"Gentse cafe potpourrie "en rijen es plezant' (Gent text)
Gent schuunste stad van't land
Walter De Buck is een bekende volkszanger uit Gent. Vandaag de dag is men hem nog steeds niet vergeten en ook niet op Youtube. Daarom is er hier het liedje "In Mijn Stroatse Zijn't Allemaal Komeren".
Biezebaaze - Loetsebollekezoetse
'K WOARE WA ZAT
Gents liedje door Manu De Canck
Walter De Buck : T'Vliegerke
het moegen lied van walter de buck - gents muziek
gents kleinkunst
Het Morgenlied Walter de Buck
Gentse Slow.
Gentse bal poep en l air
Gents volksmuziek
"Het autootje" door Romain De Coninck.
Een "vergeten" sketch van Romain De Coninck
over de avonturen met een autootje.
Met groot respect voor deze
fantastische Gentse artiest
een goat in maane iemmer (gentse liedjes)
schuun manske willy bart en zijn kluts
café chantant willy bart en zijn kluts schuun mankske
nen hutsepot van gensche liedjes
gezongen door rolando = roland van eeckhout
i love you op zijn gents
biezebaaze Mijn Gent
schitterend liedje over de schuunste stad!
'Kasseien langs de Leie', beter gekend als 'Gent es schuune' is één van de liedjes die werden gebracht in de succesvolle reeks 'Cabaretten' door het Gentse acteurstrio Margriet Bruggeman/Jo De Meyere/Oswald Versyp - een ode aan Gent en haar inwoners
Het spectaculaire restaurant Lof, met een klassiek plafond, heeft een eigen ingang, zodat u als gast dit gedeelte direct vanaf de straat kunt betreden. Hierdoor is het restaurant ook uitermate geschikt voor gasten die niet in het hotel verblijven. Op de menukaart vindt u allerlei Franse klassiekers terug, maar ook gerechten die hun oorsprong hebben in de Oosterse keuken, alles gepresenteerd op een moderne manier waardoor ook het oog wordt verrast. Dit alles onder de bezielende leiding van onze getalenteerde chef de cuisine Michiel Slot en zijn team. In het hart van het restaurant vindt u onze Champagnebar. U kunt ook genieten van een cocktail, gemaakt en geserveerd door professionals, in de cocktailbar. In onze livingroom kan u in alle rust een boek lezen of genieten van een goed gesprek. Het interieur van vervlogen tijden ademt grandeur uit en de meubels bieden u alle comfort.
Ma:12:00 tot 14:30-18:30 tot 22:00Di:12:00 tot 14:30-18:30 tot 22:00Wo:12:00 tot 14:30-18:30 tot 22:00Do:12:00 tot 14:30-18:30 tot 22:00Vr:12:00 tot 14:30-18:30 tot 22:00Za:12:00 tot 14:30-18:30 tot 22:00Zo:12:00 tot 14:30-18:30 tot 22:00
GENT - In krantenwinkel Press Shop, aan de Gebroeders Vandeveldestraat, is recent vals geld opgedoken.
'Maar de jongste tijd is er niet spectaculair meer of minder vals geld in omloop', klinkt het bij de Gentse politie. 'Vals geld is te herkennen door te voelen en goed te kijken', zegt politiewoordvoerder Manuel Gonzalez.
U kan de beveiligingskenmerken consulteren op de website van de Europese Centrale Bank (www.ecb.int) of via de site van de Nationale Bank van België (www.nbb.be). Een aanrader, want de beveiligingskenmerken worden per biljet op een duidelijke manier getoond. (sln)
De eerste keer had ik geen confituur, maar saus met schuim'
PASSIE EN RESPECT VOOR HET BASISPRODUCT ÉN DE KLANT ZIJN DE DRIJFVEER VAN KAREN DEPOORTER VAN CALLAS CONFITURE
‘De eerste keer had ik geen confituur, maar saus met schuim'
GENT - Nog nooit begonnen zoveel ondernemers een nieuwe zaak dan in 2011 en in Flanders Expo strijkt vandaag de Unizo-startersweek neer. Daar zal schepen voor Werk Sofie Bracke uitleggen wat de stad Gent doet om startende ondernemers te helpen. Karen Depoorter (40) opende in augustus 2010 aan Dok Zuid 22 haar eigen bedrijfje: Callas Confiture. Een winkel, bureau en atelier in één pand. Haar startersverhaal. en Lieven Van Assche (foto's)
Woensdagmorgen. Karen Depoorter zegtgoeie-dag aan haar werkneemster Charline en vraagt hoe het met haar is. Charline heeft bijna drie dagen onafgebroken en rechtstaand etiketten op glazen confituurbokaaltjes van 250 gram gekleefd. Met de hand. Dat laat zich voelen aan de rug, maar Charline doet het met zichtbaar plezier, want ze ziet ook hoe de zaak van haar werkgever groeit. ‘Ze is onlangs op televisie geweest', zegt ze fier.
‘Een etiketteermachine, dat is misschien de volgende investering', vertelt Karen Depoorter, ‘maar zoiets kost al gauw 6.000 euro en als beginnende ondernemer is het echt wel afwegen wat je met je geld doet. Onmiddellijk terug investeren in de zaak, zo heb ik het tot nog toe gedaan, maar het is afwegen wanneer je hoeveel investeert en in wat. Ik wil niet bedolven geraken onder de afbetalingen. De eerste zorg blijft de kwaliteit van je product, daar gaat alle aandacht naartoe.'
Roddelen in de koffiehoek
Karen Depoorter was halfweg de dertig toen het begon te knagen om zelf iets te doen. ‘Mensen verklaarden mij gek... dat ik zo'n toffe job in de communicatiesector liet vallen. Om zelf iets te beginnen. En confituur dan nog!'
Karen vertelt haar verhaal terwijl ze onderweg is naar de vroegmarkt in Evergem. ‘Ik sta erop mijn fruit hier zelf te komen halen. In deze groothandel die vooral aan warenhuizen en gespecialiseerde groenten- en fruitwinkels levert, ben ik een buitenbeentje. De meeste van hun klanten willen fruit dat nog een aantal dagen in de winkel kan liggen blinken. Ik niet. Bij mij moet alles net rijp genoeg zijn, zodat ik het meteen kan verwerken. De aankopers van binnen- en buitenlands fruit weten dat, ze weten hoe kleinschalig en ambachtelijk ik werk en heel geregeld doen ze mij een aanbod van een lot fruit en kunnen we op een vriendschappelijke manier een goede prijs onderhandelen. Vandaag verwittigden ze me dat er volgende week een partij mispels zal zijn. Een heerlijk ouderwetse vrucht.'
Ze vertelt het omdat ze dat eerlijke, persoonlijke contact met haar klanten en leveranciers zo belangrijk vindt. ‘Een van de redenen waarom ik uit het bedrijfsleven gestapt ben, is omdat ik het echt niet meer kon horen hoe er in de koffiehoek geroddeld werd. En hoe daar carrières gepland en gebroken werden. Doe toch gewoon uw werk, dacht ik dan. En toen ik vaststelde dat ik op een bepaald moment gestresseerd raakte door de schuld van anderen, heb ik mijn besluit genomen.'
Dat ze voor confituur koos, is toeval en geen toeval. ‘Ik had echt een lijstje van mogelijkheden gemaakt: een modewinkel voor mannen, een servieswinkel - want ik ben gek op oude serviezen. Maar we hadden nog niet zo lang daarvoor een huis gekocht, met een stuk van een fabriek bij - mijn man is architect - en om de verbouwingskosten van dat pand te kunnen dragen, waren we al een tijdje een bed and breakfast begonnen. En dus maakte ik confituur voor het ontbijt van mijn gasten.'
Band met de natuur
Haar eerste lading mislukte. ‘Aardbeienconfituur. Dat was geen confituur, maar saus, met schuim. Maar ik legde mij niet neer bij die mislukking. Herbeginnen zou ik, desnoods honderd keer, tot het lukte.'
Als al die duizenden andere vrouwen dat vroeger konden, waarom zou haar dat dan niet lukken, overtuigde ze zichzelf. En ze zette door, thuis op haar keukenvuur, tot het lukte.
Nu zit ze dus al bijna twee jaar in haar eigen atelier-annex-winkel-annex-kantoor aan Dok Zuid met één werkneemster confituur te maken. In porties van 5 kilogram. ‘Het repetitieve daarvan verveelt me niet. Integendeel. Van niets iets maken, dat geeft toch voldoening? Je begint met een bak fruit, je doet daar heel nauwgezet en met veel liefde een aantal bereidingen en bewerkingen mee, je stopt dat in een potje, kleeft daar een etiket en een dekseltje op, een folie daarboven, een elastiekje errond. En je weet dat iemand dat heel binnenkort van een kelderrek neemt of uit de frigo haalt en geniet van het product dat jij gemaakt hebt. De eenvoud van dat verhaal, daar word ik echt gelukkig van. Mensen zouden dat ook meer zelf moeten doen, op die manier verlies je de band met de natuur en met jezelf en met het leven niet', klinkt het bijna filosofisch.
Maar ze meent het. ‘Mensen vragen mij soms wat ik versta onder ambachtelijk werken. Mijn uitleg daarvoor is heel eenvoudig: als ik bezig ben met confituur maken, dan doe ik dat met volle liefde, alsof het voor mijn eigen kinderen is. Of voor familie of vrienden die ik thuis zou ontvangen. Dat is voor mij het verschil tussen ambachtelijk en industrieel. Die passie en voortdurende zorg voor kwaliteit van mijn product. En gewoon het eerlijke respect voor mijn klant. Daar haal ik mijn energie uit.'
Natuurlijk weet ze dat ze winst moet maken. ‘Daarom besef ik ook hoe belangrijk die starterspremie van 5.000 euro is die ik van de stad Gent kreeg. Sommigen doen daar minnetjes over, maar op zo'n moment kan 5.000 euro wel het verschil maken. Ik volgde ook verschillende opleidingen, omdat ik besef dat ook je administratie en organisatie in orde moet zijn. En ik vraag raad, aan een informele raad van wijzen, van mensen die het goed met mij menen, waarmee ik elk kwartaal mijn zaak overloop. Zij zorgen er voor dat ik niet aan navelstaarderij doe. Ik heb ook een heel goed contact met een producent in de voedingssector die een professioneel peterschap op zich neemt. Ik bel hem regelmatig en hij zet me zo nodig op het goede spoor. Heel waardevol is dat. Zo ergerde ik er mij in het begin aan dat de winkelier een grotere winstmarge heeft dan ikzelf.Terwijl die het gewoon moet uitpakken, op de toonbank zetten en verkopen, terwijl ik daar al dat werk in steek, redeneerde ik. Die ervaren man wees er mij op dat ik het allemaal wat ongenuanceerd zag en dat ik daar moest leren mee leven. Ik denk daar nu ook anders over en ben die irritatie kwijt.'
Duurzame Ondernemer
Ze blijft bezig. Tweeëntwintig variëteiten heeft ze al. In potjes van 250 gram en bokalen van 800 gram. Aan de consumentenrage van individuele porties in superkleine potjes doet ze niet mee. ‘Dat strookt niet met mijn visie over duurzaamheid. Ik heb op die manier al hotels gemist als klant. Dat besef ik. Maar ik ben er ook al in geslaagd hotels te overtuigen dat ze beter geen individuele potjes confituur op een buffet serveren, want dat de mensen dat dan toch meenemen, openen uit nieuwsgierigheid en niet gebruiken. Pure verspilling. En als ik dan zo'n hotel kan overtuigen, dan ben ik ook weer gelukkig dat ik mijn steentje heb bijgedragen.
Ze heeft geen tijd meer om boeken te lezen, maar gelukkig is haar bedrijfje op stapafstand van haar woning. Zodat de combinatie werk/gezin toch nog haalbaar is. En ze doet fijne dingen. Ze kreeg recent van de stad Gent de titel van Duurzame Ondernemer en fungeert nu als rolmodel van startende ondernemer. Nog recenter zei ze ja toen men haar vroeg of ze het gezicht wou zijn van de nationale Week van de Smaak en ze werkt ook nog eens aan een boek over confituur.
FOTO. Dirk Lajoie met Gentse collega's met Humor 3 in Minard
GENT - In de Minard gingen Dirk Lajoie en de zijnen vanavond in première met Humor 3. Een lange aaneenschakeling van Gentse sketches. Lajoie bracht deze keer Pat Remue, Fred Geirnaert, Jan De Raedt, Ronny Vermaerken, An Fleur en Charlotte Vande Weghe mee. Petra zorgde met een live band voor muzikale intermezzo's
*
Alles werd uit de kast gehaald om het publiek te doen lachen. Misverstanden bij de dokter, kloosterzusters die terechtkomen op een sextelefoonlijn, een burenruzie, een toelatingsproef bij de politie,een koppeltje dat in bed duikt en de hele familie die komt helpen.
Als afsluiter ging de hele cast samen op de schoolbanken.
En aan het applaus van het publiekte horen was iedereen tevreden
Lajoie zei voor de voorstelling nog eens dat hij wel degelijk gestopt is, maar dat hij de Minard al een jaar vooraf had gereserveerd, en dat er dus daarom nog een Humor 3 was. Niet dat Lajoie nu echt weg is. Er werden immers al flyers uitgedeeld voor de Gentse Feestenproductie in Scala, van Theaterplatform, met Hier spreekt men Gents, met....Dirk Lajoie. Nu ja, Lajoie zei altijd: ik stop niet met spelen, ik stop met zelf organiseren, ,,maar als iemand mij vraagt en ik heb goesting...''
Humor. Door Goe weere An De Zuid. Met Dirk Lajoie, Pat Remue, Fred Geirnaert, Jan De Raedt, Ronny Vermaerken, An Fleur, Charlotte Vande Weghe. Met Petra en de 5 Man Band.
Ook nog zaterdag 28 april om 20 uur in Minard, op zondag 29 april om 15 uur.
Reservaties via bespreekbureau Vooruit. 09-267.28.28. 15 euro.
GENT - Jos vroeger, Pol vandaag en wie morgen? De bom van de seksueel ongewenste intimiteiten op het werk is deze week echt gebarsten. “Moeten daar nog woorden aan worden vuilgemaakt?”, hoort Marleen Temmerman u al denken. Zolang er klamme handjes zijn, moeten er woorden zijn om de eigenaars ervan terecht te wijzen. Laat ons er samen voor zorgen, mannen én vrouwen, dat de Jannen en Pollen van morgen hun handen thuis kunnen houden.
Er treedt jammer genoeg geen verdedigingsmechanisme in gang als vrouwen worden geconfronteerd met ongewenste intimiteiten. Geen dodelijk scherpe tepels of egelvacht. Neen, bij vrouwen komt enkel verontwaardiging, angst en daarna woede, schuldgevoel en verlies van eigenwaarde.
De woorden van Ingrid Lieten indachtig, getuig ook ik. Toen ik jonge arts in opleiding was, waren seksuele intimidatie en ongewenste intimiteit geen regel, maar ook geen uitzondering. Sommige heren waren gespecialiseerd in kleedkamerbezoeken bij vrouwen die net alleen waren of in het blazen van een vervelende hete adem tijdens het schrobben van je handen net voor een operatie. Gesterkt met het wapen dat ik feminisme noemde (we hebben toch een wapen!) besloot ik samen met twee collega-assistenten kordaat op te treden om de daders te ‘ontgeilen’. We begonnen op een maandagochtend. We spraken af dat iedereen de man in kwestie op een specifieke manier zou begroeten: “Goedemorgen dokter, goed weekend gehad? Gemogen van vrouwlief? Fijn, dan zijn we gerust deze week!” We zeiden het luid genoeg, zodat iedereen het kon horen. Meestal lukte de tactiek, bij een enkele volharder herhaalden we hetzelfde in bijzijn van mevrouw. Succes gegarandeerd!
We waren kinderen van de tweede feministische golf. Van het soort dat niet op hun mond was gevallen en zich assertief gedroegen. Sommigen verweten ons onterecht manwijven te zijn of aseksuele wezens. Vrouwen zien er blijkbaar anders uit, eens ze onder het juk vandaan komen. De kans op seksuele intimidatie en ongewenste intimiteit was bij onze groep veel kleiner. Maar tegelijk waren er ook ‘ongefeminiseerde’ assistenten of verpleegsters die in een meer afhankelijke werkrelatie stonden. Waarschijnlijk hebben sommigen van deze meer kwetsbare vrouwen wel geleden. En dat waren geen zielige wezens, zoals de vijf vrouwen suggereren die nu hun steun betuigen aan PVDD. Zij vergeten misschien dat niet alle vrouwen dezelfde verdediging hebben of in dezelfde sterke positie staan als zij. Een intelligente man kiest zijn slachtoffers niet willekeurig.
Onze maatschappij is klaar voor een nieuwe feministische golf voor vrouwen én mannen. Lieve mannen, vreest niet, jullie moeten jullie ondergoed niet in brand steken. De manier waarop ik feminisme altijd heb begrepen is het streven naar gelijke rechten voor mannen en vrouwen, het recht op vrijheid en zelfontplooiing, zonder gehinderd te worden door enige vorm van intimidatie of ongewenste intimiteiten.
“Niet haalbaar” zegt u, “want sommige mannen kan je niet veranderen?” Laat ons niet vervallen in een ‘het zal altijd gebeuren, we kunnen er niets aan doen’-mentaliteit. Hebben we de kerkelijke ontucht niet aan banden gelegd, na jaren van angstvallig gedwongen tolerantie? Blijven we niet wensen dat de treinen toch maar op tijd zouden komen? Hopen we niet allen op een mooie toekomst voor onze dochters en zonen? Een toekomst waarin een meisje, zelfs met ultrakorte rok en décolleté, tijdens de Genste Feesten zich van Baudeloo tot Kouter kan murwen, zonder te vrezen dat vreemde handen haar integriteit bevuilen.
En als woorden niet helpen om de mentaliteit te veranderen, dan heb ik al enkele straffe ideeën om de klamme Jannen van vandaag en morgen op andere gedachten te brengen. Maar daarover meer in een volgende column.
Schone groeten en tot dinsdag in de 1 mei-stoet in Gent!
CONSERVATORIUM PALMT MET TUNES, A JAZZ NIGHT STRATEN EN CAFÉS IN
Twaalf gratis jazzconcerten in Gentse cafés
GENT - Op maandag 30 april palmt het Conservatorium van Hogeschool Gent met Tunes a Jazz Night de stad in. Om 14 uur vertrekt er een straatparade met 'Die Verdammte Spielerei'. Er is nog een lezing en om 20 uur beginnen er niet minder dan twaalf concerten in heel wat bekende Gentse cafés. Diverse toonaangevende namen uti de Belgische jazzscène treden op, gratis nog wel. Het is een kans om de polsslag van de Gentse en deels Belgische jazzscène te voelen. Gent is door de Unesco erkend als Creative City of Music. Dit nieuwe initiatief zet dat label nog wat meer in de verf.
OVONDE SCHANSAKKER MOET ZWAAR VERKEER UIT WOONBUURT HOUDEN
Volvo Trucks heeft een eigen afrit
GENT - Het eerste deel van het in- en uitrittencomplex Schansakker aan de R4 in Oostakker is sinds een paar uur open. De uitrit is bestemd voor vrachtverkeer van en naar Volvo Trucks.
Het is slechts de eerste fase van een compleet nieuwe ovonde, die het vrachtverkeer uit de woonbuurten moet houden. Het was een vrachtwagen Volvo FL 240 die gisterenmiddag rond 16 uur als eerste Volvo Trucks in Oostakker binnenreed langs het nieuwe op- en afrittencomplex Schansakker aan de R4. Even daarvoor had burgemeester Daniël Termont - met enige hulp van iemand die wat meer ervaring had - met een laadkraan de betonblokken die de uitrit afsloten van het wegdek getild. De openstelling van de afrit - waar later niet alleen het vrachtverkeer, maar ook het personenwagenverkeer naar en van Volvo zal gebruik kunnen van maken - is slechts een deel van een groter geheel. Er komt namelijk ook nog een parallelweg naast de R4 en begin 2013 zouden de onteigeningen voor het tweede deel van het complex afgerond moeten zijn. Dan kan ook begonnen worden aan de aanleg van de zuidelijke op- en afrit van de R4 richting E17 en E40, inclusief twee bruggen over de R4. Eens alles klaar is zal het verkeerscomplex de vorm hebben van een ovaal, vandaar het nieuwe woord ‘ovonde’
Hieronder kan u de fasering van de werken bekijken.
Lingeriewinkel Bar dOh viert vijfjarig bestaan met Café Bar dOh
WIN DUOTICKETS VOOR VANAVOND
Lingeriewinkel Bar d’Oh viert vijfjarig bestaan met Café Bar d’Oh
GENT - Tineke Van Ghyseghem baat sinds vijf jaar haar ‘LoveStyle concept store Bar d’Oh’ in de Onderstraat uit en viert dat met Café Bar d’Oh. ‘Toen wij net open gingen, was ons concept vrij nieuw in Gent. Bar d’Oh verkoopt niet alleen lingerie en badmode, maar ook leuke spulletjes die je nergens anders vindt. We werken met jonge ontwerpers die het grote publiek niet kent en dat was toen een risico. Nu bestaan we vijf jaar en we dat vieren we graag.’
Een van die ontwerpers die Bar d’Oh verkoopt, is Fifi Chachnil. ‘Een authentieke Parisienne die ook de kostuums van de Moulin Rouge ontwerpt. We zijn ook bekend voor onze merken uit Londen. Ze zijn iets moderner en een tikkeltje design.Lascivious bijvoorbeeld is een pittig merk, maar niet vulgair.’
Zaterdag 28 april bedankt Bar d’Oh klanten, vrienden en aanverwanten met Café Bar d'Oh. Op het programma staan een spektakel van hostesses in Bar d’Oh-lingerie en live dj’s. Maison Mademoiselle is de host van de avond. ‘Naomi Schattemanvan Maison Mademoiselle en ik vonden Café Bar d’Oh een leuke manier om onze zaken in de kijker te zetten’, vertelt Tineke Van Ghyseghem. ‘We hebben vroeger al samen gewerkt en we voelen elkaar aan qua smaak en stijl. Maison Mademoiselle kleedt het hele event aan en zorgt ook voor de choreografie van de dansperformance. Na de dansact bouwen we nog een feestje met dj’s Hits&Tits, Mr. Moustache en GUS & Sense.’
Bar d’Oh geeft de laatste duotickets voor Café Bar d’Oh weg: 1 duoticket geeft toegang vanaf 20u, 2 duotickets zijn voor het spektakel en feestje vanaf 23u. Wil je hier kans op maken dan mail je naartineke@bardoh.be.
In de naam Bord'Eau zit alles vervat: prachtige waterpartijen en gevelzichten in het hart van Gent, stijlvolle klasse binnenin en een verfijnde keuken met zuiderse toetsen. Voor het interieur is geopteerd voor een eigentijdse, moderne stijl: strakke lijnen en sobere kleuren, in combinatie met opvallende historische elementen. Eenzelfde stijl wordt ook doorgetrokken op het verlaagd (zonne)terras, aan de opengewerkte Leiegevel. De ruimte voelt zeer licht aan en laat de zon in brede banen binnen schijnen. De keuken zorgt voor een gevarieerd aanbod met dagverse producten, waarbij, hoe kan het ook anders, het accent iets uitgesprokener op 'vis' ligt.
Budget
€10 - 20
Extra's
Terras
Openingsuren
Ma:
08:30 tot 14:30
-
19:00 tot 22:00
Di:
08:30 tot 14:30
-
19:00 tot 22:00
Wo:
08:30 tot 14:30
-
19:00 tot 22:00
Do:
08:30 tot 14:30
-
19:00 tot 22:00
Vr:
08:30 tot 14:30
-
19:00 tot 22:30
Za:
08:30 tot 14:30
-
19:00 tot 22:30
Zo:
08:30 tot 15:00
De bar is van maandag tot zaterdag open van 12 tot 1 uur. Zondag is ze open van 11 tot 18 uur.
GENT - Televisiekijkers kennen Marleen Merckx (foto) als Simonneke in de televisiesoapThuis. Vanavond brengt ze in de Skala de theatermonoloog Leven in een krabbenmand, waarin ze en hard als humoristische vertelt over armoede in ons land.
GENT - Misdaad wordt het thema van de 39ste editie van het Filmfestival Gent (9 tot 20 oktober). Op 20 oktober is in 'tKuipke filmcomponist James Newton Howard de centrale gast op de World Soundtrack Awards. De Gentse thrillerschrijver Bavo Dhooge is jurylid en de beroemde Italiaanse filmmakers Paolo en Vittorio Taviani stellen hun jongste film voor.
Voor alle duidelijkheid: Filmfestival Gentwordt geen festival van de misdaadfilm en de vaste onderdelen blijven behouden. 'Misdaad in de breedste betekenis van het woord biedt niet alleen een inkijk in de menselijke ziel, maar is ook een van de rijkste inspiratiebronnen van cineasten van alle tijden', zegt artistiek directeur Patrick Duynslaegher. 'Het is een bonte verzameling van allerlei genres en subgenres, van politiefilm over gangstersaga, film noir en rechtbankdrama tot politieke thriller. Misdaad is een thema dat een breed publiek aanspreekt.'
Het festival presenteert de film Cesare Deve Morire van Paolo en Vittorio Taviani, die dit jaar de Gouden Beer op het Filmfestival van Berlijn wonnen. De regisserende broers hebben meesterwerken uit de Italiaanse cinema op hun naam als Allonsanfan(1974), Padre Padrone (1977), La Notte di San Lorenzo (1982) en Kaos (1984).
Van de jury maakt alvast een kenner van misdaad deel uit, de befaamde Vlaamse misdaadauteur en Gentenaar Bavo Dhooge. Met thrillers als Sioux Blues, Stiletto Libretto en Sunset Bay is hij een van de bejubelde Vlaamse misdaadauteurs.
De hoofdattractie op het World Soundtrack Awards Concert wordt de befaamde Amerikaanse componist James Newton Howard. Hij schreef meer dan honderd scores, voor regisseurs als M. Night Shyamalan en Lawrence Kasdan, maar ook voor blockbusters als Pretty Woman, King Kong, Batman Begins en meest recent de kaskraker The Hunger Games.
De 12de World Soundtrack Awards & Concert hebben op zaterdag 20 oktober om 20 uur in 'tKuipke plaats. Het Brussels Philharmonic en dirigent Dirk Brossé begeleiden filmfragmenten op het grote scherm. Tickets: 29, 39 en 49 euro, vanaf vandaag te koop op www.filmfestival.be en bij Uitbureau Gent (Veldstraat 82B, 09/233.77.88).
GENT - Op de hoek van de Kouter en de Korte Meer moet tegen de zomer van 2014 een Ibis Styles-hotel met 135 kamers openen. Het gaat om een tweesterrenhotel. Bouwheer is Immo Sambre uit Charleroi.
Bernard Cayman uit Charleroi is de man achter Immo Sambre. Hij was eerst apotheker, maar schakelde over naar de vastgoedsector. Hij realiseerde al 15 hotels, waaronder hotels in Sint-Niklaas, Kortrijk, Aalst en Hasselt. Aanvankelijk wilde hij tegen begin 2013 in het kantoorgebouw tussen de Kouter, de Korte Meer en de Universiteitsstraat een Etap- en een Mercure-hotel open, of respectievelijk een twee- en driesterrenhotel. Dat kantoorgebouw dateert van eind jaren zestig en bood onderdak aan banken en de RVA. De financiële crisis en een koerswijziging binnen de wereldwijde Accor-hotelgroep veranderde de plannen.
Accor creëerde een nieuwe groep van Ibis-hotels. Formule 1 en Etap verdwijnen en gaan op in Ibis Budget-hotels. Daarnaast komt er een Ibis Styles-groep en tenslotte zijn er de Ibis-hotels. In die laatste categorie zijn er in Gent al twee hotels, Ibis Sint-Baafskathedraal en Ibis Opera.
'Wij maken een hotel in de Ibis Styles-groep. Studies wijzen uit dat er in Gent een tekort is aan dergelijke hotels. Gent heeft nog groeimogelijkheden voor hotels. De ingang komt langs de Kouter. Het is een hotel zonder restaurant, wel met een bar en een ontbijtruimte. Een parkeergarage met 70 plaatsen zit er al onder het gebouw.' De commerciële ruimtes op de gelijkvloerse verdieping kunnen blijven, al lopen sommige huurcontracten af.
Het pand is binnenin al volledig gestript. 'Aan de structuur wijzigt weinig, door gebruik van kleuren en nieuwe ramen frissen we de gevels op. Binnenin verbouwen we het tot een gloednieuw hotel', zegt Cayman. Volgens hem kan het hotel klaar zijn tegen de zomer van 2014. 'We hebben een bouwvergunning en willen zo vlug mogelijk beginnen', zegt hij.
Margriet Bruggeman: 'Wie wil weten waarover het gaat, moet maar komen kijken.' dodi
GENT - Op vrijdag 1 juni stellen de Ghesellen van de Gensche Leute een nieuwe Ambassadeur van de Gensche Leute aan. Voor het eerst in zes jaar maakt een vrouw aanspraak op de titel: Margrietje Bruggeman. Maar daar ligt Margriet nu nog niet echt wakker van. Ze steekt nu al haar energie in haar eerste soloproductie: (L)ach Margrietje.
De kans dat u Margrietje Bruggeman ergens van kent, is nogal groot. Tenminste voor wie in de jaren tachtig en negentig tijdens de Gentse Feesten naar het koerke van 't Museetje naar een optreden van Moereloere ging.
'Ze stonden toen aan te schuiven tot ver op de Kraanlei', vertelt Margrietje. 'De bazin van café Jekyll&Hyde in de Sint-Pietersnieuwstraat had mij als actrice bezig gezien en vroeg of ik in haar café geen avond kon vullen. Ik zei ja, maar tegelijk besefte ik dat ik geen twee uur kon vullen. Toen hebben Michel Bracke, Oswald Versyp, Fred Praet en wijlen Eric Van Der Beken mij geholpen. Na twee repetities slaagden we erin drie man en één paardenkop te entertainen. We speelden met één micro die we aan elkaar doorgaven.'
Moereloere was geboren en was decennia een hit. Toen daar een einde aan kwam werd Margrietje gevraagd of ze niet wou meedoen met Cabaret: een cabaretprogramma met sketches, met Jo Demeyere en Oswald Versyp. 'Daarop volgden nog verschillende : Cabaret Een, Cabaret Twee, Cabaret Drie en zo verder, tot vorig jaar The Best Of..., '
Dat ze nu met een soloprogramma komt, is omdat de mensen haar vragen. 'Bij de beenhouwer, op straat: Margrietje, wat doet gij nu? Haar man gaf haar een eerste duwtje : 't is toch waar, waarom zou jij dat niet kunnen, iets alleen? Een tweede zetje kwam er toen Margrietje en accordeonist Fred Praet voor een diner van het Davidsfonds Lochristi een gelegenheidsvoorstelling brachten.
'We speelden toen wat nummers en dat viel dus heel goed mee. Jo Decaluwe van het Tinnenpottheater trok me over de streep en nu speel ik alleen. Niet echt alleen, Fred Praet is er ook bij. Sketches en liedjes. Veel nieuw werk, maar het blijft Margrietje hé, smoelen trekken, Gentse verhalen. Verhalen die gebaseerd zijn op mijn leven, natuurlijk met de nodige overdrijvingen. En ja, ik zal weer stress hebben. Maar ik weet dat dat over gaat.'
Een week na het gesprek zien we Margrietje opnieuw, in theater Tinnenpot. De première zit erop en ze is tevreden. 'Het komt goed, dat kleine zaaltje leent zich goed voor mijn verhaal. En wie wil weten waar het over gaat, moet maar komen kijken.'
(L)ach Margrietje, cabaret-chantant met Margriet Bruggeman en Fred Praet, Theater Tinnenpot, vandaag en verder nog op 5 en 12 mei en op 8, 16, 23 en 30 juni. Reserveren op 09-225.18.60 en 09-233.77.88
Insectenfestival: beestjes kijken in De Wereld van Kina
GENT - De Wereld van Kina: De Tuin neemt dit weekend de insectenwereld onder de loep. Het natuurmuseum voor kinderen en jongeren organiseert samen met Circa en de dienst Cultuurparticipatie het Insectenfestival in het kader van het Maeterlinckjaar.
De Wereld van Kina wordt 28 en 29 april een speelparadijs voor alle kinderen t.e.m. 12 jaar. Er is echter een vereiste: uw kleinste mag niet bang zijn van insecten, want daar draait het natuurlijk rond op het insectenfestival.
Er staan tijdens de tweedaagse heel wat activiteiten op het programma. Zo is er een insectensafari waarbij kinderen met loep en kaart op zoek gaan naar luizen, vlooien, muggen en lieveheersbeesjes. Of een kijkozenparcours, waarbij kleuters een kijkje nemen in het leven van Tjerieke.
Bij de muzikale vertelvoorstelling van Els Trio en Tom Voet zijn alle toeschouwers een roomvlekpieternel en Productions en zonen speelt het dolkomische weetjesparcours in de tuin. Verder zijn er films waarin de hoofdrol is weggelegd voor de kleine diertjes en tijdens de workshops gaan de kinderen zelf aan de slag. Ze maken vilten insecten, een bijenhotel of insectbuttons, schrijven beestige gedichten of volgen een workshop bij de illustratoren Nils Pieters, Esther Platteeuw of Carll Cneut.
Samen met een natuurgids kunnen kinderen zaterdag om 20u30 ‘het slapengaan van de tuin’ of zondagochtend om 6u20 (!) ‘het ontwaken van de tuin’ beleven.
Insectenfestival, zaterdag 28 en zaterdag 29 april van 10u tot 19u in De Wereld van Kina: De Tuin (Berouw 55 – zijstraat Tolhuislaan, Gent). Verdere info en tickets via www.insectenfestival.be.
GENT - Vorig weekend was het weer druk in Gent, het was erfgoeddag en deze keer stonden de helden centraal. Zelfs onze Laurent, prins in Ballingschap en beroemd pantoffelheld, was naar Gent afgezakt naar het Museum Voor Dierkunde voor de tentoonstelling “Olympische helden”.
Dolenthousiast over zoveel belangstelling voor de dieren, vertrok hij weer richting Brussel, alwaar hij er zeker met pa zou over spreken nu hij weer het paleis binnen kan. Maar ook om er tegelijkertijd zijn beklag te maken over het gedrag van nonkeltje Carlos in Spanje, zoals zij hem noemen. Hij gaat er alvast voor zorgen dat nonkeltje geen bezoek kan brengen aan de Antwerpse Zoo, want als hij ook maar een olifant ziet, wil hij erop schieten en dat kunnen we absoluut niet hebben. Ze zullen hem daarom nog een tijdje op de kamer houden in het ziekenhuis in Spanje waar hij nu verblijft, ze hadden Carlos ijlings moeten afvoeren uit Afrika nadat een olifant op zijn teen trapte. De Spanjaarden zelf, als het zo doorgaat, zullen uit pure miserie nog olifant moeten eten en zijn in ieder geval op hun tenen getrapt.
Op die erfgoeddag waren in Gent ook andere locaties te bezoeken en werd het thema helden, zo goed en zo kwaad als het kon belicht. Ook het Gentse politiekorps werkte aan deze erfgoeddag mee met een zoektocht naar een binnengebrachte en verloren gegane portefeuille, die vorige week verdween uit het commissariaat in Ekkergem.
Na de ruime mediabelangstelling voor die portefeuille is dat immers roerend erfgoed geworden. Wie op erfgoeddag die portefeuille zou vinden, zou uitgeroepen worden tot held van de dag. De portefeuille werd echter ook vorige zondag niet gevonden en nu worden alle kasten en schuiven op Ekkergem omgekeerd. Wie alsnog zou weten waar het onding is, kan dat melden aan de korpschef of rechtstreeks aan de VRT. Mijn vriend de Burgemeester van Brugge heeft zich ondertussen aangeboden om te helpen zoeken, want hij moest even zijn metropool uit, nu hij de hete adem van Pol in zijn nek voelde. Maar dat heeft zichzelf opgelost.
Wie ook iets met portefeuilles heeft is Telenet, want die zitten daar graag in. Binnenkort verdwijnen alweer enkele analoge zenders in onze regio en komen er digitale zenders bij. In mensentaal wil dat zeggen dat wie nog niet digitaal kijkt, aangepord wordt om dat alsnog te doen, daarvoor moet je wel in je portefeuille tasten, als je die nog hebt tenminste. Een prijsverlaging zit er volgens welingelichte bronnen nog niet in.
Ondertussen blijkt onze Christophe zijn blauw spaarvarkentje te hebben aangebroken, want ik kreeg een volledig boekwerk in de brievenbus onder de titel 10 jaar Christophke, met een volledig overzicht van wat hij allemaal heeft gerealiseerd in Gent. Ik heb het een ereplaats in mijn bibliotheek gegeven bij de onmisbare naslagwerken over Gent, omdat het nu eindelijk duidelijk is wie de zon laat schijnen boven Gent, de voorbije weken valt dat wel een beetje tegen. Een dag nadien kreeg ik een blad van onze Geert, over wat hij wel allemaal doet, in de brievenbus. Het betrof hier geen uitgebreid boekwerk maar toch zal ook hij diep in zijn portefeuille hebben moeten tasten. Mijn brievenbus mag zich dus langzamerhand voorbereiden op meerdere ladingen van dit soort naslagwerken want de verkiezingskoorts neemt duidelijk toe en de drukkers zijn daar zeer gelukkig mee, de hoogdagen voor hun portefeuille breken aan.
De dag van de lege portemonnees is nog enkele maanden van ons verwijderd en dan plannen onze flikken de opheldering van het mysterie van de verdwenen portefeuille. Op de traditionele markt die dan plaatsgrijpt zullen alle verdwenen portefeuilles, nog gevuld, verloot worden onder de bezoekers aan de markt. De dag van de lege portefeuilles dus, van een stunt gesproken! Twee vliegen in één klap als het ware: de merkwaardige verdwijning van de portefeuille opgelost en een echte medewerking aan de Gentse feesten editie 2012. Het affichebeeld van deze editie speelt daar duidelijk op in, een cowboygirl op een draak, zwaaiend met haar sacoche en wat zit daar in? Haar portefeuille natuurlijk.
GENT - De CD&V-vrouwen van Vrouw en Maatschappij kozen woensdagavond Gent uit om een eerste sessie te lanceren van Stad op Stiletto's. Dat is een onderdeel van de nationale pre-campagne waarmee de CD&V-vrouwen een aantal punten onder de aandacht willen brengen. Ze doen dat _ zoals de titel laat vermoeden _ via verkennende wandelingen in de stad, op stiletto's. Al konden wemet eigen ogen zien dat na het fotomoment er wel enkele waren die voor alle zekerheid hun gebruikelijk schoeisel mee onder de arm namen. Je kan maar beter op zeker spelen.
Chantal Sysmans (OCMW-raadslid voor CD&V en bij de komende verkiezingen op de tweede plaats voor de gemeenteraad) lichtte op het Kramersplein, waar de wandeling van ongeveer een kilometer startte het project uit: ,We willen op een positieve manier de aandacht trekken op een aantal concrete zaken die in de stad kunnen verbeterd worden. We hebben dit traject dat we nu opnieuw zullen afleggen al eerder afgewandeld en een aantal pijnpunten ontdekt, die wellicht ook kunnen gelden voor andere plaatsen in de stad.'
En toen vertrok het gezelschap op stilettotocht. Onderweg wees Sysmans, vergezeld van onder meer lijsttrekker Veli Yüksel en provincieraadslid Gerda Zenner-De Gryze, op het feit dat er aan het stuk van Ter Platen tussen de Kantienberg en Kinepolis maar één lichtpunt is.
De CD&Vrouwen vinden ook dat het plasplan van de stad Gent, waarbij horeca-uitbaters stickers kunnen krijgen om aan te tonen dat ze hun toilet openstellen voor het publiek, moet uitgebreid worden.
Het voetpad onder de brug van Ter Platen is volgens de CD&Vvrouwen te smal om er met een buggy op te kunnen en er staat een paal in de weg. Verder pleiten de vrouwen ook voor lockers voor de studenten in de omgeving van het vroegere Overpoortrestaurant en vragen ze zich af waarom er in Gent nog niet geëxperimenteerd wordt met studenten die op kot gaan wonen bij bejaarden, om op die manier een vorm van mantelzorg te doen.
Stad op Stiletto's is een nationaal initiatief dat ook nog in andere steden en dorpen zal plaatsvinden. In dat laatste geval krijgt het dan de slogan Dorp op Stiletto's mee.
GENT - Het nieuwe gezelschap De Klieke repeteert momenteel de laatste dagen voor de opvoering van "Bedankt mijnheer Kowalski", hun allereerste productie. De Klieke is van plan om enkel zelfgeschreven stukken te brengen, maar auteur (en ook mede-acteur) Koen Temmerman en de zijnen zetten nu alles op de première van vrijdag. Jan Vens mocht al gaan kijken, naar één van de laatste repetities.
In de voorjaarsproductie Bedankt, ‘Mijnheer’ Kowalski gaat Temmerman voor een komische politiethriller. In het toneelstuk lijkt het leven de slachthuisdirecteur Pierre De Beule wel vervloekt. Zijn inwonende schoonmoeder, Turkse buur en diens nymfomane Vlaamse echtgenote lopen hem constant voor de voeten. Alsof dat nog niet volstaat, is er een niet te vatten seriemoordenaar in de buurt aan het werk. Een onbekwame commissaris ziet verdachten in de entourage van de familie De Beule. Gelukkig brengt een voorwerp dat door de Poolse timmer(man)vrouw Kamilla Kowalski is achtergelaten redding bij meerdere benauwde situaties.
GENT - De Japanse kunstenaar Tazu Rous bouwt een hotelkamer rond de bekende toren van het Gentse Sint-Pietersstation, waarin hij tijdens Track ook wil verblijven. Kunstenaar Benjamin Verdonck bouwt in het parkje Vogelenzang een boomhuis in de vorm van een bungalow. De grote stadsexpositie Track komt langzaam op stoom.
De Japanse kunstenaar Tazu Rous (ook bekend als Tatzu Nishi, Tazro Niscino, Tatzu Oozu of Tatsurou Bashi) is niet aan zijn proefstuk. In 2005 bouwde hij een sfeervolle slaapkamer rond het bronzen Christusbeeld in het midden van het Sint-Annapark. Voor Track construeert Rous het decor van een hotelkamer rond de toren van het station Gent-Sint-Pieters.
Klok
Hij wil de scheiding tussen de publieke en private ruimte opheffen, want de enorme klok, die hoog boven het volk uittorent, komt met zijn werk tastbaar dichtbij. In Rous' kamer staat de bezoeker oog in oog met een publiek monument dat normaal, steeds op afstand, half bewust en in een fractie van een seconde wordt waargenomen. Rous zet graag ontmoetingen op met beeldbepalende voorwerpen uit de publieke ruimte, van straatlantaarns tot monumenten en standbeelden. Hij laat ze anders ervaren.
Benjamin Verdonck
Antwerpenaar Benjamin Verdonck is een geëngageerd auteur, beeldend kunstenaar en theatermaker. Hij spreekt zich niet uit in schreeuwerige stellingen, maar werkt met raadselachtige beelden en subtiele interventies. Voor Track strijkt hij onder meer neer in het Vogelenzangpark, een verborgen stukje Gent aan de Blaisantvest, met sociale woningen en een clubhuis waar senioren uit de buurt samenkomen om te kaarten of er met de sjoelbak te komen spelen.
Bungalow
In een grote, dichtgebladerde boom realiseert Verdonck een getrouwe replica van een van de bungalows uit het park, een typisch stukje architectuur uit de jaren vijftig. De imitatiebungalow is te klein om te worden betreden als boomhuis, maar doet de kijker verlangen naar een plaats om zich terug te trekken, zich vrij te voelen en na te denken.
Alle Afbeeldingen blijven
eigendom van de makers,en teksten
mocht u hier ietske vinden
dat van u is en moet verwijderd
worden gelieve een bericht
In de middenblog op (Reageren)
Eén van de grootste successen van Eddy Wally.
Deze mag niet ontbreken op deze blog...
Als marktkramer ben ik geboren.
Eddy Wally (Zelzate, 12 juli 1932)
is een Belgische zanger
die bekend is om zijn hits Chérie (1966),
Als marktkramer ben ik geboren (1969)
en Ik spring uit een vliegmachien (1996).