Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Genieten en laten genieten van Kunst Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
25-11-2005
Fase 6: Eindfase van het schilderij
Vandaag ga ik wat meer vertellen over de afwerking van het schilderij. Zoals je duidelijk op de foto kan zien is er nu gewerkt over het hele schilderij en zijn er nog een aantal verbeteringen aangebracht. Het meest opvallend is natuurlijk de achtergrond aan de rechterkant. Hier heb ik de kennis die ik opgedaan heb met de linkse achtergrond opnieuw helemaal toegepast. Zo kan je hier duidelijk zien dat er op een aantal plaatsen wat extra kleur is aangebracht om het geheel te verlevendigen. Je kan goed zien dat het geheel een zonniger effect heeft gekregen . Ook is aan de rechterkant weer iets meer met warme kleuren gewerkt om dat zonnig effect nog te versterken. Zoals ik reeds meerdere keren vermeldde speel ik hier ook weer met licht en schaduw in de achtergrond. Toch moet je er opletten dat de rechterkant in zijn geheel weer net iets lichter van toon is dan de linker zijde. Dit steunt weer op de steeds terugkerende wetenschap dat in dit geval het licht van links naar rechts over het geschilderde oppervlak glijdt. Een ander element dat nu afgewerkt is, zijn de stenen in de muur aan de rechterkant. Ook dit gedeelte is net iets warmer dan de linkerkant dit om hoger genoemde reden. In de loop van de volgende dagen wil ik nog enkele andere elementen en wetenswaardigheden uit het schilderij de reveu laten passeren. Ik hoop hiermee te bereiken dat een schilderij niet alleen maar een kijkobject is maar dat er ook andere elementen meespelen om de aantrekkelijkheid te verhogen en zo het schilderij beter begrijpbaar maken. Deze besprekingen zullen handelen over de voorgrond, over de manier van krijt verwerken, waarom op sommige plaatsen het krijt dikker is aan gebracht dan op andere plaatsen enz. Aan de hand van een schets zal ik uitleggen hoe ik probeer het oog van de toeschouwer, in en uit het schilderij te leiden en waarom ik dit doe. Dus zoals je kan zien er is nog genoeg stof om terug te keren naar dit blog. Mischien zul je hier en daar een beetje wijzer worden en eventueel zal je zelfs een ietsje kritischer de volgende keer een schilderij te bekijken.
In een van de vorige beschrijvingen heb ik reeds gesproken dat ik het raam boven de deur ten gepaste tijd opnieuw ter sprake zou brengen. Wel ik denk dat vandaag het moment daar is om wat meer uitleg over dit element van de tekening te geven. Op de foto kan je duidelijk zien dat het hele raam nu in een eindfase getreden is. Op de eerste plaats zie je dat de raamkader uit verschillende onderdelen bestaat. Ondanks dat de verschillende kader onderdelen dezelfde kleur, maar een duidelijke toonverschil hebben kan je zeer goed de buitenkant maar ook het bewegend gedeelte van dit raam zien. Ik weet dat het mischien wat afgezaagt klinkt maar ook hier speelt de schaduw en het licht een grote rol. Door een corecte toepassing van deze kleur en door een goede kleur nuancering krijg je weer dat diepte gevoel dat nodig is om verschillende onderdelen in een ander vlak te kunnen weergeven. Het glas heb ik ondoorzichtig weergegeven. Om dan door een fel donkere kleur weer aan te geven dat dit venster gebroken is en uit twee stukken bestaat. Door dit toe te passen geeft men aan dat er achter dit venster een zeer donkere leegte te vinden is. De ijzeren staven die in het raam zitten en voor dit glas staan zijn in een vrij neutrale tint weergeven.Hierdoor vallen zij zelf niet al teveel op maar zijn toch duidelijk als bescherming aanwezig. Verder zie je hier ook dat het stucwerk rechtsboven dreigt los te komen van de achtergrond. Tot slot wil ik aangeven dat de rechterzijkant waar nog maar enkel de schaduwtinten globaal zijn weergegeven in de volgende fase verder wordt uitgewerkt.
Het is enkele dagen geleden dat ik nog wat tekst en uitleg heb kunnen geven. De voorbije dagen zijn nogal hectisch geweest en dan moet je keuzes maken, keuzes die daarom niet altijd even plezant zijn. Maar vandaag heb ik weer wat tijd over om met mijn geliefkoosde hobby bezig te zijn. Vandaag ga ik wat meer uitleg geven over de faiencetegeltjes en de afwerking van deze steentjes. Het is namelijk zo dat ik nu ook de rechterkant afgewerkt heb van deze tegeltjes. De kleur die ik gebruikt heb is niet zomaar in de handel te vinden. Zij behoort tot een afzonderlijke reeks pastels van een wereldmerk op gebied van pastel. Deze kleuren hebben een enorm voordeel: zij hebben een samenstelling die een moeilijk te omschrijven glans veroorzaken. Deze glans kan je het best vergelijken met de glazuur die men op gebakken aarden voorwerpen aanbrengt. En het is natuurlijk deze glans die ik wilde bereiken. Het goud dat op de verschillende tegeltjes aangebracht is geeft in werkelijkheid een zeer mooie glans aan de tekening (beter dan op de foto). Ook heb ik de dwarsbalken die het fronton omsluiten verder afgewerkt. Om de driedimensionaliteit te benadrukken heb ik weer verschilende trukjes bovengehaald. Trukjes die eigenlijk meer wetenswaardigheden zijn en die zich situeren in de ervaring van een tekenaar. Het zijn weer de speling van licht en schaduw die voor diepte zorgen en die ik altijd wat overdrijf in het tekenen. Maar en dat is weer belangrijk dat je dezelfde zienswijze over heel je tekening of schilderij aanhoudt. Dat is in dit geval dat de lichtere kant zich rechts bevindt op de tekening. Het fronton (het uitstekende gedeelte) werpt een schaduw op de rechterachtergrond. Natuurlijk is deze achtergrond nog niet afgewerkt maar door dit nu reeds toe te passen krijg je een goed idee wat schaduw die op de juiste plaats aangebracht is kan doen met een tekening. Door de schaduw daar aan te brengen ga je onmiddelijk denken dat het gedeelte van de omlijsting naar voor springt. Deze wetmatigheden vullen onze hersenen zelf in maar je moet natuurlijk wel die schaduw tekenen. Het is natuurlijk ook belangrijk dat je in dit soort werk de nodige aandacht schenkt aan de wetten van het perspectief. Een van de voornaamste wetten in perspectief kennis is dat alle verticale lijnen in een tekening steeds vertikaal blijven, de horizontale die verlopen meestal schuin naar de horizon. In dit geval waar je een redelijke uitvergroting maakt van een welbepaald onderwerp kan je het verloop van de horizontale lijnen verwaarlozen. Tot slot iets over het kleur gebruik: je ziet hier ook weer goed dat in de schaduwpartijeen een complementaire kleur gebruikt is van de geel-okerachtigetoon in de omlijsting. Dit wil tevens zeggen dat je de schaduwkleuren niet enkel en alleen opbouwt, met zwart toe te voegen aan de hoofdkleur. In de hier gebruikte schaduwkleur is bruin en paars gebruikt om tot een goede schaduwtint te komen. Morgen wil ik iet meer vertellen over het venster boven de deur en eventueel enkele in het oog springende elementen iets meer belichten.
Vandaag wil ik de omlijsting afsluiten met een bespreking over de boog boven de deur. Je kan door de uitvergroting goed zien wat er allemaal gewijzigd is aan dit gedeelte van de omlijsting. In de eerste plaats zie je dat de rechterkant nu verder afgewerkt is. De kleur is ook hier weer iets lichter dan links. Dit komt natuurlijk weer door de lichtval. Maar een zeer belangrijk punt in het geheel is dat de linkerkant van de boog net iets lichter van toon is dan de linkerpilaar. Ook hier is een goede verklaring voor, het is een tekenkundig trukje om bepaalde dingen iets meer te belichten dan normaal. Tevens is het hier van belang dat de steentjes, die boven de boog aanwezig zijn, iets meer in de aandacht komen. Zij zijn met de deur de werkelijke uitdaging van het schilderij. Door de boog iets lichter van toon te maken te maken trek je van de aandacht van de toeschouwer vanuit de deur via deze boog naar de faiencetegeltjes. En dit was uiteindelijk de bedoeling van dit schilderij. Natuurlijk is het meegenomen dat ik door dit toe te passen een veel zonniger of lichter geheel krijg. Hoe ik het oog terug uit het schilderij leid krijg je in een van de volgende besprekingen duidelijk te zien. Waar ik redelijk veel aandacht aan besteed heb zijn de verschillende verweerde stukken in deze constructie. Je treft ze vooral links in de boog aan. Het is natuurlijk ook hier weer belangrijk dat je rekening houdt met de lichtval op dit gedeelte van de tekening. Zo zul je duidelijk kunnen zien dat de afgebrokkelde stukken eigenlijk hun eigen tekeningetje zijn qua vorm , struktuur en lichtval. Iets waar ik in een van de voorgaande fases reeds op gewezen heb is de onderkant van de overspannende boog. In deze uitvergroting kun je duidelijk dit gedeelte van de boog onderscheiden. Door deze onderkant juist weer te geven, volgens de wetten van het perspectief, krijg je weer het driedimensionele effect waar ik zo de nadruk probeer op te leggen. Tot slot wil ik er op wijzen dat je duidelijk kan zien dat dit schilderij een structuur bezit. Hiermee wil ik aangeven dat het geheel niet glad geschildert is maar dat er een onregelmatige aanbreng van krijt is. Waarom ik dit doe wil ik in een latere fase uitleggen. Morgen wil ik de faiencesteentjes bespreken.
Vandaag iets meer uitleg over de omlijsting van de deur en meer in het bijzonder de twee zijpilaren en de boog. De rest gaan we morgen bespreken gezien ik de opmerking heb gekregen om geen al te grote teksten te maken. Dus ga ik mij daar aan houden. In de eerste plaats is het belangrijk om de rechter- en de linkerzijkant met elkaar te vergelijken en dit op architectonisch gebied. Want bij dit soort schilderijen is de architectuur belangrijk en moeten deze twee pilaren mekaars evenbeeld zijn. Dit geldt natuurlijk in dit geval alleen voor de stijl, de kleur en de aftakeling of verwering is in deze fase of toestand nooit gelijk. Wanneer je een eerste blik op het schilderij werpt zul je zien dat hetgeen ik reeds van in het begin vermeldde nog steeds wordt volgehouden. Namelijk dat het licht van links komt waardoor er meer licht op de rechterpilaar valt . Je ziet dan ook duidelijk dat de rechterkant in dit geval veel lichter van kleur is dan de linker. De twee consoles die de boog ondersteunen zijn qua vorm hetzelfde maar door de lichtinval gaan zij toch een verschillend uiterlijk krijgen. Je ziet duidelijk dat de schaduw aan de linkerzijde veel uitgesprokener is dan de schaduwpartijen aan de rechterkant. Ook bij de stukken waar de kleur en de steen verweerd zijn zie je een duidelijk verschil. Door de wetten van licht en schaduw correct te blijven toepassen krijg je natuurlijk een uitermate boeiend werk. Nogmaals wil ik meegeven dat de kleuren die de beide pilaren in de vorige en zeker in de eerste fase gekregen hebben juist dezelfde zijn. Hierdoor ontstaat er een eenheid in kleur ondanks dat je in latere fases die kleur laat beïnvloeden door schaduwtinten. Zoals in de aanhef reeds beschreven ga ik de tekst niet te lang maken en morgen een vervolg geven met de beschrijving van de boog boven de deur.
Zoals gisteren afgesproken geef ik vandaag nog wat meer uitleg over de deur zelf. Zoals je kan zien zijn er in het bovenstuk van de deur (gedeelte waar raam zit) ook een aantal wijzigingen aangebracht. Ten eerste wordt nu goed duidelijk dat de deur uit twee stukken bestaat. Ten tweede zie je ook veel duidelijker het venster zitten. Dat de deur uit twee stukken bestaat wordt verkregen door enerzijds de gebogen lijn van de deur zelf duidelijk te tekenen en de schaduw van deze lijn voor een gedeelte op de deur weer te geven in een donkerdere toon dan de deur zelf. Anderzijds heb ik het gedeelte dat vast in de deuropening blijft zitten wat meer opgelicht in toon. Dit heeft als resultaat dat je een zonniger effect creëert maar ook duidelijk de deur in twee delen verdeeld. Het aanwezige venster krijgt ook een meer definitieve vorm. Door er een aantal toongradaties aan te brengen in dit venster is het net is het net alsof aan de binnenkant nog een lichtbron aanwezig is. Ook aan de onderkant van de deur heb ik de aanwezige deurlat duidelijker weergegeven. Door de bovenkant van deze lat in een lichtere toon te schilderen kan je duidelijk zien dat deze lat op de deur bevestigd is. Ook kan je nu duidelijk zien dat er op een aantal plaatsen verf verdwenen is. Tenslotte zul je zien, als je goed kijkt, dat de deurlijsten die aan de zijkanten van de deur zitten, nu beter tot hun recht komen Hierdoor komt de deur in haar geheel beter tot haar recht. Aan de bovenkant van het vaste deurstuk is er een iets donkerdere toon neergezet waardoor de bovenliggende boog duidelijker naar voor springt. Doch hier geef ik morgen meer uitleg over als ik de gehele omlijsting bespreek.
Vandaag ben ik iets later met mijn stukje. Waarom? Wel het was vandaag weer de wekelijkse Bomma & Bompa dag en dit wil zeggen dat onze kleinzoon Pieter de ganse dag thuis is geweest. En dan wordt er natuurlijk niets anders gedaan dan spelen en stoeien, voor zo ver als dit nog kan, met onze Pieter. Vandaag zou ik het een en ander willen zeggen over de deur zelf. Je kan zien dat hier een grote vooruitgang gemaakt is en dat de deur werkelijk begint te leven. Er zijn nogal wat vorderingen en ook wat wijzigingen gebeurt aan dit onderdeel. Het is dan ook niet voor niets de oogtrekker van dit schilderij. Toch zal het je opvallen hoop ik, dat de deur alleen niet zoveel voorstelt maar dat het de gehele omgeving rond en met de deur eigenlijk het hoofdonderwerp is. Wat is er gewijzigd ten op zichte van de vorige fase? In de eerste plaats zijn de meeste klinknagels die ik eerst op de deur getekend had verdwenen. De reden hiervoor is dat ik het teveel van het goede vind en dat deze klinknagels het geheel niet ten goede kwamen. In de plaats heb ik nu op verschillende plaatsen de verf laten opensplijten en daar ook iets meer werk van gemaakt. Je ziet dat, waar de verf verdwenen is, nu een grondkleur naar voren komt. Op sommige plaatsen is zelfs het hout zichtbaar. Door deze nieuwe kleuren wordt de deur mijns inziens veel levendiger. Ook heb ik de door de zon beschenen stukken iets meer licht gegeven waardoor verschillende delen waaronder het bovenste gedeelte van de deur meer gaan opvallen en het geheel een lichtere indruk geven Morgen geef ik nog verder toelichting bij de deur want anders wordt de tekst te lang en dat leest niet zo gemakkelijk. Tevens wil ik vermelden dat ik als allerlaatste stuk van deze fase nog enkele elementen zal uitvergroten waardoor je nog beter het nauwkeurige en het doel van deze onderdelen kunt bekijken en begrijpen.
Om duidelijk te maken hoe de achtergrond links geëvolueerd is laat ik vandaag nog eens de rechterkant van het schilderij zien. Aan deze kant is er praktisch niets verandert aan de achtergrond. Je ziet dan ook duidelijk dat er in een eerste opzet alleen een ondergrond kleur enkele donkere vlekken worden aangegeven. Ook kan je in de rechterbovenhoek zien hoe ik begonnen ben met een gedeelte van de achtergrond te tekenen die loskomt van de bestaande muur. Dit stuk zal in de volgende fase nog duidelijker uitgewerkt worden. Je kan je mischien afvragen waarom komt dit vrijwel onbewerkt stuk schilderij nu nog naar voren? Wel het is mijn bedoeling om u te laten zien wat er allemaal gebeurt is in deze verschillende fases. Het grote voordeel dat ik nu haal is dat ik met de wetenschap die ik opgedaan heb in de vorige fases iets sneller naar een resultaat kan werken. Dit wil niet zeggen dat ik bepaalde stappen ga overslaan. Neen want dan zou de achtergrond aan deze zijde niet overeenstemmen met de andere kant. En het is belangrijk dat ook in de achtergrond een eenheid aan wezig is. Je kan je ook afvragen waarom dan niet de gehele achtergrond ineens doen.? Ook hier is er een zeer eenvoudige verklaring ik heb namelijk steeds rustig mijn tekenhand op de rechterkant van het schilderij kunnen laten steunen. Hier was nog maar de ondergrond schildering aanwezig (gezien ik rechtshandig ben). Toch dien je steeds een zachtpapier onder je hand te leggen omdat je anders door het vocht dat steeds aanwezig is (hoe miniem ook) in je handen de ondergrond onherroeplijk zou beschadigen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik sommige achtergronden ineens afwerk (bij landschappen is dat meestal het geval) en dan gebruik ik een steunlat om mijn hand te laten rusten. Dit gedeelte van de uitleg is niet specifiek voor de vijfde fase maar vind ik ze wel belangrijk genoeg om vandaag hierover iets uit te wijden. Je kan nu heel goed de twee verschillende stukken achtergrond kunt bekijken en de evolutie waarnemen. Morgen ga ik uitleggen wat er allemaal gewijzigd is aan de deur.
Zoals reeds verschillende malen beschreven kan je vandaag nogmaals een indruk opdoen van de wijzigingen in de achtergrond aan de linkerkant van het schilderij. Op dit moment is deze voor mij perfect zoals ik hem zou willen. Je kan nu ook goed de verschillende onderdelen in deze achtergrond onderscheiden. Zo zie je bijvoorbeeld zeer goed dat de lichtste delen op de donkere ondergrond zitten en dat er nogal wat kleurverschil is in deze delen. Waar ik bijzonder hard aan gewerkt heb en wat je niet zo goed zult zien is het aanbrengen van de verschillende kleuren op deze achtergrond. Maar en dat is voor mij enorm belangrijk, zelf voel ik nu een voldaanheid binnen dit stuk van het schilderij. Hoe dat komt kan ik niet uitleggen. Maar ik denk dat er verschillende dingen de oorzaak zijn maar een van de belangrijkste factoren de kleur en de eenheid die ik voor ogen heb er nu zijn. Door iets meer warme tinten te gebruiken (aardekleuren) is er een gevoel ontstaan dat je enkel maar krijgt wanneer je schilderij de richting uitgaat die je eigeliijk wil. Laat het me maar eenvoudig zeggen dat je schilderij, je een goed gevoel geeft. Een zaak dient er nog bij te komen. Er moeten nog iets meer oplichtende delen in deze achtergrond komen. Hierdoor zou er een nog zonniger effect optreden. Het rechtergedeelte van de achtergrond ga ik nu in de volgende fase afwerken. Deze kant zal iets lichter en nog iets warmer van kleur worden omdat op dit gedeelte de zon een nog grotere inpact heeft. Tot slot wil ik de aandacht vestigen op het lichter gedeelte rechtsboven in de achtergrond. Hier komt een groot gedeelte van de achtergrond los van de muur en dit wil ik in de volgende fase iets meer uiwerken. De stenen aan de onderkant van de muur zijn gebleven zoals in de voorgaande fase omdat ik vind dat dit onderdeel vrij goed is weergegeven. Morgen wil ik specifiek de deur uitlichten en bespreken.
In deze fase wordt een hele reeks onderdelen verder afgewerkt. In feite gaat het om de volledige deur en de deuromlijsting maar ook over het fronton en het venster boven de deur. Je zal nu ook duidelijk zien dat er niet voor niets een aantal onderdelen in de vorige fases uitvergroot werden. Wat ik steeds benadrukte in de vorige fases: namelijk het belang van licht en schaduw en het juist uit tekenen van de architectuur van dit onderwerp zul je nog beter te zien krijgen in deze en de laatste fase. Het is voor dit soort schilderijen steeds zo dat je een zeer goede basistekening dient te maken. Een basistekening waarin je vrijwel alle moeilijkheden qua architectuur tot een minimum herleid hebt. Waardoor de uitwerking een stuk eenvoudiger wordt. Maar en dat is zeer belangrijk, je moet de wetten van het perspectief juist toepassen samen met een juist kleur gebruik, dit om de verschillende onderdelen tot hun recht te laten komen in een geheel. Je zult nu ook duidelijker kunnen zien waarom het zo noodzakelijk was om bv de onderkant van de boog zo juist mogelijk weer te geven. De deur zelf is nog een verhaal op zich. Hier zal je nu ook duidelijker de lichtste en donkerste vlekken zien wat voor dit onderdeel een hele verruiming qua kleur maar ook qua afwerking zal betekenen. Tenslotte is natuurlijk ook het venster boven de deur onder handen genomen. Nu zal je duidelijker zien wat er allemaal gewijzigd is ten opzichte van de vorige fases. De muur en stenen aan de rechterkant zijn nog niet helemaal af maar en daarom heb ik dit laten zitten in deze fase je zult hier ook weer de ondergrond van deze muur voor de volledige afwerking te zien krijgen. Een afwerking die in fase zes volledig overlopen wordt. Ook zal je dan de voorgrond (vloer) voor de deur in zijn eindstadium kunnen zien . Morgen wil ik beginnen met een uitvergroting van de achtergrond links.
Vandaag iets meer over het bovenste gedeelte van het deurfronton. Zoals je kan zien heb ik nu voor een groot gedeelte de linkerzijkant van het schilderij bewerkt. Ook de balken onder het venster zijn iets beter uitgewerkt. Hierdoor krijgt het geheel een meer definitieve vorm. De verschillende onderdelen van het fronton zijn nu duidelijk te onderscheiden en ook zijn de plaatsen waar reeds een aftakeling bezig is beter naar voor gebracht. Om de vormen beter te laten uitkomen heb ik de schaduw- en de lichtkanten goed aangebracht. Door middel van deze belichtingsvormen kan je de uitstekende delen maar ook de terug springende delen goed onderscheiden. Zo kan je duidelijk zien dat dit bovenste gedeelte uit een aantal ribben bestaat en dat deze ribben weer in verschillende vlakken liggen. De verschillende vlakken worden met elkaar verbonden door een boogvormig (hol) overgangsstuk. Ook de boog boven de deur is nog verder uitgewerkt en de onderkant van deze boog is nog iets duidelijker aangegeven. Je mag die onderkant ook weer niet te duidelijk weergeven want dat zou onnatuurlijk overkomen.Gezien dit onderdeel voor een groot gedeelte in de schaduw zit. De tegels heb ik bijgewerkt en in het bijzonder de plaatsen waar er tegels afgevallen zijn. Dit lijkt allemaal van zelf sprekend maar toch dien je aan deze "kleinigheden" de nodige aandacht te geven. Bijzonder moet je op die plaatsen spelen met licht en schaduw om weer die driedimensionaliteit haar rol te laten spelen. Tot slot wil ik er op wijzen dat in het bovenste venster een redelijk donker stuk is aangebracht. Waarom dit gedeelte reeds zo donker is zal je in de volgende fase nog duidelijker kunnen zien. Ook heb ik iets meer werk gemaakt van de kader rond dit venster. Hierdoor krijg je nu toch een iets realistischer beeld van dit venster. Maar hier zal in de volgende fase nog redelijk wat werk aan zijn alvorens het mijn goedkeuring kan wegdragen. Vanaf morgen zal de vijfde fase bekeken worden. Een fase waarin voornamelijk de deur en de omlijsting, tegeltjes en het raam boven de deur onder handen zullen worden genomen.
Vandaag wat meer uitleg over de verschillende onderdelen die in het gedeelte boven de deur verscholen zitten. In de eerste plaats heb ik nog wat gewerkt aan de kleuren van de tegeltjes. De mooie blauw-grijs-groene tint heb ik verkregen door lang te zoeken naar de juiste pastels. Tenslotte heb ik dit gevonden in een speciale reeks die een bepaalde fabrikant in zijn collectie heeft. Ook de goudkleur is bijzonder goed aan het slagen en geeft inderdaad die vergulde of gouden schijn weer die zo rijkelijk aanwezig is in dit soort gebouwen. Het is toch opmerkelijk dat men reeds jaren met een bepaald medium schildert en steeds tot bevredigende oplossingen komt. Doch op een bepaald moment komt men echter tot de vaststelling dat er enkele zaken voor verbetering vatbaar zijn. Waardoor men genoodzaakt is om opnieuw op ontdekking te gaan. Wel dit schilderij noopte mij tot die ontdekkingsreis omdat er kleuren waren die ik niet in mijn palet kon terug vinden. Door te gaan zoeken in de produkten bij verschillende fabrikanten heb ik een aantal opmerkelijke vondsten gedaan. Die vondsten hebben mijn mogelijkheden :met pastel voor een groot gedeelte uitgebreid. Het tweede item dat ik in de schijnwerper wil plaatsen zijn de twee figuren die in het midden van het fresco zijn aangebracht. De juiste betekenis van deze twee elementen weet ik nog niet. Mocht iemand van de bezoekers een verklaring voor deze twee zaken hebben dan wil ik dit graag vernemen. Het eerste element is een soort ster die in dezelfde kleur blauw-grijs-groen uitgewerkt is. Je zou bijna zeggen dat het een joodse ster is .Maar dat kan volgens mij niet gezien dit onderwerp een deel van een moskee en niet van een synagoge is. Het tweede element is nog moeilijker te omschrijven en te ontrafelen. Ook weer in dezelfde kleuren als de ster en volgens mij lijkt het op een blad. Welk soort blad en wat het betekend weet ik niet. Daarom nogmaals de vraag indien iemand een verklaring voor deze tekens heeft dan ben ik een en al oor. Morgen wil ik nog een uitleg geven over de wijzigingen in de boog en het uitwerken van van het bovenste gedeelte van het deurfronton.
In deze fase ben ik begonnen met enkele kleinere details aan te zetten zodat de laatste stappen in het volledig afwerkingsproces kunnen aangevat worden. Ik heb nogmaals verder gewerkt aan het linker deel van het schilderij en meer bepaalt het gedeelte boven de deur. Het belangrijkste gedeelte is ook hier weer om de verschillende onderdelen van de deuromlijsting goed te laten uitkomen. En het zal wel de zoveelste herhaling zijn dat het voornaamste punt op dit moment is de driedimensionaliteit verder naar voor te brengen. In dit geval zal je zien dat het gedeelte onder het venster en de twee kleine versieringen in het midden van de boog verder uitgewerkt zijn. Maar en dat is zeer belangrijk in dit schilderij de kleuren van de tegelstjes zijn nogmaals bijgewerkt en versterkt. Om toch weer een goed zicht te geven op deze verbeteringen ga ik een redelijke vergrote weergave maken van deze details. Iets wat nog zeer belangrijk is voor deze werkwijze is dat nu praktisch de gehele linkerkant van het schilderij afgewerkt is (tot net voor de eindbewerking). Hierdoor is het iets eenvoudiger om de rechterkant die eigenlijk een spiegelbeeld dient te zijn van de linkerkant verder af te werken. Waarom werk ik zo hard aan dit linkergedeelte en niet meer aan bv de deur? Wel zoals ik reeds zei in zulke tekening is het belangrijk om de technische kant van het onderwerp juist weer te geven. Daarom werk ik ook de linkeromlijsting zo ver uit omdat het dan redelijk eenvoudig is om de rechterkant die het spiegelbeeld is, te construeren. Het is natuurlijk niet de bedoeling om een exacte copie te maken aan de rechterkant, want de verwering en de aftakeling der materialen is niet helemaal gelijktijdig en hetzelfde aan beide kanten. Maar en hier leg ik de nadruk op de architectuur is wel gelijk geweest bij de bouw van deze omlijsting. Waarom links en niet rechts als eerste deel tijdens het schilderen? Wel dat heeft te maken, zoals ik reeds uitlegde, met mijn manier van werken. Ik ben rechtshandig en als ik dan eerst de rechtsekant van een tekening maak dan zit ik steeds met mijn hand in het reeds getekende en of geschilderde gedeelte. Morgen ga ik de uitvergroting van het bovenste medailon bespreken.
Vandaag een woordje uitleg over de tegels die boven de deur zitten. Zoals je weet heb je in de zuiderse landen zoals Turkije en Marokko veel gebouwen en openbare plaatsen die versiert zijn met van die aardewerk tegeltjes.Veel van die versieringen zijn reeds duizenden jaren oud en hebben nog steeds een formidabele glans. Deze gebakkken en geglazuurde tegels vormden een hele uitdaging om te tekenen en het was de eerste keer dat ik zo'n mozaïekplaat zou tekenen. De tekening is iets anders dan op het origineel ontwerp maar en dat is belangrijk het huidige ontwerp geeft zeer goed de bestaande toestand weer. De tegels die je hier ziet zijn in hun eerste kleurfase en hebben nog niet die kleurintensiteit die ik hoop te krijgen. Door het toepassen van een speciale techniek heb ik geprobeerd om de kleuren zo realistisch mogelijk weer te geven. De gouden figuur die over het hele medaillon loopt heeft nog niet die intensiteit die ik voor ogen heb. Wat je wel goed kunt onderscheiden is dat ook dit onderdeel van het geheel stevig te lijden heeft gehad van verwering en aftakeling. Er zijn enkele tegeltjes weg en de boog boven de deur vertoont verschilllende onregelmatigheden. Tot slot kan je zien dat er ook een eerste aanzet gegeven is aan het bovenste stuk van het portaal deze dwarsbalken dienen echter nog een redelijke afwerking te krijgen alvorens zij kunnen meewerken om een geslaagd eindresultaat te krijgen. Aan de overige onderdelen is niet verder gewerkt en deze zullen in de volgende fase iets duidelijker onder handen genomen worden
Vandaag ga ik een woordje uitleg geven over de omlijsting van de deur en indien de tekst niet te lang wordt iets over de tegels die boven de deur zijn aangebracht. In de eerste plaats kan je hier goed zien dat de pilaar die als deur omlijsting dient reeds ver afgewerkt raakt. Je kan nu duidelijk de verschillende onderdelen zien waaruit deze pilaar bestaat. Ook wordt duidelijk op welke manier de boog ondersteund wordt. In deze fase heb ik werk gemaakt van de console die de boog ondersteund. Door middel van de kracht van licht en schaduw kan je goed bepaalde zaken zijn dieptewerking geven. Dit heb ik hier toegepast door proberen zo nauwkeurig mogelijk de console uit te tekenen en die daarna van de juiste kleurlagen te voorzien. Het is tevens de bedoeling dat het geheel overkomt als een realistisch schilderij maar het mag geen fotorealisme zijn. Omdat en dat is een zeer persoonlijke keuze je anders te veel in details gaat treden en soms het geheel als één geheel over het hoofd ziet. En dan krijg je een schilderij waar verschillende zaken perfect zijn afgebeeld maar die geen eenheid meer vormen.Waardoor het schilderij maar ook de verschillende elementen van dit schilderij veel van hun aantrekkingskracht verliezen. Maar en ik blijf daarbij, dit is een zeer persoonlijk gegeven. Vervolgens kan je zien hoe ik de boog die de deur overspant ben beginnen aan te pakken. Hier bij is zeer belangrijk dat je de onderkant van deze boog goed weergeeft. Wanneer je dit onderdeel over het hoofd ziet dan zul je weer geen diepte in je tekening krijgen. Deze onderkant draagt in sterke mate bij tot de driedimensionaliteit van dit schilderij. Iedereen weet uit ervaring dat die boog een bepaalde dikte heeft maar wanneer men zulke zaken gaat tekenen vergeet men wel eens deze onderkant mee te tekenen. Door onwetendheid beperkt men zich alleen tot de boog zelf waardoor dat soms zeer eigenaardige constructies geeft. Door deze onderkant weer te geven en ook de zijkanten van de pilaren goed te tekenen komt de deur zelf dieper in de deuropening te liggen en dat is de driedimensionalitiet die ik zo graag wil hebben; Als laatste punt voor deze constructie wil ik nog de aandacht trekken op het gedeelte middenin de boog. Hier teken ik weer een stuk dat afgevallen is en ook hier zie je dat er door middel van kleuren en hun verschillende tonen diepte kan gesuggereerd worden. Voor vandaag heb ik meer dan genoeg geschreven over deze omlijsting en morgen ga ik iets meer vertellen over de faiençetegels .
Vandaag bekijken we de derde fase van de achtergrond. Zoals ik reeds in fase 1&2 beschreef heb ik nog al wat problemen met deze achtergrond. Toch blijft het een uitdaging om hem te schilderen zoals ik me voorgenomen heb. Eindelijk wordt mijn geduld beloont en begint deze achtergrond het uitzicht te krijgen zoals ik het me heb voorgesteld .De donkerste delen heb ik iets donkerder gemaakt met een nieuwe kleur pastel, waardoor het de warme uitstraling uitstraling die ik betrachte begint te krijgen.. En de nog intact gebleven bovenste lagen heb ik ook aangepakt met een andere meer warmere kleur. Door een heel klein beetje oker en gebrande sienna aan te brengen op de bestaande kleur begin ik zowaar de kleur te krijgen die ik voor ogen heb. Je zult je mischien afvragen waarom duurt het zolang eer je de kleur schakering hebt die je wilt? De uitleg kan zeer ingewikkeld, maar ook zeer eenvoudig zijn. Ik heb een tijdje gezocht om de kleuren kant en klaar in de vakhandel te vinden, maar kant en klaar zijn ze niet te vinden. Dus heb ik door middel van verschillende onderlagen en een menging op het pastelkarton een kleur verkregen die mijn voorkeur kan wegdragen. Het is namelijk zo dat de onderliggende lagen toch een invloed uitoefenen op je eindlaag. Willeswaar niet zo ingrijpend als bij aquarelle maar toch meer als dat je in het eerste opzicht zou denken. Waarom is de invloed kleiner bij pastel dan bij aquarelle ? Ook weer eenvoudig omdat de pastel krijtjes de eigenschap hebben om dekkender te schilderen dan de meeste aquarellekleuren. Ook aan de onderste stenenmuur is verder gewerkt. De voegen tussen de stenen zijn iets meer uitgewerkt waardoor je nu een duidelijker beeld krijgt van deze onderkant. Aan de onderkant van deze muur daar waar de stenen aan de voorgrond raken heb ik ze ook reeds wat donkerder aangezet. Tegen de deur omlijsting zijn zij het donkerst. Voor morgen ga ik de deuromlijsting en de faincetegels bespreken.
Vandaag gaan we de derde fase bekijken. Dit betekend eigenlijk dat het uitwerken van de verschillende onderdelen weer aan bod zal komen. Maar en dat is een nieuw gedeelte de eerste aanzet van het booggedeelte boven de deur tesamen met de faience tegels komen nu ook aan de beurt. Als je op de foto kijkt zul je zien dat er inderdaad nog aan de verschillende onderdelen gewerkt is. Waardoor de linkerkant van de schilderij meer en meer begint te lijken op dat gene wat ik in mijn gedachte had bij aanvang. Vooral de achtergrond (muur) geeft mij nog wat kopzorgen omdat ze nog steeds redelijk gedetailleerd is. Door mijn hoofd speelt nog steeds dat ik het afgevallen gedeelte van deze muur goed wil laten zien . Ook de kleur is nog niet zoals ik zou willen ze is nog wat te grijs en zal in de komende fases nog wat warmer dienen te worden . Wat de andere onderdelen betreft, die ga ik weer bespreken aan de hand van uitvergrotingen zoals ik dat in de vorige fases gedaan heb. Tot slot wil ik opmerken dat de kwaliteit van de foto' s nog steeds iets minder is dan hetgeen ik graag zou presenteren. Dit komt doordat een gedeelte van deze foto's getrokken is met een gewoon fototoestel en achteraf ingescand zijn op mijn pc. Hierdoor verlies je natuurlijk een gedeelte van kwalitiet. Vanaf fase zeven zal dit zeker beter worden omdat dan de foto's met een digitale camera gemaakt zijn en rechtstreeks op de computer ingebracht zijn. Voor morgen zullen we weer de vooruitgang van de achtergrond bespreken.
Vandaag ga ik het hebben over de deur zelf en het venster boven de deur. Aan de deur zelf zijn enkele zaken aangepast die mischien niet onmiddelijk opvallen, maar die in een later stadium hun nut zullen bewijzen. Wat is er bijgekomen? In de eerste plaats is de kleur die op de deur aangebracht is een verlevendiging van de deur. Dit wil zeggen dat ik meer kleur aangebracht heb in de schaduwkant (zie links op de deur) en ook op de lichtste kant. Deze lichtkant is belangrijk om een betere en mooiere eindafwerking te krijgen. Practisch ieder voorwerp dat beschenen wordt door een lichtbron heeft een licht en schaduwkant. Ook deze deur die maar voor een gedeelte belicht wordt door de zon. Het is daarom van het grootste belang om reeds van in het begin van je schilderij deze lichtere kant mee op te nemen in je werk. Mede door de lichtere kant bepaal je en geef je, de kijker een zicht van waar deze lichtbron komt. Hier is het lichtste gedeelte ongeveer in het midden van de deur. Rond de deurklopper en aan het venstertje in de deur. Het is nog miniem maar je kan toch reeds zien dat er een verbetering van de deur qua kleurgebruik is opgetreden.Ook aan de onderzijde van de deur, daar waar de deur aansluit op de dorpel heb ik iets meer uitwerking aangebracht. Door dit te doen kan je nu reeds zien dat er onder aan de deur een regenlat zit die aansluit op de voettablet. Ook hier heb ik met een lichte kleur de bovenkant van de lat aangegeven. Hierdoor wordt de onderkant van de lat onmidddelijk mee in de aandacht gebracht.Eigenlijk wordt deze lat getekend door een lichte streep (bovenkant) en de rest is een iets donkerder kleur als die op de deur zit. Dan wil ik in het kort ook nog iets kwijt over het venster boven de deur. Er is nog niet veel gebeurt. Enkel heeft de kader van het raam een licht blauwe kleur.Het is een klein detail maar je zult zien dat deze kader die nu nog uit praktisch één kleur (toon) bestaat zal wijzigen naar een vol houten glaskader. Louter en alleen door het kleurgebruik aan te passen en door het glas in te tekenen. In één van de volgende fases ga ik meer uitleg geven over dit venster omdat ik hier gespeeld heb met positieve en negatieve vormen, waardoor je een volledig beeld van dit raam krijgt. Ook zal ik dan iets meer uitleg geven over negatieveruimtes of restvormen en waarom die zo belangrijk zijn voor een schilder. Morgen beginnen we aan de derde fase met het inkleuren van de tegels en aanzet van de boog boven de deur.
Vandaag is het iets later geworden dan normaal om mijn dagelijks rubriekje te schrijven. De oorzaak is ..........babysitten voor Pieterke. Als ik dit zo neer schrijf lijkt dit een enorme opgave maar dit wil niet zeggen dat het een zware taak is. Neen het is steeds een feestdag . Zoals vandaag .......wanneer hij weent als bompa weggaat en dat doet bompa veel ja heel veel verdriet maar ja ..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Vandaag enkele woordjes uitleg over de linkerpilaar van de deuromlijsting. Zoals je kan zien is hier het een en ander gedaan om een meer realistische voorstelling te geven. Het is uiteraard nog niet van die aard dat deze pilaar reeds afgewerkt is, maar het begint ergens op te lijken. In de eerste plaats heb ik meer oker en gebrande sienna aangebracht op de plaatsen waar de pilaar beschadigd is. Ook tussen de stenen (in de voegen) is er een donkere toon aangebracht. Ook heb ik geprobeerd iets meer schaduw aan te brengen aan de zijkant van deze steunbeer. Door deze schaduw krijg je reeds een driedimensioneel beeld. Als je goed kijkt dan kan je ook zien , het is nu nog niet geheel duidelijk mischien, dat het licht eigelijk van links komt. Waaraan kan ik dat zien zul je, je mischien afvragen? Wel de donkerste kant van de pilaar is de rechterzijkant ofwel de kant aan de deur dus komt het licht van rechts. Er is ook verder gewerkt aan de voet van de pilaar waardoor deze iets duidelijker van vorm is geworden. Zo is er ook al iets meer aandacht besteedt aan de ondersteuning van de boog boven de deur. Door op verschillende plaatsen iets donkere tinten te gebruiken kan je goed zien dat de voet en de ondersteuning van de boog uit verschillende stukken bestaan. Dat deze stukken niet allemaal in hetzelfde platte vlak liggen is ook duidelijker te zien hoop ik Tot slot wil ik wijzen op de overheersende zandkleur van de verschillende stenen. Deze stenen beginnen naar hun afgewerkt stadium toe te gaan. Het pastel is op sommige plaatsen iets dikker opgebracht waardoor de indruk van onregelmatigheden op de stenen en de voegen, nog meer benadrukt wordt. Morgen wil ik de deur verder bespreken en enkele tips geven over pastelgebruik in het algemeen.
Vandaag enkele woorden over het verder afwerken van de achtergrond en meer bepaald het gedeelte in de linkerbovenhoek (dit is het zelfde gedeelte als in de eerste fase A). Je zult mischien denken dat er niet veel gewijzigd is sinds de vorige detail opname toch moet ik het tegenovergestelde beweren. Als je goed kijkt zul je zien dat er een aantal wijzigingen zijn aangebracht in kleur en vorm. Voornamelijk heb ik geëxperimenteerd met de kleur. Dit heb ik gedaan om meer diepte te sugereren . Het is nog steeds niet zoals ik het hebben wil maar toch kan je nu duidelijker zien dat de lichtere stukken pleisterwerk voor of bovenop het donkere gedeelte zitten. Eigelijk zijn de lichtere stukken de nog aanwezige buitenafwerking en de donkere stukken zijn de stukken waar de buitenlaag reeds is afgebrokkeld. Het kleurgebruik is nog steeds meer naar de koude kant (grijs en meer bepaald koud grijs) maar dat zal in de loop van de volgende fases ook moeten veranderen. Je ziet reeds een eerste aanzet naar een warmere kleur op de hoogte van de bovenste uitstulping van de deuromkadering. Hier ben ik reeds bezig geweest met wat meer okertinten aan te brengen op de nog bestaande gevel bepleistering. Naar mijn mening is dit een goede kleur voor een warme gloed te laten schijnen op de bepleistering en komt beter tot zijn recht in de volledige kleurencompositie. Zoals je kan zien is dit werk nog lang niet af en voor morgen geef ik een gedetailleerde bespreking over de linkerkant van de deuromkadering waarbij de linkerpilaar de volledige aandacht zal krijgen.