Inhoud blog
  • De woordvoerders van God? mijn kloefen Louise
  • NEDERIGHEID EN LOYALITEIT, VOOR WIE?
  • NEDERIGHEID EN LOYALITEIT, VOOR WIE?
  • GIJ DIE ZEGT LIEG NIET, LIEG JIJ?
  • WAT IS WAARHEID?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    seniorennet.be/eleutheros
    HERKENNEN - ERKENNEN
    14-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.commentaar van 16 tot en met 20 maart

    MAANDAG  16  MAART

    Als pijlen in de hand van een sterke man, zo zijn de zonen der jeugd. -Ps. 127:4.

    Koning Salomo vergeleek kinderen met "pijlen in de hand van een sterke man". Laten we eens zien hoe we die illustratie kunnen toepassen. Een boogschutter heeft de pijl maar een betrekkelijk korte tijd op zijn boog. Om het doel te treffen, moet hij hem snel laten gaan. Zo hebben ook ouders maar een betrekkelijk korte tijd om in hun kinderen oprechte liefde voor Jehovah aan te kweken. De jaren vliegen voorbij, en voor je het weet zijn de kinderen groot en gaan ze het huis uit (Matth. 19:5). Zullen ze het doel treffen, dat wil zeggen, zullen de kinderen God blijven liefhebben en dienen als ze het huis uit zijn? Dat hangt van heel veel factoren af. Drie daarvan zijn de bekwaamheid van de ouders, de omgeving waarin de kinderen opgroeien en de manier waarop de 'pijl', het kind, reageert op de opleiding die hij of zij ontvangt.   Wachttoren 2007 1 september 2e studieartikel § 2

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  De Bijbelse illustratie die de organisatie of het besturende lichaam hier voor het gezin gebruikt is duidelijk en kan gezinnen helpen om doeltreffende methoden te gebruiken om hun kinderen een goede start te geven. De toepassing is uiteraard dat zij, die kinderen, in God blijven geloven. De factoren zijn legio en de drie die genoemd worden spelen beslist een grote rol, maar zijn daarom nog niet doorslaggevend.

    Om met de ouders te beginnen, is het niet zozeer hun bekwaamheid, maar hun eigen  instelling. Doen zij het voortreffelijk en bereidwillig? Zijn zij enthousiast en vreugdevol? Spreiden zij de vrucht van de geest ten toon? Studeren en mediteren zij? Doen zij opzoek- en naslagwerk? Behandelen zij anderen zoals zijzelf behandeld willen worden? Hebben zij de Christelijke moed om andere terecht te wijzen en een terechtwijzing te waarderen voor wat ze is? Stellen zij het kwade aan de kaak zonder aanzien des persoons? Meten zij met een en dezelfde maat, de Bijbelse, de menswaardige? Vervolledig gerust deze opsomming.

    Als deze basis er is naar het persoonlijk kunnen en vermogen, moet men zich niet te veel zorgen maken over het milieu of de aard van het kind.

    Alleen dit nog, misschien nog belangrijker dan wat de ouders doen, is de beïnvloeding van hun eigen geest door hun eigen mentor of raadsman, vooral hun geestelijke leidsman of mannen.

    Het is niet voor niets dat de organisatie en het besturende lichaam dit thema laat vooraf gaan aan het studieartikel waarmee de volgende bladzijde begint.

    Wanneer een mentor zoals beschreven hier juist boven, geen gerechtvaardigde kritiek kan en wilt aanvaarden hou hem dan op zijn minst in het oog. Vooral wanneer jij je eigen geoefend geweten het zwijgen moet opleggen.

    De kans is onredelijk groot dat hij erop uit is je te misleiden en te manipuleren.

    Ik las in het boek "JUDASHART" van Ingrid BLACK  volgend nadenkertje:

    Want giftig van natuur is mijm'rend argwaan.

    Die in den aanvang schier onschuldig smaakt,

    Maar, als zijn werking op het bloed begint,

    Gelijk een miin vol zwavel brandt.                          Othello, derde bedrijf, scène  14

     

    DINSDAG  17  MAART

    Zoekt het goede, en niet het kwade . . . Haat het kwade en hebt het goede lief. -
    Amos 5: 14, 15.

    Bijna een kwart eeuw geleden waarschuwde De Wachttoren ware aanbidders van God liefdevol voor bepaalde tv-series. Over de subtiele uitwerking van populaire soaps werd opgemerkt: "Het verlangen naar liefde wordt aangevoerd als rechtvaardiging voor elk gedrag. Een ongehuwd zwanger meisje zegt bijvoorbeeld tegen een vriendin: 'Maar ik hou van Victor. Het kan me niet schelen .... Zijn baby te krijgen is me alles waard!' De zachte achtergrondmuziek maakt het moeilijk haar handelwijze zo slecht te vinden. U houdt ook van Victor. U voelt sympathie voor het meisje. U 'begrijpt het'. 'Het is verbazingwekkend hoe je het goed kunt praten', verklaarde een kijkster die later tot bezinning kwam. 'We weten dat immoraliteit slecht is .... Maar ik besefte dat ik er mentaal aan meedeed.'" Is het echt goed te praten als een christen ervoor kiest voor zijn ontspanning naar de soort mensen te kijken die hij nooit ofte nimmer in zijn huis zou uitnodigen? w07 1/10 3:11-13

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  Ik wil het gevaar van gelijk welk media niet onderkennen omdat het reëel is. In het commentaar op de dagtekst van 5 februari werd reeds bijkomend en bijhorend commentaar gegeven over de T.V. als medium. De waarschuwingen zijn herhaaldelijk te lezen geweest in de publicaties en de vergaderingen van de organisatie en het besturende lichaam. Hoe specifiek de raad die men ook maar geeft is, het blijft uiterst delicaat. In feite kan en mag men alleen maar waarschuwen voor schadelijke programma's. En dan rijst de vraag uiteraard, wat is of zijn schadelijke programma's? Of wie bepaalt dat? Vanaf het moment dat men programma's bij name noemt kom je in de privacy. Sta even stil bij het commentaar van de organisatie en het besturende lichaam hierboven. Men noemt het "populaire soaps" en wanneer ik van alle leden van de organisatie en misschien zelfs van enkele gezinsleden van het besturende lichaam, telkens één € zou moeten krijgen van hen die regelmatig naar soaps kijken, ik zou zeker en vast enkele mooie buitenlandse reizen kunnen maken, hotel inbegrepen.

    Ik kan je de verzekering geven, wat misschien niet echt nodig was, dat zelfs op grote openbare vergaderingen titels genoemd werden, bepaalde dansen, spelen, en programma's. Evenzo m.b.t. openbare lezingen door ouderlingen.

    Soms worden er voorbeelden aangehaald van een vliegtuig die passagiers of een vracht verplaatst op een rationele manier. Maar dat zelfde vliegtuig kan ook bommen uitwerpen en mensen vermoorden. Zo ook met een mes, schaar, een straalkacheltje, een zakdoek enz. Met andere woorden: alles wat normaal goed is kan en worden misbruikt. En dat gaat ook op voor de T.V., de P.C., boeken, tijdschriften, songs, voordrachten of lezingen enz?

    Heel eenvoudig door die eenzijdig te gebruiken. Wanneer je de T.V. alleen maar slecht maakt zal hij slecht zijn. Bedenk eens naar hoeveel educatieve programma's je kunt zappen? En ook hier gaat het op voor de P.C. en andere media.

    Vergelijkt het maar eens met het gezinsleven boekje  hfdst. 8 blz. 113 par. 30 Uw rol als ouders: "Geef uw kind te kennen dat hij niet deugt en hij zal waarschijnlijk bewijzen dat u gelijk hebt. Verwacht het goede van uw kind, en u moedigt hem aan om dienovereenkomstig te leven".

    Leer hun de goeie kanten, de echt ontspannende, de leerzame en opbouwende, maar vergeet niet dat kinderen zelf ook willen ervaren en experimenteren.

    Ik spreek uit ervaring alhoewel door schade en schande verkregen, maar ik ben tevreden en gelukkig met mijn kroost.

    WOENSDAG  18  MAART

    De wijsheid van boven is ... vol van barmhartigheid. - Jak. 3:17.

    Uit de manier waarop we onze tong gebruiken, blijkt of we de wijsheid hebben die "vol van barmhartigheid" is. Wat zegt het over ons als we uit jaloezie of twistgierigheid zouden opscheppen, liegen of roddelen? Psalm 94:4 zegt: "Alle beoefenaars van wat sChadelijk is, blijven maar pochen over zichzelf." En hoe snel kan nadelig gepraat de goede reputatie van iemand die onschuldig is, schaden! (1 Kon. 21:7-13; Ps. 64:2-4; Spr. 14:5) Na over het misbruiken van de tong te hebben gesproken zegt Jakobus:

    "Het is niet juist, mijn broeders, dat deze dingen zo blijven geschieden" (Jak. 3:10b). Ware barmhartigheid vereist dat we onze tong op een zuivere, vredelievende en redelijke manier gebruiken. Jezus zei: "Ik zeg u dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij spreken, rekenschap zullen geven op de Oordeelsdag" (Matth. 12:36). Het is dus heel belangrijk dat we barmhartig zijn in het gebruik van onze tong! w07 15/9  2: 10,11

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  De volledige tekst is: Jakobus 3:17-18. Maar de wijsheid van boven is allereerst zuiver, vervolgens vredelievend, redelijk, bereid tot gehoorzamen, vol van barmhartigheid en goede vruchten, geen partijdig onderscheid makend, niet huichelachtig. 18 Bovendien wordt het zaad van de vrucht der rechtvaardigheid gezaaid onder vredige omstandigheden voor hen die vrede maken.

    Het onderwerp dat Jakobus hier bespreekt is "de tong" en hij zegt dan ook in hoofdstuk 3:8. De tong echter kan geen mens temmen. Ze is een weerspannig, schadelijk ding, vol dodelijk gif.

    Ik heb de getuigenissen van tientallen gedupeerden die door dit schijnbaar onooglijk instrument de organisatie en het besturende lichaam hebben verlaten. Jakobus wist dus heel goed waarover hij sprak.

    De organisatie en het besturende lichaam  hebben over roddel en laster in de loop van hun geschiedenis reeds veel hectoliters inkt besteed aan die onderwerpen, maar zonder resultaat.

    Het blijft één van de grootste struikelblokken in de afzonderlijke gemeenten, maar ook in de organisatie en het besturende lichaam. Zelf in hun bethelhuizen en bijkantoren. Dat is misschien cru gezegd en geschreven en daarom probeer ik het te verduidelijken.

    In de eerste plaats is de tong letterlijk de spreekbuis van het hart, het verstand en 'onverstand'.

    U zult het beter begrijpen dat wat de mond uitkomt, volgens Jezus Christus, uit het hart komt en dat Hij zei dat dit de mens verontreinigt. Mattheüs 15:18. "Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart voort en dat verontreinigt de mens" .

    Buiten onschuldig geklets dient ieder mens erop te letten wat hij zegt en eventueel zichzelf te corrigeren vóór een ander dit zou moeten doen. Hoeveel doen daar moeite voor?

    In de tweede plaats is de tong de heraut van datgene wat geschreven wordt en dat volgt dezelfde weg. Buiten onschuldige en geijkte artikelen over gelijk wat moet men erop letten wat men schrijft en zichzelf eventueel corrigeren voordat een ander dit zou moeten doen. Hoeveel doen er daar moeite voor? Natuurlijk gaat dit ook voor mij op.

    Voor de organisatie en het besturende lichaam die, volgens eigen zeggen en schrijven, letterlijk als DE HERAUT van GOD optreden voor de mensheid,  is dit een enorme verantwoordelijkheid. Geen kleinigheid om standvastig de "waarheid" of "onwaarheid" te openbaren. Niet alleen hun eigen reputatie en dat van hun aanhangers is er bij betrokken, maar vooral en in de eerste plaats de reputatie van de God die zij bij eigen zeggen en schrijven, vertegenwoordigen.

    IS DAT OOK ZO? Ja hoor! Alhoewel niemand volmaaktheid verwacht, maar wel eerlijkheid en openheid en de mogelijkheid om je te rechtvaardigen.

    DONDERDAG  19  MAART

    Leraar, zeg aan mijn broer dat hij de erfenis met mij deelt. - Luk. 12:13.

    Bij een gelegenheid toen Jezus over ernstige geestelijke dingen sprak, onderbrak een man hem met het bovenstaande verzoek. De man dacht er blijkbaar over na wat hij kon doen om er financieel op vooruit te gaan. Misschien probeerde hij munt te slaan uit Jezus' autoriteit en zijn reputatie als wijze rechter in menselijke aangelegenheden (Jes. 11:3, 4; Matth. 22:16). In elk geval bleek uit zijn vraag dat er iets mis was met zijn hart: hij had een ernstig gebrek aan waardering voor geestelijke dingen. Is dat geen goede reden om onszelf te onderzoeken? Op de vergaderingen is het bijvoorbeeld makkelijk onze gedachten te laten afdwalen of na te denken over wat we daarna willen gaan doen. In plaats daarvan moeten we luisteren naar wat er wordt gezegd en nadenken over manieren om de stof toe te passen, zodat we onze verhouding met onze hemelse Vader, Jehovah God, en onze medechristenen kunnen verbeteren.  Ps. 22:22; Mark. 4:24. w07 1/8  1: 3, 5

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  Dit is de vijfde maal dat Lukas 12 gebruikt wordt en deze keer is de gebruikte tekst de inleiding voor de herhaaldelijke illustratie in verband met materialisme.

    De organisatie en het besturende lichaam beseffen heel goed dat tijdens de vergaderingen de geest van de toehoorders gemakkelijk kan afdwalen.

    De niet geestelijke, maar eerder materialistische instelling, van de vragensteller is een doelgerichte methode om alle aanwezigen er attent op te maken om een persoonlijk zelfonderzoek te doen.

    De organisatie en het besturende lichaam hebben geen ongelijk om de aandacht te vragen of te willen stimuleren.

    Het is beslist de moeite om eens na te denken waarom sommigen zich laten afleiden.

    Is vergaderingbezoek een sleur geworden en waarom? Zijn het praktische altijd dezelfde thema's? Hoeveel heb ik van de vorige vergadering(en) bijgeleerd? (Grote vergaderingen ook). Wat is er nu weer veranderd? Worden er weeral vrijwillige bijdragen gevraagd? Hoeveel bijdragen bussen (lees offerblokken) staan er in jouw gemeente?

    Wordt er voor de zoveelste keer druk uitgeoefend om te prediken, te pionieren, hulppionier te zijn, betheldienst, geen hogere school of unif?  Enz., want de grote verdrukking staat voor de deur.   Met andere woorden gezegd, wordt de gehele gemeente weer schuldgevoelens aangepraat?

    Ik zou zelfs durven vragen of jij je wel voorbereid hebt, ja streepjes getrokken zeker?

    Dat zijn heel wat vragen nietwaar? Oei, moeten wij weeral de zaal kuisen?

    En wat denk je dan van de gesuggereerde verwachtingen? De data? De veranderingen? De teleurstellingen van geslacht op geslacht? De verwachtingen van mijn ouders en hun ouders?

    De kinderen van mijn kinderen?

    De wereldwijde communicatie mogelijkheden om ook de organisatie en het besturende lichaam op de korrel te nemen en aan de kaak te stellen?

    Het toenemend aantal getuigen van onrechtvaardig optreden door de vertegenwoordigers van de organisatie en het besturende lichaam?

    Het meten met twee maten en twee gewichten? Pardon, meervoudige maten en gewichten,

    Tot slot een nadenker: 2 Korinthiërs 11:14-15. "En geen wonder, want Satan zelf blijft zich veranderen in een engel des lichts. 15 Het is daarom niets groots indien ook zijn dienaren zich blijven veranderen in dienaren van rechtvaardigheid. Maar hun einde zal zijn overeenkomstig hun werken".

    VRIJDAG  20  MAART

    [God] heeft het oordeel voltrokken. - Openb. 19:2 .

    De definitieve verzegeling van de gezalfde "slaven van onze God" nadert haar voltooiing. De vier engelen zijn gereed om verwoestende winden los te laten. Wat zal er dan het eerst gebeuren? Een engel beantwoordt die vraag: "Babylon, de grote stad, [zal] met een snelle worp worden neergeslingerd, en ze zal nooit meer gevonden worden" (Openb. 7:1-3; 18:21). Wat een vreugde zal er in de hemel heersen wanneer dat gebeurt, als het wereldrijk van valse religie vernietigd wordt! Alle naties der aarde zullen zich tegen Jehovah's volk verenigd hebben. Zullen de naties erin slagen die getrouwe christenen uit te roeien? Nee. De hemelse legers die Christus Jezus volgen, gaan ervoor zorgen dat die menselijke strijdkrachten vernietigd worden (Openb. 19:19-21). Tot slot zullen de Duivel en zijn engelen in een afgrond van inactiviteit worden geworpen. Ze zullen de mensheid niet meer kunnen misleiden. Wat een opluchting zal dat zijn voor de grote menigte overlevenden! - Openb. 7:9, 10, 14; 20:1-3. w07 15/12  2:3, 4

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  Is dat de reden geweest om het Openbaringboek driemaal te bestuderen? Zijn de meer dan zestig aanpassingen voldoende geweest om alle G.v J. te overtuigen dat de langdurige wachttijd van de grote verdrukking eens te meer nabijer is? Het is eveneens Schriftuurlijk dat diezelfde Stad, Hoer en  Overspeelster over zichzelf zegt in Openbaring 18:7 "Want in haar hart blijft ze zeggen: ’Ik zit als koningin, en ik ben geen weduwe, en ik zal nooit rouw zien".

    De vraag is uiteraard: wie en wat valt allemaal onder die noemer "wereldrijk van valse religie"?

    Een andere vraag die gesteld kan worden is: wie is werkelijk Jehovah's of Gods volk?

    Jehovah's Getuigen zullen zonder mankeren, in navolging van de organisatie en het besturende lichaam zeggen, "dat zijn wij"!

    En waarlijk wanneer het op prediken, vergaderingen, een bepaalde mate van Bijbelkennis, verschil van leerstellingen, toepassen van bijbelse beginselen en normen, het aan de kaak stellen van valse religie, en een enorm massamedium aankomt, hebben zij een serieus overwicht.

    Waarlijk zij zijn beslist de beste, maar van wie of wat?

    In hun eigen redeneren boekje blz. 360 staat i.v.m. Religie een prachtige illustratie:  Is het waar dat er in alle religies iets goeds schuilt?

    De meeste religies leren inderdaad dat men niet mag liegen of stelen, enzovoort. Maar is dat voldoende? Zou u graag een glas vergiftigd water drinken omdat iemand u verzekerde dat het meeste dat u naar binnen kreeg, water was?

    Uiteraard niet, maar waar het om gaat is niet het water, maar het "vergif" dat in het water is gedaan, bewust of onbewust, dat laten wij in het midden. Met andere woorden, niet de kennis die doorgespeeld wordt, maar de verkeerd geïnterpreteerde gegevens uit de schrift, die werken als vergif en maken het gevaarlijk.

    De steeds terugkerende vraag is: waarom zijn in de loop van de moderne geschiedenis van G.v J. regelmatig veranderingen gebeurt? Veranderingen die soms haaks stonden op de vorige. En spreekt a.u.b. niet over "toenemend licht", Gods Geest of werkzame kracht is geen JOJO, maar de organisatie en het besturende lichaam vertonen alzo een JOJOBELEID.

    Al die veranderingen en aanpassingen maken het moeilijk om nog overtuigend tot de mensen te gaan vertellen over de aanstaande gebeurtenissen en wat zij moeten doen om gered te worden. Het begint steeds duidelijker te worden dat de redder gered moet worden.

    In het boven staande commentaar staat duidelijk dat de Duivel en zijn engelen de mensheid niet meer zullen misleiden, maar het zijn de mensen en vooral de georganiseerde religies die de mensen misleiden, elk op zijn eigen manier.

    U verlangt een alternatief?  Voor mijzelf is dit niet zo moeilijk en voor jou en gelijk wie klaarblijkelijk ook niet omdat iedereen een geweten heeft en een aangeboren besef van wat "goed en kwaad" is.

    Waar en van wie je ook maar onderwijs hebt gekregen en onder welke omstandigheden maar ook, ik oordeel of veroordeel je niet en niemand.

    Vergelijk het commentaar van woensdag 18 februari en Micha 6: 8  "Hij heeft u verteld, o aardse mens, wat goed is. En wat vraagt Jehovah van u terug dan gerechtigheid te oefenen en goedheid lief te hebben en bescheiden te wandelen met uw God"

     

    14-03-2009 om 10:56 geschreven door eleutheros  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.commentaar van 11 tot en met 15 MAART 2009

    woensdag  11  maart

    Schenkt daarom aandacht aan de wijze waarop gij luistert. -Luk.8:18.

    In zijn hoedanigheid van Grote Onderwijzer en Maker van Discipelen zei Jezus Christus het bovenstaande tegen zijn volgelingen. Dat beginsel geldt voor je christelijke bediening. Als je aandacht schenkt aan geestelijk onderricht, zul je ernaar handelen en een doeltreffende Koninkrijksverkondiger zijn. Natuurlijk kun je Jezus' stem nu niet horen, maar je kunt wel lezen wat de Bijbel schrijft over wat hij zei en deed. Als je Jezus' onderwijsmethoden volgt, geef je gehoor aan de dringende raad van de apostel Paulus: "Uw spreken zij altijd minzaam, gekruid met zout, opdat gij weet hoe gij een ieder een antwoord behoort te geven" (Kol. 4:6). Het kost moeite om Jezus bij het maken van discipelen na te volgen, maar je onderwijs zal er doeltreffend door worden omdat het je helpt 'ieder een antwoord te geven' naargelang van zijn behoefte. w07 15/11 2:1, 3

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  laten wij eerst de definities van luisteren eens bekijken: 1. toehoren; 2. gehoorzamen; 3. nauw ~ zeer gevoelig zijn voor invloeden, een nauwkeurige behandeling vereisen, er precies op aankomen.

    Volgens de eerste definitie is het dus 'toehoren'. Dat kan dan inhouden dat wij iets hebben bijgeleerd of en dat gebeurt heel veel dat het in het ene oor ingegaan is en het andere uit.

    Hier gaat het meestal over de gewone en alledaagse dingen.

    In het 2e geval betekent het 'gehoorzamen'. Zoals kinderen het dienen te zijn aan de ouders. Ook de autoriteiten verwachten gehoorzaamheid.

    In deze kwestie is er bijna altijd opleiding bij betrokken. Nemen wij het gezin als leidraad, dan zijn de ouders de verantwoordelijken. Hun leiding is erop gericht om een basis te leggen voor de volwassenheid van hun kinderen. Uiteraard doen zij dat niet alleen, maar vooral de leraren zijn er praktisch rechtstreeks bij betrokken. Evenwel zijn ouders vrij om met die leraren en hun beleid te communiceren en suggesties te geven. Onderwijs is een van de belangrijkste instituten van de regeringsautoriteiten.

    Een apart en frappante autoriteit is de religieuze. Zoveel religies, evenveel verschillen van de uitoefening hunner autoriteit die doorgaans op autoritaire wijze tot uitdrukking komt. Hun religieuze rechtbanken, die onafhankelijk van de wereldlijke rechtbanken, zijn in werkelijkheid "dooddoeners" voor het geloof en het geweten van de individuele gelovige.

    3e definitie is veelomvattender, vérdragender en is heel wat indringender. Deze drie aparte gegevens wil ik graag samenbrengen in één zin: het nauwlettend luisteren vereist een positieve gevoeligheid voor invloeden die nauwkeurig in overweging moeten genomen worden want daar komt het juist op aan.

    In werkelijkheid zijn dat de manieren waarop men DE WAARHEID kan onderscheiden. Zoals Jezus Christus vastlegde in Johannes 8:32. "en GIJ zult de waarheid kennen en de waarheid zal U vrijmaken.”

    Op het moment, en komen zal het, dat jij gewaar wordt dat je moet instemmen met iets dat je niet echt kunt of wilt doen of wat Schriftuurlijk niet rechtstreeks kan aangetoond worden moet je als CHRISTEN de stappen doen die je VRIJMAKEN.

    Het is zeker waar dat de J.G. zeer mondig zijn en hun onderwijs is daar ook op gericht om mensen een antwoord te geven. Echter wanneer door een onderlegd "medestander van de Bijbel" een redelijker standpunt naar voor wordt gebracht zal deze gewoonlijk als "tegenstander" worden gebrandmerkt.

    Noteer ook deze uitspraak van Jezus in Lukas 10:26. Hij zei tot hem: „Wat staat er in de Wet geschreven? Hoe leest gij?”

    Denk je dat het een verschil uitmaakt?  Wie aan de oppervlakte blijft, veroorzaakt alleen maar kringetjes.

    donderdag  12  maart

    [Vergewist] u ervan ... wat de goede en welgevallige en volmaakte wil van God is. - Rom. 12:2.

    Moeten we tevreden zijn met slechts een glimp van de Bijbelse waarheid? De uitdrukking "de diepe dingen Gods" omvat Gods wijsheid die door de heilige geest aan christenen wordt geopenbaard maar voor anderen verborgen is (1 Kor. 2: 7, 10). Wat een onbegrensd terrein voor onderzoek is de wijsheid van God en wat een vreugde kunnen we uit zo'n onderzoek putten! We zullen nooit alles weten over de wijsheid van Gods manier van handelen. De vreugde die we ondervonden toen we de basisleerstellingen van de Bijbel leerden kennen, kunnen we eeuwig ervaren als we voortdurend blijven zoeken in "de diepe dingen Gods". Waarom moeten we die "diepe dingen" begrijpen? Als we niet alleen weten wat we geloven maar ook waarom we het geloven - de onderliggende redenen voor onze overtuiging - versterkt dat ons geloof en vertrouwen. Als we begrijpen waarom Jehovah ons vraagt op een bepaalde manier te leven, maakt dat ons vastbeslotener hem te gehoorzamen. w07 1/11 2:2,3

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  ook nu zet ik de tekst liever voluit en beginnend bij vers 1van Romeinen 12: 1-2. "Dientengevolge verzoek ik U dringend, broeders, op grond van Gods mededogen, UW lichaam aan te bieden als een slachtoffer dat levend, heilig en God welgevallig is, een heilige dienst met UW denkvermogen. 2 En wordt niet langer naar dit samenstel van dingen gevormd, maar wordt veranderd door UW geest te hervormen, opdat GIJ U ervan kunt vergewissen wat de goede en welgevallige en volmaakte wil van God is". Het eerste gecombineerd woord doet mij direct een vraag stellen: tengevolge van wat? En de context toont aan dat het over Gods ondoorgrondelijke kennis en wijsheid gaat en om Hem alleen heerlijkheid te geven. Vervolgens doet Paulus een "dringend verzoek" of een "krachtige aansporing" op basis van "mededogen" of "medelijden" om ons zelve te offeren. Niet zozeer door werken alhoewel het actief of levend dient te zijn en heilig of rein in de mate van het mogelijke, maar vooral opdat wij ons denkvermogen zouden hervormen naar datgene wat Hij van ons mag verwachten overeenkomstig zijn Wil.

    Het commentaar van de organisatie of het besturende lichaam schrijft heel terecht dat het niet voldoende is te weten wat we geloven, maar ook waarom wij het geloven, "de onderliggende redenen voor onze overtuiging"  

    Ik heb bij velen de ervaring moeten vaststellen dat het geloof eerder op de gepubliceerde uitleg van de organisatie en het besturende lichaam was gebaseerd dan op persoonlijke studie en nazoekwerk. Niet verkeerd op zich zelf, maar bij nader inzicht blijkt dat bij meningsverschillen die wel twijfelgevallen zijn, de uitleg van de organisatie en het besturende lichaam geloofwaardiger overkomt dan de bewijzen van hun misleiding al of niet bewust.

    Daarbij komt nog dat hun commetaar duidelijk maakt dat de uitdrukking "de diepe dingen Gods" de wijsheid omvat die door de heilige geest aan Christenen wordt geopenbaard maar voor anderen verborgen is. Vervolgens wordt 1 Kor 2: vers 7, 10 aangehaald en één ervan, vers 7 staat in § 2 van vermelde w° en ik geef het vers weer: 1 Korinthiërs 2:7. "Maar wij spreken Gods wijsheid in een heilig geheim, de verborgen wijsheid, die God vóór de samenstelsels van dingen heeft voorbestemd tot onze heerlijkheid". Volg je? Goed zo!

    Nu staat in vers 10 het volgende: 1 Korinthiërs 2:10. "Want aan ons heeft God het geopenbaard door middel van zijn geest, want de geest onderzoekt alle dingen, zelfs de diepe dingen Gods.

    Ik heb het woordje ons benadrukt omdat de organisatie en het besturende lichaam zich het prive lege toeëigent dat alleen maar via de organisatie en het besturende lichaam’ de Bijbel kan begrepen worden. Ik citeer § 6 op blz. 28 van vermelde wachttoren 07 1/11 blz. 28-29 par. 6. Onderzoek „de diepe dingen Gods” § 6. "Hoe onderzoekt Gods geest „alle dingen, zelfs de diepe dingen Gods”? In plaats van iedere christen een afzonderlijke openbaring te geven, gebruikt Jehovah zijn geest om zijn organisatie te leiden, en die organisatie geeft Gods verenigde volk begrip van de Bijbel (Handelingen 20:28; Efeziërs 4:3-6). Wereldwijd volgen alle gemeenten hetzelfde programma voor Bijbelstudie. In de loop van een aantal jaren wordt het hele scala van Bijbelse leerstellingen behandeld. De heilige geest is via de gemeente werkzaam om mensen te helpen de juiste instelling te ontwikkelen om „de diepe dingen Gods” te begrijpen. — Handelingen 5:32".

    Dit onderwijs en de manier waar mensen er op kunnen reageren is prachtig en organisatorisch prima georganiseerd, zowel m.b.t. de behandelde publicaties als de vergaderingen en de prediking.

    Alleen wordt er geen persoonlijke afwijkende mening geduld. Juister gezegd mag je wel een persoonlijke afwijkende mening hebben, maar je kunt die mening met niemand delen op straffe van uitsluiting.

    VRIJDAG  13  MAART

    Mensen der natiën, die geen wet [van God] hebben, [doen] van nature de dingen der wet. Rom. 2:14.

    Misschien ken je iemand die risico's heeft genomen om anderen te helpen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben velen dat gedaan door onbekenden als onderduikers in huis te nemen. Nog een voorbeeld is de ervaring van de apostel Paulus en 275 anderen die schipbreuk leden bij Malta, in de buurt van Sicilië. De eilandbewoners kwamen die onbekenden te hulp en betoonden hun "buitengewone menslievendheid" (Hand. 27:27-28:2). Of neem het Israëlitische meisje dat, hoewel ze misschien niet haar leven waagde, vriendelijke belangstelling toonde voor het welzijn van een van haar Syrische meesters            (2 Kon. 5:1-4). Denk ook eens aan Jezus' bekende gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Een priester en een leviet lieten een halfdode mede-Jood gewoon liggen, terwijl een Samaritaan Zijn uiterste best deed om hem te helpen. Die gelijkenis heeft door de eeuwen heen het hart geraakt van mensen in vele culturen (Luk. 10:29-37). De neiging om anderen te helpen, zelfs ten koste van persoonlijke offers, is zo algemeen dat sommigen die als een deel van de menselijke aard beschouwen. w07 15/10 1:2, 3

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  Nu zegt de organisatie en het besturende lichaam zelf dat er wereldwijd mensen zijn die onder bepaalde omstandigheden anderen onzelfzuchtig helpen, zelfs met gevaar voor hun eigen leven. Daar is niet één voorbeeld van te noemen, maar duizenden.

    Ik druk nu de verzen 14 t.e.m. 16 af, een beetje voor de volledigheid. Romeinen 2:14-16. "Want telkens wanneer mensen der natiën, die geen wet hebben, van nature de dingen der wet doen, zijn deze mensen, al hebben zij geen wet, zichzelf tot wet. 15 Zij zijn juist degenen die tonen dat de inhoud van de wet in hun hart staat geschreven, terwijl hun geweten met hen getuigenis aflegt en hun eigen gedachten onderling hen beschuldigen of zelfs verontschuldigen. 16 Dit zal zijn op de dag dat God door bemiddeling van Christus Jezus de verborgen dingen der mensen oordeelt, overeenkomstig het goede nieuws dat ik bekendmaak".

    En let op het feit dat mensen die geen "Joodse Wet" moesten onderhouden toch verantwoordelijk waren omdat die wet in hun hart was geschreven en zij van nature dus het verschil konden weten tussen 'goed en kwaad'. Tezelfdertijd wordt het geweten in beeld gebracht en ieder mens met een beetje rechtvaardigheidsgevoel kan en zal rekening houden met zijn geweten.

    Kunnen en zullen zijn echter twee aparte zaken. Daarom is een geoefend geweten een betere gids in iemands leven dan een niet geoefend geweten en mettertijd kan iemand zelfs een afgestompt geweten verwerven.

    Met een geoefend geweten bedoel ik dat het met bepaalde normen en beginselen vertrouwd en getraind moet worden. niet alleen tot opbouw van zichzelf maar ook voor zijn evenmensen.

    Ik heb reeds beklemtoond dat iemand gered kan worden omdat hij moeite doet om rechtvaardig te zijn, wat zowel Schriftuurlijk is als universeel. Daarom haal ik ook het vers 13 van Romeinen 2 aan: "Want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig in Gods ogen, maar de daders der wet zullen rechtvaardig verklaard worden" En let nu op het vers 16 hieronder aangehaald.
    vers 16 "Dit zal zijn op de dag dat God door bemiddeling van Christus Jezus de verborgen dingen der mensen oordeelt, overeenkomstig het goede nieuws dat ik bekend maak".
    Heb je opgemerkt wanneer dat het zal gebeuren? Juist, op Gods oordeelsdag.
    En heb je ook opgemerkt hoe het zal gebeuren?

    De organisatie en het besturende lichaam zeggen dat het zal gebeuren door de reactie op de prediking, maar hier zegt de bijbel "overeenkomstig" het goede nieuws. En "overeenkomstig" is niet hetzelfde als een "reactie" op.

    Daarmee bedoel ik niet dat er niet gepredikt hoeft te worden, absoluut niet.

    Zie ook Handelingen 10:35. maar in elke natie is de mens die hem vreest en rechtvaardigheid beoefent, aanvaardbaar voor hem.

     

    zaterdag  14  maart

    Ook al heeft iemand overvloed, zijn leven spruit niet voort uit de dingen die hij bezit. - Luk. 12:15.

    Dat geeft beslist stof tot nadenken in deze materialistische tijd, waarin mensen weelde en voorspoed op één lijn stellen met geluk en succes. Met die woorden maakte Jezus duidelijk dat een echt zinvol en voldoening schenkend leven niet voortkomt uit of afhankelijk is van materiële bezittingen, hoeveel het er ook zijn. Toch zijn sommigen het hier misschien niet mee eens. Ze redeneren dat materiële bezittingen het leven comfortabeler en aangenamer en dus meer de moeite waard maken. Daarom richten ze zich op bezigheden die hun de mogelijkheid geven om alle spullen en alle nieuwe snufjes te kopen die ze maar willen hebben. Volgens hen leidt dat tot een goed leven. Maar als ze zo denken, begrijpen ze niet wat Jezus duidelijk wilde maken. Het ging er niet om of het goed of verkeerd is om overvloed te hebben, maar dat iemands leven niet voortspruit uit "de dingen die hij bezit", dat wil zeggen de dingen die hij al heeft. w07 1/8 1:11-13

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  Dit is de vierde keer dat men de illustratie van Lukas 12 gebruikt om ons te waarschuwen vóór of tegen materialisme. (zie 2, 27 februari en 5 maart).Meteen wordt ons duidelijk gemaakt dat ons leven niet voortspruit uit materieel bezit. Dat wordt ons onder de aandacht gebracht door Jezus Christus, die zelf geen steen had om zijn hoofd op te vlijen om een beetje te rusten.

    Dat is niet sarcastisch bedoeld, maar wel om het contrast aan te tonen met de, vooral grote, georganiseerde religies.

    De organisatie en het besturende lichaam geven nogal gemakkelijk af op materiële bezittingen, maar volgens de media worden ook zij bij de rijkste organisaties ter wereld genoemd.

    Dat is niet zo verwonderlijk met de om en bij de 7.000.000 miljoen vrijwillige werknemers. Die volgens de gegevens uit het jaarboek 2007, de organisatie en het besturende lichaam, zo'n $ 121 miljoen hebben gekost, enfin diegenen dan die betaald werden. Het transparante beleid gaat echter niet openlijker dan die uitgaven.

    Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat al het mogelijke wordt gedaan om via het slijk der aarde de koninkrijksbelangen op de meest lucratieve manier te verspreiden.

    In § 9 van de vermelde w07 1/8 blz. 22  waarschuwde Jezus voor "elke soort van hebzucht" en de strikken van hebzucht worden wel gevaarlijker naar mate er meer materieel gewin of rijkdom voorhanden is.

    Er is zelfs een bepaald patroon dat heel subtiel aanwezig blijkt te zijn. Het is zelfs praktisch onweerstaanbaar. Rijkdom geeft macht en macht corrumpeert mensen tot corruptie, bedrog en misleiding om die macht te behouden of daadwerkelijk uit te breiden.

    Dezelfde paragraaf stelt Eva verantwoordelijk voor de zondeval. Zij was volmaakt en liet zich bedriegen. Volgens mij was Adam de verantwoordelijke. Engelen die eveneens volmaakt geschapen waren gingen eveneens uit de koers en nog geen klein beetje volgens het bijbels verslag.

    Adam en Eva begeerden het recht op "zelfbeschikking" volgens § 9 om, zoals de Satan suggereerde, gelijk aan God te zijn. Zijn de gekende religies anders? Is hun bewering Gods vertegenwoordiger te zijn gerechtvaardigd? Welke beperkingen en verplichtingen leggen zij  hun leden op? Zijn die organisaties volmaakter dan Adam, Eva en de gevallen engelen?

    Gij echter die een ander onderwijst, onderwijst gij uzelf niet? Rom. 2: 21

    zondag  15  maart

    De grote dag van Jehovah is nabij. -Zef. 1:14.

    Jehovah's grote dag is geen dag van 24 uur. Het is een langere periode waarin Gods oordeel aan de goddelozen wordt voltrokken. De uitdrukking "dag van Jehovah" wordt gebruikt voor een aantal voltrekkingen van Gods oordeel in de loop van de tijd. Zo kwam er in 607 v.G.T. een "dag van Jehovah" over de inwoners van Jeruzalem door toedoen van de Babyloniërs (Zef. 1:4-7). Een vergelijkbare voltrekking van Gods oordeel vond in 70 G.T. plaats, toen God de Romeinen gebruikte om zijn oordeel te voltrekken aan de Joodse natie, die zijn Zoon had verworpen (Dan. 9:24-27; Joh. 19:15). De Bijbel voorzegt ook een "dag van Jehovah" waarop hij 'oorlog zal voeren tegen alle naties' (Zach. 14:1-3). Onder inspiratie bracht de apostel Paulus die dag in verband met Christus' tegenwoordigheid, die begon toen Jezus in 1914 als hemelse Koning werd geïnstalleerd (2 Thess. 2:1, 2). Omdat Gods grote dag nabij is, is het nu de tijd om te tonen dat je gereed bent. w07 15/12 1:1-3

    BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR:  In De Wachttoren hier juist boven vermeld staat die tekst van Zefanja voluit, waarom hier niet? Toch plaats genoeg? Is het misschien omdat er weer "nabij" bij betrokken is?

    Dus zet ik hem volledig: Zefanja 1:14. "De grote dag van Jehovah is nabij. Hij is nabij en haast zich zeer. Het geluid van de dag van Jehovah is bitter. Aldaar laat een sterke man een kreet horen". Wanneer je een directe toepassing van de tekst zou maken naar onze tijd zijn de tijdsduur, "haasten" en "nabij" wel een erg relatieve uitdrukkingen. Zelfs voor de directe toepassing nml., de vernietiging van het historische Jeruzalem, bleek het nog een dikke zevenhonderd jarige wachttijd te zijn. (het bijbelboek Zefanja is voltooid vóór 648 GT).

    Ondanks is de vernietiging alsnog gekomen dat is een feit.

    Wanneer nu de organisatie of het besturende lichaam die dag in verband brengt met Christus' tegenwoordigheid die in 1914 begon toen Hij in de hemel op zijn beloofde troon werd geïnstalleerd, vergeten zij gemakshalve dat er voordien een op de Bijbel gebaseerde dag was gepubliceerd, namelijk 1874. Zoals je zelf kunt lezen in het VERKONDIGERS BOEK  jv hfdst. 5 blz. 47  was het niet de Bijbel noch Jehovah's geest maar "Barbour slaagde erin Russell ervan te overtuigen dat Christus’ onzichtbare tegenwoordigheid in 1874 was begonnen.

    Nu mag je mij niet verwijten dat ik "oude koeien" uit de gracht haal, want dan veroordeel je Jehovah de auteur van de Bijbel.

    In De Wachttoren van 1990 15/12 blz. 26 lees je ’Verrukkelijke en juiste woorden zoeken’

    "Al meer dan een eeuw worden verrukkelijke, juiste woorden van waarheid, die elk aspect van het leven behandelen, in de publicaties van het Wachttorengenootschap naar voren gebracht en op grote schaal in vele talen verbreid. Veel gezinnen en afzonderlijke personen zijn aldus in staat geweest in hun eigen huis een bibliotheek op te bouwen van betrouwbare naslagwerken die zich naar de bijbel richten. Bovendien beschikken de meeste gemeenten van Jehovah’s Getuigen over een voortreffelijke bibliotheek in hun Koninkrijkszaal.

    Zoals je zelf kunt lezen heb ik verschillende woorden benadrukt opdat je die in verband kunt brengen met de voordien gepubliceerde waarheden.

    Uit  het Engelstalige boek "The Time is at Hand" geven wij enkele korte vertalingen:

    Blz. 99 "Met het oog op dit sterke bijbelse bewijs met betrekking tot de Tijden der Heidenen beschouwen we het een vaststaande waarheid dat het definitieve einde van de koninkrijken dezer wereld, en de volledige vestiging van het Koninkrijk van God verwezenlijkt zal zijn tegen het eind van 1914 A.D.

    Blz. 101 "wees dan niet verrast wanneer we in de volgende hoofdstukken bewijs zullen leveren dat de vestiging van het Koninkrijk van God reeds begonnen is, dat in de profetie duidelijk gemaakt is dat het moest beginnen in 1878 A.D., en dat de "slag van de grote dag God Almachtige " (Openb. 16: 14), welke in 1914 A.D. zal eindigen met een totale omverwerping van de huidige aardse regeringen, reeds begonnen is".

    Blz. 170 Het volgende hoofdstuk zal het bijbels bewijs geven dat 1874 A.D. de exacte datum van het begin van de "Tijden van Herstel," en dus van de terugkeer van onze Heere. Sinds dat tijdstip is hij bezig geweest zijn belofte na te komen aan diegenen met de juiste houding van waakzaamheid ... "

    Blz. 242 "De Jubileum cycli bewijzen dat onze Heer Jezus aanwezig moest zijn en het herstel werk beginnen in de herfst van 1874 A.D".

    Blz. 250 "En omdat, zoals wij net hebben getoond, de grote dag van Jehovah in 1874 begon, veertig jaar zal duren en zal eindigen met het verlopen van de Tijden der Heidenen in de complete omverwerping van wereldse en Satanische overheersing op aarde en de volledige vestiging van Immanuel – Christus Jezus en zijn heiligen – met alle kracht en heerschappij, is het belangrijk voor ons hier aan te tonen dat Elia gekomen is"

    De geschiedenis toont effectief aan dat al hun Bijbelse verwachtingen op de lopende band zijn geschoven.

    09-03-2009 om 17:18 geschreven door eleutheros  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/04-24/04 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 31/08-06/09 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!