Wat lees ik nú weer? Leerlingen zouden elkaars godsdienst moeten begrijpen? In dialoog gaan, naar elkaar luisteren en van elkaar leren?
Dat wil zeggen dat van ónze leerlingen inspanningen gevraagd worden om toenadering te zoeken tot de islam, om de islam te leren begrijpen, om de hatelijke koranverzen te relativeren?... Een eenrichtingsdialoog zal dat worden, omdat ik moslimleerlingen ervaren heb als ontoegankelijke wezens die niet bereid zijn om te luisteren. LUISTEREN!... Luisteren en openstaan voor een ander, een vaardigheid die moeilijk terug te vinden is bij moslims. Ik ondervond ook dat de aanwezigheid van niet-moslims in de klas hen stoorde, en dat ze het best functioneerden in de islamles met uitsluitend moslimleerlingenom zich heen. En door hun sterk samenhorigheidsgevoel waren ze ook niet in staat om zich in te leven in anderen, in niet-moslims, niet in staat om te communiceren met medeleerlingen die godsdienst of zedenleer volgden. Hoe gaan die mannen ooit leerlingen kunnen begrijpen die geen islamles volgen?... Hoe kunnen die ooit 'ongelovigen' begrijpen die geen islamles volgen?... Er is echt een enorme barrière tussen moslims en niet-moslims op school, en dat ligt puur aan de moslims die door hun afstandelijkheid elke communicatie onmogelijk maken.
Samenwerking moet leerlingen begrip bijbrengen voor elkaars godsdienst
De drie netten van het officieel onderwijs gaan nauwer samenwerken met de erkende organisaties die godsdienst en zedenleer geven op de scholen. De bedoeling is om leerlingen van verschillende levensbeschouwingen samen te brengen zodat ze meer begrip krijgen voor elkaars geloof en opvattingen.
Dus, er wordt gepoogd om verschillende levensbeschouwingen samen te brengen. Natuurlijk is het een islamiet die als drijfveer achter dit hopeloze project zit. Ahmed Azzouz van het islamonderwijs: "De bedoeling is dat de leerlingen elkaar leren kennen... Ze leren de gemeenschappelijke normen en waarden kennen en ze gaan ook begrip tonen voor de verschillen." Dat deze man aan zijn trekken komt in de inkleuring van ons onderwijs is onaanvaardbaar. Die man zou stillekes moeten zwijgen en onderwijsminister Crevits voorrang moeten verlenen bij het bepalen van de wisselwerking tussen de verschillende levensbeschouwingen op school. Nederige commentaar van Crevits: "Onderwijsverstrekkers en vertegenwoordigers van de levensbeschouwelijke vakken geven hiermee de ruimte aan scholen, leraren en directies om verregaand samen te werken, dat brengt een grote rijkdom, een nog grotere diversiteit binnen de klas en in de lerarenkamer."... Zeg eens minister Crevits, stuur die moeial Ahmed Azzouz gewoon wandelen!
|