Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    25-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderij: Gevel met zwaluwen met passe-partout
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgewerkt schilderij

    25-08-2005 om 16:01 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerkings fase: gevel met zwaluwen
    Ook in deze fase wil ik wat meer uitleg verschaffen waarom ik voor een bepaalde passe-partout gekozen heb. In een vorige beschrijving over passe-partout heb ik reeds enkele van mijn gedachten rond het afwerken van een pastelschilderij weer gegeven. In dit specifiek geval koos ik voor een dubbele passe-partout om volgende redenen ten eerste wilde ik meer diepte creëren tussen schilderij en omgeving en ten tweede om het kunstwerk te beschermen tegen het vlak aandrukken tegen het glas dat steeds voor een pastelschilderij dient aangebracht te worden.
    Ik heb gekozen voor een bordeau passe-partout omdat deze een goede omkadering vormt voor de bakstenen maar ook een goed contrast bewerkt tegen de natuurstenen, als voornaamste reden geldt dat deze kleur terug komt in het rood van de zwaluwen. Door deze kleine omranding van de bordeau passe-partout wordt de kleur van de zwaluwen extra versterkt en geeft deze een meerwaarde aan het schilderij. De grote creme kleurige passe-partout zorgt dan weer voor die neutrale tint welke het kunstwerk dat ietje  extra 's  geeft.
     De afmetingen van de passe-partout zijn belangrijk omdat zij ook bepalen welke de uiteindelijke grootte het schilderij zal krijgen maar tevens redelijk de prijs zal beïnvloeden. Ook hier kies ik weer voor een verhoogde onderkant aan de passe-partout omdat dit een versterkende structuur aan het schilderij geeft.
    Tot slot wil ik nog vermelden dat ik al deze handelingen zelf uitvoer ( kiezen van kleur en snijden van de passe-partout) hierdoor bepaal ik welke de uiteindelijke uitstraling het schilderij zal krijgen. Ook kan ik vermelden dat ik geen enkele toegeving doe op het gebied van kaderkeuze. Ik vind nog steeds dat het schilderij (tekening, passe-partout en kader) een geheel moet zijn en dat daarbij de prijs moet ondergeschikt dient te zijn aan het resultaat die de kunstenaar nastreeft.

    25-08-2005 om 15:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    24-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste fase : Gevels met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals u kan zien is in deze laatste fase over de gehele tekening gewerkt .Alle onderdelen hebben hun aanpassingen gekregen zowel in vorm als in kleur. In de afwerking van de draad waar de vogels op zitten kan je dit het beste zien, je  kan nu mijns inziens beter het onderscheid maken tussen de stukken waar de draad geplastificeerd is en waar de draad kapot is. Op deze laatste plaatsen is deze draad reeds aan het roesten. Ook de haak waar de draad geknoopt is, is beter uit gewerkt en heeft ook een betere kleur gekregen. En in laatste instantie is er ook nog een laatste hand geweest aan onze gevederde vrienden waardoor deze iets beter in hun pluimen komen te zitten.

    24-08-2005 om 15:03 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    23-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase vier: gevel met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase begint het schilderij in zijn definitieve vorm te geraken. Zoals je kan zien is de rechter kant volledig afgewerkt met natuursteen. Het mooie is vind ik het contrast dat er ontstaat tussen de verweerde bakstenen(door de mens gemaakt, maar na een tijd redelijk aan het verweren en aan het afbrokkelen) en de ruwe natuursteen (ontstaan uit de natuur en blijft veel langer zijn ruwe maar mooie textuur behouden). De les die hieruit te trekken valt is dat de natuur mischien wel kan nageboots worden maar nooit in ziijn eenvoud en gloed kan geëvenaard worden. Dit wordt mijns inziens in dit schilderij aardig benaderd. Wat er nog meer opvalt is dat het aantal zwaluwen van vijf naar twee is gebracht. Hoe komt dat zul je je mischien afvragen? wel vrij eenvoudig er zijn er twee gaan vliegen!!!!!!!!!! of niet ????????
    Je kan ook zien dat er aan de onderkant van het schilderij nog degelijk wat werk dient te gebeuren en ook de rechter kant dient nog zijn afwerking te krijgen. Dit zal in de laatse fase duidelijk zijn. 

    23-08-2005 om 10:56 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    22-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase drie: gevel met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase heb ik verder gewerkt aan het de verschillende soorten natuursteen die ik wilde weergeven.
    In de eerste plaats heb ik aan de rechterkant van het schilderij een lichtgrijs/blauwe steen ingetekend. Deze stenen vormen een hoek ten op zichte van de deur waardoor zij uiterst rechts meer licht vangen ,dan juist langs de deur(in dit specifiek geval). Dit heb ik gedaan om het schilderij lichter te laten overkomen. Onder de balk heb ik gekozen voor een gedeelte dezelfde steen maar ook voor een aantal gewone keien, dit om uit te zoeken welke het beste passen in deze tekening;  Het hoofdthema de zwaluwen heb ik verder uitgewerkt en ook heb ik iets meer van de draad waarop zij zitten weergegeven. Ik ben niet echt tevreden over de foto maar zoals een spreekwoord zegt "je moet roeien met de riemen die je hebt" heb ik ze toch maar weergegeven
    In de volgende fase worden een paar wijzigingen toegelicht en wordt het schilderij verder afgewerkt.

    22-08-2005 om 10:46 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    21-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase twee: detail deur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook van deze fase nog een extra detail van de deur waarop je alles nog beter kan bekijken.

    21-08-2005 om 12:14 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase twee: gevel met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase kan je zien dat er een aanzet is gemaakt van de verschillende steensoorten die gebruikt zijn in deze hooizolder. Ook de deur is voor een groot stuk uitgewerkt. Er zitten op dit moment nog een vijftal zwaluwen op een geplastificeerde draad te wachten op de grote trek. De deur is reeds voor een redelijk groot gedeelte afgewerkt en ook ben ik begonnen met een glimp mee te geven van het hooi op de zolder. Met de deur en de balk  onder de bakstenen heb ik heel wat moeite gehad om deze er verweerd te laten uitzien. Ook om de houtstructuur weer te geven heb ik een  mijn heel arsenaal aan tekenvaardigheden moeten bovenhalen om ditonderdeel tot een goed einde te brengen. Hier zijn ook weer enkele opvallende details aanwezig zoals de dikte van de houten deur. Ook de nagels en scharnieren die nogal roestig diende te zijn hebben wat moeite gekost om ze geloofwaardig te maken. Over de natuursteen die aan de rechterzijkant van de tekening aanwezig is vertel ik in een volgende fase meer . Tot slot hoop ik dat je kan zien dat de kleur van de deur praktisch totaal verweerd is en dat er enkel, nog enkele loshangende stukken verf aanwezig zijn.

    21-08-2005 om 12:01 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    20-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase een: gevel met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om een nog beter zicht op de geschilderde bakstenen te geven heb ik een nieuwe foto gemaakt . Hierop zie je zeer goed de uitgevallen voegen en de onregelmatige structuur van de verweerde bakstenen zelf, en de grote kleurenvariëteit in de bakstenen. Als je goed kijkt zie je hier ook hoe de korrel van het papier meespeelt.

    20-08-2005 om 18:44 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase een: gevel met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze eerste fase kan je zien dat de bakstenen getekent zijn en ook hun kleuren variatie hebben gekregen. In de algemene bespreking gaf ik reeds aan dat er verschillende onderdelen in dit schilderij zaten die de moeite waren om op zich te bekijken. Deze bakstenen zijn een eerste bespreking waard denk ik. Ik heb deze pastel gemaakt op een middelgrof aquarelle papier .
    Waarom dit middel grof papier ?
     In de eerste plaats omdat dit papier reeds een zekere structuur van zijn eigen heeft en daarom bij het bewerken en uittekenen van bepaalde materialen zeer goed van pas komt. Als je goed kijkt dan kun je zien dat de voegen van deze oude en ruwe stenen ook redelijk verweerd en zelfs gedeeltelijk uitgevallen zijn. Deze onderdelen boeien mij enorm omdat dit een werkelijke uitdaging vormt om dit op papier te krijgen. Ik weet dat sommige critici zullen zeggen als je dit zo graag ziet dan kun je beter een foto nemen dan heb je dit onderdeel zoals het werkelijk is, dit klopt natuurlijk, maar bij een foto is er voor mij niet die creatieve uitdaging zoals ze nu is door dit te tekenen. Wat ik wel ga proberen is , om met mijn digitaal fototoestel detail opnames te maken welke ik kan gebruiken als didactisch materiaal in mijn schilderijen. De kleuren van de bakstenen is een mengelmoes van verschillende kleuren maar zij geven mij volledige voldoening door hun uitzicht. Ook is er in deze fase reeds een aanzet gegeven van de de houten balken en deur maar daarover in de volgende bespreking meer.
    Ik kan wel nog zeggen dat dit beeld heel goed de werkelijke kleuren van het schilderij weergeeft waar dit bij enkele volgende fotos iets minder het geval is, als verzachtende omstandigheid hiervoor wil ik aanhalen dat ik toen nog niet over een digitaal foto apparaat beschikte. 

    20-08-2005 om 13:09 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    19-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wildlife: Zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als voorlaatste in de rij "hoe komt een schilderij van PVs tot stand" wil ik een van mijn Wild Life schilderijen onder de loep nemen. Waarom het schilderij zwaluwen? In dit schilderij heb ik nogal wat verschillende materialen tot uitdrukking kunnen brengen. Ik heb dit reeds eerder gezegd denk ik, maar voor mij is het goed afwerken van elk onderdeel van een schilderij van kapitaal belang wil ik zelf 100% tevreden zijn over het totale schilderij. Het kan nogal egocentrisch klinken maar elk schilderij dat ik maak, moet in de eerste plaats mijzelf een gelukzalig gevoel geven. Wanneeer dit niet het geval is zal ik ofwel verder werken tot ik dit gevoel heb, of het schilderij zal  weggezet worden tot een latere datum om dan een nieuw leven te krijgen door middel van het hierboven beschreven proces.
    Welke materialen vormde een uitdaging? In de eerste plaats waren er de bakstenen die oud en verweerd diende over te komen. Op de tweede plaats waren er een aantal natuurstenen die een bepaalde textuur diende te hebben. Op de derde plaats was er een oude geverfde deur voor een hooizolder waarin de houtstructuur diende zichtbaaar te zijn maar ook de afbladderende verf en haar roestige nagels. Als laatste element maar niet onbelangrijkste element diende ook de vogels in dit geval een aantal zwaluwen goed weergegeven te zijn. Toen het schilderij zijn voltooing naderde dacht ik eigenlijk zitten hier verschillende kleine schilderijen vervat in een groter geheel. Hiermee wil ik ook aangeven dat wanneer men een schilderij bekijkt men even moet verder kijken dan het hoofd thema en meestal gaat men zien dat een aantal onderdelen een zeer belangrijke taak hebben om een goede of slechte indruk bij de toeschouwer na te laten.

    19-08-2005 om 17:14 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    18-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.afwerking: schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals je op deze foto kan zien is de laatse fase van het schilderij aangebroken. In deze toestand laat ik het schilderij meestal een paar weken staan om telkens ik voorbij kom te kijken wat er eventueel nog aan verbeterd kan worden. Al de opmerkingen die mij bij dit soort overpeinzingen te binnen schieten schrijf ik op en na een drietal weken bekijk deze opmerkingen en indien het nodig is breng ik aanpassingen aan. Als beschrijving van deze fase kan ik zeggen dat de detaillering verder doorgezet is op de voorgrond. Je kan zien dat de dakbedekking zeer nauwkeurig uit getekend is waardoor je de indruk krijgt dat je op zeer korte afstand op dit gebouw neerkijkt. Door de bladeren van de boom die de linker zijde van het schilderij bedekt redelijk gedetaileerd weer te geven en hen ook een overlappend effect te geven op verschillende gebouwen krijg je de indruk dat deze nog korter bijstaat dan de verschillende gebouwen. Door een schilderij met deze structuur op te bouwen krijg je een schilderij dat bestaat uit verschillende lagen en waardoor een  grotere dieptewerking ontstaat. Zelf vind ik dat dit een geslaagde impressie is van een fantastische vakantie.
    Tot slot wil ik nnog iets over de Passe-partout kwijt: Ik heb hier gekozen voor een dubbele passe-partout waarvan de buitenste een neutrale creme kleur kreeg en de binnenste een donker bordeau tint heeft. Hij is tamelijk breed (12 cm zijdelings) en heeft ook een verhoogde onderkant (14 cm). Deze verhoogde onderkant geeft het schilderij meer steun waardoor het mijns inziens nog beter de dieptewerking ondersteund. De totale afmeting (passeparout en kader inbegrepen) is 125cm /90cm.

    18-08-2005 om 11:54 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    17-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase vier:schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals je kan zien is er in deze fase werk gemaakt van de voorgrond. Hier heb ik alles wat er in de vorige fase besproken is "hoe kan je diepte krijgen in een schilderij" toegepast. In de eerste plaats is de achtergrond gebleven zoals hij was in de vorige fase, aan het middengedeelte is er nog een klein beetje verder gewerkt wat de kleur betreft en op de voorgrond ben ik begonnen  met alle details te tekenen die nodig waren om een goed onderscheid te maken tussen de drie onderdelen. Ik heb vooral dit gebouw op de voorgrond geplaatst omdat dit gebouw een zeer typische dakformatie had enerzijds door de dakkapellen die zeer ver naar voor kwamen en anderzijds door zijn diversieteit aan dakbedekking. Je kan dit gebouw in werkelijk heid ook van bovenaf bekijken en het leek me een interresant standpunt om dit al schilderend weer te geven. Wat opvalt is dat ik de linkerzijkant van het schilderij tot nu toe heb opengelaten, wel deze kant zal ingevuld worden door een gedeelte van een boom maar daar kom ik in de volgende fase op terug.

    17-08-2005 om 14:32 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    16-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase drie: schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase ben ik wat verder gegaan met de uitwerking van de verschillende gebouwen. Om dieptewerking te creëren worden deze gebouwen (op het middenvlak) iets beter uit gewerkt dan de gebouwen op de achtergrond. 
    Diepte in een schilderij kan je krijgen door een atmosferisch gevoel op te wekken bij de toeschouwer van het schilderij.
    Wat betekend een atmosferisch gevoel bij de toeschouwer?
    Bijzonder bij landschappen is het opwekken van een atmosferisch gevoel van belang om een goede dieptewerking te krijgen. Men doet dit door bv de bomen, huizen of andere objecten op de horizon  een zelfde kleur te geven meestal is dit een blauwachtg grijs (alle onderwerpen hebben ongeveer dezelfde kleur). 
    Ten tweede gaat men op het middenvlak de kleuren en vormen iets meer intensiveren. En tenslotte gebruikt men op de voorgrond de meest intense kleuren en werkt men de details het beste uit.
    Als je goed kijkt zijn op dit moment in dit schilderij reeds enkele van deze wetmatigheden toegepast namelijk de achtergrond is waziger (je moet al goed kijken wat er eigenlijk staat) zie je bv de appartementsblokken en zie je de bomen . Indien ja dan zie je ook dat het kleurgebruik miniem is om het onderscheidt tussen deze objecten aan te geven. De achtergrond kleuren zijn nogal blauw- grijsachtig.
    Omdat men hier moeilijk een horizon kan vinden (alhoewel die er wel is) heb ik een tussenvlak ingelast waar ik de kleuren iets intenser maakte en de details iets meer uit gewerkt zijn.
    Je kan reeds de afbladerende verf bekijken aan de verschilllende gebouwen, ook zie je beter de onderverdeling van de ramen maar de daken zijn nog meer egale vlakken maar de aanzetten van de verschillende vlakken kan je wel onderscheiden. Ondanks je geen afzonderlijke dakpannen (deze zijn te klein en versmelten tot een vlak) kan zien ga je de daken toch bedekt zien met dakpannen.
     

    16-08-2005 om 12:18 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    15-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase twee:schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase heb ik verder geborduurd op mijn herrinneringen en ik moet zeggen dit viel uitstekend mee. Na het eerste gedeelte of eerstefase werden de kleuren steeds lichter en aangenamer van kleur. Ook kwamen de vormen van de verschillende huizen volledig uit het niets te voorschijn. De wazige structuur van de monotome appartementsblokken op de achtergrond moesten plaats maken voor de grote soms drie-, vier-, ja zelfs vijf verdiepingen tellende gebouwen. De kleuren van de muren met hun afgebladderde gevels werden in een voorzichtige kleurschakering op gezet. De eenvoudige daken gaven in deze fase reeds kleur aan het tot dan opgezette gedeelte van het schilderij. Het was een waar genoegen hier aan te werken en wat het mooiste was ik moest niet vechten met mezelf om alles voor de geest te halen, neen alles vloog op de juist  manier op mijn tekenkarton. Bij het einde van deze tweede dag stond er ongeveer een derde van het schilderij op het tekenkarton.  Het vervolg van het schilderij was voor mij reeds duidelijk,  wat zich vertaalde in een nauwkeuriger uitwerking van de ondergrond tekening.

    15-08-2005 om 13:20 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    14-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste fase/schilderij Sintra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals ik reeds aangaf is dit schilderij ontstaan uit een vakantiereis, foto's en enkele krabbels die gemaakt werden terplaatse. Terug thuis rustig op mijn terras rijpte een idee om een schilderij over dit prachtige stadje te maken. Als je ooit terplaatse komt zul je deze ineenvoorstelling nooit helemaal ineens kunnen overschouwen het is namelijk een samenvoegen van verschillende indrukken uit deze streek.. Eigenlijk is het fantastisch hoe het menselijk brein in elkaar zit te weten dat je na een bepaalde periode van gelukzalig nietsdoen, terug thuis de film van de voorbije weken terug kunt afspelen en dan bedoel ik niet een letterijke film maar meer een zalige gedachtengang van beelden die je al dat moois dat je gezien en beleefd heb terug op je netvlies branden.
    Wel uit zulke momenten is dit schilderij ontstaan. Ik heb het voor het grootste gedeelte gemaakt op mijn terras en dit kan je ook zien in deze eerste fase. Ik ben begonnen met mijn herinneringen van boven naar beneden weer te geven en dit zonder een al te grote  voorbereidende schets. Op enkele dagen stond het schilderij erop en was volledig klaar . Ik zelf hou enorm veel van dit werk omdat ik weet op welke manier dit schilderij tot stand gekomen is.
    Op dit schilderij zul je merken dat er praktisch geen lucht te zien is en toch heb ik een zeer grote diepte werking kunnen creëren.

    14-08-2005 om 00:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    13-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reportage onstaan schilderij Sintra (Portugal)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Naar aanleiding van een vakantie in Portugal had ik nogal wat vakantiefoto's. Onder deze foto's waren er een hele reeks foto's met mooie stadsgezichten. Enkele van deze foto's waren van Sintra en omgeving. Omdat deze streek mij zo had aangesproken heb ik bij mijn thuiskomst een schilderij gemaakt. Niet dat dit zo speciaal is, maar van dit schilderij heb ik ook verschillende foto's getrokken in verschillende afwerkings stadiums.
    Ik ga dan ook proberen aan de hand van de verschillende foto's een kleine reportage te maken. 

    13-08-2005 om 21:06 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    12-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevel uit de Provence
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit schilderij is gemaakt in mijn atelier aan de hand van een aantal schetsen die ik terplaatse maakte tijdens een vakantie in de Provence. Op foto lijkt het een gewone pastel maar ik kan u verzekeren er zijn heel wat uren extra werk ingekropen eer het schilderij voldeed aan mijn verwachtingen.
    Ik kan er bij vertellen dat dit het lievelingswerk is van mijn vrouw en het schilderij behoort tot onze prive-colectie. Ik wil ook even vertellen welke de moeilijkheden waren bij het vervaardigen van dit schilderij.
    In de eerste plaats betrof het de gevel: deze was terplaatse bedekt met een zand-cementachtige substantie die er voor zorgde dat het zonlicht een specaal effect had op het geheel, hierdoor sprong deze gevel meer in het oog dan verschillende andere.
    In de tweede plaats was het weergeven van de draad die voor de vensters gespannen was achteraf gezien een hele uitdaging om dit weer te geven.
    Men kan natuurlijk zeggen dat niemand weet hoe die gevel er uit ziet in de werkelijkheid maar ik wist het wel en hij moest voor mijn identiek worden aan de bestaande. Ook de draad moest er bij.
    Voor de korrelige structuur (minder goed te zien op de foto,maar is wel aanwezig op het schilderij) heb ik verschillende zaken toegepast die tot mijn geheimen behoren maar ik kan wel verklappen dat een ouderwets koffiezeefje er aan te past gekomen is en heel veel geduld.
     De draad heb ik kunnen weergeven door een papier te gebruiken met een honingraat motief waardoor de draad niet hoefde getekend te worden alleen moest ik de juiste manier vinden om deze honigraten aan de oppervlakte te krijgen. Ik kan zeggen het is mij (na verschillende mislukkingen) uiteindelijk tot zeer grote voldoening gelukt.
    Tot slot wil ik het schilderij nogmaals tonen met zijn dubbele passe-partout welke zijn kleur ontrekt aan de kleuren in het schilderij. Ik kan er ook bij vermelden dat ik alle passpartoutes zelf aankoop en op maat uitsnij. 

    12-08-2005 om 14:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    11-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volgende reportages.
    In de volgende dagen/weken zou ik nog graag enkele reportages over het ontstaan van schilderijen willen brengen.
    Allereerst wil ik een tekening bespreken welke behoort tot de favorieten van mijn vrouw ( Een gevel uit de Provence) en in onze privecollectie thuis hoort. In tweede instantie wil ik enkele schilderijen bespreken die tot mijn favoriete onderwerpen namelijk gebouwen of onderdelen van gebouwen behoren en als afsluiter in deze reeks "ontstaan van een schilderij " wil ik mijn favoriete portret weergeven.
    Mijn voorliefde om oude gebouwen en onderdelen van gebouwen te tekenen heb ik reeds van in mijn jeugd. Mijn basisopleiding als technisch tekenaar was een voortzetting van deze voorliefde en een opflakkering in deze liefde voor tekenen en schilderen kwam er nadat ik de tekeningen van Jef van Grieken kon aanschouwen. Deze meester pastellist (persoonlijk contact met hem bij een tentoonstelling in Maaseik) bracht ook bij mij de overtuiging dat met pastel fantastische dingen kunnen gerealiseerd worden. Deze kunstenaar maakt prachtige etsen en fantastische pastels over interieurs, gebouwen en verstilde ja zelfs desolate landschappen.
    Dus er is nog stof genoeg om de volgende dagen te vullen met voor mij aangename bezigheden.
    Ik hoop dat de bezoekers van mijn blog dit eveneens als aangenaam zullen ervaren.

    11-08-2005 om 12:45 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    10-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inlijsten, van pastelschilderijen
    Ik heb reeds bij het opstarten van mijn blog gesproken dat ik een woordje uitleg zou geven over het inlijsten van pastelschilderijen. Het lijkt me nu een goed moment om dit te doen.
    In de eerste plaats wil ik zeggen dat ik niet de pretentie heb om te zeggen hoe men moet inlijsten ik wil hier alleen uitleggen hoe en waarom ik bepaalde zaken doe bij het inlijsten van pastels.
    Belangrijk hierbij is dat men er moet van uitgaan dat pastelschilderijen dienen beschermt te worden achter glas om dat ze nogal kwetsbaar zijn iets wat ook met aquarelle dient te gebeuren.. Ook ga ik er steeds vanuit dat zowel de passe-partout als de lijst een onderdeel van het schilderij dienen te zijn. Zeker niet omgekeerd waarbij het schilderij een onderdeel van de kader is. Iets wat je nogal dikwijls hoort " o wat een schone kader (lijst) geeft aan dat de lijst de hoofdtoon voert bij vele mensen en niet het schilderij. Wat het eigenlijk motief dient te zijn om een aangepaste inlijsting te verzorgen is dat het kunstwerk door een goede lijst opgewaardeerd wordt. Dit geldt voor de estetische waarde van de kunst, omdat het kunstwerk hierdoor nog beter tot zijn recht kan komen door een goede inlijsting. Daarnaast wordt met name bij grafische kunsten, bij aquarelles en pastels, de waarde van een kunstwerk gewaarborgd doordat een goede inlijsting met zuurvrije materialen de prent, tekening of schilderij beschermt tegen schadelijke invloeden als vocht en uv-straling wat met name bij aquarelles en etsen van groot belang is. Onderstaande richtlijnen worden niet gegeven om indiviuele expressie en of creativiteit te beperken. Het zijn ook geen vaste regels maar zoals ik reeds zei mijn aanvoelen om het logisch denken en werken  tijdens het inlijstingsproces te ondersteunen.Velen zullen niet met mij akkoord zijn maar het is dan ook aan iedere persoon afzonderlijk het recht  om elk individueel kunstwerk goed te bekijken en samen met een lijstenmaker of  zelf te beslissen wat de beste oplossing is.   

    Waaruit bestaat het ontwerpproces:
    1) de keuze van het passe-partout (kleur en structuur)
    2) de keuze van het formaat zowel passe-partoute als lijst
    3) keuze van de lijst en het glas.
    Alle onderdelen staan natuurlijk in verbinding met elkaar maar hoeven niet in dezelfde volgorde toegepast te worden.

    Ik ga het ontwerp proces in een zevental stappen onder verdelen te weten:
    Stap 1: welke kleur passe-partoute en profiel past het beste bij je kunstwerk.
    Stap 2: hoe kies je de meest passende passe-partout-structuren of -patronen?
    Stap 3: kies je voor gelijkzijdige passe-partout of voor een passe-partout met verlengde onderzijde?
    stap 4: wat is de beste passe-partoute breedte?
    Stap 5: wat wordt de kleur van de lijst?
    stap 6: wat wordt de stijl van de lijst?
    Stap 7: hoe selecteer je de beste lijstverhoudingen?. 

    Om het niet te langdradig te laten worden en alleen maar tekst te geven ga ik dit proces in verschillende fases schrijven

    10-08-2005 om 17:29 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    09-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindresultaat: portret broertjes Severijns
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het resultaat is spijtig genoeg iets onduidelijker omdat ik toen nog niet kon digitaal fotograferen. 

    09-08-2005 om 17:39 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    floeremutske
    blog.seniorennet.be/floerem
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 18de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    thopiet
    blog.seniorennet.be/thopiet
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    mindervaliden
    blog.seniorennet.be/minderv


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!