UITSLUITING anders bekeken! De Schriftplaatsen zijn genomen uit de Nieuwe Wereldvertaling, indien het anders is wordt dit vermeld.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Om te beginnen, het woord 'uitsluiting' staat slechts eenmaal in de Bijbel Jesaja 66: 5 en lees het a.u.b. onbevooroordeeld: "Hoort het woord van Jehovah, GIJ die voor zijn woord beeft: UW broeders die U haten, die U uitsluiten wegens mijn naam, hebben gezegd: Moge Jehovah verheerlijkt worden! Hij moet ook met verheuging van UW zijde verschijnen, en zij zijn degenen die beschaamd gemaakt zullen worden.
Zowel de schriftuurplaats zelf als de context toont aan dat deze 'uitsluiting' negatief werd gebruikt. Door wie? Door broeders die U haten. In dat geval was het uiteraard Jesaja die gehaat werd.
Het inzichtboek it-1 blz. 794 spreekt over uitsluiting in "De christelijke gemeente: ik zet de aangehaalde Schriftplaatsen, voluit en cursief, niet alleen voor het gemak, maar vooral voor de volledigheid.
DE WACHTTOREN ORGANISATIE SCHRIJFT IN het boek INZICHT in de schrift deel 1 (vanaf hier) IT-1 BLZ. 794: De christelijke gemeente. Hoewel de christelijke gemeente niet de wereldlijke bevoegdheid van een gerechtshof bezit, kan ze tegen wanordelijke leden in haar midden die in geestelijk opzicht streng onderricht nodig hebben, stappen ondernemen en hen zelfs uit de gemeente sluiten. Derhalve gebiedt de apostel Paulus de gemeente, dat wil zeggen degenen die haar als opzieners vertegenwoordigen, personen binnen de organisatie te oordelen (1Kor 5:12, 13).
Met de 'christelijke gemeente' bedoelt de Wachttorenorganisatie het overblijfsel van de belijdende gezalfde christenen. Juister gezegd "alle 9986 belijdende gezalfde christenen, wereldwijd, volgens hun jaarboek 2009". Maar specifieker is de christelijke gemeente het Besturende Lichaam dat binnen de Wachttorenorganisatie functioneert, en die deze kleine kudde van 9986 personen vertegenwoordigen. Noteer dat dit uitsluitend zonder inmenging of inspraak van deze 9986 personen gebeurt. Noteer eveneens dat: Het 'Besturende Lichaam' momenteel bestaat uit 10 belijdende gezalfden die met name bekend, gefotografeerd en gepubliceerd zijn. Dit besturende lichaam trad echter pas in 1976 in werking, alhoewel het reeds langer verwoord en gebruikt werd in hun publicaties, toespraken en lezingen. Ik herhaal dat dit Besturende Lichaam alle belijdende gezalfden vertegenwoordigen. Daardoor hebben zij zichzelf het opzicht toegeëigend over alle plaatselijke gemeenten wereldwijd met inbegrip van alle vertegenwoordigde ouderlingen, dienaren in de bediening en alle verkondigers.
De 'bestuursraad' van de 'Wachttorenorganisatie' is echter niet algemeen bekend.
De aangehaalde Schriftplaatsen worden vanaf nu voluit aangehaald, niet alleen voor het gemak van de lezers, maar vooral voor de duidelijkheid, het staat de lezer uiteraard vrij om vanuit zijn eigen Bijbel te lezen en te verifiëren, liefst zelfs. De eerste hierboven vermelde tekst is:
1Kor 5:12, 13 Want wat heb ik te maken met het oordelen van hen die buiten zijn? Oordeelt GIJ niet hen die binnen zijn, 13 terwijl God degenen oordeelt die buiten zijn? Verwijdert de goddeloze [man] uit UW midden.
Het enige dat u nu wilt noteren is dat het Besturende Lichaam, in plaats van de 'gemeente' de verantwoordelijkheid delegeert aan door haar wereldwijd aangestelde vertegenwoordigers in de verschillende gemeenten de opzieners.
LET WEL: het enkelvoud van gemeente slaat niet uitsluitend op één gemeente, maar is eveneens toepasselijk gemaakt op de kleine kudde, het overblijfsel of de vermelde 9986 belijdende gezalfden. Daardoor komt die gemeente of allen die ertoe behoren niet in een andere verhouding met God, maar alleen tot een andere bestemming, namelijk hemels leven. De andere schapen daarentegen staan in exact dezelfde verhouding met God maar hopen op eeuwig leven op een gereinigde aarde. Niks meer, niks minder.
Het it-1 blz. 794 vervolgt: In brieven aan verschillende gemeenten en opzieners wijzen zowel Paulus als Petrus erop dat de ouderlingen angstvallig over de geestelijke toestand van de gemeente dienen te waken en zij iedereen die onverstandig handelt of een misstap doet, moeten bijstaan en vermanen (2Ti 4:2; 1Pe 5:1, 2; vgl. Ga 6: 1).
2 Timotheüs 4: 2 predik het woord, houd u er als met een dringende zaak mee bezig, in gunstige tijd, in moeilijke tijd, wijs terecht, berisp, vermaan, met alle lankmoedigheid en [kunst van] onderwijzen.
Het prediken van het woord slaat hier in de eerste plaats op het religieuze en organisatorische onderwijs in de gemeente. En het onverstandig handelen slaat eerder op het niet correct navolgen van de instructies van de "Wachttoren Organisatie" en het "Besturende Lichaam". Met de juiste interpretaties die uitsluitend zij aan de Bijbel of het Woord God van kunnen en mogen geven. Een eigen mening mag men hebben, maar het openbaren van die andere mening kan en zal tot ernstige gevolgen leiden.
1 Petrus 5:1-2.Daarom geef ik aan de oudere mannen onder U deze vermaning, want ook ik ben een oudere man evenals [zij] en een getuige van het lijden van de Christus, ja, een deelhebber aan de heerlijkheid die geopenbaard zal worden: 2 Weidt de kudde Gods die aan UW zorg is toevertrouwd, niet onder dwang, maar gewillig; noch uit liefde voor oneerlijke winst, maar bereidwillig.
De verantwoordelijkheid die 'oudere mannen' aanvaarden is geen sinecure, eerder een bewuste geestelijke aanvaarding om mensen te leiden op de manier van diezelfde "Wachttorenorganisatie" en het "Besturende Lichaam". Alhoewel het 'rolmodel' Jezus Christus in beeld komt is het eerder een boegbeeld, geen criterium.
Galaten 6:1 6 Broeders, zelfs al doet iemand een misstap voordat hij zich ervan bewust is, tracht GIJ, die geestelijke hoedanigheden hebt, zo iemand in een geest van zachtaardigheid weer terecht te brengen, terwijl gij uzelf in het oog houdt, opdat ook gij niet verzocht wordt.
Deze Schriftplaats legt de nadruk op het feit dat iemand zich niet bewust is van zijn misstap, wat al direct vraagtekens zet bij die 'misstap' terwijl 'zachtaardigheid' om mensen weer terecht te brengen een geestelijke rijpheid vereist. Terechtbrengen houdt zeker de bedoeling in om met bewijzen of getuigen de verkeerde handelwijze aan te tonen en de persoon in kwestie te overtuigen deze handelwijze de rug toe te keren. Tezelfdertijd houdt het de waarschuwing in voor de uitvoerders van de terechtwijzing om onbevooroordeeld te werk te gaan.
Deze aangehaalde teksten tonen duidelijk aan dat er hulp moet gegeven worden, en er is in het geheel noch ten dele sprake van 'uitsluiten'.
Het it-1 blz. 794 vervolgt: Personen die verdeeldheid of sekten veroorzaken, dienen een eerste en een tweede maal gewaarschuwd te worden alvorens de gemeente stappen tegen hen onderneemt (Tit. 3:10, 11).
Titus 3:10-11 10 Wat een mens betreft die een sekte bevordert, verwerp hem na een eerste en een tweede ernstige vermaning, 11 daar gij weet dat zo iemand van de weg is afgeweken en zondigt, terwijl hij zichzelf veroordeelt.
In deze situatie gaat het duidelijk om een daad of daden teneinde mensen achter zich aan te trekken, niet om meningsverschillen. De Schriftplaats zegt duidelijk dat men hem moet verwerpen, ja toch. Het woord verwerpen is niet direct een synoniem van uitsluiten. Verwerpen heeft de directe toepassing op afkeuren. Uitsluiten is iemand buitensluiten, weren en uit- of afzonderen.
De interpretatie van iemand afsnijden door geen enkel geestelijk contact te hebben is zeker geen christelijke instelling, integendeel. Terwijl de verplichting door de "Wachttorenorganisatie" en "Besturende Lichaam" om geen enkele geestelijke omgang te hebben het persoonlijk geweten van anderen eveneens uitsluit.
De cruciale vragen in dat opzicht zijn dan ook: wanneer is het sekte vorming? Welke zonde dan ook? Wie maakt dat uit?
Het it-1 blz. 794 vervolgt: Hardnekkige zondaars moeten echter uit de gemeente verwijderd of uitgesloten worden. Dit is een vorm van streng onderricht waardoor de overtreders wordt getoond dat hun zondige handelwijze in de gemeente niet geduld kan worden (1Ti 1:20).
1 Timotheüs 1:20 20 Tot hen behoren Hymeneüs en Alexander, en ik heb hen aan Satan overgegeven, opdat hun door streng onderricht geleerd moge worden niet te lasteren.
Noteer in de eerste plaats dat deze Schriftplaats gebruikt wordt als de Bijbelse manier om kwaaddoeners uit te sluiten. Dat is de interpretatie volgens het boek Georganiseerd om Jehovahs wil te doen blz. 152-154. Het feit dat iedere geestelijke omgang met een uitgeslotene tot moeilijkheden zal leiden creëert een klimaat van angst om zelf uitgesloten te worden. Nochtans zegt dezelfde Schriftplaats dat hun door streng onderricht geleerd moge worden niet te lasteren. Mij is geleerd dat streng onderricht op de Schrift of Gods Woord moet gebaseerd zijn. Hoe kun je iemand iets leren als je er niet mag tegen spreken of geestelijke omgang mee hebben. Minderjarige thuiswonende kinderen uitgezonderd.
Daarbij komt nog dat de veranderde terminologie van de aanzegging of bekendmaking dat iemand uitgesloten is volgens het vermelde organisatie boekje vanaf nu gezegd moet worden: [Naam van de persoon] is niet langer een van Jehovahs Getuigen.
Met andere woorden gezegd, vanaf nu kan de wereldlijke rechtspleging niet meer optreden tegen de "Wachttorenorganisatie".of het "Besturende Lichaam" want zij sluiten geen mensen meer uit. Alhoewel de gevolgen, voor de niet Jehovahs Getuige krak hetzelfde zijn en ook voor diegenen die hem of haar zouden willen of kunnen helpen.
De daarbij horende Schriftplaats is 1Korinthiërs 5: 11 Maar nu schrijf ik u, niet langer in het gezelschap te verkeren van iemand, een broeder genoemd, die een hoereerder of een hebzuchtig persoon of een afgodendienaar of een beschimper of een dronkaard of een afperser is, en met zo iemand zelfs niet te eten.
Nu mag jij mij eens zeggen hoe het mogelijk is dat de "Wachttorenorganisatie" en het "Besturende Lichaam" iemand kunnen uitsluiten terwijl de Bijbel hier duidelijk zegt dan hij nog één broeder genoemd wordt?
Noteer hier dat deze Schriftplaats een zeer persoonlijk optreden van de "Wachttorenorganisatie" en het "Besturende Lichaam" weergeeft, iets wat niet in overeenstemming is met de Bijbelse procedure die Jezus instelde volgens Mattheus 18: 15-19: 15 Wanneer voorts uw broeder een zonde begaat, ga zijn fout dan blootleggen tussen u en hem alleen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. 16 Luistert hij echter niet, neem dan nog één of twee met u, opdat uit de mond van twee of drie getuigen elke zaak bevestigd wordt. 17 Indien hij naar hen niet luistert, spreek dan tot de gemeente. Indien hij zelfs naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u net als een mens uit de natiën en als een belastinginner.
18 Voorwaar, ik zeg u lieden: Welke dingen GIJ ook op aarde moogt binden, zullen dingen zijn die in de hemel gebonden zijn, en welke dingen GIJ ook op aarde moogt ontbinden, zullen dingen zijn die in de hemel ontbonden zijn. 19 Voorwaar, ik zeg U wederom: Indien twee van U op aarde het eens zijn omtrent iets belangrijks wat zij te verzoeken zouden hebben, wat het ook zij, het zal hun geschieden door toedoen van mijn Vader in de hemel. Jezus maakt hier de persoonlijke verantwoordelijkheid tussen twee of meer mensen duidelijk. Tevens de uitzonderlijke opdracht om in zoverre het van de verantwoordelijke afhankelijk was dat het onder vier ogen diende te zijn. Dit sluit geroddel en laster uit van de vermeende benadeelde. De daarop volgende stap moest met getuigen van het gebeurde herhaald worden en bij gebrek aan getuigen moesten er twee onbevooroordeelde personen toehoren bij het gesprek, zonder zich te bemoeien of te oordelen. Mocht zelfs deze stap niets uithalen diende hij of zij vóór de gemeente gebracht te worden. In deze procedure is er geen sprake van ouderlingen of een religieus comité, maar van de gehele gemeente of alle aanwezigen. Het resultaat in het slechtste geval was dat wanneer hij of zij de niet tot inzicht was gebracht moest hij of zij als een mens uit de natiën en als een belastinginner behandeld worden. Deze procedure is menselijk en in overeenstemming met menselijkheid.
Daarentegen is iemand 'verwijderen' of 'uitsluiten' het niet, omdat niet alleen de zondaar getroffen wordt, maar zowat alle gezins- en familieleden, vrienden, kennissen, collegas en zakenpartner zijn er eveneens de dupe van. (zie de universele rechten van de mens eleuthera.aggelia.be).
Het negeren van een verstokte zondaar zou een logisch gevolg kunnen zijn van de handelwijze van een Christen, niet een opgelegde verplichting. Een bepaalde omgang is daarom nog geen bewijs dat je iemands handelwijze goedkeurt.
Iemand 'verwijderen' of 'uitsluiten' heeft volgens woordenboeken zo op het eerste gezicht dezelfde betekenis, maar de betekenis die de "Wachttorenorganisatie". en het "Besturende Lichaam". er aan geven is geheel iets anders.
De betekenis van 'verwijderen' of 'uitsluiten' is een procedure die overeenkomt met de procedure die de religieuze Joodse leiders toepasten door volgelingen uit de synagogen te werpen waardoor de uitgeworpene totaal afgesneden werd van sociale en familiale, omgang en zelfs broodloos gemaakt werd, zelfs handel drijven was erg moeilijk of onmogelijk. .
Het it-1 blz. 794 vervolgt: Paulus gelast de mannen die in de gemeente de verantwoordelijkheid hebben om als rechters op te treden, bijeen te komen teneinde zon zaak te behandelen (1Kor 5:1-5; 6:1-5). Zij mogen de beschuldiging alleen dan als waar beschouwen wanneer er twee of drie getuigen zijn, en moeten de feiten zonder vooroordeel afwegen en niets doen overeenkomstig een neiging tot vooringenomenheid. 1Ti 5:19, 21.
Het volgend Bijbels historisch schoolvoorbeeld toont duidelijk aan dat de gemeente in Korinthe tekort schoot om op te treden wanneer de situatie uit de hand liep.
1 Korinthiërs 5:1-5 Er wordt zowaar hoererij onder U bericht, en zulk een hoererij als zelfs onder de natiën niet voorkomt, dat een zekere [man] de vrouw heeft van [zijn] vader. 2 En zijt GIJ opgeblazen en hebt GIJ niet veeleer getreurd, opdat de man die deze daad heeft bedreven, uit UW midden werd weggenomen? 3 Ik voor mij, hoewel lichamelijk afwezig, maar in de geest tegenwoordig, heb stellig reeds, als was ik tegenwoordig, het oordeel geveld over de man die op zulk een wijze heeft gehandeld, 4 dat in de naam van onze Heer Jezus, wanneer GIJ te samen vergaderd zijt, ook mijn geest met de kracht van onze Heer Jezus, 5 GIJ zo iemand aan Satan overgeeft voor de vernietiging van het vlees, opdat de geest behouden moge worden in de dag des Heren.
Wanneer ik de gang van zaken zoals weergegeven in deze tekst volg, blijkt dat de 'gemeente' tolerant was. Het gevolg dat de gemeente opgeblazen was zoals Paulus het schrijft, terwijl de gemeente eerder verdrietig zou zijn mocht die man uit hun midden verwijderd zijn. Ook nu neemt Paulus een persoonlijk standpunt in, ten gevolge van het getuigenis, en velt tezelfdertijd zijn oordeel in de naam van Jezus om die man aan 'Satan' over te geven, maar waar legt hij de verantwoordelijkheid?
Door duidelijk te stellen dat 'GIJ' te samen vergaderd zijt ... GIJ zo iemand aan Satan overgeeft. Hij legt duidelijk de verantwoordelijkheid waar zij ook volgens Jezus moet liggen, bij de gehele gemeente!
Het Inzicht boek, of juister gezegd de "Wachttorenorganisatie" en het "Besturende Lichaam", niet de Bijbel, legt de verantwoordelijkheid bij de ouderlingen die als rechters optreden.
Wanneer ik de gang van zaken zie, die de "Wachttorenorganisatie". en het "Besturende Lichaam" volgen, dan gaat het hier over een zonde met name genoemd die door de ouderlingen of opzieners getolereerd werd. Mogelijk zijn zij verantwoordelijk voor de goede gang van zaken, maar de gemeente blijft verantwoordelijk voor de reinheid van de gemeente en die verantwoordelijkheid op enkele mensen afschuiven is, volgens oorzaak en gevolg om moeilijkheden en mistoestanden vragen.
1 Korinthiërs 6:1-6. Durft iemand van U die een zaak tegen een ander heeft, naar het gerecht te gaan [om] voor onrechtvaardigen [te verschijnen] en niet voor de heiligen? 2 Of weet GIJ niet dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien de wereld door U geoordeeld zal worden, zijt GIJ dan ongeschikt voor het berechten van zeer onbeduidende zaken? 3 Weet GIJ niet dat wij engelen zullen oordelen? Waarom dan niet zaken van dit leven? 4 Indien GIJ derhalve zaken van dit leven te berechten hebt, stelt GIJ dan degenen als rechters aan op wie in de gemeente wordt neergezien? 5 Ik spreek om U tot schaamte te bewegen. Is het waar dat er onder U niet één wijs man is die tussen zijn broeders zal kunnen oordelen, 6 maar dat de ene broeder met de andere broeder naar het gerecht gaat, en dat voor ongelovigen?
Deze Schriftplaats toont in werkelijkheid aan wat niet of nooit mag kunnen gedaan worden op enkele uitzonderingen na. Toch maakt Paulus duidelijk dat het zou kunnen zijn dat er geen bekwame rechters in de gemeente zijn. Het is niet omdat iemand lang met de gemeente verbonden is en de Bijbel zowat van buiten kent, hij daarom als rechter moet optreden, temeer daar de Bijbel dat niet zegt, wel verwijst Paulus naar één wijs man. Zelfs in religieuze rechterlijke comités die door de "Wachttorenorganisatie" en het "Besturende Lichaam" zijn georganiseerd is meer vereist dan kennis. Deze religieuze rechterlijke comités, worden zelfs niet rechtstreeks in de Bijbel vernoemd.
1 Timotheüs 5:19-21. Aanvaard geen beschuldiging tegen een oudere man dan alleen op grond van de verklaring van twee of drie getuigen. 20 Wijs personen die zonde beoefenen, voor alle aanwezigen terecht, opdat ook de overigen vrees mogen hebben. 21 Ik gelast u plechtig voor het aangezicht van God en Christus Jezus en de uitverkoren engelen, deze dingen zonder vooroordeel in acht te nemen en niets te doen overeenkomstig een neiging tot vooringenomenheid.
Deze Schriftuurlijke grond, om minstens twee getuigen op te brengen is geen algemene regel. Er zijn beslist zaken waar geen getuigen van zijn, maar dat maakt het onrecht zonder getuigen niet recht. Ik denk vooral aan "kindermisbruik" en "verkrachting". Hou dan nog in gedachten dat zelfs bij meerdere getuigen er ook nog misverstanden en valse getuigenissen zijn, bewust of onbewust. Ook hier krijgen wij nogmaals een "gemeentebeleid" door iemand die zonde beoefent voor alle aanwezige, dus de gemeente, terecht te wijzen. Wij bedoelen dat hierdoor ook de gemeente verantwoordelijk wordt gehouden en medezeggenschap moet hebben aan recht en onrecht.
Het feit dat alleen ouderlingen zulke rechterlijke beslissingen nemen is niet Bijbels.
Het it-1 blz. 794 vervolgt: Jezus gebood zijn discipelen om indien iemand tegen een ander zondigde, eerst moeite te doen de kwestie persoonlijk onder elkaar recht te zetten. Als die pogingen mislukten en de kwestie van ernstige aard was, dienden zij deze ter beslechting aan de gemeente voor te leggen (dat wil zeggen, aan degenen die waren aangesteld om de gemeente in verantwoordelijke posities te leiden). Paulus spoorde christenen er later toe aan moeilijkheden op deze wijze op te lossen en elkaar niet voor wereldse rechtbanken te dagen. Mt 18:15-17; 1Kor 6:1-8;
Mattheüs 18:15-17. Wanneer voorts uw broeder een zonde begaat, ga zijn fout dan blootleggen tussen u en hem alleen. Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. 16 Luistert hij echter niet, neem dan nog één of twee met u, opdat uit de mond van twee of drie getuigen elke zaak bevestigd wordt. 17 Indien hij naar hen niet luistert, spreek dan tot de gemeente. Indien hij zelfs naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u net als een mens uit de natiën en als een belastinginner.
De "Wachttorenorganisatie". en het "Besturende Lichaam". schrijven in het Inzicht boek Jezus gebood zijn discipelen om wanneer iemand tegen een ander zondigde, eerst moeite ... (Zie hierboven). Maar dat is niet juist, of dit nu moedwillig is of niet. Jezus zei wanneer voorts uw broeder een zonde begaat,
dit is niet uitsluitend een persoonlijk zaak, maar een persoonlijke verantwoordelijkheid.
Deze Schriftplaats toont in werkelijkheid de procedure die praktisch altijd moet gevolgd worden, maar in de praktijk bijna nooit.
Waarom niet? Omdat de "Wachttorenorganisatie" en het "Besturende Lichaam" die verantwoordelijkheid hebben gedelegeerd en alzo hun macht consolideren.
Er zijn weinig of geen zaken die buiten deze procedure vallen, er is wel altijd iemand de dupe van. Mijn persoonlijke ervaring is dat deze procedure niet de aandacht gegeven wordt en dus ook niet krijgt die ze verdient. In de eerste plaats omdat zij Bijbels gezien rechtstreeks door Jezus Christus is gegeven en vervolgens omdat de betrokkenen, zowel de zondaar(s) als de benadeelde(n), verantwoordelijk zijn voor de geest in de gemeente(n). daarbij komt nog, en dat is niet het minst belangrijke, de strafuitvoering. Deze is zelfs voor degenen die er niet rechtstreeks bij betrokken zijn aanvaardbaar.
De strafuitvoering, hoe simpel of ingewikkeld ze door de "Wachttorenorganisatie" of het "Besturende Lichaam". ook is gemaakt, wordt veranderd en aangepast. Het is vooral voor mensen die liefde hebben voor hun gezinsleden, familieleden, vrienden, broeders of zusters genoemd en zelfs voor de evennaaste praktisch onaanvaardbaar. Die strafuitvoering van uitsluiting is niet Bijbels en onverenigbaar met de Universele Rechten van de mens. (eleuthera.aggelia.be). Herhaling voor nadruk!
1 Korinthiërs 6:1-8. Durft iemand van U die een zaak tegen een ander heeft, naar het gerecht te gaan [om] voor onrechtvaardigen [te verschijnen] en niet voor de heiligen? 2 Of weet GIJ niet dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien de wereld door U geoordeeld zal worden, zijt GIJ dan ongeschikt voor het berechten van zeer onbeduidende zaken? 3 Weet GIJ niet dat wij engelen zullen oordelen? Waarom dan niet zaken van dit leven? 4 Indien GIJ derhalve zaken van dit leven te berechten hebt, stelt GIJ dan degenen als rechters aan op wie in de gemeente wordt neergezien? 5 Ik spreek om U tot schaamte te bewegen. Is het waar dat er onder U niet één wijs man is die tussen zijn broeders zal kunnen oordelen, 6 maar dat de ene broeder met de andere broeder naar het gerecht gaat, en dat voor ongelovigen? 7 Ja, werkelijk, het betekent een volkomen nederlaag voor U dat GIJ rechtsgedingen met elkaar hebt. Waarom laat GIJ U niet liever onrecht doen? Waarom laat GIJ U niet liever te kort doen? 8 Integendeel, GIJ doet onrecht en GIJ doet te kort, en dat aan UW broeders.
Deze Schriftplaats hebben wij reeds gedeeltelijk gehad, tot en met het vers zes. De verzen zeven en acht benadrukken in feite iets tegenstrijdig. Wanneer je jezelf onrecht moet laten aandoen, dan komt dat op hetzelfde neer als de schuld op je nemen van wat een ander verkeerd gedaan heeft. Als er echt niemand in de gemeente is die het kan uitmaken dan is en blijft het je eigen verantwoordelijkheid.
Uiteindelijk is Jezus Christus, Bijbels gezien, de enige die de zonde van anderen kan en heeft opgenomen, niemand anders!
Is er twijfel, dan ligt de zaak anders. Bij twijfel kun je het jezelf permitteren om aan de ander "het voordeel van de twijfel te geven". Is er geen twijfel, dan hoef je dit voordeel niet te geven. en wanneer er dus aan het einde van die zin staat "en dat aan UW broeders" dan gaat dat ook voor jou op of moet het van één kant komen?
Ontelbare Getuigen van Jehovah zijn weggegaan uit de organisatie omwille van deze niet strikt Bijbelse interpretatie. Wanneer de "Wachttoren Organisatie" en het "Besturende Lichaam" de interpretatie via de van Paulus afkomstige brieven wilt blijven behouden, dienen zij te beseffen en te publiceren dat ook de canon van de Griekse Geschriften via de autoriteit van de christenheid is vastgelegd. Dan dient eveneens vooropgesteld te worden dat er geen enkel origineel van de Griekse Geschriften momenteel beschikbaar is.
Tot slot van deze zaak wil ik de nadruk leggen dat Religie in het algemeen eerder een lucratieve bedrijfstak is. Daarmee bedoel ik dat er beslist goeie dingen kunnen uit voortkomen, maar dat er eveneens veel misbruik van gemaakt wordt.
Volgens 1 Timótheus 6: 6a Ze is ongetwijfeld een middel tot groot gewin. En 6b toont aan wat het vereiste is om via Godvruchtige toewijding op de juiste manier tot groot gewin te komen. 6b [deze] godvruchtige toewijding gepaard aan het genoegen nemen met wat men heeft.
Niet dat ik zonden goedkeur, maar wel de manier waarop zondaars door de "Wachttoren Organisatie" en het "Besturende Lichaam" veroordeelt worden.
Al met al een nadenkertje dat onderzoek vereist.
|