Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren
  • oudecrossmotoren2
  • klik ook eens op deze site's
  • bultaco
  • www.deoudegarde.be
  • www.katesretropage.be
  • classic motorcycle racing
  • crossertje
  • maicorijdersclub
  • alle musea
  • mikkola site jw van essen
  • mikkola site guy Jamar
  • Inhoud blog
  • Reunie ex motorcrosspiloten in Zedelgem
  • stoere crossers op zware moto's
  • Tentoonstelling Jos Van Impe
  • Etienne Braekevelt
  • Louis (Wiet) Geboers
  • Raymond Bodart
  • crossende juffrouw
  • boeken Jos Van Impe
  • Boekel 1958
  • Willy Baeke
  • Jim Fierant
  • Lars Gustafsson
  • Julien Luxem
  • Leopold De Cuyper
  • Stoere crossers op zware moto's
  • André Vanheuverswijn overleden
  • Boek over Belgische piloten en circuits van auteur Jan Kerckhof
  • Gerard Wigman's plakboek (7)
  • Gerard Wigman's plakboek (6)
  • Gerard Wigman's plakboek (5)
  • Gerard Wigman's plakboek (4)
  • Gerard Wigman's plakboek (3)
  • Gerard Wigman's Plakboek (2)
  • Gerard Wigman's plakboek (1)
  • Brabantsche Moto-cross
  • Renilde en Eric Moons (1)
  • Renilde en Eric Moons (2)
  • Greeves Griffon
  • Boek over motorcross in Imola (Ita.)
  • Andre Vandevijver
  • Motorwijding
  • Roger Luts (deel 1)
  • Roger Luts (deel 2)
  • Roger Luts (deel 3)
  • oldtimer cross Spanje
  • Etienne Braekevelt
  • Gust De Groote (1)
  • Gust De Groote (2)
  • Gust De Groote (3)
  • Gust De Groote (4)
  • Old Timer Cross Spanje
  • nieuw motorcrossboek van Rene Vanden Driessche
  • in Memorium Ferdinand Theuwissen
  • BSA C15 Trial
  • René Baeten junior
  • Johnny Moonen
  • Julien Luxem / John Massis
  • trial oefen terrein
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (1)
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (2)
  • Robert Devoldre / Guy Labbe (3)
  • Palmer Noppe
  • boek: DE BRABANTSE MOTORCROSS
  • Herdenking René Baeten
  • Trial (2)
  • Trial
  • Flandria cross 50 cc
  • Greeves Hawkstone (Peter Heinen (Ned.)
  • Jan De Rooy / Peter Herlings (Ned)
  • Flandria 50 cc Cross
  • Charles Claes
  • Steve McQueen
  • Jozef Valy
  • nieuwjaarswensen
  • Adler (Guus Priem: Australië) 1
  • Adler (Guus Priem: Australië) 2
  • Adler (Guus Priem: Australië) 3
  • motorcrossboeken
  • Guus Priem (Ned)
  • Jan Clijnk
  • Cees Griekspoor
  • Frans Matton
  • Robert Smessaert (9)
  • Robert Smessaert (8)
  • Robert Smessaert (7)
  • Robert Smessaert (6)
  • Robert Smessaert (5)
  • Robert Smessaert (4)
  • Robert Smessaert (3)
  • Robert Smessaert (2)
  • Robert Smessaert (1)
  • Ossa project
  • Frans Baudoin (Ned)
  • Ghislain Calle
  • onbekend
  • Jan Rombouts
  • MC Lille cross
  • Hubert Scaillet (2)
  • Hubert Scaillet (1)
  • de Rietman's (Ned)
  • Jan Rombouts (in memoriam)
  • CZ restauratie (slot)
  • Leon Sagaert (1)
  • Suzuki
  • Gerrit Does Ned (3 )
  • Julien De Roover (2)
  • Julien De Roover (1)
  • CZ restauratie (5)
  • BSA Goldstar 500 restauratie (1)
  • Keiheuvel Balen
  • CZ restauratie (4)
  • musea
  • Jef Teuwissen (2)
  • Jef Teuwissen (1)
  • Frans Goossens (Ned) 2
  • Frans Goossens (Ned) 1
  • Hartelman en Wolsink
  • retrocross in Spanje
  • St Anthonis 1965 (Nederland)
  • Boek René Baeten
  • Marcel en Walter Verhaegen
  • Roger en Sylvie
  • Cor Turk (Nederland)
  • Brad Lackey / Heikki Mikkola
  • Luc Deyaert
  • Hennie Rietman en Sarolea
  • FN 1956
  • Henri Vromans
  • Firmin en Sylvain Liebens
  • Vic Eastwood (GB)
  • Willy Van Parys (2)
  • 50 cc crossers
  • Peer
  • restauratie CZ (3)
  • Bolderberg
  • Gerrit Does (Ned) 2
  • Albert Dirkx / René Baeten / Joël Robert
  • Jozef Liebens
  • restauratie CZ (2)
  • Husqvarna te koop
  • Willy Van Parys
  • Gilbert Jonckheere
  • Gerrit Does
  • Palmer Noppe
  • restauratie CZ (1)
  • Norbert Jonckheere
  • BSA B31 Bart Geerts
  • vervolg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    springstal
    blog.seniorennet.be/springs
    Foto
    Foto
    Julien De Roover
    Foto
    Foto
    Leon Sagaert
    Foto
    Foto
    Hubert Scaillet
    Foto
    Foto
    Robert Smessaert
    Foto
    Foto
    Gust De Groote
    Foto
    Foto
    Foto
    oudecrossmotoren3
    etienne willems
    12-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Old Timer Cross Spanje
    Beste sportvrienden,
    op 3, 4 en 5 december 2011 zal Ronny Renders op zijn circuit te Santa Coloma de Farners (Spanje), en op het circuit van Guillem te Sant Hilari Sacalm  weer enkele wedstrijden organiseren voor old timers in verschillende reeksen volgens ouderdom van machine en piloot.
    Tevens wordt er een categorie "old timer zijspan" gereden.
    Ook de piloten met een moderne crossmotor krijgen een reeks MX1 en MX2 voorgeschoteld.
    Voor verdere inlichtingen kan je Ronny steeds bereiken op 0034.676.533.602 of ronnyrenders@hotmail.com .
    Op deze side vind je meer informatie over het circuit: http://www.endurocostabrava.com/Motocross_nl.html 


    toegzonden door Gie Geerinckx

    12-09-2011 om 17:37 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    27-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuw motorcrossboek van Rene Vanden Driessche

    Stoere crossers op zware moto's 




    een overzicht van de

    Belgische motorcross

    van 1946 tot 1965

     

     

     

    240 bladzijden A4 formaat – meer dan 300 foto’s van bekende en minder bekende piloten op glosso papier van 100 gr

     

    Samenstelling boek: Rene Vanden Driessche

    Foto-archief:  Pol Nouwen

                            Peter Zegers

                            Marnix Vanslembrouck

    Verder medewerking van de “old-timer” specialisten Etienne Willems en Albert Leeten

     

    Prijs: € 23,00            

    + verzendingskosten

     

     

    Korte inhoud van het boek:

     

    -       De beginjaren met Vic Govaerts, Leon Kindekens, Karel Dom, Albert Meert, Grote en kleine Albert Van Hove, Marcel Meunier, Andre Milhoux, Frans Thomas.

     

    -       De jaren 50 met Rene Baeten, August Mingels, Nic Jansen, André Van Heuverzwijn, Leon Liekens, Jan Rombouts

     

    -       De jaren 60 met Walter Baeten, Jef Teeuwissen, Hubert Scaillet, Roger Vander-becken, Giel Van Ham, Frans Slechten en de beste motorcrosser van de 20e eeuw; Joël Robert

     

    -       Side-cars met Roger Van Lerberghe, Leon Liekens, Thuur Nuyts, Fred Goeman

     

    -       Artikels van buitenlandse piloten zoals Leslie Archer, Torsten Hallman, Jeff Smith, Johnny Draper

     

    -       25 bladzijden geschiedenis van de BLB cross met foto’s Wim Schouteden, Leon Keteleer, Frans De Feyter, Bert De Rijcke en de Limburgse BLB piloten

     

    -       Alle Grote Prijzen van België van 1949 tot 1965 en Motorcross der Naties verreden in België

     

    -       Wedstrijden zoals de klassiekers van Mol Gompel, Balen, Oostmalle, Herentals, Tiegem, Hof van Rieth, Kattekensberg, Eke, …

     

     

    Verschijnt omstreeks 15 september 2011

    Boek is niet te koop in boekhandel

     

    Enkel online te bestellen:

     

    E-mail: rene.vanden.driessche@telenet.be 

              

    of per post: R. Vanden Driessche

                         Hertogstraat 151 – bus 208

                        3001 Heverlee

     

    __________________________________________________________________________

     

    Niet te missen voor elke motorcross liefhebber!

     

    27-08-2011 om 22:08 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (3)
    26-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.in Memorium Ferdinand Theuwissen
    EEN VETERAAN CROSSER HEEFT ONS VERLATEN !!

    Ferdinand Theuwissen is op 25/08/2011 overleden na 93 opmerkelijke jaren waarin hij voortdurend de motocross heeft gepromoveerd als piloot en als mens.
    Tekst: Jean J. Dubois  (25 augustus 2011)



    Ferdinand Theuwissen was in Lommel geboren in 1918 en woont  al 70 jaren in Ivoz Ramet (Flémalle) waar hij in 1950 als garagist begon … met wat hij toen met motocross op zondagen (al) had verdient!

    Wat is met hem echt merkwaardig ?

    Hij is waarschijnlijk de enige die met de 3 Belgische motormerken aan moto cross heeft deelgenomen, nml  FN, Gillet en Sarolea.


    1947 : Een helm en botten en … dan gas geven op zijn Triumph “twin”.





    1956 : Een speciale winst bij de senioren op de « Cahottes » omloop voor de slachtoffers van de mijn van Marcinelle “profit motocross”











    Ferdinand Theuwissen (in het wit) in de achtervolging op de Citadel van Namen 1956




    een paar tellen later was hij al op jacht naar zijn volgend slachtoffer



    Ø    Een sleutelbeen , twee hersenschuddingen, een voetwond en een paar polsverstuikingen dat is wat de “andere dikke” (Auguste Mingels was de dikke reus !) als kwetsuren heeft gehad in ca 20 jaren.

    Ø   In 85 % van de koersen was hij ook aan de aankomst.

    Ø    Hij kwam meer dan 60 maal als eerste over de aankomststreep alhoewel hij altijd achteraan het peloton vertrok. Inhalen van concurrenten gebeurde meestal door een keus van “zo maar een andere spoor !”.

    Ø    Een “privé” die door de Belgische Bond geselecteerd werd in de nationale ploeg voor de “moto crossen der naties” van Engeland, Zweden en Frankrijk van de jaren ‘50.

        Ø      Een verlegen “moto cross gentleman” uit de eerste jaren van dit sport in  België.   

     Mijn oom Ferdinand Theuwissen wordt op 9 mei 2008 90 jaar en hij is bijna 20 jaren bezig geweest  met motocross : 1946 tot 1964.


    (geschreven door Jean J. Dubois, zij neef op 19/01/2007)



    foto's en tekst: Jean J. Dubois


    copyright etienne willems



    26-08-2011 om 13:33 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    11-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA C15 Trial
    de C15 van BSA was de eerste 4 takt met "blokmotor" die BSA op de markt bracht .
    het waren populaire motoren in Engeland voor het huis-werk verkeer, naast de gewone wegmotoren produceerde men in de late jaren 50 en het begin der jaren 60 ook competitie cross en trialmotoren, de cross en trialmachines verschilden uiterlijk nauwelijks van elkaar, wanneer men de trial motor ook op de weg wilde gebruiken kon men als extra ook een voor en achterlicht voorzien.
    de trialmachine had hetzelfde frame als de cross met type aanduiding  C15 C  (de laatste C staat voor "competition") en dan het volgnummer bvb 523, het motorblok van de trial had als aanduiding C15 T (de T staat voor Trial) en dan het volgnummer bvb 2044
    met deze nummers kun je in de lijsten van BSA het bouwjaar terugvinden, voor bovenstaande nummers is dat het jaar 1963







    de C15 S (cross) had als aanduiding op het frame eveneens C 15 C zoals de trial, het waren trouwens dezelfde frames, op het crossblokje was de aanduiding C 15 S waarbij de S stond voor Scrambler (cross), het C15S blok verschilde op volgende punten van het T blok, bij de crosser hadden we een versnellingsbak met dikkere tanden en  andere verhoudingen, de compressie van het S blok was 10 ipv 8 voor de trial, de cilinderkop had een grotere doorlaat evenals een grotere carburator,  de veren in de voorvork waren zwaarder van uitvoering en uiteraard waren er de noppenbanden die de S een stoere look gaven.

    spijtig genoeg hebben beide motoren niet lang meegedraaid in de topcompetitie, daartegenover werden ze wel veel gebruikt op nationale evenementen en dan vooral in Engeland, daar gebruikte men een en dezelfde motor voor zowel cross als trial wedstrijden door gewoon  de versnellingsbak en de banden te vervangen en veelal werden zelfs alleen maar de banden vervangen. 
     

      



    een zestal jaren geleden kon ik een C15 met competitieframe en trial blok op de kop tikken, in eerste instantie was het de bedoeling er een crosser mee te bouwen, het T blok werd vervangen door een SS blokje, dat is de sportversie van de gewone C15, met sportnokkenas idem als deze in het crossblok en met een compressie van 10/1, in het SS blokje heb ik de standaard boite vervangen door de crossboite en verder de motor helemaal gerestaureerd
    op de foto hieronder zie je de stand van zaken bij aankoop, en toen had ik de nummerplaathouder en de koplamp reeds weggenomen om de BSA wat meer cachet te geven. 

       



    hier zie je de C15 na een jaar hard labeur in S (Scramble/Cross) uitvoering



    hier staat hij in trialversie, enkel de banden en de versnellingsbak zijn gewijzigd, gelukkig zaten er in het T blok gezonde tandwielen en wat het helemaal goed maakte was dat het ook nog eens de echte trialboite was met de juiste tandwielverhoudingen





    aan de hand van de papieren die bij de C15 waren, het volgende:
     
    een van de vorige Engelse eigenaars schreef in 1991 naar de BSA owners club met de vraag of de motor die hij dan in zijn bezit had een BSA C15 T (trial) was, blijkbaar had hij geen kennis van de letters die BSA gebruikte voor de aanduiding van de verschillende types motoren.
    we spreken hier natuurlijk over het jaar 1991 waar het internet nog maar in zijn prille beginfase stond, anders had hij daar zeker de lijst gevinden met jaartallen en types 
      



    hier het inschrijvingsboekje uit 1975 van een nog eerdere eigenaar, hier staat duidelijk vermeld , framenr: C15C  523 en motornr: C15T 2044, de eerste datum van registratie is  13 juni 1963, gezien de nummerplaat  865 DK werd de BSA bijna met zekerheid afgeleverd met verlichting en kilomterteller zodat hij aan zowel aan het gewone  wegverkeer kon deelnemen maar ook aan de zogenaamde "long distance" trials zoals die in Engeland werden verreden, zowel overdag als s'nachts. 

    tenslotte nog dit, de C15 motoren van BSA hebben ze in redelijk grote getallen gemaakt, de Trial en de Crossuitvoeringen in minder mate, vaak zie je in "Old Bike Market" de C15 aangeboden als trial en crossmotoren, soms gaat het om omgebouwde wegmotoren, deze kun je herkennen aan het frame en uiteraard aan de motor, ofwel is het frame van het type "swan nek" ofwel worden de frames van de latere B40  en B25 gebruikt. 
     


    11-08-2011 om 11:09 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    28-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.René Baeten junior
    René Baeten Jr.,  treffende gelijkenis met zijn vader René Baeten Sr.

    foto's Lucy Poelmans/Leopold Nouwen















    28-07-2011 om 16:04 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    02-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johnny Moonen
    motorcross was zijn passie en een ongelukkig toeval heeft daar een einde aan gemaakt
    mijn innige deelneming aan de familie van Johnny



    foto en tekst:  krant het Laatste nieuws van maandag 2 mei

    02-05-2011 om 09:51 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    30-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Julien Luxem / John Massis
    deze foto's kreeg ik van Julien Luxem, hij schreef het volgende:

    Hallo,mijn naam is Julien Luxem ex zijspanrijder bij BLM.Hierbij stuur ik u enkele fotos van de attractie op de IMBA motocross van Rijkevorsel in Juli 1980.John Massis de krachtpatser zou mijn zijspan tegen houden met zijn tanden,en dat is hem ook gelukt.ik hoop dat U deze fotos kunt gebruiken.mvg Julien



    John massis in hier nog in smetteloze witte outfit



    op deze modderfontein had "den John" waarschijnlijk niet gerekend


    foto's: met dank aan Julien Luxem

    30-04-2011 om 18:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.trial oefen terrein
    goed nieuws voor beginners of  mensen die af en toe eens aan trial willen doen zonder daarom direct aan een wedstrijd te moeten deelnemen, oud of jong, fiets of motor, nieuw of oud het speelt allemaal geen rol, lees meer op de site:    http://www.trialsportclublichtervelde.be/

    proficiat aan de mensen die dat voor elkaar hebben gekregen

    30-04-2011 om 18:32 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    30-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Devoldre / Guy Labbe (1)
    enige maanden terug kreeg ik van Guy Labbe, notoir Triumph liefhebber en kenner, een berichtje dat hij zich had laten verleiden door een schone BSA Goldstar.

    hij schreef me oa het volgende:
     

    Ik heb de moto gekocht van de eerste eigenaar een zekere Robert Devoldre uit Roubaix deze heeft de moto nog nieuw gekocht in 1955 en toch wat bekers gewonnen die hij heeft staan in zijn motorwinkel.

    Het boekje ( maintenance manual) en test verslag met een grote foto heb ik ook met de moto meegekregen.

    nu is het zo dat Robert Devoldre regelmatig in België reed en zijn meestal goede resultaten terug te vinden zijn in de BMB boekjes van toen.




    Robert Devoldre aan de start van een heuvelklim in Frankrijk in 1961 met de Goldstar waarmee hij zowel aan de trialsport als cross en  heuvelklimraces deelnam zoals dat vroeger gedaan werd met een en dezelfde motor. 





    zuivere retrostijl





    zeer mooie foto van een halve eeuw geleden



    zowel auto's als motoren aan de start voor de Course de Cote Du Cran D' Escalles in 1961 




    Robert Devoldre tijdens een trial wedstrijd met de zware Goldstar, Robert vertelde Guy dat trial niet zijn beste specialiteit was, zie ook de gemonteerde demper op de BSA, toen al was trial de stille tak van de motorsport




    een evewichtsoefening die verkeerd kan aflopen als de motor naar de verkeerde kant valt








    Robert Devoldre aan de start van zijn geliefkoosde sport, nml de motorcross


    foto's: Guy Labbe / Robert Devoldre

    zie verder deel 2

    30-03-2011 om 15:01 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Devoldre / Guy Labbe (2)
    vervolg deel 1



    hieronder de foto's die Guy me toegezonden heeft tijdens de restauratie

    in deze staat bracht Guy de Goldstar mee uit het Noord Franse Roubaix, let op de blutsen in de tank ter hoogte van de voorvork, dat was typisch voor BSA 



    voor de leek een hoopje oud ijzer, voor de kenner een gouden vondst



    het begin van een nieuw leven



    mooie tank, vernieuwde Lucas competitie magneto en geparelstraalde motordelen



    het BSA embleem



    frame en tank



    het machtige DBD34 motorblok van de 500cc Goldstar



    let op de hoogte van de cilinderkop



    foto's: Guy Labbe

    zie verder deel 3
     

    30-03-2011 om 15:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    28-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Devoldre / Guy Labbe (3)
    vervolg deel 2


    hier komt de Goldstar vanonder het roest en het stof gekropen, dat ziet er prachtig uit


    Guy schreef het volgende:


    Het begint stilaan wat vorm te krijgen, mechanisch is hij zo goed als af met een vernieuwde Lucas competition magneto en een gp carburator van 1’’3/8  en opnieuw uitgerust met de juiste SC T  boite voor een scrambler.

    Voor de boite heb ik nog wat tandwielen moeten zoeken( 4 de versnelling was er slechts aan toe), want deze had redelijk wat actie gezien eigenlijk had die ganse moto het zwaar te verduren gekregen tijdens zijn glorie periode.




    de volgende 4 foto's hoeven geen commentaar, alleen kijken ernaar verteld  genoeg










    en als laatst maar zeker niet op zijn minst, de oude krijger bij zijn gerestaureerde machine, inderdaad Guy Labbe voerde de totaal fabrieksnieuwe Goldstar terug naar Roubaix en liet hem bewonderen door  88 jarige  Robert Devoldre 



    over de 3 laatste foto's schreef Guy het volgende

    Hallo Etienne,

    Ben maandag langs geweest met de bsa bij Robert Devoldre om hem zijn moto te
    laten zien in volle glorie en hij was serieus verwonderd door het resultaat,
    hij is mooier dan nieuw beweerde hij.
    Had een afspraak op voorhand gemaakt om langs te gaan en tot mijn
    verstomming was gans de familie aanwezig om de moto te aanschouwen.
    Robert komt 88 jaar oud maar is nog in erg goede gezondheid en bij de
    pinken, hij had zeker geen probleem om nog eens op de moto te zitten en ik
    vreesde dat hij ging vragen om een test rit te maken met zijn ex scrambler.
    De grand prix carburateur vond hij niet zo bijzonder (soms moeilijk starten
    als de moto eens heeft gedraaid) en drukte mij op het hart dat ik veel beter
    die monobloc terug monteer want bij een trap draaid de motor.
    Tijdens het drinken van een pint in zijn appartement boven zijn oude atelier
    heb ik ook nog eens kunnen zien in zijn foto album en oude kranten knipsels
    uit zijn glorie periode.
    Daaruit blijkt dat het een geen brokkelaar was en altijd vooraan in het
    klassement zat zowel met zijn 500cc en ook nog eens met zijn 350cc

    Zoals je kan zien was het niet enkel cross, maar ook klimkoersen en ook soms trial, maar trial was niet zo zeer zijn ding heeft hij mij verteld.

    Voor mij was het een super namiddag om zo direct in de geschiedenis te duiken van iemand die ik zijn motor terug kon laten zien in volle glorie na al die jaren in losse stukken te liggen.

    Deze moto zal ik zeker moeten koesteren want hij heeft geschiedenis geschreven.


    Robert Devoldre met zijn familie en de Goldstar, dat moet de man toch iets gedaan hebben


    foto's: met dank aan Guy Labbe / Robert Devoldre

    28-03-2011 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Palmer Noppe
    Deze morgen vernam ik dat oud crosser Palmer Noppe op 4 maart 2011 is overleden, velen zullen hem herinneren als een van de betere West-Vlaamse piloten uit de jaren 60-70 .


    Palmer Noppe met de Husqvarna op 11/05/1969 te Sijsele



    Foto: Marnix Vanslembrouck



    13-03-2011 om 18:53 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    17-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.boek: DE BRABANTSE MOTORCROSS
    onderstaand berichtje van Rene Vanden Driessche kwam enige dagen geleden op mijn pc binnengerold, Rene stelde een boek samen over de Brabantse motorcross van 1934 tot 1998. zie : www.brabantsemotorcross.be
    proficiat aan Rene voor het geleverde werk. 


    Beste Etienne,
     
    Op 23 oktober is het boek DE BRABANTSE MOTORCROSS klaar in de drukkerij en zal vanaf dan te koop zijn.
     
    Enkele gegevens:
     
    210 bladzijden A4
    meer dan 200 fotos, waaronder veel van aan De Zoete Waters en de Kesselse Bergen uit het foto-archief van Pol Nouwen;
    Met een winnaars galerij van iedere piloot die de Brabantse Motorcross won,
    Met artikels van Leuvense piloten uit die periode
    Ook fotos van minder bekende piloten;
     
    Verkoopprijs boek: 19,75 €
     
    Bestellen on-line: www.brabantsemotorcross.be
     
    Met de beste groeten
    Rene




    enkele voorbeelden van foto's die in het boek voorkomen, hieronder zien we een drietal juniors met name nr 6 Armand Burny,  nr 63 Albert cox en nr 62 Albert Hanssens, deze foto werd genomen in 1948 tijdens de cross van de Zoeten Waters te Oud Heverlee



    enkele sfeerbeelden van hoe het er aan toe ging tijdens de cross van Oud heverlee



    foto's en info bij de foto's : Rene Vanden Driessche

    17-10-2010 om 21:10 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herdenking René Baeten

    Zaterdag 5 juni 2010, is het vijftig jaar geleden dat René Baeten verongelukte tijdens de motorcross van Stekene: vijf dagen voor zijn 33ste verjaardag. Het nieuws over het heengaan van de ex-wereldkampioen verspreidde zich snel. Het drama verwekte in brede motorkringen algemene verslagenheid. Temeer omdat het zo plots gebeurde.

     

    René Baeten was een kerel met een fantastische ingesteldheid. Zijn vrolijkheid werkte aanstekelijk : altijd was er die lach. Ongeacht vele schitterende sportprestaties bleef hij altijd dezelfde eenvoudige volksjongen. Baeten was een voorbeeld als mens en als piloot. Naast de motor een nobel iemand. Erop een groot kampioen, die duizenden voor zich wist te winnen.

     

    Vijftig jaar na zijn sterfdag is men de kleine motorduivel niet vergeten. René spreekt nog zoveel mensen aan. De ooit zo geroemde terreincrack verdient een mooi eerbetoon. Die eerbetuiging krijgt hij in zijn Herentals. Van dinsdag 22 tot en met zondag 27 juni vindt in ’t Schaliken aan de Grote Markt een tentoonstelling plaats.

     

    OPENINGSUREN :

     

    dinsdag :          10u00 – 12u00 en van  13u30 – 18u00

    woensdag :      10u00 – 12u00 en van  13u30 – 18u00

    donderdag :     10u00 – 12u00 en van 13u30 – 18u00

    vrijdag :           10u00 – 12u00 en van 13u30 – 18u00

    zaterdag :        13u30 – 22u00

    zondag :           13u30 – 18u00










    foto's en tekst: Lucie Poelmans/Leopold Nouwen

    29-04-2010 om 18:54 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Trial (2)
    mijn eerste optreden in het trialmidden werd al meteen vastgelegd op de gevoelige plaat, of moeten we nu spreken van "digitale plaat" dank zij Hans Staelens en Andy Verloigne, erefotografen, en gedreven om alles wat voor hun lens komt vast te leggen, kan ik terug een paar mooie foto's wegschrijven in mijn archief en bewaren voor het nageslacht, bij deze mijn dank aan Hans en Andy
    zoals ik al schreef ging ik een kijkje nemen te Eernegem waar de tweede trial van het jaar werd verreden onder een stralend winterzonnetje (zie ook: 
    http://www.trialwestvlaanderen.be/  ) ik had voor alle zekerheid mijn BSA C15 uit 1963 meegebracht maar ik vond het nog wat te vroeg om we reeds officieel  in te schrijven en om wat voeling te krijgen met het grote werk mocht ik van de mannen van de inrichtende macht een oefenwedtrijdje tegen mezelf rijden, buiten de non-stops weliswaar maar daarom niet minder plezierig.



    rechtop blijven bij lage snelheid is moeilijker dan rechtop blijven bij hoge snelheid, zoveel is zeker, en dan spreken we nog niet over het "surplassen" 
    (foto: Hans Staelens)
      






    concentratie en dosering van het gas is hier de boodschap
    (foto: Hans Staelens)






    echt plezierig is dat de BSA zeer veel trekkracht heeft bij een zeer laag toerental
    (foto: Hans Staelens)






    ook hier weer, traag een heuvel oprijden, is moeilijker dan er wat sneller overwippen
    (foto: Hans Staelens)





    de BSA C15 in zijn trial vorm, vroeger werd de C15 uit de fabriek geleverd zowel in Trial als in Cross uitvoering met als uiterlijke verschilpunten, de banden, de knaldemper en de verlichting voor de "long distance" trialmotoren, wat het innerlijke betreft verschilden ze van elkaar op gebied van versnellingsbak, compressieverhouding en de vorkveren, soms werden de motoren zowel voor trial als voor het crossen gebruikt, maar daarover meer in een volgend artikeltje
    (foto: Andy Verloigne)
       





    misschien meer dan 40 jaar verschil tussen de motoren en de piloten maar de fun is zeker dezelfde
    (foto: Andy Verloigne)






    een doefje gas en de BSA gaat zonder probleem in slow motion het heuveltje op
    (foto: Andy Verloigne)





    en nog een keer want oefening baart kunst
    (foto: Andy Verloigne)



    de bedoeling was om in Mesen-Heuvelland van start te gaan in een echte wedstrijd maar door de fraaie weersomstandigheden van zondag laatst ben ik wijselijk thuisgebleven, de volgende trial die nu op het lijstje staat is Zandvoorde bij Oostende op zondag 21 maart

     

    28-02-2010 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trial
    Trial was vroeger meer dan nu verbonden met het crossgebeuren, veel piloten deden tijdens de wintermaanden aan trial om het gevoel met de motor niet te verliezen, om behendigheid op te doen en gewoon omdat ze het leuk vonden.

    dat laatste heb ik onlangs nog ondervonden toen ik bij Trial West Vlaanderen eens ging piepen bij de tweede trial van het jaar in Eernegem, een gezellige winterse sfeer, zeer mooie non-stops aangepast  aan zowel  de "inters" als aan de " recreanten", gemoedelijke inrichters en een goede opvang voor nieuwkomers, wat wenst men nog meer.

    wat me vooral interesseerde waren de oudere trial motoren, zowel de classics als de pré 65  4 en 2 takt machines en inderdaad ze waren aanwezig, al was het in kleine mate, maar ze waren er en dat is belangrijk.

    ik ben er  van overtuigd dat vele oudere motorliefhebbers hier en daar nog een trialmachine hebben staan, maar er niet mee durven buiten komen uit schrik dat ze zullen worden uitgelachen met dat stuk oud ijzer waar een al even oude berijder op zit die meer dan normaal een voetje aan de grond moet zetten.

    edoch, eigen pret gaat voor op die van een ander (om eens echt egoistisch uit de hoek te komen) en wie zelf trialist is zal wel weten dat het echt niet gemakkelijk is, dus smeer die ketting van je trialmachine en neem deel aan een van de volgende wedstrijden.

    alle inlichtingen, gegevens, plaats en data kun je terecht op de site van "Trial West Vlaanderen"

    http://www.trialwestvlaanderen.be/



    hieronder nog een paar foto's van classic en pré 65 motoren die regelmatig deelnemen aan de trialwedstrijden.





    Vincent Vanbetsbrugge met de BSA B40 tijdens de Trial van Egem ingericht door KAMCE Torhout, de mensen van Torhout hebben verleden jaar een oproep gedaan om zoveel mogelijk oude trialmotoren aan de start te krijgen, de opkomst was redelijk maar het kan nog veel beter (foto Egem 2009)



    de BSA van Eddy Zels toont sporen van intensief gebruik (foto Egem 2009)



    Montesa, gekend van cross en trialmotoren (foto Egem 2009) 



    wie kent er deze trialist (foto Egem 2009) 


    Franse trialist in retro outfit met een tweetaktmachine zonder achtervering en met Villiers 2takt krachtbron (foto Egem 2009)


    Fantic trialmachine (foto Eernegem 2010)


    Montesa (foto Eernegem 2010)



    nog een Fantic (foto Eernegem 2010)


    voor diegene die het serieus willen aanpakken hier nog een tip voor een doorgedreven trialopleiding

    http://www.goedmotorrijden.be/opleidingen/trial-training/

    tot ziens op een trialevenement

    23-02-2010 om 19:03 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    21-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flandria cross 50 cc
    zeer mooie Flandria cross van Alex Van De Putte bouwjaar eind de jaren 60. 





    21-02-2010 om 11:11 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    15-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Greeves Hawkstone (Peter Heinen (Ned.)
    via een mailtje liet Peter Heinen (Ned.) me weten dat zijn Greeves Hawkstone uit 1961 aan een tweede leven was begonnen.
    Peter heeft deze Greeves al ruim 13 jaar in zijn bezit maar het miste een aantal onderdelen zoals de kettingkast en de moeilijk te vinden GARDA luchtfilter.

    Peter Schrijft het volgende:
    Toen ik de motor kocht ontbraken er verschillende onderdelen. Deze heb ik in de loop der jaren zelf nagemaakt, waaronder de kettingkast, voetsteunen, spatbordbeugel (voor), zadel en een jiffystandaard. Onlangs heb ik ook nog de luchtfilter nagemaakt. Na lang zoeken heb ik van iemand een originele (Garda) luchtfilter kunnen lenen en ik heb deze geheel nagemaakt. Ook heb ik via een website
    http://www.classictransfers.co.uk/ vanuit Engeland de originele Garda transfers weten te bemachtigen die op de luchtfilter horen


    prachtig plaatje van een zeer mooi gerestaureerde Greeves, de exacte kleur en alles op de juiste plaats, let op het zeer mooi gevormde zadel.




    hier staat de "erzats" luchtfilter nog op de Greeves




    mooi om naar te kijken met zijn typische "springhaan" look, en de kabel van het gas in een royale boog naar omhoog, net zoals ze vroeger werden geleverd en ook werden gereden (nu zijn alle gashandels in een 90 ° hoek gemaakt en dit om veiligheidsredenen, want als je met die hoogstaande kabel ergens achter blijft haken dan gaat het ineens allemaal veel te snel..) 



    zo stonden ze vaak te blinken naast de aanhanger in het rennerspark



    mooie koelribben op de remtrommels voor en achter



    zo maak je een onvindbare GARDA luchtfilter




    en met een laagje Greevesblauw komt hij als het ware uit de fabriek



    en het past nog perfekt ook



    de juiste transfer op de luchtfilter is de spreekwoordelijke kers op de taart
     

     een zeer mooie realisatie, proficiat Peter


    foto's en info: Peter Heinen
     

    15-02-2010 om 20:21 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 22/07-28/07 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!