Zoals velen onder jullie zullen weten, is het sinds jaar en dag traditie om de Geschenkenbeurs te organiseren ten voordele van de afdeling Palliatieve Zorg hier in het ziekenhuis. Vorig jaar is deze op het laatste moment geannuleerd, maar zoals het er nu naar uitziet, kunnen we er vanaf dit jaar weer invliegen! De beurs gaat door tijdens het laatste weekend van november, nl. van vrijdag 25 tot zondag 27 november, steeds van 10h – 18h in de Baudelozalen hier in St. Lucas.
Om dit allemaal in goede banen te leiden, zoeken wij momenteel een 20-tal vrijwilligers die op één of meerdere van onderstaande momenten een handje willen toesteken, zodat de beurs weer een succes wordt:
- Donderdag 24/11:
Shift tussen 10h-12h of 13h-18h
Opbouw met uitpakken en uitstallen van de standen
- Vrijdag 25/11, zaterdag 26/11 of zondag 27/11:
Shift tussen 09h30 – 14h30 of 14h – 18h30
Standhouders voor de verkoop van kerstgerief, kaarsen, bloemen, kindergerief, …
Cafetaria met bediening van bezoekers, klaarzetten van drank, bereidingen zoals soep & boterhammen klaarmaken, wafels bakken, afwas, …
- Maandag 28/11:
Shift tussen 09h – 12h
Afbraak standen
Voor alle helpers wordt steeds het volgende voorzien op de beurs: koffie, thee, water, soep & boterhammen, lekker tussendoortje. Momenten van pauze worden op voorhand afgesproken.
Indien u interesse zou hebben om hierbij te helpen of u kent personen die ik zou mogen contacteren hierover, stuur me gerust een mailtje: leentje.slock@azstlucas.be Zet daarbij uw voorkeur van dag en shift + wat u graag zou willen doen qua taak.
Er waren vorig jaar al een heleboel enthousiastelingen, dus ik hoop dat we dit jaar opnieuw een mooie groep van vrijwilligers kunnen samenstellen…
Fijne dag,
Leentje Slock
15-09-2022 om 09:17
geschreven door Pikuurtje
14 SEPTEMBER UPDATE VACCINATIECAMPAGNE
14 september: update vaccinatiecampagne
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen symptomatisch: 2
aantal opgenomen IZ: 0
aantal opgenomen asymptomatisch: 2
Nogmaals onze oprechte dank voor de massale inschrijvingen voor de 4de COVID-vaccinatie, we zijn trots op jullie! De levering van de geadapteerde vaccins loopt vermoedelijk vertraging op door logistieke problemen bij de transportfirma. We kunnen dan ook (op vandaag) niet beloven dat de geadapteerde vaccins vrijdag 16 september ter beschikking zullen zijn. Aan de medewerkers en artsen die een vaccinatieslot geboekt hebben op 16 september willen we de mogelijkheid bieden om uit te schrijven en te herboeken naar een later vaccinatieslot (in september). We benadrukken nogmaals het belang van een vaccinatie in september ter bescherming tegen een nieuwe COVID-golf in de komende maanden. Het type vaccin is absoluut ondergeschikt aan het effectief krijgen van een vaccin! Nog niet ingeschreven voor een vaccinatie? Het kan nog altijd!
15-09-2022 om 08:56
geschreven door Pikuurtje
09-09-2022
UPDATE BETREFFENDE DE VACCINATIECAMPAGNE TEGEN COVID-19
09-09-2022 om 00:00
geschreven door Pikuurtje
08-09-2022
E-brief 7 september COVID-19: update vaccinatiecampagne
Beste vrijwilligers,
Graag jullie aandacht voor onderstaande UPDATE betreffende de VACCINATIECAMPAGNE TEGEN COVID-19.
Vriendelijke groeten
Chantal
08-09-2022 om 16:14
geschreven door Pikuurtje
UPDATE COVID-19
7 september: update COVID-19
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen symptomatisch: 4
aantal opgenomen IZ: 1
aantal opgenomen asymptomatisch: 4
In deze e-brief vind je meer info
Update vaccinatiecampagne
Alvast onze oprechte dank voor de massale inschrijvingen voor de vierde COVID-vaccinatie, we zijn trots op jullie!
We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de vaccinatie in september is ter bescherming tegen een nieuwe COVID-golf in de komende maanden. Het type vaccin is absoluut ondergeschikt aan het effectief krijgen van een vaccin! De overheid stelt onverwacht snel de geadapteerde vaccins ter beschikking van de ziekenhuizen (dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving) en deze zullen geleverd worden tussen 12 en 16 september. We zullen vanaf levering nog enkel deze vaccins toedienen in het ziekenhuis. Vermoedelijk dus vanaf 16 september.
Aan de medewerkers en artsen die een vaccinatieslot geboekt hebben op 9 september willen we de keuze aanbieden om de geplande vaccinatie te laten doorgaan of via het fotoboek uit te schrijven en te herboeken naar een later vaccinatieslot (in september). Bijkomende reservaties voor vaccinatie zijn sterk aan te bevelen! Medewerkers die reeds een vaccin gekregen hebben, kunnen met een tussenperiode van 3 maanden en indien gewenst een adapted vaccin krijgen. In de tussenperiode is het mogelijk dat opnieuw andere vaccins ter beschikking komen. We houden jullie zeker op de hoogte.
Van harte bedankt voor de vele en snelle reacties!
Groeten
Chantal
23-08-2022 om 10:58
geschreven door Pikuurtje
BOOSTERPRIK COVID UITNODIGING
PERSONEELSBERICHT 19/08/2022
PB 22/13 - BERICHT VOOR ALLE MEDEWERKERS, ARTSEN, ASO’ERS, VRIJWILLIGERS, ZELFSTANDIGEN EN UITZENDKRACHTEN
BOOSTERPRIK COVID
Beste vrijwilligers,
Vanaf vrijdag 2/9/2022 starten we terug met het toedienen van een boosterprik (Moderna) voor Covid. Deze sessies gaan door op de 1ste verdieping van de huisartswachtpost (NIEUWE LOCATIE) op volgende data:
Vrijdag 2/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 9/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 16/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Vrijdag 23/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Donderdag 29/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Welk vaccin?
Uit studies blijkt dat een boosterprik met de huidige vaccins zeker zinvol is. De vaccins die op dit moment gebruikt worden, beschermen goed tegen ernstige ziekte, hospitalisatie en overlijden.
De aangepaste vaccins (= aangepast aan de huidige varianten) zijn nog niet goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). De beslissing hierover wordt begin september verwacht. Er is nog geen absolute zekerheid over wanneer en hoeveel aangepaste vaccins beschikbaar zullen zijn na de goedkeuring, maar waarschijnlijk zijn ze beschikbaar vanaf half september.
Twee keuzes
Als medewerker/arts heb je twee mogelijkheden om je te laten vaccineren:
Je laat je vaccineren met het huidig vaccin in het ziekenhuis (= een halve dosis van het Moderna-vaccin) zoals goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). Dat heeft als voordeel dat je bescherming tegen besmetting opnieuw toeneemt wanneer de circulatie van het virus weer stijgt (naar verwachting vanaf september). In het latere najaar krijg je dan de kans om je te laten vaccineren met een aangepast vaccin. Er moet minstens drie maanden tussen de twee vaccinatiemomenten zitten.
Je laat je vaccineren in het vaccinatiecentrum. Welk vaccin (het huidige of het aangepaste vaccin) je in het vaccinatiecentrum zal krijgen, is afhankelijk van de beschikbaarheid op dat moment.
De keuze tussen toediening van het vaccin in het ziekenhuis of vaccinatie in een vaccinatiecentrum afwachten om vermoedelijk een aangepast vaccin te krijgen, is een genuanceerd verhaal. De algemene doelstelling van de vaccinatiecampagne is om tegen eind september de kwetsbare populatie en het zorgpersoneel te boosteren, gelet op de te verwachten verhoogde viruscirculatie vanaf september die mogelijk kan pieken in de tweede helft van oktober.
Wanneer mag u de boosterprik krijgen:
Doelgroep: Alle medewerkers, artsen, ASO’ers, zelfstandigen en vrijwilligers werkzaam in AZ Sint-Lucas. Ook uitzendkrachten en studenten zijn welkom.
Voorwaarden:
o De boosterprik komt na de basisvaccinatie (eerste en tweede dosis) en wordt gezet minstens 3 maanden na het afronden van de basisvaccinatie.
o De boostervaccinatie bevat een halve dosis (= 0,25 ml) Moderna (Spikevax), die goedgekeurd is door het EMA.
Opgelet
o Het betreft een boosterprik en GEEN basisvaccinatie (dit kan enkel nog via het vaccinatiecentrum van uw gemeente)
o Het betreft een halve dosis (= boosterprik), indien u om medische redenen een volledige dosis nodig heeft, dient u zich te wenden tot het vaccinatiecentrum van uw gemeente.
Hoe kan u dit doen:
o Kies een datum:
Vrijdag 2/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 9/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 16/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Vrijdag 23/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Donderdag 29/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
o Probeer, indien mogelijk, de blokken tussen 7u en 8u zoveel mogelijk voor te behouden voor nachtdiensten.
o Stuur een mailtje naar kris.sorgeloos@azstlucas.be met uw contactgegevens (naam, voornaam, gsm nr. dienst en functie), uw rijksregisternummer én het gewenste uur en datum voor de vaccinatie.
Bent u last minute afwezig, stuur dan zeker een mailtje naar kris.sorgeloos@azstlucas.be, zodat er geen vaccins verloren gaan.
U komt op het gekozen tijdstip naar de 1ste verdieping van de huisartsenwachtpost. Breng zeker uw badge mee!
Kom ook tijdig (om 15u30 sluit het vaccinatiecentrum)
Vriendelijke groeten
Christine Van der Hoogerstraete
Directeur Personeel & Organisatie
23-08-2022 om 10:53
geschreven door Pikuurtje
17-08-2022
Medewerkers Vaccinatiesessies COVID-19
Beste vrijwilligers,
Jullie hebben het ongetwijfeld gehoord in de media, vanaf september worden er opnieuw vaccins voorzien tegen COVID-19.
Sint Lucas is in volle voorbereiding om alle medewerkers en vrijwilligers een vaccin te kunnen aanbieden. Voor de organisatie hiervan zijn we op zoek naar vrijwilligers die graag hun steentje bijdragen.
Per dag zoeken we 2 vrijwilligers, 1 persoon in de voormiddag en 1 persoon in de namiddag, wil er iemand de volledige sessie uitzitten dan kan dit ook.
Wanneer?
o Vrijdag 2/9 tussen 7u en 15u30 (ten laatste vanaf 8u)
o Vrijdag 9/9 tussen 7u en 15u30 (ten laatste vanaf 8u)
o Vrijdag 16/9 tussen 9u en 15u30
o Vrijdag 23/9 tussen 9u en 15u30
o Donderdag 29/9 tussen 9u en 15u30
Waar?
1ste verdieping Huisartsenwachtpost (aan de spoed)
Wat?
o We verwachten een 12-tal medewerkers per 10 minuten.
o Elke medewerker (arts, vrijwilliger, …) die komt voor een boosterprik, registreren in een digitale tool (adhv zijn/haar badge) of op papier (indien ze geen badge meehebben) => indien problemen melden bij Kris Sorgeloos daar aanwezig.
o De personen wegwijs maken naar de wachtrij.
o Indien er medewerkers na de vaccinatie even willen wachten (= minderheid) af en toe eens kijken in de ruimte of alles ok is (en zoniet er zijn artsen en verpleegkundigen aanwezig).
o Indien alles opstropt tijdig even bellen om ondersteuning te vragen.
Kom jij graag ons vaccinatieteam versterken, laat het mij snel weten.
Van harte bedankt voor de vele en snelle reacties!
Groeten
Chantal
17-08-2022 om 19:10
geschreven door Pikuurtje
16-08-2022
GEZOCHT: Vree Wijze Vrijwilligers
Dag iedereen,
Wij zijn op zoek naar 4 vree wijze vrijwilligers die op maandelijkse basis, vree wijze rompertjes willen voorbereiden om cadeau te doen aan elke vree wijze kleine die hier in Sint Lucas geboren wordt.
WAT?
Rompertjes plooien, een kaartje tussen steken, een cadeaulintje rond doen en in curverbox opbergen.
Alle benodigdheden zijn voorzien in de polyvalente zaal op straat 4, waar de werkzaamheden zullen doorgaan.
WAAR?
Polyvalente zaal - straat 4
WANNEER?
Elke laatste maandagvoormiddag van de maand tussen 8u en 12.30u
AUG 29/08
SEPT 26/09
OKT 31/10
NOV 28/11
DEC 19/12 (niet tussen kerst- & nieuw)
Ben jij een vree wijze vrijwilliger? Laat het mij snel weten!
Alvast bedankt voor de medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
16-08-2022 om 15:55
geschreven door Pikuurtje
23-07-2022
Beste vrijwilligers,
Bij de zomer hoort grote vakantie…
Ik ben afwezig van 27/07 t.e.m. 15/08/2022.
Mijn telefoon zal doorgeschakeld staan zodat jullie voor dringende zaken wel terecht kunnen met jullie vraag en/of opmerking.
Bij leven en welzijn terug op post dinsdag 16 augustus.
Zorg goed voor elkaar!
Groeten
Chantal
23-07-2022 om 12:06
geschreven door Pikuurtje
06-07-2022
SAVE THE DATE!
Beste vrijwilligers,
We werken voor dit jaar aan een “normaal” bedankingsfeest, allemaal samen rond de tafel…
Blokkeer alvast ZATERDAG NAMIDDAG 22 Oktober 2022 in jullie agenda’s!
Details en mogelijkheid tot inschrijven volgen later.
keep fingers crossed…
Groeten
Chantal
06-07-2022 om 15:29
geschreven door Pikuurtje
VERPLICHTE VORMING
Beste vrijwilligers,
Wij nodigen jullie graag uit op de VERPLICHTE VORMING voor vrijwillige medewerkers op volgende data:
Gelieve uw voorkeurdatum zo vlug mogelijk per kerende mail te bevestigen a.u.b.
Mocht blijken dat er te veel inschrijvingen zijn voor een bepaalde datum en te weinig voor een andere, dan zal er mogelijks moeten geschoven worden.
AGENDA
I. Infectiepreventie max 30 min.(Camelia Bogaert/Henk Maes)
Basis handhygiëne
Persoonlijke beschermmiddelen
Reinigingsmateriaal
II. Veilig omgaan met agressie max 60 min. (Colle Catherine HR)
Wat te doen?
Ernstig/(nog) Niet ernstig
…
III. Het zakboekje max 60 min (Henk Maes/Chantal Deboel)
Missie, visie & waarden/ Ethiek?
Kwaliteitssysteem
Patiëntveiligheid
Veilige omgeving
Medewerkers
Betrokkenheid patiënt
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
06-07-2022 om 15:25
geschreven door Pikuurtje
30-06-2022
ZAKBOEKJE
Beste vrijwilligers,
Naar aanleiding van de audit (kwaliteitscontrole) 2017 kregen jullie allemaal een zakboekje met belangrijke informatie ter beschikking.
Dit jaar september wacht er ons een nieuwe kwaliteitscontrole…
Hiervoor werd het verouderde boekje van 2017 vervangen door een hedendaagse update. Voorlopig is enkel het exemplaar voor beroepskrachten ter beschikking, we werken aan een vereenvoudigd exemplaar voor vrijwilligers.
In afwachting hiervan is het belangrijk dat we toch klaar zijn voor de audit en dat jullie een actueel zakboekje letterlijk op zak hebben.
Daarom vragen we om volgende week een exemplaar van het zakboekje voor beroepskrachten op te halen, enkel volgende pagina’s hierin zijn voor jullie belangrijk en dienen jullie in fluo aan te duiden:
03 Missie, visie & waarden 04 Wat is onze missie?
05 Wat is onze visie?
06 Wat zijn onze kernwaarden?
07 Kwaliteitssysteem
08 Ons kwaliteitssysteem
09 De belangrijkste kwaliteitsdoelen
10 Incidenten melden
Patiëntveiligheid
15 Veilige identificatie
20 Suïcidepreventie
37 Valpreventie
47 Infectiepreventie
49 Veilige omgeving
51 Noodplan
52 Informatieveiligheid & privacy
53 Medewerkers
54 Vorming & opleiding
54 Inscholing
55 Feedbackcyclus
56 Omgaan met agressie
57 Acties opgenomen in het Wel-in-je-vel-plan
58 Betrokkenheid patiënt
59 Rechten & verantwoordelijkheden van de patiënt
60 Informed Consent (IC)
WAAR afhalen?
STRAAT 31 aan de baudelo zalen
WANNEER afhalen?
UUR/DAG
MAANDAG 04/07
DINSDAG 05/07
WOENSDAG 06/07
DONDERDAG 07/07
VRIJDAG 08/07
10u – 12u
13u – 15u
GASTVROUW
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
NB: de vrijwilligers van palliatieve zorgen ontvangen hun zakboekje via de afdeling
Iedereen alvast bedankt voor de medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
30-06-2022 om 09:43
geschreven door Pikuurtje
29-04-2022
Nieuwe uitdaging voor onze dienstverantwoordelijke.
Beste vrijwilligers,
Onze dienstverantwoordelijke, mijn Chef ;-), heeft voor een nieuwe uitdaging gekozen.
Sofie Goderis zal vanaf 3/05 binnen sint lucas als medewerker HRM gaan werken.
Op 1/06 wordt ze vervangen door Willems Martine die de overstap maakt van UZ Gent naar Sint Lucas.
Ter overbrugging naar 01/06 werd volgende regeling uitgewerkt:
- Henk Maes zal vanaf 2/05 het team van de interculturele bemiddeling en de vrijwilligerswerking aansturen. Dit tot Martine Willems goed is ingewerkt.
- Sofie Goderis zal nog 20% het team van de sociale dienst aansturen (telkens op maandag).
We danken Sofie voor haar inspirerende ondersteuning in de vrijwilligerswerking en wensen haar veel succes in haar nieuwe job!
Martine heten we alvast welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
29-04-2022 om 15:45
geschreven door Pikuurtje
TER HERINNERING!
Beste vrijwilligers,
Op donderdag 12 mei is het Dag van de medewerker en hoe kunnen we deze dag beter vieren dan samen met collega's?
We nodigen iedereen uit voor een gezellig én lekker foodtruckfestivalletje in het personeelsrestaurant. Van 11u00 tot 20u ben je welkom voor een hapje en een drankje.
We vragen je om te kiezen voor één van de tijdsblokken:
Tussen 11u00 en 15u00
Tussen 15u00 en 19u30
Er is ook een volledig vegetarisch aanbod. Dat kan je aanduiden op het formulier.
Deelnemen aan het feest doe je in je middagpauze of voor of na het werk.
Inschrijven is noodzakelijk en kan tot 30 april door deze mail te beantwoorden met vermelding van uw gekozen tijdsblok.
Alvast welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
29-04-2022 om 15:40
geschreven door Pikuurtje
15-04-2022
Help mee onze afvalberg te verkleinen...
Help mee onze afvalberg te verkleinen...
Beste vrijwilligers,
Krijg 10 cent korting Help mee onze afvalberg te verkleinen door verpakkingsmateriaal uit te sparen op take away in ons personeelsrestaurant en krijg 10 cent korting. Wanneer krijg je korting?
Gebruik je lunchbox voor groenten uit de saladbar. Het is niet mogelijk om andere, eigen potjes te gebruiken aangezien je betaalt volgens gewicht.
Gebruik je lunchbox of een ander eigen potje voor het meenemen van je warme maaltijd. (Je krijgt steeds dezelfde hoeveelheid, ongeacht de grootte van je potje.)
Breng je eigen herbruikbare beker mee voor take away van soep of pap.
Is jouw AZSint-Lucas lunchbox kapot of wil je er eentje op reserve? Sinds 11/04 kun je een nieuwe lunchbox aankopen in het personeelsrestaurant. Vraag ernaar aan de kassa. Betalen doe je met je badge (6€).
Heb jij als nieuwe medewerker geen AZSint-Lucas lunchbox ontvangen? Dat kan, ze zijn een tijdje niet voorradig geweest. Je kunt er eentje afhalen aan het onthaal van campus Molenaarstraat op woensdag 20 april, maandag 25 april en woensdag 27 april, telkens van 10u tot 15u (doorlopend).
Smakelijk!
Chantal
15-04-2022 om 11:48
geschreven door Pikuurtje
14-04-2022
DAG VAN DE MEDEWERKER
Beste vrijwilligers,
Op donderdag 12 mei is het Dag van de medewerker en hoe kunnen we deze dag beter vieren dan samen met collega's?
We nodigen iedereen uit voor een gezellig én lekker foodtruckfestivalletje in het personeelsrestaurant. Van 11u00 tot 20u ben je welkom voor een hapje en een drankje.
We vragen je om te kiezen voor één van de tijdsblokken:
Tussen 11u00 en 15u00
Tussen 15u00 en 19u30
Er is ook een volledig vegetarisch aanbod. Dat kan je aanduiden op het formulier.
Deelnemen aan het feest doe je in je middagpauze of voor of na het werk.
Inschrijven is noodzakelijk en kan tot 30 april door deze mail te beantwoorden met vermelding van uw gekozen tijdsblok.
Alvast welkom!
Vriendelijke groeten
Chantal
14-04-2022 om 15:42
geschreven door Pikuurtje
12-04-2022
GEZOCHT MEDEWERKERS WEEK VAN DE VALPREVENTIE
GEZOCHT medewerkers week van de valpreventie
Beste vrijwilligers,
Van maandag 25 april tot en met zondag 1 mei organiseert Ginette De Meyer van interne liaison verschillende evenementen voor onze oudste patiënten met de bedoeling hen bewust te maken van wat goede valpreventie is.
Samenkomst vrijwilligers aan het onthaal om 14.15u
Hiervoor zijn we DRINGEND op zoek naar:
Een 10-tal vrijwilligers die bereid zijn de patiënten met rolwagen af te halen op de kamer en naar straat 31 te brengen. Na het evenement dienen de patiënten ook terug gebracht te worden. Arbeidskledij, een witte vest, wordt voorzien.
Breng jij graag de patiënten (een 40-tal?) tot bij Freddy De Kerpel om zelf ook van zijn zalige tips te genieten? Meld je dan snel bij Ginette via mail aan GINETTE.DEMEYER@AZSTLUCAS.BE of telefonisch op het nummer 09/224 56 22.
Alvast bedankt voor jullie enthousiaste medewerking.