Reis van 1.400 euro verknald door id-kaart zonder chip
Paul Libot uit
Deurne mocht gisteren het vliegtuig niet op naar
Egypte. Bij de check-in bleek dat de chip van zijn identiteitskaart was
gevallen. Hetzelfde is reeds duizenden Belgen overkomen, gelukkig niet (altijd)
op een luchthaven.
Paul Libot, een 43-jarige trucker, en zijn vriendin Cynthia hadden bij
Neckermann voor 1400 euro een achtdaagse reis geboekt naar een bekende badplaats
aan de Rode Zee. We zijn probleemloos langs de politiepost gepasseerd op
Zaventem, vertelt een diep teleurgestelde Libot, die enkele uren na de feiten
terug thuis in Deurne zit in plaats van onder de palmbomen. Maar
bij de check-in, vlak voor we op het vliegtuig zouden stappen, zag het personeel
dat de chip ontbrak op mijn identiteitskaart.
Het koppel kreeg te horen dat instappen geen zin had. We zouden na aankomst
in Egypte
gelijk op het eerste vliegtuig terug naar België worden gezet, vertelt Libot.
Zijn vriendin zag het niet zitten om alleen te reizen en keerde mee terug.
Aan de balie van Neckermann kregen ze te horen dat er niets aan te doen was.
Het enige alternatief dat ze ons aanboden was een reis naar Egypte
op 15 september, maar dat zou maar voor vier dagen zijn en we moesten er nog
eens 400 euro bovenop leggen. Dat zou wel een heel dure reis geworden zijn.
Verkeerde lijm
Sinds de invoering van de elektronische identiteitskaart in 2005 is de chip
er bij enkele tienduizenden kaarten weer afgevallen, veelal door een
fabricagefout. Bij twee loten - in totaal 64.000 kaarten - is verkeerde lijm
gebruikt of is de uitsparing voor de chip niet goed uitgefreesd. Wie daardoor
een nieuwe identiteitskaart nodig heeft, kan die kosten (tien euro) via de
gemeente verhalen op fabrikant Zetes. Wie extra kosten heeft, zoals een in het
water gevallen vakantie, kan die ook proberen terugvorderen. Het slachtoffer
riskeert dan wel een administratieve en bureaucratische lijdensweg.
DH
Gazet van Antwerpen
Foto: Wim Hendrix
|