Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    06-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase een: drapage (kleding)

    Als laatste item in deze eerste fase wil ik nog een kleine bespreking van de kleding doen.
    Zoals je kan zien is de volledige vorm (omtrek en binnenwerk zoals plooien en kleurverschillen) van de kleding reeds aangegeven en is er ook een eerste kleuropzet gemaakt. Ik heb hier gekozen voor een sprankelende rode kleur omdat dit mijns inziens een goede ondersteuning van het portret zal geven.
    De opbouw van de verschillende plooien in het T-shirt zijn vrij eenvoudig gehouden omdat het niet de bedoeling mag zijn om hier een ingewikkeld patroon van lijnen en plooien weer te geven. Daar zijn in de eerste plaats andere schilderijen beter voor geschikt en in de tweede plaats zou het de aandacht van het werkelijke focuspunt afleiden. Het is dus hier weer een evenwichtsoefening tussen enerzijds de kleding aantrekkelijk houden maar ze anderzijds niet alles overheersend te laten worden.
    De lichte band in het midden van het T-shirt zorgt voor een goede onderbreking en het mooie is dat hier geen enkel stukje witte pastelkrijt aan te pas is gekomen en dat toch de meeste zoniet alle toeschouwers spreken over de witte band.
    Hoe worden plooien door mij geconstrueerd?
    Eerst kijk ik welke lijnen interrresant genoeg zijn om weer te geven. Van het moment dat ik deze heb getekent ga ik bepalen welke plooien, ik diep  wil weergeven en welke een oppervlakkige structuur (kreukel) zijn. Ook is het van belang dat je in zulk vlak goed de verschillende onderdelen (anatomisch) op hun juiste plaats aanbrengt dwz dat je bv de schouderpartij en de armen vrij goed moet aangeven wil je een geloofwaardig geheel bekomen.
    Hoe maak ik een diepe plooi?
     Ik zet op de lijn die de diepste plek voorstelt een zeer donkere toon (hier een omber gebrand donker) daartegen zet ik de lichtere toon (hier een carmijnrood midden). Om nu een overgang te bewerken tussen deze twee kleuren ga ik de donkere toon en de lichtere tonn in elkaar werken waardoor er een mooie overgangskleur ontstaat. Wanneer ik niet tevreden ben over het bereikte resultaat zet ik er bv aan de lichtkant (daar moet je steeds rekening mee houden - van waar komt het licht) een lichtere kleurtoon tegen en werk ik dat weer inelkaar wordt door deze toon de plooi minder diep en wil ik ze opniew verdiepen dan plaats ik op de diepste punten opnieuw een donkere toon en werk ik dit weer in elkaar. Dit gaat door totdat ik tevreden ben voor de eerste fase en dat is meestal na twee a drie keren aanpasssen (uit ervaring weet ik dat ik dan even moet stoppen ).Als afsluiter van deze eerste fase geef ik het geheel een lichte fixatie waardoor het schilderij iets veeg vaster wordt en het de hele cyclus voor de tweede fase kan doorstaan, zonder de eerste fase volledig te niet te doen.
    Zoals je kunt zien is de compositie vrij eenvoudig gehouden ttz de figuur zelf is iets uit het midden gepaatst en ook iets hoger dan de helft van het tekenblad . Dit heeft als voordeel dat het gezicht onmiddelijk als aantrekkings pool werkt en dat niet de omgeving of de klederen de volle aandacht zullen trekken (tenzij dat je bedoeling is) wat met de rode kleur niet zo evident is.
    Vanaf morgen wil ik met de tweede fase starten.

    06-09-2005 om 11:31 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    05-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase een: Licht - Donker verhouding, waarom?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gebruik deze foto zoals beschreven IN TIP op 4/09/2005 om een beter resultaat tussen uitleg en foto. Je kan natuurlijk ook de foto gebruiken die bij de TIP staat.

    05-09-2005 om 15:13 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase een: Licht donker verhouding in een gezicht.
    Als allereerste punt wil ik zeggen dat, hetgeen hier beneden beschreven staat als TIP vanaf nu steeds zal gebruikt worden ,om een duidelijke uitleg te combineren met een vergrootte tekening, zodat alles veel gemakkkelijker te volgen is.
    Zoals gisteren aangekondigd ga ik vandaag nog een hoofdstuk over licht en donker in het gezicht beschrijven.
    De lichtste plaatsen van het gezicht zijn natuurlijk de plaatsen die door een felle lichtbron worden beschenen of die een bepaalde reflectie van die lichtbron opvangen.
    In het geval van het model komt de lichtbron van rechts en kan je dan ook al in deze eerste opzet fase zien. Een gedeelte van de rechterkant en een gedeellte van de voorkant zijn redelijk licht ingekleurd. De lichtbron komt niet helelmaal van rechts maar eerder uit het midden rechtsonder schijnt naar links middenboven. Het is ingewikkeld om dit te beschrijven maar laten we zeggen dat de lichtstraal diagonaal over het gezicht loopt van rechtsbeneden naar linksboven. Daardoor krijg je van rechtsonder vanaf kin ,naar het topje van de neus, over het linkeroog,en op het voorhoofd de grootste licht intentsiteit. Hier vinden we dan ook de lichtste kleuren.
    Om deze lichte kleuren te bereiken kan men op verschillende manieren werken. Ik ga niet alles beschrijven maar degene die ik frequent toepas in het gezicht en in drapage. Een eerste mogelijkheid is dat de lichtste kleur de kleur van het papier is. Dat de middentoon een lichte kleur is die een paar nuances donkerder  is dan de kleur van het papier en dat de donkere toon de kleur is die meestal de complementaire kleur van de lichte (middentoon) is.
    Even zeggen: lichte kleur of lichte toon is niet hetzelfde. Ieder kleur heeft verschillende tonen(gradaties) dwz dat je van bv citoengeel verschillende gradaties (tonen) van licht over neutraal(werkelijke kleur) naar donker gaat.
    Men kan ook en dat doe ik meestal, de drager (papier) als middentoon laten fungeren waardoor men de lichte kleur hierover kan zetten en de donkere kleur tegen de lichte kleur aan kan leggen.Gezien in dit geval het papier wit is lijkt het nogal logisch dat ik het witte papier voor de hooglichten gekozen heb en dat ik hier volgens de eerste methode gewerkt heb.
    Bij het model heb ik aan de twee zijkanten een donkerdere kleur opgezet, en wel omdat de donkere kleur de eigenschap heeft om iets te verdiepen (denk als je een gat of put in een oppervlak wil tekenen dan hoef je alleen maar dat gat of die put een net iets donkerder stip te plaatsen in de omgevingskleur  en je krijgt de indruk dat op die plaats een deuk in het gladde oppervlak zit (kijk naar de neusholte zeer donker aan linkse kant iets minder donker rechts maar toch er zijn twee holtes ontstaan).
    Het is natuurlijk ook zo, dat onze hersenen hun rol vervullen bij het kijken van en naar een voorwerp, en ik moet zeggen bij een tekenaar of schilder is die invulling (door de hersenen) niet altijd even positief (later  in een volgende fase meer uitleg). Maar bij het kijken naar de neus weten  we automatisch via onze hersenen dat er twee holten onder die neus zitten.
    Dus donkere zijkanten geven de indruk dat het plat vlak (papier) op die plaats terug wijkt,  en dat moet ik hebben, om de driedimensionaliteit van het hoofd te krijgen.
    Om dan de donkere tonen niet te hard tegen de lichte tonen (in dit geval wit ) te laten uitkomen (anders krijg je diepe ravijnen ) zorg ik ervoor dat de de twee kleuren in elkaar overlopen, door ze in elkaar te wrijven (zo verkrijg je heel zachte overgangen). Dit hele proces herhaal ik verschillende malen in deze eerste fase en natuurlijk ook in de volgende fases. Als laatste daad bij deze fase geef ik een heel lichte fixatie aan het oppervlak en dit om volgende reden, doe je dit niet dan ga je bij de volgende fase weer alles (eerste fase met tweede fase enz.) door elkaar halen en kan je nooit iets in verschillende lagen opbouwen.
    Morgen wil ik het hebben over kleding in deze eerste fase. 

    05-09-2005 om 15:08 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    04-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase een: details gezicht =>mond en oren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door op de foto te klikken kun je deze in een appart scherm openen ( en nog eens extra vergroten opdoor in dit venster te klijken rechtonder waar het vierkantje verschijnt) en kun je de hele tekst nog beter toetsen aan het model.

    04-09-2005 om 12:06 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase een: detail gezicht => mond, oren, licht- en schaduwkant
    In de eerste plaats wil ik de volhouders van het eerste uur bedanken om steeds terug te keren naar mijn blog om iets te lezen of te schrijven in mijn dagboek. In de tweede plaats wil ik de nieuwkomers uitnodigen om ook de andere schilderijen te bekijken die op mijn blog te bezichtigen zijn. Veel plezier!!
    De orde van de dag is nog enkele details bespreken van twee belangrijke zintuigen namelijk de mond en de oren. Als afsluiter van deze eerste fase over het gezicht wil ik nog iets kwijt over de licht donker verhouding in het gezicht.
    Vanaf morgen wordt de kleding in de eerste fase besproken.
    3) de mond: de mond is natuurlijk ook een zeer uitgesproken kenmerkend gegeven. Denk maar aan een pruilmond hebben of iemand die een strenge mond heeft (dunne lippen) iemand met een volle mond(dikke lippen) enz..... In het geval van mijn model was het een nog jeugdig iemand met mooi gevormde lippen die altijd lachte en met een een heel mooi gebit. Je mag er namelijk van uitgaan dat iemand portretteren met open mond geen lachertje is. Waarom? Wel omdat je dan ook nog eens alle onderdelen in de mond bv tanden, tong of gehemelte moet onderwerpen aan de wetten van licht en schaduw (hij of zij mag bv door jouw toedoen geen paardengebit krijgen .....tenzij hij /zij zo'n gebit heeft, maar dan portretteer je deze persoon beter met gesloten mond (om estetische redenen) alleen Fernandel was indertijd fotogeniek genoeg met zijn gebit en hij heeft  geld uit zijn paardegebit gehaald met natuurlijk de nodige dosis humor en acteer talent dat hij bezat.
     Zoals je kan zien heb ik de lippen fijn ingetekent daarna de onderlip reeds voorzien van een hooglicht waardoor de dikte van deze lip iets voller wordt. Belangrijk is natuurlijk dat dit gedeelte van de mond reeds meer licht vangt in deze pose. De mond hoeken zijn reeds aangegeven door te werken met kleine verschillen in kleur. Tenslotte heb de geul die de verbinding vormt met de neus en de mond ook een lichte aanzet gegeven.
    4) de oren: ik moet zeggen dat bij heel wat portretten de oren nogal stiefmoederlijk worden behandelt. Wel ik doe dat niet omdat ik vind dat ook deze onderdelen de nodige aandacht verdienen te krijgen en mooi kunnen uitgebeeld worden. Je kan op de tekening zien dat de linker oor meer in het zicht zit dan de rechter. Hier moest ook rekening gehouden worden met het feit dat de linkerkant de schaduwkant is.Je kan duidelijk zien dat de oorrand het meeste licht vangt (is normaal gezien de  plaats aan de buitenkant van het oor) ook kan je zien dat de oorschelp een groot gedeelte van dat licht meeneemt en reflecteert op de andere onderdelen van het oor. Tenslotte zijn er odonkere partijen onder de oorrand en aan de ingang van het oor aangebracht.
    5)de haren zijn nog maar zeer summier weergegeven omdat zij in een eerste fase enkel het doel hebben (voor mij altans ) om de vorm van de schedel te camoufleren en in dit geval waren zij nog extra kort geknipt zodat ik niet zoveel moeite moest doen in deze fase van de strijd (want dat is het toch wel hoor). Je zal dan ook zien dat de schedel in de hele cyclus met inbegrip van de  afgewerkte tekening redelijk zichtbaar blijft. Over het algemeen is het niet gemakkelijk om haren weer te geven ook omdat men er dient op toe te zien dat de haren OP de schedel groeien en niet voor een gedeelte de schedel vervangen.
    Ik had gedacht om ook nog de licht en donker nuances in het gezicht te bespreken maar dit ga ik volgende keer doen anders wordt het te veel tekst.
    Dus morgen Licht- en Donker op een gezicht of hoe krijgt men een gezicht driedimensionaal uitgebeeld.
    Graag zou ik van de lezers te horen krijgen of de uitleg helder genoeg is of dat er teveel uitleg gegeven wordt of er zijn mischien nog andere suggesties om mijn blog te verbeteren. In elk geval ik voel er mij enorm goed bij. 

    04-09-2005 om 12:01 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    03-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto voor details gezicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij klikken op deze foto vergroot je deze foto naar ware grootte enkun je duidelijk het verloop van de onderstaande tekst volgen!

    03-09-2005 om 16:02 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase een: detail gezicht => ogen en neus
    Indien je enkele dingen die je leest wil toetsen aan de tekening kan je best naar de foto hierboven gaan die kun je goed uitvergroten door er op te klikken.
    Om nog duidelijker te laten zien hoe een portret opgebouwd is geef ik nog enkele details over het gezicht, hoe ik dit in de eerste fase aanpak.
    Als start voor een portret (los van de achtergrond of drapage) begin ik steeds met de ogen daarna neus en mond dan de verschillende schaduwen op het gezicht en als laatste de oren.
    Ik ga nu een tweetal zintuigen bespreken, en beginnen doe ik met de zintuigen waarmee ik aan een portret begin namelijk de ogen en de neus. Dit gedeelte van het gezicht is reeds van groot belang om een goede gelijkenis van in het begin te verkrijgen.
    1) De ogen: als je goed kijkt zul je zien dat het oog op zijn eigen reeds alle kleurschakeringen heeft die er nodig zijn om een oogbol te suggereren.
    Een van de bepalende eigenschappen in een oog is de iris en hoever gaat deze iris schuil onder het bovenste ooglid (dit verschilt van mens tot mens).
    Een tweede bepalend punt is de pupil en de hooglichten in die puipil. Je dient er goed op te letten dat de pupil in het midden van de omtrek van de iris staat. Dus meestal korter bij het bovenste ooglid (gezien de iris voor een gedeelte schuilgaat achter het bovenst ooglid).
    Ook is het van belang goed te kijken naar de kleur van de iris omdat deze kleur een verloop heeft van de buitenste rand van de pupil naar de iris toe en dat het kleurverloop naar het midden meestal lichter wordt. De wimpers teken in deze fase nog niet omdat deze alleen maar hinderlijk zijn bij de verdere uitwerking. Hier kom ik later op terug .
    Wat ik wel belangrijk vind is dat het bovenste en onderste ooglid nu reeds juist worden ingetekend en ook voor het nodige licht en schaduw op het oog zorgen.
    2) De neus en de neusbrug: het is van belang dat je goed kijkt naar de vorm van de neusbrug en deze brug aangeeft in kleur tesamen met de eventuele groeven(volwassene) en schaduwlijnen (kinderen) op het gezicht. In dit portret zie je dit goed aan de linkerkant. De neusbrug is aan deze kant donkerder aangezet dan de rechterkant maar......dat er ook schakeringen in kleur zijn in deze schaduwkant.
    En dan komen de neusvleugels en neustop aan de beurt. Ook deze zijn natuurlijk van kapitaal belang  voor een goede gelijkenis. Het juist aanbrengen van bijvoorbeeld de schaduw in de neusgaten kan een werkje van zeer lange adem zijn omdat hiermee (hoe gek het ook mogen klinken) een groot gedeelte van de neus qua vorm bepaald wordt. In het voorbeeld kun je goed zien dat deze neusgaten een elips als grondvorm hebben en dat zij een klein beetje in hoogte verschillen.Ook dat het topje van de neus zijn schaduw werpt op de linker neusvleugel en dat deze op zijn beurt (ondanks aan de schaduwkant te zitten) een hooglicht heeft dat doorloopt tot aan de befaamde snotgeul.
    Ik wil hier benadrukken dat ik niet de pretentie wil hebben om als tekenlaar te fungeren en dat ik hier geen tekenlessen wil geven alleen vind ik het persoonlijk fijn om mensen een indruk te geven wat een "kunstenaar" in de gaten moet houden om een gelijkend portret (is natuurlijk heel iets anders dan zomaar een portret want dit lijkt altijd gezien men de geportrettteerde niet kent) af te leveren. Ik hoop dat ik op deze manier bijdraag dat het publiek op een andere manier naar de klassieke teken- en schilderkunst gaat kijken en mischien ook iets anders een geschilderd portret gaat bekijken.
    Volgende uitleg zal handelen over de mond,oren en kleurgebruik op het gezicht. 

    03-09-2005 om 15:43 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    02-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase 1 detail gezicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gezein de vorige foto onduidelijk is hier een nieuw exemplaar.

    02-09-2005 om 14:08 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase 1 detail gezicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De verschillende onderdelen van het gezicht zijn in deze eerste fase reeds goed te onderscheiden. 
    1) ogen: je kan zien dat de ogen reeds redelijk ver uitgewerkt zijn: er zijn wel nog geen wenkbrauwen of wimpers aangegeven maar de kleur nuances zijn in dit eerste stadium reeds aanwezig. Wel kan je zien dat de oogleden door enkele donkere lijnen een eerste aanzet hebben gekre-gen waardoor het oog iets meer zijn beslotenheid (oogkas)krijgt.
    2) de neus: de neusbrug ontstaat door de zijkanten van de neus aan te geven, eveneens is het belangrijk om in deze eerste fase reeds goed te letten op de vorm en lengte (wipneus, dikke neus, brede neusvleugels enz.) van dit zintuig.
    3) de mond: is samen met de ogen en de neus natuurlijk zeer belangrijk. De lippen zijn ongeveer van dezelfde kleurintensiteit maar toch zie je reeds dat op de onderste lip meer licht valt dan op de bovenste. Ook het stuk tussen neus en mond (de snotgeul noem ik het nog al eens oneerbiedig) dient de nodige aandacht te krijgen in deze eerste fase.
    4) de oren:  zijn enkel door het kleur verschil tussen licht en schaduw aangegeven.
    5) voor het haar: zijn er enkel wat donkere streepjes gezet om toch een bepaalde vorm van het schedeldak te verkrijgen ( typisch en kenmerkend voor iedere persoon verschillend en ook nog verschillend bij kinderen, adolecenten, of volwassenen).
    Tot slot wil ik nog iets zeggen over de kleur op het gezicht zelf (ik ga niet vertellen welke kleuren ik hiervoor gebruik), maar wel het verschil tussen de linker en rechterkant van het gezicht. Zoals je kan zien is de linkerkant reeds heel wat donkerder aangezet dan de rechter (lichtkant) met als gevolg dat het gezicht nu reeds een drie-dimentionele vorm verkrijgt. Ook is het van belang om dit licht- donkercontrast over de hele tekening (schilderij) te bewaren omdat hierdoor het geheel zeer veel aan expressie wint.
    Tot slot zie je dat de achtergrond zeer licht is aangezet (met lichte pasteltinten) met een kleur verloop van onder naar links boven en vandaar verder naar rechts. Die kleuren zijn met een draaiende beweging in het papiergewerkt, hier komt de sterkte van dit zwaardere aqua-papier op de voorgrond.
    In de volgende detail bespreking wil ik me richten tot ogen neus, mond en oren..

    02-09-2005 om 13:37 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    01-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste fase: Kleinzoon Loyens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nadat de schets is gemaakt, ben ik begonnen met een eerste keer de achtergrond op te zetten. Ik heb gekozen voor een heel zachte kleurschakering die de achtergrond voor een groot deel zal bedekken. Op dit moment kun je reeds goed zien dat de kleur het meest intens zal worden aan de linkerzijde en dat aan de rechterzijde, dit is de kant vanwaar het licht komt er minder kleur is aangebracht. In de latere fases zal ik deze kleur nog intenser maken maar in deze eerste fase lijkt me dit meer dan genoeg.
    Voor het gezicht heb ik gekozen voor een redelijke donkere aarde tint,waarbij ik op de lichtste plaatsen geen kleur heb aangebracht. Het voordeel hiervan is dat men dan de donkere tint kan uitwrijven over deze onbeschilderde plekken waardoor er een mooie lichte tint ontstaat. Het nadeel is natuurlijk dat dit een arbeids intensieve handeling is die men verschillende keren dient te herhalen voor alleer men een bevredigend resultaat bereikt.
    Zoals je kan zien zijn de ogen, neus, en mond evenals de oren reeds redelijk uitgewerkt en van kleur voorzien.
    Het haar is zeer summier opgezet gezien het zeer korte kapsel van de geportretteerde.
    Voor de kleding is gekozen voor een fel karmijnrood en de witte banden op de bloes heb ik reeds van een lichte blauw-grijze kleur voorzien, ook zijn de verschillende plooien in de kleding reeds aangebracht maar die moeten in de volgende fases verder uitgewerkt worden.
    In de volgende bespreking wil ik het hebben overde opzet van het gezicht in deze fase.

    01-09-2005 om 20:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    31-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding portret kleinzoon Loyens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals ik gisteren meldde ga ik vandaag beginnen met een algemene beschrijving te geven van het portret.
    In de eerste plaats wil ik iet zeggen over het papier.
    Voor dit portret heb ik een aquarelle papier genomen met een redelijke zwaarte (280 gr) en met een fijne korrel (Schoëller-Hammer papier).
    Waarom aqua papier:?
    In de eerste plaats omdat dit papier vrij stevig is en tegen een stoot kan. Ten tweede een fijne korrel omdat ik in een gezicht niet graag een ruwe onder ligger heb.
    Ten derde aqua papier geeft een wollig effect als je het bewerkt met pastel en dat heb ik wel graag in een gezicht, dit omdat de huid van het gezicht nu eenmaal niet volledig glad is en een aantal oneffenheden heeft. Ook moet ik meegeven dat er ik een fantastisch gevoel krijg als ik met pastelkrijt over het zachte oppervlak van aquapapier werk. Dus daarom deze papiersoort.
    Zoals steeds is er vertrokken van een vrij stevige schets die nog wel kleine aanpassingen toelaat maar die toch reeds met die eerste aanzet een redelijk resultaat geeft. Iets wat zeer belangrijk is (voor mij in alle geval) , is dat ik dan reeds het witte vlak een kleurschakering heb gegeven.Ik heb het er nogal eens moeiljik mee om dat witte vlak te gebruiken, gekleurde ondergronden kunnen dit verschijnsel ondervangen maar deze ondergronden beïnvloeden natuurlijk de later aangebrachte kleur en aqua papier is nu eenmaal wit.
    De foto die bij dit artikel geplaatst is, is het afgewerkte portret waarop ik de verschillende fase zal aanduiden die van belang zijn. 
    De achtergrond is zeer summier ingevuld dat maakt dat het portret zeer goed naar voor springt (portret dient de blikvanger te zijn) achtergrond dient als achtergrond en omkadering te fungeren.
    De kleding is in een felle kleur uit gewerkt waar het door de zon gebruinde gezicht, goed mee samen gaat.
    Licht heb ik van rechts laten komen en het gezicht is zeer minitieus uitgewerkt.
    Waaraan kan je je verwachten de volgende dagen
    1) een aantal fases waarin de achtergrond en de kleding besproken worden. 
    2) een aantal fases waarin het gezicht duidelijk weergegeven wordt
    3) een aantal fases met details van het gezicht en de kleding met de nodige uitleg over hoe wat en waarom alles zo geschildert is.
    Morgen start de eerste fase met een algemene opzet. 

    31-08-2005 om 16:05 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    30-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking van portret Kleinzoon Loyens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door de verschillende bijkomende gebeurtenissen van de de voorbije dagen ben ik er niet toe gekomen om een volgende tekening te bespreken. Niet dat ik er rouwig om ben, want ik moet zeggen, dat ik enorm veel plezier heb gehad aan de reacties op het gedicht "Leven". Ik moet bekennen dat mij dat een fantastisch gevoel heeft gegeven en heel wat emoties heeft los gemaakt.
    Ook ben ik zeer blij met de vele blijken van sympatie die ik krijg  bij de opzet en uitwerking van mijn blog en deze steunbetuigingen geven mij nog extra energie om verder te werken aan mijn Blog.
    Het onderwerp dat ik de volgende dagen wil bespreken is het portret van een jongen. Na een tentoonstelling in Bilzen op de Markt (die wij met de kunstkring organiseerden zie foto) kreeg ik thuis het bezoek van een dame die me vroeg of ik het portret van haar kleinzoon wilde tekenen. Op zich niets speciaals, maar, zij had haar reeds al haar andere kleinkinderen laten portretteren door een lokale kunstenaar, maar door de indruk die zij gekregen had van mijn realisaties vroeg ze of ik haar kleinzoon wou schilderen.
    Je begrijpt dat dit toch wel enigzins anders is dan dat je als eerste een portret gaat maken.
    Na toezegging (dat ik het zou PROBEREN) ben ik met mijn gewone doen van werken gestart.
    Enkele sessies op atelier en enkele geheugensteuntjes (in de vorm van foto's) die ik meestal zelf neem (meer uitleg volgende dagen) ben ik begonnen.
    Iets wat ik wil bijvoegen in mijn portretbespreking is dat ik iets meer zal ingaan op hoe ik aan een gezicht werk en waarbij er aan de hand van een aantal detail foto's nog duidelijker hoop aan te tonen hoe zulk portret tot stand komt.  Ook de kledig (drapage, aanbrengen van plooien en schaduw) zal de revue passeren  Door middel van de  details van een gezicht extra  te belichten, de onderdelen maar ook de verschillen die er in een gezicht kunnen zijn,  aantonen welk belang zij hebben  een gelijkend protret.
    Zoals steeds bij het maken van een werk in opdracht zijn er een aantal bijkomende punten die je niet over het hoofd moogt zien zoals, - de gelijkenis bij een portret, de compositie van het model en in dit geval wilde ik ook het portret laten aansluiten op de reeds bestaande portretten van de andere kleinkinderen.
    Deze bijkomende oefening heb ik mezelf opgelegd, nadat ik de voorgaande protretten had gezien en hoe en waar zij hun plaatsje hadden gekregen.  Ik wilde dat mijn portret paste in de omgeving (grootte, omlijsting edm) zonder dat mijn eigenheid van tekenen, compositie, en kleurgebruik te verloochenen.
    Achteraf bekeken is dit allemaal zeer goed mee gevallen.
    Vanaf morgen wil ik dus starten met een uitgebreide kennismaking met het portret van Jurgen Loyens. 

    30-08-2005 om 12:21 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    29-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tentoonstelling Kunstkring Alkanna Munsterbilzen 28/08/2005
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren is het een vrij zware dag geweest gezien ik in laatste instantie besloten heb om mee te doen aan een tentoonstelling van onze kunstkring.
    Wanneer je reeds een tijdje niet meer zo "actief" bezig bent in het arbeidscircuit en je het laatste anderhalf jaar alles op je eigen tempo gedaan hebt valt zulke hectische dag niet mee.
    Toch blik ik met tevredenheid terug op deze dag. Ik heb heel veel goede reacties gehad en zelfs twee schilderijen kunnen verkopen. Doet zeer veel deugd dat je werk ook bij andere mensen in de smaak valt en dat die er zelfs redelijk wat geld voor over hebben om een werk in hun bezit te krijgen.. Maar het meeste deugd heeft het contact met oude bekende gedaan. Ik was een beetje bang dat ik die contacten niet meer zou aan kunnen maar het is bijzonder goed meegevallen. 
    Vandaag zou ik opnieuw starten met een bespreking over een portret maar wegens medische onderzoeken moet ik dit voorlopig uitstellen tot morgen.
    De foto die ik geplaatst heb is gisteren genomen op de tentoonstelling met de enkele leden van onze Kunstkring.

    29-08-2005 om 12:35 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    27-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een prachtige dag!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De weerman heeft ons belooft dat er nog een mooi nazomertje kan aan komen. Laten we hopen dat hij het bij het rechte eind heeft.
    Gisteren begon voor mij niet als een feestdag omdat de specialist geen goede vooruitzichten had bij mijn aan de gang zijnde behandeling van reumatoides artrides. Een ziekte die bij mij de laatste maanden erg veel pijn veroorzaakt, maar zo zei zij, met de nieuwe en zwaardere behandeling zou binnen een zestal weken een redelijke vooruitgang niet onmogelijk .zijn. Achteraf werd deze dag toch een grote dag eerstens door de verjaardag van mijn eerste kleinkind maar ook dat het mij gelukt is om voor de eerste maal in mijn leven een gedicht te maken dat heel wat emoties bij mij en bij mijn omgeving heeft los gemaakt.
    Ik heb het gedicht gegeven aan mijn zoon als cadeau voor hem en zijn vrouwtje Anne en ook voor de feesteling van de dag Pieter. 
    Wel ik moet zeggen het gedicht is van hand tot hand gegaan nadat het werd voorgedragen door Maarten. Op dat moment wareren de emoties  voor mij enorm met zoals Paarten het verwoorde "deze enorme tears catcher" (ik hoop dat ik dit goed schrijf want mijn engels is nog slechter als mijn ......). Het gedicht heeft een prachtige plaats gekregen in hunb niewe huis en ik denk dat ik hiermee een van de meest donkere periodes in mijn leven vanaf nu voor altijd voorbij is.
    Deze morgen was ik vroeg uit de veren en heb me verder aan het schrijven gezet, ik moet zeggen dat ik heb de smaak te pakken heb en bij tijd en wijle zal er nog wel eens iets op mijn blog verschijnen.
    Wat mij gisteren avond zeer erg geraakt heeft is een commentaar op mijn blog waarin te lezen stond "dat mij dat niemand zou nadoen zo een gedicht te schrijven" zeker als je weet dat dit komt van iemand die met kennis van zaken de prachtigste gedichten schrijft over "De Zee en over Mensen met hun gevoelens en hun wereld." Nogmaals bedankt Fons.
    Morgen zondag 28 augustus 2005  hebben we een tentoonstelling met onze Kunstktring Alkanna in het zaal "Het Kabotske" in  Munsterbilzen en dit in het kader van "Alle Dertien Goed". Dit is een organisatie van de stad Bilzen en ik heb pas in de laatste ogenblikken besloten om mee te doen omdat ik mij nog niet klaar achtte om terug in de openbaarheid te verschijnen.en terug in contact te treden met verschillende mensen (lokale politici) uit mijn werkomgegeving.
    Deze tentoonstelling loopt van  14 uur tot 19 uur en we zijn met een zestal exposanten die een zestigtal pastels tentoonstellen. Door deze voor bereidingen heb ik vandaag iets later dan normaal mijn dagelijkse blog bezocht en ook vrij laat mijn dagelijkse interventie klaar gemaakt. Vanaf morgen begin ik terug met een bespreking van een schilderij en ditmaal weer een portret. 

    27-08-2005 om 19:36 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    26-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag van Pieter
    Toen ik vanmorgen mijn blog opende zag ik de gouden raad die ik van Fons en Lea kreeg: "vandaag moet je niet werken maar genieten van je kleinzoon."
    Ik heb deze raad maar gedeeltelijk opgevolgd omdat ik iets speciaals wilde doen voor Pieter, iets wat ik nog nooit gedaan heb.
    Zie hier mijn eerste gedicht !

    Leven

     

    I

    Toen ik geboren ben lag thuis mijn hele wereld,

    later, toen ik groter werd was mijn wereld ons dorp.

    Toen ik vader werd ging er een mooie wereld voor mij open,

    later, toen ik grootvader werd kwam de hemel naar mij.

    II

    Mijn zoon is geboren in een donkere periode,

    hij bracht toen weer licht in mijn leven.

    Mijn kleinzoon is geboren in een donkere periode,

    hij bracht het zonlicht weer tot bij mij.

     

    III

    ’n Kind dient een prachtig leven te krijgen,

    kinderen krijgen dient een prachtige gebeurtenis te zijn.

    Kleinkinderen dienen een enorme stimulans aan je leven te geven,

    achterkleinkinderen zouden de bekroning van je lange leven moeten zijn.

     

    IV

    Geboren worden is als een explosie,

    geboren zijn brengt soms leed soms vreugd.

    Geboorte geven komt voort uit twee mensen hun liefdesleven,

    geboorte zien uit jouw geborene dient een explosie in jouw leven te zijn.

     

    V

    Bedenk dat je als kind, als een kind moest leren te leven,

    bedenk dat je als ouder dat geleerde moest beleven.

    Bedenk dat je als grootouder, moet genieten van een nieuw leven,

    bedenk dat je als overgrootouder nog een korte periode met nieuw leven kan leven.

     

    VI

    Geniet als kind van het leven,

    geniet als ouder van je kind en van het leven.

    Geniet als grootouder dubbel van je kind, kleinkind en van je leven,

    geniet  als overgrootouder van je kind, kleinkind en dubbel van het nieuwe leven.

     



    Hersenspinsel

     

    ... TOEN ...
    ... bij mijn KIND ...
    … mijn KLEINKIND werd geboren ...
    ...en ik zag…

     … hoe mijn kind genoot van dat nieuwe leven in zijn leven ...

    ...voelde ik ...

    …BEDENK  je niet… 

    … maar geniet en geniet …

    …GENIET…

     

     

    Geschreven door Bompa Pierre voor zijne Pieter 26 augustus 2005

    26-08-2005 om 12:18 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    25-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaardag van mijn kleinzoon!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen wordt mijn kleinzoon Pieter 1 jaar. Voor hem ga ik iets speciaals uit proberen op mijn blog.

    25-08-2005 om 16:26 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderij: Gevel met zwaluwen met passe-partout
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgewerkt schilderij

    25-08-2005 om 16:01 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerkings fase: gevel met zwaluwen
    Ook in deze fase wil ik wat meer uitleg verschaffen waarom ik voor een bepaalde passe-partout gekozen heb. In een vorige beschrijving over passe-partout heb ik reeds enkele van mijn gedachten rond het afwerken van een pastelschilderij weer gegeven. In dit specifiek geval koos ik voor een dubbele passe-partout om volgende redenen ten eerste wilde ik meer diepte creëren tussen schilderij en omgeving en ten tweede om het kunstwerk te beschermen tegen het vlak aandrukken tegen het glas dat steeds voor een pastelschilderij dient aangebracht te worden.
    Ik heb gekozen voor een bordeau passe-partout omdat deze een goede omkadering vormt voor de bakstenen maar ook een goed contrast bewerkt tegen de natuurstenen, als voornaamste reden geldt dat deze kleur terug komt in het rood van de zwaluwen. Door deze kleine omranding van de bordeau passe-partout wordt de kleur van de zwaluwen extra versterkt en geeft deze een meerwaarde aan het schilderij. De grote creme kleurige passe-partout zorgt dan weer voor die neutrale tint welke het kunstwerk dat ietje  extra 's  geeft.
     De afmetingen van de passe-partout zijn belangrijk omdat zij ook bepalen welke de uiteindelijke grootte het schilderij zal krijgen maar tevens redelijk de prijs zal beïnvloeden. Ook hier kies ik weer voor een verhoogde onderkant aan de passe-partout omdat dit een versterkende structuur aan het schilderij geeft.
    Tot slot wil ik nog vermelden dat ik al deze handelingen zelf uitvoer ( kiezen van kleur en snijden van de passe-partout) hierdoor bepaal ik welke de uiteindelijke uitstraling het schilderij zal krijgen. Ook kan ik vermelden dat ik geen enkele toegeving doe op het gebied van kaderkeuze. Ik vind nog steeds dat het schilderij (tekening, passe-partout en kader) een geheel moet zijn en dat daarbij de prijs moet ondergeschikt dient te zijn aan het resultaat die de kunstenaar nastreeft.

    25-08-2005 om 15:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    24-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste fase : Gevels met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals u kan zien is in deze laatste fase over de gehele tekening gewerkt .Alle onderdelen hebben hun aanpassingen gekregen zowel in vorm als in kleur. In de afwerking van de draad waar de vogels op zitten kan je dit het beste zien, je  kan nu mijns inziens beter het onderscheid maken tussen de stukken waar de draad geplastificeerd is en waar de draad kapot is. Op deze laatste plaatsen is deze draad reeds aan het roesten. Ook de haak waar de draad geknoopt is, is beter uit gewerkt en heeft ook een betere kleur gekregen. En in laatste instantie is er ook nog een laatste hand geweest aan onze gevederde vrienden waardoor deze iets beter in hun pluimen komen te zitten.

    24-08-2005 om 15:03 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    23-08-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fase vier: gevel met zwaluwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze fase begint het schilderij in zijn definitieve vorm te geraken. Zoals je kan zien is de rechter kant volledig afgewerkt met natuursteen. Het mooie is vind ik het contrast dat er ontstaat tussen de verweerde bakstenen(door de mens gemaakt, maar na een tijd redelijk aan het verweren en aan het afbrokkelen) en de ruwe natuursteen (ontstaan uit de natuur en blijft veel langer zijn ruwe maar mooie textuur behouden). De les die hieruit te trekken valt is dat de natuur mischien wel kan nageboots worden maar nooit in ziijn eenvoud en gloed kan geëvenaard worden. Dit wordt mijns inziens in dit schilderij aardig benaderd. Wat er nog meer opvalt is dat het aantal zwaluwen van vijf naar twee is gebracht. Hoe komt dat zul je je mischien afvragen? wel vrij eenvoudig er zijn er twee gaan vliegen!!!!!!!!!! of niet ????????
    Je kan ook zien dat er aan de onderkant van het schilderij nog degelijk wat werk dient te gebeuren en ook de rechter kant dient nog zijn afwerking te krijgen. Dit zal in de laatse fase duidelijk zijn. 

    23-08-2005 om 10:56 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dashondamber
    blog.seniorennet.be/dashond
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    arkan
    blog.seniorennet.be/arkan
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    roosje
    blog.seniorennet.be/roosje


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!