Vandaag begin ik weer met wat nieuwe uitleg over dit schilderij. Als je op de foto kijkt dan kan je zien dat ik weer enkele nieuwigheden aangebracht heb die het schilderij werkelijk verlevendigen.
In de eerste plaats ben ik beginnen te werken aan de planken die rond het venster zitten. Door met een borstel waar ik de haren gespreid heb een aantal fijne lijntjes te trekken krijg je de indruk dat je de nerven van het hout ziet. Ook heb ik met een menging van gebrande Sienna en Frans ultramarijn een redelijk donkere kleur gemaakt. Deze kleur heb ik gebruikt om de knoesten die in de planken zitten aan te geven. Ook dat is me redelijk goed geslaagd vind ik zelf. De nagels die er in deze planken zitten heb ik dan weer met een menging van gebrande Sienna en omber geschilderd. En ook dat draagt bij tot een goed geheel.
In de tweede plaats ben ik dan verder gaan werken aan de binnenkant van deze kamer. Ik ben nog wat extra kleur gaan aanbrengen op het koffer waardoor dit object weer beter tot zijn recht komt. Ik tracht ook hier een duidelijk beeld te geven hoe zo een koffer er uit ziet. Maar ik werk het ook weer niet teveel uit omdat je de koffer ziet staan door de venster aan de achterkant in de kamer. Dit soort denkpistes zijn van belang om een goed schilderij klaar te maken. Dikwijls wordt er niet aan gedacht dat je met een aantal wetmatigheden moet rekening houden om iets geloofwaardig te schilderen. En nu kan je zien door dit koffer niet helemaal in detail te schilderen dat dit bijdraagt om een bepaalde afstand te scheppen in het werk.xml:namespace prefix = o />
Ten derde ben ik iets gaan uit proberen wat ik nog niet gedaan heb. Ik ben namelijk een soort lichtbreking gaan weergeven op de ruiten. En ook hier ben ik zeer tevreden over. Door met een stijvere borstel die vochtig is heb ik een aantal lijntjes uit gewassen in de ruiten. Door dit te doen krijg je het gedacht dat de lichtinval (in dit geval zou ik het ook het zonlicht kunnen noemen) vanuit het achterste venster goed zichtbaar wordt in de voorste ruiten. Natuurlijk moet je opletten met dit soort toepassingen dat je dit niet te veel doet want dan gaat je schilderij te kunstmatig zijn en lijkt het nergens op. Je kan zelfs je schilderij er mee verknoeien. Dus let op als iemand dit toepassen gaat probeer het eerst uit op een stukje papier zodat je deze handeling goed in de vingers krijgt.
Tot slot heb ik nog een zeer dunne laag omber natuur over de plankenvloer gezet waardoor alles wat warmer wordt en beter aansluit bij de kleuren van het koffer.
De volgende bespreking zal handelen over de verdere afwerking en het zal stilletjes aan naar zijn einde lopen wat dit schilderij betreft.
foto 002
|