peter Verhelst heeft gebruikt voor zijn apocalyptische verhaal.
Wanneer je de tijd hebt om alles uit te zoeken, is 'Zwerm' de eerste historische literaire legpuzzel.'Zwerm' is een hedendaags verhaal dat niemand koud zal laten. Het is met al zijn mysterieuze complotten een thriller à la de 'Da Vinci Code' van Dan Brown, Abel en Angel zouden zo uit een sciencefictionfilm kunnen zijn gestapt net als de beschrijvingen van talrijke technische en biochemische snufjes. Het is echter bovenal een waardige opvolger van Peter Verhelsts fascinerende eerdere roman 'Tongkat'. Een goed geschreven roman die nog lange tijd actueel zal blijven. Alleen is het deze keer niet zo'n sprookjesachtig verhaal, maar een caleidoscopische spiegel die hij de kwade wereld heeft voorgehouden.
PETER VERHELST : 1962
*** Peter Verhelst, geboren in Brugge is dichter, romanschrijver, toneelauteur, theatermaker, performer Zijn roman Tongkat werd bekroond met de Gouden Uil, ook met de Jonge Gouden Uil én met de Driejaarlijkse Vlaamse Cultuurprijs Literatuur. Zijn meest recente werk Zwerm is een literair epos; het werd lovend onthaald maar lokte ook ferme controverses uit. Zijn werk kenmerkt zich door een 'postmoderne kluts van gesprekken, aforismen, associaties en invallen.' De beelden, die hij schetst zijn vaak hard. Een danseres heeft in een sektarisch vrouwenclubje geprobeerd een 'engel van geslachtloosheid' te worden. Een computerfanaat is na een beroerte op twee vingers na verlamd. Veel personages lijken zich te willen onttrekken aan deze wereld. Hij spreekt over de 'ommuurde tuin, waar men zich terugtrekt. Niet uit pretentie of een ivoren-toren-mentaliteit, maar omdat het het enige is wat nog overblijft. De laatste ommuurde tuin, die je hebt, is natuurlijk je lichaam.' De wereld is in zijn ogen zinloos, zoals ook iedere handeling zinloos is. Zelfs het vervolmaken van zijn 'pentagram', waarin alles samenkomt, en wat hij ziet als zijn levenswerk, ziet hij tevens als zinloos. Maar dit deprimeert hem niet. Hij vindt het zelfs een leuke gedachte, 'dat je bijna je hele leven in dienst stelt van een structuur die alleen op papier bestaat.
Citaat:
'Mensen denken, dat je een boek moet snappen. Dat is belachelijk, er is niets te snappen. Ik geloof niet in doelmatigheid, laat staan, dat er bij mij een soort doelgerichtheid zou zijn. Je hebt de vrijheid om te interpreteren, zoals je wilt. Elke lezer kan zijn eigen film maken, waarin hij meespeelt of weigert mee te spelen. Een soort 'virtual reality'. Er zit wel een logica in, maar je kan er je eigen logica aan verbinden. Ik vind eenduidige dingen pretentieus omdat ze suggereren, dat er eenduidigheid bestaat, dat je iets kunt snappen.'
" Een uitbundige,burleske schelmenroman,waar niettemin die bittere jeugd steeds doorheen schemert " Grappig maar triest.
" Ik was een haai die werd losgelaten in een vijver vol goudvissen "
************************************
In A Monk Swimming, onlangs verschenen bij Bert Bakker als Een zwemmende monnik, pakt Malachy de draad van de McCourt-geschiedenis op in 1952, als hij op 20-jarige leeftijd in het kielzog van zijn broer naar Amerika trekt.waar hij zich binnen de kortste keren wist op te werken tot favoriete enfant terrible van de Amerikaanse society. Op de vlucht voor zijn herinneringen aan een dronken, verdwenen vader en de vernederingen van Angela, zijn moeder, vond hij in New York een donkere, betoverende stad, met bars op elke hoek, waar hem iedere nacht een nieuw verhaal wachtte. McCourt, een hartstochtelijke en theatraal drinker, gewapend met een geweldig gevoel voor humor en de gave te vertellen, veroverde zich al snel een eigen plek: als barkeeper, waarbij hij in contact kwam met schrijvers, acteurs en andere beroemdheden; en als acteur voor televisie en theater.
In het boek 'De zwemmende monnik' schetst Malachy McCourt zijn armoedige jeugd in Ierland en zijn wilde jaren, toen hij in Amerika als 'enfant terrible' werd omarmd door de society. .Het zwaartepunt in Een zwemmende monnik wordt echter niet gevormd door de sappige anekdotes, maar door de herinneringen aan de jeugd die Malachy dacht te hebben ontvlucht. Hij had geld en vrouwen, maar ook kinderen - en ontdekte dat hij zijn herinneringen toch niet zover achter zich had gelaten als hij dacht.
McCourt: "Je kunt niet weglopen van je verleden. Er was geen liefde bij ons thuis, nooit enig teken van affectie. Daarbij kwam nog de verschrikkelijke armoede waarin we leefden, en de sterfte overal om ons heen: drie kinderen van ons gezin gingen dood,
Na een korte periode van wilde feesten, populariteit en succes weet McCourt zich, aan het einde van de roman, volledig ingehaald door het verleden: berooid, aan de drank, zijn huwelijk stukgelopen en zonder enige illusie over zijn vader. De grote ommekeer, vertelt hij, begon in 1963 toen hij zijn huidige vrouw ontmoette.Malachy McCourt laat ons genieten van zijn levendige, capricieuze,rauwe,moordende humor en stem in zijn verhalen van opstand en glorie, die voortbouwen op het verhaal van de vroege jeugd van de McCourts, dat zo duizelingwekkend werd beschreven in ' De as van mijn moeder' door zijn broer Frank .
Frank McCourt, eerst op 66 -jarige leeftijd zijn bestseller A Monk Swimming (1998) zou publiceren ,werd hij reeds lang bewonderd als een verhalenverteller , moppentapper en vertelde hij persoonlijke anecdotes ,die gebeurden in Limerick (Ierland) toen hij er als arme jongen opgroeide .In het spoor van zijn broer Frank, was hij, 20 jaar oud, de armoede en miserie ontvlucht , en zou in Amerika barkeeper en eigenaar worden van New York City's eerste single-bar, Malachy's, die bezocht werd door Broadway sterren als Grace Kelly, Peter O'Toole en Richard Burton. Als acteur zal hij optreden in films als Reversal of Fortune (199), Bonfires of the Vanities (1990), and She's the One (1996) .Als schrijver , geeft hij Voices of Ireland ( sept.2002) uit, een verzameling van klassieke , korte verhalen van de beste Ierse schrijvers der laatste eeuwen -van Jonathan Swift tot Oscar Wilde en James Joyce. Het boek is een huldeblijk aan de schrijvers ,in wie hij zijn verdere leermeesters en opvoeders ziet , toen hij reeds op 13 jaar de school verliet.
. "Reading was the savior,"zegt hij, "the window on the world for Frank and myself."
Malachy McCourt is nu veertig jaar gelukkig getrouwd met Diana .Hij heeft vijf kinderen en is reeds grootvader van vier.
Het krijsen van de bossen Oorspronkelijke titel : " La mort des bois " Archipel - en Uitgeverij Muntinga Paperback , 256 pagina's ISBN 90 295 0009 3
***
Als gevolg van een terroristische aanslag is de zesendertigjarige Elise volledig verlamd, blind en stom. Ze kan alleen nog communiceren door haar wijsvinger te bewegen. Op een dag vertelt een wildvreemd meisje haar dat er in de bossen aan de rand van de nieuwbouwwijk onlangs een jongetje is vermoord door een geheimzinnig persoon die in de afgelopen jaren al meer kinderen heeft vermoord, onder anderen haar half broertje. Elise komt in de ban van het meisje, dat Virginie heet, en raakt steeds meer overtuigd van de waarheid van haar verhaal. Wanneer de politie in het onderzoek naar de seriemoordenaar bij Elise aanklopt, begint iemand haar op sadistische wijze lastig te vallen... Het krijsen van de bossen, geschreven als een monologue intérieur, is een bijzonder spannende en sensuele thriller, intrigerend en prikkelend vanaf de allereerste pagina. Brigitte Aubert (1956) groeide op in Cannes. Gezegend met een geheugen als, zoals zijzelf zegt, 'een bric-à-brac aan beelden', een gemakkelijke pen en een passie voor verhalen vertellen, beheerst Aubert een verscheidenheid van literaire stijlen. Het krijsen van de bossen, bekroond met onder meer de grand prix de littérature policière,is haar vierde roman.
Met onderhuidse spanning word je vanaf de allereerste pagina geprikkeld. Gewoon goed. ************************************
Brigitte Aubert schaart zich met haar thriller onder de grootste van het genre. -Notre temps
Dat Brigitte Aubert een ingenieuze schrijver is, met excellente vondsten, staat ontegenzeggelijk vast. Ze zou weleens de vedette van de Franse detective roman kunnen worden. -
Magazine littéraire.
Brigitte Aubert : 1956
****
De schrijfster is geboren en groeide op in Cannes ( Alpes Maritimes), de stad waar haar ouders de cinéma ' L'Olympia' uitbaatten, en ook bekend om zijn Internationaal Filmfestival. Ze begon reeds als tienjarige haar aanleg voor het schrijven te tonen. Ze behaalde haar diploma in de rechten aan de faculteit van Nice. Brigitte Aubert (1956) is behalve romanschrijfster ook toneel- en scenarioschrijfster.Zij publiceerde haar eerste roman
, Les Quatre Fils du Docteur March, in 1992 en schreef sindsdien een vijftiental romans. 'Het krijsen van de bossen' werd in Frankrijk bekroond met de prestigieuze Grand Prix de Littérature Policière. 'Mortuarium' is de derde sterke thriller van de Franse succesauteur. Het werk van Brigitte Aubert is in meer dan vijftien landen vertaald.Naast haar politie-romans schrijft ze ,samen met Giséle Cavali ook jeugdboeken. Verder schrijft ze ook draaiboeken en is de productrice van de succesrijke :"Serie Noire ", een co-produktie van Gallimard en de franse zender TF 1. In Nederland en België nog onbekend, is Brigitte Aubert in Frankrijk een bekroond en gevierd schrijfster. En terecht ...
1 -De goede aarde - 2 -De zonen van Wang Lung 3 - Het verdeelde huis
*** Wang Lu is een eenvoudige , ongeletterde boer die geen enkele kennis bezit,behalve van de waarde van zijn land. Door het harde werken lukt het hem steeds meer land te kopen en te bewerken, zodat hij zich na een aantal jaren tot grootgrondbezitter weet op te werken. Als rijk man maakt hij echter dezelfde fouten die alle andere rijke mensen in zijn omgeving maken; hij bekommert zich niet om de levens van zijn arbeiders, hij verwaarloost zijn echtgenote en hij trouwt met een tweede ,veeleisende jonge vrouw met gebonden voeten. Als Wang Lu oud is , verdeelt hij zijn land onder zijn kinderen, die zich nauwelijks voor landarbeid interesseren. De ondergang van de familie Wang is onvermijdelijk ; de manier waarop grootgrondbezitters als Wang Lu met land en mensen omgaan moet wel tot geweld en revolutie leiden.
Pearl S. Buck : 1892 -1973
*** Pearl Confort Sydenstricker is geboren op 26 juni 1892, in Hillsboro,West Virginia., tijdens een verlof van haar ouders Absalom en Caroline Sydenstricker die als Presbyteriaanse missionarisssen in China gestationeerd waren .Toen Pearl , drie maanden was ,werd ze door haar ouders meegenomen naar China waar ze tot haar veertiende jaar zou verblijven. De Sydenstrickers leefden er in Chinkiang ( Zhenjiang) in de provincie Jiangsu. Pearl's vader verbleef maandenlang in het Chinese hinterland om zijn christelijke boodschap over te brengen , terwijl haar moeder Chinese vrouwen onderwees in haar kleine school die ze runde. Van kindsbeen af sprak Pearl Engels en Chinees, haar aangeleerd door haar moeder en haar Chinese opvoeder M.r. KUNG. In 1900 , gedurende de Boxer-Opstand evacueerde Caroline met de kinderen eerst naar Shanghai , waar ze meerdere bange maanden doorbrachten, wachtend op enig nieuws over het lot van Absalom, om later in hetzelfde jaar nog naar hun thuisland de VS terug te keren . In 1910 ging Pearl daar naar het Randolph-Macon Woman's College ,in Lynchburg,Virginia waar ze in 1914 afstudeerde. Hoewel ze eerst besloten had in Amerika te blijven ging ze ,( toen ze hoorde dat haar moeder erg ziek was geworden,) terug naar China. In 1915 ontmoet ze , een landbouwkundig econoom John Lossing Buck., waarmee ze in 1917 huwt, en onmiddellijk daarna met hem verhuist naar Nanxuzhou in de landelijke Anhui-provincie. Het zal in deze verarmde gemeenschap zijn , dat Pearl Buck het materiaal verzamelt, dat ze later gaat gebruiken in The Good Earth en andere verhalen over China. In 1921 wordt daar haar dochtertje Carol geboren, het kindje is geestelijk gehandicapt , na de gecompliceerde bevalling.In 1925 zouden ze Janice,een tweede meisje adopteren., omdat Pearl , op natuurlijke wijze ,geen kinderen meer kon krijgen Hun huwelijk liep mank vanaf het begin , maar het zou toch nog achttien jaar standhouden. Van 1920 tot 1933 verbleven Pearl en Lossing in NANKING op de campus van Nanking University , waar ze beiden les gaven.In 1921 stierf Pearl's moeder en kort daarop kwam haar vader bij de Bucks inwonen. De tragedies en beproevingen ,waarvan Pearl slachtoffer werd, bereikten een hoogtepunt in maart 1927, in het geweld bekend als het " Nanking Incident". In de verwarde gevechten tussen de troepen van Chiang Kai-Shek , de communisten en enkele warlords , werden verscheidene Westerlingen vermoord. De Bucks beleefden een verschrikkelijke dag al vluchtend , waarbij ze door Amerikaanse gevechtsschepen konden gered worden van verder onheil. Ze voeren stroomafwaarts naar Shanghai en ontsnapten met een zeilboot naar Uzen, Japan.waar ze het volgende jaar zouden blijven. Ondanks het blijvende gevaar keerden ze daarna terug naar Nanking. In de 1920's begon Pearl verhalen en essays te publiceren , in magazines als Nation, The Chines Recorder, Asia , en Atlantic Monthly. Haar eerste roman East Wind, West Wind , werd uitgebracht bij John Day Company in 1930. The Good Earth verscheen in 1931 en werd meteen het best-verkochte boek van 1931 en 1932. Ze won er de Pulitzer Prize en de Howells Medal mee in 1935 en het boek werd in 1937 verfilmd door MGM. Een tiental jaar later, reeds kreeg Pearl Buck, als eerste Amerikaanse vrouw, de Nobelprijs voor literatuur. Bij haar dood in 1973, had de schrijfster meer dan zeventig boeken : o.a. romans,verhalenbundels,biografies , gedichten, drama , kinderliteratuur en vertalingen uit het Chinees geschreven. In 1934 kwam Buck om dichter bij haar dochter, Carol en haar uitgever Walsh te zijn definitief naar de V.S. terug. John Day's uitgever , Richard Walsh, zou later in 1935 ,nadat beiden uit het echt gescheiden waren , haar tweede echtgenoot worden. Zij kocht er een oude boerderij :" Green Hills Farm " , in Bucks County, PA. Samen met Richard zou ze in de volgende jaren nog zes kinderen adopteren. Green Hills Farm , is momenteel een historisch gebouw dat elk jaar zowat vijftienduizend bezoekers trekt In 1942 stichten , Pearl en Richard :" The East and West Association ", een vereniging die zich bezighield met de culturele uitwisseling tussen Azië en de Westerse wereld.. In 1949 richtte ze : " Welcome House " op , het eerste internationale en inter-raciale adoptie agentschap. In 1964 tenslotte kwam er de : "Pearl S. Buck Foundation , waarmee ze Amerikaans-aziatische kinderen hielp adopteren door fondsen te voorzien voor duizenden kinderen in een half-dozijn Aziatische landen. Pearl Buck stierf in maart 1973, juist twee maanden voor haar vijfentachtigste verjaardag.Ze werd begraven op haar Green Hills Farm.
Uitgeverij A.W. Bruna - Utrecht: 368pag.2e druk augustus 1999
ISBN 90-229-8443-5 vert.van: Iron Man (1998), vert.door: Martin Jansen in de Wal
***
Moskou, 1938. In het Kremlin geeft Stalin toestemming tot de bouw van het grootste oorlogsschip aller tijden ,Een schip dat de Japanse Yamoto in grootte zal overtreffen en dat uitgerust zal zijn om op de wereldzeeën strijd te leveren met de Amerikaanse Iowa en Missouri. Slechts één naam komt voor dit immense prestigeobject in aanmerking: het schip zal STALIN, "Man van Staal" gedoopt worden.....
Vladivostok, 1997. In het diepste geheim zoeken drie mannen, twee Amerikanen en een Engelsman, contact met Yakov Zof, de belangrijkste man van de Russische marine. Ze benaderen hem met een verbijsterend verzoek: help ons de Stalin, die al meer dan vijftig jaar in de haven ligt te roesten, weer zeewaardig maken. En Zof stemt toe, niet vanwege het geld, maar vanwege zijn mannen: zij hebben al te veel vernederingen moeten ondergaan onder het juk van het failliete Russische Regime. Kort daarna zet de STALIN koers naar het Caribisch gebied. Geen van de Russen weet evenwel wat de ware intentie van de vreemdelingen is, noch dat zij hen op een missie meevoeren die vele malen riskanter en explosiever is dan zij denken. Een missie waarin de ouderwetse gestaalde kracht van de Stalin zich zal moeten meten met supermoderne geavanceerde technologie. Een missie die uitmondt in de laatste slag van de 'dinausaurussen' van de zee en waarmee uiteindelijk een tijdperk ten onder gaat........
De Stalin is een fascinerende maritieme thriller waarmee John Watson zich op één lijn stelt met Clive Cussler en Tom Clancy.
WATSON, John (Robert)-1939
John Watson specialiseerde zich in verhalen over marine-avonturen., zgn. "marine-thrillers" Zijn eerste roman The Iron Man -De Stalin werd opgevolgd door The Final Act -Het Geheim van deHindenburg Beide romans hebben oorlogsschepen als onderwerp , waardoor hij gefascioneerd is.Hij werkt momenteel hard aan een opvolger in het zelfde marine-genre. Hij combineert het schrijven van romans met een succesvolle carriére in de marketing industrie. Hij woont en leeft in Sussex met vrouw en twee kinderen.
Een liefdesgeschiedenis, zo hard en flonkerend als goud
FORTUNAsdochter
van Isabel Allende.
Oorspronkelijke titel : HIJA DE LA FORTUNA
( 1999 )
Uitgeverij : Wereldbibliotheek nv -Amsterdam
Paperback : 448 blz.
ISBN 90 284 2170 X
***
Het liefdesverhaal van Fortunas dochter speelt zich af in een belangrijke episode uit de geschiedenis van Amerika.
Hetis 1849, het jaar waarin goud wordt ontdekt in Californië.
Joaquin Andieta is vastbesloten het geluk te vinden in de Nieuwe Wereld en vertrekt, samen met duizenden anderen, vol verwachting vanuit Chili naar het noorden.
Eliza Sommers, een meisje met bijzondere gaven,besluit haar geliefde te volgen en maakt een verschrikkelijke reis, verborgen in het ruim van een zeilschip. Ze gaat op zoek naar Joaquin in een onbekend land vol eenzame mannen en prostituees , gelokt door de goudkoorts, en rijkelui die zich onderdompelen in een decadente wereld van verspilling.
Door haar ervaringen en vooral door de ontmoeting met de Chinese arts Tao Chienis Eliza inmiddels in een opmerkelijke vrouw veranderd. Hij voert haar mee op een gedenkwaardige tocht langs de mysteriën en tegenstrijdigheden van het menselijk lot.
De hoofdpersonen in Fortunas dochter putten kracht uit hun gevoelens van liefde en vriendschap, en slaan zich een weg door een wereld die wordt getekend door hebzucht.
Zo komen een liefdesgeschiedenis en een literaire geschiedschrijving van Amerika samen in deze meeslepende roman.
***
Isabel Allende werd uit Chileense ouders geboren en reisde als diplomatendochter over de hele wereld.
Na de militaire staatsgreep in 1973 in Chili,waarbij haar oom ,president Salvatore Allende omkwam, vestigde ze zich in Venezuela. Momenteel werkt en woont ze in San Francisco (USA). Zeis een wereldberoemdschrijfster van talloze boeken, waaronder grote liefdesromans en historische boeken.
Allende is de eerste en misschien nog steeds de enigelatijns-amerikaanse vrouw die een publiek van honderdenmiljoenen heeft laten kennismaken met de Zuid-Amerikaanse werkelijkheid.
Welkom in '48- waar de levenden jaloers zijn op de doden ....
Het Britse antwoord op Stephen King, James Herbert, heeft wereldwijd al zo'n 40 miljoen boeken verkocht. Herbert is een succes; zijn duistere horrorverhalen worden door zijn fans verslonden, filmproducenten wachten ongeduldig op zijn allernieuwste boek.
" Horror is fun ! " zegt Herbert zelf. Fun ? Voor de zekerheid heeft hij jaren geleden zijn prachtige landhuis in Sussex laten zegenen door de plaatselijke priester ...
*** *** *
*** ***
Engeland is totaal verwoest door Hitlers chemische wapens, die een dodelijke virusziekte over het land hebben verspreid. Slechts een kleine groep mensen met de zeldzame bloedgroep AB-negatief, blijkt op mysterieuze wijze immuun te zijn voor het virus. Drie jaar lang heeft Hoke, een Amerikaanse piloot, in zijn eentje weten te overleven tussen het puin en de lijken. Meedogenloos achtervolgd door een langzaam stervende groep fascistische zwart-hemden, die azen op het bloed van de AB-negatieven... Maar dan ontdekt Hoke plotseling dat hij niet alleen is. Een handvol lotgenoten, waaronder twee jonge vrrouwen en een Duitse krijgsgevangene, zijn net zo vastberaden om te overleven als hij ...
* De donkere toren/De scherpschutter & Het teken van drie :van STEPHEN KING
De eerste twee delen van de De donkere toren-saga
De scherpschutter & Het teken van drie
Het magnus opus van Stephen King .
*** King's popularity comes from his ability to create stories in which evil occurs in ordinary situations.
`It's the story, not he who tells it.'
***
De scherpschutter is een desperado in een geheimzinnige wereld. Hij wil maar één ding : wraak. Zijn doelwit, de man in het zwart, vlucht voor hem uit door de helse woestijn van zout en dodelijk kruid. Maar wordt hij wel opgejaagd ? Of wordt de jager meegelokt naar waar de prooi hem hebben wil...
In Het teken van drie vervolgt Roland, de laatste scherpschutter, zijn idealistische speurtocht naar ' de donkere toren'.Voor het eerst in vele eenzame jaren is er een kans dat hij gezelschap krijgt op zijn tocht. Het valt echter te bezien of dat een zegen of een vloek is.. De monumentale Donkere toren-saga is het magnum opus van Stephen King. Deze cyclus is Kings versie van de graallegende, gesitueerd in een wereld die op een fascinerende manier anders is dan de onze en toch raadselachtig bekend aandoet...
Stephen King : 1947 *****************
**** Stephen Edwin King is geboren op 21 september 1947 in Portland, Maine.Zijn ouders waren Donald Edwin King en Ruth Pillsbury. Stephen is de énige , natuurlijke zoon van de familie, zijn twee jaar oudere broer David werd geadopteerd bij zijn geboorte. Toen King twee jaar werd, verliet zijn vader de familie en moest Ruth de familie verder grootbrengen met de hulp van haar familieleden.Gedurende enkele jaren verhuisden ze naar verschillende staten om uiteindelijk in 1958 terug te belanden in Durham, Maine.Daar neemt ze enkele onderbetaalde baantjes aan om haar kinderen te onderhouden -kinderen welke haar bijna niet te zien krijgen. De kleine King hield van sciencefiction - en monsterfilms .In 1962 ging hij naar de Lisbon High School in Lisbon, Maine. Hier,weg van zijn moeder,werd King bevangen door de geest van de jaren zestig.Vietnam, de burgerrechtenbeweging, een radicaal veranderend wereldbeeld,het had allemaal invloed op King.En wellicht belangrijker nog: zijn literaire inspanningen vonden er hun definitieve vorm.Het Amerikaanse weekblad ' People Weekly' schaarde King onder de twintig personen die het aanzicht van de jaren tachtig bepaalden.
Stephen King begon zijn actuele schrijverscarriére in januari 1959 , toen David King en hij besloten om samen een lokale krant te maken : Dave's Rag. David kocht een stencilmachine en ze maakten een dagblad , dat ze voor five cents per stuk verkochten.In 1966 maakte hij zijn middelbare studies af In juni 1970 kon hij dank zij een studiebeurs een B.A. in de Engelse taal en een certificaat als leraar Engels behalen aan the University of Maine. Op 2 januari 1971 huwt hij met Tabitha Spruce, eveneens schrijfster. In de herfst van 1971 bekomt King een leraarsjob aan Hampden College.Om zijn gezin te onderhouden , schreef hij , als bij- job verhalen in verscheidene populaire magazines.Hij kreeg echter te weinig geld voor de verkoop van die verhalen, en werd zelfs bij momenten er niets voor betaald.Hij deelde dan die magazines gratis uit, zodat zijn verhalen toch de lezer bereikten. King eerste roman Carrie verscheen in 1974 en was zo een enorm succes dat het hem toeliet zijn banen op te geven en als fulltime schrijver verder te gaan. Stephen King is de succesvolste schrijver van horrorliteratuur ter wereld geworden en een van de weinige auteurs die weet door te dringen tot de top-veertiglijst van best betaalde entertainers in de wereld, die het Amerikaanse blad Forbes jaarlijks opstelt. Met zijn rijke verbeeldingskracht, geloofwaardige romanfiguren en ijzersterke plots houdt hij zijn lezers in de ban.Zijn boeken gaan over de hele wereld in miljoenenoplagen over de toonbank.Filmmaatschappijen vechten om de filmrechten van zijn romans. King beschikt over een ijzeren discipline.Hij werkt elke dag, behalve op zijn verjaardag,Onafhankelijkheidsdag, eerste kerstdag en eerste paasdag. Hij is verslaafd aan schrijven.
Oorspronkelijke titel : " My Son's Story " -1990 Uitgave : Bloomsbury -London Nederlandse titel : "Het verhaal van mijn zoon "-1992 Nederlandse uitgave : Uitgeverij Bert Bakker-Amsterdam paperback -237 blz. vertaling : Heleen ten Holt.
*** Een spijbelende jongen gaat naar de bioscoop .In de foyer loopt hij zijn vader tegen het lijf in het gezelschap van een vreemde vrouw. Gewoon een ongelukkig toeval.Maar zijn vader die hij bewondert, is geen gewone man en het gezin dat door de affaire wordt bedreigd , is geen gewoon gezin. Het verhaal van mijn zoon gaat over de liefde tussen een man en twee vrouwen,tussen vader en zoon,tussen een gezin en iets dat veel meer eist : de liefde voor de vrijheid. Het is een indringend relaas over de strijd tegen apartheid, over persoonlijke conflicten en over de hoge prijs van maatschappelijke veranderingen in Zuid-Afrika. Beschreven wordt in de woorden van Will, de zoon van het hoofdpersonage Sonny:' ... hoe het was om een leven te leiden dat bepaald werd door de strijd voor de vrijheid, zoals de dagen van woestijnbewoners worden bepaald door de strijd tegen dorst, en die van mensen die te midden van ijs en sneeuw wonen door de strijd tegen de verstijvende koude. Want dat is de werkelijkheid van de strijd, niet een of andere politieke leuze die als een reclamedeuntje op de televisie telkens weer wordt herhaald.' In Gordimers romans fungeert het leven in de Zuidafrikaanse samenleving ...als een vuurproef voor persoonlijke integriteit... In de beschrijvingen van het politieke milieu en van de verhouding tussen Sonny en Hannah, ontrafelt ze trefzeker en subtiel het net van complexe paradoxen waarin de apartheid de Zuidafrikanen, van blank tot zwart, nog steeds gevangen houdt.
Nadine Gordimer : 1923
Nadine Gordimer (1923 ) is geboren op 20 november 1923 in Spring (Transvaal)-Zuid-Afrika in een bevoorrechte blanke midden-klasse familie.Haar vader , Isidore ,was een Joods juwelier die als dertienjarige uit Litouwen was geëmigreerd. Haar moeder , Nan was een Engelse. Gordimer begon reeds vroeg met lezen en publiceerde haar eerste kort-verhaal in een magazine op de leeftijd van vijftien. Haar leestlust bracht haar in contact en informeerde haar over een wereld -aan de andere kant van apartheid( de officiële politiek van Zuifafrikaanse rassenscheiding) en deze ontdekking zou zich later tonen in een sterke politieke weerstand tegen apartheid .Ze ging naar the University of Witwatersrand , maar gaf er reeds na één jaar de brui aan. Haar eerste boek was een verzameling van kort-verhalen The Soft Voice of the Serpent (1952).Haar eerste verhalenbundel Face to Face publiceerde ze in 1949 en haar eerste roman The Lying Days (vertaald als De leugenachtige dagen) in 1953. Naast het schrijven gaf ze les en hield ze voordrachten in de jaren 1960s en 1970s in meerdere scholen van de V.S. In 1991 ontving zij de Nobelprijs voor de Literatuur vanwege de ironische en inzichtelijke manier waarop ze schrijft over maatschappelijk onrecht. In haar vroege werk , werd ze enigzings beinvloedt door het modernisme van schrijfsters als Virginia Woolf.Ze heeft dit vooral in haar korte verhalen , waar ze als in een experimentele keuken , het genre gebruikt en alles voorbereidt voor haar langere prozawerk en romans. Ze bleef altijd politieke interesse betonen en ging zeker nooit de moeilijke problemen uit de weg die oprezen door de legale blanke Europese overheersing in Zuid -Afrika. Ze was tevens een uitstekende waarneemster van wat we kunnen noemen :"the politics of gender or sexuality.".Ze schrijft dan ook op een vrije en eerlijke manier over de fysische relaties tussen vrouwen en mannen. Sommige passages in haar werk, beschrijven de sensuele spanningen tussen man en vrouw op een meer accurate manier dan enig schrijver het ooit deed sinds D.H. Lawrence., en dit met het verniewend element dat het gezien wordt uit een vrouwelijk standpunt , alhoewel ze evengoed het mannelijk standpunt kon verwoorden. Haar meest onderzoekend werk vinden we terug in haar korte verhalen, haar langere verhalen en novelles , zoals July's Children lijken met minder controle geschreven , met één prachtige uitzondering voor The Conservationist ,waarin ze de ziel van de blanke Europeaan in zwart Afrika helemaal blootlegt.
The Essential Gesture; On the Mines; The Black Interpreters.
ONDERSCHEIDINGEN:
Honorary Member American Academy of Arts & Sciences, Honorary Member American Academy & Institute of Arts & Letters, Fellow of the Royal Society of Literature, Goodwill Ambassador UNDP.
Order of The Southers Cross, South Africa, Order of Friendship, Republic of Cuba, Presidential Medal of Honour of the Republic of Chile.
Oorspronkelijke titel : " The Winds of War "-1971 Nederlandse titel : " WERELDBRAND " Uitgeverij : De Boekerij N.V. - BAARN gebonden -839 blz.
***
Voorjaar 1939. Hitlers duivelse plannen brengen de Tweede Wereldoorlog steeds dichterbij. De wereld houdt de adem in en de grote mogendheden sturen waarnemers naar de haard van het vuur: Berlijn.
Quotes van HERMAN WOUK:
I felt there's a wealth in Jewish tradition, a great inheritance. I'd be a jerk not to take advantage of it.
I regard the writing of humor as a supreme artistic challenge.
Illusion is an anodyne, bred by the gap between wish and reality.
Income tax returns are the most imaginative fiction being written today.
Some people think that all the equipment you need to discuss religion is a mouth.
**** Wereldbrand is het aangrijpende verhaal van het Amerikaanse gezin Henry, dat zeer nauw bij de oorlog betrokken raakt. Marine-attaché Victor 'Pug' Henry wordt door de Amerikaanse regering naar Berlijn uitgezonden. Zijn vrouw Rhoda en hun zoon Byron volgen hem. Dankzij nauwgezette rapporteringen en intelligente analyses van de politieke situaties weet Pug al gauw de aandacht van president Roosevelt te trekken. Deze schenkt zijn afgezant alle vertrouwen en binnen afzienbare tijd onderhandelt Pug tussen de wereldleiders en Hitlers generaals. Pugs zoon Byron wordt verliefd op een Amerikaans-joods meisje, Natalie Jastrow, dat met haar oom in Europa woont. Ze is echter verloofd met een in Warschau gestationeerde Amerikaan. Om orde op zaken te stellen in haar liefdeleven reist Natalie naar Warschau. Byron volgt haar, waardoor zij beiden verzeild raken in de gruwelijke tonelen die zich na de Blitzkrieg in het bezette Warschau afspelen. Daarnaast raakt ook het leven van de Engelse oorlogscorrespondent Alistair Tudsbury en zijn dochter Pamela verweven met dat van de Henry's en de Jastrows. Hun aller lotgevallen beheersen dit magistrale verhaal: een verhaal over liefde, ambitie, trouw en gevaar. Herman Wouk, de wereldberoemde auteur van de onvergetelijke romans De muiterij op de Caine, Een tijd van Oorlog en Marjorie Morningstar heeft zichzelf met Wereldbrand overtroffen. Het meeslepende gegeven is door Wouk zó beeldend beschreven . 'Wereldbrand' is een gefantaseerd verhaal en alle figuren in en om de familie Henry en hun avonturen zijn verzonnen. Maar de oorlogsgeschiedenis in deze roman berust op feiten; feiten en cijfers zijn betrouwbaar; de woorden en daden van de historische figuren zijn of naar waarheid gegeven of afgeleid van een verslag van hun woorden en daden onder gelijke omstandigheden. Een werk van deze omvang kan nooit feilloos zijn, maar de lezers zullen ongetwijfeld beseffen dat geen poging onbeproefd is gelaten om een waar en volledig beeld van de grote wereldstrijd te geven. 'Het verloren wereldrijk', de militaire verhandeling door Armin von Roon, is natuurlijk van begin tot einde fantasie. Niettemin vertegenwoordigt generaal von Roons boek het standpunt van een Duitse beroepsmilitair aan de andere kant van de frontlijn, betrouwbaar binnen de perken die aan dergelijke literatuur,die naar zelfrechtvaardiging streeft, gesteld moeten worden. De geindustrialiseerde strijdmacht, de vloek die thans zo zwaar en onheilspellend op de mensheid rust, kwam tot volle wasdom tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een poging ons daarvan te bevrijden begint met een poging te begrijpen hoe dit denkbeeld ons begon te vervolgen, en hoe het kwam dat mensen van goeden wille hun leven ervoor gaven - en nog geven...
Herman Wouk: 1915
(b. May 27, 1915) -leeft in Palm Spring (Californië).
Herman Wouk was in de tweede helft van de 20-eeuw.,één van de best-verkochte auteurs ter wereld. Hij is geboren in New York City in 1915 , als zoon van de Russisch-Joodse immigranten Abraham Isaac Wouk en Esther Levine.Zijn vader was in de Bronx.uit zijn extreme armoede opgerezen tot een succesvol zakenman.Herman's moeder is geboren in Kurenitz . De jonge Wouk volbracht zijn studies aan de Townsend Harris Hill College en ging toen Letterkunde en Psychologie studeren aan Columbia University, waar hij een B.A. behaalde in 1934.Hij bracht er een groot deel van zijn tijd door met schrijven in het humor-magazine van het college . Vanaf 1936 tot 1941 werkte hij als radio script-schrijver samen met Fred Allen.Toen de oorlog uitbrak stelde hij zijn schrijverstalent ten dienste van de U.S regering en promote hij als " A dollar a-year-man" de verkoop van hun oorlogs-fondsen. In 1942, na de Pearl Harbour- tragedie, nam hij dienst in de U.S.-Navy aan boord van de mijnenvegers : the USS Zane en the USS Southard, in de South Pacific. In 1945 huwde hij Betty Sarah Brown waarmee hij drie zonen kreeg. Sinds 1946 werkte hij als full-time schrijver. Wouk maakte zijn debuut als romanschrijver met Aurora Dawn(1947). Met al zijn ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog schreef hij in 1951 ; "The Caine Mutiny ", waarmee hij een Pulitzer Prijs won Het boek zou later een succesvol toneel- en filmwerk worden. Hij was 'a visiting professor ' aan de Yeshiva University, New York, in 1958-58, en 'scholar-in-residence 'aan het Aspen Institute, Colorado, in 1973-74. Van 1961 tot 1969 was hij ' a Trustee' van het College of the Virgin Islands,en in 1969-71 was hij lid van the Board of Directors of Washington National Symphony. In 1974-75 was hij een lid van the Board of Directors of Kennedy Center Productions. De boeken van Herman Wouk zijn in zowat 30 talen vertaald.Zijn romans getuigen van minitieus opzoekwerk, satire en humor en wekken bewondering op voor hun historische juistheid.
Zijn werk is dan ook bekroond met allerlei awards waaronder : the Pulitzer Prize (1952) Columbia University Medal of Excellence (1952) Hamilton medal (1980) American Academy of Achievement Golden Plate award (1986)Washingtonian award (1986) U.S. Navy Memorial Foundation award (1987) Kazetnik award (1990). Verder ontving de auteur meerdere eredoctoraten van Amerikaanse en Israëlische universiteiten.
"Een mooie droom waar iedereen wordt ingewiegd en elk apart uit wakker wordt."
*** Hersenschimmen vertelt het tragische verhaal van de gepensioneerde Nederlander Maarten Klein, die in Noord-Amerika van zijn oude dag aan het genieten is. Maar dan begint zijn verstand weg te lekken. Maarten raakt afwezig, heeft het gevoel te verdwalen, kan heden en verleden niet meer onderscheiden, verliest zijn greep op de taal en wil plotseling weer naar zijn werk. Kortom : Maarten lijdt aan hersenschimmen. Een veel voorkomend verschijnsel in Bernlefs boeken is het thema "vergeten". In 'Hersenschimmen' is het vergeten in de zin van verdwijnen: Het verleden van Maarten Klein (de hoofdpersoon) 'verdwijnt': hij kan het zich niet herinneren. Het boek 'Hersenschimmen' werd voor het eerst in 1984 uitgegeven en is Bernlefs populairste werk. 'Hersenschimmen' is een roman die wordt verteld vanuit het ik-perspectief. Het is soms moeilijk te volgen doordat Maartens gedachten een beetje verward zijn. Het thema is het al eerder genoemde 'vergeten', maar ook het beginnen van dementie. Het verhaal is geschreven vanuit de belevende ik-figuur. Je ziet alles door de ogen van Maarten. Het perspectief blijft de hele tijd hetzelfde, zodat je echt meemaakt hoe zijn geheugen langzaam aftakelt. In het begin heeft Maarten wel door dat hij (zijn geheugen) achteruit gaat, maar ziet ook in dat hij hier weinig aan kan doen. Naarmate het verhaal vordert, is hij zich steeds minder van dingen bewust, en realiseert zich dan ook niet (meer) dat er iets mis is met hem. De hoofdpersoon van het verhaal is Maarten Klein, 72 jaar. Hij is geboren in Alkmaar, maar woont al 15 jaar in Amerika. Hij werkte bij een visserijorganisatie, IMCO als notulist. Hij is inmiddels gepensioneerd. Maarten is een round character, omdat we steeds meer over hem te weten komen, ook over zijn verleden. Een ander, heel belangrijk persoon in het boek is Vera. Vera is de vrouw van Maarten, en ze moet hulpeloos toekijken hoe Maarten aan het dementeren is. Samen hebben ze twee kinderen: Kitty en Fred. (allebei typen, omdat dit het enige is wat we over ze te weten komen) Vera is ook een round character. Twee andere personages die in het boek beschreven worden zijn dokter Eardly, de huisarts die Maarten behandelt', en het probleem met medicijnen probeert op te lossen, en de gezinshulp; Phil Taylor. Af en toe verwart Maarten haar met (een vriendin van) zijn dochter, of zijn oude piano lerares. Deze twee personages zijn allebei flat characters, omdat dit alles is wat we over ze te weten komen. De beschreven tijd is acht dagen. Dit is opmerkelijk aangezien dementie normaal veel langer duurt om zulke drastische vormen aan te nemen als in het boek. Er zijn ook flash-backs in het verhaal verwerkt, want Maarten leeft (af en toe) in gedachte nog in het verleden Hersenschimmen is een hoogtepunt in de Nederlandse literatuur , een uiterst knap bouwwerk en een perfecte synthese van vorm en inhoud. Want terwijl Maarten Klein steeds verder afglijdt, vertoont ook de taal waarin het verhaal gegoten is steeds meer gaten en dwalingen Blijkbaar vindt de schrijver het menselijk geheugen een interessant fenomeen, want in zijn roman 'Eclips', die negen jaar na 'Hersenschimmen' verscheen, waagde Bernlef zich opnieuw aan een verhaal over een man die worstelt met geheugenproblemen. In 'Eclips' gaat het in tegenstelling tot 'Hersenschimmen' niet over het langzaam kwijtraken van het geheugen, maar juist om het hervinden van het verdwenen geheugen.
J. Bernlef : 1937 pseudoniem van Hendrik Jan Marsman.
***
Marsman (J. Bernlef) is geboren op 14 januari 1937 in St. Pancras, Noordholland. Na zijn jeugd in de hoofdstad gewoond te hebben verhuist hij in 1949 naar Haarlem. Vijf jaar later gaat hij weer terug naar Amsterdam, waar hij de HBS afmaakt. Op die school wordt hij door zijn leraar Nederlands geinspireerd om te gaan schrijven. Na zijn studie gaat hij in dienst waar hij zijn debuut als schrijver maakt. Na zijn dienstijd gaat hij op aandringen van zijn moeder naar het buitenland. Zodoende belandt hij in Zweden, een land dat een grote betekenis krijgt voor hem. In de jaren '58 - '60 is hij veel in Zweden (hij werkt er in een hotel) en hij begint er te schrijven. In Zweden gebruikt hij ook voor het eerst de naam J. Bernlef. Op 23-jarige leeftijd trouwt hij met Eva Hoornik, familie van schrijver Ed. Hoornik. Hij schrijft Stenen Spoelen en Kokkels, voor beide werken krijgt hij de Reina Prinsen Geerligsprijs (1959). Samen met G. Brands en K. Schippers richt hij het tijdschrift Barbarber op. Voor zijn dichtbundel Morene (1961) krijgt hij in 1962 de Poëzieprijs van de gemeente Amsterdam. Zijn beroep als schrijver/dichter wordt in 1965 definitief. Zijn beroep omvat voor hem ook het vertalen van Zweeds naar Nederlands en het schrijven van kritieken . Vanaf 1970 is Bernlef betrokken bij het toneel en worden er enkele toneelstukken van hem opgevoerd (Sterf de moord 1973, In verwachting 1974). In 1977 is hij een van de oprichters van het tijdschrift Raster. Hij publiceert nog enige romans: Sneeuw (1973), Meeuwen (1975), De Man in het Midden (1977), Onder IJsbergen (1981) en Hersenschimmen (1984). Voor zijn totale oeuvre krijgt Bernlef in 1984 de Constantijn Huygensprijs. In 1993 wint Bernlef de PC Hooft prijs voor zijn proza, terwijl hij zichzelf vooral als dichter ziet.
BIBLIOGRAFIE :
1963 Onder de bomen (verhalen) 1965 Wat zij bedoelen (met K. Schippers
, interviews) 1965 Stukjes en beetjes (roman) 1966 De schoenen van de dirigent (poëzie) 1966 Paspoort in duplo (roman) 1967 De schaduw van een vlek (verhalen) 1967 Een cheque voor de tandarts (met K. Schippers, documentaire) 1968 Bermtoerisme (poëzie) 1969 De verdwijning van Kim Miller (verhalen) 1970 Wie a zegt (essays) 1970 Hoe wit kijkt een eskimo (poëzie) 1971 Het verlof (roman) 1971 Rondom een gat (een winterboek) 1972 De maker (roman) 1972 Grensgeval (poëzie) 1973 Sneeuw (roman) 1974 Brits (poëzie) 1975 Meeuwen (roman) 1976 De man in het midden (roman) 1976 Zwijgende man (poëzie) 1977 Gedichten 1960-1977 1978 Anekdotes uit een zijstraat (verhalen) 1979 Stilleven (poëzie) 1979 Nachtrit (toneel) 1980 De ruïnebouwer (verslag en schouwspel) 1980 De kunst van het verliezen (poëzie) 1981 Onder ijsbergen (roman) 1982 Alles teruggevonden/niets bewaard (poëzie) 1984 Hersenschimmen (roman) 1985 Verschrijvingen (prozagedichten) 1986 Wolftoon (poëzie) 1987 Publiek geheim (roman) 1987 Drie eilanden (roman) 1988 Gedichten 1970-1980 1988 Geestgronden (poëzie) 1989 Vallende ster (novelle) 1990 De noodzakelijke engel (poëzie) 1990 Doorgaande reizigers (verhalen) 1991 Verborgen helden (bloemlezing) 1991 Ontroeringen (essays) 1992 De witte stad (roman) 1993 Niemand wint (poëzie) 1993 Eclips (roman) 1994 Vreemde wil (poëzie) 1995 Alfabet op de rug gezien (poëzievertalingen) 1995 Cellojaren (verhalen) 1997 Achter de rug. Gedichten 1960-1990 1997 Verloren zoon (roman) 1997 Schijngestalten (bevat tevens Hersenschimmen, Vallende ster en Eclips) 1998 De losse pols (essays) 1998 Aambeeld (poëzie) 1999 Meneer Toto-tolk, ter gelegenheid van de jaarwisseling 1998-1999 1999 Haalt de jazz de eenentwintigste eeuw? 1999 Tindeman's Dilemma, verhalen
De Hellinger Omnibus :1980 bevat : Dollars -Messen -Vlammen De A van Afbraak.
Uitgeverij : BERT BAKKER- Amsterdam ISBN 90 60195892
*** Deze omnibus bevat vier misdaadromans die in de jaren zestig afzonderlijk verschenen bij Born nv. De held Sid Stefan werd op de omslagen van Dollars,Messen en Vlammen omschreven als " Sid Stefan harde Nederlandse non-conformist : houdt van geld,vrouwen en mooie pakken. De A van afbraak heette : ' een nieuw soort misdaadverhaal met een nieuwe hoofdpersoon: naamloos, meedogenloos en gewetenloos.
Deze misdaadromans werden door de pers benoemd als hippe krachtpatserij van eigen teelt .
Gerben Hellinga:-1937
Schrijver Gerben Hellinga werd op 29 december 1937 te Samedan (Zwitserland) geboren. uit Nederlandse ouders . Na zijn schooljaren in Nederland waar hij het Vossius Gymnasium te Amsterdam volgde en in Zuid-Engeland volgde hij een toneelopleiding aan het Max-Reinhardt Seminar in Wenen.en werkte enkele jaren als acteur in Berlijn en Amsterdam. In de jaren '60 begon hij met het schrijven van misdaadromans. Hij schreef de vermaarde trilogie over non-conformist Sid Stefan, Dollars, Messen en Vlammen. Gedurende de jaren '70 woonde Hellinga in het kunstenaarscollectief Ruigoord, vlakbij Amsterdam In deze tijd begon Hellinga ook toneelstukken te schrijven. Tot zijn stukken behoren oa. Ajax-Feijenoord en Kees de Jongen. Zijn meest succesvolle toneelstuk was Kees de Jongen, een bewerking van het boek van Theo Thijssen (1971). Hij schreef ook Ajax- Feyenoord, (1970) Mensch Durf te leven (1979), Semmelweiss. (1993) en samen met Jacques Klöters de musical De Zoon van Louis Davids. (1986).
In 1989 keert Sid Stefan terug in, hoe kan het ook anders in: "De terugkeer vanSid Stefan",één van Hellinga's spannendste boeken, waarmee hij de Gouden Strop van dat jaar won. Sinds 40 jaar bestudeert en gebruikt hij de I Tjing. De I Tjing is gericht op het bevorderen van bewustwording en het herstellen van verstoorde harmonie, functioneert op spiritueel, psychologisch en materieel niveau en geeft inzicht in verleden, heden en toekomst. Dit duizenden jaren oude filosofische systeem is in de moderne tijd en in de westerse wereld nog even actueel als in de Chinese oudheid. Begin '97 verscheen Wintervlinder, een leven als mysticus. Hierin beschrijft Hellinga een stroom van wonderlijke ervaringen gedurende vele jaren, over zijn geloof in het mysterie van de I Tjing (oud Chinees orakelboek, waaraan je elke vraag kunt stellen die je maar wilt), over zijn uittredingen, zijn ontmoetingen met Jezus en zijn met het jaar toenemend 'godsgevoel'. In Wintervlinder onthult hij dat hij wist waar de ontvoerde Freddy Heineken verborgen zat en dat hij ooit in New York een onbekend meisje een gouden toekomst heeft voorspeld. Haar naam was Madonna! Hellinga woonde in Amsterdam, Brussel, Zuid-Engeland, Wenen, West-Berlijn, New York, Parijs. Hij was jarenlang toneelcriticus bij het weekblad Vrij Nederland. Sinds begin jaren zeventig woonde hij jarenlang in de kunstenaarskolonie Ruigoord bij Amsterdam. Thans woont hij in Amsterdam. Gerben Hellinga, toneelschrijver; stichtte vanaf 1973 samen met andere Amsterdamse kunstenaars een alternatieve kunstenaarsgemeenschap in Ruigoord om te voorkomen dat het idyllische dorp door de uitgroei van het Amsterdamse zeehavengebied verloren zou gaan.Het in 1995 verschenen drugshandboek Uit je bol schreef hij samen met Hans Plomp, ook al zijn maatje bij de oprichting van genoemde kunstenaarsgemeenschap, het behandeld in eerlijke en duidelijke bewoordingen het gebruik van wiet, xtc, paddestoelen en andere drugs. Voor lezers van twaalf tot tachtig schreef hij de sprookjesroman Het geheim van de duim (2003), het eerste deel van een trilogie. Op dit moment werkt hij aan een filmscenario voor een grote speelfilm, gebaseerd op het befaamde toneelstuk Gijsbrecht van Aemstel, geschreven door de zeventiende-eeuwse dichter Joost van den Vondel. In 2006 verscheen : " Zeehelden uit de gouden eeuw " Gerben Hellinga beschreef hun levens en daden, de ruzies die ze maakten, de zeeslagen waarin ze vochten en hun frustraties als politici zich vaak met rampzalige gevolgen met hun werk bemoeiden. Uiteraard ontbreken in dit rijk geïllustreerde boek de werken van de grote zeeschilders niet; Willem van de Velde de Oudere én de Jongere, Ludolf Backhuysen en vele anderen. Ze geven de lezer een indruk van de strijd, die zo vaak ordeloos en chaotisch verliep, en van de schepen waarop de zeehelden vochten en in veel gevallen sneuvelden...
Werken:
Dollars (1966)
Messen (1966)
Vlammen (1967)
Lekker blijven liggen maffen (1968)
Ajax-Feyenoord (1969)
Kees de Jongen (1970):een bewerking van het boek van Theo Thyssen (1971).
Bob Mendes heeft een witte vlek op onze literaire landkaart ingevuld....
Dr. Hubert Lampo
over De Smaak van Vrijheid
*** Een emotioneel geladen roman over de verboden liefde tussen de 15-jarige Megin Friedman die opgesloten zit in het concentratiekamp Buchenwald en een tien jaar oudere boerin die hem zal helpen bij zijn spectaculaire ontsnapping uit het kamp.
De smaak van vrijheid vangt aan in 1985 in Weimar, tijdens een galadiner ter ere van een Duits industrieel die zich bijzonder heeft ingezet voor de vrijheid en de democratie. Een van de genodigden is Megin Friedmann, een overlevende uit Buchenwald. De mensen die hij er ontmoet en de gesprekken die hij met hen voert, brengen hem terug naar de laatste dagen van de oorlog en zijn ontsnapping uit het kamp.
Tewerkgesteld op Duitse boerderijen in de omgeving, leerde hij de tien jaar oudere oorlogsweduwe Karla kennen. Met haar beleefde hij een korte, gepassioneerde idylle.Wanneer in april 1945 het Amerikaanse leger oprukte om het kamp te bevrijden, smeedde de SS plannen om de overblijvende gevangenen op het dodentransport te zetten of ze uit te roeien.
. En dan is Karla de enige die Megin nog kan redden...
Wanneer Karla verneemt wat de SS met de gevangenen voorheeft, riskeert zij haar leven om Megin te helpen ontsnappen, samen met twee anderen. De vier komen midden in het oorlogsgeweld terecht. Trouw, liefde, lafheid en haat vechten om voorrang. Pas veertig jaar later op het galadiner zal Megin meer te weten komen over het lot van de anderen. En uiteindelijk ook over zichzelf... Deze roman vertelt een verhaal dat u tot de laatste bladzijde in spanning zal houden.
Bob Mendes : 1928
De schrijver is geboren in Antwerpen op 15 mei 1928 en is gegradueerde in de boekhoudkunde.Tot eind 1988 was hij extern accountant en belastingconsulent Naast gedichten en novellen schreef Mendes een groot aantal spannende boeken met hoge werkelijkheidsgraad, vertrekkend van waargebeurde feiten die hij in een nieuwe, verrassende context plaatst: de faction-thriller. Hij is internationaal vertaald.
Bob Mendes is oprichter en erevoorzitter van het Genootschap van Vlaamse Misdaadauteurs.
Voor Vergelding ontving hij in 1993 de Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek in ons taalgebied, en ook zijn boek De kracht van het vuur werd vier jaar later met de Gouden Strop bekroond. Mendes werk is vertaald in de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Spanje, Bulgarije en Japan.
Meedogenloos (4 novellen, waaronder Stukken van mensen, 1995); Misdaad en meesterschap (verhalenbundel, 1997); Verslag aan de koning (verhalenbundel, 1999); Dirty dancing (verhalenbundel, 2000); De beste misdaadverhalen uit Vlaanderen (2002, samenst. Mendes); Spannende verhalen (misdaadverhalen, 2004);
Oorspronkelijke titel : " The Ground Beneath her Feet "-1999 Uitgeverij : Contact - paperback ,620 blz.
" Een verbale rollercoaster die zich langs India, Engeland en Amerika slingert om uiteindelijk driedubbel over de kop te gaan in de wereld van de rock-n'-roll " ***
Op Valentijnsdag 1989 verdwijnt zangeres en megaster Vina Aspara spoorloos tijdens een aardbeving in Mexico. Vanaf dat moment zal niemand haar nog zien. Ook haar minnaar niet, Ormus Cama. Als een moderne Orpheus probeert hij haar in zijn muziek weer tot leven te wekken, maar net als de oude Orpheus faalt hij op een tragische manier. Het verhaal van Vina en Ormus wordt verteld door de fotograaf Rai, Ormus' jeugdvriend en Vina's minnaar. De grond onder haar voetengeeft een prachtig beeld van de veranderende tijdgeest, van de verschillen tussen oost en west ,het is een onstuimige liefdesgeschiedenis tegen de achtergrond van de wereld van de popmuziek. Het boek werd zeer goed ontvangen door de pers.
Het is een verhaal over liefde,dood,kunst en rock-'n-roll, en tegelijk een briljante hervertelling van de mythe van Orpheus en Eurydice. Kortom , een vliegend tapijt, waarin liefde en muziek kleurrijk verweven zijn met Griekse mythologiëen en oude sagen,en dat rakelings langs verschillende tijden en werelden scheert.
Salman Rushdie : 1947
***
Ahmed Salman Rushdie werd op 19 juni 1947 geboren in Bombay. Op vroege leeftijd verliet hij India en hij woont nu al meer dan dertig jaar buiten zijn geboorteland. De rode draad in zijn werk is zijn haat-liefdeverhouding met India en zijn vertrek naar het Westen. Rushdie zegt door zijn schrijven zijn geboorteland te willen beschrijven en doorgronden. Rushdie groeide op in een anglofiel Indiaas middle-class milieu. Zijn vader was een in Cambridge geschoolde islamitische zakenman die de Britse beschaving als superieur beschouwde. Rushdie begon zijn opleiding aan Bombay's Cathedral School en ging vooral om met kinderen van verschillende nationaliteiten. De goede herinneringen die hij heeft aan Bombay komen terug in het beeld dat hij van de stad schetst in zijn werk. Op 13-jarige leeftijd vertrok hij naar Engeland om daar aan de privéschool Rugby zijn opleiding voort te zetten. De overgang naar Rugby School was lastig; aanpassen aan de Britse samenleving bleek moeilijker dan verwacht, zeker voor een intelligente, Indiase jongen die niet erg bedreven was in sport. Rushdie vervolgde zijn opleiding aan King's College in Cambridge waar hij geschiedenis studeerde. Tijdens zijn studie was hij betrokken bij verschillende toneelvoorstellingen. Na zijn afstuderen in 1968 werkte hij als acteur bij theatergezelschap Oval House in Kennington. Rushdie besloot geen carriére te ambitiëren als acteur omdat hij zichzelf niet goed vond en liever schrijver wilde worden. Hij werkte later onder meer voor de Pakistaanse televisie en als freelance tekstschrijver voor reclamebureau Ogilvy & Mather en Charles Barker. Rushdie debuteerde in 1975 met de roman Grimus, gebaseerd op het gedicht The Conference of Birds uit de 12e eeuw. De titel van het boek is een anagram van de naam Simurg, een reusachtige en wijze vogel uit de Perzische mythologie. In 1976 huwt hij met Clarissa Luard. Zijn volgende boek,Midnight's Children (1981), een episch verhaal over een bijzondere familie in het net onafhankelijke India, kreeg veel publieke aandacht. Dit boek won de Booker Prize en de James Tait Black Memorial Prize en later de 'Booker of Bookers', de prijs voor de beste winnaar van 25 jaar Booker Prize. MetMidnight's Children was zijn naam als vooraanstaand schrijver gevestigd. In 1983 werd hij door het literaire tijdschrift Granta gekozen als een van de 'Best Young British Novelists', samen met onder meer Martin Amis, Kazuo Ishiguro en Julian Barnes. In datzelfde jaar werd zijn boek Shame(Schaamte), dat zich afspeelt in Pakistan, genomineerd voor de Booker Prize. Zijn vierde boek, De duivelsverzen (The Satanic Verses), won The Whitbread Novel Award in 1988. Dit boek was aanleiding voor Ayatollah Khomeini van Iran een fatwa uit te roepen over Rushdie in 1989. Hij werd beticht van het beledigen van de islam, de profeet en de koran. De Ayatollah loofde een bedrag uit van drie miljoen dollar voor zijn leven en Rush die moest zich een aantal jaren terugtrekken uit het publieke leven. In 1988 huwt hij Marianne Wiggings. Salman Rushdie ,een van de grootsten in de wereldliteratuur , is ondanks zijn literaire verdiensten vooral bekend geworden vanwege de politieke commotie rond dit werk.De schrijver vluchtte en leefde 10 jaar ondergedoken ; publiekelijk verscheen hij slechts met een flinke partij lijfwachten om zich heen. Zijn religieuze vonnis, de fatma , is inmiddels opgeheven Rushdie hield echter niet op met schrijven. In zijn verhalenbundel Oost,West vat Salman Rushdie het hoofdthema van zijn werk samen: 'Ik werd dat jaar Brits staatsburger (. . .). En het paspoort was in vele opzichten een bevrijding. Ik kon gaan en staan waar ik wilde, keuzes te maken die niet mijn vaders keuzes zouden zijn geweest. Maar ook ik heb touwen om mijn nek, tot op de dag van vandaag, ze trekken me naar links en naar rechts, oost en west, de stroppen worden strakgetrokken en gebieden: Kies, kies. (. . . ) Ik kies geen van jullie, en allebei. Hoor je? Ik weiger te kiezen.'
Reviews :
'Rushdie's kracht is dat hij erin slaagt de verscheidenheid waarvan hij de ondergang betreurt ook daadwerkelijk vorm te geven - op een sublieme manier.' - NRC -Handelsblad
Quotations van Rushdie :
"I don't think there is a need for an entity like God in my life."
"What is freedom of expression? Without the freedom to offend, it cease to exist."
"Now we saw, as clearly as the fireworks in the sky, that the defining struggle of the new age would be between terrorism and security. "
"I do not envy people who think they have a complete explanation of the world, for the simple reason that they are obviously wrong."
" De Seizoenen " : 1972 Uitgeverij : Hadewijch nv, Schoten -5e druk (1984) Ontwerp omslag Loek Lafeber -ISBN 90 70876-12-4 Verspreiding voor Nederland : Bosch & Keuning nv- Baarn
*** Treurend om een mislukte liefde ontvlucht de schrijver Anton Zevenbergen de stad. en begeeft zich in vrijwillige ballingschap. Hij trekt zich terug in een klein, wit huisje op de weidse, verlaten vlakte van de Cayenne. Acht jaar later, in 1980, vertelt Schouwenaars in zijn autobiografische triptiek EenMorgen in de Moeren, dat het hier gaat om het landschap rondom Lampernisse in de Westhoek, het meest westelijke, aan Frankrijk grenzende deel van West-Vlaanderen. Bij zijn aankomst is het herfst. Hoe doorleeft hij dit jaargetij en de drie andere die erop volgen ? Wat zijn de eenzaamheid en de wanhoop, de ontberingen en de uitbarstingen van levensdrang voor hem waard ? Wat heeft deze man in zichzelf te overwinnen ? Het antwoord wordt in De Seizoenen gegeven. Het is een voor elke lezer meeslepend verslag van een manier van leven en overleven. Schouwenaars blijkt een scherp waarnemer van het landelijke leven en van de natuur te zijn. Centraal staan echter de mensen met hun familieclangeest, hun verhouding onderling en met de natuur. De Seizoenen is een van de meest gelezen en besproken romans van de auteur. Het is een bevrijdende lofzang op het leven, groots en authentiek. Het is de eeuwige waarheid van de vierde beweging van het leven: vergeet verleden en toekomst en leef ; pas als je de dingen en jezelf gering vindt, kun je ze openen en ervan genieten.
Clem Schouwenaars : 1932 -1993
****
Clem Schouwenaars werd in 1932 in Mortsel geboren, een randgemeente van Antwerpen Hij groeide op in een katholiek gezin, waar hij overigens een allesbehalve gelukkige jeugd had. Drie van zijn broers en zusjes stierven op jonge leeftijd en het enige zusje dat hij nog had, kwam om bij een bombardement van de Amerikanen op Antwerpen in 1943. Het meisje werd door Clem en zijn vader dood onder het puin van haar school vandaan gehaald. In 1960 overleed zijn moeder en kort daarna schoot zijn vader zichzelf met een pistool door het hoofd. Al deze heftige ervaringen werkten door in het latere werk van Schouwenaars. Clem bezocht achtereenvolgens drie middelbare scholen en de Vrije Universiteit van Brussel, waar hij na drie jaar zijn studie opgaf. Hij ging in de Public Relations werken, werd daarna journalist en ten slotte leraar. Nog weer later leefde hij uitsluitend van dichten en schrijven, tot zijn te vroege dood in 1993. Hij noemde zichzelf vrijdenker, sinds hij de vrijmetselarij de rug had toegekeerd. Met de Katholieke kerk had hij daarvoor al gebroken. Clem Schouwenaars debuteerde met romantisch-esthetische poëzie. Zijn eerste serie gedichten, Het Woud van Licht en Lommer, verscheen in 1955. Later vond hij zelf van deze gedichten, dat hij ze beter niet had kunnen uitgeven.
Vervolgens verschenen de poëziebundels Albasten Amforen (1956), Onvoltooide Executie (1958), De Vrouwelijke Verzen (1960) en De Schaduwdrager (1963). Wie een goed overzicht van Schouwenaars' gedichten wil hebben, kan proberen de in 1984 verschenen "Verzamelde Gedichten" te pakken te krijgen. Dit werk omvat door de auteur zelf geselecteerde gedichten uit zijn hele oeuvre, chronologisch gerangschikt.
Zijn eerste prozawerk was een novelle, Jij, een Meermin? (1959), waarin al elementen aanwezig zijn die we later in zijn hele oeuvre tegenkomen, zoals de afkeer van alles wat bekrompen en burgerlijk is en het besef van de onmacht zich aan die burgerlijke moraal te onttrekken
.Zijn eerste roman, Dokter Simon Falbeck (1963), leverde hem de debutantenprijs "Leo J.Krijnprijs" op. In 1972 verscheen De Seizoenen, de definitieve doorbraak van Clem Schouwenaars in de Vlaamse literatuur.In Lampernisse , waar het boek zich afspeelt had Schouwenaars een grote voorliefde gekregen voor het wonen buiten de stad, in de ruimte en de vrije natuur. Hij zou dan ook een groot deel van zijn verdere leven op het platteland doorbrengen. Dit boek wordt wel als zijn standaardwerk gezien.
Met Rotraut, hun dochtertje Jessica en adoptief-zoontje Thomas woonde hij in het stadje Lo. In 1979 beschreef Clem Schouwenaars in de roman Bougainvillea (1979) een bekrompen burgerlijke gemeenschap, waarin de kerk en de industrie het voor het zeggen hebben en waarin de hoofdfiguur, een kunstschilder, nauwelijks wordt geaccepteerd De auteur werd verweten dat hij de gemeenschap van de stad Lo had beschimpt en dat Schouwenaars zelf eigenlijk model stond voor die schilder. Hij ontkende dat. Zijn aanklacht gold niet speciaal welk stadje of dorp ook, maar de maatschappij in het algemeen. Toch bleven bepaalde kringen in Lo hun (ex-)stadgenoot het boek kwalijk nemen. Na vertrek uit Lo betrok het gezin Schouwenaars de fraaie, gedeeltelijk 200 jaar oude hoeve "De Fonteynehof" bij Houtem in de gemeente Veurne , vlak bij de Franse grens.
In 1981/82, na een inzinking wegens oververmoeidheid,schreef hij zijn omvangrijkste werk: de tetralogie Emily Beyns, of het Heilig Zwijgen, over een Antwerpse familie in het katholieke bourgeois-milieu, die (in deel vier) voor pijnlijke onthullingen komt te staan. Zelf noemde hij dit werk "Een aanklacht tegen de verrechtsing en het fascisme." In 1988, toen hij bezig was met het schrijven van Oktober-Maud Folcke, verliet Clem met de zijnen na een verblijf van bijna twintig jaar het vlakke land van de Westhoek en vestigde hij zich in de "Laterhof" in Lubbeek, in het heuvelachtige Hageland in Vlaams-Brabant. Hij woonde daar tot het einde van zijn leven.
De laatste romans die Clem Schouwenaars schreef, waren Het Manuscript van Villabrune (1991) en Het Loofhuttenfeest (1993). "Het Loofhuttenfeest" maakte hij af terwijl hij al leed aan longkanker, de ziekte die hem uiteindelijk zou vellen. Kort na het voltooien overleed hij, op 10 september 1993. Hij liet en zeer omvangrijk oeuvre na. Niet al zijn werken hebben dezelfde hoge kwaliteit, maar er zijn genoeg hoogtepunten om Clem Schouwenaars een belangrijk schrijver te kunnen noemen. Behalve eigen werk zijn er van de hand van Clem Schouwenaars nog tal van vertalingen verschenen van gedichten, luisterspelen en toneelstukken. Bovendien verzorgde hij de bewerking van "Baas Ganzendonck" van Hendrik Conscience voor de Vlaamse televisie. Voor de opera in Antwerpen vertaalde hij "Carmen". Jarenlang ook schreef Clem Schouwenaars recensies voor de radio, en voor de dagbladen De Nieuwe Gazet en Vooruit. Voor deze twee kranten schreef hij ook cursiefjes.
Bibliografie :
Proza
(1959) - Jij , een meermin ? (1963) - Dokter Simon Falbeck (1964) - De Zeven Nachten (1966) - Beminnen (1966) - De Man van Mos (1968)- Tweemaal Leven (1968) -Kamers voor Reizigers (1969)- Een Nacht op Elba (1971)- Een Krans om de Maan (1972)- De Seizoenen (1972)- De Boer van Tienen in "Elfstedentocht door Antwerpen" (1973)- Uit het Gareel (1973)- Antichambre (1973)- Oog in Oog (1975)- Baldriaan (1975)- Bezoek aan de Dodengang (1976)- Cresus (1977)- De Stervende Galliër (1977)- De leden van de Jury (1979)- De Werken van Barmhartigheid (1979)- Bougainvillea (1979)- Middernacht en meer (1980)- Het Waanbeeld (1980)- Een Morgen in de Moeren (1980)- Winters Verweer (1981/1982)- Emily Beyns of Het Heilig Zwijgen(tetralogie) (1982)- Gras (1983)- Naschrift voor Jessica (1983)- Liliane of de Spiegelingen van Leugen en Liefde (1985)- Rozenkranz (1986)- Prometheus (1986)- De Reiziger (1987)- Beminnen (1988)- Oktober/Han Poorter (1989)- Oktober/Maud Folcke (1989)- La Comtesse de Sallac (1989)- Afscheid van Fonteyne (1989)- Een Dageraad (1990)- Oberon (1991)- De Drie Gratiën (1991)- Het Manuscript van Villabrune (1993)- Het Loofhuttenfeest
Toneel
(1965)- De Lente van Jonathan. (1966)- Eluard Lezen (1966)- Eten met Evert (1967)- Ergens in Europa (1969)- Witte Wolken, Groene Wolken (1974)- Echtelieden
Poëzie
(1955) - Het woud van licht en lommer (1956)- Albasten Amforen (1958)- Onvoltooide Executie (1960)- De vrouwelijke verzen (1963)- De schaduwdrager (1964)- Etudes voor de rechterhand (1966)- Frescobaldi sonnetten (1970)- Leda of het herleven (1972)- Doodsdomeinen (1972)- Een ring van granaat (1972)- Een zachte Saraceen (1974)- Schaduw der dwaling 1974)- Jongste gedichten (1975)- Het gezicht in de ruit (1975)- Rotraut (1976)- Cantata Mea (1978)- Ijzertijd (1979)- Winter in Reninge (1984)- Verzamelde gedichten (1985)- Liefdeshalve (1987)- Eurydike (1989)- Verdagen
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Oorlog: een laffe vlucht uit de problemen van de vrede."
De vrouw is het enige geschenk dat zichzelf verpakt.
Hondenleven
Lekker slapen, heerlijk zacht, stilletjes liggen, weinig gapen. op tijd je eten, wat had je gedacht? Een wandeling elke dag Poezen pakken als het mag. Boze dieven buiten gooien, altijd weg met vlooien. Vertroeteld worden door de baas, konijntjes vangen en soms een haas. Nooit in de kou een beentje kluiven, rollebollen en springen naar de duiven. Putten graven, liefst heel diep en hopen dat 't baasje ze niet ziet. En heel soms in 't bedje slapen, Zachtjes dromen van mijn vriendjes en alle lieve kindjes. Wat is het fijn, hier een hond te zijn.
ZO - heb het weer eens gelapt zé ! ruitenlappen , zooitje van niets
Tezamen aan de dis gezeten zijn wij verzoend met ons bestaan , zolang wij niet bij ons geweten en bij ons hart te rade gaan.
Heere Heeresma
Paul Auster
James Patterson
John Le Carré
Lezen vrijwaart je van gekooide gedachten .
"Bij processen van terroristen zit de zaal bomvol."
Ervaring is eenvoudig de naam die we aan onze fouten geven.
Dankbaarheid is een bloemke , dat in weinig hoven bloeit. -Guido Gezelle.
Emoties, ach,mevrouw, emoties Zijn zo vies ; vis die niet kan zwemmen In mijn uitgekookte zee van ironie .
Armoede brengt volkeren tot revoluties en revoluties brengen het volk weer tot armoede .
Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat.
Neem eens afstand, dat geeft meer zicht.
Sommige mensen worden zozeer bewierookt dat ze de verstikkingsdood sterven.
Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
Alleen een gek voelt
met beide voeten
hoe diep het water is
Als iemand bij me aanbelt, doe ik altijd mijn jas aan voordat ik de deur open doe. Minder leuk gezelschap zeg ik: "Sorry, ik moet juist weg." Wel leuk gezelschap: "Wat leuk, ik kom net thuis."
"Een bibliothecaris is een boekhouder."
Want men moet nooit te lang verwijlen In den warmen schoot van 't geluk : De schoonste illusies verijlen Onder een voortdurenden druk.
Moeilijker dan leven zonder toekomst is leven zonder verleden. .
Wie twijfelt aan zijn eigen eerlijkheid begint eerlijk te zijn
John Grisham
Er is iets dat de voortijden ons leren En ook de zon die net is opgegaan . Het eeuwige lot der mensen is ontberen, Je hebt alleen wat je kunt laten staan.
Door al wat je bezit laat je je leiden, En waar je meester bent, en je ook knecht, Behoefte ziet zich van genot gescheiden, En plicht hecht zich meteen aan ieder recht.
Als men de taal met een handschoen vergelijkt, die om een inhoud getrokken is, dan past de Duitse, Franse en Italiaanse te ruim, de Nederlandse te strak, terwijl de Engelse als gegoten zit.