Brahim Laytouss, een voormalige islamleerkracht, klapte vorig jaar uit de biecht: "De slechte kwaliteit van het islamonderwijs draagt bij tot de radicalisering van moslimjongeren. Islamleraars worden zonder omkadering voor de klas gegooid. Er is geen goed lesmateriaal en geen goed leerplan. Leerkrachten moeten zelf materiaal bijeen sprokkelen. Het is al gebeurd dat ze filmpjes van Sharia4Belgium in hun lessen gebruikten. Cursusboeken zijn vertalingen van boeken uit islamitische landen. De leerstof komt dus niet helemaal overeen met de leefwereld van de jongeren hier". De voormalige islamleerkracht pleitte voor een leerplan dat aangepast is aan de lokale situatie in Vlaanderen. Hij vond met zijn pleidooi echter geen gehoor bij de Moslimexecutieve.
Daarom zou onderwijsminister Smet de inspectie inschakelen om radicale islamleraars te controleren... Maar wat is 'radicaal'? En wie bepaalt welke leerkrachten 'radicaal' zijn?... In élke islamles zitten namelijk radicale elementen. Het radicalisme zit verweven in islamonderricht, radicalisme is inherent aan élke vorm van lesgeven aan moslimleerlingen! Daarom moeten islamlessen volledig afgeschaft worden, alsof er geen islam bestaat, alsof er geen Allah bestaat. Het zou een opluchting en bevrijding zijn voor ons onderwijs, én integratiebevorderend voor moslimleerlingen die ZONDER ISLAM beter kunnen deel uitmaken van de gehele schoolbevolking. Dat was toch de bedoeling van alle integratiebevorderende initiatieven in het verleden, projecten die de gemeenschap handenvol fortuinen gekost hebben!!!... De controle van radicale islamleraars, welke zijn de resultaten van dat onderzoek? Nooit meer iets van gehoord.
Ik herhaal: Wat zeggen islamleraars in de klas tegen hun moslimleerlingen? Op deze vraag heb ik vroeger nooit een antwoord gekregen. Ik had de indruk dat islamleraars in hun lessen mochten vertellen wat ze wilden tegen hun leerlingen, dat er geen controle was op hun 'lesprogramma's'. Ik stelde me vragen bij de islamlessen: wat gebeurt er tijdens de lessen, welke onderwerpen worden er behandeld? Hoe komt het dat moslimleerlingen als wildemannen het klaslokaal verlaten na een islamles? Opgejut en opgehitst door hun islamleraar? Wat is er gebeurd in de klas dat hun uitgelaten gedrag kon verklaren?...
Op mijn blog zette ik islamleerkrachten graag in hun hemd, ik stelde hen graag in een slecht daglicht want ik hield niet van die mannnen. Die hadden nooit mogen bestaan, ze hadden nóóit ons onderwijs mogen binnendringen. Mijn afkeer tegen het islamonderricht was er al van in de jaren zeventig, sinds - ik heb het al 100 keren verteld - in 1974 een paar mafkezen in de regering de islam als godsdienst erkenden. Het soort gekken dat nu moskeeën erkent, het soort gekken dat nu de islam krampachtig in het onderwijs wil inbedden, het soort gekken dat minaretjes, bidmatjes, koranverzen, hoofddoeken, en nog zo wat van die moslimprullaria als statussymbolen verheft.
Islamleerkrachten zijn schuldig aan de mislukte integratie van moslimleerlingen in de normale leerlingenpopulatie, en tevens verantwoordelijk voor een buitenmaats zelfbewustzijn bij moslimleerlingen. Ze stomen hen klaar om uit te groeien tot een zelfverzekerde moslimgemeenschap, een gemeenschap die nu stapvoets onderweg is naar een islamheerschappij.
|