Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expositie 25 jaar Kunstrkring Alkanna: "Het is niet Niks"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik iets schrijven over het 25 jarig bestaan van onze Kunstkring Alkanna en de Expositie die we houden omtrent deze voor ons, leden van de Kunstkring, heuglijke gebeurtenis.
    Vandaag zijn we gestart met de eerste fase omtrent de viering van het 25 jarig bestaan. We hebben vandaag een aantal van onze werken opgehangen in de gangen van het Gemeentehuis van Bilzen. Deze tentoonstelling die loopt onder het motto "Kunst in de Gang" begint op 1 maart en eindigd op 31 maart en is dagelijks (behalve tijdens de weekends) te bezichtigen in de gangen van het gemeentehuis. Deze eerste stap wordt gewoonlijk gevolgt door een tweede en dat is  een uitgebreide reportage in het maandblad "Dertien" van de gemeente  . Deze reportage geeft een reële kijk op de werking van onze Kunstkring. We zijn bijzonder fier dat dit item tot stand is gekomen dankzij de bereidwillige medewerking van het gemeentebestuur. Zodra het maandblad verschijnt, en dat is binnen een tweetal dagen, zal ik enkele sfeerbeelden geven over deze reportage.
    Als sluitstuk van de viering hebben we een overzichtstentoonstelling   vanaf 23 maart tot 1 april 2007 in de Onze lLieve Vrouwekerk van Schoonbeek Bilzen.
    Deze tentoonstelling is te bezoeken de weekends van 24/25 maart vanaf 2 uur tot 20 uur. en het weekend van 31 maart en 1 april tijdens dezelfde tijden. 
    Ter gelegenheid van deze tentoonstelling en ons jubileum, heb ik een boek gemaakt waarin een overzicht gegeven wordt van de verschillende fases die onze kunstkring gekent heeft. Het boekje dat op A4 formaat verschijnt bevat een 50 tal bladzijden en is voorzien van een honderdtal kleuren- en zwartwit foto's. Ook is er een uitgebreid hoofdstuk gewijd aan onze leden, met hun  volledige CV, en geïlustreerd met een aantal kleurenfoto's. We hopen dat dit boekje een succes wordt bij de bezoekers van onze tentoonstelling waardoor we er een aantal kunnen verkopen om al zo een beetje van het geïnvesteerde geld terug te winnen.
    Tot slot wil ik iedereen die het de moeite zou vinden om een mooie tetoonstelling te bezichtigen; uitnodigen om onze Expositie "Het is niet Niks" te komen bezichtigen.
         

    27-02-2007 om 16:35 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Zelfportret met Pieter: Fase 4: deel/5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alvorens aan de achtergrond te beginnen heb ik nog een laatste keer aan de handen gewerkt. Achteraf zal ik in de afwerkingsfase de handen natuurlijk nog wat bijwerken zoals bv de zijkant van mijn linkerhand.. Op dit moment heb ik mijn linkerhand bijgewerkt en heb ik de twee handen  apart bijgewerkt. Zoals je op de foto kan zien is er het een en ander aangepast aan dit hand. In de eerste plaats heb ik alles wat opgehaald wat de kleur betreft: hierdoor wordt het schilderij aan de onderkant ook wat interessanter van kleur en licht. Ook is hierdoor de duidelijkheid omtrent de aders die er op mijn handen voorkomen een heel stuk verbeterd. Het is nog niet zoals ik het graag zou willen maar toch begint alles stilaan in zijn plooi te vallen. Wat bijzonder moeilijk geweest is de kleur van de handen zo te krijgen, zodat ze hun tweedimensionele vorm gaan aannemen. Op dit moment zijn er zoveel kleuren gebruikt in deze handen dat ik niet meer kan zeggen welke de kleuren zijn die hoofdtoon voeren. Het is des te meer eigenaardig omdat ik meestal zeer goed, kan ontleden welke de kleuren zijn die de oorspronkelijke kleuren waren. Op dit moment ben ik zelfs met oranje aan het werken in de vingers. Dit om maar aan te geven dat het steeds opnieuw een zoeken is naar de beste kleur, voor een welbepaald onderdeel. Het is natuurlijk allemaal minder van belang welke kleuren je gebruikt als je maar tot een aanvaardbaar resultaat komt. En daar zit het voor mij nu net, dat resultaat moet voor mij de werkelijkheid weergeven en als slechtste geval de werkelijkheid zeer dicht benaderen.
    Tot slot wil ik aangeven dat de stijl van schilderen voor mijn handen verschilt van de stijl voor de handen van Pieter en van onze gezichten. Dit komt, omdat zoals ik reeds in vorige stukjes beschreven heb, er een duidelijk verschil is tussen de handen van Pieter en mij. maar ook een duidelijk verschil is tussen mijn gezicht en mijn handen. En dat wil ik nu net tot uiting brengen in dit zelfportret met Pieter. Door de ruwheid van de streken die ik gebruikt heb om mijn handen te schilderen kun je eigelijk afleiden dat mijn handen reeds heel wat hebben meegemaakt en  die van Pieter zijn nog net zo gaaf als zijn gezicht en nog aan het leven moeten beginnen. Er blijft bij mij altijd het gezegde "Toon me je handen en ik zal zeggen wie je bent" van toepassing als je iemands leven wilt ontrafelen.. 
      

    20-02-2007 om 11:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    16-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel Zelfportret met Pieter: fase 4/deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is reeds even geleden dat ik nog iets heb kunnen schrijven over mijn zelfportrtet met Pieter. Het vorige stukje handelde over mijn handen en vandaag ga ik daar nog even mee verder. In het vorige schrijfseltje heb ik aangegeven wat er eigenlijk fout was aan mijn rechterhand. Namelijk de houding van de hand was niet goed en mijn pols was te dun. Als je op de foto kijkt (wannneer je ze vergroot door er op te klikken dan zie je het nog beter, en wanneer ze vergroot is, dan kun rechts onder nog eens klikken dan wordt ze nog groter), dan zie je duidelijk de verbeteringen aan de rechterhand. In de eerste plaats heb ik de pols dikker gemaakt door een gedeelte van de pullover van Pieter in te korten onder aan de rechtermouw van Pieter. Ook heb ik een gedeelte van mijn hemd weg gewerkt waardoor er meer ruimte vrij kwam om de pols in verkorting te tekenen. Wat ik tegelijkertijd gedaan heb is de bovenzijde van mijn hand aangepast waardoor de hand groter wordt, maar dit zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de houding van mijn hand beter geworden is. Tevens heb ikde kleur aan de bovenzijde van mijn hand verdonkerd en dat geeft een veel beter resultaat. Wat de vingers betreft is er een hele hoop gewijzigd. Hierdoor zijn de vingers een meer natuurlijke vorm  gaan krijgen. Toch blijft dit een redelijk moeilijk gegeven gezien de verkortingen die optreden bij het tekenen van dit item. Je moet bij het bekeijken van het schilderij het voel krijgen dat mijn handen meer naar voor komen dan de rest van mijn lichaam. Waardoor zij korter bij de toeschouwer komen. Ook heb ik een kleine misvorming aan mijn rechterhand ,door een breuk die ik heb opgelopen tijdens een voetbalwedstrijd (ik was namelijk vele jaren doelwachter) waardoor mijn rechterhand nog moeilijker juist te tekenen is. Maar nu heb ik het gevoel dat mijn r-hand een redelijk goede invulling heeft gekregen. 
    Tot slot heb ik ook nog wat aan de bloes van Pieter gewerkt en Pieter zijn linkerhand aangepast, door deze aanpassing zal mijn linkerhand er ook weer beter uitzien.
    Mijn volgende bespreking zal handelen over het laatste stuk van mijn mijn handen en eventueel over het aanbrengen van een achtergrond. En dan volgt de laatste fase (de afwerkingsfase) waarin ik alles nog eens overloop en eventuelel verbeteringen aanbreng alvorens het geheel in te lijsten. 

    16-02-2007 om 14:15 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    13-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toevoegsel: 100000 ste bezoekster "Boke"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een paar weken geleden toen ik mijn 100.000 ste bezoeker mocht verwelkomen heb ik afgesproken dat ik voor deze bezoeker een geschenkje zou vrij houden. "Boke" was deze 100.000 ste bezoekster en voor haar heb ik dan ook iets vrij gemaakt. Zij ontvangt of beter gezegd heeft dit denkelijk reeds ontvangen een ingekleurde pentekening. Deze originele pentekening heb ik gemaakt op locatie aan het "Kasteel van Alden Biesen" in Rijkhoven Bilzen. Het kasteel zelf staat hier niet op maar het is het Gasthuis met toegangspoort tot het Domein van Alden Biesen. Zoals je weet is het kasteel van Alden Biesen oorspronkelijk een Landcommanderij en is heden ten dage eigendom van de Vlaamse Gemeenschap. Ik hoop in de zomer als alles een beetje meezit een nieuwe reeks pentekeningen ter plaatse te gaan maken.
    De pentekening die je kan zien op bijgaande foto is een aqua- pentekening. Dit wil zeggen dat je twee verschillende technieken met elkaar samenbrengt op een werkstuk. In dit geval is het aquarel met pen en inkt. Deze techniek is niet zo eenvoudig omdat je moet rekening houden met de eigenschappen van twee totaal verschillende mediums. Aan de ene kant heb je een natte techniek met name aquarel die je aanbrengt met water en aan de andere kant staat er een droge techniek die staat voor pen en inkt. Deze twee verzoenen met elkar is iets moeilijker zeker als je werkt zoals ik dat doe in gebouwen die de werkelijkheid weergeven. Zoals je wellicht weet wordt aquarel meestal gebruikt met veel water om grote vlakken in te vullen en een mooi nat effect weer te geven. Maar in dit geval doe ik het niet op deze manier. Ik wil namelijk in dit geval deze natte techniek helemaal beheersen en laten vloeien op de manier zoals ik het wil. Dit eist een zekere beheersing van het medium en een goede strategie tijdens het aanbrengen van het medium op het papier. Ook is het iets moeilijker om met pen en inkt op aquarel papier te werken omdat het aquarel papier nogal zacht is. Dus wil je achteraf niet voor onoverbrugbare moeilijkheden te komen staan dan is het goed opletten geblazen. Ik vertel dit er even bij omdat veel mensen niet beseffen hoeveel werk er aan zulk een tekening is.
    Ik hoop dat de Aqua-tekening een mooi plaatsje krijgt bij Boke thuis en zo krijgt  een van mijn werkjes een nieuw verblijf ergens in Antwerpen. Het stemt mij in elk geval heel tevreden dat ik iets heb kunnen geven aan een heel trouwe bezoekster van mijn blogje. Tot slot wil ik nu reeds verklappen dat ik voor een volgend geschenkje niet zo lang ga wachten maar dat ik dit voorzie voor mijn 150.000 ste bezoeker. Dat is nog wel even maar zo'n werkje verdient ook wel een zekere waardering.
     

    13-02-2007 om 11:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    06-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Zelfportret met Pieter: fase 4:deel/3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik nog wat verder gaan met de uitleg over de handen. Op de foto kan je zien dat er gewerkt is aan mijn rechterhand. In de eerste plaats wil ik weer benadrukken dat nog enkele zaken g niet zijn zoals het hoort, maar het is wel interessant om te kijken hoe die missers of vertekeningen tot stand komen. Als we nu dat rechterhand bekijken, dan zie je duidelijk de verschillende aders die op mijn handen aanwezig zijn. Ik heb deze aders duidelijk aangegeven omdat zij ten eerste zo duidelijk aanwezig zijn op mijn handen Maar ook omdat deze aders zo'n duidelijk contrast vormen met Pieter zijn handjes. Technisch wil ik hier een kleine uitleg geven waarom ik de groene kleur aan breng op mijn handen. Als je kijkt naar de aders, ook op uw handen, dan zul je zien dat die aders (die vol bloed zitten ) een groen- blauwachtige kleur hebben. De meeste mensen zullen zeggen, bloed is rood en dat klopt ook, alleen de adel heeft blauw bloed. Dit laatste is een grapje natuurlijk. Maar als je nu goed kijkt naar die gevulde aders die onder je huid zitten, dan krijgt dat bloed inderdaad die blauw- groenachtige schijn. Dit is niets nieuw hoor, de grote portretschilders, pasten dit reeds eeuwen geleden toe. 
    Ik wil u attend maken op het feit dat er nog enkele onvolmaaktheden aan dit hand zijn.In de eerste plaats aan de vingers en ook aan en de pols. Door de speciale houding van mijn hand zijn de proporties van de vingers niet meer juist en zal ik die opnieuw moeten aanpassen. De oorzaak van deze misser is mede tot stand gekomen door de verkortingen die er op treden wanneer je hand in die positie tekent. De pols is te dun geworden, dit mankement heeft dezelfde oorzaak  maar die wordt nog aangepast. Ik zou natuurlijk deze foto kunnen weglaten en deze uitleg achterwege laten. Ik had deze fase van uitleg kunnen overslaan en onmiddelijk een foto plaatsen waar deze onvolkomendheden niet op te zien zijn. Maar dan kan natuurlijk ik ook niet aangeven dat schilderen niet altijd van een leien dakje loopt . Neen realistisch schilderen is zweten en goed opletten wat je doet, en dan doe je soms nog dingen die niet voor honderd procent kloppen.
    Tot slot wil ik ook nog aangeven dat ik een donkere kleur heb opgezet onder mijn handen waardoor mijn handen een ondersteuning krijgen. En alles nog meer zeggingskracht krijgt.
    In een volgende bespreking wilik nog wat verder gaan met de afwerking van de handen.

    06-02-2007 om 14:44 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    03-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel Zelfportret met Pieter" Fase 4:deel/2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik iets dieper ingaan op het onderwerp van mijn handen. Ik heb reeds verschillende keren gesproken dat de handen één van de meest wezenlijke onderdelen en oogtrekkers van het menselijk lichaam zijn. En voor mij hebben ze altijd een aparte plaats in mijn leven gehad. 
    In de eerste plaats wil ik het verschil in ouderdom tussen de twee mensen die er geportrettteerd worden vastleggen. Je zult zeggen ja maar dat komt onmiddeljk tot uiting door het portret zelf. Dat is ook wel zo, maar wanneer je de handen van de twee personen gaat bekijken dan zul je nog veel meer zien. Als je de handen van Pieter bekijkt dan zijn die zeer gaaf, zonder ook maar één afwijking zoals zijn zieltje dat nog volledig onbesproken en zonder littekens is.  Tevens zeggen en vragen  ze aan de toeschouwer kom binnen en bekijk mij en mijn bompa hier. Als je dan naar mijn handen kijkt en ik heb ze op de bij geplaatste foto  vergroot, dan zul je zien dat zij volledig het tegendeel zijn, van Pieters handen. Maar en dat is frappant, zij lijken ook veel ouder dan de rest van mijn portret.
    Tekening technisch moet je in gedachte houden dat dit nog maar de eerste opzet van de handen is, maar toch kun je al duidelijk zien dat er uitgesproken aders op mijn handen liggen. Dat mijn handen niet zo gaaf meer zijn en een ruwer voorkomen hebben dan die van Pieter. Dat ruw betekend ook dat ze in de praktijk reeds veel hebben gedaan. En je ziet ook nu reeds het verschil in afwerking tusen mijn rechterhand en mijn linkerhand. In de volgende bespreking zul je nog veel beter zien dat er tussen deze handen onderling ook nog een verschil is.
    Wat zal dit tenslotte aantonen, of wat wil ik aantonen? Aan de handen kun je letterlijk zien of het leven van iemand over rozen gegaan is of niet. Dat er met die handen veel gewerkt is of niet.Of die handen geleden hebben of niet. Ik moet toegeven dat mijn fascinatie voor handen er gekomen is van in mijn prilste jeugd. Toen ik vroeger op vacantie mocht gaan bij mijn grootouders dan  was dat iets geweldigs (je mag geloven dat ik nu nog soms terug denk aan die prachtige maanden).Als ik dan met mijn grootvader ging wandelen en mijn hand in zijn hand mocht leggen dan kreeg ik een gevoel dat niet te beschrijven is. Dan verdween mijn hand volledig in die grote ruwe mannenhand ze werd als het ware zacht ommanteld door een ruwe bolster. Ondanks die eeltige, en zware  en ruwe hand kreeg ik dan een zeer warm en rustig gevoel dat me zei "Nu kan niks meer gebeuren Bompa is bij mij en die beschermt mij". Wel dat gevoel, die gewaarwording  hoop ik ooit te kunnen doorgeven aan mijn kleinzoon. Mijn handen zijn er die van hem zijn er en het gevoel zal hij moeten krijgen. Maar in ieder geval wil ik mijn gevoel van toen, hier op dit schilderij cryptisch tot uiting brengen.
     

    03-02-2007 om 12:18 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    31-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel "Zelfportret met Pieter" Fase 4:deel/1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag start ik met de voorlaatste fase. In deze fase wil ik het volledig portret klaar hebben, zodat ik in de laatste fase de zogenaamde "afwerkingsfase" enkel en alleen nog wat verbeteringen dien aan te brengen. Waarna ik tenslotte het schilderij kan inlijsten met passepartout en lijst. Zoals je ziet heb ik voor dit eerste deel reeds een foto geplaatst waar ik mijn handen in eerste opzet uitgewerkt zijn.
    Ik heb reeds verschillende malen gezegd dat de handen een van de meest sprekende onderdelen van het schilderij moeten worden en vanaf nu zal die aap uit de mouw moeten komen. En ik kan je verzekeren het is een heel grote aap geworden. ik bedoel hier mee dat het één van de lastigste opdrachten geweest is, die ik mezelf opgelegd heb. Je zult in deze fase zien hoe de handen die meestal door de schilders bewust tot een achtergrond rol worden herleid, in dit zelfportret een vooraanstaande rol gaan opeisen. 
    In de eerste plaats wil ik even uitleggen waarom ik me er zelf toe verplicht heb om de moeilijkheids graad van dit portret te verhogen, door de handen zo op de voorgrond te plaatsen. Wel ik weet dat het misschien clichématig overkomt als ik zeg, toon me uw handen en ik zeg  wie je bent. Wel ik denk dat er een heel grote waarheid zit in dit gezegde. Het is namelijk bewezen dat de handen één van de duidelijkste herkennings punten zijn die aangeven wie of wat die mens is. Men zegt wel eens de handen zijn de ziel van het  menselijk lichaam wel ik geloof daar namelijk nogal sterk in. Je weet dat er een aantal lijnen en figuren in handen zijn terug te vinden die een gedeelte van de levensloop van imand verklaren, maar ook een spiegel voor de toekomst van die persoon zijn. Ik ga dit gegeven niet verder uitwerken omdat dit ons te ver zou leiden, maar ik weet wel dat men heden ten dagen, door het bestuderen van het schilderij "Het lam Gods" van Jan van Eyck enkel merkwaardige vastellingen heeft kunnen doen. Een van die vastestellingen is namelijk dat door Van  Eyck de handen van Kannunik Vand der  Paelen zo meesterlijk zijn weergegeven, dat men heeft kunnen vastellen dat deze man aan een beginnende vorm van aderverkalking leed. Iets wat ik  fantastisch vind als men weet dat er in die tijd zeker geen medische kennis was om dit aan te tonen. Het geeft natuurlijk een kijk op de virtuositeit van Van Eyck maar het geeft ook aan dat je met schilderen en dan met realistisch schilderen zeer veel kunt laten zien.
    Ik wil mezelf zeker niet vergelijken met een kunstenaar als Jan Van Eyck maar ik wil wel enkele zaken, die ik weet uit mijn medische gegevens, aantonen. Wat die zijn daar ga ik hier en nu zeker geen uitspraak over doen maar voor mij zijn ze essentieel bij dit "Zelfportret met Pieter".
    In de volgende bespreking ga ik verder in op het schilderen van mijn handen en de daarmee gepaard gaande moeilijkheden. 
     

    31-01-2007 om 13:03 geschreven door priet  


    >> Reageer (5)
    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel "zelfportret met Pieter": fase 3 deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik nog iets meer proberen te vertellen over de kleding van Pieter. Zoals je kan zien op de foto heb ik door het aanbrengen van donkere en lichtere kleuren geprobeerd om iets meer schaduw en licht te creëren op Pieter zijn kleding. Het is ook hier weer van belang dat je goed oplet waar je deze kleuren aanbrengt. In dit geval is het meest aangewezen om onder de rechtermouw van Pieter (links op de foto) een iets donkerdere kleur aan te brengen. Dit doe ik omdat ik dan drie dingen tegelijk verzorg:
    1) ik zorg ervoor dat de arm die Pieter uitstrekt en naar de toeschouwer wijst nog meer in de andacht komt en zich beter manifesteerd in het geheel; 
    2) de trui die hij draagt krijgt hierdoor een beter driedimensioneel effect
    3) door de donkere kleur boven mijn handen te plaatsen gaan die nog beter de aandacht opeisen. Waardoor het contrast tussen het kinderhandje en de mannenhand nog groter en contrastrijker gaat overkomen.
    Door naast de donkere kleur ook nog wat lichtere kleuren te vermengen met het rood wordt het schilderij nog rijker en kleurrijker.
    Ook heb ik reeds een aanzet gegeven voor de linkerhand van Pieter. Door het bloesje dat hij aanheeft onder de rode trui iets meer in de aandacht te plaatsen en verder uit te werken komt hier ook de algemene indruk van spontaniteit beter naar voren.. Hetgeen wat nu nog moet gebeuren alvorens ik de afwerkingsfase aanvat, is een van de moeilijkste partijen namelijk mijn  handen. Zoals ik reeds bij het begin van mijn reeks over dit portret schreef, zij moeten ervoor zorgen dat dit portret niet zomaar een portret is, maar door het contrast tussen de kinderhanden en de mannenhanden net dat ietsje meer bieden. Ik zal in mijn volgende bespreking dan ook aanvatten met de voorlaatste fase van dit zelfportret namelijk "de handen" en alle problemen die ik daarmee gehad heb.

    28-01-2007 om 16:52 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    23-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel:Zelfportret: met Pieter" Fase 3/deel5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik weer aanvatten met de bespreking van mijn pastelschilderij. Vermits ik reeds de kleren van mij besproken heb wil ik vandaag de kleding van Pieter naar voor brengen en waarom de kleur van Pieter zijn kleren zo belangrijk zijn in dit schilderij.. Het is vanzelfsprekend dat ik voor de klederen van Pieter een kleur kies die redelijk fel is. Waarom ik dat doe is vrij eenvoudig. Het is namelijk door die kleuren dat ik het schilderij wil beïnvloeden en er voor te zorgen dat het niet niet al te saai wordt.Ook is reeds een kleine zweem van deze kleur aanwezig in mijn kleding waardoor de rode kleur over de beide personen verdeeld is en dit het geheel positief kan beïnvloeden. Als je op de foto kijkt dan zie dat de rode kleur zeker een aanwinst is voor het portret in het algemeen en het plaats Pieter in het bijzonder onmiddelijk in de kijker. Ook probeer ik met deze kleur een bepaalde richting aan te geven hoe de toeschouwer het schilderij zal bekijken. Als je naar het schilderij kijkt dan zullen je ogen automatisch aangetrokken worden door de rode vlek die de bloes van Pieter is. Daarna zullen je ogen via het gezicht van Pieter verder lopen naar mijn pullovr en naar mijn gezicht.. Tot slot zul je via de rechterkant het schilderij verlaten. Door deze opstelling en deze kleuren verplicht ik namelijk de toeschouwer het gehele schilderij volgens een bepaalde vooropgezette chronologie te overlopen. Hierdoor bereik ik dat genen wat ik voor ogen had namelijk een "Zelfportret" maken met mijn kleinzoon en door middel van vorm en kleur de toeschouwer de kans te geven het schilderij helemaal en op zijn gemak te overlopen. Je zult dan ook merken dat je ogen eigenlijk volgens een driehoek het schilderij overlopen en daardoor ook alles gezien hebben wat er te zien valt. Omdat de handen van mijzelf nog geen kleur hebben vallen zij ook niet onmiddelijk op maar dat zal in de volgende besprekingen veranderen.
     De volgende bespreking zal handelen over hoe ik de bloes een meer drimensionele vorm en uitstraling geef.

    23-01-2007 om 12:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    20-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rot weer.
    Vandaag heeft de fibromyalgie weer zeer hard toegeslagen. Door het enorme slechte weer, met veel wind en nattigheid, heeft de fibromyalgie weer vrij spel. De voorbije dagen was alles nog een beetje houdbaar maar vandaag is het weer midden in de roos. Alle spieren, ledenmaten en rug doen weer enorm pijn en mij verplaatsen is uit den bozen. Het kon werkelijk op geen slechter moment komen, gezien er morgen voor het eerst een  blogmeeting in Limburg is. Ik heb me indertijd zeer snel ingeschreven om zeker te zijn van deelname, maar door de fibromyalgie opstoot komt alles weer in gevaar. Toch zal ik er alles aan doen om deze meeting niet te missen. Maar hoe graag ik er ook bij wil zijn, blijf ik de gedachte trouw die ik mij met Nieuwjaar heb voorgenomen, "Alles mag, Niets moet". Ik heb namelijk geleerd in het afgelopen jaar dat het belangrijk is dat indien je geconfronteerd  met deze aandoening, je vooral rekening houdt met je lichaam. En dat je door één ongeoorloofde (in dit geval te zware) handeling, weer voor weken out kunt zijn.
    Om niet te pessimistisch te zijn, wil ik een uitspraak die mijn kinesist me steeds opnieuw voor ogen houdt aanhalen "denk er aan Pierre , de carosserie is misschien oud en vol met blutsen en schrammen, maar de motor (geest) blijft nog steeds goed draaien. Mocht hij even sputteren gun hem dan een weekje rust en je zal zien dat de motor opnieuw loopt zoals een nieuwe en tegeljker tijd zal je merken dat de carosserie ook weer wat meer blinkt".
     Tot slot wil ik besluiten met een gezegde "Na regen , komt er meestal zonneschijn" en dat zal ook hier weer het geval zijn..

    20-01-2007 om 16:42 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    19-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100.000 ste bezoeker(ster).
    Vandaag heb ik aan Boke uitgelegd wat het presentje is die mijn 100.000 ste bezoeker krijgt. Het is namelijk een pentekening van mijn hand waarbij ik een van de mooie gebouwen die Bilzen rijk is op papier heb gezet. Hoe alles geregeld wordt en in zijn werk moet gaan wordt  besproken maar het is zeker dat zij een klein kunststukje rijker kan worden. Ik wil erbij vermelden dat de waarde voor zulke tekeningen rond de 150 € schommelt en dat de tekening vergezeld is van een beschermende passepartout maar dat de kader niet inbegrepen is.
    Wanneer alle probleempjes opgelost zijn, zal ik verder berichten hoe en welke tekening dat het geworden is. 

    19-01-2007 om 16:38 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    18-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100.000 ste bezoeker: is Boke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is er inderdaad vandaag van gekomen, de 100.000 ste bezoeker heeft zich aangemeld. Ik ben zeer blij dat degene die de 100.000 ste was zich ook heeft kenbaar gemaakt.
    Het is Boke van het gelijknamige Blog.
    Wat het presentje wordt voor Boke ga ik vandaag nog niet uit de doeken doen, maar het wordt wel iets dat met kunst te maken heeft, en van mijn hand is. En natuurlijk krijgt de winnaar het voorrecht om het eerste te weten wat de prijs is.
    Morgen zal alles beschreven staan op mijn blog en ik hoop dat ik nog lang kan verder doen met deze prachtige vrije tijdsvulling.
    Tot slot wil ik nogmaals al mijn bezoekers danken voor de fijne reacties die ik mocht ontvangen in het afgelopen anderhalfjaar.

    18-01-2007 om 18:12 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    16-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastelschilderij: Zelfportret met Pieter: Fase 3/deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik wat meer uitleg geven over het schilderen van het hemd en de stropdas. In  de eerste plaats begin ik met ht schilderen van de kraag en de stropdas. Achteraf schilder ik de andere delen van het hemd. Zoals je kan zien op de foto is de kraag van het hemd een ander wit dan het stukje hemd dat er op het borststuk zit. Ook de mouwen zijn iets anders van kleur. Ik weet wel het is allemaal wit maar toch is het niet allemaal de zelfde kleur. In de eerste plaats wil ik even stilstaan bij de stropdas. De bordeau rode kleur van de stropdas beinvloedt nu reeds het witte hemd. Bij het schilderen van de stropdas moet je wel een beetje rekening houden met de licht en donkere kant maar voor de rest is dit vrij eenvoudig aan te brengen. Kijken we naar de kraag dan zien we duidelijk dat deze boven tegen de nek iets meer wit bevat dan daar waar hij tegen de pullover aanzit. De kleur van de pullover beïnvloed met andere woorden de kleur van de witte kraag. Dit is belangrijk omdat je daardoor het driedimentionele karakter van de kraag kunt weergeven.  Kijken we naar het borststuk dan zie je duidelijk dat het hier minder wit gebruikt is dan in de kraag.
    Waarom is dat ? Wel de kraag staat boven de "débardeur" en vangt alle licht aan de rechterzijde daarom is hij daar ook het helderst van kleur. Het borststuk is ook wit maar wordt beïnvloedt door de kleur van de "débardeur" en door mijn lichaam. Indien ik een gekleurd "T-shirtje" zou dragen onder mijn hemd dan zou het wit nog meer naar de kleur van dat T-shirtje aannemen. Nu is het mijn lichaam dat het wit lichtjes beïnvloedt en heel lichtjes door het hemd schijnt. Je ziet als je goed kijkt ook een licht rose schijn op dit witte gedeelte van het hemd. En dit gaat dan weer naar de kern van de zaak. Wit is een kleur waar je het best de omgevingskleur in weerspiegeld ziet. Je zal nooit enkel en alleen wit mogen gebruiken als je eergens een object wil weergeven waar wit de hoofdtoon is. Beginnnende schilders maken tegen deze regel meestal de fout dat zij hun hersenen volgen en die zeggen dat alles wit is. Ze kijken niet genoeg naar de werkelijukheid die ze terplaatse zien. Indien je enkel wit zou gebruiken, zou de kleur te hard zijn.  Dit kan je op de foto goed zien aan de mouwen. In deze onderdelen van het hemd tref je verschillende gradaties van wit tot grijs aan. Het helderste wit zie je daar waar er plooien zijn en daar waar de plooi het meeste licht vangt. Het donkerste wit (beter gezegd de grijzig blauwe tint) zie je in de plooien waar er het minste licht te vinden is.
    Om af te sluiten wil ik je nog meegeven dat je deze witte kleurnuances het beste kan beoordelen in een sneeuwlandschap. Daar zul je zien dat het wit van de sneeuw bestaat uit blauwe, grijze, bruine en rode tinten, kortom uit alle mogelijke tinten die er in dat  landschap voorkomen. Toch zullen je hersenen zeggen dit een sneeuwlandschap is en de sneeuw is wit. Wannneer je nu je hersenen en je gevoel volgt bij het schilderen van dit sneeuwlandschap en louter en alleen wit gebruikt  zul je merken dat dit landschap zeer wezenloos en onrealistisch overkomt.  Daarom wil ik je ook aanraden om de witte kleur van het hemd goed te bekijken en even te ontleden. Je zal constateren dat wit eigenlijk niet alleen maar wit is als je het schildert.

    16-01-2007 om 13:22 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    15-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie wordt mijn 100.000 bezoeker?
    Omdat ik me voorgenomen had om ondanks de tegenslag die ik te verwerken kreeg en fibromyalgie heet, niet bij de pakken te blijven zitten zocht ik iets om naast het schilderen de vrij gekomen tijd aangenaam te benutten. Liefst wilde ik iets met de computer doen. Daar ik hoorde en zag dat Seniorennet een van de toppers was en is voor mensen die niet bij de pakken bleven zitten bezocht ik op een bepaalde dag seniorennet ook daadwerkelijk. Ik kan je verzekeren het was liefde op het eerste zicht en zeker het bloggen sprak mij dadelijk aan. Ik dacht in het begin als ik mij kan bezig houden dan is het fijn meegenomen. Nooit had ik gedacht dat ik zoveel bezoekers op mijn blog zou krijgen. Nog minder had ik gedacht dat er zoveel mensen zouden geïnteresseerd zijn in mijn schrijfseltjes over mijn grote hobby "tekenen en schilderen." Ik wil dan ook iedereen hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van symphatie. Bijzonder raakt het mij dat vele bezoekers die mijn blog bezoeken ook mijn werken mooi vinden. Tevens vind ik het opmerkelijk dat er ook tegenwoordig nog mensen zijn die mijn manier van schilderen en de uitleg goed vinden. Het doet dan ook bijzonder veel genoegen te kunnen constateren dat ook in deze moderne tijd er mensen zijn die realistisch schilderen kunnen smaken. Daarvoor mijn oprechte dank.
    Tot slot wil ik zeggen dat ik graag zou weten wie mijn 100000 ste bezoeker is. Voor hem of haar heb ik iets speciaals in petto, wat dat zeg ik nu nog niet, maar op het juiste moment wil ik dat wel kenbaar maken.

    15-01-2007 om 23:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    13-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: zelfportret met Pieter:fase3deel3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Vandaag ga ik iets meer vertellen over de kleding. In de eerste plaats wil ik het hebben over mijn kleding. Hetgeen natuuurlijk het meest opvalt is de "débardeur" die ik draag. Niet alleen qua vorm maar meer nog door de verschillende kleuren die er in verwerkt zijn.. Om een mooi en realistisch geheel te verkrijgen is het belangrijk dat er gelet wordt op verschillende onderdelen van dit kledingstuk. Delen zoals daar zijn de vorm waarin de verschillende kleuren verwerkt zijn, de kleurenintensiteit van de verschillende kleuren, en de plooien. De meesten onder jullie zullen zeggen dat het in dit geval duidelijk te zien is, dat alle kleuren in een ruit aangebracht zijn. Dat is in werkelijkheid zo als je dit kledingstuk mooi vlak uitstrijkt of op een tafel legt. Maar in dit geval moet je rekening houden met de drapage die er is door dat dit kledingstuk om mijn lichaam zit. Hierdoor gaan deze ruitvormen op verschillende plaatsen vervormen. Om een geloofwaardige structuur en opbouw van dit kledingstuk te krijgen mag je die ruitvormen niet zomaar  willekeurig vervormen. Neen je moet goed opletten waarom op één plaats de vervorming zo en op een andere plaats weer anders is. Meestal heeft dit te maken met de plooien die er in het keldingstuk aanwezig zijn ten gevolge van die welbepaalde "drapering". Je zal ook zien dat de kleur op de plaatsen waar er een vervorming is wijzigd. Dit naargelang er een dal of ophoging aanwezig is met andere woorden waar krijg je meer of minder licht .
    Op de bijgaande foto kun je duidelijk zien dat ik de structuur aangeef door kleine en grotere streepjes aan te brengen in de verschillende kleuren. Bijzonder de rode verbindingsdraad die de verschillende ruiten aan elkaar hangt heb ik getekend door middel van kleine lijntjes. Je zou natuurlijk die rode draad als een lijn kunnen weergeven maar dan zou hij nooit die uitstraling krijgen als die hij nu heeft. Ook kan je heel goed zien dat de afboording aan de kraag en de mouwen niet hetzelfde gemaakt is als de rest van het kledingstuk. Hier zie je ook weer heel duidelijk dat er een andere structuur aanwezig is. Ook gebruik op bepaalde plaatsen het pastelstaafje met de zijkant om lichtvlekken aan te geven. Door niet te hard op het staafje te drukken raak ik dan enkel de bovenkant van het papier (pastel papier heeft een bepaalde structuur) waardoor je ook weer een speciaal effect verkrijgt. Tot slot moet je ook eens goed kijken naar de naden waar de ruiten aan mekaar gezet zijn (niet daar waar de rode draad aanwezig is). Deze naden zijn geen rechte lijnen maar eerder het overlopen van de twee kleuren van de verschillende kleurvlakken. 
    Wat wil ik hiermee aantonen? Wel het is duidelijk dat als je een realistisch beeld van iets wil weergeven je zeer goed moet kijken en nadenken hoe ga ik dit materiaal of die stof of dat object weergeven. Als ik met zo een ingewikkeld patroon en structuur, met de plooienval en kleuren begin te werken, bestudeer ik het te schilderen voorwerp zo  grondig mogelijk. Als je bij deze studie je  goed voorbereid, en je alle mogelijke hinderpalen bekeken hebt dan kan je voor jezelf een goed beeld vormen van de oplossingen voor die moelijkheden en dan kan je gaan schilderen. Meestal is het schilderen dan veel gemakkelijker en veel sneller met een veel beter resultaat. Het is hier ook weer duidelijk te zien op de foto dat een deel van de plooien reeds is aangebracht. Maar ook die zullen in de afwerkingsfase (als alles op mekaar afgestemd wordt) nog gewijzigd en verbeterd worden.
    Een volgende bespreking zal handelen over het schilderen van het witte hemd met stropdas en alle mogelijkheden die er zijn om wit weer te geven. 

    13-01-2007 om 22:52 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    11-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Zelfportret met Pieter: Fase 3/deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals afgesproken in de vorige bespreking ga ik vandaag iets meer vertellen over het schilderen van de kleding.
    Algemeen wil ik opmerken dat het je misschien wel opgevallen is, dat ik de verschillende onderdelen vrij ver uitwerk in elke fase.
    Waarom doe ik dat? Als ik met olieverf of met aquarel werk, dan werk ik meer over het hele schilderij of tekening. Dit doe ik dan om een goede eenheid te krijgen in het schilderij. Met pastel doe ik dat niet. Het moeilijke van pastel is dat wanneer je er aan het werken bent, het pastel oppervlak nogal kwetsbaar is. Dus werk ik de verschillende onderdelen afzonderlijk, vrij ver uit. Ik begin ook meestal aan de linker bovenkant van een schilderij. Dit is ook weer eenvoudig te verklaren. Ik ben rechtshandig en wannneer ik rechtsboven zou beginnen dan zou ik steeds met mijn hand door het aangebrachte pastel wrijven en zou alzo het geschilderde oppervlak kunnen beschadigen. Om tenslotte toch de verschillende onderdelen op elkaar af te stemmen doe ik als laatse bewerking die zogenaamde afwerkingsfase. In deze laatste fase ga ik alles op elkaar afstemmen en werk ik over het hele schilderij en stem indien nodig de verschillende onderdelen nog iets meer op elkaar af. Ik wilde deze uitleg nog eens meegeven voor hen die niet altijd alles gevolgd hebben van in het begin.
    Op de foto zie je dat ik begonnen ben met het afwerken van mijn kledij. Ook hier begin ik weer linksboven en probeer ik alles zover mogelijk uit te werken. Het moeilijke van deze "debardeur" is dat hij verschillende kleuren heeft die verbonden zijn door een drode draad. Ook wil ik aangeven dat het kledingstuk gebreidt is waardoor hij een harige oppervlakte structuur heeft. Nog een belangrijk onderdeel van dit kledingstuk zijn de plooien. Deze plooien moet je goed bestuderen wil je een duidelijk en juiste weergave van het kledingstuk hebben. Je zal misschien denken waarom is dit zo belangrijk? Wel dit kledingstuk zit rond mijn lichaam maar zit niet strak als een spannend hemd of bloes rond het lichaam zit. Door deze situatie ontstaat er een mooie structuur van plooien die typisch zijn voor een loszittende kleding. Wanneer je nu deze structuur met zijn plooien niet juist weergeeft dan krijg je een totaal ander beeld van de werkelijkheid. Tevens dien je deze plooien zo nauwkeurig mogelijk weer te geven om de houding van de betrokken persoon realistisch aan te geven. Een bijkomende moeilijkheid in dit geval is dat er verschillende kleuren in het desbetreffende kledingstuk zitten. Deze verschillende kleuren hebben allemaal een verschillende toon daar waar er lichtere en donkere plaatsen (plooien) zijn.Ook dit punt is van kapitaal belang om een goede stofuitdrukking te krijgen. Je kan nu reeds een eerste aanzet van deze techniek zien in het bovenste witte vlak.
    In een volgende bespreking wil ik de werkwijze die ik hanteer om een goede stofuitdrukking te krijgen uit de doeken doen.
     

    11-01-2007 om 14:35 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    08-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel "Zelfportret met Pieter":fase3/deel1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag enkele woorden uitleg over de gelijkenis tssen het schilderij en de genomen foto's. Het is in dit geval zo dat er nog altijd wat aanpassingen nodig zijn om het schilderij gelijkend te krijgen . Je herkent de beide personen zeer goed maar toch dienen er nog enkele aanpassingen te gebeuren. In het geval van Pieterke is het vrij miniem. Het gezicht is volgens mij vrij goed gelijkend en hier zal ik nog enkel aan de huidskleur moeten werken.  De donkere kleur die het gezicht op het schilderij heeft is bewust gedaan omdat ik door ervaring weet dat je heel gemakkelijk een lichtere toon kunt aanbrengen in de afwerkingsfase. In het geval van mijn gezicht is er nog wat meer werk. Op het schilderij zie ik er te goed uit voor mijn leeftijd. Eigenlijk moet ik mezelf verouderen. Ik heb reeds in de vorige fase beschreven dat ik de portretten die ik schilder, steeds probeer het portret op zijn voordeligst te maken voor de geportretteerde. Ook in mijn geval zal dat zo zijn maar toch zal ik ook hier in de afwerkingsfase nog enkel aanpassingen doorvoeren. Meer bepaaltaan de huidskleur en ouderdoms rimpels. Niet teveel natuurlijk want over 10 jaar wil ik nog kunnen zeggen, kijk een hoe goed ik er 10 jaar geleden nog uitzag. 
    Waarom spreek ik steeds over een afwerkingsfase en doe ik die aanpassingen niet onmiddelijk?  Het is namelijk zo dat een pastel redelijk kwetsbaar is als je aan het schilderen bent. Dat wil zeggen dat er hier en daar wat krijt verloren gaat op je schilderij tijdens het schilderen. Dat kan komen door ergens tegen te stoten of door zelf met je hand of mouw de tekening te raken. Wanneer je zoals ik een afwerkingsfase inlas dan kan je die foutjes gemakkelijk corrigeren. Tevens zorg ik ervoor dat deze afwerkingsfase in één sessie afgewerkt wordt waardoor de kans om het krijt te beschadigen praktisch onmogeijk is. Eens dat het schilderij afgewerkt is en voorzien van een passepartout en ingelijst is achter glas, dan is het een van de duurzaamste schildertechnieken die er bestaan. Maar alvorens je zover bent kunnen er allerhanden kleine beschadigingen van het oppervlak zich voordoen en daarom die afwerkingsfrase.
    De volgende bespreking zal handelen over het schilderen van de kleding.  
     

    08-01-2007 om 12:46 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    06-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alleen de Foto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je op deze foto klikt dan wordt ze groter en je kan op de nieuwe foto nogmaals klikken (op het icoonteje dat rechts onder verschijnt) dan krijg je een nog groter foto. Alleen wordt de kwaliteit van deze laatste foto iets minder. Deze handeling kun je natuurlijk ook bij deel 5 toepassen.

    06-01-2007 om 15:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel "Zelfportret met Pieter": fase2/deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik aan de hand van een kleine fotomontage de vooruitgang tonen die er reeds gemaakt is van bij de opzet van het schilderij tot nu. Ik ga hierbij niet veel uitleg geven omdat de beelden eigenlijk voor zich zelf moeten spreken.
    Je ziet van links naar rechts de verschillende fases die er gemaakt zijn. Nu kan je weer duidelijk op de eerste foto zien dat er vertokken is van een redelijk gedetaïlleerde potloodtekening.
    Op de tweede fotoo zie je dat ik begonnen ben met een basiskleur op mijn hoofd en ook op dat van Pieter te zetten. Deze basiskleur is bij mij steeds een middentoon zodat ik gemakkelijk kan verdonkeren of oplichten.
    Op de derde foto zie je dat mijn hoofd verder is uit gewerkt en aan Pieter is niets gedaan. Deze foto geef ik om te laten zien dat er één tussenfase nodig was om mijn gezicht op toon te krijgen.
    Op de vierde foto kun je duidelijk zien dat ik gewerkt heb aan mijn gezicht maar ook bij Pieter heb ik enkele verbeteringen aangebracht. Let hierbij zeker bij Pieter op het verschil aan de vorm en grootte van de ogen tussen foto drie en vier.
    En op de laatste foto zie je het resultaat tot nu toe, waarbij de twee gezichten in een zelfde afwerkingsfase zitten.
    De volgende bespreking begint met een nieuwe fase en in het eerste deel vna deze fase zullen we eens kijken hoe de gezichten zich verhouden. Ik bedoel hiermee dat ik de tekening zal vergelijken met de foto's die ik genomen heb en die als geheugensteun dienen tijdens het schilderen. Bijzonder zijn die foto's handig om Pieter te tekenen omdat hij nu een stuk groter is dan toen ik met het schilderij begon.

    06-01-2007 om 15:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    04-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel" Zelfportret met Pieter": Fase2/deel5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik iets meer uitleg geven over mijn gezicht zoals het nu afgewerkt is. Je kan op bijgaande foto goed zien dat er weer een aantal wijzigingen gekomen zijn, die in de eerste plaats de plasticiteit en de driedimentionaliteit van het gezicht naar voor laten komen. Ook heb ik de kleur reeds een beetje aangepast. Voorlopig zal deze zo blijven tot ik de afwerkingsfase aanvat. Als we het hoofd van boven naar beneden bekijken dan zie je zeer goed dat de verschillende onderdelen op hun juiste plaats zitten en dat zij ook ruimtelijk goed zitten.
    Wanneer we even de ogen en bril beschouwen, dan zie je dat de ogen meer uitstraling hebben gekregen en dat ook de wenkbrauwen beter aangezet zijn. Ook de lichtvlekken boven de brilmontuur heb ik nog iets meer opgehaald waardoor de plaats van de bril nog duidelijker naar voor komt. Wat in dit geval belangrijk is, zijn de vorm en plaatsing van de ogen. Ik begin een gezicht ook altijd met de ogen te maken omdat tesamen met de neus een heel groot herkenningspunt vormen in het gezicht. De bril zelf heeft zijn kleur en enkele lichtpunten gekregen die ervoor zorgen dat alles wat meer gaat schitteren door het licht dat er op valt.
    De oren en de neus hebben nu hun juiste kleur maar ook de juiste afmeting. Dit is voor mijn gezicht nogal cruciaal omdat deze beide onderdelen kenmerkend zijn . Waar ik bijzonder opgelet heb is de vorm van de neus. Bij mij eindigd de neus in en bolvorm en dat kun je denk ik ook goed zien. Wanneer ik mijn neus nu een meer puntige vorm zou hebben gegeven wel ik kan je verzekeren dat de herkenning helemaal zoek zou zijn. Dan kan een goed getekende snor, baardje, of een ander onderdeel van mijn gezicht de gelijkenis niet redden. Ook aan mijn oren heb ik bijzonder veel aandacht besteed. Ze zijn niet van de kleinste en hebben ook niet de gemakkelijkste vorm.. Wanneer je naar het rechter oor op de tekening kijkt, dan zie je ook dat deze een heel stuk lichter van kleur is dan het gezicht. Ook dat is bewust gedaan. De oren van een mens zijn over het algemeen lichter van kleur omdat zij in beperkte mate doorzichtg zijn en omdat doordat ze iets verder van het hoofd staan meer licht vangen. Natuurlijk zal het verschil in kleur kleiner worden als ik in de afwerkingsfase de huidskleur van het gezicht ga oplichten.
    Ook zie je duidelijk dat ik een redelijk ronde kin heb. Door op de juiste plaats licht en schaduw aan te brengen heeft ook dit onderdeel haar bolle vorm gekregen.
    Wat verder nog typisch is aan mijn gezicht zijn de twee groeven die van mijn neus naar mijn mondhoeken lopen en de vorm van mijn voorhoofd. Mijn voorhoofd steekt namelijk iets vooruit waardoor mijn wenkbrouwen, die daarbij ook donker van kleur zijn, prominent aanwezig zijn in mijn gezicht.  Ook deze twee zaken zijn nu reeds duidelijk aanwezig, maar dienen in de afwerkingsfase nog iets meer uitgewerkt te worden.
    Tot slot dient er in de laatste fase ook nog gewerkt te worden aan de door de ouderdom verkregen rimpels in voorhoofd en de lachrimpels aan de ogen. Maar deze aanpassing doe ik ook in de laatste fase. Als je met de vraag zit waarom ik dit nu niet doe, dan kan ik je zeggen dat het veel fijner is om steeds naar een jonge man te kijken dan naar een ietwat verouderd type (grapje hoor).
    In de volgende bespreking wil ik aan de hand van een samenvoeging van verschillende foto's de verschillende afwerkingsstadia tot nu toe tonen.

    04-01-2007 om 13:32 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    calypso
    blog.seniorennet.be/calypso
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 18de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    rayke
    blog.seniorennet.be/rayke
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sabrina
    blog.seniorennet.be/sabrina


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!