Het is allemaal nog niet zoals ik het zou willen met mijn gezondheid maar toch wil ik weer iets kunnen doen aan mijn PC. Het zitten en lopen gaat nog altijd gepaard met veel pijn maar af en toe moet je eens iets anders doen of je gedachten verzetten, weg van de pijn want anders wordt je ongenietbaar en nu was het dat moment.
In mijn vorig stukje heb ik geschreven dat ik iets meer uitleg zou geven over het gebruik van kleuren om het gezicht zijn tweedimensionale vorm te geven. Een klein voorbeeld vind je hier al heel goed terug. Ik heb reeds verschillende keren gezegd dat donkere (of grijs/ blauwachtige kleuren ) een voorwerp of onderdeel van een voorwerp iets verder weg gaan duwen. Wel hier in het gezicht kan je dit heel goed zien aan de linkerkant van het portret. Ik heb hier met een grijze kleur gewerkt in het gezicht en je ziet dadelijk dat dit stuk verder terugwijkt dan het gedeelte waar de kleuren helderder en viever van kleur zijn. Natuurlijk zijn dit soort wetmatigheden zeer normaal, maar toch wordt er nog tegen gezondigd bij het schilderen bijzonder bij het schilderen van gezichten en dierengezichten. In een gezicht ga je natuurlijk geen heel donkere kleuren gebruiken daar waar het licht schijnt maar toch moet je ook daar, doormiddel van deze grijze en blauwgrijze tonen de nodige afstand creëren. Ook doet een menging van groen en grijs het zeer goed in het gezicht, dit omdat door de onderhuidse doorbloeding van het gezicht er een groenachtige kleur tevoorschijn komt. Het klinkt allemaal nogal eigenaardig dat bloed een groene schijn heeft maar toch is dat zo in het gezicht. Waar denk je dat de term Blauw bloed vandaan komt. Weet je het niet wel hier is de verklaring. Het is toch zo dat de edellieden vroeger niet gebruind wilden zijn in hun gezicht (en dan vooral de dames niet). Eén van de redenen was doordat zij daardoor er dan veel fragieler zouden uitzien. En dat kon door een zeer witte huidstint te hebben. Wel door de kleur die de doorbloeding van het gezicht had, (en dat is groen blauwachtig) kwamen die kleuren nog beter tot hun recht door het witte gezichtsvel en sprak men van Blauw bloed. De gewone mens die op het land ploegde en ploeterde met zijn getaande huid (dat eerder op leer leek) daar was geen blauw bloed te zien. Tot daar het lesje geschiedenis. Maar in het voorliggend portret hoef ik het grijs niet te mengen met groen omdat ik
.juist op groen papier schilder. En vermits de ondergrond ook bij pastel meewerkt aan het eindresultaat heb ik toch een mooie en juiste kleur gekregen voor dit jonge gezichtje. Natuurlijk is dit alles nu nog rudimentair van opzet, maar dit heb ik ook vrijwillig zo gelaten om de hele uitleg aanschouwelijker proberen te maken. Het grijs komt ook terug op andere plaatsen in het gezicht zonder dat het gezicht er grauw gaat uitzien want ook dat is natuurlijk iets waar je moet opletten. Wanneer je een bepaalde kleur gaat gebruiken, dat deze niet net het tegenovergestelde gaat geven dan je hoopte. Want laten we wel zijn een kindergezichtje hoort mooi blozend te zijn zeker in onze gedachten.
Als je nu ook nog eens naar de vormen van de ogen kijkt dan zie je dat deze niet helemaal gelijk zijn. Ook dit is weer zo iets wat men dikwijls vergeet, maar ieder mens heeft twee verschillende ogen (in grootte dan wel). Het is zo dat een gezicht nooit helemaal symmetrisch is en dat is ook maar goed ook zou ik zeggen. Je ziet hier duidelijk dat het linkeroog op de foto een beetje groter is dan het rechter. Enerzijds is dat natuurlijk doordat het rechteroog iets verderaf ligt door de stand van het hoofd maar anderzijds is het linkeroog (rechteroog van Eliona) een klein beetje groter. Wanneer je dat nu niet opmerkt en je geeft dit niet juist weer, dan krijg je op het einde van je werk een probleem met de gelijkenis geloof het of niet, het is zo. Ook kan je eens kijken naar de ogen zelf. Je kan zien dat dit niet gewoon een zwart bolletje is maar dat er wel degelijk kleur in de iris en pupil aangebracht is. Je moet hier ook weer rekening houden met licht en schaduw maar daar ga ik de volgende keer weer wat verder op in.
foto 23
|