| De omwereld (2)
 
 ***
 
 Tijdens het fotograferen en het ontplooien van deze activiteit in de wijde wereld, kreeg ik de
 gedachte, terug te keren naar huis. Weg van de wezenlijke nabijheid van mensen en dingen om
 mijn waarneming van de 'omwereld' te creëren in de 'andere' wereld van het atelier
   
 
  
 
 
 
 
  Mixed media op karton (mixed media on cardboard) 58 x 83 cm.
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  Mixed media op karton (mixed media on cardboard) 58 x 83 cm.
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  Mixed media op karton (mixed media on cardboard) 58 x 83 cm.
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  Mixed media op karton (mixed media on cardboard) 58 x 83 cm.
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  Mixed media op karton (mixed media on cardboard) 58 x 83 cm.
 
 
 
 
  
 
 Ik begrijp maar een klein stukje van de hedendaagse kunstwereld. Soms is het voor mij
 overzichtelijk zoals in onderstaand stukje proza. Zonder snobistisch te doen vind ik het nog
 interessant ook, en met mij misschien wel een klein aantal geïnteresseerden. Het is niet
 noodzakelijk verder te lezen om de post van vandaag te begrijpen want de foto's spreken
 voor zichzelf.
 
 ***
 
 De nabijheid van de omwereld
 
 Een van de grote vragen die Heidegger stelt is: kent de mens nog een omwereld, een 'tehuis',
 een wezenlijke nabijheid van mensen en dingen, of wordt het uitgezet zijn in een onzekere
 wereld zijn definitief lot? De enige arbeid die de mens verbindt met zijn natuurlijke omgeving,
 is het handwerk. Heidegger rekent hierbij ook het denken en het dichten, als de omzichtige
 omgang met de eigen, beproefde taal. Het is interessant om deze gedachte te toetsen aan
 mogelijke functies van de kunst. Maar beide mogelijkheden om in wezenlijke nabijheid te
 te blijven met de om-wereld verminderen meer en meer. Het authentieke 'provincialisme' van
 Heidegger behoort ondertussen tot de geliefde programma's van de toeristische industrie:
 een blokhut in het zwarte woud, (een weekje avontuur op La Palma, noot van mezelf). Het
 handwerk werd folklore in het tegenlicht van de expansieve industrie. De robot is geen
 sciencefiction meer, maar een concreet operationeel instrumentarium, dat het personeelsbestand
 van een 'manufactuur' van honderd naar tien herleidt. Het handwerk beperkt zich tot
 toetsenbedienig van de digitale computer.
 Wat de beeldende kunst betreft, is het opmerkelijk hoe zij de teloorgang van het handwerk
 op verschillende manieren compenseert. Zo is er bijvoorbeeld de vervanging van het utilitaire
 handwerk (dienstbaarheid) door een kunstmatige herwaardering van het ambachtelijke. Niet
 meer de ambacht 'om te' realiseren, maar het ambacht om het ambacht zelf. In zeker zin een
 vorm van perversie. De vraag stelt zich echter of een dergelijke nabijheid van de om-wereld
 geen toestand van vervreemding is. Daarnaast vindt men in de hedendaagse kunst de tendens
 om de 'ambachtelijkheid' op een quasi rituele wijze uit te beelden.  De ambachtelijkheid,
 bedreven als ritueel, vormt een onderliggende kunstreligie. De kunst die haar oermoeder
 viert. De kunst als sacralisering van het ambachtelijke, als perversie van de zuiver functionele
 dienstbaarheid. De kunst kan eveneens als een vervreemding gezien worden, omdat haar
 religie beoefend wordt door hogepriesters, voorgesteld als geniale kunstenaars, Indien ieder-
 een zijn eigen religie had met een eigen dienstbaarheid aan de goden, zou de religie allicht
 niet vervreemdend zijn. In tegenstelling tot de echte godsdiensten biedt de kunstreligie deze
 mogelijkheid wel. Het zelf kiezen van zijn goden, het zelf bepalen van zijn eigen objecten
 van bewondering, eventueel het zelf vervaardigen van deze objecten, in elk geval het zelf
 organiseren van de wijzen van belijden van deze objecten van bewondering, het zich blijven
 verwonderen over deze bewondering, eventueel met als gevolg de negatie van deze bewonder-
 ing; dat alles en nog veel meer is een wezenlijke vorm van atheïstische kunst religiositeit.
 
 Lees verder in het boek:
 Tekens aan de Wand
 Met als ondertitel: Hedendaagse stromingen in de kunstfilosofie
 Geschreven door Willem Elias, doctor in de wijsbegeerte.
 Uitgeverij VUBPRESS
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 |