Vorige week meldde ik dat we koers zetten richting volle zee. Deze week kan ik niet anders dan zeggen dat de zee sneller dan verwacht ruwer wordt. De overheid heeft bijkomende strikte richtlijnen opgesteld om ons voor te bereiden op de komende weken.
We hebben ons noodplan opnieuw geactiveerd en alle plannen zoveel mogelijk bijgestuurd om te proberen de situatie onder controle te houden. Begin volgende week lees je hierover meer in de e-brief.
Na mijn passage deze morgen in het ziekenhuis ben ik in mijn fietspak gekropen voor mijn wekelijks “zen” moment. Ideaal weertje voor dit seizoen: een flinke zuidwester, af en toe weinig motregen, veel zuurstof in de lucht, bandana strak over mijn haar, helm goed vast. ‘Laat ze maar komen de Vlaamse Ardennen met de neus in de wind’, dacht ik. ‘Over een vijftal kilometer is mijn hoofd leeg. Let’s go.’ Het lukt mij maar half: teveel wind? Muizenissen in mijn hoofd? Het is het laatste.
Hoewel we allemaal stilletjes het tegenovergestelde hopen, worden het een paar lastige weken. Anders dan vorige keer. Ik voel heel goed aan dat jullie allemaal het beste van jezelf wilt geven voor deze toch zwaar zieke medemensen. Heel wat van jullie gaan naar huis met het gevoel dat jullie toch nog meer zouden willen bieden, maar dat door de omstandigheden tijd en ruimte ontbreken. En dit knaagt aan jullie hart voor de zorg. Misschien raar om te schrijven: dit siert jullie allen.
Ik hou regelmatig Gents burgemeester Mathias De Clercq op de hoogte van de situatie hier. Hij gaf mij gisteren de volgende boodschap mee voor jullie allemaal: “Chapeau voor de toewijding van het ganse team, mijn diep respect en grote dankbaarheid.”
Wat komt, komt . We gaan ons hierdoor slaan. In de koers zie je bij veel wind waaiervorming. Dat houdt grote risico’s in voor degenen die achteraan fietsen om eruit gewaaid te worden.
We gaan dit NIET doen. We houden het peloton gesloten, schouder aan schouder. We halen SAMEN de eindmeet.
We komen in de donkerste dagen, het winteruur start straks. Ik ga nu nieuwe voederbakjes en vogelkastjes in de tuin hangen met in mijn gedachten het nieuwe leven dat hier over enkele maanden zal ontstaan als we de klok terug op zomeruur zetten. Toch een grote zekerheid: de wisseling van de seizoenen met elk hun charme blijft .
Kop op, we rechten onze rug!
Hou je taai en gezond,
Dirk
12-11-2020 om 15:58
geschreven door Pikuurtje
02-11-2020
WIJZIGING PLAATS VACCINATIEMOMENTEN
Beste vrijwilligers,
Vanaf morgen kan je je centraal laten vaccineren. De centrale priksessies vinden plaats in de gang van de Baudelozalen (straat 31) en niet in straat 43 zoals eerder vermeld.
Belangrijk: schrijf je vóór je vaccinatie in aan de kiosk met je identiteitskaart!
Ik zal van de priksessies voor het griepvaccin gebruik maken om jullie de attenties te bezorgen. Elke vrijwilliger die op een van de volgende momenten zijn/haar vaccin komt halen zal mij aantreffen op straat 31 en kan dan meteen zijn/haar cadeau in ontvangst nemen.
Priksessie – STR 31
Uren Chantal aanwezig
Di 03/11/2020
11.15u – 12.15u
Di 10/11/2020
10.00u – 14.00u
Do 12/11/2020
11.30u – 15.30u
Di 17/11/2020
10.00u - 12.00u
Alvast bedankt voor jullie aandacht!
Vriendelijke groeten
Chantal
02-11-2020 om 14:03
geschreven door Pikuurtje
27-10-2020
BEDANKINGSMOMENT VRIJWILLIGERS
Onderwerp:Bedankingsmoment vrijwilligers az Sint Lucas - Gent
Beste vrijwilligers,
Onze agenda’s waren geboekt, alle plaatsen waren gereserveerd, het aftellen was begonnen en we hadden er vooral heel veel goesting in!
Jammer, maar helaas moeten we gezien de stijgende coronacijfers prioriteit geven aan de veiligheid van onszelf en onze medemensen. Met tegenzin dienen we al onze bedankingsmomenten te annuleren.
Onze directie en verantwoordelijken konden gezien de beperkingen sowieso niet op onze momenten aanwezig zijn en daarom hebben zij hun dankwoord via een videoboodschap aan jullie gericht. Volg de link hieronder om hun appreciatie te beluisteren:
Aangezien ikzelf wel life aanwezig zou zijn werd mijn dankwoord niet op beeld vastgelegd, maar het is daarom niet minder gemeend!
Ik sluit mij zeker aan bij onze verantwoordelijke Sofie Goderis en wil haar woorden oprecht aanvullen met mijn persoonlijke waardering voor jullie geduld en gedrevenheid die ik sinds de start in mijn functie als jullie verantwoordelijke mocht ervaren.
Bovenop de “vaste” taken die jullie op regelmatige basis in ons ziekenhuis komen vervullen zijn jullie met velen telkens opnieuw bereid te helpen bij acute oproepen. Als ik een bericht uitstuur “GEZOCHT”, dan kan ik er op rekenen dat ik de gepaste hulp bij jullie zal vinden en dat is een heel fijne ervaring!
Bedankt voor de extra’s, het naaiatelier, het vullen van de goodiebags, Pietje precies, de dag tegen kanker, het nieuwe wachtzaalproject en de vele zaken die ik wellicht nog vergeet. Dankzij jullie medewerking wordt alles altijd tot een goed einde gebracht.
Geen blij weerzien en geen gezellig samen zijn dit jaar, MAAR WEL een welverdiende ATTENTIE!
Ik zal van de priksessies voor het griepvaccin gebruik maken om jullie de attenties te bezorgen. Elke vrijwilliger die op een van de volgende momenten zijn/haar vaccin komt halen zal mij aantreffen op straat 43 (ergozaal) en kan dan meteen zijn/haar cadeau in ontvangst nemen.
Priksessie – STR 43
Uren Chantal aanwezig
Di 03/11/2020
11.15u – 12.15u
Di 10/11/2020
10.00u – 14.00u
Do 12/11/2020
11.30u – 15.30u
Di 17/11/2020
10.00u - 12.00u
Voorlopig verandert er verder aan de vrijwilligerswerking niets, de mensen die aan het werk zijn kunnen aan het werk blijven, de mensen die nog niet konden herstarten, blijven uiteraard nog altijd in hun kot.
Elk van jullie is uiteraard vrij om zelf de beslissing te nemen zijn/haar activiteit on hold te zetten wanneer je dit nodig acht, wij hebben hiervoor alle begrip.
Ik start deze week opnieuw met een 14 daagse feedback betreffende de coronasituatie binnen onze instelling.
Alvast bedankt voor jullie begrip.
Draag zorg voor jezelf en elkaar!
Vriendelijke groeten
Chantal
27-10-2020 om 10:33
geschreven door Pikuurtje
19-10-2020
STIJGENDE CORONACIJFERS
Beste vrijwilligers,
Naar aanleiding van de stijgende coronacijfers en de laatste nieuwsberichten van onze nieuwe regering krijg ik terecht vragen van onze vrijwilligers rond jullie werking.
Onze directie volgt de richtlijnen van de overheid nauwgezet op, i.v.m. het vrijwilligerswerk zijn er tot vandaag geen wijzigingen gekend. Ik hou jullie op de hoogte van zodra hier verandering in zou komen.
Dat we de veiligheidsmaatregelen strikt dienen na te leven is evident! Hieronder het bericht van onze algemeen directeur Dr. Dirk Maes.
Draag zorg voor jezelf en elkaar!
Vriendelijke groeten
Chantal
19-10-2020 om 12:00
geschreven door Pikuurtje
BERICHT VAN MARC MAES - CORONA
Beste allen,
Een paar maanden geleden kregen jullie een berichtje waarin ik de vrees uitsprak dat wij ons mentaal moesten voorbereiden om opnieuw van wal te steken.
Deze week hebben wij het anker van onze COVID-boot gelicht en zoals jullie allemaal gisteren hebben kunnen horen van onze kersverse regering zetten wij koers richting volle zee. De opgedane ervaring uit de eerste golf zal zeker een bijkomende hulp zijn om te bepalen hoe wij de nieuwe golf aanpakken. Ons noodplan kreeg mede dankzij jullie input een update. Onze strategische stocks zijn zoveel mogelijk aangevuld.
Momenteel hebben wij 18 COVID-patiënten opgenomen in ons ziekenhuis. Dit aantal zal de komende dagen en weken zonder enige twijfel toenemen. Volgens de strategie van de overheid zal de belasting van de ziekenhuizen gespreid worden. Het is onze morele plicht als groot ziekenhuis om onze evenredige bijdrage te leveren.
Jullie hebben in de eerste periode heel mooi werk geleverd en het beste van jullie zelf gegeven. Ik besef heel goed dat deze nieuwe golf ons voor nieuwe uitdagingen gaat plaatsen: de combinatie met de griepperiode, zullen er voldoende beschermingsmiddelen voorradig blijven, hoe zorgen wij ervoor dat we de noodzakelijke non-COVID-zorg kunnen blijven geven maar bovenal hoe komen wij hier goed gezond en mentaal door en hoe houden wij voldoende draagkracht. Onze bubbels worden verkleind. Belangrijk is wel dat we ons sociaal contact - op afstand weliswaar - maximaal onderhouden. Of zoals gisteren verwoord: we mogen elkaar niet loslaten.
Vanaf 26 oktober dienen de ziekenhuizen ook naar een versnelling hoger te schakelen. Volgende week bereiden wij dit voor. Ik reken erop dat elkeen zijn solidaire bijdrage levert.
Een ding is zeker: dit COVID-virus is onder ons maar het heeft veel onbekenden. Contact tracing helpt maar deels. Waar lopen wij het meest kans om besmet te geraken? Hoever staat de ontwikkeling van het vaccin? Heeft Trump de goede medicatie gekregen? Wat werkt, is afstand houden, een mondmasker dragen en het toepassen van de hygiënevoorschriften. Laat ons dit allen doen en ook de collega’s die dit soms vergeten, aanspreken in het belang van onszelf en onze medemensen.
Het is duidelijk dat dit virus ons leven beïnvloedt maar schouder aan schouder zal dit virus ons niet klein krijgen. Opgeven zit niet in mijn natuur. Laat ons samen de hoop bewaren op betere tijden. Ik ben meer dan 35 jaar afgestudeerd als arts en in de loop de jaren ben ik me er meer en meer van bewust geworden dat wie in de gezondheidszorg werkt dit doet uit sociale bewogenheid om de patiënt te helpen. Laat ons nu samen vanuit onze sociale insteek deze nieuwe crisis aanpakken. Ja, we zullen discussies hebben en af en toe zullen er terechte opmerkingen zijn en zal iets fout lopen. Laat ons ervan uitgaan dat ieder vanuit zijn job er het beste probeert van te maken en laten we vooral respect hebben voor elkaar.
Het is een speciaal jaar, eind oktober staan de bomen amper in herfstkeuren. Vlaanderens mooiste wordt morgen in de herfst gereden in plaats van in de lente. Deze namiddag zijn mijn echtgenote en ik uit de discussie geraakt wie van onze kinderen de eerste twee weken mag komen en wie de volgende twee weken.
Ja, we zijn mogelijk vertrokken richting zware zee maar we laten elkaar niet los.
En zoals vroeger: kop op, hou je taai, wees voorzichtig en zorg vooral voor elkaar!
Dinsdag 20 oktober starten de renovatiewerken aan de bezoekerstoiletten (naast de postvakken en het winkeltje). De werken duren tot 18 december.
Tijdens de werken is er geen doorgang langs de personeelsingang achter het winkeltje. Er is een omleiding voorzien via de hoofdingang en de trap naar de kelder van blok Z. Het kastje waarop de registratielijsten voor de aanwezigheid van de vrijwilligers te vinden zijn, de postvakken, het kopieerapparaat en de laadpunten voor de badges werden verplaatst. Je vindt ze tijdens de werken aan de personeelsingang/ ingang dialyse in straat 51.
Er wordt een sanitaire container geplaatst naast de fietsenstalling, in de hoek van blok H en G.
Vriendelijke groeten
Chantal
19-10-2020 om 09:55
geschreven door Pikuurtje
13-10-2020
HELPENDE HANDEN
Beste vrijwilligers,
Week 47 16/11 -20/11/2020 wordt een helse week voor onze communicatiedienst.
Zij zijn die week niet alleen belast met de organisatie van de veiligheidsdagen, maar lanceren dan ook een compleet nieuwe huisstijl met nieuw logo en nieuwe website….
Hoe spannend kan het leven zijn…!
Vooral bij dat nieuwe logo komt héél wat kijken. Onze communicatiedienst kan hierbij extra hulp gebruiken en aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan onze vrijwilligers…?
WAT & WANNEER?
Maandag 16 november
- Pakketjes maken voor de afdelingen met nieuwe fluohesjes.
- Pakketjes maken van een kleine attentie voor de afdelingen.
4 vrijwilligers, volledige dag (tot taak afgerond is).
Dinsdag 17 november
- Afhaalstandje voor fluohesjes bemannen tussen 9u en 17u.
2 vrijwilligers, volledige dag.
- Uitdelen van attentie aan bezoekers en patiënten aan het onthaal
2 vrijwilligers, volledige dag
- Helpen met het weghalen en ophangen van affiches
1 vrijwilliger, volledige dag (best iemand die het ziekenhuis een kent). Viviane, vrijwilliger communicatie komt ook al in de voormiddag, maar een extra zou welkom zijn.
Woensdag 18 november
- Helpen met het weghalen en ophangen van affiches
1 vrijwilliger, volledige dag (best iemand die het ziekenhuis kent). Viviane, vrijwilliger communicatie kan al zeker in de voormiddag.
Donderdag 19 november
- Helpen met het weghalen en ophangen van affiches
1 vrijwilliger, volledige dag (best iemand die het ziekenhuis een beetje kent)
Voorlopig zou dit al een hele hulp zijn!
Misschien hebben we de vrijdag ook nog iemand nodig, maar dat zullen we pas de week zelf kunnen inschatten.
Alvast een DIKKE MERCI!
Vriendelijke groeten
Chantal
13-10-2020 om 13:04
geschreven door Pikuurtje
REGISTREREN GRIEPVACCIN
Beste vrijwilligers,
Zoals eerder gemeld is reserveren voor uw griepvaccin NIET NODIG.
REGISTREREN met uw ID-kaart via de inschrijvingskiosken in straat 60 is wel NOODZAKELIJK!
De registratie moet niet noodzakelijk op de dag van de inenting zelf gebeuren, dit mag ook al op voorhand.
Er zal vanaf 13/10/2020 een aparte keuzeknop op de kiosk voorzien zijn :
U heeft geen etiketten nodig.! Uit de kiosk komen voor deze inschrijving géén etiketten.
Er zal volgende melding verschijnen op het scherm :
Vriendelijke groeten
Chantal
13-10-2020 om 10:44
geschreven door Pikuurtje
06-10-2020
VOORBEREIDING SOCIALE VERKIEZINGEN
Beste vrijwilligers,
Naar analogie met 4 jaar terug gaan we op donderdag 29/10 de voorbereiding van de sociale verkiezingen opstarten. Dit wil zeggen:
Alle stembrieven vouwen / afstempelen en tellen
Alle stemmen per brief aangetekend versturen (volgens een geijkte procedure van 2x stembrief in omslag met etiket en dit opnieuw in een andere omslag met etiket, etc)
GEZOCHT: 4 administratieve medewerkers
Start: Donderdag 29/10 vanaf 9u (in zaal Trefpunt – Campus Molenaarsstraat)
Kris Sorgeloos hoopt tegen de middag klaar te zijn, maar het kan zijn dat we kort na de middag nog even werk hebben.
Alvast bedankt voor de medewerking!
Vriendelijke groeten
Chantal
06-10-2020 om 09:54
geschreven door Pikuurtje
01-10-2020
SAVE THE DATE! VRIJWILLIGERSFEEST
Beste vrijwilligers,
In normale omstandigheden ontvangen jullie in de maand augustus de “save the date” voor ons jaarlijks vrijwilligersfeest, een moment waar we allemaal samen zo verlangend naar uitkijken…
Jammer, maar helaas is ook hier COVID-19 spelbreker. Geen groot feest zoals jullie gewoon zijn dit jaar, maar… Sint Lucas zou Sint Lucas niet zijn mocht er niet aan een coronaproof alternatief gewerkt worden….
Een heus bedankingsmoment, een moment van waardering en kleine verwennerijen is in de maak… Noteer alvast in jullie agenda’s volgende data:
Maandag 2 november – 16u
Vrijdag 6 november – 16u
Maandag 9 november 16u
Zaterdag 14 november – 14u
LOCATIE: az sint lucas – Gent - Baudelozalen – straat 31
De plaatsen zijn beperkt, maximaal 20 personen per moment!
Snel inschrijven per kerende mail is de boodschap! Zorg dat je erbij bent , het wordt vast de moeite.
Vriendelijke groeten
Chantal
01-10-2020 om 17:40
geschreven door Pikuurtje
12-09-2020
GRIEPVACCIN
Beste vrijwilliger,
Als zorgmedewerker loop je niet alleen zelf een groot risico om griep te krijgen, maar kan je ook anderen, zoals verzwakte patiënten of kwetsbare familieleden, besmetten.
Met het griepvaccin bescherm je dus niet alleen jezelf, maar ook iedereen in je omgeving.
Net zoals vorige jaren bieden we alle artsen, medewerkers en vrijwilligers een gratis griepvaccin aan. Het vaccin kan toegediend worden tijdens één van de centrale priksessies.
Nieuw: dit jaar moet iedereen die een griepprik wil ook een contact laten aanmaken aan de kiosk in straat 60. Dat kan tussen 12 oktober en 15 november. Dat hoeft niet op de dag van de vaccinatie te zijn. Meer instructies hierover volgen later.
Studenten en vrijwilligers kunnen zich laten vaccineren tijdens een centrale priksessie en hoeven zich niet te registreren via het fotoboek, neem uw badge mee naar de priksessie. Ze moeten zich vooraf wel met hun eID aanmelden aan de kiosk.
De vaccinatiesessies en data kan je vinden op de foto.
Vriendelijke groeten
Chantal
12-09-2020 om 15:57
geschreven door Pikuurtje
04-09-2020
Speciale mondmaskers maken: handleiding
Klik op de link, die kan je downloaden, onderaan je scherm kan je die download ook openen.
Onderwerp:maskers voor doven en slechthorenden <+ opvolging van nieuw project vervoer van bewoners van WZC Domino naar AZSL
Beste vrijwilliger,
1) In het kader van het diversiteitsbeleid – extra steun voor wie het nodig heeft willen we specifieke mondmaskers voorzien voor hulpverleners die bezig zijn met doven en slechthorenden.
Wie kan eventueel zo’n masker naaien?
Kandidaten kunnen zich melden bij Chantal Deboel (cc Henk Maes) Indien het haalbaar is willen we 50 stuks maken.
Dank voor jullie respons en bijdrage in warme zorg.
2) Wie nog interesse heeft om deel te nemen aan het project – vervoer door vrijwilligers van bewoners van WZC Domino kan zich nog steeds melden bij Henk Maes (cc Chantal Deboel) - er zijn reeds 6 kandidaten en we zoeken graag 10 tot 15 personen die ½ dag per week beschikbaar zijn voor een gepland zittend vervoer (de dag voordien wordt je verwittigd) - we willen starten op 1 oktober 2020
We vragen ook geïnteresseerden via andere vrijwilligersorganisaties en bij de medewerkers. Je mag het dus ruim rondvertellen!
Met vriendelijke groeten,
Henk Maes Diensthoofd patiëntenbegeleiding
04-09-2020 om 13:27
geschreven door Pikuurtje
03-09-2020
PILOOTPROJECT PEDIATRIE
Beste vrijwilliger,
Naar aanleiding van een pilootproject in de wachtzaal pediatrie – straat 61, zijn we op zoek naar 10 begeleiders, ma-vrij 2 pers/dag. 1 iemand in de voormiddag en 1 iemand in de namiddag.
HET PROJECT:
De consultatiedienst Pediatrie (straat 61) start als pilootproject met een wachtzaalbeheersysteem.
Patiënten krijgen aan de inschrijfkiosk (of aan de balie) naast hun patiëntenklevers ook een route-etiket met een QR-code. Deze code dient gescand te worden op het moment dat de patiënt de wachtzaal pediatrie binnenkomt. Hierdoor weet de arts dat de patiënt aanwezig is.
De patiënt mag dan in de wachtzaal plaatsnemen en moet zich niet aanmelden aan het secretariaat. De arts kan dan de patiënt oproepen.
De patiënt ziet op de schermen in de wachtzaal wanneer zijn/haar volgnummer verschijnt en kan zich dan naar de juiste consultatieruimte begeven.
DE TAAK VAN DE VRIJWILLIGER:
Na eerst zelf de nodige demonstraties gekregen te hebben,
- Tonen hoe het route-etiket dient gescand te worden
- Uitleg geven aan de patiënten hoe het systeem werkt (scannen – plaatsnemen wachtzaal – volgnummer verschijnt op scherm – naar consultatieruimte)
UURROOSTER:
MA-VRIJ
Voormiddag: 9.00u – 12.00u
Namiddag: 14.00u – 16.00u
STARTDATUM:
Voorziene start: Maandag 7 september 2020
EINDDATUM:
Voor de opstart van het pilootproject zouden we de vrijwilligers voorlopig dagelijks inplannen voor een periode van 6 weken.
Concreet wil dat zeggen tot en met 18 oktober 2020.
OPMERKING:
Bij opstart andere consultatiediensten met het wachtzaalbeheersysteem kan de vraag volgen om ook daar vrijwilligers in te zetten.
Bent u kandidaat om dit project uit de startblokken te helpen? Meld je dan snel aan per kerende mail.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
03-09-2020 om 10:40
geschreven door Pikuurtje
28-08-2020
Vrijwilligers die halve dag beschikbaar zijn.
Beste vrijwilliger,
Voor het najaar 2020 willen we een nieuwe service aanbieden aan personen met een sociale kwetsbaarheid. Als wij naar het ziekenhuis komen nemen we de wagen of het openbaar vervoer en hebben we hulp nodig dan vragen we dat aan familie of vrienden. Het is anders voor personen die geen familie hebben om chauffeur te zijn als ze zelf niet meer kunnen autorijden of over beperkte financiële middelen beschikken.
Wij zoeken vrijwilligers die graag (oudere) personen helpen om naar het ziekenhuis te komen en met de wagen kunnen rijden!
Concreet zetten we een project op met verschillende partners om minimaal de bejaarde bewoners van Domino voor geplande onderzoeken of voor een opname in het ziekenhuis te vervoeren.
We hebben reeds een wagen met een lift voor rolstoelgebruikers die klaar staat op de parking van het ziekenhuis
We hebben een plan, ideeën en goesting om belevingsgerichte zorg verder uit te bouwen.
Het gaat om ‘zittend’ vervoer zonder verpleegkundig toezicht
Een glimlach, een arm en een vriendelijk contact doen wonderen
Heb je vragen of twijfel je, neem contact want ook jij kan het verschil maken!
Concreet: - we zoeken vrijwilligers die een halve dag per week willen beschikbaar zijn om een transport op zich te nemen - gepland, zittend vervoer tussen 08.00 en 17.00 uur - de vrijwilliger beschikt over rijbewijs B - begeleidt de persoon naar het zh en terug naar het WZC - ondersteuning door de vrijwilligersverantwoordelijke en het diensthoofd patiëntenbegeleiding - de wagen, verzekering, richtlijnen over (corona) hygiëneafspraken worden voorzien door AZ Sint-Lucas - een halve dag per week beschikbaar waarbij u de dag vooraf de afspraak met uur wordt gemeld door de coördinator in AZ Sint-Lucas - u maakt deel uit van het vrijwilligersteam van AZ Sint-Lucas en kan een maaltijd gebruiken als je in het ziekenhuis aanwezig bent
Jouw vragen?
Wanneer starten? Graag starten we eind september en uiterlijk tegen oktober 2020.
Met vriendelijke groeten,
Henk Maes
28-08-2020 om 10:39
geschreven door Pikuurtje
04-07-2020
FEEDBACK VORMING STANDAARDVOORZORGSMAATREGELEN
Beste vrijwilligers,
Naar aanleiding van de mail van Henk Maes rond de regels op de handhygiëne wil ik graag als aanvulling de interessante bundel “Standaard voorzorgsmaatregelen”In bijlage met jullie delen.
Deze bundel omvat:
Basisvereisten
Wassen versus ontsmetten
Persoonlijke hygiëne
Het mondmasker correct dragen
Reinigen en desinfecteren van de zorgomgeving
Bijkomende afspraken
Niet alles zal letterlijk in jullie takenpakket van toepassing zijn, maar het is wel een heel interessante basis om onszelf en onze medemens te beschermen tegen het vervelende coronavirus waar we allemaal willen van gespaard blijven.
Vriendelijke groeten
Chantal
04-07-2020 om 15:29
geschreven door Pikuurtje
30-06-2020
Opvolging van hygiënische maatregelen tijdens heropstart vrijwilligerswerk
Beste vrijwilliger,
Wij zijn tevreden dat jullie stapsgewijs terug kunnen bijdragen aan onze warme en betrouwbare zorg. We kunnen weer beter zorg dragen voor alle aspekten in de zorg maar het coronavirus is nog niet verdwenen. We blijven dus alert door heel nauwkeurig te handelen. We zijn genoodzaakt strikt toe te zien op de naleving van de hygiënemaatregelen. Daarom wil ik via deze mail een oproep maken naar alle vrijwilligers!
De vrijwilligers aan het onthaal zijn reeds gestart, op 5 juli verwelkomen we de vrijwilligers voor de communie te brengen en op 15 juli starten de meeste vrijwilligers op de afdelingen…. . We kunnen goed starten als iedereen onderstaande boodschap wil helpen herhalen.
In het ziekenhuis draagt elke vrijwilliger een jasje met korte mouwen en JUWELENVRIJE HANDEN !!!!!
Dwz: geen uurwerk, geen ringen, geen nagellak en kortgeknipte nagels We wassen regelmatig onze handen en ontsmetten na elk contact, na niezen, na aanraken van andere materialen….
De dienst infectiepreventie en alle verantwoordelijken zien naast de verpleegkundigen erop toe dat we die veilige omgeving samen creëren. We hopen op jullie medewerking en geven elkaar feedback want de patiënt en de collega heeft recht op zo veilig mogelijke zorg.
Er bestaan wat misverstanden rond het gebruik van onze broodjeszaak, Bistro en personeelsrestaurant, ter verduidelijking:
Alle drie de gelegenheden zullen vanaf komende maandag 22/06 open zijn, MAAR gezien de coronamaatregelen die we nog altijd correct dienen na te leven is er een beperking aan capaciteit.
Dit wil zeggen dat er enkel en alleen ruimte is voorzien voor medewerkers die effectief aan het werk zijn.
Vrijwilligers kunnen dus een maaltijd genieten zoals dit vóór het coronatijdperk van toepassing was, MAAR enkel en ALLEEN wanneer ze die dag gewerkt hebben en ingeschreven staan op de aanwezigheidslijst.
Komen eten op vrije dagen aan voordeeltarief is voorlopig niet meer mogelijk!
Alvast bedankt voor jullie aandacht en begrip.
Vriendelijke groeten
Chantal
19-06-2020 om 14:33
geschreven door Pikuurtje
17-06-2020
STAPPENPLAN HEROPSTART VRIJWILLIGERSWERK
Beste vrijwilliger,
Zoals Henk Maes in zijn mail van woensdag 10/06 ll. al meldde hebben we overleg gehad met de mensen van infectiepreventie en er werd volgend stappenplan uitgewerkt voor de verdere heropstart van de vrijwilligerswerking:
Fase 1: reeds gestart 2 juni ll. vrijwilligers triagepunt, inschrijfkiosken en voorbereiding mondmaskers.
Fase 2: start ten laatste 1 juli, vrijwilligers zonder patiëntencontact. vb: P&O, administratie, communicatie, linnenkamer…
Fase 3 : start 15 juli, vrijwilligers met patiëntencontact op maximum één afdeling.
Fase 4 en 5 is bepaald, maar blijft voorlopig on hold.
Fase 4 : startdatum nog te bepalen, vrijwilligers met patiëntencontact op verschillende afdelingen, vb: patiëntenvervoer…
Fase 5: startdatum nog te bepalen, vrijwilligers met intenser patiëntencontact, vb: patiënten viering, boekenronde BIB, …
Alle betreffende vrijwilligers zullen per fase gecontacteerd worden via mail, per brief of telefonisch om te beluisteren of hij/zij klaar is voor de heropstart.
Wie graag heropstart doet dit VOLLEDIG VRIJWILLIG en dient zich bewust te zijn van volgende afspraken en veiligheidsregels:
U BENT FIT EN IN GOEDE GEZONDHEID!
Bent u EX-COVID-19 patiënt, dan dient u dit te melden vóór u van start gaat. U doet enkel vrijwilligerswerk in az Sint Lucas.
U registreert zich op de aanwezigheidslijst die voorzien is in het gekende vakje in het postlokaal achter het winkeltje.
Bij uw eerste beurt dient u zich te melden bij de verantwoordelijke van uw afdeling.
U kunt net zoals vroeger een middagmaal of een broodje kopen met uw badge.
Arbeidskledij (indien van toepassing bij uw taak).
Mondmasker.
Waar mogelijk 1,5m afstand.
Regelmatig handen ontsmetten.
VERMIJDT absoluut fysiek contact.
Van zodra u zich ziek voelt of koorts maakt blijft u 14 dagen thuis.
In bijlage een laatste up date betreffende het verloop van de coronacrisis in de voorbije 4 weken zoals die ook per brief aan de mensen zonder e-mail adres wordt toegestuurd.
De vrijwilligers die onder fase 2 en 3 vallen kunnen mij per kerende mail bevestigen of ze al dan niet klaar zijn voor een heropstart. Aan de hand van deze respons spreken we dan een concrete datum af.
Wij kijken er in elk geval naar uit jullie opnieuw te mogen verwelkomen!
Vriendelijke groeten
Chantal
17-06-2020 om 13:03
geschreven door Pikuurtje
11-06-2020
BERICHT VAN HENK MAES
Beste vrijwilliger,
We zien uit naar een periode na corona en volgende week is er overleg met infectiepreventie over een stappenplan van wat mogelijk wordt.
Dank alvast aan de vrijwilligers die aan de kiosken en de triage, zoveel mogelijk op afstand, met masker en frequente handhygiëne de patiënten begeleiden. Stapsgewijs worden de maatregelen in overleg met de overheid aangepast en gaan we naar een nieuw normaal. Na de bespreking zal Chantal Deboel jullie informeren wat er mogelijk wordt. We zullen steeds instaan voor een veilige zorgverlening – zowel voor de patiënt en zijn naaste als voor jezelf. Niet alles zal mogelijk zijn zoals vieringen in een ruimere groep. Bij het herstarten zullen we in kleinere groepen met social distancing informeren hoe het ziekenhuis werkt zodat we samen blijven gaan tegen corona.
We vragen dus nog even om vol te houden op afstand om de heropstart in het ziekenhuis volgens afspraken te laten verlopen. Volgende week kunnen we heel praktische informatie verstrekken.