Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    10-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van weg geweest!
    Het is vandaag meer dan 14 dagen geleden dat ik nog iets op mijn blog geschreven heb. De reden van dit voorval is vrij eenvoudig, ik heb weer een tijd in het ziekenhuis moeten doorbrengen dit door een discushernia. En ik kan je verzekeren het was menens deze keer. De pijn die ik de laatste weken heb moeten doormaken was niet om uit te houden. Gelukkig ben ik in een zeer goed ziekenhuis terechtgekomen. Aan dit ziekenhuis is een pijnkliniek verbonden en ik moet zeggen dit scheelt toch wel een slok op een borrel.
    Het Salvatorziekenhuis van Hasselt want daar is het waar ik verpleegd ben, heeft me in de voorbije week een fantastische verzorging gegeven. Het heeft wel 3 dagen geduurd eer men de pijn onder controle had maar daarna is alles ook vrij snel gegaan. Nadat men de oorzaak had gededecteerd (discushernia op niveau L4-L5 rechts) heeft men mij verteld wat de mogelijkheden waren die me weer de oude? zouden maken. Ik had de keuze uit twee zaken ofwel onmiddelijk een operatie of eerst proberen met peridunale inspuitingen en veel rust het euvel te lijf te gaan.
    Ik heb gekozen voor de herstelling door rust en inspuitingen en niet voor de heelkundige ingreep. Want aan zulk een ingreep, nu drie jaren geleden, heb ik niet zo een goede herinnering overgehouden. Nu heb ik een isnpuiting in het ruggemerg gehad met een mix van medicamenten. Deze mix is natuurlijk niet van de minste (een samenstelling van cortisone en morfine) maar hierdoor zou de pijn en de genezing relatief snel een feit moeten worden. Na deze inspuiting moet ik nog twee van deze inspuitingen hebben waarvan de laatste op 30 juli zal gebeuren. Indien na deze laatste inspuiting er geen grote vooruitgang is gekomen zal ik toch nog dienen te overwegen om een ingreep te laten uitvoeren. Maar zover zijn we nog niet en we nemen de problemen aan, op het moment dat ze zich stellen zou Dhaene vroeger gezegd hebben. Het is natuurlijk ook geen lachertje deze peridunale inspuitingen, maar, ik hoop dat zij me er weer boven op helpen.
    Ik hoop vanaf nu iets meer op mijn nieuwe PC te kunnen werken en zodoende ook weer meer op mijn blog aan de gang te kunnen zijn.
    Voor vandaag hou ik het voor bekeken maar morgen kom ik terug met een nieuwe beschrijving van een schilderij. Welke het gaat worden zullen we morgen wel zien.

    10-07-2008 om 18:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    29-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Helleboris:fase1/deel2
    Vandaag enkele woorden over het verder afwerken van deze aquarel. Zoals je op bijgaande foto kan zien heb ik verder gewerkt aan de bloemen maar ik heb ook de blaadjes een kleur gegeven.
    Het belangrijke punt dat ik vandaag wil maken is de kleur van de bladeren. Veel mensen die nog niet al te lang met schildern, en met aquareleren in het bijzonder bezig zijn maken nog al eens de fout dat ze alle onderdelen en bladeren een egaal groene kleur gaan geven. Dit komt omdat wij in ons hoofd altijd denken dat bladeren groen zijn. En eigenlijk is niets minder waar. Want als je op mijn schilderij kijkt dan zie je dat al deze bladeren een andere kleur hebben dan groen er is welliswaar een groene zweem aanwezig maar de hoofdkleuren zijn de kleuren die terug komen in de bloemen. Want en dat is belangrijk bladeren zjn inderdaad voor een gedeelte groen maar ij nemen ook voor een grot gedeelte de kleur van de omgeving in zich op. En deze kleur vergeten demeeste mensen voor te stellen en af te beelden. Wanneer je nu de bladeren niet egaal groen kleur maar een omgevings kleur (bv van de bloemen) meegeft dan gaat alles er heel anders uitzien.
    En toch ga je denken dat de bladeren groen zijn. Dat komt natuurlijk ook weer door het beeld van bladeren die opgeslagen is in onze hersenen want daar staat dat bladeren groen zijn. Daarom i het ook zo belangrijk dat mensen die met schilderen beginnen eerst goed leren kijken naar hun onderwerp. En kijken naar een onderwerp wil zeggen dat je met andere ogen moet leren kijken naar datgene wat je wil gaan schilderen. Je moet zover komen dat je die hersenhelft, die staat voor de symbolen, buitenspel kan zetten en werkelijk leert zien datgene dat je wil gaan schilderen en of tekenen.
    Dus als je goed naar de aquarel kjkt dan zie je dat de bladeren wel degelijk bladeren zijn (vorm) maar dat ze zeer weineig groen bevatten. Door dit te doen maak je je schilderij veel aantrekkelijker voor de toeschouwer en daardoor geef je een meerwaarde aan je werk.
    Ik ga nu stoppen want het is niet meer te doen met mijn PC, ik denk dat ik me een nieuwe moet gaan aanschaffen want alles loopt steeds vast en alles is zeer langzaam geworden. Op dit moment is de aardigheid er een beetje af. Dus hopen dat ik alles een beetje op orde kan zetten en dat ik er in de nabije toekomst er weer met nieuwe moed tegenaan kan gaan.
     

    foto 64

    29-06-2008 om 15:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (5)
    20-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Helleboris:fase1/deel1
    Vandaag ga ik enkele woorden schrijven over het verder afwerken van deze aquarel. Het is zoals je op de foto kan zien een redelijk kleurrijk werk aan het worden. Ik moet zeggen dat het moeilijk is om de kleuren van deze prachtige bloemen weer te geven en samen te stellen zoals ze zich voordoen in mijn voorbeeld..
    Als je goed kijkt dan zie je ook dat ik verschillende kleuren en kleurtinten heb samengevoegd om een mooi geheel te krijgen. In de eerste plaats heb ik een lichtpaarse kleur op het papier aangebracht. eerst heb ik zorgvuldig de bloemblaadjes, waar ik kleur wilde hebben, nat gemaakt met een penseel bevochtigd met water. Toen dat gebeurt was heb ik de kleur opgebracht die daarna door de vochtige toestand van het papier, mooi uitvloeide over de heel bloem.
    Als je dan naar de onderste bloem kijkt dan zie je dat daar ook enkele blauwe vlekken in aangebracht zijn. Dit heb ik gedaan op het moment dat het geheel bijna opgedroogd was. Ik  heb toen die blauwe kleur laten indruppelen op de plaats waar ik het wilde hebben. Doordat het papier nog wat vochtig was konden deze mooie vlekken ontstaan  De donkere randen die langs de bloemlaadjes lopen heb ik voorzichtig aangebracht toen het papier praktisch helemaal droog was.
    Tip: Wanneer je dit wilt toepassen moet je goed er voor zorgen dat het papier niet te nat meer is, maar het mag ook niet helemaal droog zijn want anders vloeit de verf niet genoeg meer en wordt het geheel nogal onwezenlijk en hard van kleur. In de bovenste bloem heb ik met dezelfde techniek en werkwijze iets meer gele oker aangebracht op de vochtige ondergrond en alles mooi in elkaar laten vloeien. Hierdoor is deze  bloem iets lichter van kleur geworden.
    De volgende bespreking zal handelen over het verder afwerken van dit schilderij en in het bijzonder over de bladeren.


    foto 60

    20-06-2008 om 19:41 geschreven door priet  


    >> Reageer (8)
    15-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Helleboris: Opzet
    Ik wil vandaag met de bespreking van een nieuwe aquarel beginnen. Het is een tijdje geleden dat ik nog wat op mijn blog geschreven heb. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat ik weer af te rekenen heb gehad (en nog heb) met een verschot (lumbago) in mijn rug. Maar vandaag gaat het en beetje beter en nu ga ik toch een stukje schrijven over een nieuwe aquarel die ik gemaakt heb. Ook deze aquarel ben ik begonnen zoals anders met een redelijk uitgewerkte tekening. Ook voor deze aquarel is het niet anders en dat kna je goed zien op de bijgeplaatste foto. Op de tekening zie je dat ik een aantal bloemen heb getekend die omkranst worden door blaadjes. Ik ga van dit onderwerp weer een realistische voorstelling proberen te maken en de bloemen weer te geven zoals ze in de natuur voorkomen. Ik hoop dat dit weer een beetje gaat lukken en dat dit weer een mooi werkje zal worden.
    De volgende bespreking zal handelen over het verder invullen en afwerken van dit schilderij.


    foto230

    15-06-2008 om 19:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    05-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Tulpenbol; afwerking
    Op de bijgeplaatste foto zie je de afgewerkte aquarel en je kan nu goed zien welk effect het heeft wanneer een werk op een juiste manier ingelijst is. In dit geval heb ik gekozen om de aquarel op een donkere ondergrond te plakken. Daarna heb ik rond de aquarel een heel fijne V-groef getrokken in die ondergrond waardoor de witte kern van die ondergrond zichtbaar werd. Vervolgens ben ik gaan kijken welke kleur van passepartout er het best zou passen bij dit soort schilderij en na veel wikken en wegen ben ik er toe gekomen om deze licht creme-kleurige passepartout te nemen. Je ziet ook weer dat ik de onderkant van de passepartout iets groter genomen heb dan de drie andere zijden waardoor het geheel beter "staat" en dat geeft toch nog altijd het beste resultaat.
    Tot slot heb ik het werkje voorzien van mijn naam en datum en in een goeudkleurige lijst gezet en het geheel was klaar. Mijn volgende bespreking zal handelen over een nieuw aquarel die ik gemaakt heb.


    foto 270

    05-06-2008 om 18:57 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    31-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Tulpenbol: Fase1/del2
    Vandaag enkele woorden over het verder afwerken van deze aquarel. Zoals je kan zien heb ik een aantal dingen bijgebracht aan dit werkje. In de eerste plaats ben ik de bol zelf gaan schilderen. Ik heb hiervoor een aantal kleuren die mij mooi leken en die ik kon onderscheiden in de bol door elkaar laten vloeien. Maar ik heb er ook voor gezorgd dat ik één aantal droogranden kreeg daar waar de kleuren mekaar raken. Dit geeft in dit geval een mooi effect omdat het een beetje de verschillende schillen die zo'n bol toch heeft kan weergeven. Om het geheel wat atractiever te maken heb ik de rode kleur toegevoegd zodat er ook een wat meer in het oog springende kleur in het schilderj zou zitten. Ik heb deze kleur op een paar subtiele plaatsen laten terug komen zodat het geheel verlevendigde.
    Tot slot heb ik aan de dunne bladeren een lichte strogele kleur gegeven. Om alles weer wat terug in lijn te krijgen heb ik de bladeren afgelijnd door middel van een fijne artliner nr. 0,2.  Met deze tekenpen heb ik ook enkele fijne lijnen in de bladeren getekend zodat deze iets meer draadachtig zouden overkomen. Ook heb ik boven aan de bol een aantal fijne lijntjes getrokken zodat ook hier iets terug kwam in de vorm van tekenlijnen waardoor de vorm van de bol versteerkt werdt..
    De volgende bespreking zal handelen hoe ik deze aquarel heb ingelijst en hoe ze er afgewerkt uitziet.


    foto260

    31-05-2008 om 21:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    23-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Tulpenbol: fase1/deel2
    Vandaag ga ik enkele woorden schrijven over de eerste opzet van dit werk. Meestal na het maken van een tekening doe ik een tijdje niks. Dit wil zeggen, ik doe wel iets, maar dat is niet schilderen. Ik bekijk het onderwerp vanuit verschillende oogpunten en maak dan ook nog een aantal schetsen. Dit zijn heel kleine kleuroefeningetjes die me toelaten de juiste kleuren van het te schilderen object te vinden en die later te gaan toepassen in mijn schilderij.
    Met dit schilderij wilde ik iets speciaals maken en dat zal dan ook moeten blijken als de aquarel af is. Ik ben begonnen met een gedeelte van het blad nat te maken. Je kan dit goed zien op de foto, het gedeelte van de aquarel waar kleur opzit heb ik zorgvuldig nat gemaakt met schoon water. Ik heb heel duidelijk er op gelet dat het water binnen de lijnen van de tekening bleef.
    Waarom heb ik dat gedeelte nat gemaakt? Ik wilde een verlopen wassing aanleggen op dat gedeelte van de tekening en ik had gekozen voor een kleur die granuleert. Je kan nu natuurlijk vragen wat is granulatie? Granuleren wil zeggen dat een kleur de neiging heeft om niet egaal op te drogen maar eerder kleine vlekjes te gaan vormen. Dit is een eigenschap die je goed moet inschatten en die je wel doordacht goed kunt gebruiken. Waar je deze eigenschap kunt missen als de pest is wanneer je een egale kleur wilt krijgen want dan moet je een egaal kleuroppervlak hebben en dat krijg je niet of toch heel moeilijk met granulerende kleuren. Maar ik wilde dus geen egale wassing en  dus kon ik deze specifieke eigenschap van deze kleur prachtig uitspelen. Waarom ik geen egale kleur wilde krijgen is om de eenvoudige reden dat ik een soort aarde rond de tulpenbol wilde schilderen. Het is natuurlijk zo, dat wanneer de tulpenbol in de grond zit, hij omgeven is door aarde en vermits ik een schilderij wilde maken dat een zekere abstraktie in zich heeft maar dat ik ook de verschillende elementen van het onderwerp weergeeft moest ik een manier vinden om de grond rond de bol weer te geven. En ook wilde ik de onregelmatigheid van die grond weergeven door een ongelijkmatige wassing. Je ziet dat het schilderen met aquarel niet alleen maar schilderen is maar dat je ook goed moet nadenken wat je wil schilderen. Ik heb ooit van een heel goede aquarellist te horen gekregen dat "aquareleren bestaat uit 30% schilderen, 30 % wachten tot de opgebrachte kleur droog is en de overige 40 % is nadenken wat je volgende stap gaat zijn" en dat indachtig probeer ik ook op die manier te werken. Al moet ik toegeven dat ik soms nog de neiging heb om veel te snel te willen gaan. Want het is natuurlijk zo dat je bij een aquarel practisch niets kan verbeteren. Dit omdat je bij een verbetering praktisch altijd inboet aan transparantie en dat is toch een van de belangrijkste onderdelen van aquarel.
    Tot slot kan je ook nog zien dat ik een gedeelte van de bol dezelfde kleur gegeven heb als de omgeving, dit omdat ik die kleur in eerste instantie mooi vond en ook omdat ik door het repeteren van kleur een eenheid in mijn werk wilde verkrijgen.
    Mijn volgende bespreking zal handelen over het verder afwerken van deze aquarel.


    foto 248

    23-05-2008 om 12:47 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    18-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Tulpenbol: Opzet
    Ik wil vandaag beginnen met een stukje over een aquarel die ik een tijdje geleden maakte en die ik eigenlijk maakte om een aantal nieuwigheden uit te proberen en om een aantal technieken onder de knie te krijgen. Het gaat een eenvoudige aquarel worden van een tulpenbol die ik niet naar realiteit ga schilderen.
    Als je op de opzettekening kijkt dan zie je een tekening waarin niemand als ik het niet gezegd had een tulpenbol zou kunnen halen. Eigenlijk wil ik de bol schilderen zoals hij gaat reageren als hij eenmaal in de aarde gestopt is. Ik weet dat dit een heel eigenaardige denkpiste is maar ook hier wil ik weer aantonen dat je met fantasie, materialenkennis en een dosis aquarelkunst iets moois kunt maken. Ik zou ook hier weer willen aantonen dat iemand die realistisch schildert een abstrakt werk kan maken. Ik ga de tulpenbol grotendeels terugbrengen tot een aantal elementen die zeer kenmerkend zijn voor dit onderwerp, maar die je niet dadelijk als onderdelen van het onderwerp  zal herkennen maar die later zullen uitgroeien tot een mooie bloem.
    Ik ga ook proberen om alles redelijk stylistisch te schilderen en daardoor een heel realistisch onderwerp (tulpenbol) er als een redelijk onwezenlijk voorwerp te laten uitzien. Ik hoopte dat dit zou  lukken en jullie zullen verder kunnen constateren of dit dan ook werkelijk gelukt is.
    Op de tekening zie je nu al een onderwerp waarvan een aantal delen vergroot zijn en die daardoor redelijk onwezenlijk overkomen. Maar met een beetje goede wil zie hier wel een tulpenbol in. De bol zelf heb ik natuurlijk het grootste oppervlak laten innemen en hij zal dan ook bepalend zijn voor het latere schilderij.
    In de volgende bespreking ga ik iets verder met het uitleegen hoe ik aan dit onderwerp begonnen ben.
     

    foto228

    18-05-2008 om 21:04 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    16-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste fase; afwerking
    foto273



    16-05-2008 om 11:32 geschreven door priet  


    >> Reageer (10)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua: Papaver: afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik nog enkele woorden schrijven over deze aquarel. Meer bepaalt ga ik de afwerking even laten zien.
    Zoals je kan constateren heb ik de kleuren van de aquarel iets meer opgehaalt en meer body gegeven. Daardoor lijkt alles wat vrolijker en heeft de aquarel een beter uitzicht en een grotere kleurkracht. Want het is toch ook het oog van de toeschouwer dat je wil bevredigen. Het zijn de mensen die naar je werk kijken die de beoordeling uitspreken en die iets mooi of niet mooi vinden. En ook al zeg ik altijd, het is in de eerste plaats voor mijn eigen dat ik schilder, maar het is altijd mooi meegenomen als andere mensen het mooi vinden. Nu wat is "mooi" voor een schilderij. Wat de ene mooi vindt zal voor iemand anders net het tegenovergestelde betekenen. Daarom hoop ik altijd maar dat de toeschouwers van mijn werken op de één of andere manier geraakt worden door mijn schilderijen. En daardoor een bepaalde binding krijgen met het werk en dat het werk hen een aangenaam gevoel geeft.
    Om het schilderij verder wat aantrekkelijker te maken heb ik er voor gezorgd dat er een bijpassende passepartoute rond het schilderij geplaatst is. Maar ik heb deze keer de inlijsting op een andere manier aangepakt. In de vorige werken zorgde ik er steeds voor dat de passepartoute nauw aansloot aan het werk (dit is ook de meest gangbare manier om een aquarel in te lijsten). Maar deze keer heb ik het totaal anders aangepakt. Ik heb iets gedaan wat ik nog nergens anders gezien heb en ik mag zeggen dat het daardoor ook uniek is voor het inlijsten van aquarels. Ik heb de aquarel op een gekleurde achtergrond geplakt, er zorg voor dragend dat de kleur van deze achtergrond het geheel zou versterken. Ik heb hier gekozen voor een bordeaurode kleur. In deze achtergrond heb ik dan een fijne V-groef gesneden. Het is natuurlijk wel wat meer werk want je moet deze V-groef zeer goed evenwijdig snijden aan de vier zijden van het schilderij. en dat  is nou net het moeilijke natuurlijk. Meestal heb je dan wel de een of andere lijn die niet voor honderd procent evenwijdig is aan het blad waar je, je aquarel hebt op gemaakt. Maar het is mij zeer goed gelukt in dit geval.
    In het geval van dit schilderij moet ik zeggen dat het wel goed gelukt is en ik vind het een mooie oplossing voor het hele schilderij.
    Het schilderij heeft de uitstraling gekregen welke ik zo graag wilde, namelijk de doorzichtigheid van de bloemblaadjes weergeven en daardoor het mooie aspect van de doorzichtigheid van waterverf benadrukken. Ikzelf vind het schilderijtje geslaagd en dat geeft een redelijke voldoening.
    Mijn volgende bespreking zal handelen over een nieuwe aquarel.



    16-05-2008 om 11:29 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oproep

    Ik ben op zoek naar foto's van mooie gevels. Ik bedoel hiermee dat het foto's moeten zijn die oude gevels voorstellen die de moeite zijn om te schilderen. Het mogen ook onderdelen zijn van gevels zoals deuren en vensters.
    Waarom vraag ik dit? Ik ben bezig om een reeks aquarellen te maken die het vergankelijke en toch het mooie weergeven. Ik heb altijd gehouden van oude gebouwen en steegjes of zichten waar leven inzat. Ik bedoel hiermee als je naar een oud huis of naar een mooie gevel kijkt dan kan je heerlijk wegdromen en denken wat er allemaal gebeurd is vanaf het begin dat dit gebouw of deze straat er was. Je kan je allerhande voorstellingen maken van wie en wat er gewoond heeft in deze huizen en straten.
    Zo zijn er zeker bezoekers van mijn blog die wel ergens wat foto's hebben die de moeite zijn om te schilderen. Ik denk ook aan degene die al het geluk gehad hebben om bijvoorbeeld in Venetië rond te dwalen en daar foto's van hebben.
    Dus mijn vraag is zeer eenvoudig indien iemand beschikt over foto's of een site weet waar er mooie oude gebouwen te vinden zijn dan mag en kan hij/zij die site of foto's aan mij doorgeven. Zodat ik mijn reeks aquarellen , 24 stuks moeten het er minimum worden, kan afmaken.
    Natuurlijk zal ik op mijn blog deze werken bespreken en ook meedelen wie mij de tip of de foto aan de hand gedaan heeft.
    Op de bijgeplaatste foto zie je bv een deur uit een gebouw in Honduras. Prachtig toch die textuur en kleuren.



    foto501

    10-05-2008 om 12:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (10)
    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Papaver: Fadse 1/deel 3
    Vandaag wil ik enkele woorden uitleg geven bij het verder afwerken van deze aquarel. Zoals vorige keer al uitgelegd wil ik toch nog enkele dingen verder uitdiepen en bespreken. Zeker het hart van de bloem verdient hier een betere uitleg. Zoals je kan zien heb ik het hart practisch helemaal geschilderd. Ik weet dat dit een ietwat onnatuurlijk zicht geeft maar dat is net wat ik hier wilde bekomen. Je ziet dat het hart vrij donker is ingekleurt maar tevens kan je zien dat ik hier geen zwart maar een zeer donkerblauw vermengd met Paynesgrijs voor heb gebruikt. Door dit toe te passen blijft het geheel (zowel bloemblaadjes als bloemhart) een mooie combinatie vertonen van koele en warme kleuren. Hierdoor blijf ik de contrast werking tussen de onderdelen duidelijk onderstrepen en dit door de gebruikte kleuren.
    Voor de steel heb ik een lichte menging van sapgroen met lichte oker gemaakt en deze kleur over de hele steel aangebracht. Daarna heb ik een heel klein tipje gebrande siënna in de nog vochtige kleur van de steel laten lopen bijzonder aan de linkerkant van de steel. Toen ales droog was heb ik beide zijkanten van de steel nog een beetje verdonkerd met hetzelfde siënna. Wanneer je de siënna kleur in de nog vochtige sapgroene kleur laat lopen hou je het best een droog penseel bij de hand. Wanneer het siënna gaat overheersen kan je met deze droge borstel het teveel aan siënna wegnemen. Het is door dit te doen dat de steel zijn mooie ronde vorm krijgt. Je kan dit goed zien omdat de steel aan de linkerkant donkerder is dan aan de rechterkant. En door de verf in natte toestand met elkaar te vermengen op het papier krijg je een mooi verloop van donker naar licht. Op dezelfde manier heb ik het hart van de bloem aangepakt en dat geeft ook weer een mooi resultaat.
    De volgende bespreking gaat handelen over de afwerking van het schilderij met passepartout


    foto247

    06-05-2008 om 16:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (6)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua: Klaproos:fase1/deel2
    Vandaag iets meer over de uitwerking van deze aquarel. Je kan op de foto goed zien dat ik de kleuren zeer luchtig opbreng. Maar ik gebruik ook twee tegen gestelde kleuren. Het zijn enerzijds een rode warme kleur die ik rechtstreeks plaats tegen een blauwe koele kleur. Het is door dit soort tegenstellingen dat je een schilderij interessant kan maken. Je ziet nu al dat het schilderij iets mysterieus over zich heeft. Dit komt natuurlijk ook door de manier waarop ik de bloem getekend heb. Je ziet ze van bovenaf maar dan heb ik ook nog een stuk aan de voorkant weggelaten. Door een stukje van de bloem weg te laten kan je rechtstreeks in de bloem kijken en kan je het hart van de bloem helemaal zien. Je kan het hart zien van boven maar ook van uit een vooraanzicht en dat is uniek. Door de bladeren niet volledig met kleur te bedekken krijg je de indruk dat de bloemblaadjes heel doorzichtig zijn. En daar door komt het aspect van aquarelleren prachtig tot uiting. Je kan de kleur prachtig laten vloeien en je kan ook het wit van het papier mooi laten meespelen in de aquarel. Ik hoop, neen ik weet zeker, dat dit een heel speciale aquarel wordt. Eentje waar ik met plezier aan gewerkt heb en eentje waar het plezier zo van afdruipt.
    In een volgende bespreking ga ik iets meer van het hart en de steel schilderen en bespreken.
     

    Foto246

    29-04-2008 om 17:42 geschreven door priet  


    >> Reageer (7)
    23-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Klaproos: fase 1/Opzet
    Eindelijk kan ik weer wat bijwerken aan mijn blog. Ik heb een hele tijd niets kunnen doen omwille van een "verschot" in mijn rug  dat niet wilde wijken. En wanneer je niet fatsoenlijk kan lopen of zitten dan heb je natuurlijk niet veel goesting om aan de computer te zitten. Maar vandaag lukt het en dus ga ik er weer tegen aan en begin ik met een nieuw stukje over een nieuwe aquarel.
    Ik ga vandaag beginnen met de ondertekening van een klaproos. Eén klaproos die ik op een andere manier wil schilderen dan op de manier welke ik meestal gebruik. Ik ga deze tere bloem , want dat zijn klaprozen toch, benaderen alsof ze geheel doorzichtig is. Ook ga ik ze van bovenaf bekijken wat dan weer en zeer eigenaardig perspectief in zich zal hebben. Ook ga ik de bloem op een voor mij ongewone  manier. Het eindresoultaat zou een ietwat abstract ogende aquarel moet opleveren. De vormen zouden als alles lukt zo als ik het me voorstel toch nog naar de bladeren van een klaproos moeten verwijzen.
    Ik begin zoals altijd met een redelijk gedetaïlleerde ondertekening die me een houvast moet geven om mijn doelstelling te halen. Eén doelstelling die in de eerste plaats een schilderij van een bloem moet opleveren maar ook met de gedachte dat het een aquarel opleverd die de toeschouwer doet nadenken over hetgeen hij of zij ziet. Het moet deze keer niet de evidentie zelf zijn die je zegt hetgeen je hier voor je ziet is een klaproos.
    Ik hoop dat mijn opzet gaat slagen en dat het een heel luchtige aquarel gaat worden waar ik vrij met kleur en water heb kunnen spelen. Want eigenlijk is het dat wat de essentie van aquarelleren is namelijk spelen met water en kleuren en met die twee elementen iets op papier brengen dat de toeschouwer kan boeien.
    De volgende bespreking zal hopelijk niet zo lang op zich laten wachten als deze en ze zal handelen over de eerste kleurstreken die ik geplaatst heb voor deze aquarel.
     

    Foto 237

    23-04-2008 om 20:35 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    15-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Iris en Lathyrus:inlijsting
    Vandaag ga ik nog enkele woorden uitleg geven over deze twee schilderijtjes. Omdat ze van een redelijk klein formaat zijn heb ik er voor gekozen om in een redelijk eenvoudige lijst te plaatsen. In de eerste plaats heb ik er voor gezorgd dat de twee lijsten hetzelfde van vorm en van kleur zijn. Het is een goudkleurrige lijst geworden en een cremekleurige passepartout. Het is natuurlijk niet altijd even eenvoudig om een aantal beslissingen te nemen aangaande de lijst en de passepartout. Maar en dat was nu het geval van het moment dat je weet waar de schilderijtjes komen te hangen dan kan je daar zeer goed rekening mee houden bij het inlijsten. Ze hangen tegen dezelfde muur en brengen mekaar perfect in evenwicht. Zowel de grootte als de kleuren van de schilderijtjes vullen mekaar prachtig aan. Natuurlijk zijn ze totaal verschillend van vorm en van kleur maar het warme roze past uitstekend bij het koele blauw van de iris. Ik ben zelf zeer tevreden en de persoon aan wie ik ze kado heb gegeven is ook heel tevreden. Zo zie je maar weer dat je soms met zeer weinig en kleine dingen mensen kunt blij maken. En het mooiste van alles is dat ik me er zelf heel goed bij voel.
    De volgende bespreking zal handelen over het maken van een nieuwe aquarel namelijk een Papaver. Een zeer tere bloem die ik toch wel op een heel speciale manier heb proberen te benaderen.
     



    15-04-2008 om 12:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (8)
    12-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Canvascollectie:Limburg
    Vandaag meegedaan aan de canvascollectie aflevering Limburg. Ik heb meegedaan met 3werken maar ik ben niet geselectioneerd omdat volgens de jury mijn werken niet modern en of vernieuwend genoeg zijn. De opdracht van de jury was (aldus één jurylid) om vooral werk te selectioneren dat modern en vernieuwend moest zijn. Eigenlijk had men dat dan ook in het reglement moeten zetten waardoor wij als klassiek realistische schilders ons de moeite hadden kunnen besparen om hier aan deel te nemen. Men had geen boodschap aan mijn verhaal waarom ik deze werken gemaakt had en hoe deze werken tot stand waren gekomen. Ik vond het nogal kort door de bocht gaan toen datzelfde jurylid zei dat je misschien beter een boek zou schrijven dan een levenservaring op doek te willen weergeven. Ik van mijn kant vind dat wanneer je een aantal schilderijen maakt die een fase uit iemands leven weergeven (nota bene een fase die alles wat je doet zwaar beïnvloedt), en door die fase in je leven andere dingen moet gaan doen en moet uitproberen die totaal nieuw voor je zijn je wel degelijk met de nodige aandacht mag behandelt worden. Dat het nieuwe voor de kunstenaar in kwestie niet datgene is wat het jurylid voor ogen heeft is natuurlijk een andere zaak. Maar als men in een jury gaat zetelen van een zogenaamde prestigieuze wedstrijd en niet weet dat men pastel achter glas dient in te lijsten, dit om dat je een pastelschilderij niet of moeilijk kan bewaren, beschermen of presenteren, dan stel ik me wel enkele vragen. Eén van deze vragen is of het niet beter zou zijn dat zo iemand beter zijn mond houdt zodat hij/zij er geen domme dingen kan uitkramen of dat zo iemand de eer aan zichzelf zou houden en niet in een jury gaan zetelen.
    Wat me in ieder geval bijblijft aan deze hele canvascollectie is: dat men het in de eeste plaats niet zo nauw neemt met zijn eigen reglementen en dat men ten tweede die reglementen aanpast naargelang de toepassing ervan het beste uitkomt voor zij die het voor het zeggen hebben. En het is niet het feit dat ik geen selectie heb kunnen afdwingen dat dit een naar gevoel geeft maar wel het feit dat men zelfs geen waardeoordeel heeft kunnen uitspreken over het gepresenteerde werk. Dan had ik nog liever gehoord het werk schiet tekort in de ene of andere zin dan de dooddoener te moeten aanhoren "maar doe zeker verder met het werk waar je mee bezig bent". Maar goed we zijn alweer een ervaring rijker en een illusie armer maar ook dat zal me er niet van weerhouden om met nog meer ijver en inspiratie verder te werken.
    Op de bijgeplaatse foto zijn twee van de drie gepresenteerde werken te zien en het bovenste schilderij siert op dit moment mijn living en ik denk dat het daar zeer goed uitkomt en op zijn plaats is.
    ondanks dat het niet modern en of vernieuwend is

    foto 84


    12-04-2008 om 16:10 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Iris en Reukerwt (Lathyrus) Fase 1 deel2
    Vandaag ga ik wat meer schrijven over het verder afwerken van deze twee kleine schilderijtjes. Je kan op deze  foto duidelijk zien dat er het één en ander gedaan is aan beide schilderijtjes en dat ze wat de kleur betreft af zijn.. Ik heb ze allebei tezamen laten staan omdat je dan goed kan zien hoe de ene kleur zich verhoudt ten opzichte van de andere.
    Als je goed kijkt naar de verschillende kleuren dan kan je heel goed zien dat het rose van de Lathyrus veel lichter lijkt dan het magenta/purper van de iris. Het is dan ook een feit dat veel mensen zich laten vangen als ze een waarde schaal van de te gebruiken kleuren gaan opstellen. Want als je de intensiteit van de beide kleuren wilt vergelijken dan mag je er zeker van zijn dat deze kleuren even donker of licht van kleur zijn alleen lijkt het zo dat de rose kleur veel lichter lijkt. Je ziet dat bijzonder goed als je de donkerste tinten met elkaar gaat vergelijken. En dat is natuurlijk de moeilijkheid dat je steeds goed moet weten te vergelijken in welke toonschaal zich een bepaalde kleur of in welke toonschaal een onderdeel van een bepaalde kleur zich bevindt.
    Wat ook wel opmerkelijk is, is dat de twee stengels totaal verschillend van kleur zijn. De stengel van de Lathyrus is van een redelijk grasgroene kleur terwijl de stengel van de Iris meer een bruinachtig groen is. Dit heeft natuurlijk te maken met de bloem zelf maar ook moet je bij dit soort werk er rekening mee houden dat de kleur van de bloem wel degelijk de stengel beïnvloedt. De okerachtige kleur van het omhulsel van de irisbloem zet zich voor een gedeelte door in de stengel en dat moet je dan ook zo aangeven en zo schilderen. Dit lijken details en dat zijn ook details, maar die details maken nu net of een schilderij geloofwaardig is of niet.
    De volgende bespreking zal ik de afgewerkte schilderijtjes laten zien.


    foto281


    08-04-2008 om 13:11 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    03-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Reukerwt en Iris; fase 1 /deel1
    Vandaag ga ik enkele woorden schrijven over twee kleine aquarellen die ik gemaakt heb voor iemand die me zeer dierbaar is. Het zijn inderdaad twee kleine werkjes maar mede daardoor zijn ze niet zo eenvoudig te maken. Ik wilde ook op dit kleine formaat een zeer realistische weergave. Zoals steeds begin ik met een zeer grondig opgezette tekening. Je ziet dat ik beide schilderijtjes op een blad aquarelpapier van 300 gr getekend heb en dat ze vrij grondig uitgetekend zijn. Je kan tevens zien dat ik reeds gewerkt heb aan de reukerwt en dat zij al een aantal kleurlagen gekregen heeft. Ik kan je erbij zeggen dat het niet gemakkelijk is om op dit kleine formaat (8x12 cm) alles zo gedetaïlleerd weer te geven. Ook de kleuren die ik gekozen heb voor de reukerwt zijn niet zo alledaags. Ik heb hier een nieuwe kleur van Winston en Newton aquarelverf uitgeprobeert. De naam is Opera Rose en het is een kleur die speciaal gemaakt is om te gebruiken bij het bloemschilderen. En ik vind dat het een mooie kleur is die iets dramatisch inzich heeft maar die zich ook heel mooi in lagen laat verwerken waardoor je de kleur zeer mooi kunt ophogen zodat je werkelijk iets moois kan krijgen. Ik heb gewerkt op een 300gram zware aquarelpapier waardoor ik met redelijk veel water kan werken. Niet dat dit met zo'n kleine werkjes nodig is maar toch heb ik gekozen voor een zwaarder papier omdat je papier dan niet gaat bobbelen en alle richtingen gaat uitstaan als je er met water aankomt. 
    De volgende keer ga ik iets meer vertellen over het afwerken van de iris.


    Foto275

    03-04-2008 om 13:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (7)
    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Strelitzia; fase1/deel4
    Vandaag nog enkele woorden over het schilderij dat zoals je op de foto kan zien af is. Ik ben begonnen met mijn aquarellen op een andere manier in te lijsten dan de gebruikelijke manier. Als je op de foto kijkt dan kun je goed zien dat ik tussen de passe-partout  en de aquarel een stukje van het onderliggende passe-partoutkarton heb vrij gelaten. In dit stuk heb ik een nieuwe V-groef getrokken met een pas aangekocht werkstuk. Met deze groefsnijder kan je een aantal dingen doen om je passepartout nog te verfraaien. Ik heb in de eerste instantie gekozen om de aquarel zelf, vrij van zijn omgeving (lees passe-partout) in te lijsten. Dit geeft naar mijn menig, een zeer mooi resultaat en de reacties die ik krijg zijn allemaal zeer positief. Het is natuurlijk wel zo, dat deze manier van inlijsten, wat extra werk met zich mee brengt, maar gezien ik het zelf doe en ik niet op een minuut min of meer moet kijken, mag dit extra werk geen bezwaar zijn. Voor de onderste passe-partout heb ik een bordeaurode kleur gekozen omdat ik die kleur vrij neutraal vind, maar ook omdat ze iets dramatisch heeft. Gezien er maar een klein stukje van deze passe-partout te zien is kan deze keuze bijdragen aan het geheel. Door met de V-groefsnijder, een extra groef aan te brengen, kan je een extra dimensie toe voegen. Door de meest zichtbare passe-partout in een zeer neutrale tint te kiezen komen de kleuren van de bloemen nog beter tot hun recht en dat is tenslotte de bedoeling. De lijst is niet op de foto te zien maar dat wordt een eenvoudige goudkleurige lijst. Iets wat het altijd goed doet bij dit soort werk. En ik wil dan ook graag toegeven, dat ik hiermee een beetje op veilig speel, maar dat mag als het geheel daardoor niet geschaadt wordt.
    Mijn volgende bespreking zal handelen over twee kleine bloemaquarellen.
      

    Foto 272

    30-03-2008 om 15:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (9)
    25-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel
    Vandaag wil ik de afgewerkte aquarel even bespreken. Op de bijgeplaatste foto kan je goed zien dat het een redelijk kleurige aquarel geworden is. Het is natuurlijk dankzij het onderwerp dat dit een kleurrijk gegeven is geworden. Ik heb een aantal dingen van deze prachtige bloem iets meer overdreven dan ze in werkelijkheid zijn. Hierdoor krijg je een gevoel dat het midden houdt tussen realistisch en abstract. Want dit onderwerp leent zich zeer goed tot het maken van een abstract schilderij. Als je bv. het linkergedeelte van het schilderij bekijkt en wanneer je dit gaat uitvergroten zodat de herkenbaarheid gaat wegvallen dan krijg je een prachtig kleurenpalet waarmee je een prachtig schilderij kan maken. Ik ga dit in één van de volgende weken ook eens doen en dan zal ik verwijzen naar dit stukje tekst om aan te geven dat het niet alleen door zo maar iets erop los te kliederen je een goed abstract schilderij maakt. Maar dat je door je fantasie te laten werken je prachtige abstracte schilderijen kan maken. Iets wat veel abstracte zogenaamde "Kunstenaars" over het hoofd zien of niet weten. 
    Je kan ook nu weer goed zien dat een aquarel niet altijd heel waterig moet zijn. Ik krijg nogal eens de indruk dat sommige mensen denken dat een aquarel alleen maar de naam van aquarel mag dragen als ze zeer waterig overkomt. Wel ik zeg daarop dat niets minder waar is. Je ziet dat je met een stevig kleurenpalet en een goed in de hand gehouden waterhuishouden met een  daaraan gekoppelde vloeibaarheid van water en verf een naar mijn menig mooie aquarel kan maken.
    Je kan duidelijk zien dat ik tamelijk goed nagedacht heb over de compositie. Met andere woorden als je naar het schilderij kijkt dan zie je dat ik de zwaardere kleuren aan een kant van de aquarel heb gebruikt en dat ik aan de andere kant grotere vormen heb geplaatst. Je zou je nu kunnen afvragen is dit dan zo belangrijk. Wel dit is belangrijk als je een schilderij wilt maken dat evenwichtig is maar niet saai of overdreven gaat overkomen bij de toeschouwers. Een kleine verklaring is deze: als ik alles even fel van kleur had geschildert dan zou het schilderij overladen en overdreven overkomen. Als ik alle vormen even groot had gemaakt dan had je het zelfde effect gekregen. Door nu aan één kant de kleur iets feller te maken en de vormen iets minder groot te maken, en aan de andere kant de kleur iets zwakker te maken maar de vormen iets groter, krijg je toch overal eenzelfde intensiteit. Want aan de ene kant heb je door grotere vormen en zachtere kleuren toch een groot kleurenvlak dat een goede tegenhanger is van de zwaardere kleuren en een kleiner kleurenvlak aan de andere zijde.
    Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld maak, maar en dat is soms moeilijk uit te leggen, al deze dingen zouden je automatisch door je hoofd moeten schieten als je bezig bent met het schilderen. En dan zal  je natuurlijk goede schilderijen maken. Maar vergeet niet dat je dan ook nog geconfronteerd zal worden met minder goede schilderijen. Want geloof me, ik maak ook gedrochten van werken die ik toch met de beste bedoelingen begonnen ben.
    De volgende bespreking zal het ingelijste schilderij laten zien.


    Foto 191


    25-03-2008 om 13:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (15)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    bigflappy
    blog.seniorennet.be/bigflap
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 51de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sterkindirm
    blog.seniorennet.be/sterkin
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    spoorgast
    blog.seniorennet.be/spoorga


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!