1. De carterrammer

Wat? Betonnen blokken die het oliecarter onderaan de auto beschadigen.
Waar? In Wellen weert een carterrammer het verkeer van de verbindingsweg tussen het kasteel van Rullingen naar Herten. Burgemeester Eric Awouters (Open VLD) van Borgloon verkiest carterrammers boven zandbakken, waarin fietsers kunnen vallen. Hij heeft ook al een paar carterrammers laten installeren aan ruilverkavelingswegen. 


2. De zandbak

Wat? Er wordt een plaat uit het wegdek gebroken en vervangen door een bak mul zand waarin auto's zich vastrijden.
Waar? In de Groenstraat in Sint-Gillis-Waas ligt Vlaanderens eerste verkeerszandbak ooit. Maar burgemeester Remi Audenaert (CD&V) wil er geen tweede: 'Je moet het zand in de bakken zeker om de twee weken omploegen, want het wordt snel hard en dan lijkt het wel een asfaltweg. En ik heb het personeel niet om die onderhoudswerken uit te voeren.'

3. De tractorsluis


Wat? Is eigenlijk ook een carterrammer maar komt nog hoger en wordt specifiek gebruikt voor landbouwwegen. Een tractorsluis is een langwerpig betonblok waar alleen maar de tractoren op hun hoge wielen veilig overheen kunnen rijden.
Waar? Aan de Goolderheideweg in Bocholt houdt een tractorsluis ongewenste auto's tegen.

4. Combinatie tractorsluis/zandbak

Wat? Haal links en rechts van de weg een langwerpig stuk uit het wegdek, graaf dat uit, vul het een beetje op met zand. Auto's rijden zich vast, tractoren niet.


Waar? In de Keukenstraat in Ninove ligt zo'n zandbak. 'Probleem is: burgers komen die zandbak zelf opvullen met steengruis, zodat ze er weer kunnen doorrijden', zegt burgemeester Michel Casteur (Open VLD).


5. De kasseistrook


Wat? Op een landelijke geasfalteerde weg wordt viermaal in het midden van de weg een langwerpige strook van een tiental meter uitgegraven en vervangen door hoog opstekende kasseien.
Waar? In de Van Cailliedreef in Oostkamp. 'Landbouwvoertuigen kunnen rustig blijven doorrijden. Automobilisten zijn verplicht te vertragen en met ťťn wiel op die kasseistrook te gaan rijden. Dat heeft een ontradend effect', zegt schepen van Mobiliteit Els Roelof (CD&V). 

6. De tweesporenweg

Wat? Links en rechts van de rijbaan zijn smalle macadamstroken aangebracht waarop de auto's en de fietsen kunnen rijden. In het midden is gras. Zo'n weginrichting remt het verkeer af.
   Waar? In de Hooistraat in Blankenberge. 'Helaas kan het graszaad niet diep genoeg in de aarde dringen, waardoor het niet schiet. De kiezels komen daardoor weer te gemakkelijk op die twee rijstroken terecht, wat gevaar oplevert voor de fietsers', zegt schepen van Mobiliteit Patrick De Klerck (Open VLD). De tweesporenweg in de Koeistraat is ondertussen alweer opgebroken en er wordt gezocht naar een oplossing voor die in de Hooistraat.

7. De fietssluis

Wat? Paaltjes waar fietsers tussen kunnen maar auto's niet.

Waar? Op het Schipperspad in Eeklo. 'Fietssluis is een duur woord voor een simpele oplossing om de auto's tegen te houden', zegt schepen van Mobiliteit Dirk van de Velde (CD&V). 'Die paaltjes staan niet aan het begin van het Schipperspad, want in het eerste deel moeten de auto's nog door kunnen om tot aan de boten te geraken.' 

8. De bussluis


Wat? Een kuil in de weg verhindert dat het gewone verkeer doorgang heeft. De spoorbreedte van een auto is immers te smal om erover te rijden. Bussen hebben meer ruimte tussen de banden. Die kunnen dus wel passeren. Voordeel van deze bussluis is dat het gewone verkeer met beperkte maatregelen kan worden tegengehouden.
Waar? Op de Zagersweg in Brugge. Men wilde buslijn 4 (Brugge Station-Koolkerke) een woongebied laten bedienen, zonder dat er onnodige kilometers gereden worden ťn zonder dat de doorsteek een sluipweg zou worden voor het gewone verkeer.

9. Het slimme verkeerslicht

   Wat? Een simpel systeem: een verkeerlicht springt op rood wanneer de auto's te snel komen aangereden. Dat slimme licht wordt aangekondigd met een bord '+50=rood'.
Waar? In de Drongensesteenweg in Vinderhoute.

10. Het verkeersbord

Wat? Soms moet een simpel verkeersbord volstaan om het sluipverkeer van de landelijke wegen te houden.
Waar? De Herderweg in Sint-Pieters-Leeuw.