Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
07-10-2006
aanvulling deel 2 aan het reisverslag van 02 september 06
Aanvulling deel 2 aan het reisverslag van 02 september 06/ de tempel van Hatchepsoet
De tempelis op drie terrassen aangelegd die via lange en flauw hellende opgangen met elkaar verbonden zijn. In de rotswand die de achtergrond van de tempel vormt, werden kapellen uitgehouwen. Alle muren zijn overdekt met reliëfs en zuilengangen zorgden voor schaduw en koele plekjes.
De links van de tempel aangebrachte Hathorkapel is een kunstwerk op zich; iedere zuil wordt bekroond met een gezicht van een godin. Rechts staat als tegenhanger de Anoebiskapel met beschilderde reliëfs die nu nog al hun kleuren dragen.
De eigengelijke dodentempel lag op het hoogste terras waar grote beelden van de koningin stonden in de vorm van Osiris, met de rug tegen de zuilen.
Op dit terras liggen ook een offervertrek voor de koningin en een grafkapel voor haar vader.
De tempel viel ook nog op door de schitterende parken en tuinen, compleet met vijvers die erbij hoorden. Het in nu moeilijk voor te stellen dat in dat zand eens bomen en heesters groeiden.
Ondanks de afwijkende vorm, harmonieert de gedeeltelijk in rotsen gebouwde tempel van Hatsjepsoet met het landschap.
toegang naar de tempel via de winkeltjes en deskundige uitleg door de excellente gids Jozef....
Enkele zichten op de verdiepingen van de tempel + wat er nog moet worden uitgevoerd....
enkele details: hatsjepsut met en zonder baard, Hathor ( kop van koe), reliëfs, muurschilderingen
Aanvulling 3 reisverslag 02 september 06 /Bezoek aan een bedrijf van steenbewerkers
aanvulling 3 reisverslag van 02 september 06 LUXOR
Tijdens één van onze uitstappen naar de culturele schatten van Egypte - vallei der koningen, tempels, piramides enz...) stopte onze bus aan een bedrijfje waar de steenbewerkers nog de stenen zouden bewerken als tijdens de faraonische periode. Of dat zo is zullen we niet kunnen bewijzen.
Feit is dat men wel oude werktuigen hanteerde en dat in de winkel mooie dingen geëtaleerd stonden...
Aanvulling 4 / Vallei der koningen 02 september 06
Aanvulling 4 / Vallei der koningen 02 september 06
Aan de linkeroever van de Nijl ligt de dodenstad van het oude Thebe; de koninklijke graven werden uitgehouwen in de rotsen, veilig voor grafrovers. de verschillende graven zijn allen tegen betaling te bezoeken, maar de indeling is van allemaal nagenoeg hetzelfde, de ene wat kleiner of groter, wat gemakkelijker of moeilijker te bereiken.
De meeste farao's startten met de bouw van hun graf zodra ze aan de macht kwamen, maar velen stierven voor het werk was voltooid.
Door een roulatiesysteem zijn er tegenwoordig steeds maar een paar graven open voor het publiek en voor veel decoraties op grafmuren is glas geplaatst.
Men is er nog steeds niet uit hoe men deze graven kan beschermen voor de volgende generaties, immers de adem van de vele toeristen tast de decoraties aan, waardoor de authentieke kleuren langzaam, maar zeker verdwijnen.
Het graf van Toetanchamon is steeds met een apart ingangsticket te bezoeken. Het is het enige graf dat ongeschonden werd aangetroffen. Het graf is echter onafgewerkt doordat de jonge koning zeer jong gestorven is.
Enkel in de grafkamer zelf zijn er schilderingen op de muur. In de sarcofaag van roze kwartsiet ligt nog steeds de mummie. De grafgiften die men vond zijn te zien in het museum te Caïro.
In de ganse vallei is video verboden.
Het graf van Toetmosis III is een van de oudste graven en bereikbaar via een steile houten trap. Het graf heeft iets opmerkelijks, nl een ronde grafkamer. De rode granieten sarcofaag staat er, maar de mummie is in het museum van Caïro.
Het graf van Ramses II is prachtig verlicht, met mooie muurschilderingen, zeer groot en diep uitgehouwen.
Het graf van Ramses III toont scènes uit het dagelijkse leven, is slechts gedeeltelijk verlicht en een helft is ingestort
hieronder enkele beelden van de vallei der koningen + muurschildering graftombe Toetanchamon
In de buurt van Esna moesten we wachten aan de sluizen. Plots was het alsof we werden "overvallen " door een aantal kleine bootjes. Dit bleken verkopers te zijn.
Moet je je voorstellen dat we zo'n 15 meter boven het wateroppervlak zijn. De egyptenaren lieten vanuit hun bootjes de koopwaren zien. ( handdoeken, tafellakens, kleren enz...)
Wanneer ze merkten dat er boven op het dek interesse was gooiden ze vakkundig het product in de handen van de geïnteresseerde persoon. En .... dan begon het bieden . Lawaai genoeg.... schreeuwende verkopers, schorre bieders, passerende boten ....
Wanneer men tot een akkoord kwam gooide de handelaar een volgende pakje omhoog (met een kledingstuk bijvoorbeeld) De gelukkige bieder stak daarin het overeengekomen bedrag en ..... wierp dat zakje naar beneden.
Je kan al raden hoeveel zakjes in de Nijl terecht kwamen....
Aanvulling 6/Toetanchamon detail;zuid en noordwand
2 voorbeelden om aan te tonen dat er achter elk symbool of afbeelding een verhaal/godsdienst schuilt
Deel van de zuidwand waarop Toetanchamon wordt bijgestaan door enkele goden uit het Westen. Rechts de godin Hathor, zij begroet de doden als ze in de dodenwereld aankomen. Links is Anoebis de god van het mummificeren.
Deel van de noordwand waarop Toetanchamon staat afgebeeld met de godin Noet, de godin van de hemel. Zij begroet de doden als eerste op hun reis naar de onderwereld. Noet verricht 'nini', d.w.z. de handen met water besprenkelend bij wijze van begroeting, en ze heeft in beide handen het hiëroglief van 'water' in haar handen. klik op de foto
Aanvulling deel 7/Toetanchamon Nog enkele foto\\\'s uit de oude doos: ontdekken van het graf van Toetanchaman
1. Zo zag de toegang er uit - alles dicht
2.de eerste 12 trappen zijn uitgegraven 3. de opening van het graf 4. Carter en Carnavon voor het graf klik op de afbeelding om een groter beeld te bekomen Plaatje 1 - openen van de toegang 2 - openen van het schrijn door Carter 3 - Carter bij Toetanchamon
aanvulling deel 8/Toetanchamon - Een overzicht van het graf - stap voor stap - deur per deur
Links een afbeelding van het graf van Toetanchamon VK 62 (Vallei der Koningen), dan de huidige toegang, nog een afbeelding van het graf en de wachters die men er vond. Klik op de afbeelding voor een grotere foto
De treden (1) leiden naar een deur (2) waarvoor wachtposten stonden. Nadat de deur was opengebroken kwam men in een 7 meter lange gang (3) met vaten, schalen en kokers.
Een 2e verzegelde deur (4) werd opengebroken en men zag een grote kamer (5) met allerlei voorwerpen en overal goud! Het bleek om ca. 650 voorwerpen te gaan. Standbeelden van mensen, goden en dieren, bedden,stoelen, kasten, zetels en vazen.
Nadat de voorwerpen waren verwijderd ontdekte men een nieuwe verzegelde deur (6) , die werd opengemaakt. Men kwam dan in een kamer met schatten die herinnerden aan de kinderjaren van de farao.
In deze kamer bevond zich weer een deur (7) die toegang gaf tot de grafkamer van Toetanchamon (8). Naast de grafkamer bevond zich nog een schatkamer (9) met enorme rijkdommen.
Dit is het verslag van co-auteur Juul over de eerste dag van de reis. Het zal aangevuld worden met berichten die reeds eerder werden geplaatst
Gij moogt vertellen wat gij wilt, een vliegreis is steeds een vliegreis. Al zijn er de laatste tijd wel wat méér controles en veiligheids-checks, het komt erop aan van op tijd te zijn, uw tickets in te ruilen tegen een boarding-pass, bagage kwijt te raken, en dan te gaan rondneuzen in de ene of andere zogenaamde goedkope winkel.
Eens aan boord de oh zoveelste herhaling van de veiligheidsvoorschriften voor noodlanding op land of in zee waar niemand naar luistert, en dan komt de take-off om het in vliegjargon te zeggen.
De vlucht wordt verdeeld in drinken, eten, verkoop van (wéér ) goedkope zaken, en dan begint de afdaling. En begin je het verschil te merken.
Het schijnt dat de méést spectaculaire landing die in Hongkong is, omdat je daar tussen de wolkenkrabbers vliegt, en de mensen, bij wijze van spreken , in hun bad ziet zitten.
Een avondlanding in Luxor is natuurlijk wat anders. Je ziet de huizen niet, maar wel de verlichting van de straten, en je hebt de indruk dat je boven wijken vliegt met villas van welstellende Egyptenaren, omdat alles er zo mooi geordend uit ziet.
Ook het vliegveld is ordelijk en proper, er lopen hoofdzakelijk westers geklede mensen rond, en je wordt niet direct in een oosters bad gedompeld zoals in andere luchthavens.
Eens buiten is het natuurlijk gans anders. Een verwittigd man ( of vrouw ) is er twee waard, dus we houden onze bagage krampachtig vast, anders sleept een kruier ze uit je hand, en je krijgt ze maar terug tegen betaling van een bakshish , ofte fooi waarvan verteld wordt dat de kruier die zelf bepaalt, en daar komt geen marchanderen aan te pas. Betalen of géén valies.
De bus staat op ons te wachten, we rijden door véél verlichte straten met véel volk op straat, want er wordt feest gevierd met optochten, eten en drinken, daar horen we wel méér over.
De aanlegkade waar wij voor vijf jaar aanlegden is verlaten, want het gemeentebestuur en de dienst voor monumentenzorg wil de cruiseschepen uit het stadscentrum houden, want die moeten hun motoren of generatoren 24 uur per dag laten draaien om stroom te leveren voor de kajuiten, de keukens en de rest.
We zijn moe, krijgen een stevige maaltijd , laden de valiezen uit en gaan in de kooi.
Aanvulling op het verslag/ deel 1 van co-auteur Jules .De afreis 01.09.06
Wat een verschil met een drietal jaar geleden - Toen stond ik, net als vele anderen, met de boekentas in de hand, klaar om terug het nieuwe schooljaar aan te vatten ....
Nu sta ik hier samen met 78 enthousiaste 'blauwe vogels' om 12 uur gepakt en gezakt in te checken richting Luxor.
Iedereen was er klaar voor ! Hoewel sommigen nog de recente problemen tussen Libanon, de Palestijnen en Israel in het achterhoofd hadden....
Omstreeks 14u20 steeg ons vliegtuig "Tay / Tnt airways" op richting Egypte. Het zou een tocht worden van 3.700 km - met een gewicht van 64.000kg - tegen een gemiddelde van 850 km/uur , op 11.000 meter hoogte en in een buitentemperatuur van -46°C....
Na een geslaagde vlucht zette de kapitein het vliegtuig in Luxor aan de grond en werden we na het invullen van de gebruikelijke paperassen voor visum enz...overgeheveld naar de autobus die ons naar de boot " De M/S Nile Crown *****" bracht waar we na een korte receptie onze kajuit kregen toegewezen en klaar waren voor een verdiende nachtrust.
Op de kaart zie je de vliegroute. klik om de kaart te vergroten aub
Eerst beelden gegeven worden van alles wat er vanop de boot te zien was op en langs de Nijl + op de boot( dus niet al varende van stad tot stad - zou wat eentonig worden)
Zoals: * landschappen * het bovendek * mensen langs de Nijl * een speciale boeiende verkoopstechniek * de egyptische avond op de boot
Vervolgens volgt een bespreking per bezochte stad ( tempels, piramides, sfinx, de achterbuurten, koetsentocht, feloektocht.... enz)
Tenslotte komt het verblijf tijdens 2e week) - rust in Hurghada Hilton Long Beach Resort ***** " aan bod
( 500 trappen/dag gaven mij geen echte rust - het was wel een goed-doener voor mijn been/voet-spieren)
We zijn terug in België ! De Nijlcruise was gewoon ' Prachtig' We hebben een 300 foto's gemaakt waarvan we een groot deel op deze blog zullen zetten. Eerst nog wat voorbereidend werk - foto's verkleinen, bewerken enz... Verder wacht ik nog op de verslagen van Juul, een medereiziger.
Zodra alles ok is beginnen we met er elke dag een aantal foto's + tekst op te zetten
Cairo: In het Egyptisch museum mag je niet meer fotograferen. Net als in de Vallei van de Koningen
. Ook niet meer met het betalen van een toeslag.
Wat helaas nog wel gebeurd is dat de mannetjes die bij de Vallei van de Koningen de tombes bewaken, je een fooitje vragen en dat je daarvoor dan wel mag fotograferen.
Het is schadelijk voor de versieringen. Dit is één van de redenen, waarom er een aantal graven al gesloten is en een ander aantal bij toerbeurt gesloten zijn.
De tempels (dus waar je in de buitenlucht bent) mag je nog wel fotograferen en dat zonder toeslag. Uitzondering hierop is Abu Simbel, omdat je hier toch ook weer naar binnen moet, dus ook daar geldt: niet fotograferen.
Mocht je het toch doen, of ergens fotograferen waar het wel mag, maar zonder flits en je flitst per ongeluk toch, dan loop je de kans dat je niet alleen je fototoestel af moet geven (kun je later weer ophalen), maar dat ze ook nog eens je rolletje uit je toestel trekken (en dan heb je dus helemaal geen foto´s meer, ook niet van daarvoor). En dat zou zonde zijn toch!
Je kunt trouwens overal mooie kaarten kopen en vooral van de graven en van de schatten van Tut-Anch-Amun zijn die vaak mooier dan je eigen fotos i.v.m. het moeilijke belichten.
Het islamitisch jaar is 11 dagen korter dan het onze. De Libische jaartelling begint met het jaar waarin Mohammed stierf: 632 na onze tijdrekening. Elders is dit zijn geboortejaar: 570 na onze tijdrekening
Afdingen is een spel, en indien het inderdaad respectvol gespeeld wordt is het nog een ontzettend leuk spel ook.
-Tip 1: Informeer eerst eens bij diverse winkeltjes wat zoal de vraagprijs is voor het artikel waar jij belangstelling voor hebt. Zo krijg je enig inzicht in de vraagprijzen.
-Tip 2: Neem de tijd.
Dat doet de verkoper en dat doe jij dus ook. Indien je gehaast bent zul je nooit tot een goede prijs komen. Ga er rustig bij zitten, neem de thee die men je aanbiedt (dat verplicht niet tot een koop overigens) en praat over koetjes en kalfjes.
De Egyptenaar zal je altijd vragen waar je vandaan komt, en in welke accommodatie je verblijft en hoe Egypte je bevalt. Uiteraard kent de verkoper ook wel iemand die in NL of Belgie heeft gewerkt of familie die er woont. Misschien is hij er zelfs zelf wel geweest.
Pas na een tijdje zal de verkoper gaan praten over het artikel waar je belangstelling voor hebt. Begin nooit direct over de prijs, dat is in de ogen van de verkoper bijzonder onbeschoft.
-Tip 3: Gebruik humor.
De verkoper neemt jou natuurlijk in de maling met zijn belachelijk hoge vraagprijs. Jij gebruikt jouw humor om te laten merken dat je het spel doorziet.
Zo blijf je respectvol naar de verkoper, maar laat je tevens blijken dat je niet op je achterhoofd gevallen bent.
-Tip 4: Het bieden.
Hou altijd in je achterhoofd wat je zélf over hebt voor het product waar je belangstelling voor hebt.
Zorg dat je uiteindelijk nooit uitkomt boven 50% van de vraagprijs.
Je eerste bod ligt op zo'n 20% van wat de verkoper je vraagt.
Uiteraard komt de verkoper in verzet tegen jouw bod: goede kwaliteit, veel werk om het product te maken, etc., etc. Maak hem duidelijk dat zijn vraagprijs veel te hoog is.
Indien de verkoper zelf niet naar beneden gaat met zijn prijs doe jij er een klein bedrag bovenop: je gaat b.v. naar 25% van de vraagprijs.
Hiermee laat je zien dat er met jou ook te onderhandelen valt over de prijs.
De volgende zet is dan weer voor de verkoper.
-En zo gaat het proces verder: jij biedt wat meer, de verkoper haalt er wat af. En uiteindelijk kom je tot een acceptabele prijs voor zowel de verkoper als jezelf. Een eindbedrag van 50% van de vraagprijs is nog aan de hoge kant, maar als je dat er voor over hebt is het prima. Het is tenslotte geven en nemen.
-Tip 5: Overbluf de verkoper. Zeg rustig dat je het bij zijn concurrent al voor een veel lager vraagprijs hebt gezien terwijl je met die andere verkoper nog niet eens aan het onderhandelen was geslagen. Geef ook duidelijk aan: "take it or leave it". Daarmee bedoel je: ik heb belangstelling voor je artikel, maar niet voor elke prijs.
Ga je niet akkoord met mijn aanbod: jammer voor jou (= de verkoper), maar dan ga ik wel naar iemand anders.
-Tip 6: Praat over de prijs in LE (Egyptische ponden). Voor ons is het omrekenen niet zo'n probleem, voor veel Egyptenaren vaak wel. Ook een vorm van respect dus.
Egyptenaren zullen erg enthousiast reageren als u een gebrekkig woordje Arabisch tegen hun kan praten
De hoofdtaal is het Egyptisch-Arabisch en is eigenlijk een dialect van het officiële Arabisch. Egyptenaren zullen erg enthousiast reageren als u een gebrekkig woordje Arabisch tegen hun kan praten.
Sommige begroetingen of andere woorden spreek je anders uit tegen een man anders dan tegen een vrouw.
halloas-salamu aleikum (tegen moslims)
welkomahlan wa-sahlan
dagmaa salaama
a.u.b.min fadlak (tegen een man) En min fadlik (tegen een vrouw)
Dit houdt in dat overheidsinstanties, kantoren, banken, postkantoren e.d. gesloten zijn, maar veel toeristische winkeltjes zijn over het algemeen wel geopend.
Gedurende de Ramadan (Islamitische vastenmaand) zijn er aangepaste openingstijden en beperkte activiteiten.
'Ear Planes" verlichten ongemak van de oren tijdens stijgen en landen
- Ear Planes" verlichten ongemak van de oren tijdens stijgen en landen en reduceren scherpe geluiden.
-Weinig beenruimte, vliegangst en luchtziekte kunnen een vliegreis onaangenaam maken, maar ook de luchtdruk kan u parten spelen. Oorpijn en hoofdpijn zijn vaak het gevolg.
- Ear Planes" zijn drukregulerende oorpluggen, gemaakt van zachte siliconen. Een poreus keramisch filtertje zorgt ervoor dat de druk geleidelijk aan het oor binnen kan komen (normaal gebeurt dit in één keer, dit voelt alsof de oren dichtklappen). Het oor is hierdoor in staat zich aan te passen aan deze nieuwe luchtdruk en kan de verandering goed opvangen.
-De Ear Planes dienen 1 uur voor de landing ingebracht te worden. Indien u ook last heeft van het stijgen kunt u de Ear Planes inbrengen wanneer u plaatsneemt in het vliegtuig. De Ear Planes kunnen verwijderd worden wanneer het vliegtuig de maximale hoogte heeft bereikt.
-Met de Ear Planes verminderen geluid met 20 decibel, dit betekent dat u uw medepassagiers, de stewardessen en meldingen uit de cockpit gewoon kunt blijven horen.
-Verminderen ongemak bij stijgen / landen
-Reduceren geluid met 20 decibel
-Ook toepasbaar bij auto-, trein-, en busreizen, motorrijden en bergritten
-Aanbevolen door artsen
-Wanneer u de Earplanes na gebruik zorgvuldig bewaard in het meegeleverde doosje, kunt u deze meerdere malen gebruiken.