Einde van de “pioniers” ?
Ons baasje is wat stil vandaag… want vandaag is er de begrafenis van zijn chef bij de “wacht op de weg” .
Acht jaar heeft ons baasje samengewerkt met DE Manille, we schrijven de met hoofdletters want er was er maar één die we zo kenden.
Op 2 mei 1970 begon ons baasje te werken bij wat toen nog de VTB-VAB “Wacht op de weg” noemde. Met zes waren ze toen voor de sector Limburg. Manille, Freddy, Toine, Theo, Louis en ons baasje waren de autotechniekers die de leden van VAB terug op pad hielpen wanneer hun auto om wat voor reden het vertikte van te doen wat hij moest doen.
Heden zijn er bij het overlijden van Manille nog twee van de zes wegenwachter van toen in leven, Theo en ons baasje… Maar van Theo hebben we ook al enige jaren geen nieuws meer gehoord…
Manille had een ploeg techniekers onder zich die bij ieder respect afdwongen. Zowel bij de directie op de Sint Jacobsmarkt in Antwerpen als bij de leden van VAB. De kameraadschap onder de zes “vrijbuiters” (zo noemde de directeur ons soms) was ongezien ieder van de ploeg stond zonder verpinken de andere bij als er nood aan hulp was. Daar hoefde geen bedank voor te worden uitgesproken, dat was normaal in de ploeg !
Ook nadat ons baasje al in het onderwijs aan de slag was, kwam Manille elk jaar nog eens in beeld. Bij de mondelinge examens van de eindejaarsstudenten autotechniek was hij een voor iedereen gewaardeerd jurylid.
Zelfs tot in Afrika hadden ze al met Manille te maken gehad. In 1986, het jaar dat Thierry Sabine verongelukte in “zijn” rally Paris-Dakar, nam Manille samen met ons baasje zijn beste maat Fred deel aan de “Dakar”. Niet in competitie, maar als assistentieteam voor twee deelnemers in een motor met zijspan. (we denken dat het Herman Verboven was).
Samen reden ze in een op rust gestelde Range Rover V8 van de Europech dienst. Die hadden ze speciaal gestript en geprepareerd voor de “rally der rally’s”. Ze hebben Dakar gehaald en er is destijds nog een hele reportage aan gewijd op Radio 2 omroep Limburg, waar Jos Ghijsen en de directie van VAB Manille en Fred in Dakar gingen opwachten.
Later begin de 80’er jaren toen ons baasje tijdens de zomermaanden voor VAB Europech gestrande auto’s ging ophalen in het buitenland kwam Manille ook weer in beeld. In Limonest “porte de Lyon” had de Nederlandse ANWB een steunpunt voor hulp aan gestrande Nederlanders op vakantie in Frankrijk. Vanaf half juli tot begin september was Manille daar een gewaardeerd medewerker die menig auto via de telefoon terug aan de praat heeft gekregen. Want dat was een super gave bij Manille, hij kon de meest geroutineerde Franse garagehouder perfect aan de telefoon uitleggen wat de garagist moest testen om een (meestal niet Franse auto) terug rijklaar te maken. Waar het hem dan niet lukte omdat de vervang onderdelen niet voorradig waren of wanneer het om een ongeval ging kwam ons baasje en zijn collega’s in actie.
Wanneer we dan Limonest passeerden was het een kleine moeite om even binnen te wippen in het ANWB alarmcenter om even goeiedag te zeggen. Wanneer het dan tegen de avond liep gebeurde het dat ons baasje samen met Manille samen iets gingen eten in de “Courte Paille” in Lyon “la demi lune” vlak voor de fameuze tunnel van Lyon. In dat restaurant had Manille ’s avonds zijn eigen gereserveerde tafeltje en spraken de mensen van de bediening hem aan met zijn voornaam !
Ons baasje kan zo nog bladzijden met anekdotes vullen maar dat gaat hij houden voor een volgende gelegenheid.
Vaarwel Manille, het gaat je goed, ons laat je achter met alleen maar goede herinneringen aan wie je was !
Belle & co
PS: baasje heeft geen foto’s gevonden die bij dit bericht passen, sorry daarvoor…
|