een selectieve kijk op de politiek en de actualiteit (en tussendoor ook eens iets anders)
03-09-2011
Merci
Merci om trager te rijden.
Vorig jaar lanceerde de Politie van Antwerpen samen met de stad Antwerpen de verkeerscampagne Merci om trager te rijden. Via grote tekstborden met het opschrift Merci om trager te rijden, kon de Antwerpenaar de automobilisten vriendelijk oproepen om de snelheidsregels in zijn of haar buurt te respecteren. Hier werd door de Antwerpenaar massaal op ingegaan. Vele straten en buurten in de verschillende districten hingen vol met de oranje-rood gekleurde tekstballonnen. Er liepen zelfs vanuit Oost- en West-Vlaanderen aanvragen binnen tot het bekomen van de pancarten, maar hier werd geen gevolg aan gegeven, gezien de voorraad van 10.000 borden al vlug uitgeput was.
Door het grote succes van de rood-oranje borden hebben de stad en de politie beslist om de succesvolle verkeerscampagne van vorig jaar Merci om trager te rijden dit jaar te herhalen. Voor deze nieuwe campagne werden 12.000 borden besteld. Belangrijkste nieuwigheid: ook De Lijn stapt mee in het project. Dit keer worden niet alleen bewoners, maar ook bestuurders, kinderen en De Lijn betrokken bij de actie die tot 16oktober loopt. Automobilisten kunnen een zonnescherm met een antwoord 'Ik rij trager en dat is graag gedaan' voor hun ruit leggen. Voor de kleintjes zijn er de fietsvlaggetjes en voor de iets groteren een reflecterende rugzakhoes met de merci-boodschap. Ook op 135 bussen van De Lijn zullen stickers hangen. Tot het einde van de actie zal de politie ook intensiever controleren. "Met verplaatsbare tekstkarren zullen we het verhoogde aantal snelheidscontroles aankondigen. Alle bemande en onbemande camera's en de verplaatsbare flitspaal zullen worden ingezet in september."
De borden en zonneschermen zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt en kunnen worden afgehaald aan de districtshuizen en -bibliotheken, stadskantoren, hoofdkantoren van de politie en ook Opsinjoren zullen het materiaal verdelen. De gadgets voor de kinderen zullen hoofdzakelijk verdeeld worden door de scholen.
Deze Antwerpse verkeerscampagne heeft nu de gouden Best of Activation Award gewonnen in de categorie Non-Profit cause & Charity Marketing. Deze Award wordt jaarlijks toegekend aan campagnes die er het best in slagen om burgers (of consumenten) tot een bepaalde actie aan te zetten. Met deze bekroning kan de campagne later dit jaar meedingen naar een Europese IMC Award.
Reacties op bericht (3)
04-09-2011
ik weet niet of dat beter zal zijn, RAA
Vele lieve groetjes vanwege Annie & Rogier
04-09-2011 om 11:58
geschreven door Annie & Rogier
03-09-2011
MERCI=BEDANKT?
ZOU HET NIET BETER ZIJN BEDANKT WANT IK NIE GOE VERSTAAN DE VLAAMS.
03-09-2011 om 20:40
geschreven door DE LANGHE HERMAN
Mooi RAA,
Maar wanneer worden de schoolgangertjes eens eindelijk gewezen op hun verantwoordelijkheden in het verkeer? Ze hoeven niet eens de wegcode te kennen, ze hoeven geen rijexamen af te leggen, ze hoeven niet verzekerd te zijn... Het kan toch niet zijn dat alléén de automobilist moet opletten in het verkeer?!
03-09-2011 om 15:14
geschreven door lieve
Aanvankelijk was ik van plan mijn Weblog gewoon onder mijn echte naam te starten. Maar als ik zo eens naar de andere reeds bestaande keek, viel het mij op dat de meeste ervan met een schuilnaam werken. Vandaar dat ik uiteindelijk beslist heb dat ook maar te doen.
.../raa. is het geworden. R.A.A. is in feite niet zo geheimzinnig als het op het eerste zicht lijkt. Het zijn namelijk de eerste letters van mijn voornamen.