Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
01-06-2010
Stevige zandstorm en vliegende stenen
Stevige zandstorm en vliegende stenen
Woestijnzand bedekt oranje karavaan met dunne laag bruin stof
april 2010
Door Vries, Nol de
EL BAHARIYA Een voorruit die door steenslag kapot knalt, rokende motoren, worstelen door mul zand en kamp opslaan tijdens een zandstorm . Een dagje Oranje Trophy in de Western Desert van Egypte bij de eerste overnachting in de woestijn.
Op de snelwegen in Egypte zit soms een opening in de vangrail, bedoeld voor een U-turn. Doorgaans een simpele actie, maar in Egypte in de realiteit een gevaarlijke manoeuvre. Een auto als een blikje samengedrukt door twee vrachtwagens bij zo'n keerpunt gaf de Trophygangers een waarschuwing dat er scherp gereden moet worden.
En weer leek er een pechgeval op te komen. De rokende motor van de - tot dan toe - prima functionerende wagen van team Chipolopolo gaf aan dat geen auto gegarandeerd probleemloos de eindstreep gaat halen.
Dat ervoeren ook de Dukes of Meppel, die met hun Opel Manta door het oog van de naald kropen. Een opspattende steen verbrijzelde de voorruit en dwong bestuurder Menno Leeuwerink tot een koelbloedige reactie. "Er reden twee vrachtwagens achter elkaar op de andere weghelft en opeens hoorde ik een enorme knal. Direct kon ik niks meer zien en was de ruit veranderd in een vlak scherven. Een grote steen was door de vrachtwagens opgespat en had de vooruit volledig verwoest. Meteen heb ik het zijraam open gedraaid en mijn kop naar buiten gestoken. Bij die actie kwam ik even op de verkeerde weghelft, maar gelukkig was er op dat moment geen tegenligger."
Als die er wel was geweest, had Menno deze waarschijnlijk niet eens gezien, want de meeste wagens rijden als het donker is zonder licht. Nadat de kapotte ruit verwijderd was, reden de Dukes verder. Met skibrillen op om de ogen te beschermen tegen nog meer stenen en zand.
Die brillen kwamen later nog enorm van pas. De overnachting was op een zandduin gepland in de woestijn. Voor sommige wagens een peulenschil, voor andere onmogelijk te bereiken zonder een sleep. Alsof de weergoden de teamspirit van de Trophygangers op de proef wilden stellen, stak er vervolgens een enorme zandstorm op en binnen vijf minuten werd alles en iedereen gezandstraald.
Het leidde tot in het donker duwen, trekken, graven en slepen van de wagens, waarvan er nagenoeg geen enkele zonder schade op de top van de zandduin belandde. De storm duurde uiteindelijk tot diep in de nacht en bedekte de Oranje karavaan met een bruine laag stof.