We waren bijna vergeten dat het nog kon regenen in Vlaanderen na deze zeer zonnige zomer.
Het is een poosje geleden dat ik nog eens in mijn pen kroop zoals men dit zo plechtig noemt.
Inmiddels hebben we vijf COVID-golven achter de rug. KompAZ is uitgerold met ups en downs en tal van bijsturingen van het programma. In een vorige brief had ik het over de spanning in Oekraïne en de stijgende energieprijzen. Spijtig genoeg is voor dit verhaal het einde van de tunnel nog niet in zicht.
Voor de zomer vond een enquête plaats rond medewerkerstevredenheid. Hoewel de globale tevredenheid en de teamwerking hoger scoren dan bij de vorige meting is het duidelijk dat de werkdruk ten gevolge van COVID en de introductie van KompAZ zijn tol heeft geëist. Het welzijn van onze medewerkers en artsen is een topprioriteit voor de komende jaren in ons ziekenhuisbeleid. De volgende weken vindt de terugkoppeling plaats van de resultaten op teamniveau maar hou de berichtgeving op intranet in de gaten. Er zal een oproep komen om in een aangenaam kader met zijn allen mee te denken aan realistische bottom-up acties rond welzijn en werkdruk.
Een aantal maanden geleden voerde VOKA een scan uit in ons ziekenhuis. We kregen twee pluimen voor enerzijds onze opleidingen en anderzijds onze mobiliteitsaanpak. Wist je dat afgelopen jaar zes procent meer medewerkers met de fiets naar het ziekenhuis kwamen? En nog meer goed nieuws: ons fietsleaseproject is gestart. Infosessies volgen in november. De eerste geleasede fietsen zullen rijden in januari.
De komende jaren gaan wij ons profileren als stadsziekenhuis. Hiervoor zetten wij een campagne op waar jullie ook actief aan zullen kunnen meewerken. Meer info binnenkort op intranet over hoe je je hiervoor kandidaat kan stellen.
Onze positie in de stadrand is ook belangrijk om de zorg dicht bij de mensen te brengen. Ook hier hebben we nieuws heet van de naald: deze week hebben we een verkoopsovereenkomst getekend voor een nieuw medisch centrum op een toplocatie. In de loop van volgende maand hoor je hier meer over maar ik kan nu reeds zeggen dat dit een baken wordt voor ons ziekenhuis in de stadsrand.
COVID staat de laatste maanden iets minder op de voorgrond. De virologen verwachten evenwel nog een golf in de maand november. Het is cruciaal dat wij allemaal een boostervaccin laten zetten. Vermoedelijk is er quasi geen verschil naar bescherming tussen het zogenaamde oude vaccin en het adapted vaccin. Ik zou zeggen: met zijn allen om een prik. Als de vaccinatiegraad hoog genoeg is, zal de piek van een nieuwe golf gehalveerd worden.
Onze countdown naar de externe audit loopt ten einde. Externe toetsing van onze kwaliteit is belangrijk voor onze geloofwaardigheid en wij dienen om de vier jaar te worden bezocht. Ik ben mij er heel goed van bewust dat deze audit aansluit op een lastige periode, maar ik kan jullie geruststellen. De auditoren zullen vooral kijken naar wat goed loopt. We hebben gelukkig na de vorige toets ons kwaliteitssysteem in stand gehouden. De regelmatige themascans, opleidingen en intern kwaliteitstoezicht zijn blijven doorlopen. De afgelopen weken hebben wij de meeste afdelingen bezocht en ik durf te stellen dat jullie zich goed hebben voorbereid. Wij gaan met trots tonen hoe wij voor onze patiënten zorgen.
Bij de rondgang kreeg ik regelmatig de vraag naar mijn tomaten. Het is een mooi jaar geweest: sappige vruchten, geen ziektes. Ik heb dit jaar pas goed beseft dat de rust van een serretje goed is voor mijn eigen mentaal welzijn. Ik wens het jullie allen toe.
Nog twee weetjes: deze zomer ben ik voor de zevende keer opa geworden en ik ben bezig aan mijn laatste rechte lijn, de eindstreep ligt op 31 december. Hierover later meer nieuws. Veel succes volgende week. Just do it!
Rustig weekend gewenst Dirk Ps: Je hebt toch ook al tickets voor het prachtige toneelstuk 'God Van De Slachting' van onze artsen?
19-09-2022 om 10:57
geschreven door Pikuurtje
15-09-2022
UITNODIGING VRIJWILLIGERSFEEST
UITNODIGING
Beste vrijwilligers,
Het ziet er naar uit dat we dit jaar echt weer allemaal samen feest kunnen vieren!
Het is mij dan ook een genoegen jullie te mogen uitnodigen op zaterdag 22 oktober 2022 voor volgend programma:
14.30u – Misviering in de kapel straat 13
15.30u – Onthaal in de baudelozalen straat 31
16.00u – Boeiend, interactief infomoment rond… gebracht door Mie Baert
18.00u – Feestbuffet + huldiging jubilarissen in het Resto – straat 46
Inschrijven per kerende mail is noodzakelijk, dit kan tot uiterlijk 14 oktober 2022.
Alvast van harte WELKOM!
Chantal
15-09-2022 om 11:14
geschreven door Pikuurtje
OMLEIDINGEN
Beste vrijwilligers,
Jullie hebben het ongetwijfeld al gemerkt, sinds deze week (iets later dan oorspronkelijk voorzien) zijn de nodige omleidingen in kader van de sloopwerken in ons ziekenhuis een feit.
Er werd gepaste signalisatie voorzien om medewerkers, patiënten en bezoekers op het juiste pad te helpen. Wanneer de oranje borden aan het plafond en lijnen op de grond gevolgd worden kan er eigenlijk niet fout gelopen worden.
Hieronder gedetailleerde toelichting.
Alvast bedankt voor jullie aandacht.
Vriendelijke groeten
Chantal
15-09-2022 om 09:42
geschreven door Pikuurtje
PROJECT HERA
Update project HerA
Binnenkort slopen we blok A om plaats te maken voor een nieuwbouw. Om dat veilig te laten verlopen, voorzien we omleidingen voor zowel medewerkers als bezoekers en patiënten. Als alles volgens plan verloopt, starten de omleidingen op vrijdag 9 september. Vanaf zaterdag 10 september worden de huidige doorgangen effectief afgesloten.
Een overzicht van de wijzigingen:
Gelijkvloers (belangrijk voor patiënten en bezoekers)
Alle verkeer richting straat 1 tot en met 7 wordt halverwege de verbindingsgang, straat 30, via de Baudelozalen omgeleid naar straat 1. Volgende diensten zijn voor bezoekers en patiënten dus alleen via de omleiding te bereiken:
Consultaties gynaecologie, straat 1
Dienst fertiliteit, straat 7
SP cardiopulmonair, straat 2 (via liften in straat 1)
Materniteit, straat 3 (via liften in straat 1)
Verloskwartier, straat 6 (via liften in straat 1)
De omleiding loopt langs de Baudelozalen en via een containergang naar straat 1. Via oranje tape op de vloer kunnen bezoekers en patiënten de omleiding makkelijk volgen. De eerste dagen zetten vrijwilligers ter hoogte van de omleiding naar straat 1 tot 7 patiënten en bezoekers op goede weg.
De omleiding loopt buiten via het pad naast de Baudelozalen en komt terug binnen ter hoogte van de toiletten. Via de buitendeur en een containergang op de Groenebriel kom je terug binnen in blok M via het wachtzaaltje tussen gynaecologie en fertiliteit. De omleiding loopt in beide richtingen. Om de Baudelozalen af te schermen van de omleiding wordt er een wand geplaatst ter hoogte van Baudelo 3. De zalen blijven beschikbaar, maar de gang zal niet meer volledig bruikbaar zijn voor bv. recepties. De toiletten bereik je via een deur die beveiligd is met een badgelezer.
De dienst nucleaire geneeskunde in straat 19 blijft voor iedereen bereikbaar via een doorgang vanaf de liften op het einde van straat 30 (zie groene pijl op het plan).
Eerste verdieping
Op de eerste verdieping is er geen doorgang voorzien over de werf:
De afdeling SP cardiopulmonair in straat 2 is voor bezoekers en patiënten enkel bereikbaar via de liften in straat 1. Interne circulatie is mogelijk via de tweede of derde verdieping en de liften in blok M.
De loodkamer in straat 12 is enkel bereikbaar via de lift in de B-blok (neem de lift in straat 14).
Het dagziekenhuis van de PAAZ in straat 12 is bereikbaar via straat 14. Patiënten moeten zich ook daar aanmelden. Medewerkers kunnen gebruik maken van het liftje in de B-blok (via de tweede of derde verdieping).
De kapel in straat 13 blijft bereikbaar via de liften aan het einde van straat 30 of de liften aan de E-blok.
Tweede verdieping (belangrijk voor logistiek transport en medewerkers)
Via een tijdelijke doorgang over de werf is er circulatie mogelijk:
De PAAZ (onthaal, dagzalen, patiëntenkamers) in straat 14 is voor iedereen bereikbaar via de liften aan het einde van straat 30.
Interne circulatie van en naar de materniteit in straat 3 is mogelijk via de tijdelijke doorgang over de werf op de tweede verdieping. Patiënten en bezoekers volgen de omleiding op het gelijkvloers en nemen de lift in straat 1.
Derde verdieping (belangrijk voor logistiek transport en medewerkers)
Via een tijdelijke doorgang over de werf is er circulatie mogelijk:
Interne circulatie van en naar het verloskwartier in straat 6 is mogelijk via de tijdelijke doorgang over de werf op de derde verdieping. Patiënten en bezoekers volgen de omleiding op het gelijkvloers en nemen de lift in straat 1.
De PAAZ (patiëntenkamers) in straat 16 is voor dienstverkeer bereikbaar via de tijdelijke doorgang over de werf. Patiënten en bezoekers moeten zich altijd eerst aanmelden in straat 14.
De dienst neonatologie verhuist op 8/09 naar de dienst kinderziekten, straat 63.
15-09-2022 om 09:41
geschreven door Pikuurtje
VRIJWILLIGERS GEZOCHT!
Beste vrijwilligers,
Graag jullie aandacht voor onderstaande oproep van Leentje Slock van onze palliatieve afdeling…
Alvast bedankt om hier met velen op in te gaan!
Groeten
Chantal
15-09-2022 om 09:19
geschreven door Pikuurtje
OPROEP GESCHENKENBEURS
Oproep vrijwilligers Geschenkenbeurs 2022
Beste vrijwilligers,
Zoals velen onder jullie zullen weten, is het sinds jaar en dag traditie om de Geschenkenbeurs te organiseren ten voordele van de afdeling Palliatieve Zorg hier in het ziekenhuis. Vorig jaar is deze op het laatste moment geannuleerd, maar zoals het er nu naar uitziet, kunnen we er vanaf dit jaar weer invliegen! De beurs gaat door tijdens het laatste weekend van november, nl. van vrijdag 25 tot zondag 27 november, steeds van 10h – 18h in de Baudelozalen hier in St. Lucas.
Om dit allemaal in goede banen te leiden, zoeken wij momenteel een 20-tal vrijwilligers die op één of meerdere van onderstaande momenten een handje willen toesteken, zodat de beurs weer een succes wordt:
- Donderdag 24/11:
Shift tussen 10h-12h of 13h-18h
Opbouw met uitpakken en uitstallen van de standen
- Vrijdag 25/11, zaterdag 26/11 of zondag 27/11:
Shift tussen 09h30 – 14h30 of 14h – 18h30
Standhouders voor de verkoop van kerstgerief, kaarsen, bloemen, kindergerief, …
Cafetaria met bediening van bezoekers, klaarzetten van drank, bereidingen zoals soep & boterhammen klaarmaken, wafels bakken, afwas, …
- Maandag 28/11:
Shift tussen 09h – 12h
Afbraak standen
Voor alle helpers wordt steeds het volgende voorzien op de beurs: koffie, thee, water, soep & boterhammen, lekker tussendoortje. Momenten van pauze worden op voorhand afgesproken.
Indien u interesse zou hebben om hierbij te helpen of u kent personen die ik zou mogen contacteren hierover, stuur me gerust een mailtje: leentje.slock@azstlucas.be Zet daarbij uw voorkeur van dag en shift + wat u graag zou willen doen qua taak.
Er waren vorig jaar al een heleboel enthousiastelingen, dus ik hoop dat we dit jaar opnieuw een mooie groep van vrijwilligers kunnen samenstellen…
Fijne dag,
Leentje Slock
15-09-2022 om 09:17
geschreven door Pikuurtje
14 SEPTEMBER UPDATE VACCINATIECAMPAGNE
14 september: update vaccinatiecampagne
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen symptomatisch: 2
aantal opgenomen IZ: 0
aantal opgenomen asymptomatisch: 2
Nogmaals onze oprechte dank voor de massale inschrijvingen voor de 4de COVID-vaccinatie, we zijn trots op jullie! De levering van de geadapteerde vaccins loopt vermoedelijk vertraging op door logistieke problemen bij de transportfirma. We kunnen dan ook (op vandaag) niet beloven dat de geadapteerde vaccins vrijdag 16 september ter beschikking zullen zijn. Aan de medewerkers en artsen die een vaccinatieslot geboekt hebben op 16 september willen we de mogelijkheid bieden om uit te schrijven en te herboeken naar een later vaccinatieslot (in september). We benadrukken nogmaals het belang van een vaccinatie in september ter bescherming tegen een nieuwe COVID-golf in de komende maanden. Het type vaccin is absoluut ondergeschikt aan het effectief krijgen van een vaccin! Nog niet ingeschreven voor een vaccinatie? Het kan nog altijd!
15-09-2022 om 08:56
geschreven door Pikuurtje
09-09-2022
UPDATE BETREFFENDE DE VACCINATIECAMPAGNE TEGEN COVID-19
09-09-2022 om 00:00
geschreven door Pikuurtje
08-09-2022
E-brief 7 september COVID-19: update vaccinatiecampagne
Beste vrijwilligers,
Graag jullie aandacht voor onderstaande UPDATE betreffende de VACCINATIECAMPAGNE TEGEN COVID-19.
Vriendelijke groeten
Chantal
08-09-2022 om 16:14
geschreven door Pikuurtje
UPDATE COVID-19
7 september: update COVID-19
De situatie in AZ Sint-Lucas is momenteel:
aantal opgenomen symptomatisch: 4
aantal opgenomen IZ: 1
aantal opgenomen asymptomatisch: 4
In deze e-brief vind je meer info
Update vaccinatiecampagne
Alvast onze oprechte dank voor de massale inschrijvingen voor de vierde COVID-vaccinatie, we zijn trots op jullie!
We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de vaccinatie in september is ter bescherming tegen een nieuwe COVID-golf in de komende maanden. Het type vaccin is absoluut ondergeschikt aan het effectief krijgen van een vaccin! De overheid stelt onverwacht snel de geadapteerde vaccins ter beschikking van de ziekenhuizen (dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving) en deze zullen geleverd worden tussen 12 en 16 september. We zullen vanaf levering nog enkel deze vaccins toedienen in het ziekenhuis. Vermoedelijk dus vanaf 16 september.
Aan de medewerkers en artsen die een vaccinatieslot geboekt hebben op 9 september willen we de keuze aanbieden om de geplande vaccinatie te laten doorgaan of via het fotoboek uit te schrijven en te herboeken naar een later vaccinatieslot (in september). Bijkomende reservaties voor vaccinatie zijn sterk aan te bevelen! Medewerkers die reeds een vaccin gekregen hebben, kunnen met een tussenperiode van 3 maanden en indien gewenst een adapted vaccin krijgen. In de tussenperiode is het mogelijk dat opnieuw andere vaccins ter beschikking komen. We houden jullie zeker op de hoogte.
Van harte bedankt voor de vele en snelle reacties!
Groeten
Chantal
23-08-2022 om 10:58
geschreven door Pikuurtje
BOOSTERPRIK COVID UITNODIGING
PERSONEELSBERICHT 19/08/2022
PB 22/13 - BERICHT VOOR ALLE MEDEWERKERS, ARTSEN, ASO’ERS, VRIJWILLIGERS, ZELFSTANDIGEN EN UITZENDKRACHTEN
BOOSTERPRIK COVID
Beste vrijwilligers,
Vanaf vrijdag 2/9/2022 starten we terug met het toedienen van een boosterprik (Moderna) voor Covid. Deze sessies gaan door op de 1ste verdieping van de huisartswachtpost (NIEUWE LOCATIE) op volgende data:
Vrijdag 2/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 9/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 16/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Vrijdag 23/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Donderdag 29/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Welk vaccin?
Uit studies blijkt dat een boosterprik met de huidige vaccins zeker zinvol is. De vaccins die op dit moment gebruikt worden, beschermen goed tegen ernstige ziekte, hospitalisatie en overlijden.
De aangepaste vaccins (= aangepast aan de huidige varianten) zijn nog niet goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). De beslissing hierover wordt begin september verwacht. Er is nog geen absolute zekerheid over wanneer en hoeveel aangepaste vaccins beschikbaar zullen zijn na de goedkeuring, maar waarschijnlijk zijn ze beschikbaar vanaf half september.
Twee keuzes
Als medewerker/arts heb je twee mogelijkheden om je te laten vaccineren:
Je laat je vaccineren met het huidig vaccin in het ziekenhuis (= een halve dosis van het Moderna-vaccin) zoals goedgekeurd door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). Dat heeft als voordeel dat je bescherming tegen besmetting opnieuw toeneemt wanneer de circulatie van het virus weer stijgt (naar verwachting vanaf september). In het latere najaar krijg je dan de kans om je te laten vaccineren met een aangepast vaccin. Er moet minstens drie maanden tussen de twee vaccinatiemomenten zitten.
Je laat je vaccineren in het vaccinatiecentrum. Welk vaccin (het huidige of het aangepaste vaccin) je in het vaccinatiecentrum zal krijgen, is afhankelijk van de beschikbaarheid op dat moment.
De keuze tussen toediening van het vaccin in het ziekenhuis of vaccinatie in een vaccinatiecentrum afwachten om vermoedelijk een aangepast vaccin te krijgen, is een genuanceerd verhaal. De algemene doelstelling van de vaccinatiecampagne is om tegen eind september de kwetsbare populatie en het zorgpersoneel te boosteren, gelet op de te verwachten verhoogde viruscirculatie vanaf september die mogelijk kan pieken in de tweede helft van oktober.
Wanneer mag u de boosterprik krijgen:
Doelgroep: Alle medewerkers, artsen, ASO’ers, zelfstandigen en vrijwilligers werkzaam in AZ Sint-Lucas. Ook uitzendkrachten en studenten zijn welkom.
Voorwaarden:
o De boosterprik komt na de basisvaccinatie (eerste en tweede dosis) en wordt gezet minstens 3 maanden na het afronden van de basisvaccinatie.
o De boostervaccinatie bevat een halve dosis (= 0,25 ml) Moderna (Spikevax), die goedgekeurd is door het EMA.
Opgelet
o Het betreft een boosterprik en GEEN basisvaccinatie (dit kan enkel nog via het vaccinatiecentrum van uw gemeente)
o Het betreft een halve dosis (= boosterprik), indien u om medische redenen een volledige dosis nodig heeft, dient u zich te wenden tot het vaccinatiecentrum van uw gemeente.
Hoe kan u dit doen:
o Kies een datum:
Vrijdag 2/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 9/9/2022 – tussen 7u00 en 15u30
Vrijdag 16/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Vrijdag 23/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
Donderdag 29/9/2022 – tussen 9u00 en 15u30
o Probeer, indien mogelijk, de blokken tussen 7u en 8u zoveel mogelijk voor te behouden voor nachtdiensten.
o Stuur een mailtje naar kris.sorgeloos@azstlucas.be met uw contactgegevens (naam, voornaam, gsm nr. dienst en functie), uw rijksregisternummer én het gewenste uur en datum voor de vaccinatie.
Bent u last minute afwezig, stuur dan zeker een mailtje naar kris.sorgeloos@azstlucas.be, zodat er geen vaccins verloren gaan.
U komt op het gekozen tijdstip naar de 1ste verdieping van de huisartsenwachtpost. Breng zeker uw badge mee!
Kom ook tijdig (om 15u30 sluit het vaccinatiecentrum)
Vriendelijke groeten
Christine Van der Hoogerstraete
Directeur Personeel & Organisatie
23-08-2022 om 10:53
geschreven door Pikuurtje
17-08-2022
Medewerkers Vaccinatiesessies COVID-19
Beste vrijwilligers,
Jullie hebben het ongetwijfeld gehoord in de media, vanaf september worden er opnieuw vaccins voorzien tegen COVID-19.
Sint Lucas is in volle voorbereiding om alle medewerkers en vrijwilligers een vaccin te kunnen aanbieden. Voor de organisatie hiervan zijn we op zoek naar vrijwilligers die graag hun steentje bijdragen.
Per dag zoeken we 2 vrijwilligers, 1 persoon in de voormiddag en 1 persoon in de namiddag, wil er iemand de volledige sessie uitzitten dan kan dit ook.
Wanneer?
o Vrijdag 2/9 tussen 7u en 15u30 (ten laatste vanaf 8u)
o Vrijdag 9/9 tussen 7u en 15u30 (ten laatste vanaf 8u)
o Vrijdag 16/9 tussen 9u en 15u30
o Vrijdag 23/9 tussen 9u en 15u30
o Donderdag 29/9 tussen 9u en 15u30
Waar?
1ste verdieping Huisartsenwachtpost (aan de spoed)
Wat?
o We verwachten een 12-tal medewerkers per 10 minuten.
o Elke medewerker (arts, vrijwilliger, …) die komt voor een boosterprik, registreren in een digitale tool (adhv zijn/haar badge) of op papier (indien ze geen badge meehebben) => indien problemen melden bij Kris Sorgeloos daar aanwezig.
o De personen wegwijs maken naar de wachtrij.
o Indien er medewerkers na de vaccinatie even willen wachten (= minderheid) af en toe eens kijken in de ruimte of alles ok is (en zoniet er zijn artsen en verpleegkundigen aanwezig).
o Indien alles opstropt tijdig even bellen om ondersteuning te vragen.
Kom jij graag ons vaccinatieteam versterken, laat het mij snel weten.
Van harte bedankt voor de vele en snelle reacties!
Groeten
Chantal
17-08-2022 om 19:10
geschreven door Pikuurtje
16-08-2022
GEZOCHT: Vree Wijze Vrijwilligers
Dag iedereen,
Wij zijn op zoek naar 4 vree wijze vrijwilligers die op maandelijkse basis, vree wijze rompertjes willen voorbereiden om cadeau te doen aan elke vree wijze kleine die hier in Sint Lucas geboren wordt.
WAT?
Rompertjes plooien, een kaartje tussen steken, een cadeaulintje rond doen en in curverbox opbergen.
Alle benodigdheden zijn voorzien in de polyvalente zaal op straat 4, waar de werkzaamheden zullen doorgaan.
WAAR?
Polyvalente zaal - straat 4
WANNEER?
Elke laatste maandagvoormiddag van de maand tussen 8u en 12.30u
AUG 29/08
SEPT 26/09
OKT 31/10
NOV 28/11
DEC 19/12 (niet tussen kerst- & nieuw)
Ben jij een vree wijze vrijwilliger? Laat het mij snel weten!
Alvast bedankt voor de medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
16-08-2022 om 15:55
geschreven door Pikuurtje
23-07-2022
Beste vrijwilligers,
Bij de zomer hoort grote vakantie…
Ik ben afwezig van 27/07 t.e.m. 15/08/2022.
Mijn telefoon zal doorgeschakeld staan zodat jullie voor dringende zaken wel terecht kunnen met jullie vraag en/of opmerking.
Bij leven en welzijn terug op post dinsdag 16 augustus.
Zorg goed voor elkaar!
Groeten
Chantal
23-07-2022 om 12:06
geschreven door Pikuurtje
06-07-2022
SAVE THE DATE!
Beste vrijwilligers,
We werken voor dit jaar aan een “normaal” bedankingsfeest, allemaal samen rond de tafel…
Blokkeer alvast ZATERDAG NAMIDDAG 22 Oktober 2022 in jullie agenda’s!
Details en mogelijkheid tot inschrijven volgen later.
keep fingers crossed…
Groeten
Chantal
06-07-2022 om 15:29
geschreven door Pikuurtje
VERPLICHTE VORMING
Beste vrijwilligers,
Wij nodigen jullie graag uit op de VERPLICHTE VORMING voor vrijwillige medewerkers op volgende data:
Gelieve uw voorkeurdatum zo vlug mogelijk per kerende mail te bevestigen a.u.b.
Mocht blijken dat er te veel inschrijvingen zijn voor een bepaalde datum en te weinig voor een andere, dan zal er mogelijks moeten geschoven worden.
AGENDA
I. Infectiepreventie max 30 min.(Camelia Bogaert/Henk Maes)
Basis handhygiëne
Persoonlijke beschermmiddelen
Reinigingsmateriaal
II. Veilig omgaan met agressie max 60 min. (Colle Catherine HR)
Wat te doen?
Ernstig/(nog) Niet ernstig
…
III. Het zakboekje max 60 min (Henk Maes/Chantal Deboel)
Missie, visie & waarden/ Ethiek?
Kwaliteitssysteem
Patiëntveiligheid
Veilige omgeving
Medewerkers
Betrokkenheid patiënt
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
Vriendelijke groeten
Chantal
06-07-2022 om 15:25
geschreven door Pikuurtje
30-06-2022
ZAKBOEKJE
Beste vrijwilligers,
Naar aanleiding van de audit (kwaliteitscontrole) 2017 kregen jullie allemaal een zakboekje met belangrijke informatie ter beschikking.
Dit jaar september wacht er ons een nieuwe kwaliteitscontrole…
Hiervoor werd het verouderde boekje van 2017 vervangen door een hedendaagse update. Voorlopig is enkel het exemplaar voor beroepskrachten ter beschikking, we werken aan een vereenvoudigd exemplaar voor vrijwilligers.
In afwachting hiervan is het belangrijk dat we toch klaar zijn voor de audit en dat jullie een actueel zakboekje letterlijk op zak hebben.
Daarom vragen we om volgende week een exemplaar van het zakboekje voor beroepskrachten op te halen, enkel volgende pagina’s hierin zijn voor jullie belangrijk en dienen jullie in fluo aan te duiden:
03 Missie, visie & waarden 04 Wat is onze missie?
05 Wat is onze visie?
06 Wat zijn onze kernwaarden?
07 Kwaliteitssysteem
08 Ons kwaliteitssysteem
09 De belangrijkste kwaliteitsdoelen
10 Incidenten melden
Patiëntveiligheid
15 Veilige identificatie
20 Suïcidepreventie
37 Valpreventie
47 Infectiepreventie
49 Veilige omgeving
51 Noodplan
52 Informatieveiligheid & privacy
53 Medewerkers
54 Vorming & opleiding
54 Inscholing
55 Feedbackcyclus
56 Omgaan met agressie
57 Acties opgenomen in het Wel-in-je-vel-plan
58 Betrokkenheid patiënt
59 Rechten & verantwoordelijkheden van de patiënt
60 Informed Consent (IC)
WAAR afhalen?
STRAAT 31 aan de baudelo zalen
WANNEER afhalen?
UUR/DAG
MAANDAG 04/07
DINSDAG 05/07
WOENSDAG 06/07
DONDERDAG 07/07
VRIJDAG 08/07
10u – 12u
13u – 15u
GASTVROUW
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
Sonja De Vuyst
NB: de vrijwilligers van palliatieve zorgen ontvangen hun zakboekje via de afdeling