Zoals afgesproken bij het beëindigen van Schatten uit de Diepzee ga ik vanaf nu iets meer vertellen over het maken van een portret. In dit geval wordt het portret nog eens uitgevoerd in pastel wat mij de mogelijkheid geeft om het gezicht zeer fijn en mooi uit te werken. Ik ga er ook bij vermelden dat ik bij een portret de geportretteerde zo goed mogelijk probeer weer te geven. Je zal denken dat is nogal wiedes dat je dat doet maar ik bedoel er ook mee dat ik het gezicht altijd zal proberen af te beelden naar een volledige gelijkenis met de nodige kenmerken. Ook dat lijkt normaal maar het is niet altijd zo bij verschillende kunstenaars. Zeker zij die de moderne toer opgaan en met abstracte zaken afkomen krijg je meestal een portret waar in de verste verte geen gelijkenis zit maar waar men dan wel een heel verhaal rond weet te vertellen waarom men het schilderij op die manier gemaakt heeft. Ik zeg daarop dat het allemaal larie en apekool is die hele uitleg maar ik geef mijn gedachte en voorstelling van het portret altijd aan de opdrachtgever mee zodat hij weet wat hij of zij mag verwachten.
Hoe begin ik aan zon portret? Dit gebeurt meestal via een voorontwerp. Het voorontwerp dient om aan de opdrachtgever een eerste indruk te geven hoe alles er gaat uitzien wanneer het portret af is. Ook maak ik minstens twee voorontwerpen die beide totaal verschillend zijn. Het formaat van beide voorontwerpen is gelijk maar je kan er een hebben in landschapsvorm en een in portretvorm. Wat dat betekend zal je zien als ik begin met de voorontwerpen uit te leggen.
Je ziet hier nu de twee fotos die ik ga gebruiken bij het maken van het portret. En je kan hier ook al zien dat er één landschapsformaat (horizontaal) is en het ander is portretformaat (verticaal). Hoe en op welke manier ik deze fotos ga omzetten naar en schilderij in pastel zal je kunnen volgen in mijn volgende beschrijvingen.
foto 15
foto 16
|