Terugblik 3…
Als derde periode krijgen we de Mitsubishi periode, die tot op heden nog altijd stand houdt.
De eerste Mitsubishi kwam er na de Range Rover. Die RR met zijn V8 benzinemotor had een draaikolk in de benzinebak en een stofzuiger in ’t baasje zijn portemonee.
De eerste Mitsubishi L 200 pick up kwam er omdat ons baasje met hem depannage buitenland ging doen. Het was een zwarte L 200 met een witte cover over de laadbak. Met hem is het baasje tot over de poolcirkel tot in Alta in Noorwegen geweest om een verongelukte moto te gaan ophalen. Maar hij is er ook mee naar Sardinië mee geweest en verschillende malen Polen . Deze L200 had een vervelende eigenschap… de versnellingsbak was niet berekend op een aanhanger van 3000 kg, en er zijn dus, steeds onder garantie ,drie versnellingsbakken onder gegaan op de 220.000 km die hij bij ons heeft afgebokst.
De eerste keer dat ons baasje met die zwarte L 200 naar Sicilië was geweest, heeft ‘m zo sterk gezweet (het was 40°C in de schaduw) dat hij da dag na de terugkomst een airco heeft laten plaatsen.
De twee volgende L 200 Mitsubishi’s waren twee witte mét airco standaard bij levering. Ook deze twee Mitsubishi’s hebben al de hoeken van Europa gezien. Het interessante aan deze auto’s was de garantie. Mitsubishi gaf 3 jaar garantie met onbeperkte kilometers. En dat laatste was het beste voor ons baasje want beide wagens zijn weggegaan bij 240.000 km na vier jaar. De keuze was bij de zwarte L200 op Mitsubishi gevallen omdat die een 135 PK turbo dieselmotor had + een dubbele cabine om gestrande reizigers mee terug te brengen. Toyota had destijds geen Turbo motor. Nissan had die wel maar enkel een 1,5 “king cab” cabine, en Mazda had enkel een benzinemotor. Dan waren er ook nog de Amerikaanse pick up’s van Chevrolet, GMC en Ford maar dat waren ook al zo’n brandstof verslindende monsters als de Range Rover.
Na de twee witte L 200 Mitsubishi’s kwam er een tweekleurige, licht/donker grijze L 200 in luxe versie dus. Die heeft hoofdzakelijk nog in Frankrijk gedepanneerd omdat we toen dat huis in de Charente al hadden gekocht. Toen deed het baasje enkel nog verzamel werk in zuid west Frankrijk waarna men vanuit België met een meerlader vrachtwagen de auto’s bij ons kwam ophalen.
Vijf jaar geleden stopte het depannagewerk, en kwam de rode Mitsubishi Outlander op de oprit te staan. De auto is geleverd in de week dat Bas tijdens de wandeling in het bos zijn fatale hartinfarct kreeg. Het baasje heeft Bas met de grijze L 200 naar het crematorium gebracht en is zijn asse met de spiksplinternieuwe Outlander gaan ophalen in Viersel bij het dierencrematorium.
En nu, vijf jaar later en 170.000 km later komt er terug een witte Mitsubishi op de oprit te staan. Geen L 200 maar een Outlander nieuwste model. De rode Mitsubishi is gisteren ochtend terug in België ingevoerd na zijn vijf jaren met Franse nummerplaat te hebben rondgehotst. Eind deze week is de witte klaar, er moet nog een onontbeerlijke trekhaak gemonteerd worden en windschermen aan de zijramen. In deze versie van Outlander is immers geen schuifdak leverbaar, en dat is toch wel een heel fijn accessoire met vier Drentjes in de auto. Nu kunnen de vensters zonder rijgeluid en trek van de wind op een ruime spleet open.
Er zijn digitale foto’s van de twee eerste L 200 Mitsubishi’s, maar die zijn genomen met een Sony Mavica camera die nog met diskettes werkte en die kunnen op de laptop’s niet meer gebruikt worden wegens geen diskettelezer meer aan boord…
Morgen al het ander “gerij” dat hier de “vloot” uitmaakte… en dat is misschien ook nog wel stof genoeg voor twee episodes…
Belle & co
|