Roger Blanpain, deskundige in het arbeidsrecht:xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Loodsen misbruiken het stakingsrecht.
Door de acties van de loodsen is de scheepvaart naar de havens lamgelegd.
De loodsen blijven actie voeren voor een betere eindeloopbaanregeling en een hoger pensioen.
Zij hebben zich ondertussen wel 'bereid verklaard om hun actie te versoepelen' en houden nu een "langzaamaan- en kantoorurenactie". Ze werken nu tot 17 uur, maar die uren vallen niet samen met de getijdenwerking.
Volgens de vankbonden is dit "een gebaar van goede wil aan de buitenwereld. We willen niet gezien worden als de mensen die iedereen gijzelen", (Kurt Callaerts van de christelijke vakbond ACV).
Minister Crevits snapt de bezorgdheid van de loodsen. "Maar het is niet het moment om bijkomende eisen op tafel te leggen. Er is geen budgettaire marge. Bovendien is er een sectoraal akkoord voor dit en vorig jaar."
Crevits hoopt dat de acties snel stoppen. "Havens zijn cruciaal, ze zijn het hart van onze economie."
Gezien de buitengewone schade die "deze onwettelijke staking-langzaam aan actie" van de loodsen aan de economie berokkent, heeft de overheid volgens Blanpain zelfs "de plicht" om tot opeising van de loodsen over te gaan.
Het Antwerpse Havenbedrijf ziet met lede ogen toe hoe de loodsen volharden in hun acties, waardoor de scheepvaart naar de haven van Antwerpen zwaar gehinderd wordt.
Door deze aanhoudende loodsenstaking herbekijkt de grootste rederij in de Antwerpse haven, MSC, haar investeringen. MSC is vandaag goed voor 55 tot 65 procent van alle containers die in Antwerpen gelost en geladen worden.
De rederij heeft momenteel 21 schepen die geblokkeerd zijn door de actie. Nog eens evenveel schepen zouden onderweg zijn naar Antwerpen. Door de actie worden die alvast omgeleid naar andere havens, voornamelijk die van Rotterdam
MSC zegt in een mededeling geen begrip te hebben 'voor deze en voorbije vakbondsacties van het loodswezen'
Synthese van het algemeen gevoel bij deze actie:
Gewoon allemaal ontslaan en nog eens voor de rechtbank vervolgen voor gijzeling en laten opdraaien voor het verlies van de bedrijven.
Na dit voorval moet de haven er voor zorgen dat ze in de toekomst kunnen beroep doen op derden, eventueel uit andere havens of zelfstandige loodsen dit werk laten doen, die staken niet!
|