commentaren van de dagtekst 16 april tot en met 20 april
donderdag16april
Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn levensduur toevoegen? - Matth. 6:27.
Er is niet echt veel nodig om ons leven in stand te houden. We hebben alleen wat voedsel nodig, iets om aan te trekken en een slaapplaats. De rijken hebben een overvloed van deze dingen, en de armen moeten er misschien voor ploeteren. Maar alle eventuele verschillen worden vereffend als er een eind komt aan het leven; dan worden al die dingen onbelangrijk (Pred. 9:5, 6). Wil het leven dus zin en waarde hebben, dan kan en moet het niet enkel bestaan uit dingen die je kunt verwerven of bezitten. Of we nu rijk zijn of arm, we hebben niet in de hand hoe lang we leven. We weten zelfs niet of we morgen nog in leven zullen zijn. De Bijbel laat duidelijk zien dat alleen Jehovah "de bron van het leven" is, en alleen hij kan getrouwen "het werkelijke leven", of "het eeuwige leven", geven: leven zonder einde, in de hemel of op aarde. - Ps. 36:9; 1 Tim. 6:12, 19. w07 1/81: 13, 14
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:er is een gangbare uitdrukking en ik veronderstel dat die mondiaal kan weergegeven worden, namelijk: wij zijn in ons blootje ter wereld gekomen en wij zullen in ons blootje ervan verdwijnen. Deze figuurlijke uitdrukking maakt duidelijk wat het commentaar hierboven bedoelt.
De zin van het leven hangt dus absoluut niet af van de luxe en het comfort dat iemand zich kan of niet kan permitteren, alhoewel materiële zaken en het bezit van geld, het leven kunnen veraangenamen, maar dat blijkt in de praktijk niet altijd waar te zijn. Diezelfde dingen kunnen het leven ook enigszins verlengen en ook hier is dit in de praktijk evenmin altijd waar.
Maar zonder geld is het zeker niet gemakkelijker, eerder veel moeilijker. Waar ligt dan het probleem?
Het antwoord ligt waarschijnlijk gedeeltelijk in Spreuken30:7-8." Twee dingen heb ik van u gevraagd. Onthoudt ze mij niet voordat ik sterf.8 Onwaarheid en het leugenachtige woord, doe ze ver van mij. Geef mij noch armoede noch rijkdom".
Hoe houden die twee verschillende vragen nu verband met het thema?
Laat mij eens proberen: onwaarheidheeft de betekenis van iets dat niet waar is. In de reclamewereld is het schering en inslag om producten verkeerd voor te stellen, maar daarom liegen ze nog niet. Op de keper beschouwd is dit voor mij op zijn minst hetzelfde, eerder erger. Het misleidt zowel de gebruiker van het product als de wetgever.
Hetleugenachtige woord daarentegen is een opzettelijke onwaarheid met een motief en doel. Het verschil zit voor mij in het feit dat een "leugen" gemakkelijker aangetoond en aangeklaagd kan worden. Wat echter niet van het motief of het doel kan worden gezegd.
In de religieuze wereld is het nog veel erger dan in de reclamewereld. Ieder georganiseerde religie heeft zowel een kerkelijk gezag als het beroep dat zij kan doen op de wereldlijke autoriteiten. Rom. 13. Het omgekeerde is ook waar, maar in veel mindere mate.
Ik besluit met de aanhaling uit hun commentaar hierboven: De Bijbel laat duidelijk zien dat alleen Jehovah "de bron van het leven" is, en alleen hij kan getrouwen "het werkelijke leven", of "het eeuwige leven", geven.
De meeste mensen zullen God, of wat het ook moge betekenen, als die bron erkennen, ik ook. dat Hij en alleen HIJ het "werkelijke leven of het eeuwige leven" kan geven aan getrouwen, daar twijfel ik evenmin aan.
Waar ik evenmin aan twijfel is dat, volgens de organisatie en het besturende lichaam, alleen Jehovah's Getuigen gered zullen worden omdat alleen zij prediken overeenkomstig de richtlijnen van de organisatie en het besturende lichaam. Ik heb het reeds gezegd dat de prediking van huis tot huis, van deur tot deur tot een leerstelling is verheven door de organisatie en het besturende lichaam, niet omdat het een Bijbelse leerstelling is, want dat is het niet, maar omdat het de enige manier is waarop zij hun publicaties wereldwijd gratis en voor niks kunnen laten verspreiden door lichtgelovigen.
Uiteraard zal ook hun prediking mensen tot God brengen. of ze als groep zullen overleven is eerder een vraagteken omdat zij eerder mensen gehoorzamen en voor hen laten beslissen.
Het blijft een feit dat niet alle Getuigen van Jehovah Christenen zijn en niet alle Christenen zijn daarom Jehovah's Getuigen.
Psalm37:29. "De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.
Handelingen10:34-35. "Toen opende Petrus zijn mond en zei: Ik bemerk zeer zeker dat God niet partijdig is,35 maar in elke natie is de mens die hem vreest en rechtvaardigheid beoefent, aanvaardbaar voor hem".
Vrijdag17april
Hoe goed en hoe aangenaam is het als broeders in eenheid te zamen wonen! Ps. 133: 1.
Satan gebruikt onderlinge conflicten als een valstrik om verdeeldheid onder Jehovah's volk te zaaien. Sommigen worden levend door de Duivel gevangen doordat ze toelaten dat onderlinge conflicten de vrede en eenheid verstoren en afbreuk doen aan de schitterende geestelijke voorspoed die Jehovah tot stand heeft gebracht. Tijdens de Eerste Wereldoorlog probeerde Satan het aardse deel van Jehovah's organisatie te vernietigen door een frontale aanval te ondernemen, maar zonder succes (Openb. 11:7-13). Vanaf die tijd probeert hij op sluwe manieren onze eenheidte verstoren. Als we toelaten dat onderlinge conflicten verdeeldheid veroorzaken, bieden we Satan een houvast. We zouden daardoor de werking van de heilige geest in ons eigen leven en ook in de gemeente kunnen belemmeren. Satan zou daar heel blij mee zijn, want elke verstoring van de vrede en eenheid van de gemeente vormt een belemmering voor de prediking. - Ef. 4:27, 30-32. w07 1/103: 15, 16
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:ik heb het reeds eerder gezegd en geschreven dat het "wreed" gemakkelijk is om Satan de schuld te geven.
Dus ook van de conflicten in de afzonderlijke gemeenten en ik ga erbij zeggen, van de conflicten in de bijkantoren en het hoofdkantoor. Ik heb dat niet uit mijn duim gezogen want dat staat zowel in de jaarboeken als in het Verkondigersboek.
Daarom is het ook een contradictie dat die conflicten de vrede en eenheid verstoren en afbreuk doen aan de schitterende geestelijke voorspoed die Jehovah tot stand heeft gebracht. De Bijbel benadrukt dathetresultaat van Gods Heilige Geest merkbaar zou zijn aan datgene wat hij tot stand laat komen in de gemeenten en bij de individuele personen.
Galaten5:22-23. "De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof,23zachtaardigheid, zelfbeheersing".
2Korinthiërs3:1. "Jehovah nu is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid".
Jakobus3:18. "Bovendien wordt het zaad van de vrucht der rechtvaardigheid gezaaid onder vredige omstandigheden voor hen die vrede maken".
De tegenstrijdigheden die de organisatie en het besturende lichaam in de loop van hun moderne geschiedenis hebben geschreven spreekt meer tegen hen dan voor hen met al het goede dat zij over zichzelf schrijven. Alleen zijn niet al Jehovah's Getuigen daar van op de hoogte of willen ze het zien.
Toch zegt de Bijbel volgens Mattheüs10: 26 "Vreest hen daarom niet, want er is niets bedekt dat niet ontdekt zal worden, en verborgen dat niet bekend zal worden". Zou de organisatie en het besturende lichaam dat niet geloven?Of staan zij ook hierboven?
Die situatie in hun commentaar verwijst naar de vervolging tijdens de eerste Wereldoorlog waardoor 7 leden voor 9 maanden in de gevangenis terecht kwamen.
Wat je niet mag vergeten of niet kon weten is dat de natiën hun vernietiging was voorzegd en er wel degelijk heel wat aantijgingen, terecht of onterecht, over die natiën wereldomvattend (?) waren verspreid juist door de organisatie en het 'besturende lichaam.
Wat de vervolging tijdens de tweede Wereldoorlog betreft, vooral in nazi Duitsland, die is grotendeels uitgelokt door de brieven van Rutherford naar Hitler. Zie voor deze inlichtingen de website http://www1.tip.nl/t661020/index.html
Deze hebben uiteraard niets te maken met de conflicten binnen de organisatie en het besturende lichaam. Alleen zijn die problemen niet in overeenstemming met de prediking. Zoals het commentaar van hen zegt,"elke verstoring van de vrede en eenheid van de gemeente vormt een belemmering voor de prediking".
Ik zeg, dat iedere gemeente waar geen vrede en eenheid is, niet zou mogen prediken. En daar komt nog bij dat, iedere verkondiger die met een conflict in zijn gezin of met een geloofsgenoot geconfronteerd wordt, evenmin zou mogen prediken.
Zulk een gemeente of zo 'n verkondiger kan onmogelijk met "vrijmoedigheid" van deur tot deur gaan. Maar daar zal de organisatie en het besturende lichaamniet van wakker liggen want dan ligt de prediking plat.
Het is dus niet dat men een Christen moet zijn, maar een prediker. En dat klopt aan geen kanten.
zaterdag18april
Jehovah staat aan mijn zijde; ik zal niet vrezen. - Ps. 118:6.
Het zal niet lang meer duren of we zullen geweldige en ontzag inboezemende gebeurtenissen meemaken. Ze houden allemaal verband met de rechtvaardiging van Jehovah's recht om te regeren, zijn universele soevereiniteit. En bedenk wel: als we loyaal blijven aan Jehovah en pal staan voor zijn soevereiniteit, zullen we in de gelegenheid zijn een aandeel te hebben aan de heiliging van Jehovah's naam en de vervulling van zijn voornemen. Wat een onschatbare vreugde zal dat zijn! Zijn we voorbereid op die betekenisvolle gebeurtenissen? Hebben we geloof in Jehovah's reddende macht? Vertrouwen we erop dat hij ons op het juiste moment en op de beste manier te hulp zal komen? Bij de beantwoording van zulke persoonlijke vragen kunnen we in gedachte houden wat de apostel Paulus tegen zijn medechristenen in Rome zei: "Alle dingen die eertijds werden geschreven, werden tot ons onderricht geschreven, opdat wij door middel van onze volharding en door middel van de vertroosting uit de Schriften hoop zouden hebben." - Rom. 15:4. w07 15/122: 5, 6
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:het is bijna ongelooflijk dat mensen, ook ik, geloof stelde in een belofte die het zelfs in Paulus tijd goed deed. Hebreeën10:37-38. "Want nog een zeer korte tijd en hij die komt, zal komen en zal niet uitblijven.3!"Maar mijn rechtvaardige zal wegens geloof leven en "indien hij terugdeinst, heeft mijn ziel geen behagen in hem. In werkelijkheid heeft tijd geen enkele betekenis i.v.m. geloof, daarom heb ik zowel 'tijd' als 'geloof' benadrukt.
Om het jou gemakkelijk te maken druk ik hier een gedeelte af uit De Wachttoren, 15 november 1968, blz. 691-92 paragraaf 30: "Moeten wij uit deze studie opmaken dat de strijd van Armageddon tegen de herfst van 1975 geheel achter de rug zal zijn en dat de langverwachte duizendjarige regering van Christus dan zal beginnen? Mogelijk, maar wij moeten nog afwachten hoe nauwkeurig de zevende duizendjarige periode van 's mensen bestaan samenvalt met de op een sabbat gelijkende duizendjarige regering van Christus. (...) Het zal hooguit een verschil van weken of maanden, niet van jaren, betreffen" ()
Ondanks deze boute verzekering is het einde niet gekomen daarom komt zoveel jaren later de ONTWAAKT VAN 9322/3blz.4Waaromzovaakeenvalsalarm?
Jehovahs Getuigen hebben in hun vurige verlangen naar Jezus tweede komst jaartallen genoemd die onjuist zijn gebleken. Daarom hebben sommigen hen valse profeten genoemd. In geen van deze gevallen hebben zij zich echter aangematigd voorzeggingen in de naam van Jehovah te uiten. Nooit hebben zij gezegd: Dit zijn de woorden van Jehovah.
In De Wachttoren, het officiële tijdschrift van Jehovahs Getuigen, is gezegd: Wij hebben niet de gave van profetie (...)
Dit impliceert geen excuses van de organisatie en het besturende lichaam, maar een aantijging tegen diegenen die hen "valse profeten" noemden.
In deze aantijging wordt duidelijk afstand gedaan van Gods Woord de Bijbel door te beweren dat zij nooit in de naam van "JEHOVAH de gepubliceerde inlichtingen wereldwijd hebben gebracht en brengen.
IN WIENS NAAM IS HET DAN WEL? In de naam van de heerser van deze wereld?
Wanneer de organisatie en het besturende lichaam nog altijd de tijd benadrukt is het zeer onwaarschijnlijk dat dit oprecht is. Het enige dat zij er mee bereiken is dat hun mensen gewoon wachten op die dag uit angst dat zij anders uit de boot zullen vallen terwijl de essentie van hun geloof verloren gaat.
zondag19 april
Wij weten dat de gehele schepping tot nu toe voortdurend te zamen zucht en te zamen pijn lijdt. -Rom. 8:22.
Jehovah heeft geen schuld aan het enorme lijden dat al zo lang bestaat (2 Sam. 22:31). Een deel van de schuld ligt bij de mensen. "Zij hebben verderfelijk gehandeld, zij hebben verfoeilijk gehandeld in hun gedragingen" (Ps. 14:1). Jehovah heeft onze eerste ouders een goede start gegeven. Het enige wat nodig was om het zo te houden, was gehoorzaamheid aan hem. Maar Adam en Eva kozen voor onafhankelijkheid. Omdat onze eerste ouders zich van Jehovah afkeerden, zou hij hun volmaaktheid niet langer in stand houden. Ze zouden achteruitgaan totdat de dood hen opeiste. Wij hebben die onvolmaaktheid van hen geërfd (Gen. 3:17-19; Rom. 5:12). Bij het ontstaan van alle lijden is ook het geestelijke schepsel betrokken dat als Satan bekend kwam te staan. Hij bracht Adam en Eva ertoe onafhankelijk te willen zijn van Jehovah, alsof ze daardoor "als God [konden] zijn, kennend goed en kwaad". - Gen. 3:5.w07 15/82: 4-6
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:het thema van boven vermelde wachttoren artikel is "Het verduren van lijden kan ons tot voordeel strekken". En dat is zeker waar, maar dat is ook het geval met alles wat iemand ervaart wanneer hij of zij er iets willen uit leren.
Volgens de gegevens uit De Wachttoren van november 1968 blz. 691 zou de mens in 4026 geformeerd zijn geworden en bijgevolg in 1975 de gerespecteerde ouderdom van ~6000 jaar hebben gehad. Op deze dag zou dit dan 4026 + 2009 = 6035 jaar moeten zijn.
Het Bijbels gegeven dat onze eerste volmaakte ouders in de fout gingen en wij als ongeboren nageslacht eveneens, was het begin van het lijden. Ik of wij, kunnen ons geen voorstelling maken van al het lijden dat tussen "toen en nu" ten hemel moet opgestegen zijn.
In De Wachttoren van19701 januariblz.14-15par.39staat onder het onderkopje "Denaderendevredevanduizendjaar" het volgende:
§ 39 In recentere tijd zijn ernstige bijbelonderzoekers de chronologie van de bijbel opnieuw nagegaan. Volgens hun berekeningen zouden de zes millennia van s mensen bestaan op aarde in het midden van de jaren zeventig eindigen. Het zevende millennium van s mensen schepping door Jehovah God zou dus binnen nog geen tien jaar beginnen.
De voetnoot van De Wachttoren verwijst dan ook nog naar:
Het boek Aid to Bible Understanding, bladzijde 333 onder Chronologie. Ook het boek Eeuwig leven in de vrijheid van de zonen Gods, de bladzijden 27-37, onder het onderkopje Zesduizend jaar van menselijk bestaan lopen ten einde, uitgegeven in 1968.
Voeg hier de duizendjarige regering van Jezus Christus bij dan heb je zevenduizend jaar of één scheppingsdag. Juist of niet juist?
Tenzij die schepping van Adam en Eva nog veel vroeger in zijn werk is gegaan? Uiteindelijk zijn de scheppingsdagen van 7000 jaar geen vast gegeven meer.
Het Inzicht boek zegt op 2blz.826 over de Schepping:
Dat elk van de scheppingsdagen niet slechts 24 uur heeft geduurd maar zich over een langere tijdsperiode heeft uitgestrekt, zelfs over duizenden jaren, strookt beter met het geologische bewijsmateriaal dat in de aarde zelf is aangetroffen.
Nu kun je de subtiele manier van de organisatie en het besturende lichaameens op een voor hun praktische manipulatie en indoctrinatie van heel dichtbij bekijken, en daar heb je echt geen vergrootglas voor nodig.
Ik benadruk de zin "Dat elk van de scheppingsdagen niet slechts 24 uur heeft geduurd".(...)
Dit moet zijn "Dat elk van de scheppingsdagen niet slechts7000 jarenheeft geduurd"(...).
Omdat niet de organisatie en het besturende lichaam, maar de Creationisten die "24 uur" stelling gebruiken, maar de organisatie en het besturende lichaam gebruikten 7000 jaar voor één scheppingsdag.
Ik zei en schreef "gebruikten" want door de druk van buitenaf dienden zij hun Bijbels standpunt te verlaten en te herzien.
Met andere woorden gezegd en geschreven, is een scheppingsdag dan 70.000 jaar of 700.000 jaar of nog veel langer? Dat weet ik niet, de organisatie en het besturende lichaamook niet, maar van hun standpunt dat wij in de laatste dagen leven gaan zij niet af.
En misschien hebben zij gelijk, maar de organisatie en het besturende lichaam hebben reeds zoveel moeten herzien en aanpassen dat hun manier van doen niet te verontschuldigen is.
Subtiliteit is door hen tot een kunstvorm verheven.
Maandag20april
Heer, wees ons barmhartig, Zoon van David! - Matth. 20:31.
Toen Jezus Jericho verliet, zaten er aan de kant van de weg twee blinde mannen die hem smeekten of hij door een wonder hun gezichtsvermogen wilde herstellen. Dat deed hij, maar hij verrichtte het wonder niet op een koele, zakelijke manier. "Door medelijden bewogen," zegt de Bijbel, "raakte Jezus hun ogen aan, en onmiddellijk kregen zij het gezichtsvermogen" (Matth. 20:30-34). Medelijden bewoog Jezus ertoe veel wonderen te doen voor blinden, door demonen bezetenen, melaatsen en ouders met een ziek kind (Matth. 9:27; 15:22; 17: 15; Mark. 5: 18, 19; Luk. 17: 12, 13). Uit het voorbeeld van Jehovah God en Jezus Christus blijkt dat barmhartigheid twee aspecten heeft: gevoelens van mededogen of medelijden met behoeftigen, en daden waardoor deze mensen geholpen worden. Beide elementen zijn nodig wil iemand barmhartig zijn. In de Bijbel duidt barmhartigheid meestal op een positieve uiting van vriendelijke consideratie tegenover behoeftigen. w07 15/91: 6, 7
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:wanneer ik Jezus Christus 'handelingen tegenover de behoeftigen vergelijk met wat mensen in het algemeen doen zie ik werkelijk veel gelijkenis. Het is duidelijk dat er nu numeriek gezien veel meer behoeftigen zijn dan in Jezus tijd. De motivatie van Jezus Christus kwam vanuit zijn hart zoals het commentaar hierboven duidelijk maakt. Voor Jezus Christus was het geen éénmalige affaire, maar een deel van zijn levenswijze. Hij deed dit eveneens zonder onderscheid te maken tussen rijk of arm, man of vrouw en zelfs kinderen konden op hem rekenen. Zijn woorden waren volmaakt in overeenstemming met zijn daden.
Natuurlijk is er weer het één en het ander dat mij intrigeert, dat kan niet anders.
Ik, maar gij ook, ziet toch dat er in onze westerse samenleving die relatief rijk is veel geld en goederen gevraagd en gekregen worden. Er zijn verschillende organisaties en vrijwilligers die zich daadwerkelijk inzetten om anderen te helpen.
Nu kan men zeggen dat dit de "beruchte druppel op een hete plaat is" maar het wordt tochmaar gedaan. Soms zelf met redelijke inspanningen en zelfopoffering.
Aan de andere kant heb je dan veel organisaties die rijk en machtig zijn en niets of sporadisch iets bijdragen aan de noden die gelenigd moeten te worden, au contraire, er zijn er die het zelfs veroorzaken en in de hand werken.
De tegenstellingen in de wereld zijn enorm en zelfs in bepaalde landen schrijnend door het ten toon spreiden van persoonlijke luxe en rijkdom, terwijl naast de deur mensen creperen van de honger. Dood gaan door gebrek aan verzorging. Nog niet gesproken van oorlogen en oorlogsmateriaal dat bijna alle menselijke behoeften zou kunnen dekken, inbegrepen het ruimteonderzoek enz.
Hierdoor is dan ook een klimaat gecreëerd waar religie handig gebruik van maakt om mensen een toekomst voor te spiegelen dat er mettertijd een paradijs zal zijn voor de getrouwen. Hiermee kom ik waar ik naar toe wilde. Praktisch alle grote religies bezitten een rijkdom die niet te overzien is, maar praktisch nooit ingezet zal worden om het voor anderen beter te maken.
Daar bedoel ik mee dat in de meeste gevallen waar zij dat wel doen het via een speciale en specifieke omhaling verkregen wordt, terwijl het eigen kapitaal en de onroerende goederen aangroeien.En vergeet ook niet de macht van de "RECLAME".
Moet ik nog eens aanhalen dat via de nieuwsmedia, de BBC ooit gezegd is geweest dat de organisatie en het besturende lichaaméén van de rijkste religieuze organisaties zijn?
Waarom viseer ik hen? Omdat zij beweren door Gods geest geleid te worden, dat zij Jezus Christus als hun leider volgen, dat zij ooit hebben gezegd nooit geld, of wat er mee overeenkomt, te zullen vragen. Maar regelmatig, minstens eens per jaar verschijnt er een artikel hoe je op verschillende manieren geld erfenissen of eigendommen kunt overmaken aan de organisatie en het besturende lichaam.
Ziehier een voorbeeld: w041/11blz.22Kentuhetgelukdatvoortkomtuitgeven?***
BIJDRAGENVOORHETWERELDOMVATTENDEWERK
Velen zetten een bedrag opzij dat ze deponeren in de bijdragenbussen met het opschrift: Bijdragen voor het wereldomvattende werk Mattheüs 24:14.
Elke maand maken de gemeenten deze bijdragen over naar het plaatselijke bijkantoor. Vrijwillige bijdragen kunnen ook overgemaakt worden naar het bijkantoor dat het opzicht over uw land heeft. Kijk voor het adres op bladzijde 2 van dit tijdschrift.
LENINGONDERSPECIALEVOORWAARDEN
Geld kan in bewaring worden gegeven met de bepaling dat het aan de gever kan worden geretourneerd als hij erom vraagt.
OVERIGEMANIERENVANGEVEN
Hiertoe behoren:
Verzekering: Het Wachttorengenootschap kan worden genoemd als begunstigde van een levensverzekeringspolis of van een pensioenregeling.
Aandelenenobligaties: Aandelen en obligaties kunnen als gift aan het Wachttorengenootschap worden overgedragen.
Testamenten: Bezittingen en geldmiddelen kunnen aan het Wachttorengenootschap worden vermaakt door middel van een rechtsgeldig testament.
Schrijf voor nadere inlichtingen betreffende deze kwesties naar het plaatselijke bijkantoor van Jehovahs Getuigen.