Ik ben Joseph
Ik ben een man en woon in Evergem (België) en mijn beroep is Gepensioneerde Ambtenaar .
Ik ben geboren op 18/03/1953 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Kennis en Vorming in de psychosociale sfeer. Sofrologie.
Het jaarinkomen van honderd rijkste mensen in de wereld zou
240 miljard dollar bedragen. Volgens Oxfam is dit bedrag 4 x het bedrag om
armoede uit de wereld te helpen.
Men moet dit natuurlijk relativeren want met geld alleen komt
men er niet en met geld alleen zal men de armoede niet bestrijden.
Maar het stemt serieus tot nadenken. Over het onevenwicht op
de wereld en het lijden dat armoede met zich meebrengt. Fysiek en psychisch
lijden van kinderen, volwassenen, vrouwen en mannen en bejaarden. Het gebrek aan
kansen en mogelijkheden voor het verwezenlijken van talenten en toekomstdromen
van jongeren.
En wij in het westen maar zeuren over koude voeten bij de
minste winterprik. Over de trein die vijf minuten te laat komt enz.
Men is niet in staat op te komen voor de zwaksten !
Mijn vorig bericht wordt bevestigd door een uitspraak van de
Voorzitter Orde Vlaamse Balies in zijn nieuwjaarstoespraak.
Zie de standaard
van 22/01/2013. Hierin haalt hij ook de veroordeling van België aan door het Europees
Hof voor de Rechten van de Mens voor een schending van artikel 3 van het EVRM,
het verbod op folteringen of onmenselijke behandelingen. Geen verzinsels of hallucinaties
dus maar keiharde realiteit in onze gevangenissen dit ten opzichte van mensen, geïnterneerde
zoals ik beschreef in mijn vorig bericht.
Geïnterneerde
sterft in isoleercel in Paifve. Doodsoorzaak wellicht onderkoeling .
Is psychotherapeutische
behandeling van een persoonlijkheidsstoornis eigenlijk wel mogelijk? Dat mogen
wij oprecht hopen, want het moet duidelijk zijn: het kunnen dan af en toe
onmogelijke mensen, LASTIGE LIEDEN, zijn, maar ze leven in een hel. Een hel die
maar ten dele hun eigen schuld is. (Boek Gerben Helinga Lastige Lieden). Wanneer gaat men eens beseffen dat het anders
moet met geïnterneerde mensen en men deze personen anders moet benaderen dan
gewone misdadigers?
Iedereen kan door omstandigheden in moeilijkheden geraken en psychiatrisch patiënt
worden.
Niemand is daar vrij van. Zoals je ziek kunt worden van een fysieke aandoening,
zo kun je ook psychisch geraakt worden. Op die wijze behoor je dan ook tot een
van de vele personen die kwetsbaar zijn ten opzichte van de wetgeving inzake
internering en collocatie.
Ik ga hier niet beweren dat dergelijke dwangmaatregelen (soms) niet nodig zijn
maar er wordt ook overdreven met de toepassing ervan. Eens de maatregelen
toegepast worden is het zorgzaam omgaan met de patiënten ver zoeken.
Beoordeel en veroordeel de daden maar niet de mensen, zeker niet als de mensen
niet geheel of ten dele besef hebben van hun daden. Zulke mensen voor assisen
brengen ter eer en glorie van de magistraten en de advocatuur terwijl men bijna
zeker weet dat internering de enige oplossing zal zijn is hypocriet. In plaats
van onze samenleving te leren omgaan met mensen die anders door het leven gaan promoot
men de verstoting van deze mensen.
In plaats van mensen samen te leren leven en zorgzaam met elkaars zorgen en problemen
te leren omgaan promoot men egoïsme en
wantrouwen. Reeds jaren is de
problematiek en de opsluiting van psychiatrische patiënten die zich misdragen
een heet hangijzer. Justitie was en is
niet in staat om de nodig zorgen te verstrekken en een mens-waardig bestaan en
zorg te bieden aan die mensen die in de eerste plaats patiënten zijn waarmee
men zorgzaam moet omgaan. Druppelsgewijslaat men mensen vrij op proef en geeft men ze een nieuwe kans.
Maar veel mensen blijven opgesloten in de vergeetput van de psychiatrische
afdelingen van de gevangenissen. Men zal
wel weer een excuus hebben voor een dode in de isoleercel, hem behoeden voor
suïcide, hij wou geen verwarming en andere nietszeggende verklaringen. Onprofessioneel,
incompetent, onmenselijk.
Zaken die raken Moet de
minister van justitie hier geen besluit uit trekken?
Men zal ook
het argument aangrijpen dat er een aantal specifieke gevangenissen in opbouw
zijn enkel voor geïnterneerden. Die instellingen zullen veel geld kosten. Of
die nuttig werk gaan doen valt nog te betwijfelen. Eens de instellingen af zijn
en de bewoners aanwezig begint het echte werk pas. Dan is het aan de overheid
om te bewijzen dat zij psychiatrische patiënten een onderkomen geven waar zij
als mens recht op hebben en hen de behandeling geven waar wij als burger belastingbetalers
trots op mogen zijn.
Een interessant artikels over internering kunt
u lezen op volgende links
In 2011 zijn er 1.133 euthanasiegevallen geregistreerd bij de
commissie euthanasie waarvan 918 uit Vlaanderen en 215 uit Wallonië wat op zich
al een raar verschil in cijfers geeft.
In 2011 zijn er meer dan
14.OOO mensen in ons land na palliatieve sedatie gestorven. Sommige bronnen
spreken van 16.000. Erg verwonderlijk als je weet dat euthanasie enkel en
alleen op verzoek uitgevoerd wordt en palliatieve sedatie veelal zonder verzoek
verricht wordt.
Jammer dat er geen
registratie verplicht is omtrent het uitvoeren van palliatieve sedatie.
Voorstanders van palliatieve sedatie zijn dikwijls tegen euthanasie.
Zij laten dan ook veelal uitschijnen dat de palliatieve sedatie niet het
beëindigen van het leven beoogt. In de praktijk ziet men echter dat dit wel het
geval is, de patiënt gaat door toediening van medicatie na
bewustzijnsverandering in coma en komt uiteindelijk na korte of langere tijd te
overlijden. Het verloop en de wijze van bewustzijnsverandering, diepe slaap,
ontwaken, braken terug slapen, coma, verwarring enz. kunnen voor de patiënt en
de omgeving zwaar belastend zijn.
De verwerking na het
overlijden door een het slechte verloop van de palliatieve sedatie kan voor de
nabestaanden voor een zware rouwverwerking zorgen. De nabestaanden hebben niet
alleen af te rekenen met de rouw van het verlies maar ook met het trauma van de
slechte palliatieve sedatie. Dit zou kunnen leiden tot gecompliceerde gevolgen
in de rouwverwerking met alle nare gevolgen vandien voor de nabestaande en zijn
omgeving.
Is het geen tijd om op een
objectief realistische wijze stil te staan bij dit fenomeen met op de eerste
plaats alle respect voor de patiënt en zijn omgeving, zijn pijn en zijn
verdriet te betonen. Is het geen tijd om alle kortzichtigheid en bekrompeneind
in doen en denken op te bergen en diep menselijk stil te staan bij de kern van
de zaak, het fysieke en psychisch lijden van de patiënt.
Misschien kunnen de
verantwoordelijken in de zorg wat meer empathie aan de dag brengen en wat meer
barmhartigheid betuigen om mensen in nood te helpen in het levenseindezorgen.
Vermoedelijk zou een totale
registratieplicht van alle levenseindehandelingen een oplossing kunnen bieden.
Ondraaglijk fysiek of
psychisch lijden bij of naar het levenseinde toe is voor veel mensen een brug
te ver. Men moet dit respecteren zoals men ook moet respect hebben voor het
feit dat mensen wel willen doorgaan tot de laatste seconde, willen doorgaan tot
het laatste stukje levensdrift is overgegaan. Die beslissing behoort enkel en
alleen tot de stervende, tot de patiënt en tot de patiënt alleen. Jammer dat
dat personen en instellingen die denken dat zij barmhartigheid en
naastenliefde hoog in hun vaandel voeren daar soms anders over denken. Hierbij
staan zij niet stil bij het feit dat zij mensen die al heel erg lijden nog eens
meer en erger doen lijden en hierbij gans de familiekring en naasten betrekken.
Als ik het debat hoor van Jean-Jacques
De Gucht en Rik Torf in Reyers laat op 19/12/2012 zou ik toch denken dat er
enige hoop is voor de toekomst.
Aan de vooravond van
deze feestweek wens ik de bezoekers van deze blog te danken die de tijd namen
om hier een bezoekje te brengen.
Ik wens iedereen een
zalig kerstfeest en een voorspoedig en gezond 2013 toe.
Mensen die geraakt
zijn door een of andere omstandigheid gedurende het voorbije jaar, of voordien,
mensen die lijden onder verlies van een dierbaar persoon uit hun nabijheid wens
ik heel veel sterkte toe.
Mensen die het niet
zo goed hadden door tegenslag, door een minder goede gezondheid, door tegenwind
of stormen het voorbije jaar wens ik heel veel hoop toe. Een open blik op de
toekomst met uitzicht op beterschap.
Minderheden die
miskend en door onze maatschappij genegeerd worden wens een toekomst toe en
veel moed om de hoop in de toekomst te behouden.
Bij het geven van
voordrachten over vroegtijdige zorgplanning komt uiteraard ook euthanasie ter
sprake. Soms komt daar hardnekkig verzet tegen door mensen die een bepaald
geloofsovertuigingen aanhalen en zoals onlangs nog beweren dat door een sterk
geloof ondraaglijk lijden niet bestaat.
Jammer dat zulke
mensen zo bekrompen zijn en niet de inspanning leveren om wat vrijwilligerswerk
te doen bij zieke mensen die ondraaglijk lijden. Ook jammer dat men heel
eenzijdig de zaak bekijkt en geen oog heeft voor ander groepen en overtuigingen
in onze maatschappij. Ik heb respect voor ieders ideologische, filosofische of
godsdienstige overtuiging wat hij ook wil of vermag. In levenseindebegeleiding
komt het er op aan te zorgen voor wat de patiënt echt wil en zijn wil dan ook
optimaal te respecteren.
Ondraaglijk fysiek of psychisch lijden bij of naar het levenseinde toe is voor
veel mensen een brug te ver. Men moet dit respecteren zoals men ook moet
respect hebben voor het feit dat mensen wel willen doorgaan tot de laatste
seconde, willen doorgaan tot het laatste stukje levensdrift is overgegaan. Die
beslissing behoort enkel en alleen tot de stervende, tot de patiënt en tot de
patiënt alleen.
Bekrompenheid in
overtuiging kan op termijn leiden tot ruzie, conflicten of zelf oorlog. Daar
moet ieder beschaafde mens van overtuigd zijn. Daarom moeten wij er alles aan
doen om respectvol met elkaar om te gaan over alle overtuigingen heen gelovig
of niet gelovig. Net zoals rouwen iets heel individueel is is ook zorgen voor
de laatste levensfase hoogst persoonlijk. Hierbij iemand zijn wil of
overtuiging opdringen zou getuigen van weinig fatsoen en respect voor de
persoon en diens integriteit.
Vrijdagavond
16/11/2012 vond het avondsymposium plaats met prijsuitreiking over humane
psychiatrische zorg in de Psychiatrische Centra Gent-Sleidinge Campus
Sleidinge.
Een mooie en
boeiende avond waarin vier laureaten hun werk nog eens extra in de spotlights
plaatsten.
Peter Dierinck
stuwende kracht achter de werking van Kiosk en alles wat te maken heeft met
buurtwerking in Sleidinge bracht een prachtig werk over Wonen: de kunst van het
verhuizen.
Een fenomenologische
benadering van het huisbezoek bij een patiënt in het kader van artikel 107 van
de ziekenhuiswet.
Een prachtige
omschrijving in een compleet fenomenologisch denken en zijn. Proficiat Peter.
Maar Evi Verbeke van
Caritas Melle, afdeling Meander ging met de prijs aan de haal. Het moet gezegd
zij bracht een sterk werk naar voor die zowel op het vak van de presentatie,
sterk gebracht, als naar inhoud humane psychiatrie, heel goed overkwam. Ook de
zorg voor de patiënten die van uit een totaal nieuwe benadering gevoerd wordt
en waarin de patiënt als mens centraal een rol speelt kwam heel goed over.
Terecht verdient dit project naar mijn gevoel dan ook de prijs voor Humane
Psychiatrie.Dit doet uiteraard geen
afbreuk aan de inzet en de verdienste van de werken van de andere kandidaten
die eveneens een hoge verdienste hadden in de deelname voor deze wedstrijd.
De moed die de man Jean-Denis
lejeune moet opgebracht hebben om Michelle Martin te ontmoeten in het klooster
te Malonne moet enorm zijn. Mijn diep respect daarvoor.
Strafbemiddeling
zoals dit zo noemt laat dit toe in België en dat is goed. Het kan een goed zaak
zijn voor het verwerkingsproces van de slachtoffers.
Ook voor Michelle
Martin zal het geen makkelijk zaak geweest zijn om die confrontatie aan te gaan
al kan het ook hier aan zaak geweest zijn van het ondergaan van een deel haar
straf en kreeg zij misschien de kans om persoonlijk haar verhaal over te brengen
aan Lejeune. Tot hier kan ik volgen.
Maar: Waarom zet die
begeleider die instaat voor de strafbemiddeling zijn GSM in godsnaam niet uit.
Zo een belangrijk moment in het herstel voor mijnheer Lejeune ga je toch niet
verstoren met een simpel Sms'je van om het even wie. Waarom moest zijn GSM vallen
en juist, ja juist dan vallen en toevallig, oh ja toevallig zelf het nummer van
een journalist bellen. En gedurende bijna een uur het gesprek doorgeven. Kan
het nog erger? Wie gaat nog vertrouwen hebben in Justitie? In de
strafbemiddeling, in de ambtenarij?
Van een zo
belangrijke taak als strafbemiddeling in het herstel voor de slachtoffer een
karikatuur maken en waarom?
Ik zou geen enkele
maar dan ook geen enkele uitleg aanvaarden voor het feit dat het gesprek zo
lang per gsm werd doorgegeven aan de pers.
Hier werden grove
fouten gemaakt en moeten besluiten getrokken worden.
Donderdag namiddag deelgenomen
aan de beurs Wees wijs plan je laatste reis georganiseerd door het OCMW
Lebbeke in CC Den Biekorf te Lebbeke.
Prachtig initiatief met allerlei
infostands van Notarissen, Verzekeringen, Banken, L.E.I.F. Levenseinde
Informatieforum, Vonkel EenluisterendHuis, Ziekefondsen, Rusthuis enz. kortom
alles waar je maar kunt over praten aangaande je levenseinde en voortijdige
zorgplanning.
Jammer dat de praktijk nog steeds
en te veel een zoekende weg vol hindernissen is.
Ook rustoorden, verzorgingstehuizen
en ziekenhuizen denken nog te veel aan hun eigen belangen en verlangens denken
en te weinig aan de patiënten zelf. Nochtans zijn de wetten, patiëntenrechten,
wet euthanasie en palliatieve zorgen tot stand gekomen om de patiënten te
helpen op hun zoektocht naar een waardig en menselijk levenseinde. Het recht op
autonomie van de bewoner wordt veelal genegeerd niettegenstaande de bepalingen
van de mensenrechten duidelijk zijn dienaangaande. Door de starre houding van
sommige instellingen of personen is de, toch als zware, periode van het levenseinde
van de patiënten nog verzwaart.
Vaak hoor je mensen zeggen: Je moet het loslaten.
Maar is dat goed, bijvoorbeeld na een overlijden van een
dierbaar iemand, mag je wel loslaten, wanneer en hoe?Kriekegaard zei ooit Loslaten betekent tijdelijk uw houvast
verliezen. Niet loslaten betekent voor altijd houvast verliezen. Ik zou ervoor willen pleiten om voorzichtig om te gaan met loslaten. Kan je zomaar iemand loslaten die overleden is, die je heel
dierbaar was? Is loslaten niet vergeten, verwijderen uit je gedachten en
herinneringen en is dit niet gevaarlijk? Ik zou eerder pleiten om een feit, een verlieservaring, een
spijtig afscheid een plaats te geven, na verwerking.
Na een goede verwerking is het wenselijk en verstandig om de persoon niet uit
het bewustzijn te verwijderen(loslaten). Veel beter dan loslaten is het feit
een plaats te geven (plaatsen in het bewustzijn). Zoek een plaatsje in jouw bewustzijn om een herinnering aan
een gestorven persoon te koesteren en te bewaren. De opgeslagen herinnering of
ervaring mag latent opgeslagen worden in het bewustzijn en blijft daar bewaard. Indien nodig of wenselijk kan men op een goede wijze rustig
en kalm de herinnering terug halen beleven en koesteren. Op deze manier blijft de herinnering in uw bewustzijn en
blijf je verbonden men je geliefde. Je hoeft niet constant de herinnering te
herbeleven. Maar wanneer nodig en wenselijk, indien je er behoefte aan hebt kun
je contact maken met die herinnering.
Deze week was de prachtige film Deregels van Matthijs te zien op NCRV. Een heel realistisch beeld over autisme en ondraaglijk
psychisch lijden waarover deze tijd zoveel te doen is. Echt de moeite waard om eens te bekijken. Aandoenlijk, realistisch. Als je niet weet wat men bedoeld met ondraaglijk lijden kun
je hier in deze film een duidelijk beeld vormen van de problematiek.Uitdrukkingen als De pijn van het zijn en Als
leven pijn doet worden hier duidelijk in beeld gebracht.
Deze voormiddag naar
het symposium geweest in Brussel van "De Maakbare Mens vzw" met als onderwerp 'Euthanasie en
Orgaandonatie".
Moeilijk onderwerp
en heel bijzonder als je ziet dat mensen die bewust kiezen voor euthanasie ook
nog eens duidelijk kiezen voor orgaandonatie zie: http://www.youtube.com/watch?v=-gH8EDUfJIs
België is een
koploper wat betref het uitvoeren van transplantaties en dat is het gevolg van
de wet in ons land
Nog heel veel stof
voor discussie maar een discussie die open een sereen moet verlopen met veel
respect voor de patiënten. Het symposium was echt verhelderen en verliep in een
heel serene sfeer met duidelijk uitleg naar alle aandachtspunten.
Gisteren twee
aangrijpende reportagens gezien op televisie.
Eerst op koppen "De wens van Joris" over
Euthanasie bij ondraaglijk psychisch lijden.
Joris drukt het bij
het begin van de uitzending zelf zo goed uit "Ik wil pijnloos sterven, ik
vind dat niet waardig dat ik voor een trein moet springen".
Als leven te veel pijn doet en men in een ondraaglijke, uitzichtloze situatie
komt kan men dikwijls voldoen aan de voorwaarden voor euthanasie.
Dit gegeven, dit te
weten is soms een laatste houvast voor mensen die in een psychisch uitzichtloze
toestand zitten. Dikwijls is het de laatste sprankel hoop te weten dat, indien
het nodig zou zijn, ze kunnen geholpen worden.
Suïcide, op welke
wijze ook is voor het slachtoffer en de omgeving nooit een goede oplossing men
brengt een hele reactie van verdriet, onmacht en lijden op gang, zonder het
misschien zelf te beseffen.
Open en eerlijk
praten over euthanasie bij psychisch lijden moet een eerste stap zijn in de
hulpverlening bij mensen die op zoek zijn, die lijden aan het leven. Erkennen
wat is en open en eerlijk meegaan in het verhaal van mensen, ook als is dit
verhaal een verhaal van leven en sterven, kan helend werken.
Mensen die op zoek
zijn naar de eindbestemming die gewoon open en eerlijk de kans krijgen om te
praten, te communiceren en beluisterd te worden over hun zaken die raken zijn
veelal heel tevreden dat zij die kans gekregen hebben. Meestal zien zij dit ook
als een nieuwe kans om verder te doen, na te denken met de gedachte van
'euthanasie zou wel kunnen, als het nodig is' en dat geeft hen rust.
De moed, de
menselijke warmte en de professionele, serene aanpak van dokter Marc Cosyns zou
een voorbeeld moeten zijn voor al onze artsen in het land.
De tweede reportage een zaak die heel sterk raakt was
op Reyers laat.
Hier een man die
zijn dochter niet kon helpen waarbij het meisje suïcide pleegde.
De vader was niet
voldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de wetgeving euthanasie bij
ondraaglijk Psychisch lijden. Waardoor het meisje suïcide pleegde, echt een
schrijnende toestand.
Woensdag naar een
studiedag geweest van het Vlaams Patiëntenplatform vzw naar aanleiding van het
10 jaar tot stand komen van de patiëntenrechtenwet.
Mooie inbreng van Nederlandse deelnemers die blijkbaar daar veel verder staan
dan bij ons.
Hier is de wet nog
veel te weinig beken en gekend bij de mensen en durven de mensen nog te weinig
praten en op hun rechten staan.
Benefietconcert
op zaterdag 27 oktober 2012 om 20 u
in de Aula van de Universiteit, Volderstraat 9 Gent
Strijkkwartet met
musici van het Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera
Programma: Strijkkwartet op 76 nr. 2 in re klein (J. Haydn)
Strijkkwartet nr. 12 in Fa groot, op 96 (A. Dvorak) Kaarten (15 ) kan u bekomen door :
1. afhaling ter plaatse, Vonkel Zwijnaardse Steenweg 26, op volgende
tijdstippen :
ma-di-wo-vr-za: 10/12u
di-do : 14/16u
ma : 18/20u
2.telefonisch
(0476/796817) op alle werkdagen tussen 9-18u 3.storting op rek. 001-0160537-78 (op naam van Henri Oger) met vermelding
Vonkelconcert (kaarten zullen op naam aan de balie liggen op de dag van het
concert)4.mocht u verhinderd zijn op de concertdatum, maar toch het
project genegen zijn, is uw milde gift/sponsoring uiteraard meer dan welkom
Er is deze dagen heel wat te doen omtrent orgaandonatie.
Orgaandonatie is een
ultieme daad van menslievendheid.
In België moet je
geen toestemming geven om na uw overlijden organen weg te nemen voor
transplantatie.
Je kan je
wel voorafgaandelijk verzetten tegen het wegnemen van organen.
Indien je naasten na
je overlijden zich verzetten tegen het wegnemen van organen zullen de artsen
uit ethische overwegen niet overgaan tot wegnemen van organen.
Als je echter wel
wil dat jouw organen gebruikt zullen worden voor transplantatie na overlijden
kun je dit uitdrukkelijk vermelden en laten registreren bij de gemeente.
Op onderstaande link
kun je een formulier downloaden, invullen en laten registreren bij het
gemeentebestuurvan je woonplaats.
Op die manier bezorg
je je nabestaande veel minder last en ontneem je hen de zorgen over de
moeilijke beslissing die zij anders misschien in jouw plaats zouden moeten
nemen.
Als donor red je het
leven van een (jong) mans en geef je een ander een nieuwe kans.
Enige tijd geleden is het boek Ondraaglijk lijden verschenen.
Dit boek dat verschenen is met als hoofdredacteur Dr. Lieve
Thienpont werd in feite geschreven door 26 auteurs, experten in de
aangelegenheid.
Iedereen met zijn verhaal, soms schrijnende verhalen die ons
wakker schudden, die ons de realiteit tonen van het ander zijn, het anders door
het leven gaan.
De auteurs verwoorden , elk op zijn eigen manier hun gang
van anders door het leven gaan, soms met veel vallen en terug opstaan.
Sommigen die bijna aan het eindpunt van hun leven stonden en
de draad van het leven terug opnamen, met veel moed, enorm veel moed en
wilskracht.
Sommigen gaven teksten, anderen mailconversaties, nog
anderen maakten hun tekening om hun gevoelens kenbaar te maken.
Een gemeenschappelijke drijfveer was het kenbaar maken van
de problematiek van het ondraaglijk (psychisch) lijden.
Door de uitgaven van het boek zijn heel wat mensen en
instanties wakker geworden.
Veel meer mensen werden plots geïnformeerd, mensen met
problemen en vragen inzake levensbeëindiging om ondraaglijk psychisch lijden
kregen een lichtpuntje in hun probleemwereld.
Er kon naar hen geluisterd worden. Er bestonden instanties
zoals VonkelEenluisterndHuis in Gent waar men over levensbeëindiging, suïcideneiging
enz. open en eerlijk kon praten zonder vooroordelen. Niet dat een gedachte of
een wens tot levensbeëindiging steeds eindigt met zelfdoding of euthanasie,
zeker niet maar de mensen die met deze problematiek worstelen, krijgen de kans
om hun drang of verlangen bespreekbaar te maken.
Door het verschijnen van het boek en door de deelnamen van
alle auteurs, experten in de materie kan de buitenwereld vat krijgen op de
problemen waarmee deze mensen te kampen hebben.
Bespreekbaar maken wil ook zeggen, respectvol, benaderen van
de problematiek in al zijn facetten maar vooral luisteren en kuisteren en
aandacht schenken, zonder vooroordelen.
De auteurs, stuk voor stuk knappe mensen. Elk met eigen
mogelijkheden en talenten slagen ze er in om bevattelijk, elk op zijn manier,
uitdrukking te geven de tegenwind die zij ondervinden in het leven, tegenwind
die voor menigeen onder hen geen storm maar soms een orkaan was.
Lieve Thienpont en haar team zijn er in geslaagd om op een
serene wijze de problemen naar de massa te brengen , de massa die al dan niet
begripvol verder met de zaken kan omgaan.
Zeker voor de mensen met autisme of asperger zijn de deuren
geopend naar verdere dialoog op weg naar erkenning en waardering voor hun
bijzonder soms moeilijke levenspad dat hun ten deel is gevallen.
Het boek kost 24 maar is heel professioneel afgewerkt met
prachtige fotos en tekeningen van onder andere de auteurs.
Het boek kan langs de gewone wegen, internet, boekhandel
enz. verkregen worden maar is ook te koop bijVonkel Zwijnaardsesteenweg 26A,
9000 Gent tel. 09/ 330 40 51
Als buur van het psychiatrische centrum Sleidinge neem ik
deel aan de bijeenkomsten van het overlegplatform en Kiosk. Ik engageerde mij
ook om in de werkgroep rond kwartier maken, in het teken van de ambulante
geestelijke gezondheidszorg, na te denken over het bevorderen van de integratie
van de bewoners van het centrum in de buur, ons dorp, onze wijk.
Die werkgroep is druk doende met het voorbereiden van een symposium over
kwartier maken dat volgend jaar zal doorgaan.
Ik probeeru uit te
leggen waarom ik een gedeelte van mijn vrije tijd ter beschikking stel van deze
groepen.
Ik ken de psychiatrische centra vrij goed daar ik geboren
ben in de onmiddellijke omgeving van de centra te Sleidinge. Mijn kinderjaren,
mijn jeugd en mijn verder leven stonden regelmatig in verbinding met de centra.
Als kind moesten wij naar de mis in het mannengesticht,
wij haalden kattenkwaad uit in den hof soms tot ergernis van de broeders. Wij
zagen de bewoners van de instelling regelmatig in onze buurt en straat zonder
ons daar vragen bij te stellen. Er heersteeen goede verstandhouding tussen de broeders en de bewoners van de buurt
zodat er bij enige ergernis op problemen direct en goed werd opgetreden.
Geen e-mail of telefoon, direct communiceren met een broeder
was voldoende. Iedereen kende de broeders wel gezien zij regelmatig in het dorp
aanwezig waren en sociale contacten onderhielden.
De structuur van de instelling veranderde, de cultuur van de
buurt en de instelling onderging wijzigingen en de band tussen de instellen en
de buurt verwaterde.
Hierdoor ontstonden misverstanden en groeide er hier en daar
een zeker ongenoegen tegenover de instelling.
Het moet gezegd dat er bij de buurtbewoners soms enige
vooroordelen vast te stellen waren, soms door gebrek aan informatie, soms door
het verspreiden van minder juiste gegevens.
Na het oprichten van het overlegplatform was er een
verandering vast te stellen in de verstandhouding buurt psychiatrische
centra. Overleg werd prioritair en informatie verstrekken via het
overlegplatform en Kiosk waren zaken die duidelijk naar voor kwamen.
Het meldpunt dat werd opgericht bleek een schot in de roos.
Buurtbewoners die problemen zagen of betrokken waren in feitelijkheden met
residenten van de instelling konden vrij vlug melding maken van de zaken. Op
die wijze was en is het voor de mensen van het psychiatrisch centrum ook
mogelijk om adequaat en vlug op te treden bij eventuele probleemgevallen.
Bij het nader bekijken van de meldingen, ook op het
overlegplatform, bleek dat niet altijd bewoners van het psychiatrisch centrum
betrokken waren. Dikwijls maar niet altijd. Bij de meldingen waarbij het
psychiatrisch centrum in de mogelijkheid was om op te treden of een oplossing
te vinden, werd dit ook gedaan.
Soms kan het voorvallen dat er in het straatbeeld een
gebeurtenis plaatsvindt die niet als de normbeschouwd kan worden. Mensen die anders door het leven gaan, sommige
bewoners van de psychiatrische centra leven door hun anders zijn soms in een
andere wereld. Dit aanvaarden en begrijpen vergt dikwijls heel wat empathie van
de medemensen, en dan nog. Soms kan deze gebeurtenis schokken zijn, soms
hilarisch maar ik ben er van overtuigd dat er zelden of nooit blijk gegeven
wordt van onwil of kwaad opzet.
Aanvaarden dat mensen anders kunnen zijn, anders kunnen
reageren en zich soms anders gedragen is een hele opgave. Dit is echter geen
onmogelijke opgave.
Het overlegplatform, Kiosk en de instelling werken
voortdurend aan het verbeteren van het nabuurschap.
Op deze wijze ontstaat er een goede verstandhouding tussen
enerzijds de bewoners van ons dorp en anderzijds de bewoners van de instelling.
Dat de initiatieven van zowel het overlegplatform als van
Kiosk op bijval kunnen rekenen was vast te stellen op de laatste
ontmoetingsnamiddag Een hart voor de
buurt in februari.
Heel wat buurtbewoners kwamen af op dit evenement. Sommige
met vragen, anderen met wat verwondering, soms ook bewondering voor het hele
gebeuren.
In het kader van de goede buurtwerking Kwartier maken
zoals in Nederland, werken aan de integratie het psychiatrisch centrum en zijn
bewoners is er nog heel wat werk voor de
boeg.
Mensen die veel tegenwind ondervonden in het leven maar die
ook de moed vonden om verder te doen, met vallen en opstaan, zich zelfs in
zetten voor anderen door hun rijke ervaringen te delen met anderen verdienen
onze bijzondere aandacht.
Zeker als dit het goede samenleven in onze buurt, ons dorp
onze gemeente ten goede komt.
Een grotere participatie van de buurtbewoners in de werking van Kiosk en het
overlegplatform zou welkom zijn.
Deelnemen aan een organisatie die het goede samenleven in
onze buurt stimuleert kan enkel voldoening schenken als er voldoende respons is
van de buurt, de bewoners en het personeel van de instelling.
Ik doe een warme oproep aan iedereen om de projecten alle
kansen te geven door zoveel mogelijk deel te nemen aan de werkgroepen zoals het
overlegplatform en Kiosk.