De 23-jarige Egyptische wiskundeleraar die een 11-jarig soort doodsloeg omdat het zijn huiswerk niet had gemaakt, heeft zes jaar cel gekregen. De vader van het jongetje vindt dat het hele systeem anders moet.
De gebeurtenissen speelden zich af in oktober, in een lagere school aan de rand van Alexandrië. De 11-jarige islam Am Badr had die dag zijn huiswerk niet gemaakt en zijn leraar Nabeel Abdelhamid sloeg hem in de klas met een houten stok, waarop hij de jongen meesleurde naar buiten en hem daar in zijn buik trapte. Het kind overleed diezelfde dag nog aan de gevolgen van een maagbloeding en twee gebroken ribben. Het proces van de leraar eindigde gisteren met een celstraf van 6 jaar, maar de vader vraagt zich af hoe het kan dat een 23-jarige voor een klas van zestig kinderen staat.
Het verhaal van de islam is overigens niet het eerste over de mishandeling op school. Op de websites van NGO's zijn tal van tragische verhalen te lezen over meisjes en jongens die zwaar werden mishandeld door hun leraren, niet zelden om hen te dwingen bijles te volgen. In een geval kwam er inderdaad een inspectiezaak van, waarop de inspecteur tegen het meisje zei dat ze toch wel 'heel dapper is' Dat ze een klacht hadden durven indienen tegen haar leraar. Het kind hield aan de mishandeling verpletterde vingertoppen over.
De problemen in het onderwijs Egyptische beperkt zich overigens niet tot lijfstraffen. Een groot euvel is dat de overheid, die na Israël de grootste ontvanger is van Amerikaanse ontwikkelingsfondsen, relatief weinig geld spendeert aan het onderwijs. Het budget bedraagt 3,5 procent van het BBP. Ter vergelijking: in België is dat met 6,3 procent bijna dubbel zoveel. Een ander probleem is dat het curriculum geenszins is afgesteld op de nieuwe noden van de maatschappij.
Vandaar dat er onder universitairen hoge werkloosheid heerst. Terwijl velen een baan in het onderwijs afwijzen wegens slecht betaald. De overheid zegt dat ze aan hervormingen werkt maar tal van onderzoekers vragen zich af van die wel verregaand genoeg zullen zijn en of er controle komt op de implementatie ervan.
Bijvoorbeeld: Zo is de wet tegen de lijfstraffen ook wel goedgekeurd maar er is volstrekt geen toezicht op de naleving ervan. .
|