Zaterdag, 9 november 2002 - 23u.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Op zee, onderweg tussen Phuket en Batong.
13. En wijle weg!
Jongens jongens, is dit vanmorgen als een rotdag begonnen!
Een chauffeur ging ons vanmorgen komen oppikken om 8 uur maar hij stond ons al een kwartier op voorhand op te jagen dat we ons moesten haasten want dat onze boot ging vertrekken. t Kwam er op neer dat we chance hadden dat we onze bagage nog mochten inladen. Vreselijk ventje! Ondertussen hadden we van hem wel de cruisedocumenten gekregen waarop stond dat de inscheping pas om 17 uur vanavond begon, en dat de afvaart om 22 uur was. Maar tegen die kerel was echt niks in te brengen. Hij bleef volhouden dat wij over anderhalf uur op een speedboat moesten zitten in Patong Bay. Terwijl wij dus in 't echt pas over negen uur op een viermaster in de Deep Sea Harbour van Phuket moesten zijn
Van onwetendheid gesproken
Aangezien die kerel voor geen rede vatbaar was is die als een razende over de bochtige wegen beginnen vliegen, er was geen houden aan. Ik ben er gewoon mottig van geworden. Op den duur hebben we hem dan toch zover gekregen dat hij efkes naar zijn kantoor wou bellen, en toen kwam natuurlijk uit dat wij gelijk hadden en dat er helemaal niet gehaast moest worden. Spijtig genoeg rijkelijk te laat want toen waren we al halverwege Phuket.
We hadden dus, zoals origineel geboekt, lekker tot in de namiddag in ons zalig strandhotel in Khaolak kunnen blijven, maar nee hoor, wij werden om half tien gedropt in een ijzig poepsjiek hotel in het centrum van Phuket waar we tot vijf uur 's avonds konden zitten wachten. Flink nijdig telefoontje gedaan met het Best Tours wicht, dat onmiddellijk afkwam en haar fout toegaf (wel straf voor een Aziaat) en dat als wiedergutmachung ons een tour door Phuket wou geven.
De Chinese tempel, de boedhistische tempel, de liggende en de staande en de hangende en de aan-zijn-gat-krabbende Boeddha waarschijnlijk, enzovoort.
Heel vriendelijk voor bedankt en ons gewoon wat aan 't zwembad geploft kwestie van wat de ontstressen van die zenuwvlooi van een chauffeur.
Op de middag zijn we daar dan maar in dat hotel blijven eten want we hadden geen zin om Phuket in te trekken mét fototas én Pandora aan de arm. t Was zaterdag, en de high-life van Phuket kwam daar blijkbaar ook lunchen. Best geestig om eens te zien want ze zijn volgehangen met gouden juwelen, en zo stijf als harken. Die mensen zijn precies geboren met een stok in hun rug. En zelfs als ze familie of vrienden begroeten gebeurt dat op een heel gekunstelde manier. Er is niks spontaans aan. Ze bewegen zich als robotjes en blijven maar buigen. En hun gezicht barst in tweëen van 't glimlachen, maar er zit precies geen emotie onder. Griezelig.
Het eten was zogezegd een Europees specialiteiten buffet, maar ik vraag me dan wel af waarom we sushi's hebben gegeten. Enfin, 't was allemaal lekker. Er zat zelfs een live pianist te spelen die, o wonder, zijn job kende.
Achteraf om terug wat op te warmen (die ijselijke airco's ook altijd!) wat gaan shoppen in Phuket want we mochten onze waardevolle dingen aan de receptie achterlaten. Paul had kleren nodig en die heeft een halve Camel winkel leeggekocht. Schitterende kleren en het waren dan nog sales ook. En ik heb mijn kapotte sandalen kunnen vervangen, dus das ook al weer in orde. Op de valreep zelfs nog aan een internetcafé geraakt om onze post op te halen.
Tegen vijf uur waren alle passagiers ondertussen verzameld in dat fameuze Royal Phuket City Hotel, en werden we met alle 99 afgevoerd naar de haven. (Valt dus dik mee want er is plaats voor 170 passagiers. En 75 man crew om de zaak draaiende te houden.)
De boot leek ontzettend klein. Als ge haar daar zo helemaal alleen zag liggen in de haven, zonder zeiltjes
De kajuit is daarentegen ongelofelijk praktisch ingericht. Helemaal niet klein, met massa's kasten, ge krijgt echt alles kwijt. Er hangen hopen spiegels onder verschillende schuine hoeken zodanig dat ge een heel ruimtelijk effekt krijgt. Het ding is door Belgen ontworpen en ge ziet het eraan. Ik mag er niet aan denken dat het een Thais schip zou geweest zijn.
We hebben zelfs nog een soort kelder onder ons bed. Schitterend voor bagage en vuile was. Of als Paul te erg snurkt. De badkamer is ook dik in orde. Toilet, lavabo en douche (natuurlijk wel van 't soort dat heel uw badkamertje onder water zet.) We zitten helemaal in de poep van het schip (er moet beslist een nautische term voor bestaan, waar mijn oververmoeid brein op de moment niet op kan komen), de allerlaatste kajuit op de owner's cabin na. Is naar 't schijnt een heel stabiel plekje, en er is haast geen passage op de gang.
Het eten was niet geweldig. Free seating, keuze uit twee set-menu's, tafels van acht of vier. En een meest horriebel rammelan orkest waar heel onze tafel horendul van werd. Twee trienen (waarvan 1 een verbouwde man was) die op iets van de orde van de xylofoonachtigen rammelden, en 1 superbrein met jawel, weer een belleke. Om zot van de worden. Een Engels koppel dat bij ons aan tafel zat en juist 30 uur reizen in de kleren hadden zitten, begonnen zo ongeveer sterrekes te zien van muzikale jetlag.
't Is wel plezant dat iedereen waar we tot hiertoe mee gesproken hebben allemaal al een groot stuk van de wereld gezien heeft. Hier wordt over Bora Bora, Laos en Hong Kong gesproken alsof het over de Ardennen en het Zwarte Woud gaat. Wel geestig want iedereen is op al die plaatsen op andere tijdstippen geweest en het is heel interessant om de evolutie van die plekken te kunnen volgen. Enfin, dat waren dan de leuke gesprekken. Voor de rest hadden we twee IT-specialisten aan tafel die mekaar hier leerden kennen, en die zijn nogal rap in hun twilight zone terechtgekomen. De ene schrijft banksoftware (een ongetrouwde computernerd die hier met zijn pa is), en de andere heeft een bedrijf dat software maakt voor de afvalverwerkende sector. Heel origineel wel. De mens rots er ook heel de wereld voor af, en is iets meer dan stinkend rijk. Tja, afvalverwerken en stinken, das logisch nietwaar.
Hij en zijn vrouw zitten in een van de zes superkajuiten aan dek. Iets groter dan de onze wel, met een iets breder bed. En met een hoekzitbadje in plaats van een douche. En met verschillende ramen, spijtiggenoeg kunt ge ze wel niet openzetten, of de gordijntjes opendoen, want iedereen loopt er konstant voorbij omdat die kajuiten vlak aan 't zwembad gelegen zijn. Op hun kast hebben ze een gigantisch bloemstuk staan, zodanig dat dat oppervlak ook alweer voor de mensheid verloren is. Al bij al dus een kot om niet jaloers op te zijn.
Om 10 uur stipt is ze uitgevaren. Heel veel crewmensen zijn Oekraïners. Gezellig met de 2nd engineer, Costa, staan praten. Een toffe kerel met een plezante zin voor humor. Evenals de kapitein is hij ook een Oekraïner. Ze gaan me hier misschien nog van mijn dégout van Russen afhelpen. Costa vertelde wel dat het niet simpel is om samen te werken met de Indische matrozen, die mannen spreken wel Engels, maar weten zelfs niet of ge een vijs naar rechts of naar links moet draaien om ze vast te zetten. Het moet echt héél erg zijn.
Ze zijn vanmorgen juist aangekomen van de grote overtocht vanuit Italïe (tijdens onze zomermaanden doen ze cruises in Europa). Het is nu het eerste trajekt dat ze terug in Azië varen na de SW-monsoon. Ze hebben er een maand over gedaan met wind tegen en stroming tegen (want de NE-monsoon is te vroeg begonnen). Alles op motor moeten varen, de zeilen kwamen er niet aan te pas. En dan vanmiddag nog enkele uren te laat in Phuket aangelegd. Die bemanning was blij dat ze er geraakt waren. De kapitein vertelde vanavond ook dat heel het klimaat op de wereld precies aan 't veranderen is. Zelfs de moessons verschuiven.
Ze is op de motoren de haven van Phuket uitgelopen, maar ze hebben wel direkt de zeilen van twee masten kunnen hijsen want de wind zat goed. Nou ja, 't is ook voor de show natuurlijk (alhoewel, we varen ondertussen toch al meer dan een uur zonder motor). Ze hadden het goed aangepakt. Heel theatraal. Tijdens het hijsen van de zeilen speelden ze Conquest of Paradise van Vangelis, en dat had wel iets. De lichtjes van Phuket zien achterblijven, die enorme flappen stof die zachtjes de lucht ingaan, en de wind die opsteekt, en eindelijk eens een koppel of duizend sterren want het was eens niet bewolkt. Natuurlijk moet er ook de nodige show bij.
De mannen moesten manueel de zeilen hijsen door aan de touwen te gaan trekken, en de showbol van dienst, ne grote blonde met een paardestaart, 'k weet nog niet wat zijn functie is, gewoon showbol denk ik, moest mij persé achteraf de touwen laten oprollen. Heb het spelleke maar meegespeeld, altijd nuttig iemand van de crew aan mijn kant te hebben om mijn mailkes verstuurd te krijgen. Alhoewel veel meer dan zijn touwen eens oprollen moet hij nu ook niet verwachten want ik ben allergisch aan alles wat animatie is.
De kapitein heeft ons op de brug de automatische piloot laten zien.
Wel praktisch, dan moeten ze maar met drie man zijn om heel 't boeltje in de gaten te houden. Het was natuurlijk de eerste avond wel druk aan dek, iedereen wou de afvaart meemaken, maar toch was het wel sfeervol. De meeste passagiers zijn van onze leeftijd, haast allemaal tussen de 35 en 55 schat ik, en heel normale mensen. Wel precies stuk voor stuk reisduiven, en dat is wel prettig om verhalen uit te wisselen.
Voila ik lig nu in mijn kooi. Paul ligt al te snurken. De boot wiegt overheerlijk, ik ga voor de eerste keer proberen te maffen zonder slaappil. Als het op een wiebelende boot niet lukt, lukt het nergens.
De Star-Flyer.
|