Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
01-12-2011
Re!sadvies tijdens de verkiezingen
Reisadvies tijdens de verkiezingen tot maart 2012
Het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken kwam
met een reisadvies voor Egypte. Egypte gaat onrustige tijden
tegemoet in aanloop naar de verkiezingen, die op 28 november zullen beginnen en
na drie fases pas medio maart 2012 zullen zijn afgelopen.
In de aanloop naar en
tijdens de verkiezingen zullen naar verwachting plaatselijk spanningen hoog
oplopen en gewelddadigheden zijn niet uit te sluiten. U wordt aangeraden in deze
periode extra waakzaam te zijn, zo schrijft het ministerie.
In verband met de instabiele veiligheidssituatie wordt
geadviseerd bij een bezoek en verblijf in Egypte waakzaamheid te betrachten,
demonstraties en samenscholingen te mijden, de berichtgeving in de media te
volgen en zich goed te informeren over de actuele ontwikkelingen.
Ook wordt men
uitdrukkelijk geadviseerd geen militairen, militaire objecten, politie of
demonstraties te fotograferen of te filmen.
In Egypte zijn op 28.11.2011om 7.00 uur (Nederlandse tijd) de stembureaus voor de gefaseerde parlementsverkiezingen geopend. De stembureaus sluiten om 18.00 uur (Nederlandse tijd). Al voor het begin van de verkiezingen stonden er lange rijen kiezers voor de stembureaus in de hoofdstad Caïro. De stembusgang is een gevolg van de val van het regime van ex-luchtmachtgeneraal Hosni Mubarak in februari.
Wat mogen we ervan verwachten?
Wat staat er op het spel? De eerste parlementsverkiezingen na het tijdperk-Mubarak zullen grote invloed hebben op de toekomstige politieke koers van Egypte, de Arabische reus met 85 miljoen inwoners.
De nieuwe regering zal om te beginnen moeten toezien op de totstandkoming van een nieuwe grondwet. Die zal de politieke kleur van het toekomstige Egypte bepalen, ergens tussen seculier en islamitisch. Samen met de presidentsverkiezingen van volgend jaar zal de stembusgang van vandaag helpen bepalen of Egypte een lichtend voorbeeld wordt van democratie in de regio, of terugglijdt richting een vorm van militaire autocratie.
Wie doen er mee? Uit de revolutie die in februari begon, is een wirwar van partijen ontstaan. Die moeten nu de nieuwe koers van Egypte gaan bepalen. Daaronder zijn ook oude oppositiepartijen. Zo is er de liberale al-Wafd. Die doet het wellicht goed onder de oudere generatie, maar veel jongeren zien deze partij als 'besmet', vanwege haar optreden in het tijdperk-Mubarak. Daarnaast is er een hele reeks post-revolutionaire partijen ontstaan, variërend van links tot rechts, en van seculier tot religieus.
Er zijn vier coalities gevormd.
De Vrijheid en Gerechtigheid-coalitie onder leiding van de Moslimbroederschap profileert zich als gematigd islamistisch. Zij zal waarschijnlijk de grote winnaar worden. Een andere kanshebber is het Egypte Blok, een liberale en overwegend seculiere coalitie. De Alliantie voor Voltooiing van de revolutie zit aan de linkerkant en zal veel jonge en radicale stemmers trekken. De Islamistische Alliantie is de meest radicale islamitische coalitie.
Hoe werkt het? De verkiezingen voor het parlement vinden in drie rondes plaats, verspreid over drie maanden. Vandaag en morgen stemmen negen provincies, waaronder Caïro. In december en januari stemmen de overige achttien provincies. Daarna vinden verkiezingen plaats voor de shura, de Egyptische Eerste Kamer. Meer dan 6.000 kandidaten en zo'n veertig partijen concurreren om 498 parlementszetels. Kiezers moeten drie stemmen uitbrengen: twee op individuele kandidaten, onafhankelijk of verbonden aan een partij, en één op een gesloten kieslijst - daarbij stem je op een partij of coalitie, niet op een persoon daarbinnen. Twee derde van de zetels komt via het gesloten kieslijst-systeem, een derde wordt gevuld met de individuele kandidaten.
Zijn de verkiezingen vrij, eerlijk en veilig? Internationale waarnemers zijn niet welkom, internationale 'getuigen' wel. Het is onduidelijk welke bevoegdheden deze krijgen. Verschillende internationale organisaties, zoals het National Democratic Institute, hebben delegaties gestuurd.
Ook Egyptische ngo's houden toezicht. Sommige analisten denken dat de Opperste Militaire Raad (SCAF), die Egypte leidt sinds de val van Mubarak, niet gebaat is bij grootschalige fraude, vanwege de volkswoede die dit zal oproepen.
Er zijn ook verhalen over intimidatie en omkopingspraktijken door voormalige leden van Mubarak's NDP, die tot woede van velen niet is uitgesloten van verkiezingsdeelname. Er is angst voor geweld, zeker als blijkt dat de verkiezingen niet gaan zoals SCAF en/of voormalige NDP-leden willen, en zij mogelijk via beproefde methoden chaos zullen zaaien om het proces te ontwrichten.
Hoe historisch zijn de parlementsverkiezingen in Egypte
Een jaar geleden vonden de laatste verkiezingen onder Mubarak plaats en werd er enorm gefraudeerd. Vrijwel alle oppositie, inclusief de kandidaten van de Moslimbroederschap, trokken zich terug en er kwam een parlement zonder oppositie. De fraude van vorig jaar heeft mede bijgedragen aan de volksopstand tegen Mubarak in februari. De verkiezingen van vandaag zijn historisch omdat het de eerste verkiezingen zijn sinds de val van Mubarak. Hoe historisch ze uiteindelijk zullen zijn moeten we afwachten. Ze zijn georganiseerd onder toezicht van het leger, dat duidelijk heeft laten blijken een greep op de macht te willen houden.
Is het de verwachting dat de verkiezingen vrij en eerlijk zullen verlopen?
De campagne is vrij geweest, hoewel er natuurlijk wel behoorlijk is gemept op de activisten op het Tahrir-plein die opriepen om de verkiezingen te boycotten. Hoe vrij ze verder zullen verlopen is ook afwachten. Vorig jaar werd enorm veel geweld gebruikt door knokploegen van Mubarak. Het is de vraag of deze oude gewoonte nu is verdwenen. Verder doen voormalige aanhangers en prominenten van Mubaraks partij wel mee aan de verkiezingen. Zij hebben veel geld en zullen met name op het platteland daarom hoge ogen gooien. Dat is een element dat deze verkiezingen vertroebelt.
Egyptenaren bestuderen hun stembiljet in een stemlokaal in Kairo. Foto Reuters / Ahmed Jadallah
De verkiezingen beginnen vandaag, maar duren maanden. Hoe zit dat?
Egypte is in drie districten verdeeld. Vandaag wordt er voor het lagerhuis gestemd in onder meer Kairo en Alexandrië. In elk district worden twee rondes gehouden die twee dagen duren. Daarom zijn we ergens in januari pas klaar, waarna nog verkiezingen voor het hogerhuis volgen. De verkiezingen in Egypte zijn altijd complex geweest, maar zo complex als dit keer zijn ze zelden geweest. Dit spant echter de kroon.
Is het opkomstcijfer een belangrijke graadmeter voor het succes van de verkiezingen?
Tot dusver was de opkomst bij Egyptische verkiezingen altijd heel slecht. Vorig jaar was die rond de tien procent. Dat bewees dat Egyptenaren geen enkele illusie hadden dat er iets met hun stem zou gebeuren. Vanochtend kwamen er berichten over lange rijen bij de stemlokalen, maar dat zegt niets, want die berichten zijn er iedere keer. Als de opkomst daadwerkelijk behoorlijk is, kun je dat wel zien als een graadmeter. De opkomst zegt iets over de verwachtingen bij Egyptenaren over de mogelijkheid dat echte verandering mogelijk is.
Vrouwen wachten tot ze hun stem mogen uitbrengen in een stemlokaal in Kairo. Foto AP / Maya Alleruzzo
Hoe zal de onder Mubarak verboden Moslimbroederschap het naar verwachting gaan doen?
De verwachting is dat zij het heel goed zullen doen en het belangrijkste blok in het parlement gaan vormen. In het parlement is tweederde van de zetels gereserveerd voor politieke partijen en eenderde voor individuele kandidaten. Deze constructie is uitdrukkelijk bedoeld om de macht van de Moslimbroederschap te verkleinen. Verder is het interessant om te zien hoe de radicale moslims, de salafisten, het gaan doen. Zij kunnen zetels van de Moslimbroederschap afsnoepen.
In november 1922 vond Howard Carter , een Engelse archeoloog, in Egypte het graf van een farao, waarin zich een fantastische schat bevond.
De kranten stonden vol verhalen over gouden tronen, bedden,en strijdwagens, over met juwelen bezette kistjes, ja zelfs over bloemen, die, afgesloten van de buitenlucht, goed waren gebleven in de droge grafkelder.
Howard Carter
Cartner , die op dat moment voor Lord Carnavon werkte, was aan het werk geweest op de koninklijke begraafplaats in Thebe, die bekend staat onder de naam"Vallei der Koningen". Hij wist, dat men bijna alle koninklijke graven had gevonden.
Alleen het graf van een farao, Toetanchamon geheten , had men nog niet ontdekt. Hij beperkte het gebied, waar werd gezocht, tot een klein deel van de vallei en al gauw kwam er er een trap en een ingang bloot te liggen.
Op een deur waren een paar zegels aangebracht. Twee daarvan waren van Toetanchamon.Op het zegel van het graf stond de tekst: "Wie de slaap van Farao verstoort, zal worden aangeraakt door de vleugels van de dood Men schenkt er geen aandacht aan en door het graf binnen te gaan, haalden de archeologen zich, naar later blijkt, de woede van de Farao op zijn hals.
Lord Carnavon, de helper van Carter, werd, 1 jaar na de ontdekking van het graf, heel erg ziek. Hij kreeg hele hoge koorts en hij ging ijlen (dit is een soort praten in je slaap). Hij zei: "Een vogel krabt mijn gezicht stuk".
Hierna viel hij in coma. Op de dag van zijn dood gebeurden er hele vreemde dingen. In Cairo in Egypte gingen alle lichten uit. Men wist niet hoe dit kwam. Even later gingen ze vanzelf weer aan. De hond van Carnavon ging heel hard janken en viel daarna dood neer. De mensen konden dit niet uitleggen.
Onderzoekers denken dat Carnavon bacteriën heeft ingeademd toen hij het graf inging.
Het graf
Tegen het einde van november was de deur helemaal blootgelegd. Cartner maakte er een gaatje in en met het lantaarn scheen hij naar binnen. Het licht werd weerkaatst door de rijkdom aan goud van de farao, die bijna 3300 jaar eerder was gestorven.
Het bijzondere was dat dit graf nog helemaal intact was. De meeste andere graven van faraos zijn of beschadigd of geroofd. Het toppunt was de grafkamer met zijn muurschilderingen en de sarcofaag van de farao. Het graf was ongeveer 3.300 jaar oud! De farao regeerde van 1332 tot 1323 vóór onze tijdrekening als vorst van het oude Egypte, onder de XVIIIde Dynastie.
Toetanchamon is zo beroemd geworden omdat zijn dodenmasker nog helemaal intact is gebleven.
Het is het enige bekende intacte dodenmasker. Als Toetanchamon geen dodenmasker gehad zou hebben, zou hij nooit zo beroemd zijn geworden. Het dodenmasker heeft een hele tijd over de wereld gereisd van museum naar museum.
Uiteindelijk is het dodenmasker naar het museum in Caïro gegaan. Het heeft 10 jaar geduurd voordat alle voorwerpen uit de graftombe naar het museum te Caïro waren gebracht.
Een recente schouwing van Toetanchamons skelet heeft uitgewezen dat hij 19 was toen hij stierf en ongeveer 1,68 m lang. Er zat 1 cm verschil tussen de lengte van zijn benen en hij had een ietwat scheve ruggengraat. Daarnaast had hij een klompvoet en miste een teen aan de andere voet.
Hij debuteerde op 29 december 1995 voor de nationale ploeg van Egypte. Ahmed Hassan was toen net 20 jaar oud. Maandagavond speelde hij op 36-jarige leeftijd zijn 178e interland (!) voor het Noord-Afrikaanse land.
In Doha nam Egypte het in een vriendschappelijke interland op tegen Brazilië.
Na rust, toen de 0-2 eindstand al op het scorebord stond, betrad de tegenwoordige speler van Zamalek SC het veld. Daarmee kwam hij gelijke hoogte met Mohamed Al Deayea en voert hij samen met de voormalige doelman van Saudi-Arabië de FIFA-Wereldranglijst aan.
Een bijzonder record. Hassan speelde in de slotweek van 1995 tegen Ghana voor het eerst in het nationale tenue van Egypte. Hij was actief op liefst acht African Nation Cups en won ook vier keer het toernooi (1998, 2006, 2008 en 2010). Op 25 januari 2010 passeerde hij met zijn 170e cap al bijna naamgenoot Hossam Hassan en was hij de meest opgeroepen international van Egypte. Nu heeft hij dus de meeste interlands van alle spelers op de aardbol.
De bevolking van Egypte groeide enorm, na de ontdekking van de landbouw.
Alle inwoners in Egypte werden geregeerd door een machtige farao. een handig artikel voor bijvoorbeeld, een werkstuk of spreekbeurt.
Vruchtbare grond
De ontdekking van de landbouw had grote gevolgen voor de samenleving.
Dat blijkt uit de geschiedenis van Egypte. Rond 5000 v. Chr. Trokken veel mensen naar de oevers van de nijl. Ook werd het klimaat van Afrika steeds warmer en droger, grote delen van Afrika veranderden dus in woestijn. Langs de nijl waren de waren de omstandigheden voor veeteelt en akkerbouw ideaal.
De nijl overstroomde elke zomer in Egypte. Zo kwam het water tijdelijk op de akkers. In het rivierwater zit vruchtbare grond, die slib word genoemd. Een laagje slip bleef achter op de akkers wanneer het water in oktober weer zakte. Op deze zeer vruchtbare grond groeide het graan prima.
Om gebruik te kunnen maken van het water, legden de Egyptenaren een uitgebreid irrigatiesysteem aan, om hun akkers van water te voorzien. De oogsten waren dankzij dit irrigatiesysteem zo groot, dat niet iedereen meer als een boer moest werken.
Sommige mensen specialiseerde zich bijvoorbeeld in het maken van werktuigen voor de landbouw en de veeteelt. Zij werden ambachtslieden genoemd. Anderen werden weer bakker maakten gebouwen of kunstwerken of hielden zich bezig met de handel.
Goed georganiseerde staat
Voor het opbouwen en het onderhouden van het irrigatiesysteem, was een goede organisatie nodig. In elk dorp had het dorpshoofd de leiding.
Tussen 3500 en 3000 v. Chr. Gingen steeds meer dorpen met elkaar samenwerken. En rond 3000 v. Chr. Kreeg een iemand de leiding, Narmer, hij kreeg de macht over heel Egypte. Hij werd een farao genoemd. En zo werd Egypte dus eeuwenlang geregeerd door faraos. Bij het bestuur van Egypte kregen de faraos hulp van ministers en ambtenaren. De belangrijkste ambtenaar werd een vizier genoemd. Deze zorgde ervoor dat de regels in het land goed werden nageleefd(een soort politie dus eigenlijk) ook zorgde hij ervoor dat alle irrigatiesystemen goed werkte. Ook moesten ambtenaren belasting ophalen. Elk jaar moesten de boeren in Egypte een deel van hun oogst afstaan aan de staat. De belastingopbrengsten werden gebruikt om de ambtenaren en priesters te betalen, oorlogen te financieren en de paleizen van de farao te onderhouden.
De belastingophaler wou graag de grootte van de oogst opschrijven, en dus ontwikkelden de Egyptenaren het hiërogliefenschrift, ongeveer 3000 v. Chr.. te tekens werden gekerfd in kleitabletten of uitgehakt uit steen. Ook maakten de Egyptenaren van de stengels van de papyrusplant vellen, waarop ze met inkt konden schrijven.
Staatsinrichting
Egypte werd geregeerd door faraos. een farao werd niet gekozen door het volk, de functie was erfelijk. Vaak werd de oudste zoon van de farao de troonopvolger. Hij werd gekroond tot farao na de dood van zijn vader. De eerste farao van Egypte was Narmer. Hij was heerser over Boven Egypte en veroverde beneden Egypte. Zo maakte hij Egypte tot een eenheid. Een farao had een aantal belangrijke taken. Hij was ten eerste de belangrijkste bestuurder van het land, opperbevelhebber van het leger en ook nog eens de belangrijkste rechter. Bovendien werd hij door het volk vereerd als een god. Een aantal landen, waaronder Nederland, word ook nu nog geregeerd door koningen. Een land waarin een koning of koningin het staatshoofd is, word een monarchie genoemd. In vergelijking met de faraos , heeft de koning(in) van Nederland echter veel minder macht.
Op woensdag 23 november houdt dr.Tjeu van den Berk een lezing met de titel: het oude Egypte, bakermat van het jonge christendom. Dit is tevens de titel van zijn nieuwe boek dat onlangs is verschenen.
Er wordt de laatste tijd regelmatig gesproken over de joods-christelijke oorsprong van onze West-Europese cultuur. Maar waar is die op haar beurt op gebaseerd?
Het christendom heeft zeker joodse wortels.
Maar dat is niet alles. Van den Berk laat in zijn nieuwste boek zien dat allerlei christelijke concepten, zoals bijvoorbeeld de Drie-Ene God, de maagdelijke geboorte van Jezus, de kruisiging,de nederdaling ter helle en de opstanding, hun achtergrond hebben in de cultuur van het oude Egypte en in de verhalen en rituelen rond Osiris, Isis, Seth en Horus.
Het waren joodse christenen in Alexandrië die deze Egyptische concepten gebruikten om de betekenis die Jezus voor hen had te verduidelijken.
Van den Berk concludeert dan ook, dat we moeten beseffen dat de christelijke ziel van Egyptische makelij is.
Hoe kon dit besef verdwijnen? Waarom komt het juist nu weer hier en daar terug? Hoe kunnen we vanuit dat besef nieuwtestamentische verhalen verstaan?
In zijn lezing, die om 20.00 uur begint, gaat Van den Berk in op deze en vele andere vragen rondom het vroege Christendom. Iedereen is welkom vanaf 19.30 uur in de Rijnkapel van Vrijzinnig Renkum, Utrechtseweg 119, 6871 DR Renkum.
Haec libertatis ergo: dit is om de vrijheid. In het christendom is de waarheid het kernthema en in de islam is het kernthema de gerechtigheid in de vorm van een absolute onderwerping aan de wil van Allah en dus Zijn wetten. De klassieke Arabische taal kent zelfs het woord vrijheid, zoals dat in het Westen wordt gebruikt, niet.
Hurriyya, vrijheid, is in het Arabisch afgeleid van het woord hurr hetgeen de juridische status van een persoon aangeeft. Hurr verwijst naar een vrije persoon, dus geen slaaf.
Boze baardmannen Het begrip vrijheid als een politieke categorie kende de islam en islamitische rechtsorde niet. Met de Franse revolutie hebben de Turken en Arabieren geprobeerd om de liberté als Hurriyya te introduceren in de islamitische cultuur en rechtsorde.
Het waren de jonge Ottomanen en Perzen die in de 19e eeuw de Hurriyya, liberté als een politieke categorie in de islamitische landen hebben geïntroduceerd. Het woord vrijheid is niet vanzelfsprekend.
Aliaa Nu staan in Egypte de baardmannen rechtop van woede. Een Egyptisch meisje schrijft en zegt dat de identiteit van Egypte niet aan de islam of het Arabische moet worden gekoppeld. Egypte is volgens haar gewoon Egypte.
Inderdaad is Egypte een antiek land: Egypte bestond al ver voor de komst van de islam en de Arabische overheersing. Zij maakt zich ook zorgen over de toekomst van Egypte omdat haar land niet richting de vrijheid maar richting de islamitische fundamentalisten beweegt. Om aandacht te vestigen op de liberale essentie van het woord vrijheid, heeft zij een paar naakte fotos van zichzelf op internet gezet.
Wereldster Ondertussen is zij een wereldster geworden. Bijna alle internationale kranten hebben over haar geschreven. Maar ook is iedereen bezorgd om de veiligheid van Aliaa.
Nu staan in Egypte de baarden rechtop van woede. Aliaa Magda Elmahdy durfde haar naakte lichaam als wapen inzetten tegen de islamitische fundamentalisten. Het verboden lichaam komt in opstand. Volgens de BBC zijn de moslimsfundamentalisten erg boos: de Algemene Raad van
Afgestudeerden in Recht en Sharia hebben vanochtend in een verklaring aan de Egyptische overheid gevraagd om Aliaa Magda Elmahdy en haar vriend Amer conform artikel 98 van het Egyptische Wetboek van Strafrecht te gaan vervolgen en bestraffen wegens het aanzetten van de bevolking tot het plegen van verdorven gedrag en het beledigen van religie.
Ook deze baardmannen demonsteren nu in Caïro voor meer vrijheid! Tja, meer vrijheid! Ja zeker voor de volledige toepassing van sharia in Egypte.
Nu staan in Egypte de baarden rechtop van woede. Andere fundamentalistische broeders hebben een paginagemaakt op Facebook. Het begint niet met de gebruikelijke leuze: het volk wil dat Mubarak wordt opgehangen.
De nieuwe leuze luidt: het volk wil dat Aliaa wordt geëxecuteerd. Het volk? Welk volk? Wat een gekte over een paar fotos! Dit is het zoveelste bewijs voor de stelling dat de islamitische cultuur lijdt aan achterlijkheid. Dit had Pim Fortuyn, jaren geleden, ook geconstateerd.
Maar Facebook is democratischer dan YouTube. Want YouTube werkt vaak met alle tirannen mee. Op die pagina waar de executie van Aliaa wordt geëist, hebben natuurlijk ook de tegenstanders, de verlichte moslims hun mening geplaatst.
Steun Aliaa Wie onder sharia heeft geleefd, zal op een dag worden vervuld met een diepe afkeer van fundamentalisten. De achterlijke fundamentalisten moeten langzamerhand begrijpen dat de huidige generatie van jongeren vrijheid en geen sharia wil. Met doodsbedreiging en intimidatie willen ze de wil van Allah in Egypte toepassen.
Hierbij wil ik jullie onze lezing van november even in herinnering brengen.
Die wordt gegeven door Herbert Verreth en is getiteld
"Hellenistisch Egypte".
Met de onverwachte dood van Alexander de Grote in 323 v.Chr. werd zijn reusachtige rijk verdeeld over de militaire bevelhebbers van hetMakedonische leger. Ptolemaios, zoon van Lagos, verwierf Egypteen stichtte een dynastie die tot 30 v. Chr. over het land heerste, tot de doodvan koningin Kleopatra VII en de annexatie van Egypte door Rome.
We gaan in op de dynastie van de Ptolemaeën, de organisatie van het land, het acculturatie-proces tussen de oorspronkelijke Egyptenaren ende ingeweken Griekse bevolking, en op de vele papyri en de andere bronnen diewe hebben voor deze periode.
We zullen ook kort kennis makenmet een aantal monumenten die de Ptolemaeën in de hoofdstad Alexandreia en over het hele land hebben opgetrokken.
Leuven: dinsdag 22 november 2011 Gent: donderdag 24 november 2011
De lezing in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven).
Niet religieus, vrijheidsgezind, vegetarisch en individualist: zo omschrijft Aliaa Elmahdy zichzelf op haar Twitterprofiel. Een zelfverzekerde meid dus, met echter één grote zorg aan haar hoofd: de strakke regels in haar thuisland Egypte. Om dat conservatisme aan de kaak te stellen, pakt ze nu met een naaktfoto op haar blog uit. Een 'choquerende' daad in die contreien, en dat net enkele dagen voor de eerste verkiezingen sinds de val van Moebarak.
Daar stopt het echter niet voor Aliaa. De jongedame ligt ook aan de basis van 'Mannen moeten een sluier dragen', een beweging die strijdt tegen geweld, racisme, seksisme, ongewenste intimiteiten en hypocrisie.
Verschillende mannen steunen de actie en hebben al een foto van zichzelf in hijab gepost. Er staat ook nog een betoging gepland op het Tahrirplein in Caïro, het hart van de revolutie. (svm)
Van actie krijg je natuurlijk reactie ....
Egypte: naakte vrouw zorgt voor opschudding in verkiezingsstrijd
dinsdag 15 november 2011 om 18u09
(Belga) Twee weken voor de eerste parlementsverkiezingen in het post-Moebaraktijdperk zorgt een seksschandaal voor opwinding in Egypte.
De Arabische nieuwszender al-Arabija meldde dinsdag dat activiste Alia al-Mahdi van de revolutionaire jeugdbeweging 6 april op haar blog naaktfoto's van zichzelf heeft gezet. In de Arabische cultuur doorbreekt een vrouw daarmee een groot taboe.
De jeugdbeweging, die in februari met haar oproepen tot betogen heeft bijgedragen tot de val van het regime-Moebarak, zegt dat de vrouw geen uitstaans met de beweging heeft.
De vraag is wat doel is van enkele media die al enige tijd een campagne tegen 6 april voeren, zo luidde het. De eerste verkiezing is op 28 november.
De laatste van drie fasen is voor januari gepland. (VIM)
De leden van de Arabische Liga hebben vandaag besloten tot sancties tegen Syrië. Het is nog niet bekend welke strafmaatregelen dat zijn. Syrië wordt bovendien geschorst als lid. Een en ander gaat woensdag in.
Een overzicht van het regionale verbond: Wat is de Arabische Liga ???
Oprichting: 7 oktober 1944 in Alexandrië, Egypte. De eerste lidstaten waren Egypte, Irak, Jordanië, Libanon en Syrië.
Het hoofdkwartier is in de Egyptische hoofdstad Caïro. Secretaris-generaal is de Egyptische diplomaat Nabil Elaraby.
Doel: De Arabische Liga moet volgens zijn handvest 'de banden tussen de lidstaten versterken' en 'hun onafhankelijkheid en soevereiniteit bewaken'. De lidstaten zijn landen met een Arabische bevolking of landen waar Arabisch de officiële taal is.
Lidstaten: 22 - Algerije, Bahrein, Comoren, Djibouti, Egypte, Irak, Jemen, Jordanië, Koeweit, Libanon, Libië, Mauritanië, Marokko, Oman, Palestina, Qatar, Saudi-Arabië, Somalië, Sudan, Syrië, Tunesië en de Verenigde Arabische Emiraten. Waarnemend lid zijn Brazilië, Eritrea, India en Venezuela. De lidstaten hebben bij elkaar 360 miljoen inwoners en een totale oppervlakte van 13,3 miljoen vierkante kilometer, iets kleiner dan Rusland.
Schorsing: Syrië wordt officieel per woensdag geschorst als lid. Het overkwam Libië eerder dit jaar. Egypte was van 1979 tot 1989 uitgesloten omdat het een vredesverdrag had getekend met Israël.
CAÏRO - De Egyptische autoriteiten hebben de piramide van Cheops vrijdag voor bezoekers gesloten omdat er geruchten gingen dat er mensen waren die er om 11.11 uur spirituele ceremonies wilden houden.
Foto: Thinkstock
Op de datum 11-11-11 en het tijdstip 11.11 uur zouden rituelen staan gepland die met het jodendom of de vrijmetselarij verband zouden houden, zo melden de Egyptische media.
De dienst van oudheden hield het erop dat de piramide van donderdagavond tot zaterdagochtend vanwege 'noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden' gesloten werd.
de volgende dag.....
'Complex werd zwaarder bewaakt dan anders'
Burgers waren verontrust en startten campagnes op
internet om de rituelen tegen te houden.
De rest van het complex, waaronder twee
andere piramides en de Sfinx, bleven wel gewoon open. Volgens persbureau AP werd
het complex wel zwaarder bewaakt dan anders door tientallen politieagenten en
bewapende soldaten. Er gebeurde niks ongebruikelijks.
In Tunis de 3rd Arab Bloggers Meeting [en - alle links] van start met een openbare conferentie van een dag. De bijeenkomst wordt georganiseerd door Global Voices, Nawaat en de Heinrich Böll Foundation, en wordt bijgewoond door zo'n 100 bloggers uit vrijwel alle Arabische landen. Uiteraard werd er uitgebreid over de conferentie geblogd, niet alleen op de officiële Arab Bloggers-blog, maar ook door veel van de deelnemers.
Links naar berichtgeving in de media en in blogs worden hier verzameld. (Hebben we iets gemist? Laat een reactie achter!).
Voorbeelden van Engelse blogs die verslag deden van de bijeenkomst zijn het artikel Day 1, Part 1 van Jillian York en een speciaal panel van Tunesische bloggers die nu op verschillende manieren betrokken zijn bij de Tunesische politiek.
Mohamed ElGohary, co-editor van Lingua Arabisch. Foto van Mohamed Alâa Guedich (gebruikt met toestemming).
De bijeenkomst wordt de komende drie dagen voortgezet in de vorm van een besloten workshop die alleen toegankelijk is voor genodigden. Deelnemers blijven in meerdere talen twitteren over de discussies met behulp van de hashtag #AB11, en de conferentieblog zal voortdurend worden bijgewerkt. Blijf dus lezen!
Volgens veel bloggers heeft de 2nd Arab Bloggers Meeting een belangrijke rol gespeeld in het opbouwen van persoonlijke banden en vertrouwen tussen bloggers in de regio, en dankzij deze banden was de coördinatie tijdens de Arabische Lente een stuk gemakkelijker.
Acht maanden na de politieke omwentelingen in Egypte lijkt de levensbelangrijke toeristische sector stilaan weer overeind te krabbelen. Maar het land smeekt om meer toeristen.
Het belang van de toeristische sector voor de Egyptische economie is groot. Op jaarbasis genereren buitenlandse bezoekers zowat 10 miljard dollar aan inkomsten. Een op de tien Egyptenaren verdient rechtstreeks of onrechtstreeks zijn brood in de sector.
Het is daarom een kleine ramp als de buitenlanders het laten afweten. En dat doen ze wel degelijk: in het eerste kwartaal van 2011 viel het aantal buitenlandse bezoekers met 45 procent terug, in het tweede kwartaal met 35 procent. En hoewel er signalen zijn dat het intussen weer de goede kant opgaat met de boekingen, konden wij aan den lijve ondervinden dat er nog werk aan de winkel is.
Directeur Gökalp Özkaplan van de touroperator Escape is de laatste maanden vaak in Egypte geweest. 'Wie nu komt, kan het land en zijn trekpleisters in nagenoeg ideale omstandigheden bezoeken: er zijn weinig toeristen, de situatie is perfect veilig, het klimaat is prima. Het enige minpuntje is dat je daardoor misschien meer verkopers zult tegenkomen.'
Bij de tempel van Kom Ombo excuseert een verkoper zich bij voorbaat omdat hij ons gezelschap aanklampt. 'Maar er zijn nu eenmaal niet veel toeristen, meneer.' Niet veel toeristen, dus ook niet veel business: het is een constante klaagzang tijdens onze stops in Caïro en op het stukje Nijlcruise van Luxor naar Aswan.
Ragab Saab, die al 27 jaar spulletjes verkoopt bij de piramides van Gizeh, heeft al zijn auto en tv moeten verkopen om het hoofd boven water te houden. 'Gisteren was er wel een bus met Poolse toeristen, maar die mensen kopen helemaal niks. Hoe wil je dan dat ik mijn kinderen kan onderhouden?', zegt hij met een diepe zucht.
Hetzelfde verhaal bij de andere toeristische hotspots: 'Op het parkeerterrein bij de Vallei der Koningen in Luxor staan veel minder bussen dan anders. De toeristenpolitie knijpt een oogje dicht, waardoor de verkopers zich opdringeriger opstellen.
Dat is wel vervelend', zegt onze gids, Mohamed Abdelaziz. De weinige toeristen worden onophoudelijk aangeklampt en de prijzen zakken pijlsnel naarmate we weer aanstalten maken om in de bus te stappen. En de koetsiers in Luxor en Edfu bewegen hemel en aarde om ons toch maar te overtuigen om hen een extraatje te geven boven op het afgesproken tarief.
Het hoeft nochtans niet per se zo te gaan. In de - overigens lege - soeks van Luxor beloven verschillende affiches in de etalages een 'hassle-free shop', en de nagenoeg technisch werkloze verkopers houden zich ook min of meer aan die belofte - tot opluchting van de medereizigers die het constante gesjacher beu zijn.
Toeristen sturen
De situatie in de - overigens compleet veilige - resorts aan de Rode Zee is naar verluidt minder schrijnend dan hier aan de boorden van de Nijl. Er circuleren verhalen over cruiseboten die met maar enkele passagiers de Nijl afvaren of hotels waarin meer personeelsleden dan gasten rondlopen. Eén werkneemster van een luxehotel in Luxor laat zich zelfs ontvallen dat 'de vijfsterrenhotels in de stad dagelijks overleggen om te kijken welke soorten vlees we kunnen krijgen om de gasten aan te bieden'.
Met het oog op het slabakkende toerisme stelt een verkoper in Gizeh me de zeer pertinente vraag: 'Weet u waarom er niet veel Belgen in Egypte zijn?
Welk beeld van Egypte hangt men in uw land op?' Ik heb niet meteen een pasklaar antwoord klaar, maar het illustreert wel de precaire situatie. De huurprijzen om een verkoopstalletje te runnen, zijn weliswaar gedaald, weet een van de verkopers.
Maar dan nog is het ons een raadsel hoe de man aan het eind van de dag winst kan maken. Voeg daarbij de wijze woorden van onze gids 'dat er in het land fundamenteel niets veranderd is' en het wordt duidelijk dat 'de uitdagingen en problemen waarmee wij als land te maken krijgen, zeer groot blijven'.
Dat beseffen ook enkele meegereisde Belgische reisagenten. Mieke Decraemer uit Tielt vat het zo samen: 'Ik dacht dat de situatie hier vrij goed zat, gewoon omdat er amper promoties zijn op Egypte. Nu we hier rondreizen, ben ik overtuigd van het tegendeel: de situatie is veilig, maar dit land heeft echt nood aan toeristen. We moeten dus toeristen sturen, zodat ze hier een goede winter kunnen draaien.'
Nu de islamisten na de revolutie in Egypte in opkomst zijn, groeit de angst voor religieuze onderdrukking onder jongeren, minderheden en vrouwen. Onlangs zette een groep Egyptische vrouwen een Facebook-pagina in het Arabisch op genaamd Weerkaatsend geschreeuw [ar], over seksisme in hun samenleving en de onderdrukking die wel eens het gevolg zou kunnen zijn als de islamisten, zoals verwacht, aan de macht komen.
إذا كان الحجاب حرية شخصية و ليس رمزا للعبودية يرضونه للمرأة التي ينظرون لها كأداة جنسية و سلعة و عورة و لا يرضونه للرجال الذين إذا أرادوا إهانتهم قالوا الرجالة لبسوا طرح, فلن يهاجم دعاة تحجيب المرأة الرجال إذا إختاروا إرتداء الحجاب
Ze zeggen dat het dragen van de sluier (hidjab) een vorm van persoonlijke vrijheid is, en geen teken dat vrouwen, die ze als seksobject, als voorwerp, als Awrah [en] zien, tot slaven worden gemaakt, maar ondertussen gebruiken ze de hidjab als een teken van respectloosheid wanneer ze mannen beledigen met de uitspraak mannen die hidjabs dragen.
Degenen die vinden dat vrouwen de hidjab moeten dragen, moeten mannen niet aanvallen als deze de hidjab willen dragen.
De groep heeft op de evenementenpagina een aantal foto's geplaatst van mannen met een hidjab. Een van deze foto's is afkomstig van de campagne die Iraniërs twee jaar geleden lanceerden uit steun voor een mannelijke student die was gearresteerd omdat hij zich als vrouw had verkleed toen hij Teheran wilde ontvluchten, althans dat was wat de autoriteiten beweerden. Ook
Tunesische netizens doen mee aan dit evenement en reageren met grappen op het prikbord van het evenement. Ze laten sarcastische reacties achter over de Ennahda-partij [en] die vorige maand een meerderheid won tijdens de verkiezingen in Tunesië, en over Rached Ghannouchi, de leider van deze partij.
Ik kan het hier niet mee eens zijn, vrouwen zouden zich ook niet moeten bedekken, vrouwen zijn geen schande, ze hebben dezelfde rechten als mannen, zouden zelfs meer rechten moeten hebben want zij zijn verantwoordelijk voor de voortplanting van de mensheid, ze zijn de koninginnen van onze wereld.
Mensen die vinden dat vrouwen zich moeten bedekken, discrimineren en zijn bevooroordeeld, en zouden moeten worden vervolgd. Als vrouwen een schande zouden zijn, waarom zijn ze dan gemaakt zoals ze zijn, dit idee dat ze zich moeten bedekken is een plan van sommige mannen om ze onder controle te houden.
Het haar van een vrouw is niet 3awra, het is prachtig, mensen die vinden dat vrouwen zich moeten bedekken kunnen gewoon hun eigen seksuele behoeften niet beheersen en zouden moeten worden vervolgd omdat ze een bedreiging vormen voor de samenleving.
Een Egyptische gebruiker genaamd لا للرجعية والتطرف (Nee tegen achteruitgang en extremisme) schreef [ar] dat hij ertegen was dat religie uit naam van politiek wordt misbruikt:
لا لاستخدام شعارات دينية ولتسيس الدين، فالدين من المقدسات والمسلمات الدينية المطلقة، والسياسة من المتغيرات التى تقبل الخلاف والإختلاف
Nee tegen het gebruik van religieuze symbolen en nee tegen het politiek maken van religie. Religie is heilig en over religieus geloof zijn afspraken gemaakt, terwijl politieke veranderingen verschillend kunnen worden geïnterpreteerd en men het erover oneens kan zijn.
Een andere Egyptische gebruiker, Amre El-Abyad, schreef een reactie [en] over de rol die de Arabische Lente zou moeten spelen in de emancipatie van vrouwen:
De Arabische Lente moet niet gaan over het ten val brengen van dictators. Democratie begint bij de manier van denken. We moeten de taboes ten val brengen die onze mogelijkheden tot vernieuwing tegenhouden: het patriarchaat, misplaatste godsdienstigheid en seksuele obsessies.
De hidjab is een oude semitische traditie, ooit door heel veel culturen gebruikt. Hoewel het erop leek dat deze traditie in de twintigste eeuw begon te verdwijnen, bleef hij bestaan en wint hij tegenwoordig weer aan populariteit in de hele Arabische wereld. Het is duidelijk een teken dat we de revolutie dringend moeten doortrekken naar het culturele niveau en onze manier van denken.
Magdy Abdelraheem is de enige man die zijn foto heeft geplaatst, naar hij zegt uit solidariteit:
Sa Neb ging in op de vraag [ar] of de hidjab nu wel of niet een religieuze verplichting is:
إذا إرتدي الرجال الحجاب تضامنا مع النساء أصبح ذلك إعتراف منهم أن الحجاب جزء من أنثوية المرأة ، وأنا لا أراه فرضاً إسلامياً أصلاً
Als mannen de hidjab gaan dragen uit solidariteit met vrouwen, dan geven ze hiermee toe dat de hidjab deel uitmaakt van de vrouwelijkheid van de vrouw en ik zie het niet als een islamitische verplichting.
Belgen dateren oudste rotstekeningen van Noord-Afrika
Belgen dateren oudste rotstekeningen van Noord-Afrika
04/11/11, 15u22
De Qurta-tekeningen zouden stilistische gelijkenissen vertonen met de grotschilderingen van Lascaux (foto).
Een interdisciplinair team van Belgische wetenschappers dat nauw samenwerkt met de Amerikaanse universiteit van Yale, heeft de oudste rotskunst van Egypte gedateerd.
De rotstekeningen zijn 15.000 jaar oud, waardoor de rotskunst tevens de oudste kunst van Noord-Afrika is.
Dat hebben de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel bekendgemaakt.
De tekeningen worden in hoofdzaak gekenmerkt door kunstzinnige graveringen van wilde dieren. Een archeologische missie van de Koninklijke Musea ontdekte de rotstekeningen in 2008 op de sites van Qurta, op 40 kilometer ten zuiden van Edfoe. De tekeningen waren deels door puin en windafzettingen afgedekt. Ioniserende straling Het laboratorium voor Mineralogie en Petrologie van de Universiteit Gent dateerde de windafzettingen door middel van optisch gestimuleerde luminescentie of OSL-datering. Dat is een methode waarbij ioniserende straling gemeten wordt.
De 15.000 jaar oude rotstekeningen nabij Qurta zouden min of meer gelijktijdig zijn met de Europese kunst uit de Laatste IJstijd, gekend van de beroemde grotschilderingen van Lascaux en Altamira. De Qurta-tekeningen vertonen volgens de Koninklijke Musea ook bepaalde stilistische gelijkenissen met de grotschilderingen van Lascaux en Altamira.
Publicatie De resultaten van de datering worden gepubliceerd in het decembernummer van Britse tijdschrift Antiquity. (belga/adha)
De Egyptische overgangsregering heeft een verbod afgekondigd op alle vormen van discriminatie. Behalve onderscheid op grond van ras en geslacht wordt ook onderscheid naar religie verboden.
De maatregel komt een kleine week na hevige botsingen tussen het leger en Koptische christenen, waarbij zeker 25 doden vielen. Het waren de bloedigste onlusten in Egypte sinds de val van president Mubarak, in februari.
De Kopten zeggen dat ze als tweederangs burgers worden behandeld.
Het verbod op discriminatie is één van de eisen van de protestbeweging die ijvert voor democratische hervormingen in Egypte.
We hebben er weer een mummie bij en hij komt niet uit Egypte. Alan Billis uit het Zuid-Engelse Torquay zou de eerste mens in 3000 jaar zijn die op traditionele wijze is gemummificeerd.
De 61-jarige Brit overleed in januari aan de gevolgen van longkanker. Hij kwam zelf met het idee om zich te laten mummificeren nadat hij iets had gelezen over een documentaire van zender Channel 4 over mummies en onderzoek naar mummificeren.
Toetanalan
"Ik ben de enige vrouw in het land die een mummie als man heeft", zegt de vrouw van Billis. Volgens haar was het mummificeren van haar echtgenoot niet eng, het lichaam zou nog heel erg op dat van Billis lijken. "Hij zei altijd: Ik word geen Toetanchamon. Ik zal Toetanalan blijven''.
Archeologen hebben precies dezelfde methode als zo'n 3000 jaar geleden gebruikt. Het lichaam van de man is in een zuurbad gelegd en vervolgens met olie ingesmeerd. De onderzoekers wikkelden het lichaam daarna in linnen doeken en lieten het drie maanden drogen.
Alternatief
Billis' lichaam ligt nu opgeslagen op de Sheffield Medico-Legal Centre. De wetenschappers hopen door de mummificatie meer te weten te komen over het proces. Ze hopen ook op een nieuw alternatief te stuiten om weefsel te bewaren.
Caïro is een van de belangrijkste wereldsteden en mag zich met 15 miljoen inwoners de grootste stad van Afrika noemen. Caïro is bekend vanwege de piramiden van Gizeh en de ellenlange woestijn waar geen eind aan lijkt te komen.
Foto: Vakantie.nl
Historische piramides, de mooiste moskeeën, duizend jaar oude kerken van een van de oudste Christengemeenschap en winkelen in een 14-eeuwse stad. Wil jij dat allemaal in je vakantie? Caïro is dan zeker iets voor jou!
De Egyptische hoofdstad ligt in het noorden van het land en wordt door de Nijl in tweeën gedeeld. Op de rechteroever vind je het oude gedeelte, op de linkeroever de moderne wijken met veel westerse invloeden. In het oude Caïro vind je meer dan vijfhonderd moskeeën, zoals de bekende Mohammed Ali Moskee. Caïro wordt daarom ook wel de stad van de duizend minaretten genoemd.
Maar de stad heeft ook een sfeervolle Koptische wijk, vol prachtige kerkjes. Duidelijk is dat de cultuurfanaat niet genoeg heeft aan een paar dagen in Caïro. Wat mag je niet missen?
Het Egyptisch Museum
Het Egyptisch Museum is met haar 136.000 Egyptische items 's werelds grootste Egyptologische museum.. Het Egyptisch Museum is opgericht in 1858, toen nog gehuisvest in een paleis. In 1900 nam het Egyptisch Museum haar intrek in het huidige verblijf, in het centrum van Caïro.
Doordat het museum zo verschrikkelijk veel items tentoonstelt, kun je beter maar selectief te werk gaan. Wat je absoluut niet mag missen is de inboedel van het graf van farao Toetanchamon en de mummie van Ramses II. Het museum is dé locatie om inzicht te krijgen in de geschiedenis van Egypte, een goed startpunt voor een reis door Caïro!
De piramiden van Gizeh
Een van de voormalige zeven wereldwonderen. Deze bouwwerken behoren tot een van de hoogtepunten van jouw trip naar de Egyptische stad. De oudste en grootste piramide, de piramide van Cheops, vind je op het Gizeh plateau op de grens van de woestijn en de Nijldelta.
De piramide dateert uit 2570 voor Christus. Het bouwwerk bestaat uit 2.500.000 kalkstenen die samen ongeveer 6,3 miljard kilogram wegen en een hoogte van 140 meter bereiken.
Als je de tijd hebt, moet je zeker s avonds aanwezig zijn bij de klank- en lichtshow. De geschiedenis van de mystieke piramiden wordt er verteld aan de hand van multimedia-effecten, een bijzonder en indrukwekkend gebeuren!
Birqash Camel Market
Wie Egypte zegt denkt aan woestijn en dat is precies waar je moet zijn voor deze bijzondere markt. De Birqash Camel Market is de grootste kamelenmarkt van Egypte en ligt op zon 35 kilometer van Caïro. Hier worden dagelijks honderden kamelen samengebracht, waarvan sommige een reis van wel veertig dagen in de hitte achter de rug hebben. De markt is vooral een mannenaangelegenheid, de aanwezige vrouwen zijn veelal toeristen.
En nog meer!
Dodenstad Sakarra. Ook wel het grote openluchtmuseum genoemd. Hier vind je meer dan 15 piramides, waarvan de trappenpiramide van Djoser de belangrijkste en oudste uit de geschiedenis is.
Caïro Tower. Vanaf deze toren heb je een adembenemend uitzicht over de stad.
De Sfinx. Ofwel: de leeuw met het mensenhoofd. Dit is een mythologisch wezen met het lichaam van een leeuw en een menselijk hoofd. Gebouwd op een natuurlijke rots, is die een echte toeristische trekpleister.
Mohammed Ali Moskee. Dit is zonder twijfel de meest opvallende moskee van Caïro, gevestigd in de Citadel van Egypte: één grote koepel, en vier kleintjes eromheen.
Bundeling van Al Aswanis kritische politieke commentaren op het Mubarak-regime. De stukken werden gepubliceerd in de Egyptische krant Shorouk in de jaren voorafgaand aan de revolutie in Egypte.
De Egyptische Al Aswani is schrijver, tandarts en mede-oprichter van de politieke beweging Kefaya. In zijn politieke columns haalt hij meedogenloos uit naar het regime van Hosni Mubarak, dat op 11 februari van dit jaar ten val werd gebracht.
Dat maakt zijn observaties evenwel niet gedateerd; ze zijn ter verduidelijking van de aanloop tot de revolutie in Egypte en hoe de schrijnende misstanden in het land leidden tot een breed gedragen genoeg!, zoals hij in het voorwoord toelicht.
Hakbijl
Al Aswani richt zijn pijlen op allerlei aspecten van de Egyptische maatschappij die hij voor verbetering mild uitgedrukt vatbaar acht. Deze bundeling laat zich lezen als een hakbijl. De politieke machtsstructuur, die is vergeven van de corruptie, moet het ontgelden.
Zo schrijft hij: Ze worden van de ene toppositie naar de andere verplaatst zonder al te veel na te denken over hun geschiktheid of ervaring. De hoofd- en bijrolspelers, hun entourage, het wrede politieapparaat, de achterlijke imams niets ontsnapt aan de verontwaardigde pen van Al Aswani.
Gezien de grove schendingen van mensenrechten is die verontwaardiging volkomen terecht. Soms stolt het bloed je in de aderen en vraag je je af in hoeverre democratie een oplossing kan zijn voor de wreedheden die in Egypte opgeld doen, aangezien Al Aswani bijna elk hoofdstuk afsluit met de zin Democratie is de enige oplossing.
Fundamentalisme
Ongeletterdheid, toenemende armoe en corrupte banensysteem hebben Egypte ontvankelijk gemaakt voor het wahabisme, voorzien van brandstof door Saoedi-Arabië en dat zich als een olievlek verspreidt.
De redelijk geëmancipeerde rol van de vrouw werd daarmee teruggedraaid, zoals het fundamentalisme op elk gebied een funest-eroderende werking heeft.
De voorbeelden die Al Aswani aanhaalt om het regime van Mubarak te hekelen, zijn te veel om op te noemen. Grove missers stapelen zich op, en de profiterende elite heeft vrijwel elke noodzakelijke investering in infrastructuur, onderwijs, economie laten liggen.
Al dit ontlokte uiteindelijk een aantal kleine volksopstanden, die mede onder invloed van de eerste revolutie in Tunesië ontaardden in een protesterende miljoenenmassa op het Tahirplein in Caïro.