Een Mercedes in zes delen Sander van Hoorn / NOS
Door correspondent Sander van Hoorn in Gaza
Dit weekeinde ging de grens tussen Gaza en Egypte weer wat verder open. Voor personen tenminste, want goederen komen nog altijd via Israël. Als ze komen.
Door de beperkingen die nog altijd gelden voor import en export vertoont de ingestorte economie van Gaza nog geen tekenen van herstel.
Toch is er vraag naar iets wat ook hier een elementaire levensbehoefte is: nieuwe auto's.
Er zitten nog wat gaten in de oude Mercedes. In zes delen is hij door de tunnels gekomen en in een garage wordt hij door vier mannen aan elkaar gelast.
Tot die tijd wordt het chassis met kettingen en klemmen bij elkaar gehouden. "Als ik ermee klaar ben, zie je er niets meer van", zegt een van de lassers.
Een laagje verf doet natuurlijk ook wonderen.
Maar er is een nieuwe manier om aan een ongeschonden auto te komen. Er zijn tegenwoordig tunnels die groot genoeg zijn om met een volwassen auto doorheen te rijden.
Jeeps
Het resultaat zie je op straat. Glimmende Jeeps en andere terreinwagens.
Fonkelnieuwe sedans. Soms met de nummerplaten of stickers van het land van herkomst er nog op.
Bij de dealers zie ik auto's uit Egypte, Jordanië, Libië en Saudi-Arabië. Na de revolutie in Egypte is er niet alleen in de Sinaï, maar ook in de rest van het land een gebrek aan toezicht en dat maakt het mogelijk om auto's van ver aan te voeren.
Nieuwe auto's zitten erbij, tweedehands, maar ook gestolen auto's.
Grote vraag
Nieuwe auto's komen mondjesmaat de Gazastrook binnen. Reserveonderdelen zijn er nauwelijks en dus worden auto's tot in het oneindige gerecycled. Maar met bijna twee miljoen inwoners is er natuurlijk wel een grote vraag.
Er is ook geld: geld van zakenmensen, corrupt geld of geld verdiend met de smokkel. En dus kunnen er ook dure auto's ingevoerd worden.
Een redelijk nieuwe Jeep model 2011, afkomstig uit Saudi-Arabië, kost 45.000 euro.
Dat bedrag is inclusief de aanschaf, de smokkel naar en door Egypte, het transport door de tunnel en de diverse leges en belastingen die in Gaza betaald moeten worden.
Uiteindelijk zal hij rondrijden met de groen-witte Palestijnse nummerplaten. Toch herken je ze. Een nieuwe middenklasser of luxeauto kan alleen maar via de tunnels gekomen zijn.
Tunnels
Twee handelaren schatten onafhankelijk van elkaar dat er tien tunnels zijn waar auto's doorheen kunnen. De tunnel van de dealer waar ik nu mee praat is 2,20 bij 2,20 meter.
De aanleg kostte één miljoen dollar. Kijken mag ik er niet, want ze zijn veel te bang dat de tunnel ontdekt wordt.
Dergelijke grote tunnels staan hoog op de lijst van Israël om gebombardeerd te worden, is het idee. Als er auto's doorheen kunnen, kunnen er ook serieuze wapens doorheen.
Ze bezweren dat dat in hun tunnel niet het geval is. Het omgekeerde was pas nieuws geweest.
Angst is er ook voor de regering in de Gazastrook.
Sinds kort mogen er alleen nieuwe auto's geïmporteerd worden.
De juiste papieren en stempels om van een auto op papier een nieuwe Libische auto te maken schijnen 200 euro te kosten. Dat gebeurt en dus zijn de dealers huiverig om erover te praten.
Grenzen
Paradoxaal genoeg zorgt dit element van de blokkade juist voor werkgelegenheid. Aan een heel oude auto valt immers meer te versleutelen dan aan een splinternieuwe.
En dus zie je nog steeds nieuwe werkplaatsen verschijnen.
De dealers hopen dat de grenzen met Israël weer open gaan. Omdat er dan een gegarandeerde aanvoer van goede nieuwe auto's is natuurlijk.
Maar vooral ook omdat dan de economie weer op kan krabbelen nadat die door de blokkade van Gaza volledig tot stilstand is gekomen.
Pas dan is er weer werk en dus geld om die nieuwe auto's ook te kopen.