Het loont om eerlijk te zijnxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Als mensen erachter komen dat u hen bedrogen hebt, al was dat maar één keer, zult u hun vertrouwen verliezen, en dat is niet makkelijk terug te winnen.
Wachttoren 2006 1/12 blz. 19
NOTEER DAT w07 15/9 2: 17,19 = wachttoren 2007 15 september 2e studie artikel §17, 19
Zie voor bijkomende inlichtingen "de inleiding"
WOENSDAG 1 APRIL
Ik beschouw alle dingen ook werkelijk als verlies wegens de uitnemende waarde van de kennis van Christus Jezus, mijn Heer. - Fil. 3:8.
Voor Paulus was de rijkdom die hij door bemiddeling van Christus kreeg, veel belangrijker dan alles wat de wereld te bieden had. Ook wij kunnen een leven leiden dat rijk is in Gods ogen, als we zelfzuchtige ambities laten varen en een leven van godvruchtige toewijding nastreven. Gods Woord verzekert ons: "Het gevolg van ootmoed en de vrees voor Jehovah is rijkdom en heerlijkheid en leven" (Spr. 22:4). Neem het voorbeeld van een vrouw die aan universiteiten in Frankrijk, Mexico en Zwitserland studeerde en op een veelbelovende carrière afkoerste. "Het succes lachte me toe. Ik had prestige en privileges", zei ze, "maar vanbinnen voelde ik me leeg en heel onvoldaan." Toen leerde ze Jehovah kennen. Ze gaf haar baan op en werd niet lang daarna gedoopt. Nu staat ze al twintig jaar met veel vreugde in de volletijddienst. w07 1/8 2: 17, 18
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: Ooit zei een vriendin mij dat al degenen die bij Jehovah's Getuigen toetraden met problemen te kampen hadden. Dat is beslist niet altijd waar, maar mensen staan wel meer open of zijn ontvankelijker wanneer zij een periode van moeilijkheden of tegenslagen verduren. De boodschap die Jehovah's Getuigen brengen appelleert uiteraard de verzuchtingen van het hart terwijl die boodschap meestal door enthousiastelingen en persoonlijk overgebracht wordt. In dit opzicht was Paulus bevoorrecht omdat hij in een confrontatie met Jezus Christus zelf tot inzicht was gebracht. Terwijl Paulus in de leer van de Farizeeën was onderwezen en ondanks dat hij een christen vervolger was, onderscheidde hij het verschil in datgene wat hij had geleerd. Hij herkende toen de waarheid omtrent de Christus.
De meeste mensen hier in het Westen zijn religieus groot gebracht, 't zij katholiek of protestants, en wanneer zij dan met Jehovah's Getuigen in contact komen zijn zij verwonderd dat hun religie hen met verschillende leerstellingen heeft bedrogen.
Dat is ook mij overkomen en evenmin kende ik de Bijbel al had ik "gewijde geschiedenis" gekregen op de school. De Getuigen van Jehovah hebben vooral t.o.v. katholieken een groot overwicht inzake de Bijbel en kunnen gemakkelijk enkele leerstellingen van het katholicisme doorprikken, zoals, het hellevuur en vagevuur, de drie-eenheid, de onsterfelijkheid van de ziel, de naam van God die gebruikt wordt, de kinderdoop of juister gezegd de "baby" doop enz.
Nu is het wel zo dat, moesten Jehovah's Getuigen die gestorven zijn in de jaren 1800 en 1900 nu terugkomen, zij heel wat anders zouden moeten leren dan toen.
Degenen die de hetze van 1975 niet zelf hebben meegemaakt en ondertussen Jehovah's Getuigen zijn geworden weten weinig af van 1975 en alles wat daar aan voorafging.
Het is eveneens enorm moeilijk om diegenen die het wel mee hebben gemaakt en de nieuwe inzichten en veranderingen of de manieren waar de organisatie en het besturende lichaam zich uit die situatie hebben gered, te overtuigen dat de organisatie en het besturende lichaam mensen hebben misleid.
Degenen die mettertijd toch wegbleven kregen zelfs de schuld in HUN schoenen geschoven. Ik herhaal enkele van die aantijgingen:
1) *** w76 15/10 blz. 626 par. 15 Een deugdelijke basis voor vertrouwen ***
15 Het is echter niet raadzaam wanneer wij ons op een bepaalde datum blind staren en dagelijkse dingen zouden veronachtzamen waarvoor wij gewoonlijk als christenen zouden zorgen, zoals dingen die wij en ons gezin werkelijk nodig hebben. Misschien vergeten wij dat als de dag komt, dit niet het beginsel zal veranderen dat christenen zich te allen tijde van al hun verantwoordelijkheden moeten kwijten. Mocht iemand teleurgesteld zijn omdat hij deze redenatie niet heeft gevolgd, dan dient hij zich er nu op te concentreren zijn zienswijze te herzien, terwijl hij beseft dat niet het woord van God in gebreke is gebleven of hem heeft misleid en teleurstelling heeft gebracht, maar dat zijn eigen inzicht op verkeerde gronden was gebaseerd.
2)*** w80 15/6 blz. 17 par. 5 De beste levensweg kiezen ***
5 In de tegenwoordige tijd heeft dit vurige verlangen, dat op zichzelf prijzenswaardig is, ertoe geleid dat er pogingen zijn gedaan om datums vast te stellen voor de gewenste bevrijding van het lijden en de moeilijkheden waarvan mensen over de gehele aarde het slachtoffer zijn. Toen het boek Eeuwig leven in de vrijheid van de zonen Gods verscheen, waarin werd gezegd hoe passend het zou zijn als de duizendjarige regering van Christus parallel liep met het zevende millennium van s mensen bestaan, werd er aanzienlijke verwachting gewekt met betrekking tot het jaar 1975. Er werden toen, en ook nadien, uitspraken gedaan waarin werd beklemtoond dat dit slechts een mogelijkheid was. Naast deze voorzichtige inlichtingen werden er helaas echter ook andere uitspraken gepubliceerd waarin te kennen werd gegeven dat een dergelijke verwezenlijking van verwachtingen tegen dat jaar eerder een waarschijnlijkheid dan louter een mogelijkheid was. Het is te betreuren dat deze laatstgenoemde uitspraken klaarblijkelijk de voorzichtige uitspraken hebben overschaduwd en ertoe hebben bijgedragen dat de reeds gewekte verwachting werd versterkt.
3) *** w80 15/6 blz. 17-18 par. 6 De beste levensweg kiezen ***
6 In De Wachttoren van 15 oktober 1976, waarin werd gezegd dat het niet raadzaam was ons blind te staren op een bepaalde datum, stond: Mocht iemand teleurgesteld zijn omdat hij deze redenatie niet heeft gevolgd, dan dient hij zich er nu op te concentreren zijn zienswijze te herzien, terwijl hij beseft dat niet het woord van God in gebreke is gebleven of hem heeft misleid en teleurstelling heeft gebracht, maar dat zijn eigen inzicht op verkeerde gronden was gebaseerd. Door het woordje iemand te gebruiken, bedoelde De Wachttoren allen onder Jehovahs Getuigen die waren teleurgesteld, dus ook degenen die te maken hebben met het publiceren van de inlichtingen* die ertoe hebben bijgedragen dat de verwachtingen rondom die datum werden opgebouwd.
* het publiceren van dat soort inlichtingen ligt volledig in de hand van die enkele personen die beweren de 9986 gezalfden te vertegenwoordigen. Zelfs dezen hebben onvoorwaardelijk te geloven in en te gehoorzamen aan de organisatie en het besturende lichaam.
4)*** w81 15/1 blz. 32 Vragen van lezers ***
En indien het goddeloze samenstel van deze wereld tot de eeuwwisseling zou blijven bestaan, wat met het oog op de tendensen in de wereld en de vervulling van bijbelse profetieën hoogst onwaarschijnlijk is, zouden er nog steeds overlevenden van het geslacht van de Eerste Wereldoorlog zijn. Dat hun aantal afneemt, vormt echter een bewijs te meer dat het besluit
5)*** w06 15/12 blz. 26 par. 5 Jehovah zal recht doen wedervaren ***
5 Het is duidelijk dat Jezus bang was dat ook zijn volgelingen afgeleid zouden kunnen worden door Satans wereld en zelfs zouden kunnen terugkeren tot de dingen die ze hadden achtergelaten (Lukas 17:22, 31). En dat is inderdaad met sommige christenen gebeurd. Ze hebben jarenlang uitgezien naar de dag waarop Jehovah een eind zal maken aan deze goddeloze wereld. Maar toen Armageddon niet op het door hen verwachte tijdstip kwam, raakten ze ontmoedigd. Ze verloren het vertrouwen dat Jehovahs dag van oordeel nabij was. Ze gingen het langzamer aan doen in de dienst en geleidelijk gingen ze zo op in wereldse bezigheden dat er weinig tijd overbleef voor geestelijke zaken (Lukas 8:11, 13, 14). Na verloop van tijd keerden ze terug tot de dingen die ze hadden achtergelaten. Wat triest!
Het is de organisatie en het besturende lichaam die "sommigen" jarenlang heeft geïndoctrineerd met het jaar 1975 en toen, ook dan weeral, geen grote verdrukking kwam kregen degenen die het beu waren om de beloften en insinuaties van de organisatie en het besturende lichaam te geloven, de schuld.
Hebt u ook maar één woord van verontschuldiging van de organisatie en het besturende lichaam gehoord, ondanks dat zij en zij alleen verantwoordelijk zijn voor wat er gepubliceerd wordt.
Ja wat triest dat de organisatie en het besturende lichaam hun verantwoordelijkheid niet opnamen en zelfs nooit zullen opnemen.
xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />
DONDERDAG 2 APRIL
Blijf vasthouden aan het patroon van gezonde woorden die gij van mij hebt gehoord. 2 Tim. 1:13.
Kennis van "de diepe dingen Gods" kan ons de kracht geven om ons niet tot wetteloze daden te laten verleiden en kan ons ertoe bewegen "ijverig voor voortreffelijke werken" te zijn (1 Kor. 2:10; Tit. 2:14). Om diepe dingen te begrijpen, moeten we studeren. Studeren is echter iets anders dan oppervlakkig lezen. Het wil zeggen dat we informatie zorgvuldig onderzoeken om te zien hoe ze in het patroon past van wat we al weten. Het heeft tot gevolg dat we gaan begrijpen waarom iets wordt gezegd. Bijbelstudie moet ook meditatie omvatten over de manier waarop we het geleerde kunnen gebruiken om verstandige beslissingen te nemen en anderen te helpen. Omdat 'de gehele Schrift door God geïnspireerd en nuttig is', moeten we bovendien "elke uitspraak die uit Jehovah's mond voortkomt" bestuderen (2 Tim. 3:16, 17; Matth. 4:4). Bijbelstudie kan veel inspanning kosten! Maar het kan ook een genot zijn, en het is niet te moeilijk "de diepe dingen Gods" te begrijpen. w07 1/11 2: 3, 4
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: zoals de eerste alinea zegt dat kennis van "de diepe dingen Gods" ons de kracht kan geven om niet tot wetteloze daden over te gaan, kan diezelfde kennis ons ertoe bewegen "ijverig voor voortreffelijke werken" te zijn.
Nog niet zolang geleden las ik in het boek "DE DA VINCI CODE" van Dan Brown het volgende: "Niemand is sterker geïndoctrineerd dan diegene die de indoctrinatie toepast".
Terwijl ik het nu kan toepassen op de organisatie en het besturende lichaam die zo overtuigend zijn tegenover hun leden dat zijzelf in nog overtuigender mate overtuigd zijn van zichzelf.
Dat zijzelf de stellige zekerheid hebben van hun rol als "Gods woordvoerder". Jarenlang heb ik diezelfde overtuiging gehad met betrekking tot de organisatie en het besturende lichaam waardoor ik hen voor het volle honderd procent vertrouwde, eer meer dan minder. Tot een bepaalde situatie zodanig buitensporig was dat ik die niet meer kon negeren.
Tientallen keren waren er zowel in de plaatselijke gemeente als in de publicatie standpunten die mijn geweten geweld aandeden, maar bij navraag, zelfs door naar het bijkantoor en via hen naar het hoofdkantoor te informeren, kreeg ik een uitleg die mij redelijk leek plus de verzekering "te wachten op Jehovah".
Tot er zich een publieke affaire ontwikkelde waardoor ik het bijkantoor noch de organisatie en het besturende lichaam niet meer het voordeel van de twijfel kon gunnen omdat er geen twijfel mogelijk was.
Het bovenstaande commentaar moedigt aan om te studeren, maar daar heb ik nooit een aanmoediging voor nodig gehad want ik deed dit uitzonderlijk graag en mijn vrouw eveneens. Daardoor lazen en bestudeerden wij oudere lectuur die ons nu, samen met de ervaring van anderen helpen een evenwichtigere kijk op religie en geloof te krijgen, alhoewel die nog steeds kan bijgestuurd worden.
Hetzelfde commentaar verwijst naar Mattheüs 4 :4. "Maar hij gaf ten antwoord: Er staat geschreven: De mens moet niet van brood alleen leven, doch van elke uitspraak die uit Jehovahs mond voortkomt".
Er staat niet "van elke uitspraak die uit de organisatie en het besturende lichaam hun mond komt". Integendeel, zij "zeggen dat we informatie zorgvuldig moeten onderzoeken om te zien hoe ze in het patroon past van wat we al weten"
Maar zij vergeten er bij te schrijven dat dit alleen maar voor hun lectuur en onderwijs opgaat. Zijzelf hebben wat dit betreft heel veel overgenomen uit lectuur en studies van andere bronnen, zowel van religieuze aard als van seculiere wijsheid. Zelfs uit de bibliotheek van de V.N. en ze zijn er zelfs tien jaar als NGO bij aangesloten geweest. Ook nu zijn zij aangesloten als NGO bij de CVSE (lees: de Conferentie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa). Minister De Gucht noemde het in zijn toespraak "een politiek forum" , zie : http://www.diplomatie.be/nl/press/speechdetails.asp?TEXTID=55369
VRIJDAG 3 APRIL
God zal hoereerders en overspelers oordelen. - Hebr. 13: 4. Zelfs niet-christenen en mensen die niets van de Bijbel weten, zullen terecht concluderen dat dit vers overspel verbiedt. Het is duidelijk dat God seksuele gemeenschap tussen een getrouwde man of vrouwen iemand anders dan Zijn of haar wettige huwelijkspartner veroordeelt. Maar wat valt er te zeggen van twee ongehuwde personen die orale seks hebben? Veel jongeren beweren dat dit geen kwaad kan omdat het geen seksuele gemeenschap is. Uit Hebreeën 13:4 en 1 Korinthiërs 6:9 blijkt dat God zowel overspel als hoererij (Grieks: porneia) afkeurt. Wat houdt het laatste in? Het Griekse woord heeft betrekking op het natuurlijke of het perverse gebruik van de geslachtsorganen met wellustige intenties. Het omvat alle vormen van ongeoorloofde seksuele omgang buiten het Schriftuurlijke huwelijk. Het omvat dus ook orale seks, ondanks het feit dat veel jongeren over de hele wereld is verteld - of ze zijn zelf tot die conclusie gekomen - dat orale seks aanvaardbaar is. w07 15/10 2: 7, 8
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: het eerste commentaar dat God "overspel" verbiedt staat niet rechtstreeks in de aangehaalde tekst. Ik haal die vers aan: Hebreeën 13: 4. Het huwelijk zij eerbaar onder allen en het huwelijksbed zonder verontreiniging, want God zal hoereerders en overspelers oordelen.
God verbiedt het niet, maar diegenen die het doen komen onder Zijn oordeel terecht, wat dit ook zou zijn.
Voor de goede orde toon ik ook 1 Korinthiërs 6: 9-10. "Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.
Deze schriftplaats geeft een groter aantal factoren ter overweging, maar ik beperk mij tot de gebruikte woorden van hun eigen commentaar: "overspel en hoererij".
Voor overspel is er geen uitleg nodig, alle seksuele omgang met iemand anders dan zijn eigen partner, is overspel.
Wat hoererij betreft, dat is andere koek. De organisatie en het besturende lichaam zetten hier het Griekse woord "porneia" als indicatie voor het Nederlandse woord "hoererij". Waarom?
Het woord porneia heeft de betekenis van "ontucht" en "afgodendienst".
En "ontucht" is onkuisheid; "ontuchtig" is zedeloos.
De organisatie en het besturende lichaam geven "porneia" dan ook de betekenis mee van "voorhuwelijkse betrekkingen" alhoewel dit niet rechtstreeks vermeld wordt in de Bijbel.
De schriftplaats van 1 Thessalonicenzen 4: 6 "dat niemand zo ver gaat dat hij zijn broeder schade berokkent en inbreuk maakt op diens rechten in deze aangelegenheid" wordt gebruikt om 'voorhuwelijkse betrekkingen' gelijk te stellen met "ontucht". En dat kan, maar het staat er niet en kan dan ook betrekking hebben op een getrouwde man die naar de hoeren gaat.
Toch is de betekenis van "hoererij" niet in die richting te vinden van voorhuwelijkse betrekkingen, want de betekenis van hoererij is "seksuele omgang tegen betaling".
Wil ik seks voor het huwelijk dan goed praten? Neen, maar ook niet veroordelen. Tenzij zo'n mensen niet van zin zijn met elkaar te trouwen of samen te wonen volgens de wet van het land.
Wil ik zedeloosheid goed praten? Ook niet, maar voor het openbaar plassen zul je een P.V. krijgen als openbare zedenschennis (thans veranderd in wild plassen). Dus waar begint het en waar eindigt het?
In mijn jaren als opziener heb ik verschillende getrouwde koppels meegemaakt die wel degelijk seks vóór hun huwelijk hadden, moet je ze dan alsnog uitsluiten?
Wat die perverse en orale seks betreft, daar zijn getrouwde koppels voor uitgesloten geworden en dat bleek een misser te zijn van de organisatie en het besturende lichaam. Zie de vragen van lezers in De Wachttoren 15 mei 1978.
ZATERDAG 4 APRIL
Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd. - Matth. 3:17.
Omstreeks oktober 29 G.T. deed zich een gedenkwaardige gebeurtenis voor, iets wat nog nooit op aarde was gezien. De evangelieschrijver Mattheüs bericht: "Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water; en zie! de hemelen werden geopend, en [Johannes de Doper] zag Gods geest gelijk een duif neerdalen en op [Jezus] komen." Daarna sprak een stem uit de hemel de woorden in de tekst voor vandaag. Dit was een van de weinige gebeurtenissen waarover alle vier de evangelieschrijvers hebben bericht (Matth. 3:16; Mark. 1:9-11; Luk. 3:21, 22; Joh. 1:32-34). Door die zichtbare uitstorting van heilige geest werd Jezus geïdentificeerd als de Gezalfde, wat de betekenis is van de termen Messias en Christus (Joh. 1:33). Eindelijk was het beloofde "zaad" verschenen! Johannes de Doper had hier de man voor zich staan wiens hiel door Satan vermorzeld zou worden en die zelf de kop van die aartsvijand van Jehovah en Zijn soevereiniteit zou vermorzelen. - Gen. 3:15. w07 1/12 2: 1, 2
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: dit is een van de meest in het oog lopende manifestatie van Gods rechtvaardigheid. Volgens de Bijbel is het loskoopoffer dan ook de prijs die God betaalde om de mensheid los te kopen van de Adamitische dood.
Dat de hemelen werden geopend en Gods geest via een geïdentificeerde duif op Jezus Christus kwam was voor Johannes ruim voldoende om Jezus Christus als de Messias te herkennen en tegelijkertijd te erkennen. De Messiaanse profetieën konden nu hun vervulling beginnen.
Genesis 3: 15. "En ik zal vijandschap stellen tussen u en de vrouw en tussen uw zaad en haar zaad. Hij zal u in de kop vermorzelen en gij zult hem in de hiel vermorzelen.
En in de w07 1/11 blz. 29 par. 11 Onderzoek de diepe dingen Gods wordt gezegd dat:"Het primaire deel van het zaad van de vrouw was eindelijk verschenen". In par. 12 Een tweede voorbeeld van diepe dingen die aan ons zijn geopenbaard, betreft Gods voornemen om 144.000 personen uit de mensheid te kiezen (Openbaring 14:1, 4). We aanvaarden de leer dat alle gezalfden die op een bepaald tijdstip op aarde leven, de getrouwe en beleidvolle slaaf vormen die volgens Jezus te rechter tijd voedsel zou geven aan zijn huisknechten (Mattheüs 24:45). Welke Bijbelteksten bewijzen dat dit het juiste begrip is? Had Jezus het misschien in het algemeen over elke christen die zijn broeders en zusters met geestelijk voedsel opbouwt?
Laten wij eerst eens zien wat het belangrijkste aspect was van Jezus Christus doel om zijn offer te brengen. In § 5 van de aangehaalde wachttoren staat het volgende: "Uit Jezus levenswandel bleek duidelijk dat het hooghouden van Jehovahs soevereiniteit zijn primaire doel was.
Reeds vele jaren is het beleid van de organisatie en het besturende lichaam meer een meer gericht op het imago van de organisatie i. p. v. op de soevereiniteit van God en Zijn zoon. Het feit alleen reeds dat de organisatie en het besturende lichaam meer en meer aanspraak maken op dezelfde gehoorzaamheid als die t.o.v. God is in werkelijkheid een vorm van afgoderij.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat de subtiele indoctrinatie zo geleidelijk aan gebeurd is dat weinigen het zelfs maar zouden durven veronderstellen dat de organisatie en het besturende lichaam een deel geworden is of reeds was van Babylon de Grote?
Verandert dit iets aan de losprijs? Verandert dit iets aan het geloof? Niet aan dat van mij alleszins.
Zou de laatste alinea en vraag van paragraaf 13 het antwoord kunnen zijn? *** w07 1/12 blz. 29 par. 13 Laat ik door de manier waarop ik leef en mijn bediening volbreng, zien dat het hooghouden van Jehovahs soevereiniteit voor mij vooropstaat?
ZONDAG 5 APRIL
In het doen van uw wil, 0 mijn God, heb ik behagen geschept. Ps:.40: 8.
Om mensen te benaderen en te proberen hen ervan te overtuigen dat ze de ware God moeten aanbidden, hebben we innige liefde voor Jehovah nodig. De Israëlieten konden hun liefde voor God bewijzen door zich van ganser harte aan zijn geboden te houden, aanvaardbare slachtoffers te brengen en hem met gezang te loven (Deut. 10:12, 13; 30:19, 20; Ps. 21:13; uiten onze liefde voor Jehovah eveneens door anderen over hem en zijn voornemens te vertellen. We moeten met overtuiging spreken en de juiste woorden kiezen om uiting te geven aan onze oprechte gevoelens over onze van God ontvangen hoop (1 Thess. 1:5; 1 Petr. 3:15). Omdat Jezus Jehovah innig liefhad, vond hij het een groot genoegen over Gods voornemens, het Koninkrijk en de ware aanbidding te praten.- Luk. 8:1; Joh. 4:23, 24, 31. w07 15/11 1: 3, 4
Leesschema Avondmaal: (Gebeurtenissen op 9 Nisan) Lukas 19:29-44
BIJKOMEND EN BIJHOREND COMMENTAAR: de dagtekst hierboven aangehaald lijkt wel het vervolg van vorige dag, ook wat mij aangaat. Het is voor mij heel duidelijk dat het doen van Gods wil mij een werkelijk genoegen schenkt. Dat was een doel geworden toen ik Jehovah's Getuigen leerden kennen en dat is het nog steeds.
Voordien kende ik de Bijbel niet, dat dacht ik toch, maar ik las graag en veel en zonder het te beseffen kende ik toch opmerkelijk veel schriftplaatsen zonder ooit de Bijbel te hebben gelezen.
tot een bepaalde tijd was de organisatie en het besturende lichaam het fundament waarop ik vertrouwde tot zijzelf dit vertrouwen beschaamden. (Zie de dagtekst en commentaar van 2 april).
Het is opmerkelijk dat ik nu, na 35 à 40 jaar pas opmerk dat de organisatie en het besturende lichaam de plaats van God heeft ingenomen. Al die jaren hebben mij toch deugd gedaan en ik was gelukkig en ook nu, zelfs gelukkiger omdat ik mijn geweten niet langer geweld moet aandoen en niet meer dien samen te werken met hen die Gods naam onteren.
Hoe mooi het ook allemaal klinkt en geschreven wordt, het is niet de façade die een huis leefbaar maakt, maar de 'waarheid' die een levenswijze dient te zijn.
Zo las ik in het boek "Het Wytham Mystery" van Colin Dexter het volgende: elk dak is aangenaam voor het oog, tot het wordt opgetild, dan vinden wij ellende en klagende vrouwen en echtgenoten met harde ogen.
Het is dus evenmin het dak die een huis leefbaar maakt. Persoonlijk verwoord ik het "dat men een vlieg zou moeten zijn" en dan moet je nog heel voorzichtig zijn om conclusies te trekken.
Nogmaals, ik veroordeel geen mensen, maar wel de systemen die in werkelijkheid het geloof aan hun leiband leggen.
Ik las op de site van seniorennet bij 'religie', eleuthera, het volgende:
Het denken mag zich nooit onderwerpen
noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen
Betekent het einde van alle denken.
Henri Poincaré
Totalitaire controle, óf het politiek óf religieus is, vreest individualiteit, ziet het als een bedreiging.
Deze vrees is een teken van zwakheid, niet van sterkte.
Evenzo is het gesteld met valsheid.
Het vreest waarheid - krimpt ineen voor het licht ervan - zoekt zich ervoor te verbergen.
Het kan óf agressief óf met bedenkelijke middelen proberen het licht uit te krijgen, maar zoekt in ieder geval waarheid te ontwijken in een eerlijke wedstrijd van aangezicht tot aangezicht.
Eenheid gebaseerd op geforceerde uniformiteit, alhoewel solide in haar uiterlijke verschijning is in werkelijkheid zeer breekbaar.
|