Piramideteksten
een vertaling
De Piramide teksten zijn een verzameling van oude Egyptische religieuze teksten uit de tijd van het Oude Koninkrijk, meestal inscripties op de muren van graven in de piramides. Ze verbeelden het Egyptisch oog op het hiernamaals, en de klim naar de hemel van de goddelijke Farao na de dood. Ze behoren tot een van de oudste geschriften in de wereld.
De Piramide teksten zijn ook de oudste verzameling religieuze spreuken die wij kennen uit het oude Egypte. Deze collectie vormt de basis van veel van de latere religieuze theologie en literatuur van het oude Egypte. De passages werden uiteindelijk gescheiden en gecategoriseerd, evenals geïllustreerd en uiteindelijk uitgegroeid tot het Boek van de Dood, of meer goed Het Boek van het tevoorschijn komen overdag.
De oudste van deze tekst komen van de Piramide van Wenis, en ook Unas in Sakkara Echter, de eerste Piramide tekst die daadwerkelijk werden ontdekt, waren van de Piramide van pepy I.
Deze collectie vormt de basis van veel van de latere religieuze theologie en literatuur van het oude Egypte. Van Unas werd de laatste koning van de 5e dynastie. Men vindt er variërende selecties van spreuken uitgehouwen in alle koninklijke piramiden van het Oude Koninkrijk, met name in de sarcofaag kamer en antichambre. Er waren ongeveer 227 spreuken in de piramide van Unas, en elke volgende piramide mits frisse nieuwe toevoegingen, hoewel geen enkele piramide de gehele collectie van spreuken bevatte.
Het maximum aantal is 675 uitingen in de piramide van pepy II. Bij de piramide van Teti, verscheen de tekst verscheen op de sarcofaag zelf, en in de piramide van pepy zijn er de opschriften boven de antichambre.
Tijdens de regering van pepy II beginnen we de tekst in de graven van koninginnen vinden, En na het Oude Koninkrijk, zie je ze zelfs op de muren en doodskisten van de ambtenaren. Met name in het Oude Koninkrijk de tekst verschijnt in de piramides van Unas, Tei, pepy I, Merenre I, II en pepy Ibi, samen met die van de koninginnen Wedjebten, Neith en iput.
Het feit dat de teksten zijn samengesteld uit verschillende uitspraken die niet in een strikte volgorde staan ze hebben ze er toe geleid dat de geleerden geloven dat veel van hen niet specifiek samengesteld voor het doel worden opgenomen in de piramides, maar wellicht al eerder gebruikt zijn . In feite, spreuken zoals uitspraken 273-4, genaamd de Cannibal Hymne en die alleen voorkomen in de Piramide van Unas en Teti, hebben betrekking op aspecten van de funeraire cultus.Ze lijken te verschijnen op het moment dat de piramiden werden gebouwd .
De Pyramid Hekserij werden ontdekt toen Gaston Maspero werkte aan de piramide van Teti. Hij begon vertalingen van de tekst al in 1882 te publiceren, te beginnen met die van Unas.
Kurt Sethe gepubliceerde piramide teksten in zijn "Woordenboek van de Egyptische Taal" in 1899. In 1924 werd een verdere vertaling gemaakt door Louis Spleleers in het Frans.
Hij voegde vele spreuken uit de piramide van pepy II toe en ontdekte ook de versies in de piramides van Wedjebten, Neith, iput en Ibi. Een systematisch onderzoek van de 6e dynastie piramides werd ingeleid door Jean-Philippe Lauerand Jean-Sainte Fare Garnot in 1951. Later, Lauer samen met Jean Leclant om een extra van 700 spreuken Unearth fragmenten uit het graf van Teti en meer dan 2.000 meer dan die van pepy I.
In 1952, Samuel AB Mercer maakte een compleet Engels vertaling van de tekst. . Bovendien werden de uitgebreide commentaren en vertalingen van Sethe gepubliceerd na zijn dood, opgenomen tussen 1935 en 1962.
De Piramide Teksten verschillen in lengte, en waren niet geïllustreerd . Individuele spreuken zijn er weinig, met uitzondering van de spreuk 355 van het "openen van de Dubbele Deur van de Sky". De individuele borden zijn beschreven in het groen, hoopvol voor de regeneratie van de overledene.
De spreuken worden gescheiden door een hiëroglief . Dit in alle piramiden met uitzondering die Unas, waar ze worden gekenmerkt door een horizontale lijn.
We noemen deze spreuken, 'uitingen', omdat we geloven dat ze moesten worden uitgesproken door priesters in de loop van de koninklijke mortuarium rituelen. Ze worden meestal genummerd naargelang hun positie binnen de piramide, vordert van de grafkamer naar buiten.
We zijn niet zeker in welke volgorde de spreuken moeten worden gelezen. Sethe begon met de noordelijke muur van de sarcofaag kamer, maar andere geleerden zoals Siegfried Schott en Alexandre Piankoff dacht dat ze begonnen bij de ingang van de antichambre. Er lijkt geen correlatie met de tekst en de vier coordinal punten. In feite, bestaat er discussie over het werkelijke gebruik daarvan en de bijbehorende rituelen, al lijkt er geen sprake zijn van hun rituele inhoud. Er werd verondersteld dat zij werden geselecteerd uit een grotere collectie van spreuken voor hele specifieke redenen en gerangschikt volgens een onderscheidend standpunt
Het belangrijkste thema in de Pyramid teksten is de opstanding van de koning en hemelvaart naar het Hiernamaals en deze wordt beschreven op veel verschillende manieren.... : de zon-boot van Re, verschillende regio's in de hemel, ontmoeten van vele goden. In andere teksten, de koning bereikt de lucht al vliegend als een vogel, zoals een valk of een gans. Of.... de koning klimt op de ladder naar de hemel. Wat al deze teksten gemeen hebben is de nadruk op de eeuwige bestaan van de koning en de locatie van de hemel als het rijk van het hiernamaals, die wordt gedomineerd door de zonnegod Re. De nachtelijke hemel wordt ook beschreven, met name de onvergankelijke sterren.
Algemeen wordt de tekst geacht om diensten te verlenen aan de overleden koning in zijn klim naar de hemel en met zijn verblijf in de wereld van het goddelijke. Alle mogelijke middelen worden gegeven voor deze bijstand, met inbegrip van een ladder of een helling di naar de hemel, wolken, storm hagel, wierook en zonlicht.
De god, Shu is er voor zijn hulp, terwijl de tekst kennis doorgeeft aan de farao van de douane en plaatsen in het hiernamaals. Het waarschuwt hem ook van de gevaren. Er zijn dialogen met poortwachters en veerman waar de koning is gezien.Het geeft de specifieke kennis die hij nodig zal hebben om de juiste namen naam en antwoorden op alle vragen die nodig zijn om zijn legitimiteit te bewijzen om te komen in het hiernamaals.
De waterwegen van de hemel worden genavigeerd in de boot, zodat de koning afhankelijk is van de inspanningen van zijn veerman.
Er zijn veel verwijzingen naar de verschillende problemen, zoals het afweren van de aanvallen van verschillende bovennatuurlijke wezens en we vinden, bijvoorbeeld in ban 244, met name het "breken van de rode potten" bedoeld om je vijanden te vernietigen. Maar ook meer alledaagse onderwerpen worden benaderd. Op aarde, had de koning een boot nodig om te reizen in heel Egypte langs de Nijl, in de volgende wereld, zou hij ook een boot nodig hebben. Sommige van de gebeden zijn oproep voor voedsel en voorzieningen; sommige beweren dat de koning niet meer de kracht om nog te bewegen, ademen, eten, en copuleren in de volgende wereld.
|