Vandaag ga ik weer wat verder met mijn uitleg omtrent dit portret. Het is namelijk zo dat ik al uitgelegd heb dat ik van ieder portret dat ik maak altijd een aantal voorontwerpen maak. Ik heb nog niet gezegd hoe groot deze voorontwerpen zijn of in welk formaat ik dan werk. Voor portretten wil ik meestal werken in het formaat dat ook het echte portret zal hebben. Dit heeft ook weer zijn redenen. Enerzijds omdat het achteraf veel gemakkelijker werkt omdat je het uiteindelijke portret gewoon kan overnemen en anderzijds ga je heel goed de fouten of de zaken die je wil veranderen zien en die kan je dan gemakkelijk wijzigen op je origineel portret.
Dit voorontwerp is dan ook gemaakt op een full blad papier wat betekend dat het ongeveer 54 x 76 cm meet. Dit is niet klein maar dit is een formaat dat voor de opdrachtgever perfect is omdat het schilderij op een blinde muur moet komen te hangen en daardoor wat ruimte mag innemen.
Terug naar het portret nu. Je ziet in de allereerste plaats dat ik begonnen ben met het kleur geven aan alles wat kleren van het model uitmaakt. Ook heb ik al een kleine invulling van het gezicht gemaakt ,want dat gaat straks toch het belangrijkste zijn bij dit (en andere) portret. Ook heb ik al een eerste aanzet van de haren gemaakt en bijzonder heb ik gekozen om het zichtbare hand zo duidelijk als mogelijk uit te werken. Je mag en of moet echter weten dat handen (en voeten) een zeer moeilijk weer te geven onderdeel van het menselijk lichaam zijn. Het gaat meestal niet over de handen op zich, maar meer over de stand van de handen van het model ten opzichte van de toeschouwer. Ik ben al meer dan eens tegengekomen dat iets wat op foto redelijk goed overkomt geschilderd op papier helemaal foutief lijkt. Het is daarom ook dat ik zoveel aandacht aan de handen besteed. Je ziet dat ik één hand weergegeven heb en de andere hand wordt verborgen door de lappenpop. Het strategisch plaatsen van de lappenpop is in dit portret zeer belangrijk. Enerzijds dient deze pop het geheel van meer kleur te voorzien maar ook verbergt de pop de hand die onmogelijk te schilderen was in de stand waarin het zich bevond. Als je eens teruggaat naar de foto waarop het model is gefotografeerd dan zie je dat de hand plat op de bank drukt. Dit is een minder natuurlijke houding maar ze is ook zeer moeilijk juist weer te geven door de verschillende verkortingen die optreden (zeker de lengte van de vingers) in de pose waarin het model zit. Zo zie je dat ik door het oordeelkundig bijplaatsen van een object twee zeer voorname elementen toebrengt of anderzijds vermijd. Want geloof me er is niets zo lelijk als je een portret van een model schildert en dat de onderdelen van het geschilderde portret niet voldoen aan de eisen en vorm die als normaal worden ervaren door de toeschouwer.
Het volgende berichtje zal gaan hoe ik dit voorontwerp heb afgemaakt en welke opmerkingen ik heb toegevoegd om het uiteindelijk portret te verbeteren indien deze pose door de opdrachtgevers zou gekozen worden.
foto 009

|