Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel
    Zoals je op bijgaande foto kan zien ben ik gestopt met werken aan deze aquarel en heb ik ze op een passe-partout karton geplakt. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat het inlijsten van dit soort aquarellen een zeer persoonlijke aangelegenheid is.
    Van de andere kant moet je er ook rekening mee houden dat je werk er aantrekkelijk gaat uitzien voor eventuele geïnteresseerden. Wat mij altijd voor staat als ik een werk inkader is dat ik er zelf een heel goed gevoel moet bij hebben dat wil dan ook zeggen dat ik het werk inkader zoals ik het zou aankopen voor mezelf.
    Waar hou je dan rekening mee kan je denken? Natuurlijk moetje ervoor zorgen zoals ik hier boven al zei dat je het werk beter maakt. Het is niet zo dat het inkaderen van een werk dat niet goed is, het geheel uitstekend gaat maken. Maar het is wel zo, dat je door een heel goed werk slecht in te kaderen het goede werk veel minder tot zijn recht zal laten komen. En daar nijpt nog al eens het schoentje.
    Want als je een werk er in het algemeen goed wilt laten uitzien dan moet je in de eerste plaats rekening houden met het werk zelf. Je moet naar het onderwerp kijken dat je geschilderd hebt. Is het een modern werk of is het een nostalgisch werk of onderwerp.
    Is het een aquarel of een pastel of een olieverfschilderij. Want deze verschillende soorten mediums die je gebruikte vragen om een specifieke lijst. Zo zal je meestal voor een aquarel en of pastel het werk achter glas inlijsten terwijl je voor een olieverfschilderij eerder naar een zwaardere lijst zal overhellen zonder glas. Al zijn er tegenwoordig genoeg schildersdoeken die geen lijst meer krijgen, doordat het doek zo gemaakt is dat ook de zijkanten beschilderd worden. Het spreekt voor zich dat je voor een zeer modern werk eerder een strakke lijst gaat kiezen dan dat je een heel romantische lijst om dat werk gaat plaatsen.
    Wanneer je bepaald hebt wat voor soort lijst het beste bij je werk past dan ga je kijken welke kleur van lijst er bij hoort. Hier komt vooral het gevoel kijken en ik moet zeggen daar falen nogal wat schilders mee. Soms denk ik hier had men toch wat beter dienen te letten op de toon en kleur van het werk om tot een goed resultaat te komen. Wanneer je bijvoorbeeld rond een donker werk onderwerp ook een donkere lijst gaat zetten dan gaat dat geheel nogal somber overkomen. Dit ga je proberen te vermijden tenzij dat je juist een heel sombere sfeer wilt oproepen maar dat is mij nog nooit gebeurt; die sombere algemene sfeer oproepen bedoel ik dan.
    Bij pastel en aquarel komt er nog een moeilijkheid bij omdat je er dient voor te zorgen dat het werk niet in aanraking komt met het glas dat in de lijst zit. Want is dit wel het geval dan ga je negen op tien keren je werk beschadigen of bij het inlijsten zelf of achteraf als het ingelijst is. En de kleur van de passe-partout is hier zeker van het grootste belang.
    Ik zie bij ons in de kunstkring dat er enkele mensen zijn die helemaal op zeker spelen, waar niets mis mee is, door te kiezen voor een heel lichte passe-partout. Indien men wat meer werk zou steken in het kiezen van de kleur van de passe-partout en indien men in sommige gevallen zou kiezen voor een dubbele passe-partout dan zou het werk er nog veel beter uitzien dan dat het bij die saaie zekere keuze het geval is.
    Ik zelf kies tegenwoordig om mijn grotere aquarellen die op geschept papier gemaakt zijn om deze los of vlottend in te kaderen. Zoals je hier de wasbak met “Drinkbaar water “. Ik doe dit in de eerste plaats om zeker er voor te zorgen dat het schilderij tot zijn recht komt, maar ook dat je de prachtige gekrulde en ingesneden randen van het handgeschept papier kan zien. En ik kan zeggen dat er nu al meer en meer aquarellisten dit voorbeeld volgen. Natuurlijk is dit soort van inkaderen veel duurder dan gewoon een enkel passe-partout rond je aquarel te zetten. Want je gebruikt in de eerste plaats al handgeschept papier dat zelf al een stuk duurder is. Omdat je dit schilderij vlottend gaat inkaderen dien je ook een zwaarder papier te gebruiken wat ook weer duurder is; En je moet zowel je aquarel opvullen op je onderliggende passe-partout maar ook je passe-partout dien je als geheel op te vullen aan de zijkant in je lijst. Wanneer je dat tezamen telt dan kom je tot een hoger prijs dan het klassieke. Maar dan heb je ook iets speciaals waar het geheel beter van wordt en dat is voor mij de hoofdzaak.
    Mijn volgende bespreking zal weer over een nieuw werk gaan welk dat verklap ik volgende keer.

    foto 004



    10-04-2010 om 16:32 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (30)
    05-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaar water
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag weer wat meer over deze aquarel. Als je naar de bijgeplaatste foto kijkt dan zie je dat ze zo goed als klaar is. Wat heb ik nog gedaan? In de eerste plaats ben ik begonnen met het naamplaatje te schilderen waarop “Drinkbaar” staat. Het is natuurlijk ook daar dat de titel vandaan komt. Om zo iets te schilderen moet je natuurlijk geen expert zijn. Met een “sleper” als penseel kom je al heel ver. Een sleper is een vakterm voor een heel fijn penseel met heel lange haren. Wanneer je dit penseel in de verf doopt dan gaat het zich volzuigen met verf. Doordat het zo’n lange haren heeft kan je er een heel lange, en als je dat wil een heel dunne mee trekken of je kan er mooi woorden mee schilderen zonder tussentijds te moeten stoppen om terug verf te nemen. Het is dan ook belangrijk dat je als schilder weet welke penselen er in de handel zijn en waarvoor ze dienen. Ik heb soms de indruk dat er schilders zijn die alleen maar denken dat ze aquarel met ronde penselen dienen te maken. Maar dat is natuurlijk niet waar er zijn platte borstels met korte of lange haren, er zijn kattentong borstels maar er zijn ook verwaspenselen. Dit zijn meestal redelijk grote penselen die dienen om grote vlakken zoals luchten in te schilderen of in te wassen. Ook zie ik al eens dat er schilders zijn die met penselen met een lange steel aquarellen maken en eigenlijk zijn er voor te aquarelleren penselen met een korte steel gemaakt. Dit heeft te maken met de manier van vasthouden van een aquarelpenseel. Maar over dit onderwerp kan ik een heel artikel op zich schrijven en dat is vandaag niet de bedoeling. Het tweede stuk wat ik nog gedaan heb in dit schilderij is werken aan het bovenste gedeelte. Als je goed kijkt op de foto dan zie je dat ik een aantal dingen veel duidelijker opgezet heb. Ik heb geprobeerd om de kleur iets feller te maken aan de bovenkant maar ook heb ik een structuur gemaakt in het bovenste gedeelte van het schilderij. Ik vond namelijk dat alles nogal glad geschilderd was. Nu was dit bij zulk onderwerp niet abnormaal dat alles nogal glad overkwam, denk maar aan de tegels en de wasbak zelf. Maar door die structuur aan te brengen krijgt het schilderij als het ware meer body en dat is toch ook heel interessant. Ik heb voor deze structuur de verf vrij dik aangemaakt en daarna met een tamponneerborstel de verf opgebracht. Voor iemand die zich afvraagt wat is een tamponneerborstel ook weer, wel dit is een kortharige ronde varkensharen borstel die men gebruikt om bv een figuur op een muur te verven of te tamponneren. Dit werkje moet je niet doen als je minder zwaar aquarelpapier hebt genomen. Want door het tamponneren duw je de borstel steeds opnieuw met een bepaalde kracht op het papier waardoor het papier steeds een kleine beschadiging oploopt. Wanneer je dan minder zwaar papier hebt dan is de kans groot dat je op een bepaalt moment het papier in die mate gaat beschadigen dat je door het papier uitduwt en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar voor zulke grote aquarellen neem ik al redelijk zwaar papier in dit geval 640gr/ m². Dit is al een van de zwaardere soorten die zich redelijk goed laat bewerken. Ook heb ik geprobeerd om dit vlak te doorbreken met een andere kleur en ik dacht waarom zou ik niet proberen om er een oude spiegel op aan te brengen waarin je nog zoiets als een gezicht kan zien. Ik weet niet of er al iemand aan gedacht heeft dat je een gezicht kan zien in die blauwe waas maar in elk geval dit is de bedoeling geweest. Tot slot heb ik ook nog wat kleur op de houten lambrisering aangebracht waardoor ook dit een betere uitstraling krijgt en heb ik hier en daar nog wat verf aangebracht of enkele kleinigheden gecorrigeerd. Zo heb ik ook nogal wat werk gestoken in de voegen tussen de tegels. Deze voegen moesten namelijk niet al te veel zouden opvallen want dan had je het risico dat je een raster op het schilderij zou zien en dat is ook weer niet de bedoeling. Want het lijkt allemaal heel eenvoudig om tussen de tegels een aantal voegen aan te brengen maar ik kan je verzekeren dat dit zeker niet het geval is. Je moet er in de eerste plaats voor zorgen dat deze voegen niet gaan overheersen maar ook dien je er in dit geval voor te zorgen dat het geheel niet al te zuiver is gezien de rest van het schilderij. Maar ook daar ben ik redelijk tevreden over een paar kleine missertjes niet te na gesproken. Ik kan nu zeggen dat dit schilderij ook weer klaar is en dat ik bij de volgende bespreking het volledig afgewerkte en ingelijste werk ga bespreken.

    foto 005


    05-04-2010 om 11:51 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (12)
    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaaar water "Mijn van Waterschei" Fase 1 / deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ga vandaag weer wat meer schrijven over deze aquarel. Natuurlijk kan je zien dat ik een stuk uit een foto van mijn werk geknipt heb, maar op dit stukje kan je perfect zien hoe alles van de leiding en de kraan geschilderd is.

    Je ziet nu duidelijk dat ik nog een aantal dingen verder afgewerkt heb. De kraan zelf heb ik van wat meer kleur voorzien. Dit was wel nodig omdat hij in de vorige fase nog veel te bleek van kleur was. De reden waarom ik dit gedaan heb is doodeenvoudig gekomen omdat “hij “ (de kraan) nog niet genoeg “kraan” was naar mijn goesting. Ik heb aan de aansluiting bij de muur wat meer kleur gebracht door een heel klein beetje gouden oker aan te brengen. Dit heeft als gevolg dat de kleur van de weerspiegeling van de buis niet te hard is maar dat zij een goede aanvulling is voor de reflectie die de buis op de kraan werpt. Nu kun je natuurlijk gaan zeggen wat zijn dat voor “pietluttigheden” maar ik geef je hier een voorbeeld waar dit soort “kleine” aanpassingen zeer nuttig en haast onmisbaar voor zijn. Hiermee kan je, je werk dat beetje meer te geven dan het gewone. Je kan tevens zeer goed zien dat ik de buizen ook van dezelfde kleur voorzien heb. Het zijn maar heel kleine vlekken, maar die vlekken geven net die meerwaarde aan je werk. Ze maken alles wat realistischer maar ook de eenheid van kleur wordt hierdoor bevestigd en het is daar waar ik naar streef. Ik zeg er wel in één adem bij, dat dit hetgeen is waar ik naar streef, dat hoeft daarom voor een andere schilder helemaal niet het evangelie te zijn.

    Je moet ook eens kijken naar de “mof” die net voor de tweede bocht zit. Deze mof is zeker niet het scheldwoord voor een Duitser maar het is de naam voor één van de toebehoren bij dit soort verbindingen. Met andere woorden is dit een verbindingsstuk dat je de mogelijkheid geeft om twee stukken leiding aan elkaar te zetten. Het voordeel van dit onderdeeltje is  dat je achteraf steeds met deze schroefverbinding alles demonteren zonder alles te moeten afbreken. Dit stuk zit in de werkelijkheid niet verwerkt in het buizenstelsel. Maar ik vind dat wanneer je zo’n verbinding maakt, dit onderdeel moet te plaatsen om een goed werk af te leveren. Maar het geeft mij natuurlijk ook de gelegenheid om weer iets extra’s te doen en daardoor mijn honger naar deze “pietluttigheden” te stillen. Je ziet natuurlijk de lichtvlek die op dit verbindingsstuk valt. Deze lichtvlek is wel licht van kleur en dat mag ook weer omdat het een stukje extra in de aandacht brengt. Je ziet natuurlijk ook dat dit onderdeel met een platte sleutel kan los- of vastgedraaid worden.

    Wat ik zelf ook heel goed geslaagd vind zijn de bevestigingsstukken die de buis aan de muur bevestigen. Zelf kick ik op dit soort dingen en ja ik wil zeker niet hautain klinken maar ik vind alles tot nu toe redelijk geslaagd.

    Bij de volgende bespreking zal weer het geheel verder ontleed worden.



    Foto 5/2

    25-03-2010 om 18:33 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (17)
    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaar water: Fase 1 / deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag ga ik weer wat verder met de uitleg rond deze aquarel. Het is en blijft een balanceren op een slappe koord als je zo een grote aquarel maakt. Maar ik ben er aan begonnen en ik ga ze nu ook afmaken natuurlijk. En als het enigszins kan op een fatsoenlijke manier.

    Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan kan je zien dat ik verder ben gegaan met het schilderen van de kraan en van de bevestigingen die de waterleidingsbuis op haar plaats houden. De kraan is een redelijk moeilijk stukje geweest niet omdat het te groot was maar eigenlijk meer omdat hij maar een klein onderdeeltje van het schilderij is. Maar ik wilde dit onderdeel toch in de kijker plaatsen en dan moet je dat voorwerp wel proberen juist weer te geven. Ik weet dat dit nogal contradictoir klinkt maar het is wel zo.

    Om het witte chroom van de kraan te schilderen heb ik eerst de donkerdere delen die je op zo’n chromé kraan ziet geschilderd. Door deze onderdelen of stukjes juist te schilderen zoals ze zijn komt de kraan als vanzelf tevoorschijn. Als je hier gaat proberen om een kraan te schilderen dan krijg je hem niet of minstens zeer moeilijk op papier of doek. Wanneer je echter doet zoals ik gedaan heb de verschillende donkerdere en lichtere vlakken benadert als aparte vlakken dan zul je zien dat de vormen van deze vlakken veel beter te schilderen zijn als vlak en niet als vorm. Wanneer je dan de verschillende vlakken klaar hebt dan ga je het geheel als object bekijken en dan ga je zien dat het op een kraan lijkt in dit geval maar dat er nog enkele aanpassingen nodig zijn alvorens hij helemaal correct is weergegeven. In mijn geval was de kraan nog te vlak en had hij geen of niet genoeg  ruimtelijke impact. Ik ben toen gaan kijken waar de schaduw zat en waar het licht vandaan komt en ik kon constateren dat ik nog wat meer op bepaalde stukken aan de schaduw diende te werken. Ik kan je een voorbeeld geven door er op te wijzen hoe ik het hendeltje van de kraan geschilderd heb. Je kan denken dat is heel eenvoudig drie bolletjes en klaar is Kees. Maar dat is het niet. Bijzonder omdat dit hendeltje redelijk klein is en dat je daardoor niet veel plaats hebt om de donkere en lichte plekken te laten spreken . Kijk bevoordeeld naar het kleine donkere streepje tussen het eerste en tweede bolletje van dit hendeltje. En kijk tegelijkertijd naar het kleine donkere streepje boven op het eerste bolletje. Wel deze lijntjes zijn zo belangrijk, omdat, zij het eindpunt vormen van het hendeltje maar tevens ervoor zorgen dat je alles redelijk ruimtelijk kan bekijken. Wat nog vreemder is voor een leek is dat het lijntje aan de bovenkant van dat bolletje donker is, de meeste mensen zouden denken dat hetgeen bovenaan aan een object zit het meeste licht gaat vangen. En bij normale omstandigheden is dat ook zo, maar in dit geval is de kraan beschenen vanuit een lichtbron aan de linkerkant en van beneden naar boven en daardoor is de onderkant lichter als de bovenkant.

    Nog een interessant stukje is het bevestigingsstukje links van de kraan. Ook dit onderdeel heb ik geschilderd op dezelfde wijze als de kraan en daardoor krijg je ook hier een mooie vorm. Bijzonder tevreden ben ik over de verschillende bochten van de leiding en hun aansluitingen. Natuurlijk moet je er hier van uit gaan, dat als je deze onderdelen redelijk goed kent het een voordeel is om ze schilderen en tekenen en dat daardoor allles iets minder moeilijk is. Maar ik kan je verzekeren dat ook dit een verduiveld moeilijke aangelegenheid is geweest.
    Tot slot wil ik ook je aandacht vestigen op het rode bevestigingsstukje. Dit stukje was niet rood meer zelfs het stond er niet. Ik heb het gewoonweg toegevoegd omdat ik dacht dat dit een meerwaarde zou kunnen betekenen aan het schilderij. En ik denk dat dit een zeer goede inval geweest is geweest want dit kleine stukje trekt naar mijn mening net genoeg aandacht en brengt net genoeg kleur in het gehele grijze buizenstelsel.

    De volgende bespreking zal ik verder gaan met het geheel af te werken en hier en daar nog wat zaken beter naar voor laten komen.



    foto 03

    21-03-2010 om 16:11 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (15)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "Drinkbaar Water": Fase 1 / deel 3

    Ook vandaag ga ik weer wat vertellen over dit schilderij. De verschillende reacties die ik krijg op dit werk zijn fantastisch. Het doet echt goed te weten dat er mensen zijn die alles mee volgen. Ik weet dat er zelfs enkele het één en ander gebruiken in hun eigen schilderijen.  En dat is nou net het fijne en de drijfveer waarvoor ik deze blog heb namelijk “Mensen laten kennismaken met de verschillende werkwijzen die er zijn om aquarellen en pastels te maken.

    Zoals je kan zien ben ik begonnen met loodgieter te spelen en ben  ik aan de buizen aan het werken geweest. De kunst is hier om de buizen zelf iets meer te laten spreken dan hetgeen ze zijn. Ik bedoel hiermee dat een buis van de waterleiding niet zo speciaal van aard is om er een schilderij aan te wijden. Maar ik wil wel deze leiding zo natuurlijk mogelijk op het papier krijgen.

    Als je nu kijkt op de foto dan zie je dat ik getracht heb om de buizen een mooie kleur mee te geven maar tevens heb ik geprobeerd om deze buizen een kleur te geven die goed bij de omgeving past. En daar is het eigenlijk om te doen wanneer je iets gaat schilderen. Je moet namelijk proberen om het gehele plaatje zo te maken dat het aangenaam is om naar te kijken. Door nu een aantal kleuren te gebruiken die ik ook in de tegels en de vuile tegels gebruikt heb. Want door dit te doen krijg je weer een eenheid in het werk. Technisch gezien is het niet heel gemakkelijk om deze waterleidingsbuizen te schilderen want ze moeten er natuurlijk ook uitzien als buizen. Dat wil zeggen dat ze rond zijn maar ook moet je ervoor zorgen dat de bochten en ellebogen die onderdeel van deze leiding zijn er natuurgetrouw bij komen te liggen. En dat is natuurlijk een beetje andere koek. Het kan niet zijn dat je een paar lijnen trekt die grijs van kleur zijn en dat daarmee de kous af is. Neen je moet er voor zorgen dat er een lichte en schaduwkant aan deze buizen zit. Want enkel daardoor ga je er voor zorgen dat het geheel geloofwaardig is en er ook als dusdanig uitziet.

    Ik laat het aan de toeschouwers over of me dit gelukt is maar ik zelf ben er ………………….. over en dat is natuurlijk ook iets waard.

    Mijn volgende bespreking zal nog meer betrekking hebben op deze buizen en dan ook op de kraan die tenslotte een van de hoofdpunten van dit schilderij dient te worden.



    foto 004

    16-03-2010 om 20:32 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (11)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaar water in de mijn van Waterschei: fase 1/deel2

    Vandaag ga ik weer een stukje schrijven over deze aquarel. Het is ook een hele tijd geleden dat ik nog iets geschreven heb. Maar soms loopt alles niet zoals je graag zou willen en dan moet je het één en ander uitstellen. In dit geval was dat het bloggen en het aanvullen van mijn blog. Maar ik hoop nu weer opnieuw vertrokken te zijn voor een hele poos.

    Als je op de foto kijkt, dan zie je dat ik eigenlijk alleen maar gewerkt heb om de kleuren van de aquarel iets meer op te halen. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik geen zware kleuren ging maken maar ik heb enkel bij de bestaande kleurmengingen iets meer pigment bijgevoegd en daardoor de kleur iets heftiger gemaakt. Hierdoor kan je ook zien dat ik aan de tegels rond de wasbak praktisch niets meer moet doen. Het ziet er nu een heel stuk beter uit dan op de vorige foto.

    Aan het hout dat de bovenkant van de tegels afboord moet ik wel nog het een en ander doen maar dat zal ik in een volgende fase behandelen zodat het meer zijn natuurlijke vorm en kleur zal krijgen.

    Als ik nu naar de bovenkant van het schilderij kijk dan lijkt me alles een beetje te saai. Ik ga hier ook het één en ander aan wijzigen. Zeker de spiegel in het midden moet aangepast worden want dit lijkt nu een redelijk bleek vlak en de twee flankerende vlakken moeten ook gewijzigd worden. Er dient duidelijk meer structuur in het geheel te komen.

    Weet je als ik zo bezig ben met een schilderij en dat mag een olieverf, pastel of aquarel zijn dan verdiep ik me steeds meer en meer in het werk. Ik wil hiermee zeggen dat ik dan op verschillende punten ga letten en dat dit dan vrijwel automatisch gaat. Ik moet geen moeite doen om bepaalde onvolkomen of niet goed in het geheel liggende vlakken of kleuren te zien en daar dan een nieuwe interpretatie aan te geven.  Ik weet dat het geheel ietwat vervreemd overkomt maar toch zal je zien dat het geheel mooi in elkaar zal lopen als het af is. Alleen zit er een kleine fout in één van de lijnen van de tegels. Daar moet ik nog proberen iets aan te wijzigen. Of dat gaat lukken weet ik niet want alles heeft daar al zijn afgewerkte kleur en dan is het heel moeilijk bijzonder bij aquarel om nog iets te wijzigen. Indien het niet van de eerste keer lukt om het foutje te corrigeren, dan ga ik er niet verder aan werken want dan is de kans groot dat ik het geheel ga verknoeien en dat is het me niet waard. Want geloof me werken met aquarel op dit formaat(ongeveer 95x70cm) is niet gemakkelijk.

    De volgende keer ga ik weer iets verder met de afwerking en dan hoop ik de buizen aan te pakken zodat je daar ook iets meer van te zien krijgt.

    foto 02



    10-03-2010 om 15:47 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (14)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Drinkbaar water in de mijn van Watershei: Fase 1/deel 1

    Zoals altijd ben ik begonnen met een uitgewerkte tekening. Zeker bij een aquarel van deze afmetingen vind ik het noodzakelijk om een goede uitgangstekening te hebben. Wat ik wel vergeten ben bij het maken van deze aquarel is de ondertekening te fotograferen en dat is wel jammer. Soms gebeurt het me toch nog eens dat ik zo enthousiast bezig ben dat ik vergeet om een aantal stappen te fotograferen. In dit geval de ontwerptekening en dat is toch wel een zeer cruciaal punt voor mij. Maar goed niet getreurd dan begin ik met de eerste fase van het schilderen. Eigenlijk heb ik tijdens het tekenen alles wat van belang is in dit schilderij uitgetekend. Dit schilderij is gemaakt  op een zeer zwaar papier van 640 gram Bockingford met een medium structuur. Waarom kies ik in dit geval voor zulk zwaar papier is tweeledig. Enerzijds omdat ik op een volledig blad werk van 76 x 56 cm en anderzijds omdat het ook wel iets heeft als je zulk papier inkadert (met schepranden) zoals ik doe vrij hangend. Je kan dan namelijk zien dat dit een papier van zware structuur is. Natuurlijk als je op zo’n zwaar papier werkt dan gaat het ook niet snel bobbelen en van vorm veranderen en dat is natuurlijk ook belangrijk voor het inkaderen op mijn vrij hangende manier.

    Nadat ik het hele onderwerp heb ingetekend rekening houdend met perspectief en ook met de nodige onderdelen ben ik het geheel van een eerste kleuring beginnen te voorzien. Hier was het belangrijk om er toch voor te zorgen dat ik het geheel niet al te zwaar inkleurde. Je weet onderhand al dat je bij aquarel van licht naar donker werkt maar toch moet ik er ook nog steeds opletten dat ik alle eerste opzetten niet al te precies wil uitwerken en van kleur voorzien. Want dit is het moeilijkste voor mij althans om je steeds in te houden en niet onmiddellijk naar het eindresultaat toe te werken. Zonder grootsprakerig te willen overkomen kan ik zeggen dat het maken van een aquarel op deze afmetingen niet het gemakkelijkste is wat je kan doen. Je meot in elk geval er steeds voor zorgen dat je de nodig verf aanmaakt voor het gehele schilderij te bedekken want als je met twee verschillende mengingen in één vlak wil werken dan zal je het verschil onmiddellijk zien. Dus heb ik ook hier me de gewoonte gemaakt om telkens genoeg verf aan te maken. Dit aanmaken van redelijke hoeveelheden verf(mengingen) heeft trouwens nog een groot voordeel je kan steeds een hoeveelheid van je verf(menging) gebruiken om een donkerdere kleur bv schaduwkleur te maken.

    Het onderwerp zelf heb ik nog niet veel over gezegd. Ik heb dit onderwerp vanuit de mijn van Waterschei. Ik ben via een foto op het idee gekomen om deze vuile wasbak die ik typerend vond om ergens in een steenkoolmijnen te hangen te gaan schilderen. Bijzonder het naamplaatje dat zich  boven de wasbak bevond namelijk “drinkbaar water” trok mijn aandacht. Er kon zich in mijn ogen geen grotere tegenstelling voordoen voor mij dat men boven zulke wasbak nog het plaatje van drinkbaar water had staan.

    Hoe ik de kleuren aanbracht en hoe ik het perspectief probeerde weer te geven zodat er iets eigenzinnigs uitkwam kan je de volgende keer lezen.



    foto 001

    28-02-2010 om 13:23 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (15)
    20-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: Afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik het laatste stukje schrijven over dit schilderij. Je zal zien als je deze foto vergelijkt met een aantal vorige foto’s wat er allemaal gebeurt is in die betreffende periode. Als je nu goed kijkt dan zie je dat alles een extra beurt gekregen heeft.
    Ik heb over het hele schilderij een kleurwassing aangebracht. Door deze wassing die heel transparant is maar die er voor zorgt dat alles als een geheel wordt waargenomen, komt er werkelijk een hele transformatie tot stand. Je kan je afvragen is dat wel nodig om nog eens zoveel werk in het schilderij te steken want de vorige foto gaf toch ook een goed schilderij weer. Ik kan dan alleen maar zeggen dat het misschien wel zo is dat het schilderij op de vorige foto als eindwerk zou kunnen dienen, maar voor mij was alles nog niet af. Ik vond het allemaal nog veel te mooi en het was net een nieuw gebouwde wand die je te zien kreeg. Ik wilde een verweerd uitzicht hebben. Iets wat doorleefd is en dat ook met zich meedraagt.
    Wel voor dat verweerde uiterlijk moest ik nog enkele zaken meer voor zich laten spreken. En één van de dingen die ik daarvoor gebruikt heb is te werken met een kleurwassing die het geheel wel iets verdonkerde maar het van de andere kant die zware verweerde uitstraling gaf die ik nastreefde. Ik heb ook nog een aantal dingen iets meer uitgewerkt. Zo zie je ondermeer dat de nerven van het hout nog iets beter zichtbaar zijn dan in de vorige foto’s. Ook ben ik nog eens opnieuw de lichtreflectie extra gaan opzetten. En tot slot kan je zien dat ik ook nog een aantal lichte toetsen in het bovenste bladerdek aangebracht heb. Dit alles maakt dat het geheel er nu uitziet zoals ik wilde.
    Ik ben zelf zeer tevreden over dit werk dat al een nieuwe eigenaar heeft. De plaats waar het hangt is zo prachtig dat ik zelf zeer trots ben dat dit werk van mij op die plaats kan en mag hangen en werkelijk prachtig tot uiting komt. En ik moet daarbij nog zeggen dat de plaats (hall) waar het werk hangt zelf ook veel beter is geworden dan voorheen. Wanneer je dan alles in ogenschouw neemt dan kan je alleen maar zeer tevreden zijn met deze verwezenlijking.
    De volgende bespreking zal weer een nieuwe aquarel zijn.


    foto 013

    20-02-2010 om 15:28 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (29)
    13-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster/ Fase2/deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals je vandaag kan zien ben ik verder gegaan met de kleur uit te diepen. Dit wil zeggen dat ik stilletjes aan naar het uiteindelijk resultaat aan het werken ben.

    Natuurlijk brengt dit met zich mee dat je over het hele schilderij moet werken. Indien je dat niet doet dat gaat alles teveel in fragmenten of delen opgesplitst zijn en dat is natuurlijk niet goed voor het schilderij.

    Ik ben in de eerste plaats begonnen met het zicht op de kamer nog iets meer aan te passen met kleur. Ik heb de warmere kleuren die zich hier bevinden nog iets meer aangezet (zie hiervoor bijvoorbeeld de planken vloer). Ook ben ik nog bezig geweest met het uitdiepen van de reflectie in de vensters.

    Daarna ben ik begonnen met de kleuren aan de buitenkant aan te pakken en van een nieuwe transparante laag te voorzien. Je ziet heel goed dat ik alles iets warmer gemaakt heb. Ik heb hiervoor niets extra moeten doen alleen heb ik de kleuren die al aanwezig waren nog meer en beter aangebracht. Dit heeft als gevolg dat het hele schilderij veel beter oogt en het nog meer de nadruk legt op een mooie zomerse namiddag waar alles in het zonlicht baadt en het geheel een warme gloed heeft.

    Natuurlijk is het nu gemakkelijk om te zeggen dat het dat laatste is waar ik zo naar gezocht heb. Maar het is werkelijk zo dat ik dit gezicht  min of meer in mijn hoofd had toen ik aan dit schilderij begonnen ben. Het geheel begint nu de uitstraling te krijgen die ik zelf hoopte te bereiken.

    Wat ik wel heel nauwkeurig gedaan heb is de planken die rond het voorste raam zitten verder uit te werken. Ik heb de nerven die in deze planken zitten nog iets meer aangezet en daardoor het voorgrond gedeelte nog iets meer aandacht gegeven waardoor alles nog beter weergeeft dat je de verschillende onderdelen (voor, midden en achtergrond) van een schilderij ten alle tijden moet respecteren. En dat kan je doen door met de kleur te werken of door de detaillering verder uit te werken het geeft niet wat je doet maar je moet er wel voor zorgen dat je die elementen steeds hun plaats in het schilderij weet te geven.

    Voor de volgende bespreking zal er nog alleen het afwerken van de planken aan de buitenkant op het programma staan en misschien nog wat meer de nadruk leggen op deze zwoele atmosfeer. Maar dat weet ik je in het laatste deel wel uit te leggen.



    foto 007

    13-02-2010 om 13:01 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (12)
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: Fase 2 / deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag begin ik weer met wat nieuwe uitleg over dit schilderij. Als je op de foto kijkt dan kan je zien dat ik weer enkele nieuwigheden aangebracht heb die het schilderij werkelijk verlevendigen.

    In de eerste plaats ben ik beginnen te werken aan de planken die rond het venster zitten. Door met een borstel waar ik de haren gespreid heb een aantal fijne lijntjes te trekken krijg je de indruk dat je de nerven van het hout ziet. Ook heb ik met een  menging van gebrande Sienna en Frans ultramarijn een redelijk donkere kleur gemaakt. Deze kleur heb ik gebruikt om de knoesten die in de planken zitten aan te geven. Ook dat is me redelijk goed geslaagd vind ik zelf. De nagels die er in deze planken zitten heb ik dan weer met een menging van gebrande Sienna en omber geschilderd. En ook dat draagt bij tot een goed geheel.

    In de tweede plaats ben ik dan verder gaan werken aan de binnenkant van deze kamer. Ik ben nog wat extra kleur gaan aanbrengen op het koffer waardoor dit object weer beter tot zijn recht komt. Ik tracht ook hier een duidelijk beeld te geven hoe zo een koffer er uit ziet. Maar ik werk het ook weer niet teveel uit omdat je de koffer ziet staan door de venster aan de achterkant in de kamer. Dit soort denkpistes zijn van belang om een goed schilderij klaar te maken. Dikwijls wordt er niet aan gedacht dat je met een aantal wetmatigheden moet rekening houden om iets geloofwaardig te schilderen. En nu kan je zien door dit koffer niet helemaal in detail te schilderen dat dit bijdraagt om een bepaalde afstand te scheppen in het werk.

    Ten derde ben ik iets gaan uit proberen wat ik nog niet gedaan heb. Ik ben namelijk een soort lichtbreking gaan weergeven op de ruiten. En ook hier ben ik zeer tevreden over. Door met een stijvere borstel die vochtig is heb ik een aantal lijntjes uit gewassen in de ruiten. Door dit te doen krijg je het gedacht dat de lichtinval (in dit geval zou ik het ook het zonlicht kunnen noemen) vanuit het achterste venster goed zichtbaar wordt in de voorste ruiten. Natuurlijk moet je opletten met dit soort toepassingen dat je dit niet te veel doet want dan gaat je schilderij te kunstmatig zijn en lijkt het nergens op. Je kan zelfs je schilderij er mee verknoeien. Dus let op als iemand dit toepassen gaat probeer het eerst uit op een stukje papier zodat je deze handeling goed in de vingers krijgt.

    Tot slot heb ik nog een zeer  dunne laag omber natuur over de plankenvloer gezet waardoor alles wat warmer wordt en beter aansluit bij de kleuren van het koffer.

    De volgende bespreking zal handelen over de verdere afwerking en het zal stilletjes aan naar zijn einde lopen wat dit schilderij betreft. 

    foto 002

    08-02-2010 om 11:21 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (19)
    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:Doorkijkvenster:fase 2/deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer iets meer schrijven over dit schilderij. Er zijn inderdaad nog een paar mensen die zich afvragen waarom een aantal lijnen zo schuin lopen. Dit lijkt nu nog steeds redelijk eigenaardig maar het heeft alles te maken met het perspectief. Als je de glaslatten van de voorste venster gewoon recht tekent dan krijg je geen goed zicht op de achterkant. Waarom overdrijf ik dit een beetje kan je, je afvragen? Wel dat doe ik om alles nog beter te laten overkomen als het hele schilderij klaar is. Dan pas zal je zien dat het inderdaad de moeite loonde om dit zo te tekenen zoals ik het gedaan heb.
    Vandaag ben ik weer begonnen met een aantal dingen verder af te werken. In de eerste plaats heb ik de binnenkant van de kamer verder afgewerkt. Ik heb de koffer die in deze kamer staat een eerste kleurlaag gegeven en daardoor wordt het geheel iets beter. De koffer is nog niet zoals ik het zou willen maar dat komt bij de volgende bewerking wel weer goed. Ik ga deze eerste laag goed laten doordrogen en dan kan ik met een gerust gemoed verder werken om het geheel verder af te werken.
    Je ziet ook dat ik gewerkt heb aan de planken die de gevel bekleden. Nu wordt het natuurlijk al iets duidelijker waarom deze lijnen schuin lopen. De perspectiefwetten die aangeven dat alle verticale lijnen verticaal blijven lopen maar diezelfde wetten geven ook aan dat alle horizontale lijnen samenkomen op de horizon of ooghoogte. Door dit alles nu iets meer vorm te geven maar ook door de schaduw van de planken te schilderen krijg je dat driedimensionale weer veel beter te zien. Je ziet nu als het ware de voorste planken gevel loskomen van het papier en daardoor meer volume geven aan het geheel.
    Ook heb ik de rechterplank van het venster iets meer in kleur gezet zodat je kan zien dat het raam kozijn afgewerkt is met planken. Hier wil ik nog iets meer de hoofdstructuur benadrukken maar dat zal ik uitleggen in een volgende bespreking.

    foto001

    29-01-2010 om 19:13 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (23)
    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:doorkijkvenster: fase1 / deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik weer iets verder met dit schilderij. ik moet zeggen dat ik er zelf heel veel goesting heb ingekregen nu alles redelijk meevalt. Want zeg nu zelf als je van meet af aan een goed gevoel hebt bij een project dat je aan het uitvoeren zijt dan gaat alles nog iets beter. Ik heb een vraag gekregen of de middelste glas lat van het raam niet verkeerd is. Wel ik heb het perspectief iets overdreven om het onderscheid te maken tussen de twee vensters. Want het is toch wel moeilijk om het geheel aanschouwelijk te maken voor de toeschouwer. 
    Als je nu op de foto kijkt dan zie je dat er weer wat onderdelen van een kleur zijn voorzien. Je kan nu duidelijk beginnen binnen te kijken in de kamer. Door binnen in de kamer de licht inval van het achterste venster te schilderen (het is eigenlijk de schaduw die ik geschilderd heb) krijg alles een heel andere dimensie. Op deze manier schilderen noemt men ook wel eens negatief schilderen. Dit heeft niets te maken met het negatief zijn of iets negatief opvatten. Neen dit heeft alles te maken met het schilderen zoals je naar het negatief van een foto kijkt. Je schildert eigenlijk alles wat rond de vormen zit waardoor de vormen die je wilt hebben vanzelf te voorschijn komen. Deze vorm van schilderen is zeer goed als je onderwerpen schildert waarvoor we allemaal een symbool in ons hoofd hebben. Als je bv een koffie tas wilt schilderen dan gaan de meeste mensen niet de tas schilderen maar eerder terugvallen op het symbool dat we in ons hoofd hebben dan werkelijk naar de tas te kijken en te schilderen wat men ziet. Als men dan de vormen die ontstaat rondom de tas gaat schilderen dan ontstaat de tas vanzelf. Wel dat heb ik ook gedaan in zekere zin met het raam dat weerspiegeld wordt op de grond van de kamer. Door dit te doen geef ik ook aan dat het licht van aan de zijkant rechts komt want de schaduw van dat venster zie je aan de binnenkant. Ook dit is weer een heel grote uitleg voor een onderdeel van het schilderen dat je eigenlijk onmiddellijk ziet als je naar een onderwerp kijkt.
    Ook heb ik aan de buitenkant de vensterbank verder afgewerkt. Eigenlijk heb ik hier ook weer de schaduwen geschilderd in plaats van de vensterbank zelf. Ook dit is weer een vorm van  negatief schilderen al gaat het hier niet helemaal op. 
    Tot slot wil ik er nog even op wijzen dat de kleuren die ik gebruikt heb helemaal op elkaar afgestemd zijn zonder te vervallen in een saaiheid die het schilderij niet ten goede zou komen. Let ook nog eens op de lichtblauwe vlekken die je ziet op het voorste vensterraam waardoor je ook hier iets van een weerspiegeling te zien krijgt. Ik vind dit zelf zeer fraai gevonden want dit was eigenlijk ter plaatse praktisch niet zichtbaar. Door het feit dat ik een aantal foto's genomen heb op de plaats van het schilderen ben ik tot deze vaststelling gekomen dat er zich enkele lichtere vlekken bevonden op dit raam. Door dit voorval wint het schilderij enorm aan realiteit en dan zie je dat de fotografie ook haar bijdrage kan geven als je ze gebruikt voor datgene waar ze eigenlijk voor gemaakt is namelijk het weergeven van een wel bepaalt ogenblik van een wel bepaalt onderwerp.
    De volgende keer ga ik weer iets verder met dit werk uit te leggen.  


    foto 008

    24-01-2010 om 19:08 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (10)
    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel:doorkijkvenster: fase1 / deel5
    Er is iets mis gegaan met de foto die hier beneden staat. Daarom nu een nieuwe en dit keer een goede.
    007



    21-01-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (16)
    20-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: Fase 1 / deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iets later dan normaal maar we gaan vandaag weer iets verder met het bespreken van dit schilderij. Ik kreeg een mooie vraag van "Sloefke" die zich gisteren al afvroeg of mijn verf op was maar tevens stelde hij de vraag of alles in orde is. wel Henry de verf is nog niet op (anders kopen we er nieuwe) en alles is ok, maar de tijd heeft me ontbroken om twee dagen geleden iets nieuws te schrijven. Maar niet getreurd ik maak het goed en ga verder met dit schilderij.
    Als je goed op de foto kijkt dan zul je zien dat er weer enkele delen van het schilderij aangepast zijn. Ik krijg al eens de opmerking dat mensen denken dat schilderen een heel creatieve bezigheid is en niet al te beredeneerd moet plaats vinden. Ik kan daar op twee manieren op antwoorden:

    Enerzijds kan je zeggen dat alles wat je schildert creatief is want je doet van alles wat een gewone sterveling niet doet. Anderzijds is het zeer vanzelfsprekend voor een kunstenaar dat hij de dingen die hij doet zeer doordacht doet. Dit wil zeker niet zeggen dat hij bij alles wat hij doet nadenkt hoe moet ik dat gaan doen. Neen bij hem is dat een eigenheid en of gave dat hij datgene wat hij doet van nature uit weet. Maar als je een werkwijze wilt uitleggen hoe dat iets tot stand komt dan moet je dat begrijpend proberen te doen. Hierdoor beschrijf ik de dingen zoals ze gebeuren maar waar ik meestal niet zo erg bij nadenk dan dat een leek dat zou doen. Maar door het begrijpend proberen voor te stellen van deze handelingen wil ik een leek (beginnend kunstenaar) vertrouwd maken met de verschillende wetmatigheden die er zijn bij het schilderen en tekenen. Ik heb al verschillende keren opmerkingen gekregen van collega’s kunstenaars diezeggen dat ik eigenlijk gratis les geef via mijn blog. Wel dat vind ik een compliment alhoewel er enkele waren die dat niet als compliment bedoelde.

    Maar goed ik ga verder met het schilderij waar ik mee bezig was. Je kan nu duidelijk zien dat ik verder gewerkt heb aan het raamkozijn. Natuurlijk is dit een eerste kleur die ik dun opgebracht heb. Je ziet heel duidelijk dat ik op verschillende plaatsen het wit van het papier onbeschilderd gelaten heb. En je ziet ook heel duidelijk dat ik zeer transparant geschilderd heb. Waarom ik dat wit laat dat weet al want hierdoor krijg achteraf een aantal licht vlekken op het raam en dat maakt het allemaal nog veel aantrekkelijker. Waarom ik zo transparant gewerkt heb is gewoon een ingeving van het moment omdat ik dacht dat dit het geheel in een later stadium zeker ten goede zal komen.

    Een volgende zaak die je kan opmerken is dat ik aan de boven en rechterkant van het raam de kleuren iets donkerder gemaakt heb dan aan de linkerkant. Deze reden is zeer eenvoudig ik wil namelijk dat het licht meer op de linkerkant laten schijnen. Waarom kan je, je afvragen. Het is namelijk de bedoeling om het licht door het tweede venster op de vloer een schaduw laten te werpen waardoor de binnenkant veel aantrekkelijker gaat worden. Maar daardoor moet het daglicht of zonlicht van rechts komen want het venster ligt aan de rechterkant. Dit lijkt allemaal heel moeilijk maar dat is het natuurlijk veel minder omdat wanneer je naar de werkelijkheid schildert zoals ik doe een voorbeeld ter plaatse hebt of dat je een voorbeeld op een foto hebt. Maar ik denk wel na als ik aan het schilderen ben hoe en waar ik bepaalde dingen kan en moet overdrijven om daar een mooi schilderij van te maken. Want laten we eerlijk zijn we schilderen wel hetgeen we zien maar we proberen wel een mooi schilderij te maken.

    Ook ben ik begonnen met de venstertablet iets meer aan te zetten. Ook heir zie je weer dat het heel belangrijk is om de wetten van perspectief te kennen en te volgen. Ook moet je denken aan het feit dat wanneer je ergens een schaduw zet dat die schaduw moet komen op DEZELFDE plaatsen en op dezelfde zienswijze op het schilderij. Hier wil ik mee zeggen dat ik soms een schilderij zie waar de schaduw aan de linkerkant zit maar bij een ander onderwerp op het schilderij aan de andere kant zit. En dat kan verwarring oproepen bij de toeschouwer. Natuurlijk kan je zeggen ik wil die verwarring oproepen maar dat doe ik dan weer niet. Je ziet ook duidelijk dat door de schaduw aan te brengen en de bovenkant van de venstertablet zeer licht te houden je onmiddellijk een driedimensionaliteit krijgt die alles veel aanschouwelijker maakt.

    De volgende keer gaan we weer iets verder en dan ga je zien dat alles nog veel beter zichtbaar wordt.



    foto007

    20-01-2010 om 00:00 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (4)
    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster:Fase1 / deel4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ga vandaag weer een stap verder met deze mooie aquarel. Het is niet altijd even eenvoudig om zinnige dingen te schrijven over zo'n werk omdat de meeste dingen die ik doe voor mij meer een routine zijn dan nieuwigheden. Maar natuurlijk zijn er ook steeds nieuwe hindernissen die ik moet overwinnen en ik moet toegeven soms moet ik verschillende van mijn boeken of dvd's, die ik in de loop der jaren verzameld heb over aquarel, raadplegen om een oplossing te vinden voor het probleem.
    Vandaag wil ik aan de hand van de bijgeplaatste foto aantonen dat ik weer een nieuwe stap genomen heb in dit schilderij.
    Ik heb in de eerste plaats opnieuw plakband geplakt op de plaatsen waar ik een redelijk rechte lijn wilde hebben. Een tip voor het afplakken van je werk: koop hiervoor speciale plakband die voor dit soort werk bestemd is. Deze plakband is meestal doorschijnend maar wat voornamer is hij plakt niet zo sterk als gewone afplakband. Wanneer je gewone afplakband gaat gebruiken dan bestaat de kans dat je het aquarelpapier gaat beschadigen bij het verwijderen van de plakband (of dat er een beetje plaksel achterblijft op je papier,  en dat zou zonde zijn want dat blijf je altijd zien in je aquarel. Daarom zorg er voor dat je steeds een aantal dingen die je denkt nodig te hebben in voorraad hebt zodat je ze kan gebruiken wanneer de nood er is. Want het voornaamste bij het aquarelleren is dat je alles wat je wil gaan doen zeer goed in planning neemt voor dat je begint te schilderen. Je moet er wel voor zorgen dat je schilderij niet te gekunsteld gaat worden door deze voorzorgen maar dat je ze speels weet te houden. 
    Ik ben na het afplakken begonnen met het schilderen van het buitenste raamkozijn. Ook hier heb ik gekozen voor de groenachtige kleur die zo mooi staat aan de binnenkant. Ik heb er wel voor gekozen om de kleur iets helderder te maken dan binnen in de kamer. Dit heeft een aantal redenen. Een eerste is dat alles wat ik binnen schilder voor het grootste gedeelte in de schaduw ligt en dat daardoor de kleur ietsje donkerder wordt. Natuurlijk dien je dan alles wat buiten en in ons geval ook dichtbij de toeschouwer is, veel kleurrijker te maken. Hierdoor ontstaat dat optische gevoel van onderscheid tussen de twee delen van het schilderij namelijk de binnen en buitenkant van dit onderwerp. En daardoor kan je de toeschouwer op het juiste, of is het, het verkeerde been zetten. Je laat hem namelijk geloven dat er een binnen en buiten is op het schilderij. Maar je krijgt ook een meer driedimensioneel zicht op het onderwerp.
    Om te laten zien hoe belangrijk contrasten zijn in een schilderij heb ik deze foto geplaatst zodat je kan zien wat het betekend om op de juiste plaats de juiste schaduw aan te brengen. Je ziet op dit moment al heel duidelijk dat er een venstertablet gaat komen aan de onderkant van het venster. Dit idee kvan deze venstertablet komt enkel en alleen al door een donkere schaduwkleur aan te brengen onder deze tablet. Je ziet dat ik hier het oog al weet te verschalken, maar wat nog beter is dat ik ook het idee weet te scheppen dat hier op deze plaats iets aanwezig is dat een schaduw op de muur werpt. Je kan nu reeds zien dat het gedeelte dat afgeplakt is met de doorschijnende (en reeds gebruikte) plakband (om een mooie rechte schaduwlijn te krijgen en om gemakkelijk te kunnen schilderen) vooruit steekt ten opzichte van het donkere gedeelte. En het is daarom waarom ik het zo interessant vind om deze tekstjes te maken. Het zijn die kleine verwezenlijkingen die het schilderen interessant maken en het zijn die kleine dingen die meestal niet worden meegedeeld aan andere schilders of mensen die starten met het schilderen. Men plaats deze dingen dan onder de noemer je moet goed kijken naar je onderwerp en dan pas datgene schilderen wat je ziet. Ik zeg hierover dat het zeer goed is om te zeggen dat men goed moet kijken alvorens te schilderen maar ik zeg er in een adem bij dat je de beginneling wel moet leren kijken. Als hij/zij niet weet waar hij/zij moet kijken kan het zeer lang duren voor alleer hij / zij dat weet. 
    Bij mijn volgende bespreking zal ik weer iets vertellen over het schilderen van het raamkozijn in het front van het schilderij.


    foto 007

    10-01-2010 om 13:49 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (13)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: Fase 1 / deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag weer iets meer over deze fantastische uitdaging. Het lijkt me allemaal zeer vlot te gaan maar daarom is het niet zeker dat het  helemaal lukken. Want het is zo als het altijd is, wanneer alles vlotjes verloopt dan dien je extra aandachtig te zijn of anders krijg je een mislukking aan je been gesmeerd.
    Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan kan je goed zien dat ik begonnen ben met de weerspiegeling in de voorste ruiten beter uit te werken. Maar ook heb ik er voor gezorgd dat je in de achterse ruiten een mooie lucht te zien krijgen. Het moeilijke aan dit schilderij is om alles realistisch te doen overkomen. Je moet enerzijds de weerspiegeling in de voorste ruit weergeven maar alles wat je achteraan ziet moet ook werkelijk achteraan te zien zijn. En dat is natuurlijk een ander paar mouwen als je niet goed oplet. Het si daarom ook dat ik de weerspiegeling in de voorste ruiten veel helderder en sterker uitwerk dan hetgeen in de achterste ruiten te zien is. Want je weet dat alles wat dichtbij is veel beter zichtbaar is. Dit is een waarheid als een koe maar men vergeet dit soms toe te passen bij het schilderen. Men schildert dan de achtergrond net zo uitgewerkt dan de voorgrond en je krijgt dan de indruk dat er geen achtergrond maar eigenlijk ook geen echte voorgrond aanwezig is.
    Je kan ook zien dat ik begonnen ben met het invullen van het raamkozijn op de achterkant. Ik heb hiervoor een vrij neutrale bruine/beige/groenachtige kleur gekozen. Waarom deze kleur, wel zij gaat wonderwel op in de achtergrond maar zij is toch zodanig overtuigend dat zij een mooie omlijsting vormt rond de helder blauwe lucht die te zien is. Alsje goed kijkt dan zie je ook dat ik aan de linkerkant van het raamkozijn een aantal lichte stippen geschildert heb. Deze lichtlbauwe stippen zorgen ervoor dat je een duidelijk zicht krijgt op de voorste en achterste ruiten. Want hierdoor zie je weer dat de voorste ruit een overwegend deel van het schilderij in beslag neemt. Ik heb deze stippen bewust neit helemaal ronde gemaakt want dan zou alles veel te gekunsteld overkomen. 
    Wat je nu nog niet zo goed ziet maar een onderdeel dat zeer belangrijk gaat zijn voor het slagen van het schilderij is het licht dat door het achterste raam naar binnen valt en een licht en schaduw zal werpen op de vloer. Je kan nu reeds een klein stukje van dit lichtspel zien op de vensterdorpel van het achterste raam. Je ziet dat deze dorpel zeer licht van kleur is maar je ziet ook dat er een kleine schaduw valt van de raamlatjes op deze dorpel.
    Het zijn die kleine dingen die men soms vergeet te schilderen. Maar het zijn die dingen die een schilderij iets boven de middenmaat kunnen uittillen. En ik zeg het nogmaals ik voel dat dit schilderij iets meer gaat worden dan zomaar een afbeelding van een venster in een muur.
    De volgende keer ga ik weer iets verder met de uitleg. Ik ga dan iets meer uitleg geven over het uitwerken van het voorste raam want daar ga ik nu mee beginnen en dat kan je zien doordat ik nu reeds één van de raamlatjes geschildert heb.

    foto 007


    05-01-2010 om 12:29 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (17)
    02-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: fase 1/deel2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag op de tweede dag van het nieuwe jaar ga ik terug aan de slag met het beschrijven van een aantal schilderijen. Het schilderij dat ik nu verder ga beschrijven is volgens mij één van de betere schilderijen dat ik al gemaakt heb. Deze aquarel is redelijk groot. Het is een aquarel van 90 bij 75 cm en dat is toch groot voor een aquarel. Ik wil niet opscheppen over deze afmetingen maar voor aquarellen van deze afmetingen moet je al een beetje bagage en technisch kunnen hebben om dit soort werk tot een goed einde te brengen. Maar dit heb ik al beschreven in een vorig stukje en dus kom ik nu tot de orde van de dag namelijk verder uitleg over het schilderij in dit stadium.
    Ik heb in de vorige beschrijving van de opzet van deze aquarel  vergeten te vermelden dat ik de verschillende vensterlatjes die de twee vensters maken heb afgeplakt met een witte plakband. Dit is een soort plakband wat niet heel hard plakt waardoor je het aquarelpapier niet beschadigd zodat je later alles perfect kan afwerken, maar waar je wel overheen kan schilderen zonder dat je de ondergrond raakt. Soms kan je wanneer het maar kleine delen zijn die je moet afdekken gebruik maken van afdekvloeistof maar hier moest ik redelijk veel afdekken en heb daardoor gekozen voor een niet zo krachtige afplakband.
    Ik heb in de eerste plaats al getracht om onder het verst gelegen venster een impressie van de wand waarin dit venster zit weer te geven. Ik heb deze wand ook donkerder gemaakt dan de rest van het schilderij omdat deze wand eigenlijk een beetje in de schaduw ligt. Maar ook omdat ik moet proberen om het geheel een driedimensionele vorm te geven (ik wil namelijk de ruimte van een kamer met zijn wanden schilderen. Dan moet je natuurlijk een aantal contrasten zeer goed aangeven en goed opletten dat je de verschillende onderdelen van je werk goed benadrukt maar je mag ook niets overdrijven bij je eerste opzet . En dit is nu het moeilijkste onderdeel van aquarelleren je moet er al van in het begin heel goed rekening mee houden dat je alles met de juiste toonwaarde aangeeft. Want wanneer je iets veel te donker gaat inkleuren dan kom je achteraf tot de constatatie dat je schilderij veel te donker wordt. Alleen om het feit dat je bij aquarel zeer moeilijk een te donkere partij kunt oplichten moet je daar in het begin zeer goed opletten.
    Om tegelijkertijd al wat diepte in het schilderij te brengen ben ik ook al begonnen met een eerste impressie te geven van die voorwerpen die zich in de voorste ruit weerspiegelen. Ook dit is weer zo'n secuur werkje waar je moet balanceren op een redelijk slappe koord. Je mag ook hier zeker niet te donker gaan werken om de zelfde reden als ik hierboven beschreven heb.
    Ik heb ook al een gedeelte van de latten die er in het raam in de tegenoverliggende wand zitten in gekleurd en ik heb hier gekozen van een kleur die afgeleid is van de kleur die de wand heeft. Natuurlijk moet je ook heir met dezelfde voorzichtigheid aan de slag gaan.
    Als je het schilderij nu al bekijkt dan zie je wel al een heel stuk duidelijker dat dit een zicht is op een kamer door een venster en dat in de tegenoverliggende wand waar je van buiten nog kan opkijken er nog een venster zit waar je doorheen kunt kijken.
    Je ziet dat dit werk een redelijke uitdaging is om te maken en ik hoop dan ook dat dit me gaat lukken want indien het lukt dan ben ik er zeker van dat dit een prachtig werk gaat worden.
    In mijn volgende bespreking ga ik verder met de opbouw van het schilderij en gaat alles weer wat duidelijker worden.


    005

    02-01-2010 om 12:30 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (15)
    28-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Doorkijkvenster: Fase 1 / deel opzet
    Ik ga vandaag met een nieuwe aquarel beginnen. Het is geen kleintje maar een van 90 bij 70 cm. Dit is dubbel zo moeilijk omdat je wanneer je met een groot formaat werkt, er moet voor zorgen dat je meer dan genoeg verf aanmaakt, want anders kom je in de problemen. Het kan natuurlijk niet zijn dat wanneer je met een bepaalde kleur bezig bent je plotseling tot het besef komt dat je geen verf genoeg hebt aangemaakt. Want je krijgt nooit meer exact dezelfde kleur aangemaakt. Maar omdat het zo moeilijk is wil ik dit natuurlijk ook eens uitproberen.
    Een andere moelijkheid die er in dit werk verscholen zit is dat ik een aantal reflecties die  in een ruit  of venster kunnen voorkomen ga schilderen. Ook deze uitdaging heb ik nog nooit aangegaan in aquarel en dat ga ik ook proberen bij dit werk. Er zijn nog een aantal uitdagingen die er bij dit werk zitten maar daar zal ik ten gepaste tijd nog over spreken.
    Zoals altijd begin ik eerst met een goede ondertekening. Maar daar ik vergeten ben om een foto te nemen van deze eerste stap (ondertekening) moet ik noodgedwongen verder gaan met de tweede stap namelijk het inkleuren van de lucht die door het achtergelegen venster te zien is. Dit is één van de extra moeilijkheden die ik mezelf weer heb opgelegd en waar de naam van deze aquarel vandaan komt. Je kijkt door een venster en ziet in een andere venster, een landschap. Maar in het eeste venster zijn er ook een aantal reflecties die zich weerspiegelen in de ruiten van dat raam. Hoe ik dit ga afwerken en proberen tot een goed einde te brengen ga je zien en kunnen lezen in mijn verdere besprekingen maar je ziet nu al dat er een aantal moeilijkheden verscholen zitten in dit werk.
     

    foto 002

    28-12-2009 om 13:12 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (13)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Deur met afdak van Wiijnranken en bladeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier kan je het afgewerkte schilderij zien. Ik heb het ingelijst in een blank houten lijst en met een redelijk bleke passe-partout. Op deze manier komt het werkje dat als oefening begonnen werd toch nog tot zijn recht. Zo zie je maar weer dat je altijd tot het laatste moment moet doorgaan met het afwerken van een schilderij.



    21-12-2009 om 19:02 geschreven door priet  


    Categorie:Aquarel
    >> Reageer (15)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Deur met afdak van wijnrnanken: Fase afwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag nog iets over deze aquarel schrijven. Het is voor de eerste keer dat ik iets schrijf met de vernieuwde interface van Seniorennet en ik moet zeggen dat alles veel duidelijker en overzichtelijker  is. Alleen vind ik het nog altijd spijtig dat ik geen tekstcontrole kan uitvoeren. hierdoor blijven er nog al eens wat typfouten (en soms ook andere ) in mijn teksten staan.
    Maar van de andere kant iedereen zal wel begrijpen wat ik bedoel en dan kan een taalfout niet zoveel bederven (hoop ik).
    Op de bijgeplaatste foto zie je het afgewerkte schilderij. Ik heb op nog verschillende plaatsen kleur toegevoegd zodat alles een beetje beter harmonieerde met elkaar.
    Ook heb ik er voor gezorgt dat er een aantal bloemen in de potten zijn bijgekomen zodat ook dit iets meer kleur heeft gekregen.
    Eigenlijk valt er niet zoveel meer over te zeggen alleen dat het als oefening bedoelde werkje me redelijk goed bevalt en het dan ook voorlopig ga inkaderen. Ik zal straks nog een nieuwe foto op de deze pagina plaatsen zodat dit hoofdstuk weeral afgewerkt is en ik met goede moed terug aan een nieuw schilderij kan beginnen.

    foto 28


    21-12-2009 om 15:41 geschreven door priet  


    Categorie:Opbouw van een schilderij
    >> Reageer (2)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    guilmet
    blog.seniorennet.be/guilmet
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 47de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    sarandahs
    blog.seniorennet.be/saranda
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fotografica
    blog.seniorennet.be/fotogra


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!