PANZER (D)
Panzer -- Hamburg, Gaggenau, Köln (Keulen), Braunschweig ----- Duitsland
Panzer - Continental-Fahrrad-Werke --- Hermann Prenzlau, , Dammtorstrasse 30, Hamburg—Duitsland. Merk Panzer blijkbaar al sinds 1881 bekend. Het Merk Panzer was toen ook in Oostenrijk bekend!
1907 - 1913 Hermann Prenzlau, Panzer-Fahrrad-Fabrik GmbH, Hamburg, München.
In de jaren 1910 en 1920 waren er twee onafhankelijke bedrijven, één in Oostenrijk en één in Duitsland, die fietsen produceerden onder de naam Panzer.
De Duitse fietsen met in hun logo de gepantserde ridder werden geproduceerd door de Panzer Fahrrad-Fabrik GmbH van Hermann Prenzlau, gevestigd in Hamburg, ook het merk Continental was van Hermann Prenzlau. Het fietsmerk had ook vestigingen in Dresden en München. In de periode vóór de Eerste Wereldoorlog bood Prenzlau een assortiment van toer-, sport-,race- en transportfietsen aan voor heren en dames, hij deed dat via verzendingscatalogi in A4 formaat met meer dan 70 pagina's.
Het ontwerp en de presentatie van deze catalogi leken opvallend veel op deze van het Panzer-Fahrrad- und Nähmaschinen-Handelsgesellschaft, voorheen Mittler & Co., gevestigd in het 13e district te Wenen. Het Stuurkopembleem van de Weense fietsen werd 1:1 door het Duitse merk Panzer overgenomen, het merk en balhoofdplaatje werd beschermd door het octrooibureau, dit met de vermelding “Patentamtlich Geschützt“ of met de kortere vermelding “Schutzmarke, op de balhoofdlaatjes stond deze vermelding soms ook in het Frans „Marque Déposée“, dat was vermoedelijk bedoeld voor exportdoeleinden. Dat was alles wat betreft de overeenkomsten, want de fietsen van Mittler & Co. waren totaal anders dan die van de Duitse merken, de gemiddelde Oostenrijkse fiets was luxueuzer en duurder. Mittler & Co was een dealer en geen fabrikant. Waar Mittler & Co. aanvankelijk hun fietskaders kochten is niet duidelijk maar het zou logisch zijn dat een aantal daarvan aangekocht werden bij de Panzer fietsenfabriek in Munchen Duitsland. In de volgende jaren zou Panzer-Wien (Wenen) fietskaders kopen bij de Oostenrijkse fabrikant “Degen und Fulgur”. Mittler&Co verkocht buiten fietsen ook allerlei gereedschap, grammofoonspelers en naaimachines, dat gebeurde onder de merknamen Panzer en Gloria.
Het Oostenrijkse merk Panzer zou bestaan hebben van 1896 tot 1962, toen was de Panzer Fahrrad-Fabrik uit Hamburg er al lang niet meer. De van Joodse afkomst Hermann Prenzlau verkocht zijn bedrijf aan de ijzerfabriek van Gaggenau die de merknaam Panzer naast het eigen merk Badenia nog voor een lange tijd hebben verkocht. Hermann Prenzlau stierf in augustus 1912, op 52-jarige leeftijd. Hij werd begraven te Ohlsdorf op 12.8.1912 om 14.00 uur. Hermann Prenzlau was gehuwd met Caroline Prenzlau, geboren Hirsch.
Panzer Fahrräder – Eisenwerke Gaggenau Aktiengesellschaft – Gagggenau, Baden
Volgens een notariële akte werd de “Eisenwerke Gaggenau Aktiengesellschaft” op 30 juli 1888 opgericht en op 9 augustus van datzelfde jaar ingeschreven in het handelsregister te Rastatt. Het hoofddoel van het bedrijf was de overname en exploitatie van de fabriek die voorheen bekend stond als “Eisenwerke Gaggenau, Flürscheim & Bergmann”, die voornamelijk houtbewerkingsmachines en ijzerwaren produceerde en verkocht. Het aandelenkapitaal van de naamloze vennootschap bedroeg bij oprichting twee miljoen mark. Bekende producten van het bedrijf in de periode daarna waren onder andere boilers, fornuizen en badverwarmers die werkten op kolen of gas, maar ook fietsen en fietsonderdelen, zoals de Badenia-fietsnaaf met vrijloop. In 1923 werd het handelsmerk “EGA” voor de groep wettelijk beschermd.
Sinds minstens 1895 bood het bedrijf complete fietsen aan onder de naam “Badenia-fietsen”. Later werd het fietsmerk “Panzer” er dus nog aan toegevoegd.
De naamloze vennootschap sloot het boekjaar 1925 af met een verlies van 183.255 mark, terwijl het jaar ervoor nog winst was gemaakt. De belangrijkste reden voor deze negatieve ontwikkeling was de werkloosheid en de korte werktijden van potentiële kopers. De verkoop van fietsen liep bijzonder slecht, waardoor er vanwege de lage prijzen drastische operationele beperkingen noodzakelijk waren. De kachel business kon daarentegen een deel van de nefaste situatie compenseren. Begin 1926 ontsloeg de ijzerfabriek Gaggenau al haar werknemers. De productie van de motorfietsen werd waarschijnlijk ook ergens in 1925 of 1926 stopgezet.
In 1927 werden opnieuw grotere orders voor de productie van fietsen ontvangen en kon het bedrijf de productie voortzetten tot de ontbinding in 1931. Na de ontbinding van de naamloze vennootschap werd de productie van fornuizen en gasapparaten voortgezet door het bedrijf "Eisenwerke Gaggenau GmbH, Herdfabrik".
In 1932 nam het merk Gold-Rad uit Keulen de merken van Gaggenau over. Gold-Rad was het merk waaronder het Keulse bedrijf Goldberg van 1892 tot 1998 fietsen produceerde.
Zes jaar later, in 1938, nam de Pantherwerke A.G./Braunschweig het fietsmerk Panzer over. De merknaam Panzer werd nog in 1952 geregistreerd door Panther maar over het verdere gebruik ervan is momenteel niets bekend






|