De Trein Ook naar de Scheldeprijs in Schoten gekeken ? Ik zit met een vraag, namelijk: "waar zijn de treintjes van weleer gebleven ?" Het is me reeds meerdere malen opgevallen dit seizoen, maar een treintje zoals in de goede oude tijd van Mario Cipollini of de vorige jaren nog van Alessandro Pettachi, dat ziet ge nu niet meer. Of kunnen ze het niet meer? Vroeger zetten die mannen zich aan de kop van de hele meute met zo een vijf- of zestal, en dat op vier of vijf kilometers van de finish. En de voorlaatste man van dat treintje kwam slechts van de kop op ongeveer 150 meter van de aankomst. Dan was het aan de kopman om die laatste hectometers aan volle snelheid te nemen. Bijna onmogelijk om daar nog overheen te komen. Dan moest ge al een echte sprinter zijn zoals het type Robbie Mc Ewen, en dan ook nog het juiste wiel hebben, om daar nog voorbij te komen. Maar nu beginnen ze al aan de kop te sleuren op 8 km van de meet en dat met slechts 2 of 3 man, met als gevolg dat er de laatste 2 kilometers niemand meer overblijft en de snelheid dan ook daalt. Dan is het voor de anderen natuurlijk veel gemakkelijker om uit de luwte te komen en heel het mechanisme te ontregelen. En dan moet de kopman het maar zelf zien op te lossen. Dus sportbestuurders van een sprinter: leer uw mannen in de volgende winter hoe ze een treintje moeten opzetten, en ook hoe ze het dan daarna perfect moeten uitvoeren. Voila, de beste stuurlui staan weeral eens aan de wal of aan den toog. Daarom na de koers zelf nog maar eens gaan rijden, en dat op een rustig tempo, of ook nog basis duurtraining genoemd. Afstand = 75 km, Gem = 27,1 km/u, Tijd = 2u55', HR = 126/154, Kcal = 1733