Na jaren palaveren
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Is de kogel door de kerk, of beter,
staan de bulldozers in het veld ! Meer dan tien jaar is het zeker geleden. Het
was in het prille begin dat we hier in La Magdeleine ons boerderijtje hadden gekocht
dat de kranten begonnen te schrijven over de aanleg van de LGV in de Charente.
En daar staat LGV voor Ligne à Grande Vitesse met andere woorden de spoorbaan
om de TGV over te laten rijden.
Nu rijd hier al sinds (jonge)
mensenheugenis een TGV van Parijs naar Bordeaux maar die gebruikt vanaf Tours
tot Bordeaux de oude lijn, waar vroeger de sneltrein over reed en die de TGV
nu nog altijd moet delen met vrachttreinen.
Men ging dus beginnen met een aparte
lijn voor de TGV waar die ook de snelheden zou kunnen halen waarvoor hij
gemaakt is, namelijk sneller rijden dan 350 km/u.
Dat de aanleg een en ander zou teweeg
brengen voor de streek spreekt vanzelf. Het verschil voor onszelf is dat de
lijn hier op een twee kilometer afstand zal langskomen. Een prachtig gelegen gîte,
van een bevriende Engelsman, lag in het traject en is sinds begin van vorig
jaar onteigend en ligt er sindsdien te verkommeren wegens verlaten door de
bewoners. Een woning in Charmé, die wij bezochten met de dame van het Immo
kantoor langs wie wij onze woning kochten valt ook in het LGV traject. Wij
hebben dus geluk gehad.
De Charente Libre meldde gisteren dat
de archeologische opzoekingen ten einde zijn en dat de machines hun gang kunnen
gaan. Een begin zal gemaakt worden met de verkorting langs Angoulême. Nu stopt
de TGV in het station in het centrum van onze departement hoofdstad, maar in de
toekomst gaat hij er in highspeed nevenaf. Stoppen zal de trein nog wel in
Angoulême maar t zal waarschijnlijk op een andere plaats zijn.
En wat heeft dat allemaal als
voordeel voor de reiziger ? Het traject Parijs Bordeaux zal met meer dan een
half uur worden ingekort !
Belle & co
|