| Verkwistende liefde»Waarom is deze mirre niet voor driehonderd schellingen verkocht en aan de armen gegeven?« (Johannes 12:5) 
 Voorwaar,
            Ik zeg u, overal waar dit evangelie verkondigd zal worden in de gehele
            wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden van wat zij
            gedaan heeft.» (Mattheüs 26:13). Wat
            was dit geweldige bewijs van de gulheid van Maria dit waard! Maar wat
            jammer dat ook de uitspraak van Judas opgeschreven moest worden, als
            gedachtenis aan hem! En toch, als we er goed over nadenken, dan willen
            we eigenlijk niet dat de kritiek van Judas (en ook die van de andere
            discipelen) vergeten zou worden. Want aan de ene kant leidde die tot
            iets wat we anders niet gehad zouden hebben: de verdediging van Maria
            door Jezus zelf. En aan de andere kant horen we tegenwoordig inderdaad
            steeds weer het protest van Judas en weten we vaak niet hoe we daarmee
            om moeten gaan. Judas maakt bezwaar tegen het geschenk van Maria »Maar dit zeide hij niet» schrijft de evangelist, »omdat hij zich om de armen bekommerde, maar omdat hij een dief was en als beheerder der kas de inkomsten wegnam.»
            Hij zou ook een eerlijke man kunnen zijn geweest en hetzelfde hebben
            kunnen zeggen. Want vele oprechte mannen en vrouwen herhalen deze
            kritiek nog steeds. Ze wordt nog steeds herhaald als het
            vanzelfsprekend wordt geacht dat praktisch nut de enige maatstaf is
            voor de beoordeling van daden en geschenken. Wat
            komen we deze instelling vaak tegen, die weliswaar het werk van de
            ploeger erkent, maar dat van de dichter of kunstenaar afwijst. Iemand
            heeft eens gezegd dat voor zo iemand een waterval alleen maar recht van
            bestaan heeft als die de kracht heeft om turbines aan te drijven. De
            roeping van de dichter is echter net zo goddelijk als de roeping van de
            landbouwer. God wilde dat het zilveren lint van vallend water op een
            groene open plek op iets anders duidt dan alleen op een mogelijkheid om
            stroom op te wekken. Ook iemand die een paar grassprietjes schildert en
            dat mooi doet, heeft ergens in de grote gemeenschap van de
            dienstknechten van God en mensen een plaats. Dezelfde
            houding is er ook op ander gebied. Waarom zou men zoveel geld voor een
            gemeente uitgeven als er nog zoveel arme mensen in het land zijn?
            Waarom hebben we mooie gebouwen en een waardevol orgel nodig, als een
            eenvoudig gebouw en een traporgel ook kunnen volstaan? Waarom moeten we
            ons best doen om de kerkdienst mooi, waardig, statig, muzikaal te laten
            verlopen, terwijl de eenvoudige samenkomst in Gods ogen toch aangenaam
            is, als die maar oprecht is? We hebben al deze opmerkingen al vaak
            gehoord en waren toch zelden in staat om redenen ertegen aan te voeren. Jezus antwoord op het bezwaar Is
            het u opgevallen dat Jezus zelf tegen dit bezwaar en vele andere
            dergelijke bezwaren antwoordde, toen Hij op die avond de daad van Maria
            verdedigde? Ongetwijfeld heeft haar zalving veel geld gekost, geld dat
            vele hongerige mensen had kunnen verzadigen. Het was een verkwistend
            geschenk zonder praktisch resultaat, behalve dan dat Jezus verkwikt
            werd. Ongetwijfeld heeft onze Heer ook medelijden met de armen en
            behoeftigen gehad. En toch bevestigde Hij Marias daad en zou die nooit
            als verkwistend in de negatieve zin bestempelen! Alles wat ten gunste
            van deze daad gezegd kan worden is dat ze mooi was, dat ze Jezus diep
            geraakt heeft en dat ze allen die ze gezien hebben beïnvloed heeft. Dit
            was tenminste een van de redenen waarom Jezus haar verdedigd heeft ─
            dat haal ik uit dit verhaal. Jezus laat het mooie toe. Hij laat toe dat
            het mooie omwille van zichzelf geëerd wordt; zelfs in een wereld vol
            nood en moeilijkheden, zoals de onze. Liefde is verkwistend Ik
            voor mijn part ben zeer dankbaar dat dit woord van Christus vastgelegd
            werd. Want het geeft voldoende mandaat om ook de dichter, de
            kunstenaar, de architect en allen te erkennen die proberen om de wereld
            mooier te maken, als dienaren van God, die Hem een geschenk geven dat
            Hij niet gering acht maar waardeert. Schoonheid
            in vorm en structuur heeft de Schepper rijkelijk over schepselen
            uitgegoten. Er zijn meer dingen die op Gods aarde groeien dan koren
            voor voedsel of hout om een huis te bouwen. Het nuchtere verstand
            vraagt: »Waar dienen al die bloemen voor? Is dat allemaal wel nodig?»
            Het antwoord is dat ze mooi zijn en dat is in Gods ogen blijkbaar
            genoeg voor een gerechtvaardigd bestaan. Als
            we zien hoe liefde haar albasten kruik stuk slaat en haar geschenk
            royaal uitgiet en wel iedere dag: een moeder die haar ondankbare zoon
            mild verzorgt, een echtgenoot die zijn prikkelbare vrouw met
            onvermoeibare overgave omringt, dan moeten we als we de neiging krijgen
            om hen te bekritiseren, snel onze hand op de mond leggen. Deze daden
            zijn een welriekende reuk zonder welke de wereld veel armer zou zijn.Maria
            was zo verkwistend omdat ze veel heeft liefgehad. Haar geschenk was een
            liefdesgave aan Hem. Liefde is altijd verkwistend als ze met de maat
            van alleen maar plicht wordt gemeten. Ze stroomt altijd over. Ze breekt
            haar flesjes en geeft alles wat ze heeft. En toch is haar schatkist
            nooit leeg, want zelfs als ze alles heeft gegeven, zal het volgende
            noodgeval bij die deur hulp vinden. 
 Bron:De Stem in de woestijn Oktober 2009
 |