Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
30-05-2011
Soefi's mogen graven van heiligen niet kussen
Soefi's mogen graven van heiligen niet kussen
Eildert Mulder
Soefi's dansen aan het einde van de ramadan in Caïro op religieuze muziek van de Egyptische sjeik Jasien Al-Toehami. Foto EPA
Niet alle vruchten van de Egyptische revolutie smaken even zoet. Het besluit om de filmcensuur aan te scherpen valt nog wel mee en wekt vooral de lachlust. Maar ook de graven van soefi-heiligen worden vernield. Salafi's misbruiken de lente om een beeldenstorm te ontketenen.
Echt bitter smaakt een andere vrucht. Als het aan de radicale salafimoslims ligt zullen niet alleen zoenen tussen verliefde of zondigende mensen voortaan taboe zijn. Ook aan het kussen van de graven van heiligen zal een einde moeten komen. Desnoods door die graven te verwoesten. En met dat laatste zijn Egyptische salafi's alvast maar begonnen, met name na de revolutie, profiterend van de afwezigheid van een effectieve politie.
Terwijl de wereld zich blijft verbazen over de omwentelingen in de Arabische wereld benutten salafimoslims die 'lente' om een soort beeldenstorm te ontketenen, tot verdriet van andersdenkende geloofsgenoten, en dan vooral de mystieke soefi's. Het woord beeldenstorm is niet helemaal op zijn plaats. Het afbeelden van mensen is in de islam omstreden, een beeldencultuur zoals in katholieke kerken bestaan er in de godsdienst van Mohammed niet.
De salafistische woede richt zich wel op graven van heiligen. Over de vraag of er heiligen zijn en zo ja, aan welke criteria die moeten voldoen, bestaat geen eenstemmigheid. Er is geen islamitisch Vaticaan dat daarover het laatste woord heeft. Gelovigen bepalen zelf wie heilig is. Bij het graf van een heilige kunnen zich emotionele taferelen afspelen. Bezoekers kunnen de sarcofaag van de heilige via vitrines zien, ze klampen zich vast aan spijlen, doen wensen, offeren geld of murmelen religieuze formules, al dan niet snakkend naar een wonder, zoals een onmogelijke genezing.
Het verschijnsel beperkt zich niet tot Egypte. In de Syrische hoofdstad Damascus bevindt zich, in de beroemde Umayyamoskee, het graf van Johannes de Doper. Althans, mensen zijn ervan overtuigd dat in de tombe zich echt de overblijfselen van de tijdgenoot van Jezus bevinden. Niet christenen maar moslims verdringen zich rondom de kubusvormige omheining.
Vol spektakel zijn de zogeheten moelids, de verjaardagsfeesten van de heiligen. Er is ook een moelid voor de profeet Mohammed, maar de feesten voor de plaatselijke heilige trekken meer belangstelling. Ze behoren tot wat in vaktermen de volksislam heet, in tegenstelling tot de officiële islam van de schriftgeleerden. De moelid van de heilige Hoessein, kleinzoon van de profeet, duurt een volle week. Volgens de overlevering ligt zijn hoofd begraven in de naar hem genoemde moskee in het oude centrum van Caïro, hoewel er in de moslimwereld ook andere steden beweren dat dat hoofd bij hun bewaard is gebleven.
De deelnemers zetten op straat tenten op waar ze tot het ochtendgloren dansen op een muziek met een uniek ritme. Het is ook een huwelijksmarkt, mannen dansen, ongetrouwde vrouwen en weduwen zitten er in een kring omheen. Voor soefi's is dit alles een belangrijk onderdeel van hun geloofsbeleving, salafi's vinden het achterlijk bijgeloof en zelfs pure afgoderij, daterend uit de tijd van voor de islam, in islamitisch spraakgebruik de tijd van de 'onwetendheid.'
Salafistische schriftgeleerden leggen op internet uit welke bezwaren ze hebben tegen deze evenementen van de soefi's. Volgens hen blijkt uit overgeleverde uitspraken van de profeet dat hij tegen verjaardagen was. Het geeft daarom geen pas om de verjaardag van de profeet, laat staan die van heiligen, toch luister bij te zetten. Heel erg is dit overigens nog niet, deze vieringen vallen onder het verbod op bid'a, het toevoegen van nieuwe elementen aan de godsdienst, wat volgens de salafi's verboden is maar niet altijd een doodzonde. Zolang mensen zich beperken tot gebeden aan God vóór een heilige, niet tót hem, is de ramp te overzien. Spreek de dwalende soefi's vermanend toe, dat is genoeg.
Anders wordt het wanneer mensen in hun gebed de hulp van de heilige inroepen, diens bemiddeling bij God, bijvoorbeeld voor de genezing van een zieke. In dat geval verheffen ze de heilige tot een soort ondergod. Volgens de salafi's valt dat onder de veel zwaardere categorie van koefr: ongeloof, bestraft met het hellevuur.
De schriftgeleerden hebben nog een ander, principieel bezwaar tegen de soefi's. Ze verwijten hen dat ze God en de schepping als een eenheid beschouwen, waardoor niet alleen de heilige een soort god wordt, maar de gewone mens ook.
Soefi's verweren zich op internet tegen de beschuldigingen. Ze verwijzen daarbij naar uitspraken van de dertiende-eeuwse schriftgeleerde Ibn Taymiyya, nota bene de grote inspiatiebron van de salafi's. Hij zou aan heiligen een soort goddelijke helderziendheid hebben toegeschreven.
Het is onduidelijk hoeveel heiligengraven de Egyptische salafi's al hebben verwoest. Het moeten er heel wat zijn, begin vorige maand bijvoorbeeld sloopten ze in de stad Qaljoeb, ten noorden van Caïro, er op een dag maar liefst zes. Ze raken met hun vernielzucht de soefi's rechtstreeks in het hart, het is vergelijkbaar met de vernieling van kerken, een praktijk die in Egypte ook voorkomt en veel westerse aandacht krijgt. Minder westerse aandacht is er voor verwoeste graven van soefi-heiligen. Toch vormen beide verschijnselen twee kanten van dezelfde medaille: godsdienstfanatisme, in het ene geval van moslims tegen christenen en in het andere binnen de moslimgemeenschap zelf.
De vernielzucht richt zich niet tegen faraonische oudheden en de kans dat dat in de toekomst wel zal gebeuren lijkt klein. Vanuit het gezichtspunt van salafi's bestaat er geen reden toe. Salafi's hebben het gemunt op broedplaatsen van polytheïsme. Weliswaar was de faraonische godsdienst zeer polytheïstisch, maar er is niemand in Egypte die de oude goden nog vereert, het is echt verleden tijd. Faraonische godenbeelden hoeven daarom niet vernietigd te worden. Een Egyptische herhaling van het drama in Afghanistan, waar het Taliban-bewind in 2001 de beroemde Boeddhabeelden in Bamyan vernielde, ligt daarom weinig voor de hand. Wat wel gebeurt is dat scherpslijpers in kleine dorpsmoskeetjes oude faraonische offerblokken vernielen. In de ogen van salafisten vormen ze een rituele verontreiniging van de godshuisjes.
Wahabisme
De mode om heiligengraven te vernielen lijkt te zijn overgewaaid uit Saoedi-Arabië. Egyptische gastarbeiders maakten in Saoedi-Arabië kennis met een harde vorm van islam, het wahabisme.
Het wahabisme geniet in Saoedi-Arabië de status van staatsgodsdienst. Wahabitische geestelijken sloten al in de achttiende eeuw een bongenootschap met het Saoedische koningshuis. In de jaren twintig van de vorige eeuw stonden beide aan de wieg van het moderne Saoedi-Arabië. De wahabieten vernielden toen op grote schaal heilige graven. Tegenstanders van de wahabieten vrezen dat ook het graf van de profeet Mohammed, in de stad Medina, uiteindelijk niet veilig zal blijken te zijn voor de wahabieten.
Ze beschuldigen de Saoedische autoriteiten ervan dat die de afgelopen twintig jaar in Mekka tal van huizen hebben vernietigd, waar tijdgenoten van de profeet zouden hebben gewoond, om te voorkomen dat die het voorwerp van verering zouden worden.
Satellieten uitgerust met speciale infraroodtechnologie gaven archeologen de exacte locatie van 17 nieuwe piramides, 1.000 graftomben en 3.000 oude nederzettingen.
De geheimen van het oude Egypte blijven tot de verbeelding spreken. Dankzij de moderne technologie slagen archeologen er steeds vaker in om stukjes van dat verleden bloot te leggen.
De Egyptologe Sarah Parcak bestudeerde samen met haar team gedurende een jaar de infraroodbeelden van diverse satellieten. Die brachten de wetenschappers op het spoor van 17 nieuwe piramides, 1.000 graftomben en 3.000 oude nederzettingen.
infraroodtechnologie
Over de exactheid van de beelden bestaat weinig twijfel. De satellieten zijn uitgerust met dermate krachtige camera's dat ze zowat alle objecten kleiner dan 1 meter diameter kunnen lokaliseren. Dankzij de infraroodtechnologie kan ook het type materiaal onderscheiden worden.
De oude Egyptenaren bouwden hun huizen en andere gebouwen in klei of althans in een smurrie die een stuk geconcentreerder is dan de aarde eromheen. Op de infraroodbeelden tekenen zich daardoor heel duidelijk de contouren van huizen, tempels en graftomben af.
"De droom van elke archeoloog"
Parcak is zeer enthousiast over de gebruikte technologie en hoopt dat die in de toekomst nog tot grotere ontdekkingen kan leiden. "Een piramide blootleggen is de droom van elke archeoloog", luidt het. In Tanis is ondertussen een huis van ruim 3.000 jaar oud opgegraven. "Het is opmerkelijk hoe de contouren vrijwel perfect overeenkomen met wat de infraroodbeelden aangaven." (INM)
Onderkoning van Egypte en kleinzoon van Mohammed Ali van Egypte (stichter van het moderne Egypte).
Abbas Hilmi I werd op i juli 1813 geboren in Djedda, een stad in Saoedi-Arabië, maar groeide op in Egypte.
In 1848 volgde hij zijn oom Ibrahim op als onderkoning. Gedurende zijn bewind probeerde hij met name moderniseringen die door zijn grootvader Mohammed Ali van Egypte (17691849) waren doorgevoerd weer terug te draaien. Zo sloot hij vele nieuwe scholen, fabrieken en medische inrichtingen.
Na aandringen van de Britse overheid stond hij de aanleg van de spoorweg van Alexandrië naar Caïro toe.
In juli 1854 werd Abbas Hilmi I door twee van zijn slaven in het Benha-paleis vermoord. Hij werd later opgevolgd door zijn oom Mohammed Said Pasja (die jonger was dan hij).
Archeologen hebben in Egypte een dertien meter hoog beeld van de grootvader van Toetanchamon: farao Amenhotep III opgegraven.
Het beeld is niet meer helemaal compleet: het hoofd mist. Verder bestaat het standbeeld uit zeven stukken.
Tempel Het beeld werd ontdekt nabij de tempel waarin Amenhotep III na zijn dood herdacht werd. Van die tempel is weinig meer over: overstromingen en een enorme aardbeving troffen de tempel in 27 voor Christus waarschijnlijk hard. Het is aannemelijk dat de tempel één van de grootste tempels ooit was.
Bewaken De ingangen van de tempel werden bewaakt door beelden: aan de oostkant door twee stenen faraos, die er nog steeds staan. Ze worden ook wel de Kolossen van Memnon genoemd. Waarschijnlijk hielden nog twee beelden aan de noordelijke kant de wacht. Het gevonden beeld zou er daar één van zijn geweest. Dat maakt het ontdekte beeld ongeveer net zo oud als de tempel: zon 3400 jaar.
Abbas Hilmi II werd op 14 juli 1874 geboren in Alexandrië, studeerde aan het Theresianum in Wenen en volgde in 1892 zijn vader op als onderkoning van Egypte nadat die was overleden.
In die hoedanigheid was hij een leenman van de Turkse sultan al had de Britse regering in de praktijk de controle over Egypte.
Tijdens zijn regeringsjaren had hij vele conflicten met de Britse vertegenwoordigers in Caïro, Sir Evely Baring en Lord Kitchener. Toen in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbrak bevond Abbas Hilmi II zich in Constantinopel.
Vanuit die stad riep hij de Egyptenaren op om aan de zijde van de Turkse sultan te vechten tegen de Engelsen. Egypte werd kort hierna officieel tot Brits protectoraat verklaard waarna Abbas Hilmi I op 18 december 1914 werd afgezet. Hij werd vervangen door de oudste prins die aanwezig was: Kamil Hoessein.
Nadat hij het commando had gevoerd over een Turkse aanval op het Suez-kanaal werd hij door zijn familie onteigend en verstoten. Abbas Hilmi II erkende zijn troonsafstand pas op 12 mei 1931 in Lausanne. De voormalige onderkoning van Egypte kon pas terugkeren naar Egypte nadat hij op 19 december 1944 was overleden. Hij ligt in Caïro begraven.
De Egyptische prinses Ahmose Meryet Amon is de oudste mens met een aantoonbare hartziekte. Dit beweren onderzoekers op basis van recente scans van de mummie.
Daaruit blijkt dat de helft van de aderen van de prinses verkalkt zijn. De wetenschappers beweren dat Ahmose Meryet Amon leed aan coronaire atherosclerose, een aandoening waarbij arteriële plaque kan leiden tot een hartaanval of beroerte.
Ahmose Meryet Amon leefde 3.500 jaar geleden en stierf voor haar vijftigste verjaardag. Ze is bijgezet in de Deir el-Bahri-tempel langs de Nijl.
Tijdmachine Als de prinses nu uit een tijdmachine zou komen, dan zou ik haar vertellen dat ze zo snel mogelijk moet afvallen, vertelt professor Gregory Thomas van de universiteit van Californië in Irvine. Nadat ze gewicht heeft verloren, moet ze een hartoperatie ondergaan. Ze zou namelijk een dubbele bypass (vaatomleiding, red.) nodig hebben.
Elite De dochter van farao Sequenenre Tao II behoorde tot de elite, waardoor ze altijd eten tot haar beschikking had. Daarnaast werkte ze waarschijnlijk nooit, waardoor ze minder calorieën verbruikte dan de gemiddelde Egyptenaar. Het is dus niet gek dat ze erg dik werd.
Erfelijk? De onderzoekers vonden meer mummies met beschadigde aderen. Hoewel deze mensen waarschijnlijk de dupe zijn geworden van een slecht dieet en weinig beweging, sluiten wetenschappers niet uit dat de hartziekte een genetische aandoening is. Er is meer onderzoek nodig om met zekerheid vast te stellen of de hartziekte erfelijk is of niet.
Boek waarin de Amerikaanse auteur Stacy Schiff het leven van de beroemde Egyptische koningin Cleopatra wordt gereconstrueerd.
Cleopatra (69-30 v.Chr) wordt in dit boek niet zozeer neergezet als een mythisch figuur maar als een echt mens. Toen Cleopatra op haar achttiende koningin werd was ze in één klap beroemd. Ze trouwde, zoals in die tijd gebruikelijk was, met haar twaalfjarige broer Ptolemaeus XIII. Vertrouwelingen van haar broer zorgden er na enige tijd echter voor dat Cleopatra van de troon werd gestoten en het land ontvluchtte.
Cleopatra keerde terug toen Egypte meer en meer onder invloed van het Romeinse Rijk kwam te staan. Stacy Schiff schrijft in haar boek uitgebreid over hoe ze in contact kwam met Julius Caesar en uiteindelijk zwanger van hem werd. Ook de relatie met Marcus Antonius komt uiteraard aan bod net als haar dood en de totstandkoming van de mythe.
Hierbij wil ik de mei-lezing van Egyptologica Vlaanderen vzw in herinnering brengen. Voor de mensen die onze lezingen in Gent volgen, nog op tijd:
Gwen Jennes, *Van Toetankhaton naar Toetankhamon: Egyptische persoonsnamen en hun waarde als historische bron."
Egypte werd vanaf de Derde Tussenperiode geconfronteerd met verschillende vreemde culturele invloeden, die tot grote veranderingen leidden op maatschappelijk en religieus vlak.
µSinds mei 2009 wordt onderzocht hoe deze religieuze veranderingen worden weerspiegeld in persoonsnamen in dit laatste millennium voor de opkomst van het Christendom. Op het eerste zicht lijken persoonsnamen ideaal voor de reconstructie van religie: de bronnen bezorgen ons een overvloed aan persoonsnamen, en het percentage theophore namen (namen die een goddelijk element bevatten) in de Egyptische maatschappij lag enorm hoog.
Maar zijn namen wel zo ideaal? Begrepen de Egyptenaren de betekenis van hun naam? Spelen er nog andere motieven bij de naamgeving dan het religieuze? Deze lezing zal een antwoord trachten te geven op de vraag welke waarde persoonsnamen hebben voor het historische onderzoek.
Gent: 19 mei 2011
De lezing in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); De lezingen starten telkens om 20 uur.
De militaire regering in Egypte heeft aangekondigd bijzondere beperkingen van de bouw van kerken af te schaffen. Daarnaast zal het worden verboden te demonstreren rond gebedshuizen. In het afgelopen weekeinde vielen vijftien doden toen groepen moslims twee koptische kerken in Caïro aanvielen.
Het comité Justitie van de regerende militaire raad liet woensdag weten dat de wetgeving voor de bouw van gebedshuizen binnen een maand wordt aangepast. Daarbij verdwijnt het verschil tussen de vergunning voor de bouw van een moskee en van een kerk. De bouw van een kerk, of zelfs kleine reparaties aan een kerk, worden gedwarsboomd door de bureaucratie.
Het comité gaat "doortastend optreden tegen het aanwakkeren van haat en het bevorderen van de sektegeest". Volgens schattingen is tussen de 7 en 10 procent van de 84 miljoen Egyptenaren christelijk. Het gaat om orthodoxe christenen die er kopten worden genoemd.
MIDDELBURG - De Egyptische mummie van een kind is donderdag weer teruggeplaatst in een van de Wonderkamers van het Zeeuws Museum in Middelburg.
De mummie was een paar maanden uitgeleend aan het Teylers Museum in Haarlem voor de tentoonstelling Egypte & Napoleon. In 2005 werd de mummie in het ziekenhuis in Goes onderzocht en gescand.
Dit onderzoek heeft niet het geslacht van de mummie kunnen vaststellen, wel is gebleken dat het om een kind gaat en dat hij of zij geen hersens meer bezit.
Dit boek is een fascinerende inleiding in de mythologie en religie van het oude Egypte en de ontzagwekkende tempels, graven en schatten van de eerste belangrijke beschaving.
Daarnaast is het een schitterend visueel naslagwerk met tijdbalken, kaarten en honderden kleurenfotos en fraaie illustraties.
Aan bod komen de beroemdste begraafplaatsen als Giza, Saqqara en de Vallei der Koningen, de tempels, maar ook de relatie tussen de farao en de goden en de manier waarop de religie het alledaagse leven van de Egyptenaren heeft beïnvloed en verrijkt.
3400 jaar oud beeld van de Egyptische farao Amenhotep III gevonden
Bij de Egyptische stad Luxor is opnieuw een ongeveer 3400 jaar oud beeld van de Egyptische farao Amenhotep III gevonden.
De Egyptische oudheidkundige dienst heeft dat bekendgemaakt.
Bij Luxor worden wel vaker beelden van deze farao gevonden. Het nu gevonden beeld is dertien meter hoog en is daarmee een stuk groter dan de eerder gevonden beelden. Het beeld is gemaakt van kwartsiet en opgebouwd uit zeven grote delen. Volgens de Egyptische oudheidkundige dienst stond het beeld vroeger bij de noordingang van de dodentempel van farao Amenhotep III in Kom al-Hitan, in het zuiden van Luxor. Deze tempel werd in 27 voor Christus door een aardbeving vernietigd.
Amenhotep III regeerde van 1390 tot 1352 voor Christus. Het rijk was toen op zijn hoogtepunt en reikte van Griekenland tot Jemen. Door het DNA-onderzoek dat onlangs op Toetanchamon en enkele andere mummies is uitgevoerd is vrijwel zeker dat Amenhotep III de grootvader van Toetanchamon was.
Tijdens de opgravingen bij de dodentempel is recent ook een granieten beeld van de Egyptische godin Sekhmet gevonden. Dit beeld heeft een afmeting van 185 bij 74 centimeter.
Je kunt er pyramides en tempels bezoeken en ook heel goed luieren aan het strand, afgewisseld met hier en daar een duik en een snorkeltochtje. Minder bekend is dat je in Egypte ook heel goed actief kunt zijn. Boek eens een trektocht, ga sandboarden (80 km per uur!) of maak een woestijnrally.
Het Sinaï schiereiland in het noordoosten van Egypte staat vooral bekend om haar stranden. Door de uitgestrekte bergketens is het echter ook een perfecte locatie voor hike- en trektochten . De regio biedt een grote verscheidenheid aan wandelpaden die variëren in duur en intensiteit. Zo zijn er routes van een halve dag voor de beginner maar ook zware trektochten van twee weken.
Sneeuw Tijdens zo'n wandeltocht door de Sinaï is het mogelijk Egypte op een hele nieuwe manier te zien. Wie weet bijvoorbeeld dat het zelfs in Egypte mogelijk is om in de sneeuw te lopen? Op de bijna 2300 meter hoge Sinaïberg kan het in de winter.
Begenadigde vertellers Verder is het ook mogelijk om een wandeling te maken langs verschillende bergstammen, onder begeleiding van lokale stamleden. Zij weten alles van de regio en zijn begenadigde vertellers. Wandelen met deze locals geeft een totaal nieuw inzicht in Egypte.
Sandboarding Sandboarding is het antwoord op de toegenomen populariteit van het snowboarden in Europa. Sandboarding kan wel de nieuwste rage worden genoemd op het gebied van extreme sporten. Bij deze sport is het de bedoeling zo snel mogelijk van een enorme zandduin in de woestijn af te glijden, terwijl het evenwicht bewaard moet worden op het smalle board.
In Egypte ontstaan Het is overigens geen nieuwe sport en zelfs ooit ontstaan in Egypte. Al in de oudheid gleden de Egyptenaren met houten planken van de woestijnduinen af. Tegenwoordig zijn de houten planken vervangen door speciale sandboards, die veel weg hebben van snowboards.
80 km per uur Met de boards kunnen snelheden gehaald worden van wel 80 kilometer per uur. Vooral de regio Siwa in Egypte leent zich uitstekend voor sandboarding. Hier liggen sommige van de beste en hoogste zandduinen.
Avontuurlijke woestijnrally Egypte is een uitstekend land om met de met de auto of motor te ontdekken. In de open woestijn rijden is echter wel andere koek dan thuis op de A12. Enige ervaring met rallyrijden is handig. Voor de avontuurlijke toerist die het iets rustiger aan wil doen is het mogelijk om kortere motortochten of een tocht per quadbike door de woestijn te doen.
Evenementen In Egypte worden tevens elk jaar een aantal rally evenementen georganiseerd. De meest bekende hiervan is de Pharaons International Cross Country Rally. Deze rally vindt in oktober 2011 plaats en richt zich voornamelijk op semi-amateurs en professionele rallyrijders.
Zwemmen met dolfijnen in het wild In de Rode Zee van Egypte kan op open zee met dolfijnen worden gezwommen. Aan de kust bij de Samadai Reef, ten zuiden van Marsa Alam, zwemmen grote groepen spinnerdolfijnen en op deze plek bestaat de kans om deze dieren in hun eigen leefomgeving te ontmoeten.
Bijzondere ervaring Bijzonder aan deze plek is dat dolfijnen uit vrije wil naast mensen zwemmen, in tegenstelling tot andere locaties waar alleen met dolfijnen kan worden gezwommen in een zwembad of aquarium. Een bijzondere ervaring die niemand snel zal vergeten.
Cairo, de hoofdstad van Egypte aan de Nijl, is met circa 20 miljoen inwoners Afrika's grootste metropool. Dinsdag 25 januari 2011 geldt als officiële datum waarop het tijdperk eindigde van Hosni Mubarak, de president die Egypte vanaf 1981 had geleid. De Egyptische revolutie voltrok zich in slechts achttien dagen.
Aan de rand van de stad Cairo in de wijk Gizeh liggen de beroemde piramides, één der zeven wereldwonderen. Gebouwd tijdens de vierde dynastie (tussen 2551 en 2472 voor Christus), zijn de piramides van Cheops, Chefren en Mycerinus wonderen van eenvoud, elegantie en adembenemende architectuur. Elke piramide bestaat uit circa 2.3 miljoen individuele stukken kalksteen van elk 2500 kilogram.
Grafkamers In de piramide van Cheops kunnen de grafkamers bezocht worden. De drie piramides worden omringd door kleinere koninginnepiramides. Dichtbij bevindt zich de Sfinx. Een kalkstenen beeld, met een hoogte van ruim twintig meter, waarbij het hoofd van de farao gecombineerd is met het lichaam van een leeuw. Het imposante bouwwerk stamt uit de tijd van Chefren (2620 voor Christus).
Midan Tahrir Het centrale Plein van de Bevrijding van Cairo heeft door de recente revolutie een bijna mythische status. Centraal gelegen in de hoofdstad zijn de belangrijkste gebouwen die er aan liggen het Egyptisch Museum, het Mogamma gebouw, waar duizenden en duizenden van ambtenaren hun bureau hebben, het hoofdkwartier van de Arabische Liga, de Omar Makram moskee en de campus van de American University in Cairo met een der beste boekenzaken van de stad.
Sound and Light Show Vrijwel elke dag vindt een 45 minuten durende lichtshow plaats aan de voet van de Sfinx. In het Engels (er zijn hoofdtelefoons met vertaling beschikbaar) wordt de geschiedenis van de bouw van de piramides uitgelegd.
Khan el Khalili bazaar Cairo's 14e eeuwse markt is een wirwar van straatjes waar groente, parfum, aluminium pannen en kleding, om maar een paar dingen te noemen, worden verkocht. Een plattegrond is zinloos, maar verdwalen zal nooit leuker worden dan in de Khan el Khalili. Afdingen is er uiteraard verplicht. Een goed lunchadres in de bazaar is restaurant Naguib Mahfouz.
Citadel In 1776 begon Saladin met de bouw van de citadel op de Moqattam heuvel en zeven eeuwen lang vormde die het administratieve middelpunt van Egypte. Bezoek in de citadel de Muhammad Ali moskee met zijn zilverkleurige koepeldaken die schitteren in de zon en geniet van het prachtige uitzicht over de hele stad; op een heldere dag kun je zelfs de piramides zien.
Old Cairo en Koptisch Cairo Tien procent van de bevolking van Egypte is Koptisch Christen. Bezoek in de wijk, die het gemakkelijkst met de metro te bereiken is (metrohalte: Mari Girgis), de Hangende Kerk uit de derde eeuw na Christus, de Ben Ezra synagoge, de moskee van Amr ibn al-A's en het Koptisch Museum. Daar vind je de grootste collectie kunstvoorwerpen van Christelijk Egypte ter wereld.
Memphis en Saqqara Memphis, 20 kilometer ten zuiden van Cairo, was 5000 jaar lang de hoofdstad van Opper en Neder-Egypte. Het liggende beeld van Ramses II en de Sfinx van Memphis zijn de belangrijkste bezienswaardigheden. Saqqara ligt tien kilometer verderop. Het is een dodenstad, waar je de wereldberoemde trappiramide van Saqqara vindt. Het hele gebied tot en met de piramides van Gizeh staat op de Unesco werelderfgoedlijst.
Marriott Cairo Hotel & Omar Khayyam Casino Op het eiland Zamalek in de Nijl ligt een van Cairo's beroemdste hotels, het Marriott. Gebouwd om gasten te ontvangen voor de opening van het Suez kanaal, maar volgens de overlevering vooral om indruk te maken op keizerin Eugénie, de vrouw van Napoleon, is het Gezirah Paleis uitgebreid met twee vleugels en telt het Marriott nu maar liefst 1089 kamers.
Koshari Armelui's voedsel, waarmee elke Egyptenaar groot is gebracht. Dat is Koshari, een mengsel van pasta, linzen, kikkererwten, gebakken ui en tomatensaus. Probeer het een keer in Tahrir Koshari, in de buurt van Midan Tahrir (67, Sharia Tahrir). Daar wordt volgens kenners de beste koshari van Cairo geserveerd. Je luncht of dineert er voor omgerekend minder dan een euro.
Cafetaria's Downtown Cairo vind je verschillende cafetaria's en rokerige kroegjes. Daar komen de mensen samen om hun flesje Stella bier te drinken en het leven door te nemen. Zeker na de revolutie zijn het prima plekken om Egyptenaren te spreken. Ga bijvoorbeeld naar Stella, op de hoek van Sharia Talaat Harb met Sharia Hoda Shaarawi of het legendarische Horeyya op Midan El Faliki.
Shisha Natuurlijk probeer je een keer een waterpijp. Met appeltabak of, heel chic, met cantaloupe tabak. Volg simpelweg je neus en je zult snel een plek vinden waar je het kunt uitproberen. Een van de allerleukste terrassen downtown Cairo is tegenover de Townhouse Gallery, tussen Sharia Talaat Harb en Sharia Champollion. Ook de galerie zelf is een bezoek waard, voor wie moderne Egyptische kunst wil zien.
Felucca Niets romantischer dan om aan het einde van de middag van de zonsondergang te genieten vanaf een traditionele zeilboot, de felucca. Aan de Corniche el Nil, ten zuiden van het Semiramis Intercontinental Hotel, huur je voor weinig geld een boot met schipper. Spreek van te voren wel de prijs af voor een uurtje varen. En natuurlijk is het geen enkel probleem lekker koud Stella bier mee aan boord te nemen.
Paardrijden In de buurt van de piramides en de Sfinx zijn verschillende stallen. Ga naar MG Stables om, begeleid door bijvoorbeeld sympathieke Al'a, rond de piramides te draven. Vooral vlak voor zonsondergang zeer aanbevolen.
Datum: Mei 2011 Tijd: 19.30 - ca. 20.45 uur Plaats: Leiden, Lipsius Gebouw Zaal: opgave volgt Toegang: 8,-- voor donateurs Huis van Horus 10,-- voor niet-donateurs Aanmelden: gewenst via info@huisvanhorus.nl of 06-52008364
De ontdekking van het graf van Toetanchamon door Howard Carter in 1922 is één van de belangrijkste archeologische gebeurtenissen aller tijden. Tien jaar lang waren Carter en zijn team bezig om het graf leeg te halen, de vondsten te registreren, fotograferen en conserveren. Onder de grafgiften bevond zich een grote collectie schoeisel (schoenen en sandalen), waaronder de spectaculaire gouden sandalen en rijk met edelstenen en goud versierde schoenen.
De lezing geeft een korte introductie van het Ancient Egyptian Footwear Project (AEFP), waar de bestudering van het schoeisel van de koning onderdeel van is. Hierna word Toetanchamons schoeisel in detail besproken, waarbij de focus ligt op de technologie. Ook teksten en afbeeldingen komen ter sprake. Het schoeisel van Toetanchamon wordt met andere exemplaren vergeleken, zoals de sandalen van de overgrootouders van Toetanchamon: Yuya en Tuya. Het schoeisel van Toetanchamon - Dr. André Veldmeijer
Tweederde van de toeristen naar landen rond de Middellandse zee is onvoldoende beschermd
Tweederde van de toeristen naar landen rond de Middellandse zee is
onvoldoende beschermd
tegen besmettelijke ziekten. In landen als Turkije, Egypte, Tunesië en Marokko lopen ze daarmee een verhoogd risico op het verkrijgen van hepatitis A en B.
Bij het boeken van een vakantie rond de Middellandse zee denken de meeste mensen niet aan een besmettelijke ziekte. Uit recent onderzoek blijkt, dat bijna zeventig procent van de vakantiegangers denkt te weten dat tropische ziektes alleen voorkomen in verre landen. In ieder geval verder dan zes uur vliegen. Zoals in Azië en in Afrika. En dat is een groot misverstand.
Zorgelijk Naar sommige landen rond de Middellandse zee gaat 80% zonder enige vaccinatie op vakantie. Overigens blijkt uit dat zelfde onderzoek dat zelfs bij een bezoek aan verre landen zon 40% van de vakantiegangers niet voldoende beschermd op reis gaat. De gezondheidszorg maakt zich daar ernstige zorgen over.
Bescherming Vakantiegangers beseffen wel dat we rond de Middellandse zee beter geen water uit de kraan kunnen drinken en goede bescherming moeten aanbrengen tegen de zonnebrand . We kiezen meestal de juiste beschermingsfactor. Een pilletje mee tegen de diarree en nog wat anti-muggenspul in de koffer en ons gezin kan niets meer gebeuren.
Dichterbij Nou, vergeet het maar. Ziektes als DTP, Hepatitis A en B zijn dichterbij dan vaak wordt gedacht. In landen als Kroatië, Turkije, Egypte, Tunesië en Marokko is er wel degelijk een verhoogd risico op deze ziektes. Duizenden Nederlanders nemen jaarlijks Hepatitis mee als souvenir en zijn daar soms weken tot maanden ziek van. Ze kunnen zo ook anderen eenvoudig besmetten. Een besmet kind dat zelf misschien niet zo ziek is van Hepatitis, kan zomaar wel anderen op school besmetten.
Prik halen Het is daarom verstandig om zes tot acht weken voor de vakantie te controleren of er voor je bestemming vaccinatie en zo ja welke, wordt aanbevolen en zo'n prik te halen. Bij een last-minute reis is het goed om te weten dat de prik tegen Hepatitis al binnen 48 uur een bescherming geeft. Herhalingsprikken zijn bestemd voor de langdurige werkzaamheid.
Declareren In veel gevallen worden de vaccinatiekosten vergoed door de zorgverzekeraar. Op www.VacNed.nl, de website van Vaccinatiecentrum Nederland, vind je een volledig overzicht van verzekeraars, de aangeboden paketten en de vergoeding die wordt gegeven. Verder geeft de site informatie over de vakantielanden waar vaccinatie nodig is en op welke adressen de vaccinaties (prikken) worden gegeven.
dateert van voor 600 voor Christus en werd gebruikt in het oude Egypte. Dat stelt Jacqueline Finch, onderzoekster van de universiteit van Manchester.
In de necropolis Thebe werd in 2000 de mummie van Tabaketenmut gevonden. Deze dochter van een hogepriester leefde tussen 950 en 710 voor Christus. Bij haar overblijfselen werd een van leer en hout gemaakte kunstteen gevonden. Het leek er toen al op dat deze kunstteen als prothese had gediend, maar bewezen was dit nog niet. Het was ook mogelijk dat de kunstteen enkel als grafgift aan Tabaketenmut werd meegegeven.
Jacqueline Finch van de universiteit van Manchester liet onlangs replica's van de kunstteen maken. Vervolgens liet ze vrijwilligers zonder grote teen replica's van oude Egyptische sandalen aantrekken en de replica's van de kunstteen uitproberen. De vrijwilligers moesten een vast parcours lopen en werden onderwijl vanuit verschillende gefilmd.
Alle vrijwilligers vonden de prothese uiterst nuttig en ook uit de videobeelden bleek dat de kunstteen wel degelijk veel ondersteuning bood. De bij het onderzoek betrokken wetenschappers noemden de onderzoeksresultaten 'spectaculair'. Finch acht het zeer waarschijnlijk dat de kunstteen honderden jaren geleden ook als prothese is gebruikt.
De kunstteen van Tabaketenmut is daarmee de oudst bekende prothese. Tot voor kort was een kunstbeen van hout en brons uit Capua (Italië) de oudste prothese ter wereld. Dit hulpstuk dateert ongeveer uit 300 voor Christus.
De oude Egyptenaren waren de eerste groep mensen die een gemeenschappelijke cultuur, opvatting en identiteit deelden in een begrensd geografisch territorium dat bovendien bestuurd werd door één enkele politieke instantie. Het oude Egypte was daarmee de eerste natiestaat ter wereld die zich door zich te verenigen kon beschermen tegen vijandelijke krachten van buitenaf én van binnenuit.
De beschaving van het oude Egypte bloeide drieduizend jaar lang langs de oevers van de rivvier de Nijl en kent veel opvallende gebeurtenissen. Van de bouw van de piramides tot de verovering van Nubia en van schoonheid van Nefertiti tot de invasie van Alexander de Grote en Cleopatras fatale relatie met Rome.
In Het oude Egypte beschrijft egyptoloog Wilkinson de hele geschiedenis. Volgens de uitgever heeft hij zijn gedetailleerde kennis van het oude Egypte gecombineerd met een "uiterst spannend verhaal" waardoor het boek leest als een "epische roman". Toby Wilkinson studeerde egyptologie aan de universiteit van Cambridge en werkte onder meer mee aan de bekroonde BBC-documentaire over de bouw van de pyramide van Cheops.
Het oude Egypte- Toby Wilkinson Opkomst en ondergang van een beschaving ISBN: 9789026320736 Uitgever: Ambo Gebonden, 704 pagina's Prijs: 24.95
Door een aantal onvoorziene praktische problemen, is onze nieuwsbrief erg laat klaar. Onze oprechte excuses daarvoor. Het is dan ook hoog tijd om de aprillezing aan te kondigen. Die wordt gegeven door René Preys en heeft als titel "Tussen Karnak en Loeksir: Het opet-feest van de god Amon."
Tijdens het Opet-feest verliet de god Amon zijn heiligdom te Karnak om zich naar de tempel van Louxor te begeven. De processie, het publieke gedeelte van het feest, werd veelvuldig afgebeeld, onder andere op de bekende rode kapel van Hatshepsout maar ook op de colonnade van Toetankhamon in Louxor.
In deze tempel ontmoet Amon van Karnak Amenope, de vruchtbaarheidsvorm van Amon, die Amon van Karnak zal verjongen. Tegelijkertijd wordt ook de koning vernieuwd door zich met de koninklijke ka te verenigen. Het bewijs van het succes van deze rituelen was de komst van de overstroming die het voor Amon mogelijk maakte terug te keren naar Karnak. Al deze thema's werden uitgewerkt in een van de mooiste architecturale realisaties van het Nieuwe Rijk: de tempel van Amenhotep III te Louxor.
Leuven: 26 april 2011 Gent: 5 mei 2011
De lezing in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur.
CAÏRO - Egypte heeft een speciaal team van agenten in het leven geroepen dat zich bezig zal houden met het beschermen van archeologische vindplaatsen en musea in het land.
De oprichting van de eenheid is het gevolg van een golf van vandalisme en plunderingen, zei minister van Oudheden Zahi Hawass dinsdag.
Tot dusverre bleef de bewaking op deze culturele plekken in gebreke, omdat bewakers niet over wapens beschikten.
Hawass deelde tevens mee dat vier van de 37 kunstvoorwerpen die ten tijde van de volksopstand tegen oud-president Hosni Mubarak uit het Egyptisch Museum zijn ontvreemd zijn teruggevonden.