Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Genieten en laten genieten van Kunst Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
15-09-2006
Aquarel: Gevel met strandstoel en doek: Fase 5/ deel 2
Vandaag ga ik proberen te laten zien hoe ik de gevel aan de rechterzijde aangepakt heb. Ik ga dit doen aan de hand van een foto waar ik de vier deelfases, waarmee ik gewerkt heb, aan elkaar geplakt heb. Het is namelijk zo dat ik in een viertal losse sessies ,de hele gevel bewerkt heb. Ik heb voor de duidelijkheid en om de foto niet al te groot te maken, enkel de rechtergedeeltes van de gevel genomen, waardoor je niet afgeleid wordt van de verschillende andere elementen op het schilderij. In de eerste foto zie je heel goed dat ik een bepaalde struktuur heb neergezet die nogal ingewikkeld van vorm is en die wel een warme uitstraling heeft. Op deze foto zie je eigenlijk de gevel zoals hij was op het ogenblik van vorige bespreking. Ik zeg dat hij nogal ingewikkeld van vorm is, maar dit komt ook doordat ik in de vorige fases, een donkere plek die ik geschilderd had, heb moeten wegwerken. Maar de kleur vind ik niet slecht omdat ze nogal wat warmte weergeeft een warmte die ik toch wilde meegeven in dit schilderij. Op het tweede gedeelte van de samenvoeging zie je dat ik ben beginnen te werken om de aanwezige vormen te vereenvoudigen. Hoe heb ik dat proberen te doen? Wel door een algemene wassing over het beschilderde oppervlak te zetten. Je kan goed zien dat deze wassing redelijk licht van kleur is en dat de onregelmatige vomen nog door de wassing uitschijnen. Dit is normaal omdat ik niet geheel dekkend wil werken. Ik wil door verschillende glacislagen, dit zijn dunne doorzichtige kleurlagen, een eenheid van kleur creëren, die toch nog de onregelmatige vomen laten zien, maar waardoor het werk een bepaalde eenheid krijgt. Op het derde gedeelte van de foto zie je dan duidelijk dat ik nog verder gegaan ben met glacislagen aan te brengen. Ook zie je dat de kleur van de gevel in het algemeen iets bleker van kleur is geworden. Ook kan je goed zien dat er enkele andere kleuren zijn bijgekomen, waardoor er een intersantere algemene kleurindruk ontstaat. Ik wil hiermee zeggen dat niet enkele kleuren gaan overheersen. Toch was het geheel me op dit moment te wit of beter gezegd te koud van kleur. Je kan geod zien op de laatste deelfoto dat ik opnieuw een warme glacislaag over het geheel heb heen gelegd waardoor het geheel weer die warme uitstraling krijgt die ik nog steeds nastreef. Het grote voordeel van deze glacislagen is, dat alles wat onder dergelijke laag zit ,blijft doorschemeren en alzo je voorgaande handelingen niet teniet doet maar voor bepaalde doelstellingen, eerder beter tot zijn recht laat komen. Tot slot wil ik zeggen dat het aanbrengen van glacislagen een veel gebruikt middel is om een bepaald gevoel op roepen bij de toeschouwers. Wanneer je dit zelf wil toepassen, dan moet je dit zeker niet uit proberen op een werkje dat je goed vindt. Je zou dit beter enkele malen oefenen op eerder gemaakte oefeningen. Want het eist toch een zekere vaardigheid om je verf aan te maken, en zeker om deze op te brengen. Tot slot wil ik zeggen dat ik morgen het schilderij ga laten zien in zijn huidige toestand waarbij ik nog enkele aanmerkingen zal plaatsen.
Aquarel: Gevel met doek en strandstoel: fase 5/deel1A
Vandaag ga ik proberen de draad terug op te nemen met de bespreking van dit schilderij. Het is natuurlijk niet zo dat ik tussen al de delen die ik hier beschrijf stop met schilderen. Neen ik doe verschillende dingen achter elkaar maar ik neem wel tussentijds foto's om iets meer uitleg te kunnen geven . Wanneer je enkel één foto neemt en je moet dan de hele werkwijze uitleggen dan wordt het niet interresant om te volgen en zelfs ondoenbaar denk ik. Het is ook niet mijn bedoeling om de één of andere manier van schilderen te promoten . Neen het is enkel de bedoeling om mijn manier van werken uit te leggen en te laten zien hoe ik van een bepaald onderwerp mijn visie probeer weer te geven, aan de hand van een schilderij over dat onderwerp. Ook is het nooit mijn bedoeling om iets klakkeloos over te nemen van een foto. Alhoewel ik dikwijls een foto gebruik om mij te helpen bij een schilderij te verwezenlijken. Vanaf vandaag zal ik weer proberen doormiddel van mijn dagelijkse stukjes een objectief relaas te geven over het ontstaan van deze aquarel. Zoals ik reeds zei in de vorige besprekingen wil ik vanaf morgen de rest van de rechtergevel bespreken en dan over stappen naar de eindfase.
Omdat we nu zo'n mooie nazomer hebben wil ik vandaag een foto die ik genomen heb enige tijd geleden tonen. Ik heb enkele wijndruifstokken staan en ze hebben op dit moment enorm veel mooie druiven op. Ik ben reeds een 14 tal dagen ruim aan het gebruiken maar nu zijn ze toch wel het lekkerst. Ze zijn zeer zoet en ook redelijk van formaat kortom alles wat Adam en Eva in het park van Eden hadden. Alleen zal het rond deze tijd geweest zijn dat Adam alles van Eva (en andersom) voor het eerst mocht aanschouwen denk ik. De druiven bladeren beginnen stilaan te verdorren en zij zullen op zoek moeten gegaan zijn voor iets nieuws te vinden om alles te bedekken .........maar wat dat geweest is weet ik niet. In elk geval de druiven smaken daarom niet minder lekker hoor.
Aquarel Gevel met strandstoel en doek: fase 5/deel 1
Ik kan je zeggen dat ik nu voor de derde keer dit onderdeel aan het schrijven ben. De twee voorgaande keren heb ik tweemaal op een foute toets gedrukt en alles was weg. Er hebben enkele krachttermen door de kamer gevlogen maar dat helpt natuurlijk ook niet. Vandaag wil ik, zoals de vorige keer afgesproken iets dieper ingaan op de rechterzijde van het schilderij. Alvorens aan te vangen met die bespreking wil ik toch nog eens in gedachte brengen dat de bedoeling steeds geweest is, om een zonnige aquarel te maken. En tevens aan te tonen voor mezelf dat ik ook met aquarel een zeer goede stof uitdrukking of algemeen gevoel kan weergeven. Het is natuurlijk zo dat mijn grootste liefde nog steeds uitgaat naar het werken met "Pastel" maar dat ik door mijn ziekte dit medium niet zo goed meer kan hanteren als ik zou willen. Terloops wil ik toch meegeven dat ik voor mijn ziekte ook nog niet zoveel met aquarel heb gewerkt. Je kan je dan misschien afvragen waarom ik iets minder met pastel werk heden ten dagen. Het is namelijk zo dat mijn handen niet altijd reageren zoals ik het zou willen. Door mijn ziekte zijn mijn vingers stijver geworden en om met pastelkrijtjes te werken zoals ik wil, moet de beweeglijkheid van je vingers zeer goed zijn. Maar ik kan je verzekeren dat ik niet bij de pakken blijf zitten en nu door met aquarel te werken maar op termijn zal ik zeker ook weer pastelleren zij het misschien minder gedetaïlleerd. Terug nu naar de kern van de zaak: je kan zien op de foto dat ik de donkere vlek die zich rechts op het schilderij bevond weg gewerkt heb. Ook ben ik door met de kleuren te gaan spelen het geheel lichter en zonniger gaan maken. Toch blijft het van belang om ook als je met lichtere kleuren gaat werken hierbij zeer goed op te letten, waar de verschillende lichte en donkere partijen zich bevinden. Want enkel door deze tegenstellingen goed weer te geven en misschien zelfs wat meer te benadrukken krijg je dat zonnig karakter. De uitdaging bestond niet alleen uit het feit om een zonnige aquarel te maken maar ook om een goede stofuitdrukking van de gevel weer te geven. Met andere woorden de gevel van een ruwe en oude struktuur voorzien. Ik kan je bekennen dat het geheel er nog niet uitziet zoals ik het graag zou hebben maar geen nood dat zal niet lang meer op zich laten wachten. Bij mijn volgende bespreking wil ik iets verder ingaan op het geheel van deze struktuur en de afwerking en uitwerking ervan. Aan de strandstoel is op dit moment niet verder gewerkt omdat ik die wil aanpakken als de gevel volledig klaar is.
Aquarel: Gevel met doek en strandstoel: fase 4/deel 5
Op de foto kan je goed zien hoe het schilderij er op dit moment uitziet. De linkerkant is redelijk ver af en domineerd op dit moment het schilderij. Dus moet er dringend werk gemaakt worden van het rechtergedeelte. Aan dat rechtergedeelte moet nog het een en ander gebeuren. Ik vind namelijk dat de donkere vlek aan de rechterkant niet goed overkomt qua vorm en kleur en de kleur van de muur moet nog meer aan kracht winnen. Dit wil eigenlijk zeggen dat dit stuk muur waar alleen maar de strandstoel tegen staat zeer goed van kleur en dat zowel het licht als de schaduw een vooraanstaande rol moet vervullen. En op dit moment is alles nog te egaal en speelt de kleur niet de rol die ik zou willen. Dus hier is nog heelwat werk voor de boeg. Ook moet ik nog heelwat werk verrichten aan de strandstoel om deze als blikvanger te laten fungeren tegen deze voor het overige en bewust sober gehouden muur. De volgende stap zal bestaan uit het optimaliseren van het over blijvende stuk gevel en strandstoel zodat alles zijn zonnig effect en ruwe structuur zal krijgen zoals ik het me voorstel. Volgende bespreking is over het rechtermuur gedeelte.
Aquarel: Gevel met doek en strandstoel: fase 4/ deel 4A
Vandaag ga ik zoals gisteren afgesproken iets meer vertellen over de nis boven de deur, en de deuromlijsting. Zoals je kan zien zijn de bloempotten van een licht - en schaduwkant voorzien waardoor zij iets meer vorm krijgen. Ik heb zoals gisteren reeds beschreven rekening gehouden met een lichtinval van links boven. Hierdoor krijg je natuurlijk de meeste schaduw aan de rechterkant op de potten. Ook weet je dat de potten in een nis staan en dat zij daardoor iets minder licht vangen dan iets wat voor de gevel zou staan zoals bijvoorbeeld de ligstoel. Je kan dit zien aan de deur die ook minder belicht is dan de doek. Dit lijken en zijn heel normale dingen maar het is wel zo, dat je moet rekening houden met dit soort dingen ,wil je een realistisch schilderij maken . Het zijn deze kleine wetmatigheden die je tekening of schilderij iets boven de middelmaat zullen uittillen. Ook in de deuromlijsting heb ik in het grote witte vlak op de tekening enkele wijzigingen aangebracht. In de eerste plaats vond ik het wit van het papier veel te fel overkomen in het geheel van het schilderij. Daarom ben ik het een en ander gaan fantaseren en uitvergroten ten opzichte van de foto waar ik naar werk. Ik heb namelijk wat kleur aangebracht, weer volgens het systeem van donker geeft diepte en licht maakt een verhoging. Ik heb dan ook enkele donkere punten gezet in dit witte vlak die ik wat uitgewassen heb, waardoor het net lijkt of er stukjes bepleistering weg zijn. Ook hier heb ik er weer voor gezorgd dat ik niet alles dicht schilderde, dit om het sprankelende van het witte papier niet helemaal teniet te doen. Als je goed kijkt zul je ook zien dat er op de rechtse kant van de omlijsting een lichte okerkleur gezet is, dit met de bedoeling om het rechtergedeelte van de gevel daarbij te laten aansluiten. Tot slot zie je ook dat ik begonnen ben met de draad te schilderen waarop de doek hangt die de deur afschermt voor hevig zonlicht. Door deze draad weer te geven zie je onmiddelijk dat de doek niet in een vlak voor de deur hangt maar dat hij van uit de deuropening naar voor komt gelijk met de gevel. Deze gewaarwording wordt weer voor een groot deel door onze hersenen gerealiseerd, omdat zij ons zeggen dat een doek die over een draad hangt die voor de gevel gespannen is gelijk komt met die gevel. Natuurlijk help ik een handje door op de juiste plaats de juiste kleur van licht en schaduw aan te brengen. Voor morgen ga ik aan de hand van een volledig zicht op de aquarel in zijn huidige afwerkingsfase, fase 4 afsluiten en ga ik aan de strandstoel en het rechter gedeelte van de gevel beginnen.
Aquarel: Gevel met strandstoel en doek: fase4/deel4
Vandaag wil ik een ietsje verder gaan met de uitleg over de gevel zelf en de deur met de nis vol bloempotten. Je kan nu duidelijk zien dat de linkerkant (blauw en rood) van de gevel voor 90% klaar is. Je ziet dat er nog redelijk wat gewijzigd is ten opzichte van de vorige uitleg. In het blauwe gedeelte heb ik wat horizontale groeven aangebracht dit om de rechtlijnigheid van deze blauwe strook enigzins te doorbreken. Door deze groeven aan te brengen op de manier die ik reeds in de voorgaande delen besproken heb, namelijk, door een lichtere kleur dan de grondkleur aan te brengen op de plaats waar ik de groef wil hebben. Vervolgens deze lichte kleur aflijnen door een donkere kleur. In dit geval plaats ik de donkere kleur aan de bovenkant omdat het licht van links boven komt. Dit kan je ook goed zien aan de doek die voor de deur hangt want de schaduwpartijen die ontstaan door de plooien in de doek moeten aan de rechterkant van de doek vallen met deze lichtinval. Door die donkere kleur aan de boven kant krijgen de groeven onmiddelijk diepte. Om het geheel geloofwaardig te laten overkomen varieer ik met de dikte van de lijnen die de groeven moeten voorstellen. Die lijndikte verschilt zowel in de donkere kleur als in de lichte. Ook hier kan je weer dezelfde oefening doen door nu voor jezelf eens te bepalen waar de dikste en de diepste groef en waar de minst diepe groef zit. Deze techniek pas ik op verschillende plaatsen in dit gedeelte van de gevel toe. Ook maak ik een scheiding tussen het blauwe en rode gedeelte van de muur. Dit doe ik door middel van een donkerblauw & bruinachtige lijn waardoor deze twee kleuren gescheiden zijn maar toch enigzins in elkaar overvloeien. Je kan tot slot voor dit gedeelte van de gevel ook heel duidelijk zien dat het rood niet het rood uit de tube is. Het is een mengsel van verschillende kleuren waaronder rood en blauwen oker en paars en daardoor een ietwat vuil rode kleur is. Dit heeft in dit geval het voordeel dat daardoor de gevel nog iets autherntieker overkomt en dat is wat ik zo graag wil. Het is natuurlijk wel zo dat je toch een klein beetje ervaring moet hebben wil je deze menging tot een goed einde brengen. Ook zie je goed dat de rode kleur niet egaal is aangebracht maar dat er weer verschilllende tinten rood zijn gebruikt waardoor je weer die onregelmatige structuur verkrijgt. Om de tekst van vandaag niet te lang te maken ga ik morgen aan de hand van dezelfde foto iets meer vertellen over de bloempotten en de deuromlijsting want ook hier zijn er nog verschillende zaken gewijzigd.
Aquarel: Gevel met doek en strandstoel: fase4/deel3
Zoals ik in mijn vorige bespreking reeds zei heb ik nu een uitvergroting gemaakt van het blauwe gedeelte van de gevel. Ik doe dit om proberen weer te geven hoe dit blauwe gedeelte van deze gevel er op dit moment uitziet. Je kan duidelijk zien dat er zeer veel kleuren gebruikt zijn, met als doel om een bepaalde sfeer op te roepen. Ook kan je goed zien dat de structuur van de gevel niet glad is maar onregelmatig. Dit komt enerzijds door het gebruik van de juiste kleuren en anderzijds door het gebruik van het granulation medium en texture medium voor aquarelverf die beiden zorgen voor een bepaald effect. Het is zeer belangrijk om de juiste kleuren te gebruiken als je een onregelmatige structuur wil weergeven, omdat je door de kleur de driedimensionaliteit van een voorwerp perfect kunt nabootsen. Ik bedoel hiermee dat wanneer je deze gevel onregelmatig wil maken, je op de juiste plaatsen voor licht en schaduw moet zorgen. En iedereen weet dat schaduw donkerder is dan het gedeelte waar het licht valt. Door dit toe te passen gaat dat lichte stuk nog lichter worden dan het al is. Door het donkergedeelte juist te schilderen gaan onze hersenen in dit geval het volgende denken, daar waar de donkere kleur zit is er een diepte. Dus daar waar de lichte kleur zit daar is en verhoging want die vangt meer licht. Door het samenspel van dat wat onze hersenen denken en dat wat onze ogen zien op het schilderij, gaan onze hersenen zoeken naar een symbool voor die gewaarwaarwording en dat is in dit geval; een onregelmatige muur. Ik weet dat dit misschien ingewikkeld lijkt maar als je dit laatste stukje nog eens leest, dan zul je zien dat dit eigenlijk een proces is waar we zelf als toeschouwer niets aan moeten doen. Onze hersenen en zintuigen doen dat automatisch voor ons. Het is natuurlijk aan de kunstenaar om door zijn kennis van de werking van ons waarnemingsstelsel en zijn kennis van de kleurenleer, zijn waarneming en perspectiefperspectiefkennis enz, het waarnemingsstelsel van de toeschouwer zo om de tuin te leiden, dat die toeschouwer ziet wat de kunstenaar wil uitbeelden of weergeven. En in dit specifiek geval is dat een gevel die onregelmatig is van structuur. Waarbij de uitstraling van die gevel, ondanks heel wat koude kleuren toch warm en zonnig zal overkomen. Morgen ga ik verder met het beschrijven van de bloempotten en de gevel rechtsop het schilderij
Aquarel: Gevel met strandstoel en doek:fase 4/deel2
Op de bijgeplaatste foto kan je zien dat ik begonnen ben met de achtergrond aan te passen. Ik ben weer links begonnen met de aanpassingen omdat ik rechtshandig ben en daardoor nooit met mijn schildershand in een pas geschilderd stuk wil komen. Er zijn natuurlijk toch momenten dat je moet opletten dat je niet in een pas geschildert stuk komt met je hand maar dat is met alles zo zelfs in de liefde zijn er momenten dat je moet opletten! Ik heb geprobeert om de blauwe kleur iets meer op te lichten maar ik tegelijkertijd heb ook een aantal plaatsen voorzien van een donkerdere kleur dit om weer meer diepte te sugereren. Ook is het van belang je steeds voor ogen te houden wat je met je schilderij wil bereiken. In mijn geval is dat een zonnige gevel dus ik mag donkere kleuren gebruiken maar niet overdreven veel en meestal op de plaatsen waar ik schaduw wil hebben. Ook kan je nu reeds duidelijk zien dat ik een korrelige structuur voor deze gevel wil bewerkstelligen. Dit is een doelstelling op zich maar dit vind ik voor dit schilderij erg belangrijk. En je mag van mij aannemen dat dit niet het gemakkelijkste gegeven is om met aquarel uit te voeren. Maar ja zulke uitdagingen houden het werken met aquarel spannend en fris. Hoe ik het verder ga uitwerken wil ik morgen aan de hand van een detail en uitvergroting verder duidelijk maken.
Vandaag wil ik nog even een klein idee geven hoe ver ik met mijn aquarel sta en van welk idee het ontstaan is. Links op de foto zie je het model waar ik van vertrokken ben. Het was een foto van een oude kalender die me zodanig aansprak omwille van de tegenstelling van de oude verweerde gevel met het afdekken van de deuropening door middel van een doek tegen de warmte en de redelijk nieuwe ligzetel dat ik besloot er een schilderij van te maken. En gezien ik terug de draad met aquarel wilde opnemen en mijn minder beweeglijke vingers er mij ook voor een gedeelte toe dwingen ben ik dus met deze aquarel begonnen. Zoals je op de foto kan zien heb ik een heel stuk weggelaten ten opzichte van de begin foto, maar dat is beter voor de compositie van het schilderij. Je kan nu ook goed zien dat er op dit ogenblik meer als genog gewerkt is aan het middengedeelte van het schilderij en dat ik nu best wat kan verder werken aan de gevel met de strandstoel zelf. Dit is dan ook wat ik in deze vierde fase ga doen. Dit wil niet zeggen dat ik later als de gevel verder afgewerkt is nog het een en ander aan dat middengedeelte ga wijzigen of verbeteren. Dus vanaf morgen ga ik proberen de achtergrond iets meer uit te werken maar ook weer niet te veel, want anders gaat hij teveel de aandacht trekken. Ik kan wel met een goed gevoel terug kijken op de voorbije week gezien ik weer heelwat tijd heb kunnen spenderen aan het schilderen. En wat mij nog het meest pleziert is dat ik veel goede en fijne reacties krijg van de bezoekers. Er zijn zelfs bezoekers die alles copiëren om zelf aan de hand van mijn notities verder te werken thuis. Wel ik kan zeggen mijn opzet was om met deze blog mensen anders naar "kunst" te laten kijken en indien het mogelijk was iets van mijn ideën, over hoe ik kunst beleef ,en hoe ik probeer iets kunstigs te maken over te brengen. En voor zover ik het kan beoordelen is deze doelstelling aan het slagen en dat voelt enorm fijn aan. Vanaf morgen beginnen we met de gevel zijn definitieve vorm en kleur te geven.
Vandaag wil ik aan de hand van een samenvoeging van verschillende foto's van in het begin tot hoever ik nu sta een klein overzicht geven. Ik ga de doek die voor het schilderij hangt nemen om vandaag mee te bespreken. Onstaan van doek van vlak voorwerp naar een geplooide drappage Op de foto kan je zien dat er op de eerste foto alleen maar een eerste aanzet gegeven is van een aantal kleuren en de vorm. Het geheel doet nog vrij koud aan en is zeer waterig opgebracht. Je kunt wel goed zien dat de tekening vrij gedetaïlleerd is gemaakt. Op de tweede foto zie je dat ik de kleuren van de doek heb bijgewerkt en dat er ook reeds een eerste aanzet van schaduwpartijen gemaakt is de doek. Deze donkere kleur is geen zwart er is zelfs geen zwart in gebruikt maar een samenvoeging van verschillende kleuren rood en sienna gebrand (bruine kleur). Wanneer ik zwart zou gebruikt hebben dan zou deze kleur veel te koud en kil zijn geweest en dat mag natuurlijk niet gezien ik een warme gloed wil oproepen. Bekijk terloops ook eens de nis boven de deur en de deur en de deur opening zelf. Dan kan je heel goed zien hoe hier alles mee wijzigt in functie van de doek. Dit geeft de driedimensionaliteit weer maar geeft ook een enorme winst aan plasticiteit voor dit onderdeel. Op de derde foto kan je dan weer heel goed zien dat er nu duidelijk gewerkt wordt om de doek zijn kleur te geven en om de verschillende omliggende delen mee op te nemen in het geheel. Kijk eens naar de schaduw die de doek werpt op de deurdorpel en hoe die van niets naar een kleurrijke lichtplek is geëvolueerd. - Op de laatste foto zie je dan hoe de doek er op dit moment uitziet. Je kan nu duidelijk de plooien onderscheiden en de verschillende schaduwpartijen versterken dit nog. Toch zal er nog moeten aangewerkt worden alvorens het geheel is zoals ik zou willen. Maar het is nu van belang om toch eens de verschillende stadia die reeds doorlopen zijn te overschouwen. Morgen wil ik weer starten met een totaal beeld van de huidige toestand van het schilderij en een nieuwe fase aanvangen.
Vandaag nog iets over de deur zelf. Als je op de foto kijkt dan zul je zien dat ik de deur iets meer kleur gegeven heb. Maar ook heb ik de omlijsting van de deur nog meer kleur gegeven. Om de omlijsting iets beter tot haar recht te laten komen heb ik aan de linkerzijde van de deur een dun wit lijntje getrokken. Eigenlijk is dit het stukje muur waar het deurkozijn achter zit. Door dit stukje iets op te lichten krijg je weer een beter inzicht , of inkijk, in de toch wel donkere deuropening en wordt het geheel als je het in detail bekijkt weer wat geloofwaardiger. Ik weet wel dat sommige zullen zeggen dat je met aquarel meer waterachtiger dient te werken. Maar mijn stijl is dat ik steeds weer, iets wil weergeven, zo realistisch mogelijk. Om nu ook nog even terug te komen op de deur, dan zul je zien dat deze ook verschillende tinten heeft. Ook hier heb ik weer gezorgt voor een correcte invulling van dit voorwerp. Als je goed kijkt zul je zien dat zelfs de glaslat die het glas (donkere vlek aan de linkerzijde) vasthoudt met een dun lichter lijntje is weergegeven. Ook heb ik geprobeerd de driedimensionaliteit van de deur te laten uitkomen door de verschillende tinten bruin op de juiste plaats te zetten. Zodoende kan je duidelijk zien ,daar waar de kleur iets donkerder is, zich daar ofwel een schaduwpartij bevindt ofwel dat het hout daar iets dieper geplaatst is, waardoor het minder licht vangt. en, zodoende donkerder van kleur is. Let in dit geval ook op de duidelijke schaduw partij aan de onderkant van de deur. Je kan goed zien dat de dorpel niet een witte vlek is maar dat ik zorgde voor een opstand die donkerder is, en dat de schaduw die de doek werpt op deze dorpel goed aan gegeven is. Tot slot van deze sessie wil ik nog aangeven dat indien je realistisch wil schilderen je steeds dient af te wegen wat wil ik schilderen, waar bevindt het zich (in een lichte partij of donkere) welke structuur heeft dat voorwerp (glad ,ruw, stof, steen edm.) is het kortbij of ver weg, wil ik het detaïleren en in het oog plaatsenof laat ik het maar even zien en is het een onderdeel van de achtergrond. Als je, in je schilderproces, op die manier te werk gaat dan kan ik je vertellen, dat je naarmate je met het schildersproces vordert je steeds betere werken zult afleveren. Want bedenk schilderen en tekenen is voor 10 tot 20 % talent, 70% kijken hoe het voorwerp dat je wil afbeelden er uit ziet, 10% notitie van perspectief en kleurenleer. En geloof me of geloof me niet ,als je het voorgaande onthoud dan zul je zien dan iedereen die tegenwoordig eigenlijk wil tekenen of schilderen, na verloop van tijd en de nodige volharding of studie een schilderij voor 80 a 90 % kan uitvoeren. De overige 10 of 20 % is talent, daar kun je niets aan doen daar ben je mee geboren of niet. Maar dat talent is dun gezaait en dat maakt van je een gewone zondagsschilder zijt (waar niets verkeerd mee is) of een kunstenaar met allure. Want vroeger was schilderen een "Metier of Beroep" zoals slager of leerlooier een beroep was. Morgen wil ik verder gaan met de doek voor de deur. Ondermeer zal ik dan wat uitleg geven hoe dat ik de doek omvorm van eenvoudig vlak stuk stof in een gedrappeerde doek.
Vandaag wil ik iets meer uitleg geven over de positieve en negatieve vorm bij het tekenen. Het lijkt ingewikkeld als je de twee begrippen hoort maar het is eigenlijk vrij eenvoudig als je de begrippen positief en negatief terugbrengt naar hun oorspronkelijke betekenis. Wat bedoel ik hiermee: wel een positieve gedachte zou je kunnen omschrijven als iets dat energie in zich heeft iets dat bestaat uit een bepaalde materie en waar je een bepaald gevoel of voorwerp kunt bij indenken. Een negatieve gedachte is natuurlijk meestal het tegenovergestelde zoals iets dat je geen of verkeerde energie geeft , een gedachte die niet werkelijk is maar die je kan voelen alsof het werkelijkheid is. Iets waaraan je op een bepaald ogenblik een vorm kunt geven maar die vorm geen voorwerp maar wel geometrisch bv. een cirkel, een ovaal ,een rechthoek ,een driehoek en noem maar op met andere woorden die vorm is niet ruimtelijk maar vlak. Wel bij het tekenen is het net hetzelfde en misschien nog eenvoudiger. - de positieve vorm is datgene wat je ziet en waar je hersenen zich een beeld of beter gezegd een symbool voor gevormt hebben in al je levensjaren. - de negatieve vorm is de ruimte omheen dat voorwerp of rond dat symbool. Het is daarom dat kleine kinderen meestal zaken of voorwerpen tekenen die dichter bij de werkelijkheid aanleunen dan volwassenen. Dit komt in grote mate omdat de kinderen tekenen wat ze zien. Willeswaar niet altijd op de juiste plaats in de ruimte van hun blad of die ze tot hun beschikking hebben, maar wel de juiste vormen zoals een cirkel, rechthoek of driehoek enz. Terwijl de volwassenen iets gaan tekenen waarvan ze denken dat het is (een symbool) en niet dat wat er staat en wat ze op dat moment zien . Neen ze tekenen dat, wat ze denken dat ze zien. Het is daarom ook dat ik steeds voorhou aan mensen die willen tekenen kijk heel goed en teken enkel dat wat je ziet. Als we nu de foto nemen en daar deze theorie op toepassen dan wordt het geheel nog eenvoudiger : - de positieve vormen zijn in dit geval de bloempotten dus de dingen die er staan en die we willen tekenen of schilderen - de negatieve vormen zijn in dit geval de ruimten tussen de bloempotten en de omlijning van de nis dus de geometrische en andere niet te definieren vormen.. Waarom werkt een tekenaar en of schilder meestal met de negatieve vorm en niet met de positieve vorm? Ook dat is weer verklaarbaar door middel van onze hersenen. We hebben een linker en rechterhelft in de een slaan we symbolen voor iets op, in de ander doen we waarnemingen zoals ze zich op dat ogenblik aandienen. Vermits een schilder die realistisch werkt de realiteit wil tekenen wil hij /zij de werkelijkheid weergeven en moet hij tekenen wat hij ziet. Als hij/zij naar iets kijkt wat hij kent zoals een bloempot in dit geval, dan zet hij/zij de hersenhelft met de symbolen buitenspel door de hersenhelft in te schakelen die hem de werkelijkheid doet zien in dit geval de donkere vormen Wanneer je dan doet zoals ik gedaan heb die negatieve vorm inkleurt dan komt de positieve vorm er vanzelf uit zoals dat object is, op de plaats hoe je hem wil tekenen of schilderen. Ik weet dat de uitleg hier een beetje moeilijk lijkt maar als je de foto bekijkt dan zie je onmiddelijk wat ik bedoel namelijk door de donkere vlakken in te kleuren krijg je de witte vormen van de bloempotten. Om deze bloempotten nu nog de juiste plasticiteit te geven moet je deze gaan voorzien van hun kleur en natuurlijk ook op de juiste plaats de lichtpunten en schaduw weergeven. Indien er iemand een vraag heeft over dit gegeven dan wil ik deze graag beantwoorden. Morgen iets meer over de deur zelf.
In tegenstelling tot wat sommige bezoekers zouden kunnen denken dat alles maar langzaam vooruit gaat wil ik hier nogmaals benadrukken dat het in mijn geval niet om de kwantiteit gaat , maar eerder om de kwaliteit. en het educatieve karakter van mijn blog. En die kwaliteit is dan nog subjectief omdat ik soms stukjes uit een geschildert deel uitvergroot om het een en ander proberen duidelijker te maken aan de hand van een detail. Dit gezegd zijnde wil ik vandaag weer even het middenste stuk van het schilderij tonen. Zoals je kan zien zijn er twee dingen duidelijk aangepakt in dit gedeelte namelijk boven in de nis waar de bloempotten staan is er gewerkt en ook is er verder gewerkt aan de deur zelf. Het geen ik vandaag wil bespreken is, de nis met bloemen. Omdat door het kleurgebruik duidelijk meer diepte gekomen is in dit onderdeel. Dit komt natuurlijk door de donkere kleur die ik gebruik heb waardoor je de indruk krijgt dat er nog iets achter die bloempotten is, maar dat je dat niet goed kan zien. Je kan ook duidelijk zien dat de kleur niet overal even donker is. Het is dan ook belangrijk dat je goed naar je te schilderen onderwerp kijkt. Zodat je niet een zwarte vlek maakt, maar dat je deze donkere kleur opbouwt uit verschillende tinten. Hierdoor is de bovenkant van de nis (die nog wat licht vangt) minder donker (er zit zelfs een zweem van violet in deze kleur) dan de werkelijke achterkant van de nis (die zeer donker is). De zijkant is om dezelfde reden ook niet heel donker gemaakt.. Door dit toe te passen krijg je weer dat driedimensionele effect. En dit effect is zeer belangrijk om je er toe aan te zetten te denken, daar is een "gat of opening" aanwezig met andere woorden daar is nog een diepte achter de bloemen en bloempotten. Maar er is ook nog een andere reden waarom ik eerst de donkere kleur heb aangebracht. Het is namelijk zo dat ik reeds verschillende keren over positieve -en negatieve vormen in het tekenen gesproken heb . Ook heb ik reeds verschillende keren gezegd dat deze vormen zeer belangrijk kunnen zijn voor de opbouw en het resultaat van je tekening of schilderij. Morgen wil ik iets uitvoeriger ingaan op de problematiek van positieve en negatieve vormen. En dit wil ik doen door middel van een detail van deze nis. Daarna wil ik de deur nog eventjes onder de loep nemen.
Voila vanaf vandaag begin ik met een nieuw fase in dit schilderij. Waarom juist vandaag zal men zich misschien afvragen wel daar is en heel eenvoudige uitleg voor. Door mijn ziekte en het mooie weer heb ik een tijdje stil gelegen met schilderen. Ik heb wel veel gelezen over kunst in het algemeen en aquarel en pastel in het bijzonder en tevens zo goed en zo kwaad als het ging met mijn blog bezig geweest maar meer zat er op dat ogenblik niet in. Nu ben ik sinds kort opnieuw aan het schilderen gegaan en ik wil dan ook dit schilderij verder afwerken. Daarom ben ik voor mezelf met een nieuwe fase begonnen en ook het schilderij is zo ver gevorderd dat er een nieuwe fase kan beginnen. Als je op de foto kijkt dan zul je zien dat er twee zaken gewijzigd zijn namelijk het blauw aan de linkerkant en het middengedeelte van het schilderij. Over het middengedeelte ga ik het morgen uitvoerig hebben vandaag wil ik enkel woorden zeggen over de voor mij probleemkant van het schilderij daar waar ik een uitgesproken blauwe kleur te verwerken kreeg. Ik heb een van de hulpmiddellen voor aquarel gebruikt namelijk het Granulation medium (van de fabrikant Winsor en Newton). Met dit medium kun je een gemarmerd of korrelig effect verkrijgen en dit doe ik meestal voor kleuren die egaal dekken. Gezien de blauwe kleur mij te egaal en te fel dekkend was kon ik verschillende dingen doen. In eerste instantie deze kleur gaan uitwassen en daarvoor het hele schilderij nat maken en gaan uitwassen, maar dan wijzigde ook de andere kleuren en dat wilde ik niet. Ik kon ook plaatselijk de blauwe kleur gaan uitwassen maar dan had ik de kans om het papier te beschadigen en dat wilde ik uiteraard ook niet. Daarenboven wilde ik toch nog altijd een gedeelte van de ondergrond (fel blauwe kleur )laten doorschijnen in het afgewerkte schilderij. Dus koos ik er voor om het granulation medium om te gebruiken. Het grote voordeel wat ik hiermee bereikte is dat ik tevens een korrelig uitzicht kreeg waardoor de muur er nog onregelmatiger gaat uitzien. Ook werd het geheel aan die linkse kant verder opgelicht op de plaatsen die ik zelf bepaalde en wilde. Het is nog maar een eerste beurt die ik toegepast heb aan dit stuk maar ik wilde u het eerste resultaat dat ik hiermee bereikte zeker niet onthouden. Wanneer we verder in de afwerking treden zal ik dit blauwe gedeelte verder aanpassen en zal ik zeker terugkomen op dit onderwerp. Ook wil een van de volgende dagen (weken) iets kwijt over diverse hulpmiddelen die er zijn voor aquarel erf maar ook waarom ik Winsor en Newton aquarelverf verkies. Dus morgen gaan we iets dieper in op het middengedeelte van het schi!lderij.
Aan de hand van een uitsnede uit het schilderij wil ik hier nogmaals aantonen dat een aquarel maken een proces is van creativiteit. En bij dit creatief proces kan je niet alles in de hand houden. Maar en dat is juist het spannende aan aquarel, de toevalllig ontstane delen, kunnen dikwijls zorgen voor dat extra's in een schilderij. Je dient behoedzaam te zijn indien je iets zeer nauwkeurig wilt weergeven, maar je moet ook het water zijn gang laten gaan. Je moet secuur te werk gaan in bepaalde onderdelen, maar op andere plaatsen dien je losjes te werken. Deze onderdelen moet je proberen te beheersen en dat lukt niet altijd even goed. Wanneer er al eens iets niet is zoals je gedacht hebt,dan dien je al de truken van de foor boven te halen. Dit kan zijn door te proberen met de uitwastechniek deze zaak op te lossen. Indien het uitwassen niet lukt ,dan kan je proberen, om van deze meestal te donkere partij ,iets te maken dat extra gaat meespelen om licht en schaduw meer effect te geven. Aquarelleren is dan ook het steeds tegen mekaar afwegen van de geschilderde en onbeschilderde delen, of de pas geschilderde en reeds eerder geschilderde stukken van het schilderij. Maar en dat is een een zeer belangrijke raad die ik steeds voor ogen hou, het proberen in de hand houden van vloeingen en kleur mag zeker niet de expressie en losse toets in gedrang brengen of tenietdoen. Want aquarelleren is eigenlijk spelen met water en kleur in de meest eenvoudige zin van het woord "spelen". Door te spelen met het water en door het water proberen in de hand te houden op de plaatsen waar het nodig is en op andere plaatsen zijn vrije loop te laten gaan, kun je dikwijls met de meest ondenkbare zaken geconfronteerd worden . En die toevalligheden bepalen je schilderij, of moet je de kans geven om je schilderij die meerwaarde te geven die je enkel met aquarel kan bereiken. Want dit is het mooie van aquarel.
Vandaag zul je op de foto zien dat er aan twee objecten is verder gewerkt. Om het geheel te laten zien geef ik een beeld van het gehele schilderij. Je kan goed zien dat er aan de strandstoel enkele zaken zijn toegevoegd. Ik ben namelijk de zitdoek iets verder gaan uitwerken dit door er een derde kleur aan toe te voegen. Hierdoor krijg je die typische kleuren die deze stoelen zo kenmerkt. Het zijn natuurlijk nog altijd maar de eerste kleuropzetten maar toch zie je dat het geheel een beter uitzicht heeft. Ook heb ik een eerste aanzet gedaan in de schaduwpartijen van het houtenframe. Ook in de deur opening ben ik iets verder gaan werken namelijk door de deur zelf van een eerste kleurlaag te voorzien. Ik heb nog een kleinstukje deur onbewerkt gelaten om je te laten zien hoe het geheel er uit zag zonder deze eerste kleurlaag. Als je nu naar deze deur opening kijkt dan zie je toch weer dat ietsje meer verschijnen, namelijk de diepte- en ruimtelijke werking komen beter tot hun recht. In mijn volgende bespreking ga ik een meer gedetaïlleerd beeld geven van deze twee focus punten en ook verder werken aan de gevel zelf.
Vandaag wil ik iets meer vertellen over het midden gedeelte van het schilderij. Op de foto kan je zien dat ik alleen de deuropening genomen heb om wat details beter te kunnen belichten. Je ziet nu goed dat er nog alleen maar kleur op de doek gezet is en een beetje kleur aan de binnen kant van de deuropening. De doek die voor de deur hangt heeft nu een donkerder kleur bijgekregen dit om wat meer schaduw te sugereren op de plaatsen waar er plooien zijn. Natuurlijk zal deze kleur nog bijgewerkt en sprankelender worden . Ook de binnenkant van de deuropening is donkerder aangezet (reeds aangehaald in de vorige bespreking) maar hier zie je nu duidelijk dat de donkere kleur aangeeft dat de doek en de deur in de nis van de deuropening liggen. In een van de volgende besprekingen zal ik je laten zien hoe je ervoor kan zorgen dat de doek voor een gedeelte in de deuropening en met een ander gedeelte gelijk komt met de gevel. Ook kan je duidelijk zien, dat de potloodtekening van de deur redelijk goed uitgetekend is en dat ik die enkel moet invullen met kleur, om een nog beter detail te krijgen van dit centrale gedeelte van deze aquarelle. Aan de onderkant van de deur heb ik de schaduw partij die de doek en de deur werpen op de grond, nu reeds wat donkerder aangezet dan de rest van de deuromlijsting, dit om ook hier weer een duidelijk beeld van deze inham weer te geven. Tot slot zie je ook dat er in de nis boven de deur ,waar een aantal bloemen staan ,een pot is ingekleurt en dat de andere objecten in deze nis een duidelijke vorm hebben gekregen door een goede potlood tekening. Een volgende bespreking zal de deur en de strandstoel als onderwerp hebben.
Vandaag heb ik enkele objecten iets meer uitgewerkt. Zo is er een begin gemaakt met de ligstoel. Ik heb de lijnen die in de doek ziten voorzien van een eerste kleur zodat er een duidelijk patrooon te zien valt. Ook de doek in de deuropening heeft zijn verdere aanzet gekregen door iets meer kleur aan te brengen. De geraniums die boven de deur staan hebben ook een pot gekregen en dienen in een van de volgende sessies verder uitgewerkt te worden; Iets waar ik minder tevreden over ben is de overheersende blauwe kleur (links)die niet het beeld geeft dat ik zou willen; Ook hier dien ik mij iets te laten invallen. voor het schilderij te verbeteren. Vandaag loopt alles niet zoals ik wil en ga een beetje rust nemen alvorens verder te werken en het schilderij misschien helemaal te verknoeien.
In deze fase ga ik de kleuren allemaal wat ophalen. Dat wil zeggen dat alles een tweede wassing krijgt maar deze wassingen bevatten iets meer pigment en minder zuiver water. Hierdoor worden de kleuren iets feller en dat wil ik hier wel hebben. Door de kleuren intenser te maken gaat het geheel een zonniger karakter krijgen. Ook ga ik in deze fase zorgen voor een redelijk groot contrast tussen licht en schaduw waardoor je ook meer en meer de indruk zult krijgen van een zonnige tekening of schilderij. Ook zal er verder gewerkt worden aan de twee blikvangers op het schilderij namelijk de doek en de strandstoel. Je kan duidelijk zien dat ik reeds een eerste aanzet van diepte gecreeërd heb door de binnenkant van de deur omlijsting iets donkerder te maken waardoor je al duidelijk kunt zien dat de doek in de deur opening hangt en niet buiten tegen de muur . Je zult denken dit zijn maar details en dat is ook zo maar het zijn net die details die voor mij zo belangrijk zijn. Ik wil namelijk iets weergeven zoals ik denk dat het moet zijn en dat is met de doek binnen de deuropening en niet buiten tegen de gevel. Waarom dit zo belangrijk voor mij is zal ik ten gepaste tijden verklaren. Ook heb ik de plekken rechts op de schilderij verdonkert dit om te zien of dit experiment dat zal geven van wat ik er van verwacht. Op dit moment ben ik daar niet voor honderd procent tevreden over dus daar zal ik mij iets nieuws moeten laten invallen.