Verkwistende liefde
»Waarom is deze mirre niet voor driehonderd schellingen verkocht en aan de armen gegeven?« (Johannes 12:5)
Voorwaar,
Ik zeg u, overal waar dit evangelie verkondigd zal worden in de gehele
wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden van wat zij
gedaan heeft.» (Mattheüs 26:13). Wat
was dit geweldige bewijs van de gulheid van Maria dit waard! Maar wat
jammer dat ook de uitspraak van Judas opgeschreven moest worden, als
gedachtenis aan hem! En toch, als we er goed over nadenken, dan willen
we eigenlijk niet dat de kritiek van Judas (en ook die van de andere
discipelen) vergeten zou worden. Want aan de ene kant leidde die tot
iets wat we anders niet gehad zouden hebben: de verdediging van Maria
door Jezus zelf. En aan de andere kant horen we tegenwoordig inderdaad
steeds weer het protest van Judas en weten we vaak niet hoe we daarmee
om moeten gaan.
Judas maakt bezwaar tegen het geschenk van Maria
»Maar dit zeide hij niet» schrijft de evangelist, »omdat hij zich om de armen bekommerde, maar omdat hij een dief was en als beheerder der kas de inkomsten wegnam.»
Hij zou ook een eerlijke man kunnen zijn geweest en hetzelfde hebben
kunnen zeggen. Want vele oprechte mannen en vrouwen herhalen deze
kritiek nog steeds. Ze wordt nog steeds herhaald als het
vanzelfsprekend wordt geacht dat praktisch nut de enige maatstaf is
voor de beoordeling van daden en geschenken.
Wat
komen we deze instelling vaak tegen, die weliswaar het werk van de
ploeger erkent, maar dat van de dichter of kunstenaar afwijst. Iemand
heeft eens gezegd dat voor zo iemand een waterval alleen maar recht van
bestaan heeft als die de kracht heeft om turbines aan te drijven. De
roeping van de dichter is echter net zo goddelijk als de roeping van de
landbouwer. God wilde dat het zilveren lint van vallend water op een
groene open plek op iets anders duidt dan alleen op een mogelijkheid om
stroom op te wekken. Ook iemand die een paar grassprietjes schildert en
dat mooi doet, heeft ergens in de grote gemeenschap van de
dienstknechten van God en mensen een plaats.
Dezelfde
houding is er ook op ander gebied. Waarom zou men zoveel geld voor een
gemeente uitgeven als er nog zoveel arme mensen in het land zijn?
Waarom hebben we mooie gebouwen en een waardevol orgel nodig, als een
eenvoudig gebouw en een traporgel ook kunnen volstaan? Waarom moeten we
ons best doen om de kerkdienst mooi, waardig, statig, muzikaal te laten
verlopen, terwijl de eenvoudige samenkomst in Gods ogen toch aangenaam
is, als die maar oprecht is? We hebben al deze opmerkingen al vaak
gehoord en waren toch zelden in staat om redenen ertegen aan te voeren.
Jezus antwoord op het bezwaar
Is
het u opgevallen dat Jezus zelf tegen dit bezwaar en vele andere
dergelijke bezwaren antwoordde, toen Hij op die avond de daad van Maria
verdedigde? Ongetwijfeld heeft haar zalving veel geld gekost, geld dat
vele hongerige mensen had kunnen verzadigen. Het was een verkwistend
geschenk zonder praktisch resultaat, behalve dan dat Jezus verkwikt
werd. Ongetwijfeld heeft onze Heer ook medelijden met de armen en
behoeftigen gehad. En toch bevestigde Hij Marias daad en zou die nooit
als verkwistend in de negatieve zin bestempelen! Alles wat ten gunste
van deze daad gezegd kan worden is dat ze mooi was, dat ze Jezus diep
geraakt heeft en dat ze allen die ze gezien hebben beïnvloed heeft. Dit
was tenminste een van de redenen waarom Jezus haar verdedigd heeft ─
dat haal ik uit dit verhaal. Jezus laat het mooie toe. Hij laat toe dat
het mooie omwille van zichzelf geëerd wordt; zelfs in een wereld vol
nood en moeilijkheden, zoals de onze.
Liefde is verkwistend
Ik
voor mijn part ben zeer dankbaar dat dit woord van Christus vastgelegd
werd. Want het geeft voldoende mandaat om ook de dichter, de
kunstenaar, de architect en allen te erkennen die proberen om de wereld
mooier te maken, als dienaren van God, die Hem een geschenk geven dat
Hij niet gering acht maar waardeert.
Schoonheid
in vorm en structuur heeft de Schepper rijkelijk over schepselen
uitgegoten. Er zijn meer dingen die op Gods aarde groeien dan koren
voor voedsel of hout om een huis te bouwen. Het nuchtere verstand
vraagt: »Waar dienen al die bloemen voor? Is dat allemaal wel nodig?»
Het antwoord is dat ze mooi zijn en dat is in Gods ogen blijkbaar
genoeg voor een gerechtvaardigd bestaan.
Als
we zien hoe liefde haar albasten kruik stuk slaat en haar geschenk
royaal uitgiet en wel iedere dag: een moeder die haar ondankbare zoon
mild verzorgt, een echtgenoot die zijn prikkelbare vrouw met
onvermoeibare overgave omringt, dan moeten we als we de neiging krijgen
om hen te bekritiseren, snel onze hand op de mond leggen. Deze daden
zijn een welriekende reuk zonder welke de wereld veel armer zou zijn.
Maria
was zo verkwistend omdat ze veel heeft liefgehad. Haar geschenk was een
liefdesgave aan Hem. Liefde is altijd verkwistend als ze met de maat
van alleen maar plicht wordt gemeten. Ze stroomt altijd over. Ze breekt
haar flesjes en geeft alles wat ze heeft. En toch is haar schatkist
nooit leeg, want zelfs als ze alles heeft gegeven, zal het volgende
noodgeval bij die deur hulp vinden.
Bron:De Stem in de woestijn Oktober 2009
|