Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    16-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Siësta: Opzet en eerste fase
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik wil vandaag starten met een nieuwe bespreking over een aquarel die ik maakte aan de hand van een foto die ik afhaalde van het Blog Johan 1958. Ik heb eerst toestemming gevraagd aan Johan of ik de foto mocht gebruiken en die had daar geen bezwaar tegen dus zal je in de komende dagen het resultaat van veel noeste arbeid en en de daarbij behorende zweet zien.
    Ik ga vandaag eerst de foto tonen zoals ik ze van het blog haalde. Ik kan je nu reeds vertellen dat ik de kleuren aangepast heb volgens mijn idee. Het namelijk altijd zo dat als ik naar een foto werk deze foto niet slaafs volg naar kleur en of compositie en dat heb ik hier ook zo gedaan.
    Het onderwerp sprak mij aan omdat je hier verschillende moeilijkheden in een onderwerp tesamen hebt. Je hebt in de eerste plaats verschillende materialen en die materialen hebben verschillende kleuren en zij zijn dan ook nog eens helemaal versleten en verweerd. Mooier kan het eigenlijk niet zijn. Natuurlijk heb je door deze toestand ook de bijbehorende moeilijkheid om deze materialen weer te geven in hun typische staat van verwering. Ik bedoel hiermee dat hout en steen totaal verschillende materialen zijn en dat die ook totaal verschillend verweren. En ik maak het mij nog wat moeilijker door de bestaande kleur te wijzigen in een kleur die ik zelf redelijk graag zie en hier perfect kon toepassen.
    Dat dit alles niet van een leien dakje is gelopen kan ik je wel verzekeren ook zijn er nogal wat moeilijkheden extra op gedoken alvorens het schilderij was zoals ik het me voorgesteld had. Hoe ik die moeilijkheden overwon kun je de volgende dagen volgen maar ook zal ik vertellen waarom ik dit schilderij Siësta noemde.

    16-04-2007 om 12:24 geschreven door priet  


    >> Reageer (7)
    12-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel "Kasteel van Schoonbeek" Afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag enkele woorden uitleg over het laatste deel van deze aquarel. Ik heb het schilderij terug ter hand genomen en gekeken of het inderdaad voor mij af is. Er zijn nog een aantal kleine zaken die niet gelopen zijn zoals ik hoopte maar daar ga ik niets aan wijzigen. Het risico om het schilderij slechter te maken is veel te groot en de kans om het schilderij spectaculair te verbeteren is practisch nihil. Daarom besluit ik enkel nog de bladeren op de voorgrond (die op de oever en in het water liggen) iets meer kleur te geven en vervolgens mijn naaam en de datum op het schilderij aan te brengen. De passepartout die ik  gekozen heb is een gestructureerde passepartout. Deze die het dichts op de tekening ligt is  bruin- roestachtig van kleur en door die kleur omkadert hij perfect het schilderij. Voor de meest in het oog springende paspartout heb ik een donkerbeige genomen om een mooie omkadering en een tussenkleur te hebben tussen schilderij en lijst. Ik heb vervolgens gekozen om een wortelhouten lijst te nemen. Dit soort lijst past volgens mij vrij goed bij dit soort taferelen en geeft het werkje iets Angel-Saksisch. Temeer omdat er een kasteel opstaat en ook omdat de sfeer die ik wilde meegeven met dit schilderij prima tot uiting komt.
    De volgende bespreking zal handelen over een nieuwe aquarel die ik Siësta noemde.
     

    12-04-2007 om 12:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    09-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel "Kasteel van Schoonbeek" Fase 2 / deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik het laatste stuk van deze aquarel bespreken alvorens met de afwerking te beginnen. Het is natuurlijk van het grootste belang dat je alle onderdelen zo veel mogelijk op elkaar afstemd. Daarom overloop ik vandaag nog eens al deze onderdelen.
    Aan het kasteel zelf heb ik weinig gewijzigd. Ik heb enkel de kleuren nog wat aangepast en voor de rest ben ik overal van afgebleven. Aan de weerspiegeling heb ik net het zelfde gedaan. Op verschillende plaatsen de kleur wat intenser gemaakt bijzonder voor het dak en ook heb ik de verhoudingen nog wat bijgewerkt. Aan de bomen en takken aan de rechterkant heb ik daarentegen nog redelijk wat gewerkt. Ik heb bijzonder veel aandacht gegeven aan de donkere partij in de kruinen van de bomen. Ik heb hier nog wat kleur teogevoegd en deze kleur beheerst laten uitvloeien. Hierdoor zijn er wat lichtere en warmere partijen ontstaan die het geheel ten goede komen. Ik heb door dit te doen een redelijk risico genomen want met aquarel kan je niet voorzien hoe de kleuren in mekaar gaan vloeien en wat het resultaat gaat zijn. Maar je moet ook risico's durven nemen om ten eerste ervaring op te doen en om de spanning van het aquarelleren er in te houden. Want als er geen spanning meer zit tussen jouw en de aquarel waar je mee bezig bent dan hoeft het voor mij niet meer. In elk geval door dit te doen is de gehele bladerpartij en daardoor ook de hele aquarel een stuk beter geworden.
    Tenslotte ben ik de rimpeling van het water verder gaan uitwerken. Hoe heb ik dat gedaan? Wel toen de aquarel helemaal droog was ben ik op de plaatsen waar ik deze rimpeltjes wilde hebben met een scherp mesje het papier gaan open krabben. Hierdoor kwam het wit van het papier weer naar boven. Toen ik dit gedaan had ben ik met een penseel vol met verf en water weer even over deze plaatsen gegaan en daardoor is een gedeelte van de verf blijven hangen aan het opgeruwde papier.
    Als laatste punt heb ik mijn naam en de datum toegevoegd en het schilderij voor een paar dagen opgeborgen zodat ik het niet meer zag. 
    Waarom ik het schilderij als het voor mij af is, wegleg en een tijdje niet meer bekijk zal ik de volgende keer bespreken tegelijkertijd bespreek ik dan het paspartout en de lijst.
     

    09-04-2007 om 17:03 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    05-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Kasteel van Schoonbeek: fase2/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer iets meer schrijven over de verdere ontwikkeling van deze aquarel. Als je op de foto kijkt dan zie je dat er redelijk wat verbeteringen aangebracht zijn en dat deze verbetereingen het schilderij ten goede komen.
    In de eerste plaats heb ik gewerkt aan de linkerkant van het schilderij. Ik heb hier een aantal stuiken geschildert om ook deze kant van het schilderij iets aantrekkelijker te maken.
    Vervolgens heb ik deze stuiken weergeven in de weerspiegeling door ze een goede verhouding te geven in het wateroppervlak. Ook heb ik de weerspiegeling van het kasteel iets donkerder gemaakt waardoor je ziet dat de weerspiegeling een logisch geheel vormt met het kasteel. Vervolgens heb ik de rechterkant van het schilderij aangepakt. Hier ben ik verder gegaan met de uitwerking van de boomkruinen uiterst rechts. Door de kruinen iets meer volume te geven en natuurlijk ook de kleur iets explecieter uit te werken (warmer van kleur maken) begint de bomenpartij een goed tegengewicht te geven aan het kasteel zelf. Ik heb wel gezorgd dat de boomkruinen en de bladeren niet afzonderlijk worden weergegeven maar als groep worden behouden. Het is natuurlijk wel zo dat ik het onderscheid blijf maken tussen de voor- en achtergrond. Hiervoor blijf ik de bladeren van de voorste boom iets meer als bladvorm benadrukken maar ik zorg er tevens voor dat er ook wat kleurvlekken in het desbetreffend bladerdek aanwezig zijn. Door dit toe te passen zorg ik dat alles boven de stammen aan elkaar hangt maar dat je ook het onderscheid van de voorste boom blijft zien ten opzichte van de andere bomen. Natuurlijk heb ik deze boomkruinen weergeven in het wateroppervlak maar hier heb ik gekozen om er een redelijk donkere partij voor te maken. Door dit te doen benadruk ik nog meer deze bladerpartij boven het wateroppervlak en zodoende komt de compositie beter in evenwicht.
    Tot slot heb ik ook een lichte bries laten meespelen op het water oppervlak. Waardoor je een lichte rimpeling verkrijgt op dat wateroppervlak. Hoe ik dat verder uitgewerkt heb wil ik in de volgende bespreking behandelen.

    05-04-2007 om 12:36 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    02-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expositie 25 jaar Alkanna "het is niet Niks"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik enkele woorden schrijven over onze Expositie. In de eerste plaats kan ik zeggen dat de expositie en groot succes is geweest. We kregen op deze twee weekends wel 562 bezoekers wat enorm veel is voor een tentoonstelling van deze omvang. Onze opening op vrijdag 23 maart werd evenzeer een voltreffer van formaat met niet minder dan 200 aanwezigen die achteraf vol lof waren over de organisatie, de sprekers en de receptie.
    In de tweede plaats kan ik al de leden van Alkanna bedanken en een pluim geven voor de manier waarop zij de hen toevertrouwde taken hebben uitgevoerd. Alles werd tot in de puntjes uitgevoerd zoals het gevraagd was.
    In de derde plaats wil ik verschillende blogvrienden van seniorennet bedanken voor hun aanwezigheid op onze tentoonstelling. En tot slot wil ik nog meegeven dat er niet minder dan 9 kandidaten hebben aangemeld om onze rangen te komen vervoegen en of versterken.
    Tot slot wil ik zeggen dat ik enorm content ben met de geleverde prestatie en dat we het zeker niet laten zitten bij deze Expositie. Neen er zijn reeds nieuwe plannen in de maak voor andere tentoonstelingen maar daar geef ik later, als alles wat concreter is, meer uitleg over.

    02-04-2007 om 14:11 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    30-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel Kasteel van Schoonbeek: fase 2 / deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik iets verder met dit schilderij. Zoals je op de foto kunt zien heb ik een eerste aanzet gegeven van de bladermassa. Je ziet duidelijk aan de rechterkant van het schilderij dat ik de kleuren van de bladeren die aan de verschillende bomen aanwezig zijn iets warmer heb gemaakt door verschillende bruinen en warme roden door het bladerdek te verwerken. Ik doe dat om het schilderij dat heel veel groentinten bevat een warmere uitstraliong te geven. Maar en dat zie je in het midden gedeelte van het schilderij ook ben ik begonnen met aan de takken individuele bladeren aan te geven. Ik wil door dit te doen een onderscheid maken tusssen de verschillende onderdelen van het schilderij. Ik accentueer door deze bladeren de voorgrond nog eens extra. Hier door krijg ik de verschilllende delen  van het schilderij. De bladeren en de eerste boom vormen met het voorste gedeelte van de oever de voorgrond . Het midden gedeelte is de weerspiegeling van het kasteel in de vijver en het kasteel zelf is de achtergrond. Het moeilijke van deze compositie is dat de blikvanger met name het kasteel in de achtergrond zit. Ik wil het kasteel goed weergeven maar ook weer niet zo goed dat het op de voorgrond staat. Dit wordt dus balanceren op een koord die het midden houdt tussen veel en weinig detail. Het is daarom ook dat ik de bladeren van de voorste boom extra in de aandacht breng en daardoor een extra aandachtspunt in het schilderij breng.  Ik probeer om via die bladeren de toeschouwer zijn oog in het schilderij te leiden en dan zal het oog verder zijn weg voortzetten naar het kasteel.Je kan je afvragen moet je dit nu allemaal overwegen om zo'n schilderijtje te maken. Neen je hoeft dat natuurlijk niet, maar dan zal je schilderij ook een minder goed dieptebeeld vertonen en wordt alles herschapen in een vlakke en eentonige partij. Het is dit soort denkwijze die je schilderij net dat ietsje beter maakt dan het gemiddelde huis en keuken werkje .
    Je moet niet denken dat ik op dit moment tevreden ben over het schilderij. Neen hoor, daar moet nog het een en ander aan gebeuren maar daar heb ik ook nog de mogelijkheid voor. Degenen die het eindresultaat nu reeds willen zien kunnen dat nog het ganse weekend doen op onze expositie want daar hangt het afgewerkte werkje. In een volgende bespreking ga ik verder met het nog aantrekkelijker maken van het de voorstelling door verschillende accenten nog iets beter uit te werken.

    30-03-2007 om 10:25 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    28-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua: Kasteel van Schoonbeek: Fase 1/deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik nog wat verder met de bespreking van deze aquarel. Ik heb in de eerste plaats het afdekmiddel dat ik over de takken van de voorste boom aangebracht had verwijderd. Dit gaat vrij eenvoudig omdat dit afdekmiddel opdroogt als een gummieachtige stof. Je kunt het gemakkelijk verwijderen door er met een gom of met je vinger over te wrijven. Het is dan juist en velletje dat je van het papier kunt aftrekken. Door dit afdekmiddel weg te halen komen de takken helemaal wit te voorschijn. Ik heb ze voorzien van een groen bruine tint en de kleinere twijgjes heb ik heel dun aangebracht met Van Dijckbruin. Ook heb ik de groen tinten die rondom het kasteel aanwezig zijn iets verder uitgediept. Het is namelijk zo dat er aan deze kant van het kasteel (wat eigenlijk de zijkant is ) een mooie taxushaag aanwezig is. Ik ben op dit moment nog aan het zoeken naar de mooie diepgroene kleur van taxus. Na dat ik de groene kleur aangebracht heb, ben ik overgestapt naar de rechterzijde van het schilderij. Hier ga ik beginnen met de boomstammen te schilderen. Herinner je nog mijn vorige bespreking waar ik door de negatieve vormen te gebruiken de boomstammen heb weergegeven zonder ook maar een sprankeltje kleur aan te brengen. De dreef is aan weerszijde afzet door grote platanen. je weet ook dat deze bomen een niet zo alledaagse bast hebben. Het is net of hun bast op verschillende plaatsen afgeschilferd is. Ook dit probeer ik zo goed en zo kwaad mogelijk weer te geven. In deze eerste fase geef ik aan de stammen een  een lichte wassing voor de verschillende kleurvlakken aan. 
    Tot slot heb ik een lichte aanzet gedaan om de voorgrond iets aantrekkkelijker te maken. Ik heb door wat bladeren te tekenen het geheel wat beginnen op te fleuren. Door dit te doen hoop ik de groene tint van het gras wat te onderbreken en het schilderij te verlevendigen.
    De volgende bespreking zal handelen over het aanbrengen van bladeren aan de takken en op de voorgrond en waarom ik dat doe.

    28-03-2007 om 10:36 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    26-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua: Kasteel van Schoonbeek: fase 1/ deel3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na een aantal zeer drukke weken van voorbereiding van onze Expositie kan ik vandaag voor het eerst sinds dagen weer rustig aan mijn pc zitten en op de blogtoer gaan. Ik kan zeggen dat het eerste tentoonstellingsweekend een enorm succes is geweest met meer dan 400 bezoekers. En de opening vrijdag 23/3 was grandioos. Maar nu tot de order van de dag iets meer uitleg over de aqua Kasteel van Schoonbeek.
    Op de foto kan je goed de nieuwe stap zien die ik gemaakt heb.
    Waarom laat ik dit zien? Wel het is eigenlijk maar een klein stukje werk dat hier gebeurt is. Maar het geeft bijzonder goed weer wat aquarelleren eigenlijk is. Als je de rechterkant van schilderij bekijkt dan zie je hoe licht en waterig een eerste opzet van een aquarelschilderij dient te zijn. Ook zie je hier iets van de negatieve vormen die er kunnen meespelen in een landschapsaquarel. Je ziet heel duidelijk dat de bladermassa van de bomen is weergegeven door enkele streken heel verdunde verf en dat de kleuren totaal in elkaar overlopen. De onderkant die later de oever van de vijver dient te worden is zeer eenvoudig aangegeven met enkele streken groen en zeer waterige verf. In de kruinen heb ik een warme kleur gemend door in het groen gebrande sienna te laten lopen in een nat gedeelte van de boomkruinen. Dit nat gedeelte maak içik zorgvuldig nat door allen met water dat gedeelte te bewerken dat ik voor de boomkruinen wil gebruiken maar en dit is belangrijk ik heb de boomstammen uitgespaard. Het zorgvuldig aanbrengen van het water is nog van belang omdat ik daardoor mijzelf dwing om goed te overwegen waar ik later ga kleur aanbrengen en daardoor heb ik reeds de vormen afgetast alleen met water. Door dat de boomstammen droog blijven wordt daar geen verf achtergelaten als ik op de natte gedeelte verf aanbreng. Het spreekt vanzelf als ik met een borstel vol met verf over de boomstammen ga wrijven dat er wel verf achterblijft maaar dat doe ik dus niet.
    Waarom ? Dit is omdat ik de stammen in een volgend deel iets meer wil uitwerken en dat ik dat dan kan doen zonder nog te moeten omkijken naar de kruinen en ik kan dan nat op droog werken. Nat op droog wil zeggen dat je met een borstel vol aquarelverf over een droge ondergrond gaat schilderen. De kruinen van de bomen en de oever van de vijver zijn dus .........nat in nat geschildert namelijk met een borstel vol aquarelverf over een natte ondergrond uitgewerkt.
    Tot slot wil ik nogmaals herhalen dat als je in een aquarel sommige delen wit wilt laten je geen verf op die plaats mag aanbrengen maar dat je de witte kleur van het papier dient te gebruiken. Dit omdat er geen witte aquarel verf besttat. Maar er bestaat wel een witte verf die soms gebruikt wordt bij aquarelleren doch deze verf is dekkend daar waar aquarelverf transparant of doorschijnend is.
    Een volgende bespreking gaan we verder met het aanbrengen van de boomstammen en nog andere onderdelen.

    26-03-2007 om 20:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    18-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aqua Kasteel van Schoonbeek: Fase 1/deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag enkele woorden meer over deze aquarel die ik ook op de Expositie wil tentoonstellen. Het is niet meer dan normaal denk ik, dat je probeert één of meerderdere schilderijen van je eigen omgeving te maken als je daarvoor de kans en de locaties hebt. Vermits we in Schoonbeek tentoonstellen en het Kasteel van Schoonbeek een mooie locatie is heb ik me laten verleiden om dit op te nemen in mijn nieuwe schilderijen. En vermits ik aan mijn echtgenote reeds heel lang beloofd had om enkele aquarellen te maken heb ik me ook hier aan mijn woord gehouden en heb ik verschillende aquarellen gemaakt. Op dit moment zijn het er een viertal en ik zal ze ten gepaste tijde bespreken. Vandaag ga ik iets verder met de uitleg van deze aquarel. In het eerste deel heb ik de opzet van het kasteel besproken vandaag neem ik de weerspiegeling van het kasteel in het water als onderwerp. Zoals je op de foto kan zien heb ik het gebouw helemaal ingekleurd in het wateroppervlak. Natuurlijk moet je hier ook weer een paar regels in acht nemen om die werspiegeling zo goed mogelijk weer te geven. Er zijn een aantal basisregels die je goed moet bekijken. Ik ga ze niet allemaal opnoemen (dat doe ik een volgende keer als de weerspiegeling af is) maar het is natuurlijk redelijk belangrijk dat je het wateroppervlak goed weergeeft. Ik heb hier gekozen om een glad wateroppervlak dat een lichte rimpeling heeft (omdat het op locatie ook zo was), weer te geven. Waar de rimpelingen van eht water gaan komen heb ik het papier wit gelaten waardoor ik de mogelijkheid heb om dat wateroppervlk in een latere fase te kunnen aanpassen. Wat natuurlijk opvalt is dat het kasteel practisch helemaal in het water weerspiegeld is. Hier moet je ook weer opletten dat de verhoudingen van de weerspiegeling overeen komen met de werkelijkheid. Zeker bij een glad wateropvlak is dit belangrijk. Dat wil zeggen dat je de vormen van het kasteel ook in het water moet kunnen onderscheiden. En een van de basisregels van weerspiegeling wat de kleur betreft is, dat een licht of helder gekleurd project in de weerspiegeing donkerder is en een donker gekleurd project een lichtere weerspiegeling heeft. Maar vermits je bij aquarel steeds de kleuren van licht naar donker opzet moet je hier dubbel voorzichtig zijn. Het is daarom ook dat alle kleuren van het kasteel heel licht opgezet zijn zodat ik in een volgende fase die kleuren kan aanpassen (les verdonkeren) op de juiste plaats en wijze. Tot slot kun je nu reeds duidelijk zien dat er rechts op het schilderij er een redelijke donkere partij in het water heeft afgetekend. Over het hoe en waarom van deze partij geef ik de volgende keer iets meer uitleg.

    18-03-2007 om 10:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    15-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging voor onze Expositie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag wil ik de uitnodiging plaatsen voor onze Expositie. Iedereen die goesting  en of tijd heeft is van Harte Welkom om onze Expositie te bezoeken.

    Expositie 25 jaar Kunstkring Alkanna

    “Het Is Niet Niks”

    In de Onze Lieve Vrouw der Armenkerk

     Schoolstraat  3740 Schoonbeek-Beverst

     

    De leden van Kunstkring Alkanna nodigen U uit op hun

     Expositie 25 jaar Alkanna.

    Deze expositie is te bezichtigen tijdens de weekends van

    24/25 maart 2007 en 31maart/1april 2007 van 14 uur tot 20 uur.

     

     

    Met Vriendelijke Groeten:

     

    P. Vanstipelen Voorzitter Alkanna

     

     

     

    Leden Kunstkring Alkanna en deelnemende kunstenaars aan de

    Expositie 25 jaar Alkanna.

    K. Biesmans, E. Claesen, A. Gabriëls, G. Geladi, E. Lieben, JP. Sillen,

    W. Sillen, R. Vandebroek, P. Vanstipelen, M. Vuurstaek.

     

    15-03-2007 om 10:24 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Schoonbeek: Fase 1 /deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik beginnen met het eerste deel van deze aquarel te beschrijven. De vorige bespreking handelde over de opzet van tekening maar nu begin ik met het aquarelleren. Op de foto zie je duidelijk waar ik mee begonnen ben. De meesten onder u  zullen zeggen met het schilderen van het kasteel maar dat is niet waar. Ik ben begonnen met het afdekken van een aantal delen van de aquarel met maskeervloeistof. Je kan dit goed zien bv. aan de bovenkant van de bomen. De dunne takken en ook de iets dikkere heb ik allemaal afgedekt. Je ziet het redelijk goed omdat het nogal blinkt op de foto; Waarom doe ik dit? In de eerste plaats wil ik deze takken uitsparen omdat als ik de lucht schilder het moeilijk is om rond deze takken heen te schilderen. Dit geeft een onatuurlijk uitzicht en geen mooi zicht in de afgewerkte aquarel. In de tweede plaats doe je dit om bv witte onderdelen uit te sparen. Deze afdekvloeistof werkt na dat je ze heb opgebracht water afstotend., waardoor je gemakkelijk grote vlaken kunt inkleuren zonder de te kijken naar de kleinere delen die later een andere kleur moeten krijgen of wit moeten blijven. Nadat je alles hebt ingeschilderd kan je dit afdekmiddel dat een rubberachtige vorm heeft aangenomen gemakkelijk verwijderen.
    Vervolgens ben ik begonnen met de eerste kleurlaag op het kasteel aan te brengen. Je kan nu ook goed zien waarom ik een duidelijke tekening gemaakt heb. De vorm van het gebouw en het perspectief is hier uitermate belangrijk waardoor ik niet zonder voortekening kan werken. Dit zoals ik reeds vroeger beschreven heb, ik  redelijk in detail wil werken. Wat verder nog van belang is, is dat ik verschillende kleuren gebruikt heb om het kasteel in te kleuren. Ook dit is belangrijk want het kasteel heeft verschillende kleuren in zijn onderdelen. Alle delen van het kasteel zijn in dit stadium nog allemaal even fel belicht maar daar zal in één van de volgende fases verandering in komen door het spel van licht en schaduw.
    Tot slot wil ik er op wijzen dat ik ook al een kleine aanzet gedaan heb om de weerspiegeling van het kasteel in de vijver weer te geven maar daar moet nog het één en ander rond gebeuren. Een kleine randopmerking wil ik maken bij deze stand van zaken. Op dit moment kan je met het schilderij alle kanten uit. Je kan er een winterlandschap van maken maar je kan er ook een prachtig zomerlandschap van maken. Volgens mij ziet het op dit moment er meer uit als een winterlandschap daarom ga ik er een mooi lente-zomer schilderij van maken.

    13-03-2007 om 12:52 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    08-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Kasteel van Schoonbeek -Beverst Bilzen: Opzet van tekening
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik starten met een beschrijving van een nieuw werkje dat ik maakte voor de tentoonstelling op 23 maart 2007. Het is een aquarel gemaakt van één van de bezienswaardigheden in Groot-Bilzen. Zoals meestal begin ik met een tekening die vrij nauwkeurig is. Zeker in dit geval waar ik een gebouw ga trachten te schilderen. Ik weet wel dat de meeste aquarellisten dat allemaal niet nodig vinden maar ik ben van opleiding Technisch Tekenaar en wanneer ik een gebouw of een gedeelte van een een gebouw teken dan moet dat juist zijn. Ik kan niet anders werken. En ja er is een spreekwoord dat zegt:: " ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is", is hier zeker op mij van toepassing. Maar goed op de foto zie je hoe ik de tekening heb opgezet. Zoals ik reeds zei een vrij nauwkeurige tekening van het kasteel zelf en ook van de vijver die voor het kasteel ligt. Hier doet zich een eerste moeilijkheid voor ook de weerspiegelijng van het kasteel in de vijver. Deze weerspiegelijng wil ik juist weergeven om een goed beeld te krijgen van wat je ziet o een zonnige dag . Dat betekend dat je goed moet inschatten wat er al dan niet in de weerspiegeling mag opgenomen worden. Dit is trouwens van zeer groot belang wil je het schilderij aan zeggingskracht doen winnen. Tenslotte zie je ook dat ik de dreef, die voor het kasteel loopt vrij nauwkeurig heb getekend. En dit is een volgende moeilijkheid want ik wil de bomen weergeven zoals ze zijn, met hun kenmerkende eigenschappen ik kan je nu al verklappen dat het platanen zijn en die zijn niet zo heel gemakkelijk weer te geven. Je kan natuurlijk ook zeggen dat die dreef maar een onderdeel van het geheel is en niet zo belangrijk dient te zijn, en dan heb je misschien ook wel gelijk. Maar ook hier verschil ik weer van mening, omdat ik vind dat de deze dreef zeer bepalend is voor de omgeving en landschap en de inkadering  van het kasteel. Dus ik heb weer een reden te meer om alles zo precies mogelijk weer te geven. Of het allemaal lukt is nog een andere vraag maar dat leg ik de volgende keer wel weer uit.

    08-03-2007 om 11:49 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    04-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: zelfportret met Pieter: fase5/deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik nog enkele woorden schrijven over de laatste fase van het schilderij; De fase die ik de afwerkingsfase noem. Ik ga nog niet alles prijsgreven van het portret maar ik ga wel zeggen waarom ik dat doe. In de eerste plaats wil ik de primeur voor het zelfportret op onze opening houden. Het is namelijk zo dat door het aanbrengen van de achtergrond de sfeer van het portret totaal gewijzigd is. Het is veel intenser en feller geworden. Ik durf zelfs spreken dat het een gewaagde combinatie is, maar zelf vind ik ze meer dan geslaagd. Dus over de achtergrond nog niets. Wat ik wel wil vertellen is dat ik de twee geportretteerde helemaal opnieuw bewerkt heb. De beide gezichten heb onder handen genomen en ook de klederen hebben een opfrissing gekregen.Door het aanbrengen en opfrissen door nieuwe kleuren is ook het algemeen gevoel dat ik heb bij het bekijken van het schilderij, veel beter geworden. De kleuren hebben nu hun juiste uitstraling gekregen. Ik bedoel hiermee dat de kleuren intens maar tochfluweel zacht zijn en dat is nu net het kenmerk van Pastel. Ook de kleding heb ik aangepakt en daardoor komen lichte en schaduwvlekken beter tot hun recht. Voorlopig ga ik de bespreking hierbij laten maar ik kom zeker terug met dit onderwerp en de afwerking na de opening op 23 maart van onze Expositie.

    04-03-2007 om 13:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (5)
    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel; Zelfportret met Pieter: Fase 4/deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik nog enkele woorden kwijt over de handen en het portret in het algemeen, alvorens over te gaan naar de laatste fase, namelijk de afwerkingsfase. Als eerste punt wil ik de handen nog even bespreken. Als je naar de foto kijkt dan zie je dat de handen nu zover afgewerkt zijn dat je duidelijk kan zien wat er met die handen aan de "hand" is. Ik bedoel hiermee dat mijn handen zover uitgewerkt zijn dat je duidelijk het onderscheid kan maken tussen mijn handen en Pieter zijn handen maar ook tussen de handen en de gezichten. Natuurlijk heb ik ervoor gezorgd dat alles ook anatomisch correct is.  
    Als ik eerst Pieter neem:
    1) de handen en het gezicht zijn allebei op een zelfde manier uit gewerkt. Zacht en zeer jeugdig.
    2) Pieter zijn gezicht is zacht uit gewerkt maar zijn handen ook omdat zowel het gezicht als de handen nog zeer weinig hebben meegemaakt
    3) Waardoor alles nog gaaf en intact is.
    Als je Pierre bekijkt:
    1) dan zie je dat de handen veel ruwer zijn uit gewerkt dan het gezicht
    2) ook zie je dat er op de handen aders liggen die vrij gezwollen zijn 
    3) het gezicht is nog redelijk gaaf maar daar worden in de afwerking nog enkel details( lees rimpels ) aan bijgewerkt.
    4) als je mijn handen vergelijkt met die van Pieter dan zie je natuurlijk dat er een enorm verschil is . Eén eerste verschil is natuurlijk de grootte van de handen, maar ten tweede is de uitwerking totaal verschillend. De één zijn zacht en rond de andere zijn ruw en knokig, wat ik extra heb benadrukt in het schilderen zelf.
    En dat dat is nu net hetgeen ik wilde bereiken namelijk weerrgeven wat je in werkelijkheid ziet. en mede door dat weergeven een aantal kenmerken van de twee geportretteerden laten zien. Ook wilde ik door dit portret mijn kennis en kunde laten zien. Want zonder overdrijven vind ik tot nu toe het portret zeer geslaagd zeker de symboliek, maar ook de teken- en schildervaardigheid is prima naar voor gekomen;
    Wat het algemeen portret betreft, dit zal ik verder vervolledigen in de laatste fase waarin ik alles nog eens zal overlopen en waar nodig hier en daar nog iets bijwerken. 

    02-03-2007 om 12:09 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expositie 25 jaar Kunstrkring Alkanna: "Het is niet Niks"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik iets schrijven over het 25 jarig bestaan van onze Kunstkring Alkanna en de Expositie die we houden omtrent deze voor ons, leden van de Kunstkring, heuglijke gebeurtenis.
    Vandaag zijn we gestart met de eerste fase omtrent de viering van het 25 jarig bestaan. We hebben vandaag een aantal van onze werken opgehangen in de gangen van het Gemeentehuis van Bilzen. Deze tentoonstelling die loopt onder het motto "Kunst in de Gang" begint op 1 maart en eindigd op 31 maart en is dagelijks (behalve tijdens de weekends) te bezichtigen in de gangen van het gemeentehuis. Deze eerste stap wordt gewoonlijk gevolgt door een tweede en dat is  een uitgebreide reportage in het maandblad "Dertien" van de gemeente  . Deze reportage geeft een reële kijk op de werking van onze Kunstkring. We zijn bijzonder fier dat dit item tot stand is gekomen dankzij de bereidwillige medewerking van het gemeentebestuur. Zodra het maandblad verschijnt, en dat is binnen een tweetal dagen, zal ik enkele sfeerbeelden geven over deze reportage.
    Als sluitstuk van de viering hebben we een overzichtstentoonstelling   vanaf 23 maart tot 1 april 2007 in de Onze lLieve Vrouwekerk van Schoonbeek Bilzen.
    Deze tentoonstelling is te bezoeken de weekends van 24/25 maart vanaf 2 uur tot 20 uur. en het weekend van 31 maart en 1 april tijdens dezelfde tijden. 
    Ter gelegenheid van deze tentoonstelling en ons jubileum, heb ik een boek gemaakt waarin een overzicht gegeven wordt van de verschillende fases die onze kunstkring gekent heeft. Het boekje dat op A4 formaat verschijnt bevat een 50 tal bladzijden en is voorzien van een honderdtal kleuren- en zwartwit foto's. Ook is er een uitgebreid hoofdstuk gewijd aan onze leden, met hun  volledige CV, en geïlustreerd met een aantal kleurenfoto's. We hopen dat dit boekje een succes wordt bij de bezoekers van onze tentoonstelling waardoor we er een aantal kunnen verkopen om al zo een beetje van het geïnvesteerde geld terug te winnen.
    Tot slot wil ik iedereen die het de moeite zou vinden om een mooie tetoonstelling te bezichtigen; uitnodigen om onze Expositie "Het is niet Niks" te komen bezichtigen.
         

    27-02-2007 om 16:35 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Zelfportret met Pieter: Fase 4: deel/5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alvorens aan de achtergrond te beginnen heb ik nog een laatste keer aan de handen gewerkt. Achteraf zal ik in de afwerkingsfase de handen natuurlijk nog wat bijwerken zoals bv de zijkant van mijn linkerhand.. Op dit moment heb ik mijn linkerhand bijgewerkt en heb ik de twee handen  apart bijgewerkt. Zoals je op de foto kan zien is er het een en ander aangepast aan dit hand. In de eerste plaats heb ik alles wat opgehaald wat de kleur betreft: hierdoor wordt het schilderij aan de onderkant ook wat interessanter van kleur en licht. Ook is hierdoor de duidelijkheid omtrent de aders die er op mijn handen voorkomen een heel stuk verbeterd. Het is nog niet zoals ik het graag zou willen maar toch begint alles stilaan in zijn plooi te vallen. Wat bijzonder moeilijk geweest is de kleur van de handen zo te krijgen, zodat ze hun tweedimensionele vorm gaan aannemen. Op dit moment zijn er zoveel kleuren gebruikt in deze handen dat ik niet meer kan zeggen welke de kleuren zijn die hoofdtoon voeren. Het is des te meer eigenaardig omdat ik meestal zeer goed, kan ontleden welke de kleuren zijn die de oorspronkelijke kleuren waren. Op dit moment ben ik zelfs met oranje aan het werken in de vingers. Dit om maar aan te geven dat het steeds opnieuw een zoeken is naar de beste kleur, voor een welbepaald onderdeel. Het is natuurlijk allemaal minder van belang welke kleuren je gebruikt als je maar tot een aanvaardbaar resultaat komt. En daar zit het voor mij nu net, dat resultaat moet voor mij de werkelijkheid weergeven en als slechtste geval de werkelijkheid zeer dicht benaderen.
    Tot slot wil ik aangeven dat de stijl van schilderen voor mijn handen verschilt van de stijl voor de handen van Pieter en van onze gezichten. Dit komt, omdat zoals ik reeds in vorige stukjes beschreven heb, er een duidelijk verschil is tussen de handen van Pieter en mij. maar ook een duidelijk verschil is tussen mijn gezicht en mijn handen. En dat wil ik nu net tot uiting brengen in dit zelfportret met Pieter. Door de ruwheid van de streken die ik gebruikt heb om mijn handen te schilderen kun je eigelijk afleiden dat mijn handen reeds heel wat hebben meegemaakt en  die van Pieter zijn nog net zo gaaf als zijn gezicht en nog aan het leven moeten beginnen. Er blijft bij mij altijd het gezegde "Toon me je handen en ik zal zeggen wie je bent" van toepassing als je iemands leven wilt ontrafelen.. 
      

    20-02-2007 om 11:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    16-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel Zelfportret met Pieter: fase 4/deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is reeds even geleden dat ik nog iets heb kunnen schrijven over mijn zelfportrtet met Pieter. Het vorige stukje handelde over mijn handen en vandaag ga ik daar nog even mee verder. In het vorige schrijfseltje heb ik aangegeven wat er eigenlijk fout was aan mijn rechterhand. Namelijk de houding van de hand was niet goed en mijn pols was te dun. Als je op de foto kijkt (wannneer je ze vergroot door er op te klikken dan zie je het nog beter, en wanneer ze vergroot is, dan kun rechts onder nog eens klikken dan wordt ze nog groter), dan zie je duidelijk de verbeteringen aan de rechterhand. In de eerste plaats heb ik de pols dikker gemaakt door een gedeelte van de pullover van Pieter in te korten onder aan de rechtermouw van Pieter. Ook heb ik een gedeelte van mijn hemd weg gewerkt waardoor er meer ruimte vrij kwam om de pols in verkorting te tekenen. Wat ik tegelijkertijd gedaan heb is de bovenzijde van mijn hand aangepast waardoor de hand groter wordt, maar dit zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de houding van mijn hand beter geworden is. Tevens heb ikde kleur aan de bovenzijde van mijn hand verdonkerd en dat geeft een veel beter resultaat. Wat de vingers betreft is er een hele hoop gewijzigd. Hierdoor zijn de vingers een meer natuurlijke vorm  gaan krijgen. Toch blijft dit een redelijk moeilijk gegeven gezien de verkortingen die optreden bij het tekenen van dit item. Je moet bij het bekeijken van het schilderij het voel krijgen dat mijn handen meer naar voor komen dan de rest van mijn lichaam. Waardoor zij korter bij de toeschouwer komen. Ook heb ik een kleine misvorming aan mijn rechterhand ,door een breuk die ik heb opgelopen tijdens een voetbalwedstrijd (ik was namelijk vele jaren doelwachter) waardoor mijn rechterhand nog moeilijker juist te tekenen is. Maar nu heb ik het gevoel dat mijn r-hand een redelijk goede invulling heeft gekregen. 
    Tot slot heb ik ook nog wat aan de bloes van Pieter gewerkt en Pieter zijn linkerhand aangepast, door deze aanpassing zal mijn linkerhand er ook weer beter uitzien.
    Mijn volgende bespreking zal handelen over het laatste stuk van mijn mijn handen en eventueel over het aanbrengen van een achtergrond. En dan volgt de laatste fase (de afwerkingsfase) waarin ik alles nog eens overloop en eventuelel verbeteringen aanbreng alvorens het geheel in te lijsten. 

    16-02-2007 om 14:15 geschreven door priet  


    >> Reageer (3)
    13-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toevoegsel: 100000 ste bezoekster "Boke"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een paar weken geleden toen ik mijn 100.000 ste bezoeker mocht verwelkomen heb ik afgesproken dat ik voor deze bezoeker een geschenkje zou vrij houden. "Boke" was deze 100.000 ste bezoekster en voor haar heb ik dan ook iets vrij gemaakt. Zij ontvangt of beter gezegd heeft dit denkelijk reeds ontvangen een ingekleurde pentekening. Deze originele pentekening heb ik gemaakt op locatie aan het "Kasteel van Alden Biesen" in Rijkhoven Bilzen. Het kasteel zelf staat hier niet op maar het is het Gasthuis met toegangspoort tot het Domein van Alden Biesen. Zoals je weet is het kasteel van Alden Biesen oorspronkelijk een Landcommanderij en is heden ten dage eigendom van de Vlaamse Gemeenschap. Ik hoop in de zomer als alles een beetje meezit een nieuwe reeks pentekeningen ter plaatse te gaan maken.
    De pentekening die je kan zien op bijgaande foto is een aqua- pentekening. Dit wil zeggen dat je twee verschillende technieken met elkaar samenbrengt op een werkstuk. In dit geval is het aquarel met pen en inkt. Deze techniek is niet zo eenvoudig omdat je moet rekening houden met de eigenschappen van twee totaal verschillende mediums. Aan de ene kant heb je een natte techniek met name aquarel die je aanbrengt met water en aan de andere kant staat er een droge techniek die staat voor pen en inkt. Deze twee verzoenen met elkar is iets moeilijker zeker als je werkt zoals ik dat doe in gebouwen die de werkelijkheid weergeven. Zoals je wellicht weet wordt aquarel meestal gebruikt met veel water om grote vlakken in te vullen en een mooi nat effect weer te geven. Maar in dit geval doe ik het niet op deze manier. Ik wil namelijk in dit geval deze natte techniek helemaal beheersen en laten vloeien op de manier zoals ik het wil. Dit eist een zekere beheersing van het medium en een goede strategie tijdens het aanbrengen van het medium op het papier. Ook is het iets moeilijker om met pen en inkt op aquarel papier te werken omdat het aquarel papier nogal zacht is. Dus wil je achteraf niet voor onoverbrugbare moeilijkheden te komen staan dan is het goed opletten geblazen. Ik vertel dit er even bij omdat veel mensen niet beseffen hoeveel werk er aan zulk een tekening is.
    Ik hoop dat de Aqua-tekening een mooi plaatsje krijgt bij Boke thuis en zo krijgt  een van mijn werkjes een nieuw verblijf ergens in Antwerpen. Het stemt mij in elk geval heel tevreden dat ik iets heb kunnen geven aan een heel trouwe bezoekster van mijn blogje. Tot slot wil ik nu reeds verklappen dat ik voor een volgend geschenkje niet zo lang ga wachten maar dat ik dit voorzie voor mijn 150.000 ste bezoeker. Dat is nog wel even maar zo'n werkje verdient ook wel een zekere waardering.
     

    13-02-2007 om 11:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (4)
    06-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel: Zelfportret met Pieter: fase 4:deel/3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik nog wat verder gaan met de uitleg over de handen. Op de foto kan je zien dat er gewerkt is aan mijn rechterhand. In de eerste plaats wil ik weer benadrukken dat nog enkele zaken g niet zijn zoals het hoort, maar het is wel interessant om te kijken hoe die missers of vertekeningen tot stand komen. Als we nu dat rechterhand bekijken, dan zie je duidelijk de verschillende aders die op mijn handen aanwezig zijn. Ik heb deze aders duidelijk aangegeven omdat zij ten eerste zo duidelijk aanwezig zijn op mijn handen Maar ook omdat deze aders zo'n duidelijk contrast vormen met Pieter zijn handjes. Technisch wil ik hier een kleine uitleg geven waarom ik de groene kleur aan breng op mijn handen. Als je kijkt naar de aders, ook op uw handen, dan zul je zien dat die aders (die vol bloed zitten ) een groen- blauwachtige kleur hebben. De meeste mensen zullen zeggen, bloed is rood en dat klopt ook, alleen de adel heeft blauw bloed. Dit laatste is een grapje natuurlijk. Maar als je nu goed kijkt naar die gevulde aders die onder je huid zitten, dan krijgt dat bloed inderdaad die blauw- groenachtige schijn. Dit is niets nieuw hoor, de grote portretschilders, pasten dit reeds eeuwen geleden toe. 
    Ik wil u attend maken op het feit dat er nog enkele onvolmaaktheden aan dit hand zijn.In de eerste plaats aan de vingers en ook aan en de pols. Door de speciale houding van mijn hand zijn de proporties van de vingers niet meer juist en zal ik die opnieuw moeten aanpassen. De oorzaak van deze misser is mede tot stand gekomen door de verkortingen die er op treden wanneer je hand in die positie tekent. De pols is te dun geworden, dit mankement heeft dezelfde oorzaak  maar die wordt nog aangepast. Ik zou natuurlijk deze foto kunnen weglaten en deze uitleg achterwege laten. Ik had deze fase van uitleg kunnen overslaan en onmiddelijk een foto plaatsen waar deze onvolkomendheden niet op te zien zijn. Maar dan kan natuurlijk ik ook niet aangeven dat schilderen niet altijd van een leien dakje loopt . Neen realistisch schilderen is zweten en goed opletten wat je doet, en dan doe je soms nog dingen die niet voor honderd procent kloppen.
    Tot slot wil ik ook nog aangeven dat ik een donkere kleur heb opgezet onder mijn handen waardoor mijn handen een ondersteuning krijgen. En alles nog meer zeggingskracht krijgt.
    In een volgende bespreking wilik nog wat verder gaan met de afwerking van de handen.

    06-02-2007 om 14:44 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)
    03-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastel Zelfportret met Pieter" Fase 4:deel/2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik iets dieper ingaan op het onderwerp van mijn handen. Ik heb reeds verschillende keren gesproken dat de handen één van de meest wezenlijke onderdelen en oogtrekkers van het menselijk lichaam zijn. En voor mij hebben ze altijd een aparte plaats in mijn leven gehad. 
    In de eerste plaats wil ik het verschil in ouderdom tussen de twee mensen die er geportrettteerd worden vastleggen. Je zult zeggen ja maar dat komt onmiddeljk tot uiting door het portret zelf. Dat is ook wel zo, maar wanneer je de handen van de twee personen gaat bekijken dan zul je nog veel meer zien. Als je de handen van Pieter bekijkt dan zijn die zeer gaaf, zonder ook maar één afwijking zoals zijn zieltje dat nog volledig onbesproken en zonder littekens is.  Tevens zeggen en vragen  ze aan de toeschouwer kom binnen en bekijk mij en mijn bompa hier. Als je dan naar mijn handen kijkt en ik heb ze op de bij geplaatste foto  vergroot, dan zul je zien dat zij volledig het tegendeel zijn, van Pieters handen. Maar en dat is frappant, zij lijken ook veel ouder dan de rest van mijn portret.
    Tekening technisch moet je in gedachte houden dat dit nog maar de eerste opzet van de handen is, maar toch kun je al duidelijk zien dat er uitgesproken aders op mijn handen liggen. Dat mijn handen niet zo gaaf meer zijn en een ruwer voorkomen hebben dan die van Pieter. Dat ruw betekend ook dat ze in de praktijk reeds veel hebben gedaan. En je ziet ook nu reeds het verschil in afwerking tusen mijn rechterhand en mijn linkerhand. In de volgende bespreking zul je nog veel beter zien dat er tussen deze handen onderling ook nog een verschil is.
    Wat zal dit tenslotte aantonen, of wat wil ik aantonen? Aan de handen kun je letterlijk zien of het leven van iemand over rozen gegaan is of niet. Dat er met die handen veel gewerkt is of niet.Of die handen geleden hebben of niet. Ik moet toegeven dat mijn fascinatie voor handen er gekomen is van in mijn prilste jeugd. Toen ik vroeger op vacantie mocht gaan bij mijn grootouders dan  was dat iets geweldigs (je mag geloven dat ik nu nog soms terug denk aan die prachtige maanden).Als ik dan met mijn grootvader ging wandelen en mijn hand in zijn hand mocht leggen dan kreeg ik een gevoel dat niet te beschrijven is. Dan verdween mijn hand volledig in die grote ruwe mannenhand ze werd als het ware zacht ommanteld door een ruwe bolster. Ondanks die eeltige, en zware  en ruwe hand kreeg ik dan een zeer warm en rustig gevoel dat me zei "Nu kan niks meer gebeuren Bompa is bij mij en die beschermt mij". Wel dat gevoel, die gewaarwording  hoop ik ooit te kunnen doorgeven aan mijn kleinzoon. Mijn handen zijn er die van hem zijn er en het gevoel zal hij moeten krijgen. Maar in ieder geval wil ik mijn gevoel van toen, hier op dit schilderij cryptisch tot uiting brengen.
     

    03-02-2007 om 12:18 geschreven door priet  


    >> Reageer (2)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    tatankayotanka
    blog.seniorennet.be/tatanka
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 18de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    henksenior
    blog.seniorennet.be/henksen
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sir_andro
    blog.seniorennet.be/sir_and


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!