Vandaag ga ik weer wat nieuws brengen over dit schilderij. Je moet er blijven rekening mee houden dat dit nog steeds een voorontwerp is. Weliswaar het tweede voorontwerp maar dan ook helemaal verschillende ten opzichte van het eerste.
Ik ben nu verder gegaan met het invullen van het gezicht. Dit is meestal het eerste wat ik doe na het maken van de tekening. Want bij een portret gaat het over het gezicht en de gelijkenis. Ik weet dat de omkadering ook zeer belangrijk is, maar, voor mij is het gelijkend portret het belangrijkste. Soms denk ik als ik iets aan het schrijven ben dat ik in herhaling val, en dat is ook zo, maar van de andere kant denk ik dan ook weer dat het wel nodig is om sommige dingen opnieuw uit te leggen en in het daglicht te plaatsen.
Het gezicht wordt nu in de eerste plaats uitgewerkt om te kijken of de gelijkenis er wel degelijk in te krijgen is. In het eerste voorontwerp zat het er al in maar dit is nu een heel ander uitgangpunt. Je kan de compositie nog zo goed maken als je wil wanneer er bij een portret geen gelijkenis is dan is het portret voor mij niet geslaagd. En ook hierover verschil ik dikwijls van mening met andere kunstenaars als ik het woord kunstenaar voor mij mag gebruiken. Ik weet dat er mensen zijn die zeggen, de gelijkenis moet er niet zijn, het is het gevoel dat je overbrengt naar de toeschouwer dat moet er zijn en is belangrijk. En dan zeg ik daar meestal op dat is juist het gevoel moet er zijn maar wanneer het portret niet gelijkend is dan is er voor mij ook geen gevoel, en nog minder bij de opdrachtgever denk ik er in één gedachte bij. Meestal draai ik het gegeven dan om en zeg ik ga ervan uit dat het portret dient te gelijken maar er moet een goed gevoel en uitstraling van uit gaan voor mezelf en de toeschouwer/opdrachtgever. Meestal kan je dat goed gevoel niet vinden op een foto. En dat heb ik op de Bilzerse Kunstmarkt meermaals mogen horen bij dit portret, Het schilderij is veel levendiger dan de foto, Het kind spreekt veel meer en is niet zo vlak. Natuurlijk doen dit soort uitspraken je goed, want dan weet je dat het portret dat je maakte in alle opzichten geslaagd is.
Op de foto kan je zien dat ik begonnen ben met kleur aan te brengen in het gezicht en het haar. Denk er aan het is een voorontwerp en dan is alles niet zo fijn uitgewerkt dan op het schilderij zelf. Maar ik zie nu al dat het prima gaat worden, ondanks dat het nog niet echt lijkend is. Ik voel dat aan wanneer iemand goed op papier pakt of niet. Want geloof me vrij dat zie en voel je onmiddellijk. Maar ik heb nu ook al een gevoel dat ik iets zal moeten bijsturen in de Compositie. Wat het is ga ik voor later houden maar er is een deel van het schilderij dat niet goed staat zoals het er nu staat.
Aan de rechterkant van het gezicht moet ik nog gaan werken . Want de hoek tussen het gezicht en de aanraking met het kleedje is niet goed. Maar dat hoort natuurlijk bij een voorontwerp je kan niet alles in een keer juist maken. En juist daarom vind ik een voorontwerp bij een portret zo noodzakelijk. Hier kan je rustig experimenteren tot alles juist zit en goed overkomt, als je dat in het schilderij zelf moet doen dan wordt het heel moeilijk en verandert je schilderij snel in een knoeiboel. De verschillende knuffels heb ik erbij verzonnen en daar zal ik ook nog het nodige werk aanhebben, om die allemaal klaar te krijgen. Door al deze knuffels te tekenen en achteraf te schilderen maak ik het mij weer extra moeilijk want de meeste van mijn collegas maken alleen de kop als portret. Zelf vind ik dat wat weinig, maar ik heb het ook al gedaan. Voor een kind is het wel aangewezen om iets extras toe te voegen. Ook en dit is zeer belangrijk voor mij, ik ga daardoor een mooiere compositie maken.
De volgende bespreking zal handelen hoe ik de knuffels bewerk en of ik iets gedaan krijg met de rechter gezichtshelft van Eliona. En ik hoop u allen weet terug te zien en te horen welke commentaren er geschreven worden, want daar doe ik het tenslotte ook wel voor. Ik hoop altijd dat er iemand iets opsteekt van mijn schrijfseltjes rond de schilderijen die ik maak.
Foto 19
|