Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    06-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Siësta: Fase 2 /deel3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag zal ik zoalsafgesproken iets meer uitleg geven over de luiken zelf. In de eerste fase heb ik uitgelegd waarom ik voor een andere kleur voor deze luiken koos dan in het voorbeeld. Vandaag wil ik iets meer kwijt over het proberen in te vullen van deze luiken. Het moeten in elk geval luiken zijn die de vervallen staat van de woning of van dit gedeelte van de woning in kleur zetten. Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe ben ik eraan begonnen? Op de foto kan je zien dat ik reeds een redelijk gedeelte van dit stukje schilderij ingevuld heb. Ik heb in de eerste plaats geprobeert om de verf een afbladerende struktuur te geven. Daarvoor  is het noodzakelijk om  verschillende technieken toe te passen. Een van deze technieken is heel normaal in dit geval je gaat niet overal even dik en evenveel verf aanbrengen. Maar tegelijkertijd als je dit doet dan moet je op de plaats waar er geen verf is een andere kleur aanbrengen. Eén kleur die aangeeft dat er nog een ondergrond (natuurlijk niet wit) aanwezig is . Ook deze ondergrond moet er in dit geval al verweerd uitzien. Daarom dien je dan een kleur te zoeken die "vuil" is. Ik heb hier gekozen voor een mengsel van burnt omber en verschillende grijs tinten waardoor er werkelijk een vuile kleur ontstond. Deze kleur ben ik dan zeer dun gaan opbrengen en heb er voor gezorgd dat de kleur op de ene plaats intenser aanwezig is dan op een andere plaats. Tenslotte heb ik ook nog een contrasterende kleur aangebracht (karmijn rood) op de plaatsen waar alles zover weg gesleten is dat er nog enkel de allereerste grond verf aanwezig is. Ook heb ik de scharnieren een roestbruine tint meegegeven zodat deze passen in het gehele plaatje. 
    Op de verschillende plaatsen waar de luiken gebroken en of open en of kapot zijn heb ik gewerkt met een diepe en donkere tint dit om de donkerte van binnen extra aan te geven.
    In de volgende bespreking wiel ik enkele woorden schrijven over de verdere afwerking van de luiken en welke problemen ik daarbij ondervond .
     

    06-05-2007 om 14:08 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    04-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Siësta: Fase 2 /deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik wat meer uitleg geven over deze nieuwe toestand van deaquarel. Zoals je op de foto kan zien is er het één en ander gewijzigd aan het schilderij.
    In de eerste plaats kan je nu duidelijk zien dat het schilderij veel warmer van kleur is geworden. Dit is hoofdzakelijk te danken aan het feit dat ik een kleurwassing met lichte oker over het geheel heb aangebracht. Dit heb ik als allereerste werk gedaan alvorens ook maar een andere bewerking uit te voeren in deze fase. Je ziet natuurlijk wel dat ik de plaatsen die ik in het schilderij wit wilde laten onberoerd heb gelaten. Maar dat ik andere stukken van het schilderij die ook wit waren een lichte wassing heb gegeven. Vervolgens ben ik de stenen onder en boven het venster verder gaan uitwerken. Ik heb de bovenste stenen verder kleur gegeven en de twee donkere partijen ook iets verder uitgewerkt en wat meer laten uitvloeien over de stenen. Je kan nu duidelijk zien wat deze twee redelijk donkere partijen bijdragen aan het geheel. Volgens mij hebben zijn door deze stukken de verschillende stenen die nogal druk overkwamen weer wat meer als één geheel gemaakt. Daardoor heeft het schilderij weer wat meer aan zeggingskracht gewonnen. Ook zorgt dit soort handelingen ervoor dat alles een meer natuurlijk geheel gaat vormen en bij de toeschouwer een gevoel gaat oproepen dat  ik moeilijk kan omschrijven. Maar laat het mij een "natuurlijker gevoel" noemen. Ook de onderkant van het schilderij is nu beter geworden en vormt via de twee zijkanten een goed geheel met de bovenkant. Door bepaalde gedeelte open ( het papier blijft hier onbeschildert) te laten blijft er ook een gevoel van openheid hangen over het schilderij. Ondanks dat er veel op het schilderij te zien is blijft het open en toegankelijk om te bekijken. Het is niet dichtgeschilderd en dat is voor een aquarel toch wel belangrijk. 
    Ook aan de luiken heb ik redelijk wat gewerkt. Ik heb de verschillende kleuren wat beter open gewerkt en op andere plaatsen weer wat kleur bij gebracht. Om dit gedeelte van het schilderij (dat eigenlijk het onderwerp is waarrond alles begon) wat beter te kunnen beschrijven ga ik in de volgende bespreking meer gedetailleerde uitleg geven alleen over de luiken.

    04-05-2007 om 12:43 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    30-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Siësta: fase 2/ deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik beginnen met een nieuwe fase van deze aquarel. Waarom  een nieuwe fase? De reden is eigenlijk eenvoudig ik ga nu de verschillende dingen die ik reeds opgezet heb in de eerste fase verdiepen en uitwerken zodat ik na deze fase het eindresultaat kan laten zien. In dit eerste deel van deze tweede fase wil ik nog even alle delen even overlopen en ook laten zien dat er nog wel enkele wijzigingen te verwachten zijn . Wat vandaag bijzonder belangrijk is dat ik zeker al het reeds geschilderde duidelijk bekijk. Dit wil zeggen dat ik me op dit moment afvraag zijn er nu nog stukken die beter moeten worden en welke andere delen kan ik praktisch in deze staat laten. Eén eerste zaak is dat de kleur van de verschillende onderdelen in de goede richting evolueert maar dat alles nog warmer van kleur en kleurgevoel moet worden. Ook wil ik en dat heb ik nu reeds gedaan, een aantal schaduw vlekken aanbrengen in de nog redelijk eentonige muur boven de luiken. Je ziet dat door deze plekken iets donkerder te maken het overige gedeelte van deze stenen helderder van kleur worden zonder dat er ook maar iets aan de kleur gedaan is. Dit is ook één van de eigenschappen die je bij schilderen goed kunt gebruiken, namelijk, wanneer je een gedeelte van een schilderij of onderdeel van een schilderij verdonkerd het overige gedeelte de neiging heeft om op te lichten.
    Wat ik verder nog zie is dat er natuurlijk nog redelijk wat werk is aan de luiken zelf en dat de omgeving rond de luiken nog wat meer kleur mag krijgen en het reeds aangehaalde warmer maken van het hele schilderij.
    Al deze dingen ga ik in de volgende bespreking laten zien en uitleggen waarom deze aanpassingen noodzakelijk zijn en hoe je deze aanpassingen uitvoert.

    30-04-2007 om 13:44 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    26-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "Siësta": Fase 1/ deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag gaan we weer iets verder met het ontleden van dit schilderij. Het is de bedoeling om het één en ander uit te leggen over de luiken die zoals je op de foto kan zien iets verder uitgewerkt zijn dan in het vorige deel. Het blijft alsnog de bedoeling om aan dit schilderij een warme uitstraling te geven. Op dit moment blijf ik echter werken met een aantal koelere kleuren om dan in de volgende fase over te gaan naar de warme uitstraling die ik zo graag aan dit schilderij wil meegeven. Als je op de foto kijkt dan zie je dat ik de kleur van de luiken totaal anders opgezet heb dan de kleur op de oorspronkelijke foto. Waarom ik dat doe is voor mij ook niet altijd helemaal duidelijk maar ik vond dat dit schilderij deze kleur, die het midden houdt tussen blauw en groen goed zou dienen. Het is dikwijls een gevoel dat je hebt bij het bekijken van een bepaald onderwerp. Wanneer je dan toegeeft aan dat gevoel en de kleuren  toepast zul je achteraf merken dat dit ook de juiste keuze is geweest. Laat me toe te stellen dat dit een ervaringsgevoel is dat je krijgt door veel te schilderen en door niet altijd slaafs de onderwerpen en kleuren na te bootsen zoals zij zich aan je oog presenteren. Natuurlijk moet je niet overdrijven in deze kleuraanpassingen zodat je het noorden kan verliezen en alles niet meer te overschouwen valt want dan ben je verder weg van een goed schilderij dan dat je kan denken. Dus eerst leren goed te kijken en te schilderen wat je ziet en dan gaan improviseren met het oog dat de het geimproviseerde moet dienen om een goed werkje af te leveren of om iets bij te leren.
    Zoals je ziet geeft de kleur die ik hier gebruik (Cobalt Turquois van winsor en Newton) een andere dimensie aan deze luiken. In de eerste plaats harmonieert de kleur goed bij de stenen die rond het venster zijn aangebracht maar ook geeft zij een gevoel van, hier is iets in verval maar ooit was het geheel meer dan alledaags. Laat me stellen dat deze kleur iets koninklijkheids heeft dat een gewone groene of blauwe kleuren missen. Het kan misschien theatraal klinken maar het geeft nu reeds iets meer aan dit schilderij. Ik heb ook een foto genomen waar nog niet de hele luiken beschildert zijn dit om goed het verschil te laten zien tussen de plaatsen waar ik reeds kleur aangebracht heb en de nog blanke vlakken. Natuurlijk is het de bedoeling om deze luiken oud en verweerd te laten uitzien maar daar zal ik me in de volgende fase wel wat laten invallen en mee bezig houden.
    Ook kun je nu duidelijk zien dat ik aan de rechter- en bijzonder aan de linkerkant van het schilderij reeds gewerkt heb met een warmere oker wassing waardoor de lichtroze kleur van deze stenen meer en meer een eenheid gaan vormen met de stenen boven en onder het venster. Zonder dat ik daarom volledig de zelfde kleur ga gebruiken. Hier probeer ik reeds een transparante wassing uit die ik later eventueel over het schilderij kan leggen om alles een beetje meer op elkaar af te stemmen. Dit soort zaken zijn nu net het fijne en meest ondoorgrondelijke aan werken met aquarel. Je kan door een of twee wassingen je werk een totaal andere dimensie meegeven of je kan je werk totaal naar de verdoemenis helpen maar dat is natuurlijk het risico van het vak zullen we maar zeggen. Het is eveneens zo dat wanneer je redelijk wat aquarel werk gemaakt hebt dat je kan terugvallen op een aantal wetmatigheden van aquarel. Maar en dat is toch heel belangrijk je hebt dit medium nooit helemaal in de hand  maar dat is wat aquarelleren zo boeiend maakt.
    In de volgende bespreking ga ik wat meer uitwijden over hoe ik de stenen aanpak en hoe de luiken verder evolueren naar de oude versleten  luiken op de oorspronkelijke foto.

    26-04-2007 om 11:38 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    24-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "Siësta": fase 1/deel3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook vandaag ga ik weer wat verder met de uitleg over dit schilderij. Op de bijgeplaatste foto van het schilderij, kan je duidelijk zien dat er het één en ander gebeurt is. Je kan ook duidelijk zien dat ik me niet beperkt heb tot een onderdeel van het schilderij maar dat ik over het hele schilderij gewerkt heb. Wat heb ik nu gedaan? In de allereerste plaats kun je hier goed zien wat er met aquarel mogelijk is. Ik heb een volledige kleurwassing over het hele onderwerp gelegd. Een kleurwassing die typisch is voor aquarel omdat ze transparant is . Deze transparantie van kleurwassingen kun je goed gebruiken als je de één of andere sfeer aan een schilderij wilt meegeven. Dus kan ik in één van de volgende besprekingen weer teruggrijpen naar dit soort wassing als ik een warme gloed over het schilderij wil leggen. Door over de bovenste stenen een transparante wassing alazarinerood te leggen krijg ik reeds nu een veel warmere uitstraling van deze partij. Ook heb ik nog enkele kleine zaken aan de luiken aangebracht maar dit neem ik de volgende keer meer intens onder handen.  Ook de stenen partij onder het venster heb ik verder uitgewerkt. Hier heb ik gekozen voor een meer dekkende kleur (oker en siënna) , enerzijds om het verschil tussen de verschillende wassingen aan te geven maar anderzijds ook om een groter contrast te krijgen tussen de verschillende partijen die stilaan naar voor komen. Indien het contrast te groot zou worden kan ik dit nog altijd wat uitwassen of een extra transparante kleurlaag aanbrengen waardoor alles weer met elkaar verbonden wordt. Een goed voorbeeld van wat je met uitwassen kunt bereiken is te zien aan de zeer donkere voeg (tussen de stenen boven het venster) uit de vorige fase heb uitgewassen tot een lichtere voeg die nog donker genoeg is om te dienen als een tussentoon of middentoon die later nog belangrijk voor het geheel kan zijn. 
    Wat je hier ook duidelijk kan zien is, dat er bij aquarel niet met wit wordt gewerkt maar dat je het papier gebruikt als het witste wit. De luiken in dit geval niet te na gesproken want die krijgen nog een kleur, maar de rest van het schilderij waar het blad nu nog wit is zal in het ganse schilderij zijn onbeschilderde maagdelikheid blijven houden.
    De volgende bespreking zal handelen over het verder afwerken van de luiken in deze eerste fase.

    24-04-2007 om 11:22 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    22-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "Siësta": Fase1 /deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik verder gaan met dit schilderij. Op de bijgevoegde foto zie je duidelijk dat ik begonnen ben met een kleur toe te voegen aan de luiken en het raam en een tegenkleur ben gaan zoeken om het schilderij warm te maken (kleur van de stenen aan de onderkant).. Zoals ik reeds in mijn vorige bespreking opmerkte wilde ik een andere kleur toepassen dan die op de foto te zien was. De groene kleur van het raam op de foto wilde ik vervangen door blauw omdat anders mijn schilderij te eentonig zou worden. Je zult opmerken waarom met groen eentonig en met blauw niet. Wel dit heeft een reden die in de toekomst duidelijk zal worden. Ik wil namelijk in één van de volgende fases het groen gebruiken maar op een andere plaats dan voor deze luiken. Ik wil vermelden dat het niet het helder of donker blauw zal worden maar eerder een blauw dat een groenachtige kleurzweem heeft. Door dit te doen hoop ik een bepaalde eenheid te creëren in het schilderij. Je kan ook duidelijk zien dat ik een eerste aanzet gemaakt heb van de scharnieren die aan het luik bevestigd zijn. Door dit nu reeds te doen krijg ik en zeker de toeschouwer reeds een eerste zicht hoe de verschillende kleuren zich tot mekaar verhouden. Dezelfde roestbruine kleur gebruik ik ook om een eerste kleine wassing aan de stenen te geven. Bijzonder de stenen aan de onderkant komen op die manier reeds tot leven. Ik weet dat het nog maar een begin is maar toch kan je nu reeds zien dat het schilderij een totaal andere sfeer uitstraalt dan de foto die ik als leidraad gebruik. Door het toepassen van deze kleuren wil ik eigenlijk een schilderij maken van een oud venster omgeven door een aantal onregelmatig gevormde stenen die samen baden in het licht van de ondergaande zon. Of dit gaat lukken weet ik op dit moment van het schilderij nog niet maar de intentie is er in elk geval. Als het schilderij klaar is zal ik de foto en het schilderij samen brengen en dan zullen we kijken of ik gelukt ben in deze opzet.
    In de volgende bespreking ga ik laten zien hoe je door verschillende kleurwassingen komt tot een bepaalt effect tevens wil ik aantonen dat je met aquarel nooit overhaast moet te werk gaan om tot een goed resultaat te komen.

    22-04-2007 om 12:40 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    20-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Siësta : Fase 1/ deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik enkele woorden schrijven over de opzet van dit schilderij. Zoals ik reeds in mijn vorig berichtje schreef viel deze foto mij op, omdat er nogal wat nostalgie van uit ging. Ook de verschillende materialen en texturen boeide me van in het begin.
    Ik ben gestart zoals ik meestal start en dat zie je ook op de bijgevoegde foto, met een redelijk uitgewerkte tekening van het onderwerp. Ik heb dit reeds eerder gezegd maar ik vind dat je een aquarel of eender welk schilderij het best maakt  door te beginnen met een tekening. Door het onderwerp te tekenen krijg je reeds een erste kennismaking met de moeilijkheden die het onderwerp later zou kunnen opleveren. In dit geval is het onderwerp even eenvoudig als gecompliceerd dit door de verschillende materialen en de verschillende texturen.
    Je ziet dat ik, nadat ik de tekening heb opgezet, ben begonnen met de meest donkere tinten van het onderwerp in te voegen. Dit is eigenlijk tegen de regels van het aquarelleren omdat je bij aquarel van licht naar donker werkt. Maar ik vind dat je niet altijd de geëigende regels en geplogendheden dient te volgen. Zeker als kunstenaar(dit is wel een groot woord in mijn geval) dien je de basisregels soms te overtreden om nieuwe ontdekkingen te kunnen doen.
    Waarom dan eerst met donker gewerkt? Wel ik wilde door deze werkwijze een beter beeld krijgen van het onderwerp in de tekening. Ik had namelijk gemerkt tijdens het tekenen dat er een zeer ingewikkelde struktuur van lijnen was ontstaan. Deze lijnen vormden natuurlijk de verschillende stenen en luiken maar het was wat onoverzichtelijk geworden. Dus wilde ik weer meer orde krijgen in het schilderij krjigen en alles goed kunnen overzien dan moest ik iets doen wat terug de nodige struktuur bracht in deze tekening. Daarom probeerde ik eens uit om door middel van de donkere kleur de verschillende stenen af te bakenen en daardoor weer wat meer orde op zaken te stellen. Toen ik hiermee bezig was zag ik na enige tijd dat ik inderdaad goed gekozen had om deze aquarel op deze manier aan te pakken. Ik kreeg door op deze manier te werken een zeer grote dieptewerking in het schilderij. Want door deze donkere plekken aan te brengen kwamen de stenen onmiddelijk tevoorschijn en kreeg het schilderij dadelijk een ruggegraad en dat was net wat ik nodig had. Ik kan er nu gerust bij vertellen dat ik deze werkwijze doordacht toepaste en dat ik op voorhand wist door op deze manier te werken ik zeker geen kwaad kom doen aan het geheel.  
    De volgende bespreking zal handelen over het zoeken naar een geschikte kleur voor de luiken.

    20-04-2007 om 17:22 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    16-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Siësta: Opzet en eerste fase
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik wil vandaag starten met een nieuwe bespreking over een aquarel die ik maakte aan de hand van een foto die ik afhaalde van het Blog Johan 1958. Ik heb eerst toestemming gevraagd aan Johan of ik de foto mocht gebruiken en die had daar geen bezwaar tegen dus zal je in de komende dagen het resultaat van veel noeste arbeid en en de daarbij behorende zweet zien.
    Ik ga vandaag eerst de foto tonen zoals ik ze van het blog haalde. Ik kan je nu reeds vertellen dat ik de kleuren aangepast heb volgens mijn idee. Het namelijk altijd zo dat als ik naar een foto werk deze foto niet slaafs volg naar kleur en of compositie en dat heb ik hier ook zo gedaan.
    Het onderwerp sprak mij aan omdat je hier verschillende moeilijkheden in een onderwerp tesamen hebt. Je hebt in de eerste plaats verschillende materialen en die materialen hebben verschillende kleuren en zij zijn dan ook nog eens helemaal versleten en verweerd. Mooier kan het eigenlijk niet zijn. Natuurlijk heb je door deze toestand ook de bijbehorende moeilijkheid om deze materialen weer te geven in hun typische staat van verwering. Ik bedoel hiermee dat hout en steen totaal verschillende materialen zijn en dat die ook totaal verschillend verweren. En ik maak het mij nog wat moeilijker door de bestaande kleur te wijzigen in een kleur die ik zelf redelijk graag zie en hier perfect kon toepassen.
    Dat dit alles niet van een leien dakje is gelopen kan ik je wel verzekeren ook zijn er nogal wat moeilijkheden extra op gedoken alvorens het schilderij was zoals ik het me voorgesteld had. Hoe ik die moeilijkheden overwon kun je de volgende dagen volgen maar ook zal ik vertellen waarom ik dit schilderij Siësta noemde.

    16-04-2007 om 12:24 geschreven door priet  


    >> Reageer (7)
    12-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel "Kasteel van Schoonbeek" Afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag enkele woorden uitleg over het laatste deel van deze aquarel. Ik heb het schilderij terug ter hand genomen en gekeken of het inderdaad voor mij af is. Er zijn nog een aantal kleine zaken die niet gelopen zijn zoals ik hoopte maar daar ga ik niets aan wijzigen. Het risico om het schilderij slechter te maken is veel te groot en de kans om het schilderij spectaculair te verbeteren is practisch nihil. Daarom besluit ik enkel nog de bladeren op de voorgrond (die op de oever en in het water liggen) iets meer kleur te geven en vervolgens mijn naaam en de datum op het schilderij aan te brengen. De passepartout die ik  gekozen heb is een gestructureerde passepartout. Deze die het dichts op de tekening ligt is  bruin- roestachtig van kleur en door die kleur omkadert hij perfect het schilderij. Voor de meest in het oog springende paspartout heb ik een donkerbeige genomen om een mooie omkadering en een tussenkleur te hebben tussen schilderij en lijst. Ik heb vervolgens gekozen om een wortelhouten lijst te nemen. Dit soort lijst past volgens mij vrij goed bij dit soort taferelen en geeft het werkje iets Angel-Saksisch. Temeer omdat er een kasteel opstaat en ook omdat de sfeer die ik wilde meegeven met dit schilderij prima tot uiting komt.
    De volgende bespreking zal handelen over een nieuwe aquarel die ik Siësta noemde.
     

    12-04-2007 om 12:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    09-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel "Kasteel van Schoonbeek" Fase 2 / deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik het laatste stuk van deze aquarel bespreken alvorens met de afwerking te beginnen. Het is natuurlijk van het grootste belang dat je alle onderdelen zo veel mogelijk op elkaar afstemd. Daarom overloop ik vandaag nog eens al deze onderdelen.
    Aan het kasteel zelf heb ik weinig gewijzigd. Ik heb enkel de kleuren nog wat aangepast en voor de rest ben ik overal van afgebleven. Aan de weerspiegeling heb ik net het zelfde gedaan. Op verschillende plaatsen de kleur wat intenser gemaakt bijzonder voor het dak en ook heb ik de verhoudingen nog wat bijgewerkt. Aan de bomen en takken aan de rechterkant heb ik daarentegen nog redelijk wat gewerkt. Ik heb bijzonder veel aandacht gegeven aan de donkere partij in de kruinen van de bomen. Ik heb hier nog wat kleur teogevoegd en deze kleur beheerst laten uitvloeien. Hierdoor zijn er wat lichtere en warmere partijen ontstaan die het geheel ten goede komen. Ik heb door dit te doen een redelijk risico genomen want met aquarel kan je niet voorzien hoe de kleuren in mekaar gaan vloeien en wat het resultaat gaat zijn. Maar je moet ook risico's durven nemen om ten eerste ervaring op te doen en om de spanning van het aquarelleren er in te houden. Want als er geen spanning meer zit tussen jouw en de aquarel waar je mee bezig bent dan hoeft het voor mij niet meer. In elk geval door dit te doen is de gehele bladerpartij en daardoor ook de hele aquarel een stuk beter geworden.
    Tenslotte ben ik de rimpeling van het water verder gaan uitwerken. Hoe heb ik dat gedaan? Wel toen de aquarel helemaal droog was ben ik op de plaatsen waar ik deze rimpeltjes wilde hebben met een scherp mesje het papier gaan open krabben. Hierdoor kwam het wit van het papier weer naar boven. Toen ik dit gedaan had ben ik met een penseel vol met verf en water weer even over deze plaatsen gegaan en daardoor is een gedeelte van de verf blijven hangen aan het opgeruwde papier.
    Als laatste punt heb ik mijn naam en de datum toegevoegd en het schilderij voor een paar dagen opgeborgen zodat ik het niet meer zag. 
    Waarom ik het schilderij als het voor mij af is, wegleg en een tijdje niet meer bekijk zal ik de volgende keer bespreken tegelijkertijd bespreek ik dan het paspartout en de lijst.
     

    09-04-2007 om 17:03 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    05-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Kasteel van Schoonbeek: fase2/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer iets meer schrijven over de verdere ontwikkeling van deze aquarel. Als je op de foto kijkt dan zie je dat er redelijk wat verbeteringen aangebracht zijn en dat deze verbetereingen het schilderij ten goede komen.
    In de eerste plaats heb ik gewerkt aan de linkerkant van het schilderij. Ik heb hier een aantal stuiken geschildert om ook deze kant van het schilderij iets aantrekkelijker te maken.
    Vervolgens heb ik deze stuiken weergeven in de weerspiegeling door ze een goede verhouding te geven in het wateroppervlak. Ook heb ik de weerspiegeling van het kasteel iets donkerder gemaakt waardoor je ziet dat de weerspiegeling een logisch geheel vormt met het kasteel. Vervolgens heb ik de rechterkant van het schilderij aangepakt. Hier ben ik verder gegaan met de uitwerking van de boomkruinen uiterst rechts. Door de kruinen iets meer volume te geven en natuurlijk ook de kleur iets explecieter uit te werken (warmer van kleur maken) begint de bomenpartij een goed tegengewicht te geven aan het kasteel zelf. Ik heb wel gezorgd dat de boomkruinen en de bladeren niet afzonderlijk worden weergegeven maar als groep worden behouden. Het is natuurlijk wel zo dat ik het onderscheid blijf maken tussen de voor- en achtergrond. Hiervoor blijf ik de bladeren van de voorste boom iets meer als bladvorm benadrukken maar ik zorg er tevens voor dat er ook wat kleurvlekken in het desbetreffend bladerdek aanwezig zijn. Door dit toe te passen zorg ik dat alles boven de stammen aan elkaar hangt maar dat je ook het onderscheid van de voorste boom blijft zien ten opzichte van de andere bomen. Natuurlijk heb ik deze boomkruinen weergeven in het wateroppervlak maar hier heb ik gekozen om er een redelijk donkere partij voor te maken. Door dit te doen benadruk ik nog meer deze bladerpartij boven het wateroppervlak en zodoende komt de compositie beter in evenwicht.
    Tot slot heb ik ook een lichte bries laten meespelen op het water oppervlak. Waardoor je een lichte rimpeling verkrijgt op dat wateroppervlak. Hoe ik dat verder uitgewerkt heb wil ik in de volgende bespreking behandelen.

    05-04-2007 om 12:36 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    02-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expositie 25 jaar Alkanna "het is niet Niks"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik enkele woorden schrijven over onze Expositie. In de eerste plaats kan ik zeggen dat de expositie en groot succes is geweest. We kregen op deze twee weekends wel 562 bezoekers wat enorm veel is voor een tentoonstelling van deze omvang. Onze opening op vrijdag 23 maart werd evenzeer een voltreffer van formaat met niet minder dan 200 aanwezigen die achteraf vol lof waren over de organisatie, de sprekers en de receptie.
    In de tweede plaats kan ik al de leden van Alkanna bedanken en een pluim geven voor de manier waarop zij de hen toevertrouwde taken hebben uitgevoerd. Alles werd tot in de puntjes uitgevoerd zoals het gevraagd was.
    In de derde plaats wil ik verschillende blogvrienden van seniorennet bedanken voor hun aanwezigheid op onze tentoonstelling. En tot slot wil ik nog meegeven dat er niet minder dan 9 kandidaten hebben aangemeld om onze rangen te komen vervoegen en of versterken.
    Tot slot wil ik zeggen dat ik enorm content ben met de geleverde prestatie en dat we het zeker niet laten zitten bij deze Expositie. Neen er zijn reeds nieuwe plannen in de maak voor andere tentoonstelingen maar daar geef ik later, als alles wat concreter is, meer uitleg over.

    02-04-2007 om 14:11 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    30-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel Kasteel van Schoonbeek: fase 2 / deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik iets verder met dit schilderij. Zoals je op de foto kunt zien heb ik een eerste aanzet gegeven van de bladermassa. Je ziet duidelijk aan de rechterkant van het schilderij dat ik de kleuren van de bladeren die aan de verschillende bomen aanwezig zijn iets warmer heb gemaakt door verschillende bruinen en warme roden door het bladerdek te verwerken. Ik doe dat om het schilderij dat heel veel groentinten bevat een warmere uitstraliong te geven. Maar en dat zie je in het midden gedeelte van het schilderij ook ben ik begonnen met aan de takken individuele bladeren aan te geven. Ik wil door dit te doen een onderscheid maken tusssen de verschillende onderdelen van het schilderij. Ik accentueer door deze bladeren de voorgrond nog eens extra. Hier door krijg ik de verschilllende delen  van het schilderij. De bladeren en de eerste boom vormen met het voorste gedeelte van de oever de voorgrond . Het midden gedeelte is de weerspiegeling van het kasteel in de vijver en het kasteel zelf is de achtergrond. Het moeilijke van deze compositie is dat de blikvanger met name het kasteel in de achtergrond zit. Ik wil het kasteel goed weergeven maar ook weer niet zo goed dat het op de voorgrond staat. Dit wordt dus balanceren op een koord die het midden houdt tussen veel en weinig detail. Het is daarom ook dat ik de bladeren van de voorste boom extra in de aandacht breng en daardoor een extra aandachtspunt in het schilderij breng.  Ik probeer om via die bladeren de toeschouwer zijn oog in het schilderij te leiden en dan zal het oog verder zijn weg voortzetten naar het kasteel.Je kan je afvragen moet je dit nu allemaal overwegen om zo'n schilderijtje te maken. Neen je hoeft dat natuurlijk niet, maar dan zal je schilderij ook een minder goed dieptebeeld vertonen en wordt alles herschapen in een vlakke en eentonige partij. Het is dit soort denkwijze die je schilderij net dat ietsje beter maakt dan het gemiddelde huis en keuken werkje .
    Je moet niet denken dat ik op dit moment tevreden ben over het schilderij. Neen hoor, daar moet nog het een en ander aan gebeuren maar daar heb ik ook nog de mogelijkheid voor. Degenen die het eindresultaat nu reeds willen zien kunnen dat nog het ganse weekend doen op onze expositie want daar hangt het afgewerkte werkje. In een volgende bespreking ga ik verder met het nog aantrekkelijker maken van het de voorstelling door verschillende accenten nog iets beter uit te werken.

    30-03-2007 om 10:25 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    28-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua: Kasteel van Schoonbeek: Fase 1/deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik nog wat verder met de bespreking van deze aquarel. Ik heb in de eerste plaats het afdekmiddel dat ik over de takken van de voorste boom aangebracht had verwijderd. Dit gaat vrij eenvoudig omdat dit afdekmiddel opdroogt als een gummieachtige stof. Je kunt het gemakkelijk verwijderen door er met een gom of met je vinger over te wrijven. Het is dan juist en velletje dat je van het papier kunt aftrekken. Door dit afdekmiddel weg te halen komen de takken helemaal wit te voorschijn. Ik heb ze voorzien van een groen bruine tint en de kleinere twijgjes heb ik heel dun aangebracht met Van Dijckbruin. Ook heb ik de groen tinten die rondom het kasteel aanwezig zijn iets verder uitgediept. Het is namelijk zo dat er aan deze kant van het kasteel (wat eigenlijk de zijkant is ) een mooie taxushaag aanwezig is. Ik ben op dit moment nog aan het zoeken naar de mooie diepgroene kleur van taxus. Na dat ik de groene kleur aangebracht heb, ben ik overgestapt naar de rechterzijde van het schilderij. Hier ga ik beginnen met de boomstammen te schilderen. Herinner je nog mijn vorige bespreking waar ik door de negatieve vormen te gebruiken de boomstammen heb weergegeven zonder ook maar een sprankeltje kleur aan te brengen. De dreef is aan weerszijde afzet door grote platanen. je weet ook dat deze bomen een niet zo alledaagse bast hebben. Het is net of hun bast op verschillende plaatsen afgeschilferd is. Ook dit probeer ik zo goed en zo kwaad mogelijk weer te geven. In deze eerste fase geef ik aan de stammen een  een lichte wassing voor de verschillende kleurvlakken aan. 
    Tot slot heb ik een lichte aanzet gedaan om de voorgrond iets aantrekkkelijker te maken. Ik heb door wat bladeren te tekenen het geheel wat beginnen op te fleuren. Door dit te doen hoop ik de groene tint van het gras wat te onderbreken en het schilderij te verlevendigen.
    De volgende bespreking zal handelen over het aanbrengen van bladeren aan de takken en op de voorgrond en waarom ik dat doe.

    28-03-2007 om 10:36 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    26-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua: Kasteel van Schoonbeek: fase 1/ deel3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na een aantal zeer drukke weken van voorbereiding van onze Expositie kan ik vandaag voor het eerst sinds dagen weer rustig aan mijn pc zitten en op de blogtoer gaan. Ik kan zeggen dat het eerste tentoonstellingsweekend een enorm succes is geweest met meer dan 400 bezoekers. En de opening vrijdag 23/3 was grandioos. Maar nu tot de order van de dag iets meer uitleg over de aqua Kasteel van Schoonbeek.
    Op de foto kan je goed de nieuwe stap zien die ik gemaakt heb.
    Waarom laat ik dit zien? Wel het is eigenlijk maar een klein stukje werk dat hier gebeurt is. Maar het geeft bijzonder goed weer wat aquarelleren eigenlijk is. Als je de rechterkant van schilderij bekijkt dan zie je hoe licht en waterig een eerste opzet van een aquarelschilderij dient te zijn. Ook zie je hier iets van de negatieve vormen die er kunnen meespelen in een landschapsaquarel. Je ziet heel duidelijk dat de bladermassa van de bomen is weergegeven door enkele streken heel verdunde verf en dat de kleuren totaal in elkaar overlopen. De onderkant die later de oever van de vijver dient te worden is zeer eenvoudig aangegeven met enkele streken groen en zeer waterige verf. In de kruinen heb ik een warme kleur gemend door in het groen gebrande sienna te laten lopen in een nat gedeelte van de boomkruinen. Dit nat gedeelte maak içik zorgvuldig nat door allen met water dat gedeelte te bewerken dat ik voor de boomkruinen wil gebruiken maar en dit is belangrijk ik heb de boomstammen uitgespaard. Het zorgvuldig aanbrengen van het water is nog van belang omdat ik daardoor mijzelf dwing om goed te overwegen waar ik later ga kleur aanbrengen en daardoor heb ik reeds de vormen afgetast alleen met water. Door dat de boomstammen droog blijven wordt daar geen verf achtergelaten als ik op de natte gedeelte verf aanbreng. Het spreekt vanzelf als ik met een borstel vol met verf over de boomstammen ga wrijven dat er wel verf achterblijft maaar dat doe ik dus niet.
    Waarom ? Dit is omdat ik de stammen in een volgend deel iets meer wil uitwerken en dat ik dat dan kan doen zonder nog te moeten omkijken naar de kruinen en ik kan dan nat op droog werken. Nat op droog wil zeggen dat je met een borstel vol aquarelverf over een droge ondergrond gaat schilderen. De kruinen van de bomen en de oever van de vijver zijn dus .........nat in nat geschildert namelijk met een borstel vol aquarelverf over een natte ondergrond uitgewerkt.
    Tot slot wil ik nogmaals herhalen dat als je in een aquarel sommige delen wit wilt laten je geen verf op die plaats mag aanbrengen maar dat je de witte kleur van het papier dient te gebruiken. Dit omdat er geen witte aquarel verf besttat. Maar er bestaat wel een witte verf die soms gebruikt wordt bij aquarelleren doch deze verf is dekkend daar waar aquarelverf transparant of doorschijnend is.
    Een volgende bespreking gaan we verder met het aanbrengen van de boomstammen en nog andere onderdelen.

    26-03-2007 om 20:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    18-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua Kasteel van Schoonbeek: Fase 1/deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag enkele woorden meer over deze aquarel die ik ook op de Expositie wil tentoonstellen. Het is niet meer dan normaal denk ik, dat je probeert één of meerderdere schilderijen van je eigen omgeving te maken als je daarvoor de kans en de locaties hebt. Vermits we in Schoonbeek tentoonstellen en het Kasteel van Schoonbeek een mooie locatie is heb ik me laten verleiden om dit op te nemen in mijn nieuwe schilderijen. En vermits ik aan mijn echtgenote reeds heel lang beloofd had om enkele aquarellen te maken heb ik me ook hier aan mijn woord gehouden en heb ik verschillende aquarellen gemaakt. Op dit moment zijn het er een viertal en ik zal ze ten gepaste tijde bespreken. Vandaag ga ik iets verder met de uitleg van deze aquarel. In het eerste deel heb ik de opzet van het kasteel besproken vandaag neem ik de weerspiegeling van het kasteel in het water als onderwerp. Zoals je op de foto kan zien heb ik het gebouw helemaal ingekleurd in het wateroppervlak. Natuurlijk moet je hier ook weer een paar regels in acht nemen om die werspiegeling zo goed mogelijk weer te geven. Er zijn een aantal basisregels die je goed moet bekijken. Ik ga ze niet allemaal opnoemen (dat doe ik een volgende keer als de weerspiegeling af is) maar het is natuurlijk redelijk belangrijk dat je het wateroppervlak goed weergeeft. Ik heb hier gekozen om een glad wateroppervlak dat een lichte rimpeling heeft (omdat het op locatie ook zo was), weer te geven. Waar de rimpelingen van eht water gaan komen heb ik het papier wit gelaten waardoor ik de mogelijkheid heb om dat wateroppervlk in een latere fase te kunnen aanpassen. Wat natuurlijk opvalt is dat het kasteel practisch helemaal in het water weerspiegeld is. Hier moet je ook weer opletten dat de verhoudingen van de weerspiegeling overeen komen met de werkelijkheid. Zeker bij een glad wateropvlak is dit belangrijk. Dat wil zeggen dat je de vormen van het kasteel ook in het water moet kunnen onderscheiden. En een van de basisregels van weerspiegeling wat de kleur betreft is, dat een licht of helder gekleurd project in de weerspiegeing donkerder is en een donker gekleurd project een lichtere weerspiegeling heeft. Maar vermits je bij aquarel steeds de kleuren van licht naar donker opzet moet je hier dubbel voorzichtig zijn. Het is daarom ook dat alle kleuren van het kasteel heel licht opgezet zijn zodat ik in een volgende fase die kleuren kan aanpassen (les verdonkeren) op de juiste plaats en wijze. Tot slot kun je nu reeds duidelijk zien dat er rechts op het schilderij er een redelijke donkere partij in het water heeft afgetekend. Over het hoe en waarom van deze partij geef ik de volgende keer iets meer uitleg.

    18-03-2007 om 10:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging voor onze Expositie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag wil ik de uitnodiging plaatsen voor onze Expositie. Iedereen die goesting  en of tijd heeft is van Harte Welkom om onze Expositie te bezoeken.

    Expositie 25 jaar Kunstkring Alkanna

    “Het Is Niet Niks”

    In de Onze Lieve Vrouw der Armenkerk

     Schoolstraat  3740 Schoonbeek-Beverst

     

    De leden van Kunstkring Alkanna nodigen U uit op hun

     Expositie 25 jaar Alkanna.

    Deze expositie is te bezichtigen tijdens de weekends van

    24/25 maart 2007 en 31maart/1april 2007 van 14 uur tot 20 uur.

     

     

    Met Vriendelijke Groeten:

     

    P. Vanstipelen Voorzitter Alkanna

     

     

     

    Leden Kunstkring Alkanna en deelnemende kunstenaars aan de

    Expositie 25 jaar Alkanna.

    K. Biesmans, E. Claesen, A. Gabriëls, G. Geladi, E. Lieben, JP. Sillen,

    W. Sillen, R. Vandebroek, P. Vanstipelen, M. Vuurstaek.

     

    15-03-2007 om 10:24 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Schoonbeek: Fase 1 /deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik beginnen met het eerste deel van deze aquarel te beschrijven. De vorige bespreking handelde over de opzet van tekening maar nu begin ik met het aquarelleren. Op de foto zie je duidelijk waar ik mee begonnen ben. De meesten onder u  zullen zeggen met het schilderen van het kasteel maar dat is niet waar. Ik ben begonnen met het afdekken van een aantal delen van de aquarel met maskeervloeistof. Je kan dit goed zien bv. aan de bovenkant van de bomen. De dunne takken en ook de iets dikkere heb ik allemaal afgedekt. Je ziet het redelijk goed omdat het nogal blinkt op de foto; Waarom doe ik dit? In de eerste plaats wil ik deze takken uitsparen omdat als ik de lucht schilder het moeilijk is om rond deze takken heen te schilderen. Dit geeft een onatuurlijk uitzicht en geen mooi zicht in de afgewerkte aquarel. In de tweede plaats doe je dit om bv witte onderdelen uit te sparen. Deze afdekvloeistof werkt na dat je ze heb opgebracht water afstotend., waardoor je gemakkelijk grote vlaken kunt inkleuren zonder de te kijken naar de kleinere delen die later een andere kleur moeten krijgen of wit moeten blijven. Nadat je alles hebt ingeschilderd kan je dit afdekmiddel dat een rubberachtige vorm heeft aangenomen gemakkelijk verwijderen.
    Vervolgens ben ik begonnen met de eerste kleurlaag op het kasteel aan te brengen. Je kan nu ook goed zien waarom ik een duidelijke tekening gemaakt heb. De vorm van het gebouw en het perspectief is hier uitermate belangrijk waardoor ik niet zonder voortekening kan werken. Dit zoals ik reeds vroeger beschreven heb, ik  redelijk in detail wil werken. Wat verder nog van belang is, is dat ik verschillende kleuren gebruikt heb om het kasteel in te kleuren. Ook dit is belangrijk want het kasteel heeft verschillende kleuren in zijn onderdelen. Alle delen van het kasteel zijn in dit stadium nog allemaal even fel belicht maar daar zal in één van de volgende fases verandering in komen door het spel van licht en schaduw.
    Tot slot wil ik er op wijzen dat ik ook al een kleine aanzet gedaan heb om de weerspiegeling van het kasteel in de vijver weer te geven maar daar moet nog het één en ander rond gebeuren. Een kleine randopmerking wil ik maken bij deze stand van zaken. Op dit moment kan je met het schilderij alle kanten uit. Je kan er een winterlandschap van maken maar je kan er ook een prachtig zomerlandschap van maken. Volgens mij ziet het op dit moment er meer uit als een winterlandschap daarom ga ik er een mooi lente-zomer schilderij van maken.

    13-03-2007 om 12:52 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    08-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Schoonbeek -Beverst Bilzen: Opzet van tekening
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik starten met een beschrijving van een nieuw werkje dat ik maakte voor de tentoonstelling op 23 maart 2007. Het is een aquarel gemaakt van één van de bezienswaardigheden in Groot-Bilzen. Zoals meestal begin ik met een tekening die vrij nauwkeurig is. Zeker in dit geval waar ik een gebouw ga trachten te schilderen. Ik weet wel dat de meeste aquarellisten dat allemaal niet nodig vinden maar ik ben van opleiding Technisch Tekenaar en wanneer ik een gebouw of een gedeelte van een een gebouw teken dan moet dat juist zijn. Ik kan niet anders werken. En ja er is een spreekwoord dat zegt:: " ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is", is hier zeker op mij van toepassing. Maar goed op de foto zie je hoe ik de tekening heb opgezet. Zoals ik reeds zei een vrij nauwkeurige tekening van het kasteel zelf en ook van de vijver die voor het kasteel ligt. Hier doet zich een eerste moeilijkheid voor ook de weerspiegelijng van het kasteel in de vijver. Deze weerspiegelijng wil ik juist weergeven om een goed beeld te krijgen van wat je ziet o een zonnige dag . Dat betekend dat je goed moet inschatten wat er al dan niet in de weerspiegeling mag opgenomen worden. Dit is trouwens van zeer groot belang wil je het schilderij aan zeggingskracht doen winnen. Tenslotte zie je ook dat ik de dreef, die voor het kasteel loopt vrij nauwkeurig heb getekend. En dit is een volgende moeilijkheid want ik wil de bomen weergeven zoals ze zijn, met hun kenmerkende eigenschappen ik kan je nu al verklappen dat het platanen zijn en die zijn niet zo heel gemakkelijk weer te geven. Je kan natuurlijk ook zeggen dat die dreef maar een onderdeel van het geheel is en niet zo belangrijk dient te zijn, en dan heb je misschien ook wel gelijk. Maar ook hier verschil ik weer van mening, omdat ik vind dat de deze dreef zeer bepalend is voor de omgeving en landschap en de inkadering  van het kasteel. Dus ik heb weer een reden te meer om alles zo precies mogelijk weer te geven. Of het allemaal lukt is nog een andere vraag maar dat leg ik de volgende keer wel weer uit.

    08-03-2007 om 11:49 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    04-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: zelfportret met Pieter: fase5/deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik nog enkele woorden schrijven over de laatste fase van het schilderij; De fase die ik de afwerkingsfase noem. Ik ga nog niet alles prijsgreven van het portret maar ik ga wel zeggen waarom ik dat doe. In de eerste plaats wil ik de primeur voor het zelfportret op onze opening houden. Het is namelijk zo dat door het aanbrengen van de achtergrond de sfeer van het portret totaal gewijzigd is. Het is veel intenser en feller geworden. Ik durf zelfs spreken dat het een gewaagde combinatie is, maar zelf vind ik ze meer dan geslaagd. Dus over de achtergrond nog niets. Wat ik wel wil vertellen is dat ik de twee geportretteerde helemaal opnieuw bewerkt heb. De beide gezichten heb onder handen genomen en ook de klederen hebben een opfrissing gekregen.Door het aanbrengen en opfrissen door nieuwe kleuren is ook het algemeen gevoel dat ik heb bij het bekijken van het schilderij, veel beter geworden. De kleuren hebben nu hun juiste uitstraling gekregen. Ik bedoel hiermee dat de kleuren intens maar tochfluweel zacht zijn en dat is nu net het kenmerk van Pastel. Ook de kleding heb ik aangepakt en daardoor komen lichte en schaduwvlekken beter tot hun recht. Voorlopig ga ik de bespreking hierbij laten maar ik kom zeker terug met dit onderwerp en de afwerking na de opening op 23 maart van onze Expositie.

    04-03-2007 om 13:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (5)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    mimi2000
    blog.seniorennet.be/mimi200
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    psplessen
    blog.seniorennet.be/pspless
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    dolfijn320
    blog.seniorennet.be/dolfijn


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!