Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Genieten en laten genieten van Kunst Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
08-04-2006
fase 5/deel 6: samenvoeging verschillende fases
Hier zijn de verschillende fases en aangebrachte wijziging samengevoegd. Op het eerste gedeelte van de foto herken je het gewijzigde onderdeel. De tweede foto geeft het onderdeel weer in het schilderij in zijn huidige toestand. De laatste foto is het schilderij in zijn vorige fase.
Vandaag ga ik aan de hand van enkele foto's proberen duidelijk te maken hoe sommige onderdelen van het schilderij wijzigen. Als voorbeeld wil ik het kleine schilderijtje dat tegen de muur hangt nemen. Je kan zien dat het schilderijtje iets meer kleur gekregen heeft en dat het nu beter in het geheel past. Er moeten mijns inziens nog een paar dingen aangepast worden maar en daar moet ik mijzelf voor behoeden het mag ook niet te fel uit gewerkt worden omdat het anders te veel naar de voorgrond wordt verschoven. Ik moet bekennen dat ik ook niet meer zo gedetaïlleerd kan werken. dit is een van de gevolgen van de reuma. Mijn vingers zijn door de reuma stijver geworden en willen minder goed mee. Dus alles gaat niet meer zoals ik het zou willen maar dat zou iets beter worden in de zomer heeft men mij verzekerd. Dus we houden de moed erin. Als je de drie foto's bekijkt zie je op de eerste foto hoe het was in de vorige fase, in het midden zie je een uitvergroting met de verbetering ,en als laatste zie je het resultaat in het gehele schilderij. Tot slot wil ik vragen aan de bezoekers van mijn blog of deze samenstelling iets bijbrengt aan het didactische van mijn uitleg. Of het duidelijker is met deze foto's of ik het op een andere wijze misschien nog duidelijker kan maken (door andere schikking van de foto's bv). Ik kijk uit naar de reacties.
Vandaag wil ik zoals afgesproken door twee foto's het verschil en de vooruitgang aantonen die er gemaakt is. Op de eerste foto kan je zien dat de kleuren in de achtergrond nog minder helder zijn ook zijn op de tweede foto de venstertjes van de deur verder afgewerkt. Tevens is er begonnen met de kleuren van het kleed iets meer aan te zetten. Tenslotte kan je zien dat de kapstok een meer driedimensioneel beeld vertoont. Deze verschilllende zaken geven aan dat er nu niet meer gewerkt wordt aan een object van het schilderij maar dat ik nu werk over het ganse schilderij. Dit houdt in dat je de vooruitgang niet meer zo duidelijk ziet op een bepaalde plaats maar dat het schilderij in zijn geheel wordt opgewaardeerd. Het is dan ook de bedoeling dat ik in de toekomst er enkel delen uithaal om die te vergelijken met het gehele schilderij. De afzonderlijke delen worden nu steeds opnieuw met elkaar vergeleken en steeds opnieuw aangepast tot ze mijn goedkeuring wegdragen en passen in het geheel. Dit doe ik om een samenhangend geheel te verkrijgen van al deze losse ellementen. Doe je dit niet dan wordt je schilderij een foto van afzonderoijke dingen die met elkaar geen samenhang hebben. Het gedeelte dat hier voor een goede samenhang moet zorgen is de achtergrond aangevuld met een goed kleurgebruik en ondersteund door een goede compositie. De compositie is er nu is het de kunst om het kleurgebruik van de verschillende onderdelen op elkaar af te stellen. De vooruitgang zal ik nu proberen duidelijk de maken aan de hand van twee foto's. Morgen gaan we een kijkje nemen naar de vorderingen van de deur ten opzichte van het geheel. Tot slot wil ik aangeven dat de twee foto's die je ziet de eerste foto is de fase5/deel2 en de tweede foto is de fase5/deel 4 en ik denk dat er een redelijk verschil bestaat zeker wat kleur betreft tussen deze twee foto's.
Eindelijk na al de beslommeringen van de laatste dagen kunnen we weer volle bak (hoop ik) terug gaan werken aan ons dagelijks schrijfseltje. Ik moet bekennen dat ik me beter voel als ik mijn dagelijks schrijfseltje heb kunnen schrijven op mijn blog. Na een prachtige RvVlaanderen met een nog mooiere winnaar onze wereldkampioen Tom Boonen ben ik ook weer aan de slag gegaan met tekenen. Het is niet enorm goed vooruit gegeaan maar ik kan toch weer het een en ander schrijven. Op de foto kan je zien denk ik dat ik nog verder gewerkt heb aan de achtergrond en eigenlijk ben ik wat wat over het gehele schilderijgaan werken . Ik moet zeggen dat me dat meestal gebeurt als ik een tijdje niet meer gewerkt heb aan een schilderij.Ik zit nu momenteel in een fase dat het heel moeilijk is om te zeggen dat of dat ga ik afwerken enb dan zoek je waar er nog verschillende verbeteringen kunnen aangebracht worden. Ik heb in de eerste plaats verder gewerkt aan de deur en de ramen je kan zien dat er het een en ander aangepast is . Ook heb ik aan de kapstok zelf wat meer volume trachten te geven en ook aan het kleed zijn er hier en daar wat kleuren aangepast. Morgen ga ik aan de hand van twee verschillende fotos weer proberen aan te tonen waar er vooruitgang is geboekt in het schilderij.
Vandaag nog wat uitleg over de deur en het aanzetten van schaduwkleuren. Ik heb in de gaten gekregen dat er nog het een en ander dient bijgewerkt te worden alvorens het schilderij af is. Daarom ga ik vanaf morgen een tandje bijsteken om het schilderij verder af te werken. Vandaag wil ik nog een klein stukje van het schilderij tonen waar ik aan gewerkt heb. Op de foto zie je het bovenste gedeelte van de deur met zijn ruitjes en de glaslatten voor deze ruitjes. Ik ben bezig om deze latten iets meer uit te werken. Wat ik met de foto wil aantonen is dat je nu zeer duidelijk de bovenkant van de deur kan bekijken en goed kunt zien dat de kleur zachter is dan in de begin fase. Je kan een zweem van violet zien doorschemeren in het wit dat er reeds stond. Ook zie je dat de ruitjes van de deur een bepaalde schaduwkleur hebben gekregen (blauw gedeelte). Deze schaduw komt voort van een voorwerp dat zich weerspiegelt in deze venstertjes. Iets wat je duidelijk kunt zien is dat de deur lichtjes openstaat en dat zie je aan de schaduw die bovenaan in de deuropening aangebracht is. Tenslotte zie je ook dat ik een begin gemaakt heb met de glaslatjes te bewerken. Maar hier is duidelijk nog wat werk aan. Bijzonder de verlooplijnen van deze latjes zijn nog niet hoe het hoort volgens de perspectief wetten. Denk terug aan de schrijfsels over perspectief waarin beschreven is dat alle horizontale lijnen samenkomen op een punt in de ooghoogte en de lijnen boven deze ooghoogte lopen naar beneden, de lijnen onder ................... . Ik hoop morgen een stukje vooruit te kunnen werken zodat er wat meer overschot is om mijn stukjes te maken.
Ik ben de laatste dagen iets meer bezig geweest met de voorbereidingen van onze tentoonstelling voor het 25 jarig bestaan van onze kunstkring Alkanna. We gaan een boekje uitgeven ter gelegenheid van dit 25 jarig bestaan en in de voorbereidingen van deze jubileum uitgave kruipt redelijk wat werk. Als de tijd rijp is ga ik hierover wat meer uitwijden maar en voor vandaag wil ik afsluiten met te zeggen dat ik vanaf morgen weer volop kan werken aan mijn pastelschilderij. Het is namelijk zo dat ik moet voortmaken met dit werk omdat het kleed moet klaar zijn voor Pasen. Je kunt je afvragen waarom moet dat kleed klaar zijn voor Pasen? Wel om de eenvoudige reden Bomi wil dit kleed dragen met Pasen. En wie dit niet gelooft moet maar eens kijken rond die tijd.
Na enkele dagen van bezinning over de commentaren omtrent mijn blog heb ik besloten om alle dagen weer iets te schrijven over mijn geliefkoosde hobby. Ik wil hier nogmaals de bloggers bedanken die door hun grote aantal van steunbetuigingen mij een hart onder de riem hebben gestoken en met hun schrijfsels het tegendeel beweren dan de schrijver van....................... . Voor mij is deze zaak volledig gesloten. Vandaag wil ik de draad terug opnemen met het verder afwerken van de achtergrond. Ik heb reeds in de vorige delen beschreven hoe ik de achtergrond tot nu toe bewerkte maar vandaag wil ik iets verder gaan met een stukje van deze achtergrond namelijk de deur. De witte partij in de achtergrond (die grotendeels veroorzaakt werd door de deur) die mij nog al wat hard bleek te zijn ga ik verzachten met een nieuwe kleur namelijk grauviolet (violetgrijs) van Smincke. Ik heb deze kleur gekozen omdat zij toch nog licht van toon is maar ook een zweem van violet in zich heeft. En dit kleuronderdel spreekt mij aan omdat dit het koude grijs meer ophaalt naar een warmere toon. Als je nu goed op de foto kijkt dan zie je reeds, dat de harde witte kleur voor een stukje warmer geworden is door deze kleurkeuze. Bijzonder goed zie je het in de rechtsboven hoek waar de violetachtige kleur goed door komt. Morgen ga ik verder met de de tussenlatjes en de vensters van de deur zelf.
Verschillende van de lezers van mijn blog hebben mij een mailtje gestuurd waarin zij in niet mis te begrijpen woorden zeggen wat zij denken over "het vuuurpeleton" en over de tekst welke mijn blog behandelt. Om alle misverstannden uit de weg te ruimen en om die gladjanussen niet nog meer in hun kaart te spelen, geef ik hier hun verslag over mijn blog weer. Ik wil hier uitdrukkelijk bijzeggen dat ik niet verderaan de polemiek die men daar wenst op te voeren wil meedoen. Ik wil ook eerlijk vermelden dat ik me een hoedje schrok toen ik vandaag een mailtje kreeg van iemand die het verslag gelezen had en mij zeer duidellijk zei dat ik op het blog van het vuurpelton moestgaan kijken. Wel ik ben er in eerste instantie van verschoten. Zeker over het taalgebruik en de grote onwaarheden die men vertelde. Ik heb de heren en of dames van het vuurpelton op hun eigen site een antwoord gegegeven en ook mijn schrijfsel op hun blog wil ik hier bij weergeven. En voor alle twijfels weg te nemen zal ik beginnnen met het schrijfseltje waarmee het mijns inziens allemaal begon.
21-03-2006
De prettige bezoeker is weer langs geweest .
en heeft weer kwistig zijn punten rond gestrooit. Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken en zelf niets kent of is het zo'n kunstkenner dat hij / zij meent dat het geven van die punten mij zal doen stoppen. Mis poes daar vang je mij niet mee. Doe rustig verder we zullen er toch eens achterkomen welke onnozelaar zich van dit soort trukjes bedient. Met mijn allerbeste groeten: Pierre Vanstipelen
Ook de reacties die volgden op dit schrijfsel wil ik jullie niet onthouden:
22-03-2006
Paulie vertelt
Dat hebben ze mij ook al geflikt. Ik trek er mij niets van aan. Voor dergelijke baby's haal ik mijn snavel op. Gewoon negeren.
Beste Priet, ik zou er me niet meer in opwinden. Op mijn blog heb ik al menigmaal die lafbekken aangeklaagd. Hopeloos! Het zijn gewoon kinds gebleven volwassenen(?), gefrustreerde klungelaars, meer niet. Ik heb zo eens van enkele bloggers die me wilden boycotten, meer dan 300 stemmen gekregen. Wel te verstaan, negatieven stemmen. De mannetjes en vrouwtjes spelen waarschijnlijk graag met hun vingertjes. Nochtans zijn er gezelliger plaatsen om het vingertje aan 't werk te zetten. Ha,ha,ha, ..! Nog een gezellige dag verder.
Na de introductie en inpassing van ons nieuw kaderlid Debbie hebben we van de pelotonscommandant de opdracht gekregen terug over te gaan tot de orde van de dag. Onder protest een favoriete blogster die haar kandidatuur had gesteld is niet weerhouden gaan we vandaag over tot de ontleding van het blog Pastel- en andere tekeningen. De eigenaar ervan is een zekere Pierre en verdient in het dagelijkse leven de kost als ambtenaar. Zijn blog ondertekend hij met de naam Priet.
Wat opvalt bij het blog pastel- en andere tekeningen is de zakelijkheid waarmee Priet zijn onderwerpen behandeld. Met chirurgische precisie ontleed hij zijn schilderwerken: compositielijnen, achtergronden .. Waarschijnlijk allemaal wetenschappelijk verantwoord en onderbouwd wat ook blijkt uit de achtergrond van de blogeigenaar.
Over de waarde van het gepresenteerde kunnen we dus kort zijn: Men is voor het blog van de Priet of het laat je onverschillig. Persoonlijk houd ik van emotie in een presentatie: schilderen vanuit de buik, emotioneel en zonder veel nadenken maar dat is een persoonlijke interpretatie. In mijn bureel ten kantore van het Vuurpeloton wens ik dus geen prietschilderij aan de muur, neen ook niet gratis.
Dus van het blog als zodanig en van den duivel daar achter geen kwaad. Maar wat valt op in de bijhorende artikeltjes van de blogeigenaar? De heer Priet is een kunstenaar met verschrikkelijk lange tenen. Langer dan zijn schildersezel. Wat blijkt . Een bezoeker aan zijn blog die waarschijnlijk niet wild is van Priets ambachtelijke aanpak veroorloofde het zich om een 1 op 5 als stemmeke te geven. En het werd nog erger: s anderendaags was er zelfs eentje die een 2tje gaf op 5. Inderdaad een quotering waarmee men op de kunstacademie een jaartje dient over te doen. Dus voor de goede orde: Eén, hooguit twee bloggers vonden de kunst gedrocht en de uitleg van schilder Priet maar shit en dat hebben ze duidelijk gemaakt met een negatieve beoordeling. Een normaal functionerend mens zou daar zijn besluiten uittrekken en zich dubbel plooien om nog beter werk te leveren. Neem nu bijvoorbeeld die belg uit "la douce france" , die kreeg eens op een dag 300, ja, je leest goed meneer Priet, DRIEHONDERD nulletjes ingedrukt op een item. Hebt gij hem horen klagen? Wel ik ook niet, de man ging er gewoon nog wat harder tegen aan, dat was al! Zoniet de heer Priet; als een miskende Van Gogh, een in de grondgeboorde James Ensor, wordt hij een beetje chagrijnig en schrijft als volgt: Zoals jullie kunnen zien heeft hij aan een stukje 1/5 gegeven en op een ander 2/5 en eigenlijk had ik nog zeker een 0/5 verwacht. Het is alleen spijtig dat hij /zij niet het lef heeft om te zeggen wie of wat hij/ zij is en wat hem / haar bezielt. Is het een onnozelaar die zich zelf wil plezant maken ..
Kijk, daar krijgen wij bij het vuurpeloton een klein beetje het schijt van. Als iemand, en in dit geval de heer Priet pretendeert dat hij iets van schilderen afkent dan moet hij leren accepteren dat er mensen zijn die zijn kennis in twijfel trekken. Dat heeft men hier gedaan en uitgedrukt in een mindere waardering. De eigenaar van het schildersblog Pastel- en andere tekeningen kan niet tegen kritiek en tegen een negatieve waardering. Dat past niet voor een leraar. Daarbij nog als de eerste de beste inquisiteur artikeltjes uit zijn gastenboek verwijderen is ook niet proper.
Het volstaat dus met te zeggen dat de heer Priet een technisch mooi blog heeft,waarschijnlijk een vrijetijdsschilder is met een hoge eigendunk en een missie om anderen de schilderkunst aan te leren maar ook als een medeburger en evennaaste die pissig wordt bij kritiek. Dat zou hij nog moeten afleren, alhoewel ik dan nog geen schilderij van zijn hand wens op te hangen in mijn living.
Hier onder staat mijn antwoord aan de heren en of dames van het vuurpeleton: .
26-03-2006
Beste dames en heren van het vuurpeleton
laat me toe even op jullie nonsens te reageren. In de eerste plaats wil ik jullie zeggen dat ik blij ben met jullie artikel. Ik denk dat het steeds de moeite is als er mensen denken dat ze iets moeten schrijven over iemand anders. In de tweede plaats zou ik jullie toch even willen terecht wijzen: wat de belg in "La Douce France" betreft vind ik het spijtig dat hij zoveel nullen heeft gekregen maar .....ik stel me daarbij één vraag hoe weten jullie dat, zeker als hij er nooit over klaagt of schrijft? Straffer nog dezelfde blogger heeft mij gevraagt om mijn teksten te mogen afdrukken en te gebruiken en noemt de heren of dames die zo te werk gaan (met nullen geven) lafbekken en met zulke woorden heb ik nooit over deze bloggers gesproken. Over het verwijderen van teksten van mijn blog zijn jullie slecht ingelicht. Er is nooit enige sprake geweest en dat zal ook nooit gebeuren dat er teksten verwijderd worden van mijn blog. Ik heb enkel aan Amor Fati gevraagt om zijn button aan te passen zodat die niet te groot meer is en alles overhoop haalt. Iets wat ook onmiddelijk gebeurd is. Tot slot beste heren en of dames dat jullie mijn blog bekritiseren is jullie volste recht en dat jullie geen schilderij willen is ook jullie volste recht maar dat jullie denken de waarheid in pacht te hebben is niet waar. Dat bewijzen de verschillende steunbetuigingen die ik mocht ontvangen omtrent mijn artikeltje. Dus als jullie je goesting hebben kunnen doen dat is fijn voor jullie. Ondanks alles wil ik niet als een verzuurde of een onnozelaar door het leven gaan. En zeker niet zonder mijn gedacht te mogen zeggen over mensen die zich anoniem opstellen. Iets wat jullie trouwens steeds opnieuw denken te moeten doen. Dus tot binnenkort op mijn blog. Geluid van water
Zij die iets meer willen weten over tekenen en schilderen in het algemeen en Pastelschilderen in het bijzonder, zijn altijd welkom op mijn Blog. Vriendelijke groeten Priet
26-03-2006 om 11:37 geschreven door priet
Tot slot zou ik aan de medeburgers van het vuurpeleton willen zeggen van goed uit te kijken met hun schrijfsels want ik ken iemand in Frankrijk, die ooit in een vorig leven, nog detectieve geweest is. Hem ga ik vragen om uit te zoeken wie of wat er schuil gaat achter de vitrine van uw blog. Want ik weet heel zeker dat dit een man is die integer en discreet zijn werk doet.
Vandaag wil ik eindelijk weer wat verder uitleg geven over de eindfase van dit schilderij. Zoals ik een paar dagen geleden reeds schreef ga ik vandaag nog iets meer uitleg geven over de achtergrond alvorens verder te werken aan het gehele schilderij en de voorgrond in het bijzonder. Je ziet duidelijk dat er meer structuur is gekomen in de achtergrond. Deze structuur kan iedereen interpreteren zoals hij wil. Je kan denken dat het een losse achtergrond is, waarmee ik bedoel dat het doeken of iets dergelijks kunnen zijn. Maar je kan op dit moment ook nog andere ideeën of inzichten hebben. Ik denk dat ik deze achtergrond ga behouden waarbij in het verder veloop van het schilderij nog enkele aanpassingen aan de achtergrond kunnen gebeuren . Deze aanpassingen zullen dan zeker in het teken staan van de ellementen op de voorgrond. Maar in hoofdzaak heb ik hier waarschijnlijk de achtergrond geplaatst die ook in het afgewerkte schilderij zal terug te vinden zijn. Over de kleuren die ik gebruikte kan ik nog enkele woorden uitleg geven. Je ziet dat er nu duidelijker gekozen is om een totaal andere kleur dan in het beginstadium. Door iets meer blauw aan te brengen in de linker beneden hoek krijgt dit gedeelte een meer in het oog vallende kleur maar ook een kleur die het geheel ten goede komt. Door dit toe te passen wordt ook de achtergrond iets levendiger. Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat oker aan te brengen . Door deze kleur in beperkte mate op te nemen in de achtergrond probeer ik een binding te krijgen met het hoofdonderwerp, het kleed. Tevens zorgt de okerkleur er voor dat dit gedeelte van het schilderij iets warmer wordt van uitstraling en dat is tenslotte mijn doelstelling met deze aanpassing. Wel heb ik de indruk dat de lichtere partijen iets te hard overkomen. Om dit euvel te verhelpen ga ik in mijn volgende schildersessie iets meer aan de deur werken.. Maar en dat zal in het uiteindelijke resultaat moeten zichtbaar zijn dient er een duidelijk onderscheid te zijn tussen de lichtse en donkerste of schaduwpartijen. In mijn volgende bespreking iets meer uitleg over de deur en dit qua vorm en kleur.
Sorry maar ik heb nog geen tijd gehad voor mijn verdere aanvulling en vorderingen van het pastelschilderij "Kleed en stoel" te beschrijven. Daarom voor vandaag enkel maar een foto en de rest is voor morgen.
Ondanks de perikelen over het toekennen van punten wil ik in de eerste plaats de verschillende bloggers die mij een steuntje in de rug gegeven hebben bedanken. Anderzijds wil ik erbij zeggen dat ik zeker niet van plan ben om het puntensysteem dat bij het blog hoort op te geven. Ik ben gestart met het systeem en ik zal ook voort doen met het systeem. Maar genoeg gepraat over dit incident we gaan verder met de order van de dag namelijk schilderen. Zoals je op de foto kan zien ben ik begonnen in deze eindfase met de de achtergrond aan te passen. Ik heb namelijk geprobeerd om de achtergrond iets aantrekkelijker te maken dan hij is op de foto waar ik het onderwerp van overgenomen heb. Als je eens terug gaat kijken naar de oorspronkelijke foto dan kun je zien dat de achtergrond op deze foto nogal saai is. Niet dat een achtergrond de aandacht moet trekken maar ik wilde iets meer beweging en een warmere tint voor achtergrond verkrijgen. Ik heb nu als ondergrond de blauwgrijze kleur vervangen door een warmere blauwtint( als je bij blauw al kunt spreken van warm) want blauw is zoals je weet een koude kleur. Op deze blauwe ondergrond ben ik dan gaan werken met enkele andere kleuren die er voor moeten zorgen dat het schilderij een mooier uitstraling krijgt. Dit kan je op verschillende manieren en een daarvan is natuurlijk de achtergrond al interessanter maken. Morgen wil ik iets dieper ingaan op de samenstelling van de achtergrondkleuren en het effect hiervan op het schilderij.
Alvorens met de bespreking van het eindgedeelte van dit schilderij te beginnen wil ik nog iets kwijt over de compositie. Het is namelijk zo dat er door veel schilders te weinig aandacht wordt besteed aan de compositie. Vroegere meesters deden dit ten overvloeden met als resultaat goede en wel doordachte schilderijen waaruit iets te leren viel. Het is namelijk zo dat je door een goede compositie een middelmatig schilderij nog wat kan optillen naar een hoger niveau. Maar het is ook een feit dat een goed schilderij practisch nooit een slechte compositie heeft. Waarom zul je misschien vragen? Wel de compositie bepaal je reeds van bij het begin van je schilderij. Dit wil ook zeggen dat je gaat nadenken over hoe je werk er zou moeten uit zien en welke gevoelens die tekening og schilderij moet opwekken als het klaar is. Doordat je reeds op voorhand gaat denken hoe moet ik dit en hoe zal dat er uit zien en waar dient zus te staan, komt het practisch nooit voor dat je slecht werk zult afleveren. Dit wil ook weer niet zeggen dat alle goede composities tot grote werken leiden. Maar en dat is van kapitaal belang wanneer je een fatsoenlijk werk wilt maken, een werk waar iets uit te leren valt , je er beter voor zorgt dat je een goede compositie maakt. Een compositie die rekening houdt met alle elementen en zeker met die objecten die je in de aandacht wilt plaatsen. Waarop steunt een goede compositie en kan men emoties weergeven met compositielijnen? Volgens mij kan je met diverse soorten lijnen allerlei verschillende emoties en stemmingen oproepen in je compositie. Daarom is het ook zeer belangrijk dat een schilder of tekenaar zich bewust moet zijn van de effecten die je met lijnen in een tekening of schilderij kan bereiken. Volgens mij kan je met bv.: - Gebogen lijnen schoonheid, zachtheid en rust oproepen. Door middel van een S-bocht geef je balans en sierlijkheid weer. - Horizontale lijnen geven dan weer een gevoel van stabiliteit, vrede en sereniteit weer. - Vertikale lijnen stralen kracht, grootsheid en waardigheid uit. - Tenslotte diagonale lijnen geven beweging en kracht weer. En als diagonale lijnen samen een pijl vormen kunnen ze de ogen van de kijker sturen. Zoals je ziet kan je aan de hand van deze gedachte een reeks gevoelens oproepen en weergeven die een invloed hebben op de toeschouwer van je schilderij. Mede hierdoor vind ik het zo belangrijk dat je de nodige aaandacht schenkt aan een goede compositie.
Zoals afgesproken ga ik vandaag iets meer vertellen over het reeds geleverde werk aan mijn schilderij. Ik ben met mijn verhaal in fase één begonnen met een redelijke nauwkeurige tekening. In dit geval kan je al niet meer spreken van een schets maar eerder van een ontwerptekening. Als eerste heb ik de achtergrond kleur gegeven en dit in het hele schilderij. Vervolgens ben ik naar het middenstuk overgestapt waar ik dan het schilderijtje een eerste aanzet gaf. Tenslotte ben ik toen overgestapt naar de voorgrond waar ik een redelijke gedetaïlleerde aanzet van het kleed heb gemaakt. Als tweede object op de voorgrond ben ik me gaan concentreren op de stoel en het hoedje. Toen deze elementen opgezet waren kwam ik tot de conclusie dat mijn werk een te koude indruk achterliet en ook dat de opzet van het hoedje te klein was. Om die koude toon enigzins weg te werken besloot ik om de schoenen een redelijke warme kleur te geven om op die manier het schilderij een warmere uitstraling te geven. Met dezelfde kleur als die van de schoenen heb ik toen door enkel kleurvlekken op de hoed te plaatsen deze vergroot en ook warmer gemaakt. De compositie en een juiste kleurkeuze van de objecten op de voorgrond moet het schilderij in het oog doen springen . Ik heb hier ook duidelijk gekozen voor een schuin oplopende lijn waar je alle objecten op terug vindt. Mede doordat ik gezorgt heb dat alle ellementen op het schilderij een aantal verticale lijnen bezitten komt de compositie nog sterker over. Want als je kijkt naar de venstertjes van de deur en de deur zelf ,het schilderijtje , het kleed en de stoel ja zelfs de schoenen want die hangen aan een koord bezitten al deze objecten verticale lijnen. Deze verticale lijnen worden als het ware aan elkaar geregen door die schuine verbindingslijn, die ook nog eens een diagonaal is in het schilderij. Er zullen misschien wel mensen zijn die denken dat dit toeval is maar zoals je kan zien is dit niet het geval. Eigenlijk kan je er van uitgaan dat ik steeds op zulke manier te werk ga namelijk door middel van een duidelijke compositie en een goede kleurkeuze te komen tot een goed uit gebalanceerd schilderij. Ik probeer het geheel kort te houden maar toch nog enkel woorden over de foto. Dit is een samenstelling van drie foto's om aan te tonen dat je duidelijk de vorderingen kan zien die er gemaakt zijn in de voorbije fases. Tot slot kan ik zeggen dat het schilderij voor mij in zijn opzet geslaagd is en dat ik nu ga aanvatten met de verschillende afwerkingsfases.
Alvorens tot een algemeen overzicht van de tot nu toe geleverde werken over te gaan wil ik vandaag nog even tonen wat het kan maken als je de schaduwvlakken opnieuw in kleur zet. Dit kan ik het beste aantonen in de plooien van het kleed. Als je de foto bekijkt zie je dat ik de diepste plooien voorzien heb van een donkere kleur die tegen het zwart aanneigt. Natuurlijjk kan je voor het donkerste gebied een zwarte schaduw gaan opzetten. Dit is ook een van de meest gemaakte fouten door beginners. Waarom gebruik ik in deze schaduw geen puur zwart maar een zeer donker bruin vermengt met een heel klein beetje zwart? Wel dat heeft maar een reden en dat is dat zwart een harde en koele donkere tint is. Zwart steekt meestal te fel af tegen de andere kleuren die er in het object aanwezig zijn. Ook kom je in de natuur praktisch geen volledig zwart tegen. Het beste kan je, wanneer je schaduwpartijen aanbrengt, de donkerste tint van je gebruikte kleur die tegen de schaduwpartij aanligt nemen en aan die kleur voeg je een heel klein beetje zwart toe. Zo bekom je meestal een kleur die zeer goed de werkelijkheid benadert. Wanneer je op de foto kijkt dan zie je dat de schaduwkleur rondom het kleed en onder de schoenen donker is maar niet zwart. De schaduw van de schoenen moet nog aangepast worden vanwege de kleur van de schoenen om een optimaal effect te geven. Maar dat is werk voor de volgende fase. En wanneer je goed op de foto kijkt dan zie je ook dat de schaduw aan de rechterkent van het kleed veel lichter van kleur is. Dat heeft natuurlijk te maken met de plaatsing van de lichtbron waardoor er meer licht op het geheel oppervlak valt en daardoor de kleuren iets lichter worden.. Morgen wil ik alle tot nu toe gedane werken overlopen en dan beginnen met de eindafwerkingsfases.
Vandaag wil ik de twee kleinste onderdelen die op het voorplan aanwezig zijn nog iets duidelijker naar voor schuiven. Ik heb een klein stukje van het schilderij als het ware uitgeknipt en hier op deze foto weergeven. Je ziet hier dan ook duidelijk dat de schoenen een grote warmte ten toon spreiden ten opzichte van de blauwgrijze achtergrond. Ook zie je dat diezelfde schoenen een warmere tint hebben dan het kleed. Maar dat het warmte effect het grootst is daar waar de schoenen tegen de koudere achtergrond hangen kan je ontegensprekelijk vaststellen op deze foto. Ik heb in een van de vorige besprekingen gezegd dat het belangrijk is dat je een goede compositie maakt, maar en dat zie je vandaag zeer goed, dat je door enkele goed gekozen contrasterende of een bepaald gevoel uitstralende kleuren, een schilderij heel levendig kan maken. Door dit te doen zie ik nu ook heel duidelijk hoe mijn achtergrond dient te evolueren in de volgende fase van het schilderen. Maar daar ga ik morgen iets verder op in. Voor vandaag wil ik er nog op wijzen dat ik ook het hoedje heb aangepast. Ik heb de mogelijkheid, die zich voordeed bij het vergroten van het hoedje, gebruikt om ook de kleur aan te passen. Door enkele warme kleurvlekken aan te brengen heb ik het hoedje beter laten meespelen in de gehele compositie. Iets wat het gehele schilderij ten goede komt. Door het hoedje een klein beetje te vergroten komt dit object veel realistischer over in het schilderij. Morgen wil ik nog een algemene beschouwing maken over het tot nu toe geleverde werk. Door een korte beschrijving te geven zal het hele project nog geloofwaardiger zijn, waardoor ik de kans krijg om naadloos over te gaan in de volgende deelfase. Deze deelfase zal de aanzet zijn naar de laatste fases en het afwerken van het schilderij.
Vandaag wil ik aanvatten met het laatste onderdeel van het schilderij dat nog geen eerste laag heeft gekregen. Het is natuurlijk ook één van de objecten die op het voorplan aanwezig zijn namelijk de schoenen. Ik heb in een vorig stukje reeds gesproken hoe ik dit object ga aanpakken. Om een goede samenhang tussen de verschillende onderdelen te krijgen ga ik een kleur kiezen uit een aantal complementaire kleuren van het kleed. Natuurlijk dient de kleur ook het object (de schoenen) zelf genoeg in de kijker te plaatsen. Om het gehele schilderij een iets warmere uitstraling te geven ga ik een kleur nemen uit het scala van de roodbruine tinten. Iets in de orde van gebrande Sïennna en zijn verschillende schakeringen en eventueel aangevuld met iets uit de kleurengroep van de ombers en okers. Deze kleuren behoren tot de aardetinten en zijn een groep die een warme aanvulling kunnen zijn voor het schilderij. Als je op de foto kijkt dan zie je duidelijk dat de eerste opzet van deze schoenen het schilderij een andere uitstraling geven. Door dit paar schoenen, die in feite maar een klein stukje van het schilderij uit maken, die roodbruine tint te geven bekom ik inderdaad het resultaat dat ik voor ogen had namelijk: een warmere gloed aan het schilderij geven. Tevens zulen deze schoenen tesamen met de stoel een goede diagonale compositie ten toon spreiden. Door nu even met deze schoenen bezig te zijn kom ik tot de conclusie dat zulke "werkschoenen" eigenlijk een prachtig voorwerp kunnen zijn om alleen als onderwerp voor een schilderij te dienen. En ik heb nog zo'n paar oude versleten rakkers in mijn garage staan dus..........een van de volgende schilderijen zal een paar oude werkschoenen worden, die aan de hand van het schilderij hun bewogen levensverhaal zullen kunnen vertellen. Maar dat is voer voor later. Morgen gaan we nog iets verder met het ontleden van dit schilderij.
Zoals gisteren afgesproken zal ik het vandaag nog even hebben over dat tussengedeelte in een schilderij. Als je de foto van gisteren nog eens goed bekijkt dan zul je zien dat het schilderijtje net genoeg opvalt om niet volledig op het voorplan te treden. Dat betekend dus dat het gedetaïlleerd is, maar dat het eveneens nog ruimte laat voor je eigen fantasie. Op de foto van vandaag waar ik het schilderijtje heb uitvergroot kan je zien dat toch alles op dit schilderijtje weergegeven is. Je ziet natuurlijk ook dat er nog het een en ander dient te gebeuren alvorens dit onderdeel in zijn uiteindelijke plooi zal vallen. Maar je kunt ook wel raden dat dit zo moet gedaan worden dat injdien je alles duidelijk wil zien je dichtbij het schilderij moet gaan om alles in detail te kunnen zien. Als laatste onderdeel van het schilderij waar nog niets aan gedaan is komen de schoenen aan de beurt en die gaan we morgen onder de loep nemen. Zeker aan de kleur gaan we de nodige aandacht besteden.
Na een korte onderbreking wegens te pijnlijke ledematen en vooral mijn vingers en ellebogen gaat het vandaag weer wat beter en proberen we de draad weer terug op te nemen waar we voor een paar dagen gestopt zijn.. Vandaag is er een klein object dat iets verder uitgewerkt is en ik ga dan ook proberen aan te tonen dat dit object belangrijk is. Ik zou haast durven zeggen dat alle onderdelen van een schilderij even belangrijk zijn. Zelf kan je denken dat het schilderijtje op dit schilderij minder belangrijk is dan bv het kleed. Ik zal dan ook een open deur intrappen als ik zeg dat het ook zo is. Want ik wil van het kleed tesamen met de stoel, de hoed en de schoenen het hoofdonderdeel van dit schilderij maken . Maar en dat wil ik aantonen het schilderijtje is van enorm belang als ik de daarnet genoemde objecten als hoofdonderwerp wil bestendigen. Waarom? Ik heb bij het begin van dit schilderij reeds ezegd dat je er goed aan doet als je een schilderij onderverdeeld in verschillende zones. Een voor- en achtergrond heb je steeds, maar als je de kans hebt er ook voor te zorgen, dat je een zogezegd middengedeelte aanbrengt. Dat middengedeelte kan er namelijk voor zorgen dat je schilderij nog meer zeggenskracht en diepte krijgt als je dit middenstuk uitvoert zoals het hoort. Je weet ondertussen al dat de voorgrond het meest gedetaïlleerd moet zijn en dat de achtergrond het minst gedetaïlleerd is. Hieruit kan je afleiden dat het tussengedeelte ergens tussen gedetaïlleerd en minst gedetaïlleerd dient te zitten. Dus is het van belang om de objecten in dat tussenstuk die interpretatie te laten weergeven die je wilt hebben. Daarom zeg ik ook dat het schilderijtje in dit schilderij zijn essentiële waarde heeft. Morgen gaan we aan de hand van een detaïlle opname deze indruk in deze fase reeds te laten zien.