Het is nu wel heel lang geleden dat ik nog iets schreef op mijn blog. Maar ik heb zo veel verschillende dingen gedaan en de kleinkinderen zijn op vakantie geweest waardoor de tijd om iets te schrijven rond het schilderen zeer miniem was. Ik was al tevreden als ik af en toe een paar uurtjes kon schilderen. Maar goed vandaag neem ik de draad op daar waar ik hem heb laten liggen enkele weken geleden. Ik wil er ook nog even bij vermelden dat ik het vanmorgen weer warm en koud tegelijkertijd kreeg omdat ik niet op internet kon komen. Ik dacht dat ik het weer zitten had (virus) of iets anders maar door een paar dingen te laten controleren en te laten aanpassen (vraag me niet waarom dit nu ineens weer moest) is alles weer goed gekomen. Zo blijft het na zon grote debacle altijd een beetje bang afwachten of alles zal marcheren zoals je het graag zou hebben. In elk geval ik ben weer vertrokken en daar ben ik zeer blij mee.
Zoals altijd bij een portret maakte ik ook voor dit portret weer een aantal voorontwerpen. Je kan denken waarom maak je in godsnaam die voorontwerpen? Voor mij is het essentieel dat ik op voorhand weet waar de moeilijkheden in het portret (lees gelijkenis) liggen en ook dienen deze voorontwerpen om de compositie en kleurgebruik op mekaar af te stemmen. In dit geval heb ik twee voorontwerpen gemaakt en ik ga deze ook even met u bespreken zodat je kan zien waarom deze dienen. Het kost natuurlijk wel meer tijd als je op deze manier werkt maar je zorgt er tegelijkertijd voor dat de kans op mislukken voor een groot gedeelte vermindert. Helemaal uitschakelen kan je dit niet maar je kan toch een aantal valkuilen lokaliseren en hiervoor een oplossing bedenken zonder dat je bang moet zijn om het schilderij te beschadigen.
In het geval van Eliona heb ik een verticaal en horizontaal voorontwerp gemaakt en nadat deze op papier stonden ben ik met dit gegeven naar de opdrachtgevers getrokken om te vragen in welk formaat zij hun dochtertje wilde geschilderd zien.
Als je op de bijgeplaatste foto kijkt dan zie je dat ik begonnen ben zoals altijd met het maken van een schets van de persoon zelf. Dit doe ik altijd even nauwkeurig want als je dat niet doet dan kan je het gezicht niet goed in de vingers krijgen. Ook kan ik er bij zeggen dat al mijn voorontwerpen gemaakt worden met het medium waarin het portret zal gemaakt worden. En ook dat is natuurlijk heel normaal want anders kan je de moeilijkheden die het portret gaat opleveren niet juist inschatten. De ondertekening is meestal uitgevoerd in een dunnen lijntekening en dat kan zijn ofwel met potlood ofwel met pastelpotlood. Ik zal niet snel de lijntekening opzetten met penseel of pen.
De volgende bespreking zal ik je laten zien hoe snel ik werk voor zon ontwerpschilderij presentabel te maken waardoor ik het aan de opdrachtgever(s) kan aanbieden en zij zich een gedacht kunnen vormen van de ene of andere uitvoering.
Foto 004
|