MAANDAG 16 MAART
Als pijlen in de hand van een sterke man, zo zijn de zonen der jeugd. -Ps. 127:4.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Koning Salomo vergeleek kinderen met "pijlen in de hand van een sterke man". Laten we eens zien hoe we die illustratie kunnen toepassen. Een boogschutter heeft de pijl maar een betrekkelijk korte tijd op zijn boog. Om het doel te treffen, moet hij hem snel laten gaan. Zo hebben ook ouders maar een betrekkelijk korte tijd om in hun kinderen oprechte liefde voor Jehovah aan te kweken. De jaren vliegen voorbij, en voor je het weet zijn de kinderen groot en gaan ze het huis uit (Matth. 19:5). Zullen ze het doel treffen, dat wil zeggen, zullen de kinderen God blijven liefhebben en dienen als ze het huis uit zijn? Dat hangt van heel veel factoren af. Drie daarvan zijn de bekwaamheid van de ouders, de omgeving waarin de kinderen opgroeien en de manier waarop de 'pijl', het kind, reageert op de opleiding die hij of zij ontvangt. Wachttoren 2007 1 september 2e studieartikel § 2
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: De Bijbelse illustratie die de organisatie of het besturende lichaam hier voor het gezin gebruikt is duidelijk en kan gezinnen helpen om doeltreffende methoden te gebruiken om hun kinderen een goede start te geven. De toepassing is uiteraard dat zij, die kinderen, in God blijven geloven. De factoren zijn legio en de drie die genoemd worden spelen beslist een grote rol, maar zijn daarom nog niet doorslaggevend.
Om met de ouders te beginnen, is het niet zozeer hun bekwaamheid, maar hun eigen instelling. Doen zij het voortreffelijk en bereidwillig? Zijn zij enthousiast en vreugdevol? Spreiden zij de vrucht van de geest ten toon? Studeren en mediteren zij? Doen zij opzoek- en naslagwerk? Behandelen zij anderen zoals zijzelf behandeld willen worden? Hebben zij de Christelijke moed om andere terecht te wijzen en een terechtwijzing te waarderen voor wat ze is? Stellen zij het kwade aan de kaak zonder aanzien des persoons? Meten zij met een en dezelfde maat, de Bijbelse, de menswaardige? Vervolledig gerust deze opsomming.
Als deze basis er is naar het persoonlijk kunnen en vermogen, moet men zich niet te veel zorgen maken over het milieu of de aard van het kind.
Alleen dit nog, misschien nog belangrijker dan wat de ouders doen, is de beïnvloeding van hun eigen geest door hun eigen mentor of raadsman, vooral hun geestelijke leidsman of mannen.
Het is niet voor niets dat de organisatie en het besturende lichaam dit thema laat vooraf gaan aan het studieartikel waarmee de volgende bladzijde begint.
Wanneer een mentor zoals beschreven hier juist boven, geen gerechtvaardigde kritiek kan en wilt aanvaarden hou hem dan op zijn minst in het oog. Vooral wanneer jij je eigen geoefend geweten het zwijgen moet opleggen.
De kans is onredelijk groot dat hij erop uit is je te misleiden en te manipuleren.
Ik las in het boek "JUDASHART" van Ingrid BLACK volgend nadenkertje:
Want giftig van natuur is mijm'rend argwaan.
Die in den aanvang schier onschuldig smaakt,
Maar, als zijn werking op het bloed begint,
Gelijk een miin vol zwavel brandt. Othello, derde bedrijf, scène 14
xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />
DINSDAG 17 MAART
Zoekt het goede, en niet het kwade . . . Haat het kwade en hebt het goede lief. - Amos 5: 14, 15.
Bijna een kwart eeuw geleden waarschuwde De Wachttoren ware aanbidders van God liefdevol voor bepaalde tv-series. Over de subtiele uitwerking van populaire soaps werd opgemerkt: "Het verlangen naar liefde wordt aangevoerd als rechtvaardiging voor elk gedrag. Een ongehuwd zwanger meisje zegt bijvoorbeeld tegen een vriendin: 'Maar ik hou van Victor. Het kan me niet schelen .... Zijn baby te krijgen is me alles waard!' De zachte achtergrondmuziek maakt het moeilijk haar handelwijze zo slecht te vinden. U houdt ook van Victor. U voelt sympathie voor het meisje. U 'begrijpt het'. 'Het is verbazingwekkend hoe je het goed kunt praten', verklaarde een kijkster die later tot bezinning kwam. 'We weten dat immoraliteit slecht is .... Maar ik besefte dat ik er mentaal aan meedeed.'" Is het echt goed te praten als een christen ervoor kiest voor zijn ontspanning naar de soort mensen te kijken die hij nooit ofte nimmer in zijn huis zou uitnodigen? w07 1/10 3:11-13
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: Ik wil het gevaar van gelijk welk media niet onderkennen omdat het reëel is. In het commentaar op de dagtekst van 5 februari werd reeds bijkomend en bijhorend commentaar gegeven over de T.V. als medium. De waarschuwingen zijn herhaaldelijk te lezen geweest in de publicaties en de vergaderingen van de organisatie en het besturende lichaam. Hoe specifiek de raad die men ook maar geeft is, het blijft uiterst delicaat. In feite kan en mag men alleen maar waarschuwen voor schadelijke programma's. En dan rijst de vraag uiteraard, wat is of zijn schadelijke programma's? Of wie bepaalt dat? Vanaf het moment dat men programma's bij name noemt kom je in de privacy. Sta even stil bij het commentaar van de organisatie en het besturende lichaam hierboven. Men noemt het "populaire soaps" en wanneer ik van alle leden van de organisatie en misschien zelfs van enkele gezinsleden van het besturende lichaam, telkens één zou moeten krijgen van hen die regelmatig naar soaps kijken, ik zou zeker en vast enkele mooie buitenlandse reizen kunnen maken, hotel inbegrepen.
Ik kan je de verzekering geven, wat misschien niet echt nodig was, dat zelfs op grote openbare vergaderingen titels genoemd werden, bepaalde dansen, spelen, en programma's. Evenzo m.b.t. openbare lezingen door ouderlingen.
Soms worden er voorbeelden aangehaald van een vliegtuig die passagiers of een vracht verplaatst op een rationele manier. Maar dat zelfde vliegtuig kan ook bommen uitwerpen en mensen vermoorden. Zo ook met een mes, schaar, een straalkacheltje, een zakdoek enz. Met andere woorden: alles wat normaal goed is kan en worden misbruikt. En dat gaat ook op voor de T.V., de P.C., boeken, tijdschriften, songs, voordrachten of lezingen enz?
Heel eenvoudig door die eenzijdig te gebruiken. Wanneer je de T.V. alleen maar slecht maakt zal hij slecht zijn. Bedenk eens naar hoeveel educatieve programma's je kunt zappen? En ook hier gaat het op voor de P.C. en andere media.
Vergelijkt het maar eens met het gezinsleven boekje hfdst. 8 blz. 113 par. 30 Uw rol als ouders: "Geef uw kind te kennen dat hij niet deugt en hij zal waarschijnlijk bewijzen dat u gelijk hebt. Verwacht het goede van uw kind, en u moedigt hem aan om dienovereenkomstig te leven".
Ik spreek uit ervaring alhoewel door schade en schande verkregen, maar ik ben tevreden en gelukkig met mijn kroost.
WOENSDAG 18 MAART
De wijsheid van boven is ... vol van barmhartigheid. - Jak. 3:17.
Uit de manier waarop we onze tong gebruiken, blijkt of we de wijsheid hebben die "vol van barmhartigheid" is. Wat zegt het over ons als we uit jaloezie of twistgierigheid zouden opscheppen, liegen of roddelen? Psalm 94:4 zegt: "Alle beoefenaars van wat sChadelijk is, blijven maar pochen over zichzelf." En hoe snel kan nadelig gepraat de goede reputatie van iemand die onschuldig is, schaden! (1 Kon. 21:7-13; Ps. 64:2-4; Spr. 14:5) Na over het misbruiken van de tong te hebben gesproken zegt Jakobus:
"Het is niet juist, mijn broeders, dat deze dingen zo blijven geschieden" (Jak. 3:10b). Ware barmhartigheid vereist dat we onze tong op een zuivere, vredelievende en redelijke manier gebruiken. Jezus zei: "Ik zeg u dat de mensen van elk nutteloos woord dat zij spreken, rekenschap zullen geven op de Oordeelsdag" (Matth. 12:36). Het is dus heel belangrijk dat we barmhartig zijn in het gebruik van onze tong! w07 15/9 2: 10,11
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: De volledige tekst is: Jakobus 3:17-18. Maar de wijsheid van boven is allereerst zuiver, vervolgens vredelievend, redelijk, bereid tot gehoorzamen, vol van barmhartigheid en goede vruchten, geen partijdig onderscheid makend, niet huichelachtig. 18 Bovendien wordt het zaad van de vrucht der rechtvaardigheid gezaaid onder vredige omstandigheden voor hen die vrede maken.
Het onderwerp dat Jakobus hier bespreekt is "de tong" en hij zegt dan ook in hoofdstuk 3:8. De tong echter kan geen mens temmen. Ze is een weerspannig, schadelijk ding, vol dodelijk gif.
Ik heb de getuigenissen van tientallen gedupeerden die door dit schijnbaar onooglijk instrument de organisatie en het besturende lichaam hebben verlaten. Jakobus wist dus heel goed waarover hij sprak.
De organisatie en het besturende lichaam hebben over roddel en laster in de loop van hun geschiedenis reeds veel hectoliters inkt besteed aan die onderwerpen, maar zonder resultaat.
Het blijft één van de grootste struikelblokken in de afzonderlijke gemeenten, maar ook in de organisatie en het besturende lichaam. Zelf in hun bethelhuizen en bijkantoren. Dat is misschien cru gezegd en geschreven en daarom probeer ik het te verduidelijken.
In de eerste plaats is de tong letterlijk de spreekbuis van het hart, het verstand en 'onverstand'.
U zult het beter begrijpen dat wat de mond uitkomt, volgens Jezus Christus, uit het hart komt en dat Hij zei dat dit de mens verontreinigt. Mattheüs 15:18. "Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart voort en dat verontreinigt de mens" .
Buiten onschuldig geklets dient ieder mens erop te letten wat hij zegt en eventueel zichzelf te corrigeren vóór een ander dit zou moeten doen. Hoeveel doen daar moeite voor?
In de tweede plaats is de tong de heraut van datgene wat geschreven wordt en dat volgt dezelfde weg. Buiten onschuldige en geijkte artikelen over gelijk wat moet men erop letten wat men schrijft en zichzelf eventueel corrigeren voordat een ander dit zou moeten doen. Hoeveel doen er daar moeite voor? Natuurlijk gaat dit ook voor mij op.
Voor de organisatie en het besturende lichaam die, volgens eigen zeggen en schrijven, letterlijk als DE HERAUT van GOD optreden voor de mensheid, is dit een enorme verantwoordelijkheid. Geen kleinigheid om standvastig de "waarheid" of "onwaarheid" te openbaren. Niet alleen hun eigen reputatie en dat van hun aanhangers is er bij betrokken, maar vooral en in de eerste plaats de reputatie van de God die zij bij eigen zeggen en schrijven, vertegenwoordigen.
IS DAT OOK ZO? Ja hoor! Alhoewel niemand volmaaktheid verwacht, maar wel eerlijkheid en openheid en de mogelijkheid om je te rechtvaardigen.
DONDERDAG 19 MAART
Leraar, zeg aan mijn broer dat hij de erfenis met mij deelt. - Luk. 12:13.
Bij een gelegenheid toen Jezus over ernstige geestelijke dingen sprak, onderbrak een man hem met het bovenstaande verzoek. De man dacht er blijkbaar over na wat hij kon doen om er financieel op vooruit te gaan. Misschien probeerde hij munt te slaan uit Jezus' autoriteit en zijn reputatie als wijze rechter in menselijke aangelegenheden (Jes. 11:3, 4; Matth. 22:16). In elk geval bleek uit zijn vraag dat er iets mis was met zijn hart: hij had een ernstig gebrek aan waardering voor geestelijke dingen. Is dat geen goede reden om onszelf te onderzoeken? Op de vergaderingen is het bijvoorbeeld makkelijk onze gedachten te laten afdwalen of na te denken over wat we daarna willen gaan doen. In plaats daarvan moeten we luisteren naar wat er wordt gezegd en nadenken over manieren om de stof toe te passen, zodat we onze verhouding met onze hemelse Vader, Jehovah God, en onze medechristenen kunnen verbeteren. Ps. 22:22; Mark. 4:24. w07 1/8 1: 3, 5
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: Dit is de vijfde maal dat Lukas 12 gebruikt wordt en deze keer is de gebruikte tekst de inleiding voor de herhaaldelijke illustratie in verband met materialisme.
De organisatie en het besturende lichaam beseffen heel goed dat tijdens de vergaderingen de geest van de toehoorders gemakkelijk kan afdwalen.
De niet geestelijke, maar eerder materialistische instelling, van de vragensteller is een doelgerichte methode om alle aanwezigen er attent op te maken om een persoonlijk zelfonderzoek te doen.
De organisatie en het besturende lichaam hebben geen ongelijk om de aandacht te vragen of te willen stimuleren.
Het is beslist de moeite om eens na te denken waarom sommigen zich laten afleiden.
Is vergaderingbezoek een sleur geworden en waarom? Zijn het praktische altijd dezelfde thema's? Hoeveel heb ik van de vorige vergadering(en) bijgeleerd? (Grote vergaderingen ook). Wat is er nu weer veranderd? Worden er weeral vrijwillige bijdragen gevraagd? Hoeveel bijdragen bussen (lees offerblokken) staan er in jouw gemeente?
Wordt er voor de zoveelste keer druk uitgeoefend om te prediken, te pionieren, hulppionier te zijn, betheldienst, geen hogere school of unif? Enz., want de grote verdrukking staat voor de deur. Met andere woorden gezegd, wordt de gehele gemeente weer schuldgevoelens aangepraat?
Ik zou zelfs durven vragen of jij je wel voorbereid hebt, ja streepjes getrokken zeker?
Dat zijn heel wat vragen nietwaar? Oei, moeten wij weeral de zaal kuisen?
En wat denk je dan van de gesuggereerde verwachtingen? De data? De veranderingen? De teleurstellingen van geslacht op geslacht? De verwachtingen van mijn ouders en hun ouders?
De kinderen van mijn kinderen?
De wereldwijde communicatie mogelijkheden om ook de organisatie en het besturende lichaam op de korrel te nemen en aan de kaak te stellen?
Het toenemend aantal getuigen van onrechtvaardig optreden door de vertegenwoordigers van de organisatie en het besturende lichaam?
Het meten met twee maten en twee gewichten? Pardon, meervoudige maten en gewichten,
Tot slot een nadenker: 2 Korinthiërs 11:14-15. "En geen wonder, want Satan zelf blijft zich veranderen in een engel des lichts. 15 Het is daarom niets groots indien ook zijn dienaren zich blijven veranderen in dienaren van rechtvaardigheid. Maar hun einde zal zijn overeenkomstig hun werken".
VRIJDAG 20 MAART
[God] heeft het oordeel voltrokken. - Openb. 19:2 .
De definitieve verzegeling van de gezalfde "slaven van onze God" nadert haar voltooiing. De vier engelen zijn gereed om verwoestende winden los te laten. Wat zal er dan het eerst gebeuren? Een engel beantwoordt die vraag: "Babylon, de grote stad, [zal] met een snelle worp worden neergeslingerd, en ze zal nooit meer gevonden worden" (Openb. 7:1-3; 18:21). Wat een vreugde zal er in de hemel heersen wanneer dat gebeurt, als het wereldrijk van valse religie vernietigd wordt! Alle naties der aarde zullen zich tegen Jehovah's volk verenigd hebben. Zullen de naties erin slagen die getrouwe christenen uit te roeien? Nee. De hemelse legers die Christus Jezus volgen, gaan ervoor zorgen dat die menselijke strijdkrachten vernietigd worden (Openb. 19:19-21). Tot slot zullen de Duivel en zijn engelen in een afgrond van inactiviteit worden geworpen. Ze zullen de mensheid niet meer kunnen misleiden. Wat een opluchting zal dat zijn voor de grote menigte overlevenden! - Openb. 7:9, 10, 14; 20:1-3. w07 15/12 2:3, 4
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: Is dat de reden geweest om het Openbaringboek driemaal te bestuderen? Zijn de meer dan zestig aanpassingen voldoende geweest om alle G.v J. te overtuigen dat de langdurige wachttijd van de grote verdrukking eens te meer nabijer is? Het is eveneens Schriftuurlijk dat diezelfde Stad, Hoer en Overspeelster over zichzelf zegt in Openbaring 18:7 "Want in haar hart blijft ze zeggen: Ik zit als koningin, en ik ben geen weduwe, en ik zal nooit rouw zien".
De vraag is uiteraard: wie en wat valt allemaal onder die noemer "wereldrijk van valse religie"?
Een andere vraag die gesteld kan worden is: wie is werkelijk Jehovah's of Gods volk?
Jehovah's Getuigen zullen zonder mankeren, in navolging van de organisatie en het besturende lichaam zeggen, "dat zijn wij"!
En waarlijk wanneer het op prediken, vergaderingen, een bepaalde mate van Bijbelkennis, verschil van leerstellingen, toepassen van bijbelse beginselen en normen, het aan de kaak stellen van valse religie, en een enorm massamedium aankomt, hebben zij een serieus overwicht.
In hun eigen redeneren boekje blz. 360 staat i.v.m. Religie een prachtige illustratie: Is het waar dat er in alle religies iets goeds schuilt?
De meeste religies leren inderdaad dat men niet mag liegen of stelen, enzovoort. Maar is dat voldoende? Zou u graag een glas vergiftigd water drinken omdat iemand u verzekerde dat het meeste dat u naar binnen kreeg, water was?
Uiteraard niet, maar waar het om gaat is niet het water, maar het "vergif" dat in het water is gedaan, bewust of onbewust, dat laten wij in het midden. Met andere woorden, niet de kennis die doorgespeeld wordt, maar de verkeerd geïnterpreteerde gegevens uit de schrift, die werken als vergif en maken het gevaarlijk.
|